Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julespeeters
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-09-2023
Hallo Tweakers!

Zojuist ben ik afgestudeerd als kersverse webdeveloper op MBO-niveau. Ik heb mijn afstudeerstage mogen vervullen bij een klein internetbureau die toffe websites en webshops bouwen.

Als developer heb ik een aardige kennis opgebouwd van PHP (OOP) met frameworks als Laravel en Codeigniter. En ook front-end werk gaat me goed af.

Nu wil ik graag mijn kansen op de arbeidsmarkt vergroten door nog een HBO-opleiding te
gaan volgen. Deze ga ik echter pas in februari starten. Tot die tijd heeft het bedrijf waar ik het afgelopen jaar stage heb gelopen aangeboden om bij hun te blijven werken. Echter vind ik dat het geboden salaris van €1400,- in mijn ogen wel een heel stuk omhoog mag.

Hoe denken jullie hierover, rekeninghoudend met géén werkervaring in de branche, dat ik in februari weer vertrek en mijn leeftijd (20 jaar)?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:33

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ik denk dat als je ervaring op kunt doen je daar heel goed af bent. Ja, front-enders zijn zeldzaam, maar helaas gaat het dan om ervaren mensen, juniors zijn er best veel van. Een ander issue is je leeftijd, het minimumloon zit dan op 'maar' 1000 per maand.

Mocht je ondertussen iets beters vinden dan kun je dat altijd daarna gaan doen, maar ik zou voor een half jaar niet teveel moeite doen, en deze kans meenemen. ps. onderhandelen gaat beter als je een ander hard aanbod hebt, en bereid bent om ook inderdaad over te stappen ;)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-04 22:53
Voor een half jaar? Doen! Ervaring > geld als starter.. (zorg dat je wat goeie referenties kunt krijgen naderhand)

[ Voor 34% gewijzigd door EyeWitness op 20-06-2017 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Lekker aanpakken voor 1400 euro, misschien kan je er tijdens je studie straks ook nog wel een leuk bijbaantje hebben, stuk beter dan vakken vullen bij de appie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 11:12

Basszje

Reisvaap!]

Bruto of netto? Je kan er wellicht iets meer van proberen te maken maken, als in rond de 1500 / 1600 wellicht . Maar de combinatie starter, MBO en over een half jaar alweer weg levert je weinig andere opties op. Deze optie heeft op zijn minst nog het voordeel dat je al wat ervaring ( en CV ) opbouwt.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Geen werkervaring, je blijft maar een half jaar en je komt net van school af. Dan vind ik 1400 euro best netjes. Je kan een tegenbod doen van 1600 euro maar meer zou ik er niet voor geven.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-04 10:58
julespeeters schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:05:
Hoe denken jullie hierover, rekeninghoudend met géén werkervaring in de branche, dat ik in februari weer vertrek en mijn leeftijd (20 jaar)?
Waarom denk jij dat je meer waard bent?

Ik zou de ervaring meepakken, belangrijker dan salaris voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:26
Voor een startende MBO'er is dit een prima salaris.
Je zal er misschien nog 100 Euro bij kunnen praten maar veel hoger zal je echt niet uitkomen.
Wat er al gezegd wordt, ervaring op doen is op dit moment het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 19:15

PromWarMachine

Forsaken Archer

Als je denkt dat €1400 voor een afgestudeerde MBO'er (veel) te weinig is, hoeveel denk je dan als afgestudeerde HBO'er te kunnen gaan verdienen? Dan kunnen we dat beeld ook meteen even bijstellen..

Het is een prima marktconform aanbod. Zeker aannemen voor de ervaring en het zakcentje tot aan februari!

Het is natuurlijk geen topsalaris, maar als je denkt dat andere bedrijven in de rij staan om je >€1500 te bieden, heb ik slecht nieuws voor je..

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-04 15:26
Focus je op het pad naar je HBO opleiding. Dat geld komt dan later wel. Die 1400E is een beetje aan de lage kant maar het gaat echt veel makkelijker worden meer te vragen als je over een poosje je bachelor & een half jaar werkervaring hebt.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Keurig aanbod voor MBO voor een tijdelijke periode. Houdt er wel rekening mee dat je ook echt een opleiding moet gaan doen na die tijd, anders dan blijf je er werken voor een heel erg laag loon zonder dat je verder een HBO diploma hebt. Voor een half jaar dus een prima salaris en lekker geld voor erbij lijkt me zo, en de kennis al helemaal.

Daarna lekker naar school gaan, meer zaken leren, nog een keer stagelopen en een afstudeeronderzoek doen. Als je opzoek was naar een vaste baan dan is dit loon veel te laag voor een front-end webdev (ik ga even uit van bruto?)

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-04 15:07
Het lijkt me een net bedrag voor junior frontend developer. Toen ik ooit begon als developer kreeg ik 4000 gulden met mijn HIO (HBO) opleiding. (als ik nu kijk naar mijn huidige omzet dat was dat dat ook niet veel) Nee het is geen vet pot maar goed je ben junior. Een half jaar werk ervaring zal goed doen als je na de HBO weer op de markt komt. Dan kan je wel extra vragen omdat je meer ervaring heb dan de meeste die van het HBO afkomen.

Zou het gewoon doen en voor dat half jaar nog steggelen over extra salaris dat schept ook nog verwachtingen. Ze investeren ook in jouw om je te laten leren. Wat je op de opleiding gehad heb is een nette basis maar zeker niet goed nog om goed mee te kunnen draaien. Dus leer wat je kunt leren pak een frontend framework zoals angular er bij leer javascript doe wat nodejs.

En je gaat een mooie toekomst tegemoet goede frontend developer zijn er maar weinig van. En als je echt goed ben ga je voor full stack ^_^ daar zijn er helemaal weinig van. En dan als je veel ervarig heb ga lekker freelancen. Er is een grote vraag naar developer met een frontend achtergrond. Pak ervaring mee wat je kan zorg dat je een T-shape profiel krijgt dan ben je goed op weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
1400 bruto is in ieder geval te weinig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 221563

Ik snap alleen dit niet:
Nu wil ik graag mijn kansen op de arbeidsmarkt vergroten door nog een HBO-opleiding te
gaan volgen.
Maar tegelijker tijd heb je dus wel al een positie aangeboden gekregen? Waarom dan perse een HBO papiertje?

Ik zou die aanpakken, en ipv 4 jaar HBO 4 jaar werkervaring opdoen. In die periode verdien je geld ipv dat je het uitgeeft aan studie en je salaris komt vanzelf op hetzelfde niveau terecht als HBO (mits je goed je werk doet).

Dat is de route die ik zelf destijds ook heb genomen. Daarnaast geloof ik niet dat er een HBO is die me net zoveel heeft kunnen leren als wat ik in die 4 jaar in de praktijk heb geleerd.

Wat je ook vaak ziet is dat men niet specifiek naar HBO vraagt, maar werk- en denkniveau. Recruiters schrijven ook liever een werkende developer aan die een MBO diploma heeft, dan een startende HBOer.

(Mijn ervaringen)

Edit: Lees nu dat ze je een aanbod voor beperkte periode hebben gedaan. Dat veranderd de zaak wel wat. Ik heb destijds direct door kunnen werken bij het bedrijf waar ik stage liep, en werk er nu bijna 8 jaar later nog.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 221563 op 21-06-2017 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Anoniem: 221563 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:53:
Ik snap alleen dit niet:

[...]

Maar tegelijker tijd heb je dus wel al een positie aangeboden gekregen? Waarom dan perse een HBO papiertje?

Ik zou die aanpakken, en ipv 4 jaar HBO 4 jaar werkervaring opdoen. In die periode verdien je geld ipv dat je het uitgeeft aan studie en je salaris komt vanzelf op hetzelfde niveau terecht als HBO (mits je goed je werk doet).

Dat is de route die ik zelf destijds ook heb genomen. Daarnaast geloof ik niet dat er een HBO is die me net zoveel heeft kunnen leren als wat ik in die 4 jaar in de praktijk heb geleerd.

Wat je ook vaak ziet is dat men niet specifiek naar HBO vraagt, maar werk- en denkniveau. Recruiters schrijven ook liever een werkende developer aan die een MBO diploma heeft, dan een startende HBOer.

(Mijn ervaringen)
Dit dus. Je hebt nu werk in een relevante richting. Je doet alleen maar meer praktijk ervaring op in die 4 jaar. je krijgt geen vakken waar je niks aan hebt. Je komt niet in projectgroepen te zitten met alleen maar freeloaders. Je hoeft je niet zorgen te maken over de grillen van de onderwijsinstelling. etc etc.

Persoonlijk zou ik dus blijven werken. Zorgen dat je kennis in de relevante onderdelen uitgebreid worden. Desnoods via certificaten via het werk. En na een aantal jaar werk ervaring en wat job hoppen komt dat salaris ook wel goed. plus je hebt geen studieschuld opgebouwd in die vier jaar. Want laten we eerlijk zijn. Nadat je geen starter meer bent kijkt niemand naar je opleiding/diploma en is werkervaring relevant.

Het enige nadeel is dat een opleiding ook heel leuk kan zijn. In de zin van sociale contacten mensen leren kennen en evenementen en weinig verantwoording. Daarnaast ook een relatief makkelijk leven. Immers je hoeft maar een paar uur per dag te besteden aan je opleiding en de rest kan je chillen. In plaats van 8/9 plus reistijd te besteden aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Defector schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:01:
[...]

Dit dus. Je hebt nu werk in een relevante richting. Je doet alleen maar meer praktijk ervaring op in die 4 jaar. je krijgt geen vakken waar je niks aan hebt. Je komt niet in projectgroepen te zitten met alleen maar freeloaders. Je hoeft je niet zorgen te maken over de grillen van de onderwijsinstelling. etc etc.

Persoonlijk zou ik dus blijven werken. Zorgen dat je kennis in de relevante onderdelen uitgebreid worden. Desnoods via certificaten via het werk. En na een aantal jaar werk ervaring en wat job hoppen komt dat salaris ook wel goed. plus je hebt geen studieschuld opgebouwd in die vier jaar. Want laten we eerlijk zijn. Nadat je geen starter meer bent kijkt niemand naar je opleiding/diploma en is werkervaring relevant.
Dit is ook mijn theorie en de route die ik volg. Ik heb er net 2 jaar als een junior web developer op zitten en ik heb inmiddels een vast contract Ik heb ook al een aanbod gehad van een andere partij met een hoger salaris maar ik heb het eigenlijk prima naar mijn zin dus ik blijf nog even plakken.

Ik leer hier zo veel meer dan dat ik ooit op school (of stage) heb geleerd en ik krijg er nog voor betaald ook. Meer verdienen kan wat mij betreft wel een paar jaar wachten, als ik de stap naar medior heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-04 11:40
Het lijkt mij ook een goed salaris voor iemand met jouw ervaring en opleidingsniveau en met het tijdelijke dienstverband.

Als ik jou was zou ik echter wel proberen het HBO te gaan doen. Dat geeft je veel meer flexibiliteit, misschien ontdek je in die 4 jaar nog wel andere richtingen die je wilt gaan doen, met een hbo diploma kom je dan toch makkelijker binnen. Ik ken ook genoeg bedrijven die alleen mensen aannemen die minimaal hbo hebben gedaan. En daarnaast is de studententijd gewoon een leuke periode in je leven. Na het afronden van je HBO heb je gewoon nog 40 jaar te gaan om te werken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-04 16:16
nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Karenz op 21-06-2017 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Anoniem: 221563 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:53:
Omdat het niet hebben van minimaal HBO gewoon heel veel deuren sluit. Er is ook in 'programmeren' een hoop gradaties en er is nogal een verschil tussen Wordpress werk en een software engineering positie bij een grote bank ofzo.

Nu is HBO tegenwoordig ook niet je van het meer (enorm afgezwakt in inhoud) maar dat is MBO net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:15:
[...]

Omdat het niet hebben van minimaal HBO gewoon heel veel deuren sluit. Er is ook in 'programmeren' een hoop gradaties en er is nogal een verschil tussen Wordpress werk en een software engineering positie bij een grote bank ofzo.

Nu is HBO tegenwoordig ook niet je van het meer (enorm afgezwakt in inhoud) maar dat is MBO net zo goed.
Dat valt heel erg mee, wanneer je tegenover dat missende hbo papiertje minimaal x aantal jaar aan relevante werkervaring kan zetten. Genoeg collega's die een behoorlijke carrière in de softwareontwikkeling hebben plus bijbehorende salaris zonder het hbo diploma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hydra schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:15:
[...]

Omdat het niet hebben van minimaal HBO gewoon heel veel deuren sluit.
Als ik zie hoeveel deuren (lees, hoeveel wekelijkse berichten van recruiters uit het hele land) open staan dan vind ik het niet erg als er zo nu en dan eentje dicht staat ;)
Er is ook in 'programmeren' een hoop gradaties en er is nogal een verschil tussen Wordpress werk en een software engineering positie bij een grote bank ofzo.
Alleen hebben we het hier niet over software enginering danwel het invullen van Wordpress sites maar over actieve webdevelopment.

Dat er verschillen zijn binnen het vakgebied programmeren zal niemand ontkennen. Maar dat er een net afgestudeerde HBOer wordt aangenomen terwijl er ook een MBOer met 4 jaar ervaring is ben ik nog nooit tegengekomen in de praktijk. Ook niet bij andere partijen waar we met regelmaat samenwerken, of bij bedrijven waar vrienden van me werken.

Hoe ouder je wordt, hoe minder je diploma waard is. Helemaal bij een vakgebied zoals binnen de ICT waar je non stop moet blijven bijleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-04 22:53
julespeeters schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:05:
Echter vind ik dat het geboden salaris van €1400,- in mijn ogen wel een heel stuk omhoog mag.

Werken ze wellicht met jeugdschalen bij je bedrijf? Dan kan het namelijk zijn dat je bij een langer verblijf harde stappen gaat maken.

Ik vind €1400,- op je 20ste met een MBO en zonder werkervaring helemaal niet slecht. Vraag is alleen of je hard omhoog gaat mocht je na een half beslissen dat je toch wilt blijven in plaats van een HBO.

Ik zou, als het toch zeker is dat je niet direct met een HBO gaat starten, de ervaring pakken en die €1400,- als leuk extraatje zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01:48
Je zou kunnen argumenteren omdat je je stage daar hebt gelopen, je vanaf moment 1 productief bent en je kan proberen 1500 à 1600 te onderhandelen.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:27
Anoniem: 221563 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:21:
[...]

H ouder je wordt, hoe minder je diploma waard is. Helemaal bij een vakgebied zoals binnen de ICT waar je non stop moet blijven bijleren.
Dat ben ik niet helemaal met je eens, op een gegeven moment raak je ook het plafond van je ervaring en dan is een HBO papiertje echt wel een aanvulling.

Ik ben momenteel bezig met een deeltijd hbo omdat ik tegen deze beperking aanloop. Met ervaring kun je ver komen maar er zijn limitaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
FragileM64 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:27:
Je zou kunnen argumenteren omdat je je stage daar hebt gelopen, je vanaf moment 1 productief bent en je kan proberen 1500 à 1600 te onderhandelen.
Ik zou wel even proberen te onderhandelen inderdaad. Dit is het eerste aanbod. Een honderd of twee zou er dan wel bij kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-04 11:40
Anoniem: 221563 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:21:

Als ik zie hoeveel deuren (lees, hoeveel wekelijkse berichten van recruiters uit het hele land) open staan dan vind ik het niet erg als er zo nu en dan eentje dicht staat ;)
Ik ken echt meerdere deuren die sluiten als je geen hbo hebt. Mijn ervaring is ook dat in eerste instantie de mensen die geen hbo hebben gedaan worden weggefilterd en als er dan toch geen hbo kandidaat gevonden wordt, vallen ze terug op mensen die alleen mbo hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

powerboat schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:29:
[...]

Dat ben ik niet helemaal met je eens, op een gegeven moment raak je ook het plafond van je ervaring en dan is een HBO papiertje echt wel een aanvulling.

Ik ben momenteel bezig met een deeltijd hbo omdat ik tegen deze beperking aanloop. Met ervaring kun je ver komen maar er zijn limitaties.
Heb je daar ook een concreet voorbeeld van? Want ik kan me werkelijk waar niets bedenken wat ik niet in de praktijk kan leren of via een cursus en waar ik perse HBO voor nodig heb. Ben benieuwd wat voor limieten dit zijn, ben ze zelf nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevo92
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-04 17:02
Anoniem: 221563 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:46:
[...]

Heb je daar ook een concreet voorbeeld van? Want ik kan me werkelijk waar niets bedenken wat ik niet in de praktijk kan leren of via een cursus en waar ik perse HBO voor nodig heb. Ben benieuwd wat voor limieten dit zijn, ben ze zelf nog niet tegengekomen.
Ik denk dat mensen hier teveel focussen op Software engineering en niet op Frontend Webdeveloper. Wanneer je jezelf ziet groeien richting de Software engineering dan zal ik zeker HBO doen en proberen dat baantje als bijbaantje te vormen.

Wanneer je liever blijft op het Frontend Webdeveloper gebied, denk ik dat de werkervaring een betere keuze is dan de HBO studie.

+ Wijzig: Op jonge leefdtijd maakt geld ook niet altijd uit! Heb je het naar je plezier gehad in je tijd bij dit bedrijf? Veel verdienen maar met tegenzin naar werk gaan is het ook niet (althans bij mij _/-\o_ )

[ Voor 12% gewijzigd door Sevo92 op 21-06-2017 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Er zijn zat bedrijven in bijvoorbeeld de financiele sector die minimaal een HBO papiertje willen zien. Bij het bedrijf waar ik gewerkt kwam zelfs bijna iedereen van de universiteit. Ik was met mijn HBO (zonder master ook nog) echt de uitzondering, en op de koffiejuffrouw na de laagst opgeleide.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
[...]

Simpel ga maar eens voor een Bank werken dan kom je gewoon niet binnen zonder HBO. Werk ervaring maakt in dit geval helemaal niet uit. Maar goed heb zelf mijn papiertje niet nodig gehad voor de meeste klussen / werk. Maar ik ben wel van mening dat als MBO'er je een paar skills mist als je dat via werken wilt leren ipv een HBO te doen. HBO niveau is echt wel anders dan MBO niveau. Zeker als je door wilt als software ontwikkelaar (en dat is ook frontend ontwikkeling) Maar probeer een deeltijd studie te doen ipv full time. Je heb nu een baan en met dat geld kan je prima je deeltijd betalen.

Dus ga begin anders gewoon schrijf je in voor de HBO (deeltijd) als je over 4 jaar klaar bent is een stuk meer mogelijkheden voor je zeker met een HBO papiertje. En ja je kan het ook zonder maar het maakt de solicitaties een stuk makkelijker omdat je al een basis niveau heb ipv een hbo denk niveau dat bepaald moet worden op basis van werkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MeZZiN schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:09:
[...]

Simpel ga maar eens voor een Bank werken dan kom je gewoon niet binnen zonder HBO.
Hmm, dat durf ik niet te zeggen. Heb zelf inderdaad ook geen aanbiedingen vanuit banken mogen ontvangen, maar kan begrijpen dat die meer van de papiertjes zijn en daar nog waarde aan hechten, ook al kan de MBOer in de praktijk beter zijn. (Kan, hoeft niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Anoniem: 221563 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:13:
[...]

Hmm, dat durf ik niet te zeggen. Heb zelf inderdaad ook geen aanbiedingen vanuit banken mogen ontvangen, maar kan begrijpen dat die meer van de papiertjes zijn en daar nog waarde aan hechten, ook al kan de MBOer in de praktijk beter zijn. (Kan, hoeft niet)
Ik was er ook verbaast over het was voor mij ook voor het eerst dat er naar gevraagd is maar de ABNAmro en ING bank vragen er specifiek naar en DNB net zo. Ik heb nu een beetje een banken feestje aan projecten ;) Maar goed ik geloof gerust dat mensen zonder opleiding of met MBO beter kunnen zijn dan menig HBO/WO'er maar zeker in de eerste jaren tot 8 jaar werk ervaring is er wel een verschil. Dus het maakt uit maar hoeft niet en er is zat werk ook voor MBO en opleidingloze developers als je maar goed bent.

Het is nooit verkeerd om een HBO papiertje te hebben that is all :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Sevo92 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:54:
Wanneer je liever blijft op het Frontend Webdeveloper gebied, denk ik dat de werkervaring een betere keuze is dan de HBO studie.
Juist in de front-end wereld wordt, omdat de applicaties veel complexer worden, er hard richting een hoger niveau getrokken. Ik vind het in ieder geval onverstanding om iemand die HBO overweegt dat af te raden. Je wordt er hoe dan ook niet slechter van; je stapt gewoon hoger in op de carriereladder.
MeZZiN schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:21:
Maar goed ik geloof gerust dat mensen zonder opleiding of met MBO beter kunnen zijn dan menig HBO/WO'er
Ja, dat hoor ik wel vaker. Uitzonderingen zijn er altijd. Er zijn ongetwijfeld enorm goeie MBO'ers net zoals er genoeg HBO'ers zijn die de kantjes eraf lopen. Maar hoe dan ook heb je de schijn tegen, naast dat je in die 4 jaar een hoop nuttige dingen leert. Ik was never nooit niet vrijwillig discrete wiskunde of vertalerbouw gaan bestuderen in ieder geval.

Tja. Als je niet solliciteert op dat soort functies kom je ze niet tegen inderdaad. Als je gewoon afgaat op wat je aan recruiters aan de lijn krijgt ga je vooral vacatures zien die in het verlengde liggen van wat je nu doet, niet van wat er in de markt te vinden is.

Vooral in de grote e-commerce, fintech, etc. wereld is minimaal HBO vereist en WO een pre voor startersfuncties. Later in je carriere is aantoonbare ervaring belangrijker maar daar ga je een stuk moeilijker komen dan wanneer je op een hoger niveau instapt. Een bank die voor een functie 10 jaar ervaring vraagt, vraagt wel relevante ervaring. 10 jaar Wordpress sleutelen is dat niet.

En voordat mensen zich persoonlijk aangesproken voelen: het gaat hier om de grote gemiddelden. De TS wil een HBO opleiding doen en dat kun je m.i. alleen maar stimuleren. Juist de MBO-niveau banen, waar het gaat om de kosten laag houden, worden het makkelijkst in het buitenland weggezet.

[ Voor 71% gewijzigd door Hydra op 21-06-2017 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Als je webdevelopment al leuk vindt, dan is een HBO doen zeker nuttig. Dan zie je andere vormen van development. Die misschien nog wel interessanter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:58
Je bent 20, dus eigenlijk nog gewoon hartstikke jong. 4 jaar HBO is niets, feitelijk ben je dan nog steeds een broekie als je net klaar bent. Dat bedoel ik niet denigrerend; ik spreek simpelweg uit ervaring. Ik was 23 toen ik klaar was met mijn HBO en moest in het begin ook af en toe opboksen tegen het vooroordeel over mijn leeftijd.

Als je nu de kans hebt om vast een half jaar werkervaring op te doen tegen een redelijk acceptabel salaris: doen. Je hebt meer aan die ervaring en hopelijk goede contacten en referenties dan aan onderaan de streep misschien een paar honderd euro netto extra op je bankrekening.
Zet dat salaris ook lekker op een spaarrekening zodat je daarmee je collegegeld kunt betalen.

En uiteindelijk heb je ook gewoon veel aan je HBO. Misschien nog niet eens zo zeer qua concrete technieken of meetbaren kennis, maar je niveau als geheel zal stijgen. Je zult problemen in een wat breder kader kunnen zien en oplossen. Ik merk dat hier in mijn werk ook; we hebben een tijdje terug een MBO-sollicitant gehad voor een HBO functie en hoewel die effectief leuke dingen had gemaakt, kon hij eigenlijk maar nauwelijks uitleggen waarom hij bepaalde keuzes had gemaakt. Verder dan "Ja, zo moet het want anders werkt het niet" kwam hij niet. Dat noem ik aapjes-gedrag: monkey see, monkey do.
Voor vrijwel elk probleem bestaan meerdere oplossingen, mij gaat het erom dat je de voors en tegens van iedere oplossing begrijpt, afweegt en dan de juiste keuze kunt maken.

TL;DR: Pak die baan, wees blij met die 1400 euro en ga daarna 4 jaar genieten van het studentenleven voordat je de 45 jaar daarna loonslaaf wordt.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:39
Ik vind 1400 netto een mooi bedrag voor een beginnende MBOer. Als ik jouw was zou ik eens over een paar maanden kijken wat de mogelijkheden zijn binnen het bedrijf om door te leren. Misschien is het een beter idee om een paar jaar te werken bij het bedrijf en wellicht zou je over 2 a 3 jaar deeltijd HBO ICT kunnen doen met een werkplek bij je huidige werkgever. Dat traject ga ik ook doen in de nabije toekomst.
Misschien wil je werkgever wel mee investeren in je studie/cursussen/ontwikkeling. Volgens mij zijn er potjes voor bij de overheid in de vorm van subsidies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Voor een half jaarscontract met alleen een MBO op zak zonder ervaring mag je toch wel dankbaar zijn dat je zoiets krijgt aangeboden lijkt mij. Ze zien dat ze geen toekomst met jou hebben omdat je HBO gaat doen maar willen je toch graag een kans geven. Aanpakken die hap en je ondertussen voorbereiden op je HBO! Bij de Albert Heijn verdien je een stuk minder. ;)

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legenware
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-03 12:25
AH zijn ook atsers. Die discrimineren op basis van leeftijd wat wettelijk gezien helemaal niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-04 02:23
1400 netto lijkt me al redelijk wat voor mbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

legenware schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 17:07:
AH zijn ook atsers. Die discrimineren op basis van leeftijd wat wettelijk gezien helemaal niet mag.
Leg dat eens uit?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:27
[...]

Enige tijd geleden gesolliciteerd op eenzelfde functie als nu. Maar werd afgewezen vanwege het geen hbo papiertje.

Nu is dit niet overal zo, maar vaak maakt het wel deuren open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Defector schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:01:
[...]

Maar wellicht doe je weer niet de juiste ervaring op omdat je met vastgeroeste developers zit. Of doe je enkel technische ervaring op met ontwikkelmethode X en product Y. Vier jaar development werk hoeft ook niet altijd even veel waard te zijn. Net als bij een opleiding is dat zeer afhankelijk van je omgeving.

Ik zou dan zeker kijken naar de mogelijkheid tot het volgen van een deeltijd opleiding. Dan pak je deels praktijkervaring en krijg je ook de benodigde theorie mee.

Daarnaast gaat het niet altijd om de kennis die je op doet bij een HBO opleiding, vaak is het net zo belangrijk dat je aan kan tonen een bepaald denk niveau aan te kunnen en op een bepaald niveau en tempo kennis tot je kan nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 21-06-2017 19:39 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-04 14:49
Ik gok dat het bedrijf wat je hebt gekozen misschien niet gigantisch veel winst maakt (websites & webshops is wel een beetje een verzadigde markt), en daarom ook wat terughoudend is met de salarissen.

Je zou kunnen zeggen dat je wel 2.000 had verwacht maar begrijpt dat dat er niet in zit, en een tegenbod doen iets boven het midden, laten we zeggen 1750. Gewoon aangeven dat je echt wel hoger had verwacht.

Als er geen beweging in zit en je echt wilt verdienen zou ik kijken naar andere bedrijven. Niet elk bedrijf is rendabel genoeg om een knap salaris te betalen, maar er zijn er genoeg die dat wel zijn. Zolang je maar wat te bieden hebt.

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-04 11:36

Hakulaku

Meh

Ahrnuld schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 21:24:
Je zou kunnen zeggen dat je wel 2.000 had verwacht maar begrijpt dat dat er niet in zit, en een tegenbod doen iets boven het midden, laten we zeggen 1750. Gewoon aangeven dat je echt wel hoger had verwacht.
Veel bedrijven geven nog niet eens 2000 euro voor een HBO afgestudeerde, laat staan voor een MBO afgestudeerde. Misschien dat hij voor 1500-1600 kan gaan, maar ik acht die kans zeer klein. Mede doordat hij over 6 maanden weer vertrekt. Het bedrijf zal z'n investering in hem dan niet terug zien.

Accepteer het geld, neem de ervaring en kijk er 6 jaar later op terug wanneer je met je HBO papiertje gebakken zit bij een van de grote multinationals. (Been there, done that)

[ Voor 14% gewijzigd door Hakulaku op 21-06-2017 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:02
Denk als je de tips bij elkaar telt kom je uit op:
1. Aanbod aannemen
2. HBO opleiding gaan doen

NL is een kennismaatschappij, oftewel opleiding doet er wel degelijk toe.
Je bent hartstikke jong, dus neem het van een "oude rot" aan dat de gegeven adviezen de beste zijn. Laat je niet verleiden tot het grote geld nu en de enorme vraag naar developers.

Zorg voor een goede stevige basis (1/2 jaar ervaring + stage + HBO opleiding). Dat gaat je in slechtere tijden echt verder helpen. En trust me, ook die tijden komen we weer tegen.

Ps: bachelor diploma helpt ook aanzienlijk mocht je ooit in het buitenland willen werken.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-04 14:49
Hakulaku schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 21:53:
[...]
Veel bedrijven geven nog niet eens 2000 euro voor een HBO afgestudeerde, laat staan voor een MBO afgestudeerde. Misschien dat hij voor 1500-1600 kan gaan, maar ik acht die kans zeer klein. Mede doordat hij over 6 maanden weer vertrekt. Het bedrijf zal z'n investering in hem dan niet terug zien.
Intermediar salariskompas zegt voor deze situatie € 1800 als MBO developer met 0 jaar ervaring in Limburg (even in het profiel gespiekt) en dat lijkt me ook redelijk.

Tijdelijk is ook niet altijd een nadeel voor een bedrijf. Denk dat hij wel gewoon productief is en omdat hij toch weggaat hoef je ook niet voor de langere termijn cursussen e.d. te regelen.

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

powerboat schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 18:51:
[...]
Enige tijd geleden gesolliciteerd op eenzelfde functie als nu. Maar werd afgewezen vanwege het geen hbo papiertje.

Het sluit soms ook deuren.
Ik durf niet te zeggen of er netto meer deuren dicht of open gaan, maar het is zeker niet zo dat je met een HBO/Universitair papiertje altijd in het voordeel bent.
Ahrnuld schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:22:
[...]
Intermediar salariskompas zegt voor deze situatie € 1800 als MBO developer met 0 jaar ervaring in Limburg (even in het profiel gespiekt) en dat lijkt me ook redelijk.

Tijdelijk is ook niet altijd een nadeel voor een bedrijf. Denk dat hij wel gewoon productief is en omdat hij toch weggaat hoef je ook niet voor de langere termijn cursussen e.d. te regelen.
Intermediair Salariskompas is soms gekleurd. Het is een leuke indicatie maar zeker geen wet van meden en perzen.
Afhankelijk van hoe ik 'm precies in vul zou ik tussen de ~250 EUR *minder* en ~1200 EUR *meer* moeten verdienen dan mijn huidige salaris.

Nu zijn er bij mij wat parameters die ik niet zuiver in kan vullen (opleiding, budgetverantwoordelijkheid, leiding geven) waardoor de variatie wat groter is, dat is in geval van TS wellicht wat smaller. Toch moet je rekening houden met eenzelfde bias als in het s5zone in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13)" topic.

1800 EUR vind ik in ieder geval voor Limburg redelijk hoog klinken. Het is zo'n beetje waar wij op zaten voor een MBO junior systeembeheer functie in het midden van het land. (Regio Utrecht)
Valandil schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:12:
Denk als je de tips bij elkaar telt kom je uit op:
1. Aanbod aannemen
2. HBO opleiding gaan doen

NL is een kennismaatschappij, oftewel opleiding doet er wel degelijk toe.
De meningen zijn daarover verdeeld, opleiding lijkt er vooral aan het begin van je carriëre toe te doen en minder als je al de nodige werkervaring hebt.

Maar absoluut eens met 1. en 2.
Niet in deze fase gaan zitten miezemauzen over een salaris dat misschien iets lager ligt dan je in gedachten had, aanbod aannemen en door gaan voor een HBO of Universitaire studie.
Je bent hartstikke jong, dus neem het van een "oude rot" aan dat de gegeven adviezen de beste zijn. Laat je niet verleiden tot het grote geld nu en de enorme vraag naar developers.
Je kunt beter laag beginnen en hoog eindigen dan nu hoog beginnen en amper stijgen. Daarbij is denk ik een baan waar je misschien wat minder betaald krijgt maar veel vrijheid en de mogelijkheid krijgt te leren en wat te freewheelen veel interessanter dan een waarbij je misschien iets meer geld krijgt maar er meteen volle prestatie verwacht word.

Het grote geld is in mijn beleving sowieso niet zo interessant. Puur salaris is in de regel een heel slechte motivator. Je wil een redelijk salaris waar je goed van rond kunt komen maar vanaf een bepaald niveau is het de inhoud van je werk de grote motivator, niet het pure salaris.
Zorg voor een goede stevige basis (1/2 jaar ervaring + stage + HBO opleiding). Dat gaat je in slechtere tijden echt verder helpen. En trust me, ook die tijden komen we weer tegen.

Ps: bachelor diploma helpt ook aanzienlijk mocht je ooit in het buitenland willen werken.
Wat ik begrepen heb heb je aan enkel een bachelor niet zo veel. Een master en liefst een dubbele is wat je wil hebben. Ga bijvoorbeeld voor een master informatica gecombineerd met een master bestuurskunde. Dat soort dubbeltitels helpen bij werkgevers waar titels zwaar wegen.

Zal een beetje af hangen van de richting waar je verder heen wilt hoe belangrijk het is (en of het uberhaupt belangrijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikdelaporik
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-04-2023
Ik ben niet verder gaan studeren na mijn MBO en heb hier best spijt van. Tijdens een HBO studie kom je met meer technieken in aanraking wat je horizon alleen maar kan verbreden. Nu zelf veel moeten uitzoeken en ontdekken, wat mij anders aangedragen zou zijn geworden.
Heb nooit last van gesloten deuren gehad zoals hierboven genoemd wordt, maar kan mij goed voorstellen dat er bepaalde bedrijven zijn dit hier erg veel waarde aan hechten. (En dat is dom! Ervaring telt zwaarder)

Salaris van 1400 is prima, de ervaring die je op doet tijdens je eerste echte baan is het waard!

[ Voor 22% gewijzigd door jorikdelaporik op 22-06-2017 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legenware
Ze willen graag 16 jarige hebben die zijn lekker goedkoop. Als je wat ouder word en dus te duur mag je weer weg. Dat is leeftijdsdiscriminatie is dat mag niet volgens de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
jorikdelaporik schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 08:39:
Ik ben niet verder gaan studeren na mijn MBO en heb hier best spijt van. Tijdens een HBO studie kom je met meer technieken in aanraking wat je horizon alleen maar kan verbreden. Nu zelf veel moeten uitzoeken en ontdekken, wat mij anders aangedragen zou zijn geworden.
Heb nooit last van gesloten deuren gehad zoals hierboven genoemd wordt, maar kan mij goed voorstellen dat er bepaalde bedrijven zijn dit hier erg veel waarde aan hechten. (En dat is dom! Ervaring telt zwaarder)

Salaris van 1400 is prima, de ervaring die je op doet tijdens je eerste echte baan is het waard!
Dat is misschien een ideal beeld dat je voor ogen hebt. Er worden zeker goede vakken gegeven op een HBO informatica. Maar daar staan ook x aantal vakken tegenover die A: veroudert zijn B: totaal geen raakvlak met de realiteit/bedrijfsleven C: Veel te simpel zijn voor een HBO/Een docent die de materie zelf niet begrijpt.

Ik sluit een HBO niet uit maar als ik kijk wat nou eigenlijk de doorslag gaf voor een goede carrière. Waren dat misschien een handjevol vakken(Data-structures, OS ontwikkeling, C#, JAVA, Database ontwikkeling, Wiskunde en Elektrotechniek) en vooral mijn afstudeerstage. Waar je echt leert werken met zaken zoals change management en versie beheer etc.

Het overgrote deel van die vier jaar werd opgevuld met nutteloze vakken en de workload staat niet in verhouding tot een echte baan 5/6 uurtjes op een dag tot 8/9

Mijn mening is dat een autodidact met een goede instelling met een baan. In dezelfde tijdsperiode verder komt dan de gemiddelde HBOer. Op het punt dat de HBOer mag beginnen met zijn carrière, staat de autodidact met dezelfde kennis en een bak real life ervaring er een stukken beter voor.

[ Voor 8% gewijzigd door Defector op 22-06-2017 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-04 20:23
powerboat schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 18:51:
[...]

Ach, vermeld 1 jaar propedeuse op je cv, op die wijze heb ik mij ooit kunnen bewijzen doordat ik in een keer wel uitgenodigd werd. Jaren later daadwerkelijk dat jaar gedaan, dus toen klopte mijn cv wel. Soms moet je een beetje bluffen om wat te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

legenware schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:45:
[...]
Ze willen graag 16 jarige hebben die zijn lekker goedkoop. Als je wat ouder word en dus te duur mag je weer weg. Dat is leeftijdsdiscriminatie is dat mag niet volgens de wet.
Ze bieden je een contract voor bepaalde tijd of een nul-uren (oproep) contract aan. Na einde contract mogen ze het zonder opgaaf van redenen stop zetten.

Ze zijn niet verplicht je in dienst te houden of je een vast contract aan te bieden. :)

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat wat zij doen gewoon mag en niet onder leeftijdsdiscriminatie valt. (Daarbij, iedere supermarkt, horeca gelegenheid en andere werkgever met behoefte aan goedkope ongeschoolde arbeidskrachten werkt zo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
^^Dat dus. Het mag volgens de wet en uiteindelijk houdt het ook ons pakkie brood weer goedkoop.

Overigens denk ik niet dat TS zit te wachten op een discussie over vakkenvullers bij de AH.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:03
muffstuff schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:48:
[...]

Ach, vermeld 1 jaar propedeuse op je cv, op die wijze heb ik mij ooit kunnen bewijzen doordat ik in een keer wel uitgenodigd werd. Jaren later daadwerkelijk dat jaar gedaan, dus toen klopte mijn cv wel. Soms moet je een beetje bluffen om wat te bereiken.
Bluffen of fraude?

Just so you know:
Zodra je een cv indient met verzonnen feiten, of daadwerkelijk een vervalst diploma overlegt, ben je strafbaar voor valsheid in geschrifte. Daar staat maximaal zes jaar cel op, of een boete van 74.000 euro.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

muffstuff schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:48:
[...]

Er is een verschil tussen bluffen / de waarheid een tikje mooier maken en domweg liegen. Dat kan een dun lijntje zijn maar komen ze d'r achter, heb je wat uit te leggen.

Zoiets als een propedeuse op je CV zetten terwijl je die nog niet hebt gehaald is risicovol. Fraude is het niet, het is wel de waarheid erg ver oprekken en ik kan me voorstellen dat als een werkgever daar achter komt, het direct einde gesprek is.

Ik zou het niet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
unezra schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:53:
[...]

Er is een verschil tussen bluffen / de waarheid een tikje mooier maken en domweg liegen. Dat kan een dun lijntje zijn maar komen ze d'r achter, heb je wat uit te leggen.

Zoiets als een propedeuse op je CV zetten terwijl je die nog niet hebt gehaald is risicovol. Fraude is het niet, het is wel de waarheid erg ver oprekken en ik kan me voorstellen dat als een werkgever daar achter komt, het direct einde gesprek is.

Ik zou het niet doen...
En je komt er niet mee weg ik heb voor alle 3 de klussen van de bank mijn bewijs van halen van diploma moeten overhandigen. Ik blij dat het centraal geregeld was in die tijd was ik midden in 2 verhuizingen en alles lag niet op zijn plek.

Maar goed als je het niet heb jammer hoor maar dan neem je toch de andere baan waar ze daar niet zwaar aan tillen zeker als je meer dan 10 jaar in het vak zit is een HBO van 15 jaar terug minder relevant dan als je net begint. Maar goed heb er wel een hoop aan gehad. In het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Hahn schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:39:
[...]

Bluffen of fraude?

Just so you know:

[...]
Fraude is het zeer zeker. Ware het niet dat geen een werkgever vraagt om bewijs van een propedeuse jaar. Maar je hebt gelijkt het is en blijft fraude. Maar goed, het heeft mij geen windeieren gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
unezra schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:53:
[...]

Zoiets als een propedeuse op je CV zetten terwijl je die nog niet hebt gehaald is risicovol. Fraude is het niet
...wat :? Waarom is het volgens jou geen fraude?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Hahn schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:02:
[...]
...wat :? Waarom is het volgens jou geen fraude?
Misschien dezelfde categorie dat iedereen zich professor mag noemen maar bv geen ingenieur of dokter. Beschermde titels ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
muffstuff schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:04:
[...]

Misschien dezelfde categorie dat iedereen zich professor mag noemen maar bv geen ingenieur of dokter. Beschermde titels ofzo?
Op papier zetten dat je een bepaalde diploma of certificaat hebt behaald, terwijl je dat niet hebt behaald, is gewoon fraude. Punt. Dus ik ben heel benieuwd waarom unezra daar anders over denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legenware
unezra schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:30:
[...]

Ze bieden je een contract voor bepaalde tijd of een nul-uren (oproep) contract aan. Na einde contract mogen ze het zonder opgaaf van redenen stop zetten.

Ze zijn niet verplicht je in dienst te houden of je een vast contract aan te bieden. :)

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat wat zij doen gewoon mag en niet onder leeftijdsdiscriminatie valt. (Daarbij, iedere supermarkt, horeca gelegenheid en andere werkgever met behoefte aan goedkope ongeschoolde arbeidskrachten werkt zo.)
Ontslag Albert Heijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Defector schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:47:
Mijn mening is dat een autodidact met een goede instelling met een baan. In dezelfde tijdsperiode verder komt dan de gemiddelde HBOer. Op het punt dat de HBOer mag beginnen met zijn carrière, staat de autodidact met dezelfde kennis en een bak real life ervaring er een stukken beter voor.
Een HBOer met een goede instelling komt gemiddeld genomen verder dan een autodidact met een goeie instelling. Dat is waar het om gaat. Dat iemand met een 'goeie instelling' verder komt dat de gemiddelde HBO uitvretert is evident maar heeft niks met de keuze voor al dan niet HBO te maken.
Hahn schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:06:
Op papier zetten dat je een bepaalde diploma of certificaat hebt behaald, terwijl je dat niet hebt behaald, is gewoon fraude. Punt. Dus ik ben heel benieuwd waarom unezra daar anders over denkt.
Die denkt o.a. dat HBO ook heus wel deuren sluit en (in een ander topic) dat "De industrie JAVA eruit aan het schoppen is". Gezellig dat hij/zij meedoet maar ik zou er niet te veel waarde aan hechten.

[ Voor 26% gewijzigd door Hydra op 22-06-2017 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hahn schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:06:
[...]

Ik vrees dat je gelijk hebt.
Wikipedia: Fraude

Ik was in de veronderstelling dat het pas echt fraude zou zijn als je met een vervalst diploma aan komt, niet door het domweg op je CV te vermelden zonder dat je dat met een papiertje kunt aantonen.
Hydra schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:32:
Die denkt o.a. dat HBO ook heus wel deuren sluit en (in een ander topic) dat "De industrie JAVA eruit aan het schoppen is". Gezellig dat hij/zij meedoet maar ik zou er niet te veel waarde aan hechten.
We verschillen hierover van mening. Dat wil niet zeggen dat wat ik zeg onwaar is en nu te zeggen "ik zou er niet te veel waarde aan hechten" vind ik te ver gaan. Ik loop langer mee dan vandaag.

Met een HBO papiertje sluiten er net zo hard deuren als dat ze open gaan en het zal van persoon tot persoon verschillen of dat erg is of niet

[ Voor 33% gewijzigd door unezra op 22-06-2017 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
unezra schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:48:
[...]

Ik vrees dat je gelijk hebt.
Wikipedia: Fraude

Ik was in de veronderstelling dat het pas echt fraude zou zijn als je met een vervalst diploma aan komt, niet door het domweg op je CV te vermelden zonder dat je dat met een papiertje kunt aantonen.
Er wordt vaak niet eens om een diploma gevraagd, dus gelukkig is het op je CV neerzetten terwijl het niet waar is al fraude.
[...]

We verschillen hierover van mening. Dat wil niet zeggen dat wat ik zeg onwaar is en nu te zeggen "ik zou er niet te veel waarde aan hechten" vind ik te ver gaan. Ik loop langer mee dan vandaag.
Hij zegt "ik zou" en daarmee laat hij duidelijk genoeg weten dat het zijn advies is en geen feit. Plus dat hij dat mag vinden, dus ik vind het niet te ver gaan. En lang meelopen is geen enkele garantie van weten wat je zegt ;)
Met een HBO papiertje sluiten er net zo hard deuren als dat ze open gaan en het zal van persoon tot persoon verschillen of dat erg is of niet
Met een HBO-papiertje zal je voor sommige functies misschien te duur gevonden worden, maar dat deuren 'net zo hard sluiten als opengaan' ben ik het ook niet met je eens. Ik denk dat er meer deuren opengaan met een HBO-papiertje dan er dicht zullen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
unezra schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:48:
We verschillen hierover van mening.
Dat is het probleem. Jij vindt het okay om gewoon "een mening" te hebben en die dan als een waarheid te verkondingen in een publieke discussie zonder enige vorm van onderbouwing. Je doet precies hetzelfde als al die mensen die, zonder enige vorm van kennis, overal maar een mening over hebben op Facebook omdat dat nu eenmaal hun recht is.

Jij mag een mening die niet met feiten overeenkomt ventileren. Ik mag jou dan niet meer serieus nemen.

Goed voorbeeld:
unezra schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:01:
Het is namelijk in the end niet heel relevant hoe veel deuren er absoluut open gaan, maar of voor gegeven persoon de juiste deuren open gaan. Ontzettend leuk als er met HBO 10 deuren open gaan en met MBO maar 5, maar als maar 2 van die 10 deuren relevant zijn, terwijl je 4 van de 5 deuren interessant zijn, ben je alsnog niet beter af met een HBO diploma.

Dat is dus de crux.
Je trekt hier dingen gewoon bij op je 'gevoel' en dat 'gevoel' is kennelijk omdat jij 'lang meeloopt' correct. Net zoals dat jij het 'gevoel' had dat heel de industrie Java eruit schopt (het is geen acroniem FYI) zonder dat je daar ook maar een enkele onderbouwing voor had.

Als jij goeie voorbeelden hebt waarbij er (relevante!) deuren zijn die dicht gaan voor de TS als hij HBO erbij gaat doen kom dan gewoon met die voorbeelden. Maar dit geneuzel over je mening en 'gevoel' is een beetje treurig.

[ Voor 46% gewijzigd door Hydra op 22-06-2017 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hahn schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:58:
[...]
Er wordt vaak niet eens om een diploma gevraagd, dus gelukkig is het op je CV neerzetten terwijl het niet waar is al fraude.
Nu ik het zo lees en je het zo zegt denk ik, ja, eigenlijk wel logisch. :)
Ik vind fraude een vrij zware term en er is best een grijs gebied, vandaar dat ik twijfelde maar fin, I stand corrected...
[...]
Hij zegt "ik zou" en daarmee laat hij duidelijk genoeg weten dat het zijn advies is en geen feit. Plus dat hij dat mag vinden, dus ik vind het niet te ver gaan.

[...]
Met een HBO-papiertje zal je voor sommige functies misschien te duur gevonden worden, maar dat deuren 'net zo hard sluiten als opgaan' ben ik het ook niet met je eens. Ik denk dat er meer deuren opengaan met een HBO-papiertje dan er dicht zullen gaan.
Daar zit een kleine nuance...

Het is namelijk in the end niet heel relevant hoe veel deuren er absoluut open gaan, maar of voor gegeven persoon de juiste deuren open gaan. Ontzettend leuk als er met HBO 10 deuren open gaan en met MBO maar 5, maar als maar 2 van die 10 deuren relevant zijn, terwijl je 4 van de 5 deuren interessant zijn, ben je alsnog niet beter af met een HBO diploma.

Dat is dus de crux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
[...]

Daar zit een kleine nuance...

Dat is dus de crux.
Sure, alles is relatief, maar als iemand een HBO-opleiding doet, dan is de kans groot dat 'ie meer geïnteresseerd is in een baan op HBO-niveau dan op MBO-niveau.

Dus ik wil het nog sterker stellen: met een HBO-papiertje gaan er absoluut gezien misschien veel deuren dicht, maar openen er meer relevante deuren. En uiteindelijk heb je toch maar 1 deur nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hahn schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:04:
Dus ik wil het nog sterker stellen: met een HBO-papiertje gaan er absoluut gezien misschien veel deuren dicht, maar openen er meer relevante deuren.
Ik ben wel extreem nieuwsgierig over welke deuren dat dan mogen zijn (die dichtgaan). Ik denk dat er weinig bedrijven met programmeur vacatures op MBO niveau een HBOer af gaan wijzen die voor een MBO salaris wil gaan werken.

Ik vind 't gelul (van diegene waarop je reageert voor de duidelijkheid).

[ Voor 5% gewijzigd door Hydra op 22-06-2017 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Hydra schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:07:
[...]

Ik ben wel extreem nieuwsgierig over welke deuren dat dan mogen zijn (die dichtgaan). Ik denk dat er weinig bedrijven met programmeur vacatures op MBO niveau een HBOer af gaan wijzen die voor een MBO salaris wil gaan werken.

Ik vind 't gelul.
Ik heb het niet zozeer over programmeurs, maar meer in z'n algemeenheid.

Alhoewel ik me ook prima kan voorstellen dat een bedrijf niet altijd een overgekwalificeerde werknemer aan wil nemen.

Je gaat een senior denk ik ook niet zo snel als junior aannemen, ook al gaat 'ie akkoord met het salaris. Het risico is dan best groot dat 'ie binnen de kortste keren uitgekeken is op de functie en meer wil of weggaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 17:27
[...]

Nu ik het zo lees en je het zo zegt denk ik, ja, eigenlijk wel logisch. :)
Ik vind fraude een vrij zware term en er is best een grijs gebied, vandaar dat ik twijfelde maar fin, I stand corrected...

[...]
Het is niet alleen fraude, het is ook valsheid in geschrifte (nog zwaarder dus) en daar staat, zoals eerder werd aangehaald, een maximumstraf op van 7 jaar.

Relevant: http://www.wetrecht.nl/valsheid-in-geschrifte/
Hydra schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:07:
[...]

Het verschilt natuurlijk per kandidaat, maar in veel gevallen betekent het dat een HBO'er onder zijn/haar niveau werkt. De kans is groot dat dit uitloopt op "ontevredenheid", discussie of zelfs dat die kandidaat maar relatief kort bij het bedrijf blijft werken. Juist dat inwerken is voor de werkgever een investering, net zoals het het oplossen van discussies en de "ontevredenheid" en het uitzetten van een nieuwe vacature.

De werkgever zal dus proberen een kandidaat te vinden met het juiste profiel, waarbij de wederzijdse verwachtingen van elkaar duidelijk zijn en niet beinvloed worden door dingen zoals "tja, ik kan eigenlijk veel beter, maar kan nu even niets anders vinden dus doe ik dit maar...". Op de lange termijn is dat meestal niet heel erg vruchtbaar (lees: kost werkgever geld).

[ Voor 51% gewijzigd door EnigmA-X op 22-06-2017 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

EnigmA-X schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:21:
[...]
Het is niet alleen fraude, het is ook valsheid in geschrifte (nog zwaarder dus) en daar staat, zoals eerder werd aangehaald, een maximumstraf op van 7 jaar.

Relevant: http://www.wetrecht.nl/valsheid-in-geschrifte/
Ik zat er ook over te twijfelen maar als ik die tekst door lees, is het geen valsheid in geschrifte. Domweg omdat een CV niet valt onder ‘bestemd zijn om tot bewijs van enig feit te dienen’. Een CV heeft niet zo'n officiële status. Het word pas valsheid in geschrifte als je een diploma vervalst.

Leugentje om bestwil op je CV kun je hooguit als frauduleus beschouwen, niet als valsheid in geschrifte en je zult er ook geen gevangenisstraf voor krijgen. (Wel kan een werkgever besluiten je niet aan te nemen of wellicht zelfs ontslaan in ernstige gevallen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 17:27
unezra schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:34:
[...]

Ik zat er ook over te twijfelen maar als ik die tekst door lees, is het geen valsheid in geschrifte. Domweg omdat een CV niet valt onder ‘bestemd zijn om tot bewijs van enig feit te dienen’. Een CV heeft niet zo'n officiële status. Het word pas valsheid in geschrifte als je een diploma vervalst.

Leugentje om bestwil op je CV kun je hooguit als frauduleus beschouwen, niet als valsheid in geschrifte en je zult er ook geen gevangenisstraf voor krijgen. (Wel kan een werkgever besluiten je niet aan te nemen of wellicht zelfs ontslaan in ernstige gevallen.)
Het onderliggende diploma, of in dit geval propedeuse, is een officieel document. Het CV heeft een bewijsbestemming: het is een geschrift dat bestemd is om tot bewijs te dienen dat jij een diploma/propedeuse hebt. Een verzonnen feit op je CV is dus net zo strafbaar als een vervalst diploma.

Als jij een CV geen officieel document vindt, dan is het kassabonnetje van jouw smartphone dat ook niet?

Als je nu zelf een bonnetje maakt, of de factuurdatum wijzigt, om bij jouw verzekerzaar centjes te krijgen, is dat dan ook geen valsheid in geschrifte volgens jou? Of is een kassabon dan wel een officieel document?
Artikel 225
1. Hij die een geschrift dat bestemd is om tot bewijs van enig feit te dienen, valselijk opmaakt of vervalst, met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gebruiken of door anderen te doen gebruiken, wordt als schuldig aan valsheid in geschrift gestraft, met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Overigens zal het OM niet zo snel overgaan tot vervolging, als er überhaupt overgegaan wordt tot aangifte door de werkgever. Uitsluiten kan je het niet. Het veel grotere risico zie ik vooral in reputatie-, en imagoschade waar je in je verdere carriere mogelijk last van kan blijven houden.

Kortom: gewoon niet jokkebrokken.

[ Voor 8% gewijzigd door EnigmA-X op 22-06-2017 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

EnigmA-X schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:50:
[...]
Het onderliggende diploma, of in dit geval propedeuse, is een officieel document. Het CV heeft een bewijsbestemming: het is een geschrift dat bestemd is om tot bewijs te dienen dat jij een diploma/propedeuse hebt. Een verzonnen feit op je CV is dus net zo strafbaar als een vervalst diploma.

Als jij een CV geen officieel document vindt, dan is het kassabonnetje van jouw smartphone dat ook niet?
Verrassend, maar je hebt gelijk. That is, als ik Intermediair en andere bronnen moet geloven:Fin, goed om te weten. Ik heb al eens vaker discussies gehad met mensen die aangaven dat ze voor elke sollicitatie een ander CV op stelden, dat beter past bij de vacature. Persoonlijk vind ik dat een CV een volledig objectief en zo goed als mogelijk statisch document moet zijn met een koude opsomming van feiten. (Maar wel dusdanig interessant geschreven dat mensen het graag lezen.)

Interessant vind ik dan waar de grens ligt. Want is iets weglaten of dikker aan zetten ook valsheid in geschrifte? Als dat zo is, is er maar 1 manier voor een CV en dat is niet "voor iedere sollicitatie een andere schrijven". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Weglaten moet je zelf weten, maar als jij iets op je CV zet wat niet waar is (bijvoorbeeld een diploma of 5 jaar ergens gewerkt hebben, terwijl je er maar 3 jaar hebt gewerkt), dan ben je gewoon valsheid in geschrifte aan het plegen.

Bij elke sollicitatie een ander CV zegt alleen niks over foute intenties, je zou best onrelevante ervaringen en opleidingen weg kunnen laten, als je denkt dat dat zal helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Nou ja, je kunt natuurlijk heel goed op basis van de vacature cq het bedrijf een CV wat op maat maken. D.w.z.: meer uitweiden over relevante werkervaring voor precies die branche bijvoorbeeld. En dan de minder belangrijke dingen wat korter samenvatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hahn schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:25:
Weglaten moet je zelf weten, maar als jij iets op je CV zet wat niet waar is (bijvoorbeeld een diploma of 5 jaar ergens gewerkt hebben, terwijl je er maar 3 jaar hebt gewerkt), dan ben je gewoon valsheid in geschrifte aan het plegen.

Bij elke sollicitatie een ander CV zegt alleen niks over foute intenties, je zou best onrelevante ervaringen en opleidingen weg kunnen laten, als je denkt dat dat zal helpen.
En nu laat je een werkgever weg waar je bent ontslagen omdat je een collega op z'n bek hebt geslagen of een greep in de kas hebt gedaan. Staat niet op je CV, zullen daarom geen vragen over komen en "ach, de werkervaring was niet zo relevant".

Ik snap het hoe en waarom, de eerste paar jaar heb ik ook samengevat als "diverse werkgevers" omdat anders mijn CV te lang en te onoverzichtelijk zou worden en hier bij mijn huidige werkgever hanteer ik de datum dat ik daadwerkelijk voor ze begon, niet de datum dat ik in dienst kwam. (Ik begon 2 maanden voordat ik officieel in dienst kwam.) Dat levert een gekke overlap op van 2 maanden met mijn vorige werkgever maar als dat ooit tot vragen leid, kan ik dat juist heel goed uitleggen. :)

Mijn punt is dat het lijntje tussen "fraude / valsheid in geschrifte" en "creatief met kurk" best dun is en er een groot grijs gebied is.

Diploma's die je niet hebt wel vermelden mag niet maar als je een opleiding niet hebt afgemaakt, mag je wel de opleiding vermelden. (Je mag alleen niet zeggen dat je een diploma hebt of de afleiding hebt afgemaakt.)

Blijft lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Als je het mij vraagt maak je het echt veel lastiger dan het is. Je mag erop zetten wat je zelf wilt, zolang het maar aantoonbaar waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-04 13:03
Ik zou zeker proberen om 1500 tot 1600 te vragen. Je hebt één voordeel ten opzichte van een ander die daar begint met werken. Jij weet al hoe het reilt en zeilt daar. Je hebt daar ook stage gelopen dus 0,0 werkervaring heb je in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exaltion
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-12-2024
Ik vind een aantal van de dingen die ik in dit topic zie vreemd. Ik heb trouwens gezien dat het waarschijnlijk niet meer nodig is om hierop te reageren, maar misschien dat iemand die op dit topic stuit nog wat aan mijn reactie heeft.

Als ik er vanuit ga dat de €1400 bruto is, dan vind ik dit zeker aan de lage kant. Marktconform zou ik het niet noemen, en leeftijd is geen goed argument om iemand met professionele werkervaring minder te betalen. Zeker niet als deze ervaring bij hetzelfde bedrijf is opgebouwd, wat natuurlijk betekent dat je vanaf dag 1 productief kan zijn omdat je het bedrijf en hun stack kent. Aangezien het maar voor korte duur is zou ik (als je goed bent en zelfstandig kan werken) €1600 vragen, en als het voor langere duur was zou ik €2000-2200 vragen.

Ik heb zelf mijn HAVO gehaald. Daarna heb ik een aantal HBO opleidingen geprobeerd in richtingen buiten de ICT. Deze bevielen mij echter niet. Toen ben ik om het uit te proberen een aantal weken aan de slag gegaan met Python en dat beviel me wel. Daarna ben ik gaan kijken naar ICT opleidingen. Eerst keek ik natuurlijk naar HBO opleidingen, maar die leken mij allemaal niet geschikt.

Ik vond de HBO opleidingen veel te breed (lees: geen focus). Ik heb toen bewust de keuze gemaakt om een MBO opleiding te gaan doen. Dit was met de instelling dat ik buiten mijn werkzaamheden voor school ook development dingen zou gaan leren die wel relevant zouden zijn voor de richting die ik het leukst vond (web). Dit natuurlijk in contrast met alle dingen die je op school doet die je verder nooit gaat gebruiken.

Tijdens mijn stage was ik vanaf dag 1 in staat om productief te zijn en binnen een paar weken had ik ook al een groot project afgerond voor een klant. Hier deed ik natuurlijk wel wat langer over dan de vaste medewerkers met 5+ jaar ervaring, maar het resultaat was goed.

Dit heeft voor mij zo goed uitgepakt dat ik na mijn stage met een BBL traject kon blijven werken bij mijn stageplek. Er werd mij minimumloon aangeboden en ik werkte 32 uur per week. Daarnaast had ik 8 les. Dit heb ik natuurlijk aangenomen omdat dit een kans was om meer professisonele werkervaring op te doen en wat geld te verdienen terwijl ik nog op school zat.

Terwijl ik stage liep had ik pas 1 jaar school achter de rug, en toch was ik degene die 3e jaars HBO stagiairs dingen moest uitleggen, en niet andersom. Tijdens mijn BBL traject was het precies hetzelfde verhaal. Dit is voor mij een bevestiging dat als je in staat bent om zelfstandig te leren je veel beter een MBO kan gaan doen. Als je hier niet toe in staat bent dan raad ik je aan om toch HBO te gaan doen, want dan word je natuurlijk ook geprikkeld om te blijven leren. Reken er wel op dat je leerproces (waarschijnlijk) vertraagd zal worden omdat je veel tijd zal moeten besteden aan het leren van dingen die je niet per se nodig gaat hebben wanneer je stage gaat lopen of gaat werken. Dit is in ieder geval het beeld dat mijn medestagiairs van het HBO hebben geschetst.

Het is niet voor niets dat veel bedrijven om een HBO denk- en werkwijze vragen. Ik ben op mijn werkplek de enige MBO-er tussen alle HBO en universitair opgeleiden, en ik wordt er zeker niet minder op behandelt.

Even voor de duidelijkheid:
  • Tijdens mijn eerste leerjaar heb ik een hoop dingen geleerd buiten school (10-20 uur buiten school, per week)
  • Tijdens mijn stage was ik 40 uur per week met development of development gerelateerde dingen bezig. In het begin heb ik even wat gas losgelaten zodat ik beter kon wennen. Na een maand ben ik weer ongeveer 10 uur buiten stage gaan leren/oefenen.
  • Tijdens mijn BBL ongeveer 10-15 uur buiten mijn werk/school
  • Na mijn opleiding (2,5 jaar, 0,5 jaar korter dan normaal) had ik 1,5 tot 2 jaar werkervaring bij een bedrijf waar ze zeker wel een HBO werk- en denkniveau verwachten. (ook tijdens vakanties namelijk)
  • Web development is zowel mijn hobby als mijn beroep geworden.
  • Het bovenstaande klopt niet helemaal, want af en toe was het ook wel eens wat minder wanneer ik een weekend voornamelijk wilde relaxen of andere plannen had.
Dit is overigens niet de norm onder de MBO-ers. Het merendeel van mijn klasgenoten deden er niet veel voor, en dat hebben ze achteraf geweten.

Tips voor (toekomstige) studenten:
  • Wees leergierig
  • Hobbyprojecten zijn leerzaam en houden het leuk
  • Zoek een goede stageplek. Dit is erg goed voor je ontwikkeling als developer, maar ook als professionele werknemer
  • Vergeljik jezelf niet met anderen, iedereen leert op zijn/haar eigen manier
  • Maak een portfolio website waarop je al je projecten kan tonen, en probeer deze site bij te houden en om de zoveel tijd te vernieuwen met technieken die je hebt geleerd.
Ik hoop dat ik iemand hiermee heb geholpen :)

Ik vond het in het begin wel lastig om een pad te kiezen. Op deze pagina kun je een roadmap voor web-development vinden. Deze roadmap hoef je natuurlijk niet op de letter te volgen, maar het kan een mooie richtlijn zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjolk
exaltion schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:29:
Op deze pagina kun je een roadmap voor web-development vinden.
off-topic

[ Voor 13% gewijzigd door Krisp op 29-07-2018 08:50 ]

Pagina: 1