Situatie
Ik twijfel over de algemene koeling van mijn PC. Ik gebruik nu de standaard meegeleverde case fans van mijn CM690III Window Green kast, namelijk:
- 1x 120mm aan achterkant.
- 1x 200mm aan voorkant.
Ik kwam op internet tegen dat de standaard case fans van deze kast ondermaats presteren. Ik kan nergens vinden hoeveel volume aan lucht ze precies kunnen verplaatsen. Ik heb sinds kort een GTX1080Ti en deze wordt best warm. Ik zou het waarderen als iemand mij kon helpen of ik überhaupt een goede case fan plaatsing heb, of ze vervangen moeten worden door betere fans, of dat er een paar bij geplaatst moeten worden.
Huidige situatie:

Wat ik wil bereiken
Ik wil graag een positive airflow hebben, dus dat er uit de kleine kiertjes en gaatjes lucht naar buiten komt uit de pc, of dat de lucht op plaatsen waar geen fans zijn, in balans is. Ik wil niet dat er lucht naar binnen getrokken wordt door gaten waar geen fans en geen stoffilters aanwezig zijn.
Ik wil graag een redelijk stille pc, hij moet niet gaan opstijgen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb op Youtube gekeken naar filmpjes over case fans. Ik heb met een wierook staafje naar de airflow gekeken. Daarbij viel mij op dat de videokaart op full load lucht naar binnen trekt via de achterkant, dus via de PCIe slot covers (?) van de case. Dat lijkt me niet geweldig.
De rode pijlen geven aan waar hij lucht naar binnen trekt, voor de rest is alle lucht in balans rondom de case.

Wat ik in gedachten had was om er boven en beneden een 120mm fan bij te plaatsen, dus dan zou je dit krijgen:

Fan keuze
Ik had een van deze fans in gedachten om te gebruiken als extra fans:
Vragen
1. Is dit een goede optie om de GPU nog wat extra koele lucht te geven of is dit niet nodig?
2. Wordt de airflow van de CPU koeler (412S) hierdoor gestoord?
3. Hoe zouden jullie de fans plaatsen?
4. Kan ik dit allemaal aansluiten op het moederbord zodat het moederbord zelf de snelheid regelt van de fans? Dan zal er waarschijnlijk een fan hub nodig zijn?
5. Hoe weet ik of mijn pc inderdaad te heet wordt?
Alvast bedankt voor de hulp.
Ik twijfel over de algemene koeling van mijn PC. Ik gebruik nu de standaard meegeleverde case fans van mijn CM690III Window Green kast, namelijk:
- 1x 120mm aan achterkant.
- 1x 200mm aan voorkant.
Ik kwam op internet tegen dat de standaard case fans van deze kast ondermaats presteren. Ik kan nergens vinden hoeveel volume aan lucht ze precies kunnen verplaatsen. Ik heb sinds kort een GTX1080Ti en deze wordt best warm. Ik zou het waarderen als iemand mij kon helpen of ik überhaupt een goede case fan plaatsing heb, of ze vervangen moeten worden door betere fans, of dat er een paar bij geplaatst moeten worden.
Huidige situatie:

Wat ik wil bereiken
Ik wil graag een positive airflow hebben, dus dat er uit de kleine kiertjes en gaatjes lucht naar buiten komt uit de pc, of dat de lucht op plaatsen waar geen fans zijn, in balans is. Ik wil niet dat er lucht naar binnen getrokken wordt door gaten waar geen fans en geen stoffilters aanwezig zijn.
Ik wil graag een redelijk stille pc, hij moet niet gaan opstijgen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-6700 Boxed | € 314,73 | € 314,73 |
| 1 | MSI Z170A KRAIT GAMING | € 158,99 | € 158,99 |
| 1 | Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING | € 822,- | € 822,- |
| 1 | Seagate Barracuda, 2TB | € 66,95 | € 66,95 |
| 1 | Cooler Master CM 690 III Window | € 96,79 | € 96,79 |
| 1 | Cooler Master Hyper 412S | € 35,95 | € 35,95 |
| 1 | Crucial CT2K8G4DFS8213 | € 120,- | € 120,- |
| 1 | Corsair RM650x | € 102,- | € 102,- |
| 1 | Crucial BX200 240GB | € 136,89 | € 136,89 |
| 1 | Samsung 960 EVO 500GB | € 232,- | € 232,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.086,30 | |
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb op Youtube gekeken naar filmpjes over case fans. Ik heb met een wierook staafje naar de airflow gekeken. Daarbij viel mij op dat de videokaart op full load lucht naar binnen trekt via de achterkant, dus via de PCIe slot covers (?) van de case. Dat lijkt me niet geweldig.
De rode pijlen geven aan waar hij lucht naar binnen trekt, voor de rest is alle lucht in balans rondom de case.

Wat ik in gedachten had was om er boven en beneden een 120mm fan bij te plaatsen, dus dan zou je dit krijgen:

Fan keuze
Ik had een van deze fans in gedachten om te gebruiken als extra fans:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | be quiet! Shadow Wings SW1 120mm mid-speed, 120mm | € 13,14 | € 13,14 |
| 1 | Corsair Air Series SP120 PWM High Performance Edition Twin Pack, 120mm | € 21,99 | € 21,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 35,13 | |
Vragen
1. Is dit een goede optie om de GPU nog wat extra koele lucht te geven of is dit niet nodig?
2. Wordt de airflow van de CPU koeler (412S) hierdoor gestoord?
3. Hoe zouden jullie de fans plaatsen?
4. Kan ik dit allemaal aansluiten op het moederbord zodat het moederbord zelf de snelheid regelt van de fans? Dan zal er waarschijnlijk een fan hub nodig zijn?
5. Hoe weet ik of mijn pc inderdaad te heet wordt?
Alvast bedankt voor de hulp.