Ik vind een aantal van de dingen die ik in dit topic zie vreemd. Ik heb trouwens gezien dat het waarschijnlijk niet meer nodig is om hierop te reageren, maar misschien dat iemand die op dit topic stuit nog wat aan mijn reactie heeft.
Als ik er vanuit ga dat de €1400 bruto is, dan vind ik dit zeker aan de lage kant. Marktconform zou ik het niet noemen, en leeftijd is geen goed argument om iemand met professionele werkervaring minder te betalen. Zeker niet als deze ervaring bij hetzelfde bedrijf is opgebouwd, wat natuurlijk betekent dat je vanaf dag 1 productief kan zijn omdat je het bedrijf en hun stack kent. Aangezien het maar voor korte duur is zou ik (als je goed bent en zelfstandig kan werken) €1600 vragen, en als het voor langere duur was zou ik €2000-2200 vragen.
Ik heb zelf mijn HAVO gehaald. Daarna heb ik een aantal HBO opleidingen geprobeerd in richtingen buiten de ICT. Deze bevielen mij echter niet. Toen ben ik om het uit te proberen een aantal weken aan de slag gegaan met Python en dat beviel me wel. Daarna ben ik gaan kijken naar ICT opleidingen. Eerst keek ik natuurlijk naar HBO opleidingen, maar die leken mij allemaal niet geschikt.
Ik vond de HBO opleidingen veel te breed (lees: geen focus). Ik heb toen bewust de keuze gemaakt om een MBO opleiding te gaan doen. Dit was met de instelling dat ik buiten mijn werkzaamheden voor school ook development dingen zou gaan leren die wel relevant zouden zijn voor de richting die ik het leukst vond (web). Dit natuurlijk in contrast met alle dingen die je op school doet die je verder nooit gaat gebruiken.
Tijdens mijn stage was ik vanaf dag 1 in staat om productief te zijn en binnen een paar weken had ik ook al een groot project afgerond voor een klant. Hier deed ik natuurlijk wel wat langer over dan de vaste medewerkers met 5+ jaar ervaring, maar het resultaat was goed.
Dit heeft voor mij zo goed uitgepakt dat ik na mijn stage met een BBL traject kon blijven werken bij mijn stageplek. Er werd mij minimumloon aangeboden en ik werkte 32 uur per week. Daarnaast had ik 8 les. Dit heb ik natuurlijk aangenomen omdat dit een kans was om meer professisonele werkervaring op te doen en wat geld te verdienen terwijl ik nog op school zat.
Terwijl ik stage liep had ik pas 1 jaar school achter de rug, en toch was ik degene die 3e jaars HBO stagiairs dingen moest uitleggen, en niet andersom. Tijdens mijn BBL traject was het precies hetzelfde verhaal. Dit is voor mij een bevestiging dat als je in staat bent om zelfstandig te leren je veel beter een MBO kan gaan doen. Als je hier niet toe in staat bent dan raad ik je aan om toch HBO te gaan doen, want dan word je natuurlijk ook geprikkeld om te blijven leren. Reken er wel op dat je leerproces (waarschijnlijk) vertraagd zal worden omdat je veel tijd zal moeten besteden aan het leren van dingen die je niet per se nodig gaat hebben wanneer je stage gaat lopen of gaat werken. Dit is in ieder geval het beeld dat mijn medestagiairs van het HBO hebben geschetst.
Het is niet voor niets dat veel bedrijven om een HBO denk- en werkwijze vragen. Ik ben op mijn werkplek de enige MBO-er tussen alle HBO en universitair opgeleiden, en ik wordt er zeker niet minder op behandelt.
Even voor de duidelijkheid:
- Tijdens mijn eerste leerjaar heb ik een hoop dingen geleerd buiten school (10-20 uur buiten school, per week)
- Tijdens mijn stage was ik 40 uur per week met development of development gerelateerde dingen bezig. In het begin heb ik even wat gas losgelaten zodat ik beter kon wennen. Na een maand ben ik weer ongeveer 10 uur buiten stage gaan leren/oefenen.
- Tijdens mijn BBL ongeveer 10-15 uur buiten mijn werk/school
- Na mijn opleiding (2,5 jaar, 0,5 jaar korter dan normaal) had ik 1,5 tot 2 jaar werkervaring bij een bedrijf waar ze zeker wel een HBO werk- en denkniveau verwachten. (ook tijdens vakanties namelijk)
- Web development is zowel mijn hobby als mijn beroep geworden.
- Het bovenstaande klopt niet helemaal, want af en toe was het ook wel eens wat minder wanneer ik een weekend voornamelijk wilde relaxen of andere plannen had.
Dit is overigens niet de norm onder de MBO-ers. Het merendeel van mijn klasgenoten deden er niet veel voor, en dat hebben ze achteraf geweten.
Tips voor (toekomstige) studenten:
- Wees leergierig
- Hobbyprojecten zijn leerzaam en houden het leuk
- Zoek een goede stageplek. Dit is erg goed voor je ontwikkeling als developer, maar ook als professionele werknemer
- Vergeljik jezelf niet met anderen, iedereen leert op zijn/haar eigen manier
- Maak een portfolio website waarop je al je projecten kan tonen, en probeer deze site bij te houden en om de zoveel tijd te vernieuwen met technieken die je hebt geleerd.
Ik hoop dat ik iemand hiermee heb geholpen
Ik vond het in het begin wel lastig om een pad te kiezen. Op
deze pagina kun je een roadmap voor web-development vinden. Deze roadmap hoef je natuurlijk niet op de letter te volgen, maar het kan een mooie richtlijn zijn.