Advies case fans plaatsing in game pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:54
Situatie
Ik twijfel over de algemene koeling van mijn PC. Ik gebruik nu de standaard meegeleverde case fans van mijn CM690III Window Green kast, namelijk:
- 1x 120mm aan achterkant.
- 1x 200mm aan voorkant.
Ik kwam op internet tegen dat de standaard case fans van deze kast ondermaats presteren. Ik kan nergens vinden hoeveel volume aan lucht ze precies kunnen verplaatsen. Ik heb sinds kort een GTX1080Ti en deze wordt best warm. Ik zou het waarderen als iemand mij kon helpen of ik überhaupt een goede case fan plaatsing heb, of ze vervangen moeten worden door betere fans, of dat er een paar bij geplaatst moeten worden.

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://s22.postimg.org/5o1dt0xap/huidig1.jpg

Wat ik wil bereiken
Ik wil graag een positive airflow hebben, dus dat er uit de kleine kiertjes en gaatjes lucht naar buiten komt uit de pc, of dat de lucht op plaatsen waar geen fans zijn, in balans is. Ik wil niet dat er lucht naar binnen getrokken wordt door gaten waar geen fans en geen stoffilters aanwezig zijn.

Ik wil graag een redelijk stille pc, hij moet niet gaan opstijgen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 314,73€ 314,73
1MSI Z170A KRAIT GAMING€ 158,99€ 158,99
1Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING€ 822,-€ 822,-
1Seagate Barracuda, 2TB€ 66,95€ 66,95
1Cooler Master CM 690 III Window€ 96,79€ 96,79
1Cooler Master Hyper 412S€ 35,95€ 35,95
1Crucial CT2K8G4DFS8213€ 120,-€ 120,-
1Corsair RM650x€ 102,-€ 102,-
1Crucial BX200 240GB€ 136,89€ 136,89
1Samsung 960 EVO 500GB€ 232,-€ 232,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.086,30

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb op Youtube gekeken naar filmpjes over case fans. Ik heb met een wierook staafje naar de airflow gekeken. Daarbij viel mij op dat de videokaart op full load lucht naar binnen trekt via de achterkant, dus via de PCIe slot covers (?) van de case. Dat lijkt me niet geweldig.

De rode pijlen geven aan waar hij lucht naar binnen trekt, voor de rest is alle lucht in balans rondom de case.
Afbeeldingslocatie: https://s10.postimg.org/xbdurcaop/huidig.jpg

Wat ik in gedachten had was om er boven en beneden een 120mm fan bij te plaatsen, dus dan zou je dit krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/64y673jht/nieuwrr.jpg

Fan keuze
Ik had een van deze fans in gedachten om te gebruiken als extra fans:
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Shadow Wings SW1 120mm mid-speed, 120mm€ 13,14€ 13,14
1Corsair Air Series SP120 PWM High Performance Edition Twin Pack, 120mm€ 21,99€ 21,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 35,13

Vragen
1. Is dit een goede optie om de GPU nog wat extra koele lucht te geven of is dit niet nodig?
2. Wordt de airflow van de CPU koeler (412S) hierdoor gestoord?
3. Hoe zouden jullie de fans plaatsen?
4. Kan ik dit allemaal aansluiten op het moederbord zodat het moederbord zelf de snelheid regelt van de fans? Dan zal er waarschijnlijk een fan hub nodig zijn?
5. Hoe weet ik of mijn pc inderdaad te heet wordt?

Alvast bedankt voor de hulp. :9

Alle reacties

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22-12 15:56
Ik gebruik msi afterburner icm riva statistics dacht ik, zo kan ik mijn temps zien van cpu en gpu.
Kun je voor ook 2 fans plaatsen? Ik heb er voor 2 en 1 achter die uitblaast, de twee voorste zuigen lucht in. Dit werkt voor mij prima.

Je moederbord support standaard 3 casefans. Dus kun je er nog 1 bij plaatsen zonder koppelstukje.

[ Voor 17% gewijzigd door Korkss op 19-06-2017 22:38 ]

• Alexknl
Korkss schreef op maandag 19 juni 2017 @ 22:36:
Ik gebruik msi afterburner icm riva statistics dacht ik, zo kan ik mijn temps zien van cpu en gpu.
Kun je voor ook 2 fans plaatsen? Ik heb er voor 2 en 1 achter die uitblaast, de twee voorste zuigen lucht in. Dit werkt voor mij prima.

Je moederbord support standaard 3 casefans. Dus kun je er nog 1 bij plaatsen zonder koppelstukje.
Ik gebruik op dit moment HWMonitor.
Ja ik kan voor ook 2x 140mm plaatsen i.p.v. de standaard 200mm, daar had ik ook nog aan gedacht. Welke fans gebruik je als ik vragen mag?

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-12 20:08
Noctua staat algemeen als heel goed bekend. Voor mij hielp side fans het beste, 20% verbetering qua koeling. Eventueel is een fan onderin dan leuk en 1-2 fans bovenin.

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22-12 15:56
Be quiet pure wings heb ik erin gezet als inlaat, achterin zit de standaard fan.
Ben wel benieuwd naar je temps nu.

[ Voor 52% gewijzigd door Korkss op 19-06-2017 23:32 ]

• Alexknl
Ik zal morgen even wat temperaturen neerzetten onder full load.
Eigenlijk is het alleen maar een punt als de GPU onder full load is, want voor de rest zijn de GPU fans gewoon uit bij alles behalve gamen, en de andere pc componenten worden dan voldoende gekoeld door de huidige case fans.

Is het misschien een idee om dan een 120mm fan aan de onderkant te plaatsen, die dan omhoog blaast naar de GPU, en deze te connecten aan een van de fan headers op de GPU zelf? Zodat de GPU deze fan aanstuurt? Misschien dan ook nog een fan aan de bovenkant erbij als exhaust en deze ook aansluiten op de GPU zelf? Is maar een gedachte, weet niet of dat mogelijk/slim is.

Ik zal morgen nog even wat temps op een rijtje zetten.

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/4epq0uqid/Bestand_000_5.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Alexknl op 20-06-2017 00:57 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wanneer je een beetje op joutuup rond kijkt zijn er een aantal scenario's mogelijk. Waarbij de meest optimale altijd het volgende is, 2 x fan in van 120 of 140 mm en 2 x fan out van 120 of 140 mm waarbij de luchtroom min of meer constant is. Het beste is meer output, dan ben je sneller de warmte kwijt. aan de andere kant is overdruk ook weer iets positiefs want dat zorgt voor minder stof in de kast.

In jouw geval, met een 1080 zou de beste oplossing zijn om 2 x intake te hebben (onder of voor een 120/140mm bijplaatsen) en eventueel een 120/140 aan de bovenkant als extra outtake.

Voordeel voor een 110/140mm voorin of onderin (let op dat het een goede fan is met minder dan 30dba) als intake is dat je overdruk genereert wat je kast stof vrij maakt en er voor zorgt dat door de bouw van je GPU de warmte ook bij je GPU naar buiten gaat. Meer outtakes aan de bovenkant/achterkant trekt warmte bij GPU weg langs CPU.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• KRB
  • Laatst online: 12-12 19:16

KRB

Ik ben erg benieuwd naar je resultaat. Zelf ga ik ook een pc bouwen, maar fans kiezen blijft lastig. Als ik reviews kijk noemt de een de fan luid en de ander juist weer stil.
Heeft iemand hier nog advies voor een fan onder de tien euro die toch behoorlijk stil is?

• Alexknl
Wim-Bart schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 01:11:
Wanneer je een beetje op joutuup rond kijkt zijn er een aantal scenario's mogelijk. Waarbij de meest optimale altijd het volgende is, 2 x fan in van 120 of 140 mm en 2 x fan out van 120 of 140 mm waarbij de luchtroom min of meer constant is. Het beste is meer output, dan ben je sneller de warmte kwijt. aan de andere kant is overdruk ook weer iets positiefs want dat zorgt voor minder stof in de kast.

In jouw geval, met een 1080 zou de beste oplossing zijn om 2 x intake te hebben (onder of voor een 120/140mm bijplaatsen) en eventueel een 120/140 aan de bovenkant als extra outtake.

Voordeel voor een 110/140mm voorin of onderin (let op dat het een goede fan is met minder dan 30dba) als intake is dat je overdruk genereert wat je kast stof vrij maakt en er voor zorgt dat door de bouw van je GPU de warmte ook bij je GPU naar buiten gaat. Meer outtakes aan de bovenkant/achterkant trekt warmte bij GPU weg langs CPU.
Ik wil dan liever overdruk want zoals je zegt gaat dat stof tegen, op mijn kamer is het aardig stoffig. Heb hem toevallig vandaag weer uitgeblazen.
Kan het zijn dat 2x 140mm fan (deze?) aan de voorkant beter is dan de huidige standaard 1x 200mm?
Ik heb hier een foto gemaakt van de voorkant, en als ik daar 2x 140mm plaats, dan blaast vooral de bovenste fan over de drivecage toch meer lucht de kast in dan die ene 200mm wat ik nu erin heb?

(klik)
Afbeeldingslocatie: https://s10.postimg.org/fsf4uiz51/Bestand_0010_6.jpg

Zou dat niet al genoeg zijn? Ben bang als ik dan nog 1x 120 of 140mm aan de bovenkant bijplaatst dat ik dan weer onderdruk krijg, ik wil juist die overdruk hebben.

Een fan bijplaatsen aan de onderkant gaat misschien toch wat krap worden is ziet er niet echt mooi uit, maar als het een goede optie is dan wil ik dat ook wel proberen..

Ik zal vanmiddag even wat huidige temperaturen plaatsen als ik weer thuis ben.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:15
2x 140mm creert een grotere luchtstroom dan een enkele 200mm, heel simpel.

Om overdruk te creeren zodat je niet door alle kiertjes en gaatjes stof gaat aanzuigen moet je meer inlaat fans dan uitlaat fans hebben. Dat heb je al als je 2x 140mm als inlaat hebt en 2x 120mm als uitlaat. Maar ook het toerental en ontwerp van de ventilatorbladen heeft invloed op de luchtverplaatsing. Het kan dus maar zo zijn dat 2x 120mm zorgt voor meer luchtverplaatsing dan 2x 140mm.

Wat het meest voorkomt en wat door de meeste fabrikanten van behuizingen ook aangemoedigd wordt (want zeg nou zelf, anders hadden die montagepunten wel ergens anders gezeten) is dat je je inlaat aan de voorzijde hebt en de uitlaat aan de achterzijde en/of bovenzijde. Immers, warme lucht stijgt.

Een inlaat ventilator in de bodem kan, maar ik heb altijd het idee gehad dat dat de luchtstroom van voor naar achter verstoort, hetzelfde krijg je met een inlaat ventilator in de zijkant (heb het ooit wel eens gedaan omdat ik 2 videokaarten in SLI had draaien met een enkele 120mm inlaat ventilator aan de voorzijde in een te krappe kast, waardoor de bovenste videokaart geen koele lucht kreeg).

Wat ik zelf momenteel heb is 2x 120mm inlaat aan de voorzijde, 1x 120mm uitlaat aan de achterzijde en 2x 140mm uitlaat aan de bovenzijde (t.b.v. radiator waterkoeling). Dat is dan even niet anders, sinds mijn pc niet meer op de grond staat scheelt dit een heleboel stof.

[ Voor 16% gewijzigd door FastFred op 20-06-2017 16:09 ]

• Wim-Bart

Wim-Bart

Zoals @FastFred al beschreef zal je met meer intakes meer overdruk genereren. Wanneer ik je 200mm fan zie dan heb ik het vermoeden dat dit meer een luchthapper is dan een fan om te koelen. Te grote openingen tussen de bladen en de zijkant. 2 x 120mm of 2x140mm aan de voorkant heeft meer effect, je zou kunnen kijken naar de SP120/140 van Corsair of Pure wings van be Quiet of ander merk (heb alleen ervaring met Corsair en Be Quiet). Of een wat hogere investering en gaan voor Nocuta NF-F12.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:15
Die 200mm fans draaien imo sowieso altijd te langzaam om fatsoenlijk lucht te verplaatsen. Het voegt meer toe aan de marketing campagne voor die kast dan dat ie doet aan koeling.

• Alexknl
FastFred schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:56:
2x 140mm creert een grotere luchtstroom dan een enkele 200mm, heel simpel.

Om overdruk te creeren zodat je niet door alle kiertjes en gaatjes stof gaat aanzuigen moet je meer inlaat fans dan uitlaat fans hebben. Dat heb je al als je 2x 140mm als inlaat hebt en 2x 120mm als uitlaat. Maar ook het toerental en ontwerp van de ventilatorbladen heeft invloed op de luchtverplaatsing. Het kan dus maar zo zijn dat 2x 120mm zorgt voor meer luchtverplaatsing dan 2x 140mm.

Wat het meest voorkomt en wat door de meeste fabrikanten van behuizingen ook aangemoedigd wordt (want zeg nou zelf, anders hadden die montagepunten wel ergens anders gezeten) is dat je je inlaat aan de voorzijde hebt en de uitlaat aan de achterzijde en/of bovenzijde. Immers, warme lucht stijgt.

Een inlaat ventilator in de bodem kan, maar ik heb altijd het idee gehad dat dat de luchtstroom van voor naar achter verstoort, hetzelfde krijg je met een inlaat ventilator in de zijkant.

Wat ik zelf momenteel heb is 2x 120mm inlaat aan de voorzijde, 1x 120mm uitlaat aan de achterzijde en 2x 140mm uitlaat aan de bovenzijde (t.b.v. radiator waterkoeling). Dat is dan even niet anders, sinds mijn pc niet meer op de grond staat scheelt dit een heleboel stof.
Nou weet je wat het is, wellicht gaat er nog een radiator (waterkoeling) komen aan de bovenkant, in plaats van de huidige CM412S, waarbij de fans eronder zitten en naar boven blazen door de radiator weg van mijn case.
Een fan op de bodem gaat denk ik lelijk worden tbh, en ik kan me best inleven in het feit dat dan misschien de horizontale luchtstroom verstoord wordt.

Hierbij wat temperaturen:

Normaal gebruik (Browsen, word, etc.)
Afbeeldingslocatie: https://s10.postimg.org/uvu1o14ft/niks.jpg

Gamen (R6Siege, BF1)
Afbeeldingslocatie: https://s23.postimg.org/xfh8dsh63/gamen.jpg
Wat vinden jullie van de temperaturen?

Ik heb wel gemerkt nu ik een 1080Ti heb, dat deze zich beter koel kan houden dan de normale 1080 die ik voorheen had, die blies altijd flink, deze is wat stiller.

Wellicht toch maar de 200mm aan de voorkant door 2x120mm of 2x140mm aan de voorkant vervangen. Dus alleen iets wijzigen aan de voorkant, de bovenkant komt misschien over een jaartje een radiator te hangen. Zou die radiator dan nog altijd voldoende koele lucht kunnen krijgen?

• Wim-Bart

Wim-Bart

@Alexknl goed idee. Een fan aan de onderkant heeft nooit mijn voorkeur zonder deftig stoffilter. En het nadeel is tevens dat het met een venster er inderdaad niet uit ziet. Van 2 stuks static pressure met een diameter van 120 of 140 zit je stukken beter. Bespaar trouwens niet op de fan prijs, want ook hier geldt goedkoop is duurkoop. Bij de buren hadden ze een tijd geleden een test met een heleboel fan's en anders even goed naar de specificaties kijken. Belangrijk: Static Pressure, de airflow en het geluid bij 7V en 12V. Hoe minder DB hoe fijner :)

• Alexknl
Wim-Bart schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:34:
@Alexknl goed idee. Een fan aan de onderkant heeft nooit mijn voorkeur zonder deftig stoffilter. En het nadeel is tevens dat het met een venster er inderdaad niet uit ziet. Van 2 stuks static pressure met een diameter van 120 of 140 zit je stukken beter. Bespaar trouwens niet op de fan prijs, want ook hier geldt goedkoop is duurkoop. Bij de buren hadden ze een tijd geleden een test met een heleboel fan's en anders even goed naar de specificaties kijken. Belangrijk: Static Pressure, de airflow en het geluid bij 7V en 12V. Hoe minder DB hoe fijner :)
Ik kwam deze fans tegen met goede reviews en specs zijn volgens mij ook niet slecht. Hoop dat ze ook lekker stil zijn:
120mm
https://www.alternate.nl/...ml/product/919858?lk=9301
140mm
https://www.alternate.nl/...ml/product/919862?lk=9301
Denk je dat ik hiermee goed zit? Ik denk zelf dat ik dan voor de 140mm ga. Volgens mij heeft de 140mm versie wat betere bladen?

En dan heb voor de 2 voorste gewoon een splitterkabel als dit nodig neem ik aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Alexknl op 20-06-2017 17:03 ]

• Wim-Bart

Wim-Bart

Y-kabel. je kan kiezen voor 2 x een 3-pins Fan of 2 x een PWM fan. Ik zou als je voor 140mm gaat kiezen voor 2 x een https://www.alternate.nl/...ml/product/919868?lk=9301 in combinatie met een https://www.alternate.nl/html/product/1163809

PWM is leuk, maar niet nodig, snelheid via DC regelen kan ook tenslotte. En anders kan je jouw lijstje aanhouden wat ook gaat werken :)

[ Voor 19% gewijzigd door Wim-Bart op 20-06-2017 17:05 ]

• Alexknl
Wim-Bart schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 17:03:
Y-kabel. je kan kiezen voor 2 x een 3-pins Fan of 2 x een PWM fan. Ik zou als je voor 140mm gaat kiezen voor 2 x een https://www.alternate.nl/...ml/product/919868?lk=9301 in combinatie met een https://www.alternate.nl/html/product/1163809

PWM is leuk, maar niet nodig, snelheid via DC regelen kan ook tenslotte. En anders kan je jouw lijstje aanhouden wat ook gaat werken :)
Dan ga ik toch voor mijn lijstje met PWM, dan worden de fans nét iets preciezer aangestuurd door het moederbord toch? Het is ook maar een paar euro verschil.. Mijn moederbord heeft 4pin headers voor systfans dus dat komt goed.

Dan vervang ik ook meteen de 120mm fan aan de achterkant door deze 120mm, want ik heb geen idee wat de meegeleverde standaard fan voor werk doet, ik heb het idee dat dit beter kan.

Dit heb ik dan uitgezocht:
Afbeeldingslocatie: https://s13.postimg.org/6vcxrrsqf/fanszz.jpg

En dan wordt het dit:
Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.org/4u9qpu4ed/nieuweerrrr.jpg
:9

• Wim-Bart

Wim-Bart

etjes, vooral omdat je 3 de zelfde hebt waarvan 1 x 120mm. je moet geen PWN nemen, want je Moederboard heeft geen PWM signaal oop SYSFAN 1, 2 en 3. Dus moeten het non-PWM's zijn.

Je CPU FAN connectors zijn PWM
Je SYSFAN connectors zijn Voltage Mode fan connector (DC)

Daarnaast heeft je MB 3 Sysfan connectoren! Dus split kabel heb je ook niet nodig. Zie pagina 25 voor lokaties van SYSFAN 1 - 3 (1 net links onder CPU, 3 boven de 24-pin power en EZ Debug led, 2 naast de audio header JAUD1. Pagina 36 van de handleiding beschrijft type connector.

[ Voor 54% gewijzigd door Wim-Bart op 20-06-2017 18:05 ]

• Alexknl
Wim-Bart schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 17:59:
etjes, vooral omdat je 3 de zelfde hebt waarvan 1 x 120mm. je moet geen PWN nemen, want je Moederboard heeft geen PWM signaal oop SYSFAN 1, 2 en 3. Dus moeten het non-PWM's zijn.

Je CPU FAN connectors zijn PWM
Je SYSFAN connectors zijn Voltage Mode fan connector (DC)
Waarom moeten het non-PWM fans zijn? De fan connectors op mijn mobo zijn 4pins.
Dus toch beter om jouw 3pin lijstje aan te houden met de non-PWM versies?
Wim-Bart schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 17:59:Daarnaast heeft je MB 3 Sysfan connectoren! Dus split kabel heb je ook niet nodig. Zie pagina 25 voor lokaties van SYSFAN 1 - 3 (1 net links onder CPU, 3 boven de 24-pin power en EZ Debug led, 2 naast de audio header JAUD1. Pagina 36 van de handleiding beschrijft type connector.
Had ik al gezien, maar volgens mij is van de connector linksbeneden helemaal naar voorkant niet haalbaar, ligt eraan hoelang die kabel is van de fan

[ Voor 33% gewijzigd door Alexknl op 20-06-2017 18:07 ]

• KRB
  • Laatst online: 12-12 19:16

KRB

Alexknl,

Ik weet niet of je je pc op de grond hebt staan of niet, maar ik heb op internet gelezen dat je stofinvoer van je pc met 60% kan verminderen door hem op een bureau of iig een kleine verhoging te plaatsen. Je kunt dan ook makkelijker onderdruk gebruiken zonder stofprolemen.

Als je toch last van stof krijgt moet je kijken of er in jouw buurt DIY zaken zijn ofzo of lichte industrie. Daar hebben ze vaak gewoon een grote compressor waarmee je je hele pc voor nog geen paar euro uit kan spuiten. (wel op een lage luchtdruk doen 1.5 á 2 bar is voldoende volgens mij).
Ikzelf ga om de zes maanden mijn pc uitspuiten op het atelier waar ik cursus volg, dat bespaart je 15 euro voor zo'n busje perslucht uit de computerzaak én een hoop tijd aangezien je met een net wat hogere druk kunt spuiten.

Groeten Martin

*zou je je gebruikservaring met de shadow wing 2 be quiet! door kunnen geven? Ik ben ook op zoek naar ventilatoren en overweeg ook om deze te nemen.

• Alexknl
KRB schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 18:06:
Alexknl,

Ik weet niet of je je pc op de grond hebt staan of niet, maar ik heb op internet gelezen dat je stofinvoer van je pc met 60% kan verminderen door hem op een bureau of iig een kleine verhoging te plaatsen. Je kunt dan ook makkelijker onderdruk gebruiken zonder stofprolemen.

Als je toch last van stof krijgt moet je kijken of er in jouw buurt DIY zaken zijn ofzo of lichte industrie. Daar hebben ze vaak gewoon een grote compressor waarmee je je hele pc voor nog geen paar euro uit kan spuiten. (wel op een lage luchtdruk doen 1.5 á 2 bar is voldoende volgens mij).
Ikzelf ga om de zes maanden mijn pc uitspuiten op het atelier waar ik cursus volg, dat bespaart je 15 euro voor zo'n busje perslucht uit de computerzaak én een hoop tijd aangezien je met een net wat hogere druk kunt spuiten.

Groeten Martin

*zou je je gebruikservaring met de shadow wing 2 be quiet! door kunnen geven? Ik ben ook op zoek naar ventilatoren en overweeg ook om deze te nemen.
Hij staat op een bureau en ik heb ook een luchtcompressor (olievrij uiteraard) en dat doe ik regelmatig.

• Wim-Bart

Wim-Bart

Alexknl schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 18:05:
[...]

Waarom moeten het non-PWM fans zijn? De fan connectors op mijn mobo zijn 4pins.
Dus toch beter om jouw 3pin lijstje aan te houden met de non-PWM versies?

[...]

Had ik al gezien, maar volgens mij is van de connector linksbeneden helemaal naar voorkant niet haalbaar, ligt eraan hoelang die kabel is van de fan
Wanneer je in de manual ziet dan zie je dat bij de SYSFAN 1-3 de pin 4 NC is. NC = Not Connected ;) En ja, hij gaat het best wel halen dat kabeltje van de fan. Stel me zo voor dat:

Fan achterkant op SYSFAN 1, Fan boven voor op SYSFAN 3 en FAN onder voor op SYSFAN 2.

[ Voor 13% gewijzigd door Wim-Bart op 20-06-2017 18:16 ]

• Alexknl
Wim-Bart schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 18:14:
[...]

Wanneer je in de manual ziet dan zie je dat bij de SYSFAN 1-3 de pin 4 NC is. NC = Not Connected ;) En ja, hij gaat het best wel halen dat kabeltje van de fan. Stel me zo voor dat:

Fan achterkant op SYSFAN 1, Fan boven voor op SYSFAN 3 en FAN onder voor op SYSFAN 2.
Ahh fake connectorpinnetje dus :P

Ligt eraan hoelang het kabeltje is van de fan. Bij de voorkant de onderste fan maakt het niet veel uit of hij op SYSFAN 2 of 1 aangesloten wordt denk ik, bij SYSFAN 1 zou hij dan schuin naar boven achter de GPU door moeten, dan is misschien zelfs SYSFAN 2 korter en gewoon horizontaal. Mits het kabeltje dat haalt natuurlijk.

Dus jij zou gewoon voor dit gaan in mijn situatie? non-PWM?
Afbeeldingslocatie: https://s2.postimg.org/r2r5bjqhl/fanszz_NONpwn.jpg

Ik ga nog even kijken of ik ergens kan vinden hoelang dat kabeltje van de fan is.

Edit; ohhhhhh 45cm. Dat komt wel goed. Dan heb ik die splitter idd niet nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Alexknl op 20-06-2017 18:34 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:25
En mocht je alsnog last hebben van air intake via de PCI brackets kan je altijd nog dichte brackets kopen.

• Alexknl
Bedankt voor de hulp mensen. Ik heb 2x 140mm en 1x 120mm besteld, zoals in het lijstje hierboven, alle drie nonPWM, gewoon mid-speed. Het moederbord zal ze wel gewoon alle 3 samen, in variabele snelheden aansturen toch? Ondanks geen PWM?
Ben benieuwd wat het gaat worden.
Pagina: 1