HP Pavilion g6 wordt heet en stijgt op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWDER
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20-03 13:33
Ik heb al een tijdje last van een laptop die extreem heet (echt extreem heet) wordt en daarnaast af en toe lijkt te willen opstijgen. Bij elke inspanning stijgt de laptop op en gaat de fan tekeer. Hij wordt echt kneiterheet. Er komt wel wat warme lucht links uit de zijkant. Verder maakt de fan opzich geen rare geluidjes en ik hoor niks tikken.

Ik heb al een beetje rondgekeken hier en daar. Veelvoorkomend probleem is stof. Ik heb de stofzuiger al op het roostertje gezet. Heeft geen enkel effect gehad. Ik heb gelezen dat je de laptop open kan maken en op die manier met stofzuiger/ perslucht de laptop stofvrij kan maken. Nu is het al een aardig oude laptop, jaar of 6? dus wil ik er ook niet teveel moeite en/ of tijd in steken. Nu is daarom vooral mijn vraag. Hoe ernstig zijn deze waarden? Zie link. Gaat de tijger het nog even volhouden zo of is het elk moment RIP?

http://oi64.tinypic.com/10rver4.jpg

Ik moet zeggen dat hij de afgelopen jaren aardig wat overuren heeft gemaakt en nauwelijks uit heeft gestaan. Snachts downloaden etc, dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:48

MsG

Forumzwerver

Ben je een beetje handig? Dan zou ik hem open halen en de processor/GPU van nieuwe koelpasta voorzien. Soms is de fabriekshoeveelheid enorm inefficiënt toegebracht, danwel veel te veel qua koelpasta-hoeveelheid.

Als je hem dan toch zover open hebt kan je ook de fan wat beter nalopen en ontstoffen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWDER
Hmm semi handig. Hoe ingewikkeld is dit? En grote kans dat het hier aan ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De 1e stap is het matje stof verwijderen tussen koeler en heatsink. Dit lukt je met de stofzuiger vanuit de buitenkant niet. De 2e stap is koelpasta vervangen. De 3e stap is koperen shims toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:00

Tens

let me drink about it

Er komt maar weinig lucht uit het apparaat zeg je, check eerst even of er wel lucht in kan. Intake zit veelal aan de onderkant, als de laptop bv op een kleedje ligt is die vrijwel afgesloten. Als schoonmaken niet helpt de bovengenoemde stappen volgen. Soms helpt een blokje onder de laptop al om voldoende verse lucht te krijgen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Tens schreef op maandag 19 juni 2017 @ 17:44:
Er komt maar weinig lucht uit het apparaat zeg je, check eerst even of er wel lucht in kan. Intake zit veelal aan de onderkant, als de laptop bv op een kleedje ligt is die vrijwel afgesloten.
De intake is meestal het probleem niet. Een laptop is zo lek als een zeef en weet eigenlijk altijd wel genoeg lucht aan te trekken. Je hebt wel gelijk dat je de onderkant niet moet blokkeren.

Verder hebben 9 van de 10 laptop's van een paar jaar oud een mat stof zitten tussen koeler en heatsink. Die verwijderen lost al heel veel problemen op. Er kan als die mat stof er zit gewoon geen lucht door de heatsink heen.

Zie ook dit topic en dan vooral de foto's: Laptop wordt erg warm

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 19-06-2017 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWDER
Thnx voor de reacties! Heb iets onder de laptop gelegd om te kijken of het effect heeft. Zat te denken om ook zo'n standaard te kopen. Ga hem volgend weekend gewoon ff open maken en die mat stof eruit halen. Handige foto's in t andere topic! Ik hoop dat het daarna beter is.

Nu neem ik soms m'n laptop mee naar cursus/ werk en stijgt dat ding om de zoveel minuten op, redelijk irritant. Buiten de bloedhitte die eraf komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-06 21:15
TWDER schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:06:
Thnx voor de reacties! Heb iets onder de laptop gelegd om te kijken of het effect heeft. Zat te denken om ook zo'n standaard te kopen. Ga hem volgend weekend gewoon ff open maken en die mat stof eruit halen. Handige foto's in t andere topic! Ik hoop dat het daarna beter is.

Nu neem ik soms m'n laptop mee naar cursus/ werk en stijgt dat ding om de zoveel minuten op, redelijk irritant. Buiten de bloedhitte die eraf komt.
Ik zou uitkijken met de stofzuiger, dit zorgt voor statische elektriciteit, dit kan je laptop omleggen als de schok je moederbord raakt. Ik zou met een busje perslucht de ventilatiegaatjes uitspuiten. Ik geloof dat zelfs de Action busjes perslucht verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
ExilaaHH schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:09:
[...]

Ik zou uitkijken met de stofzuiger, dit zorgt voor statische elektriciteit, dit kan je laptop omleggen als de schok je moederbord raakt. Ik zou met een busje perslucht de ventilatiegaatjes uitspuiten. Ik geloof dat zelfs de Action busjes perslucht verkoopt.
Als er een matje stof in zit heb je alleen je handen nodig. Een stofzuiger is inderdaad een slecht idee, maar je hoeft helemaal niet te blazen of te zuigen. Even de laptop open maken is een beter idee dan de boel vanuit de buitenkant er in gaan blazen. Zeker als die laptop in 6 jaar nog nooit schoongemaakt is zit er waarschijnlijk een flinke mat in. Die verwijderen werkt alleen door het goed te doen. Perslucht kan je gebruiken om 2x per jaar de boel schoon te houden, zodra die mat er zit schiet je met perslucht vanuit buiten weinig op. Als je dit mat er in blaast is het prima mogelijk dat ie de fan blokkeerd. Die mat kan namelijk nergens anders heen dan richting de fan en kan daar vrijwel niet uit.

[ Voor 34% gewijzigd door PilatuS op 19-06-2017 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
HP laptops zijn over het algemeen niet gemaakt om lekker koel te blijven. Daarom: zoek op Youtube hoe zo'n ding te openen om de koelpasta te vervangen en de boel eens wat uit te stofzuigen. (niet blazen want dan blaas je het stof overal onder de componenten en is het nog niet weg)

Denk hierbij aan:
* Het schoonmaken van zowel de CPU als de GPU
* Het schoonmaken van de heatsink
* Het schoonmaken van de ventilator(en)
* Het schoonmaken van het uitblaasrooster
* Het schoonmaken van het moederbord
* Niet te veel (maar ook niet te weinig) koelpasta er opnieuw tussen doen
* Schroefjes op een logische volgorde neerleggen zodat je de weg van het in elkaar zetten ook netjes kunt bewandelen
PilatuS schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:31:
[...]
Zeker als die laptop in 6 jaar nog nooit schoongemaakt is zit er waarschijnlijk een flinke mat in.
Als die laptop écht 6 jaar in gebruik is dan is de koelpasta 3 jaar geleden al uitgehard en qua werking flink verminderd. Een beetje koelpasta gaat zo'n 3 jaar mee waarna het gewoon vervangen moet worden voor een langere levensduur en minder opstijgen van je computer.

[ Voor 25% gewijzigd door sypie op 19-06-2017 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
sypie schreef op maandag 19 juni 2017 @ 20:35:

Als die laptop écht 6 jaar in gebruik is dan is de koelpasta 3 jaar geleden al uitgehard en qua werking flink verminderd. Een beetje koelpasta gaat zo'n 3 jaar mee waarna het gewoon vervangen moet worden voor een langere levensduur en minder opstijgen van je computer.
Dat is waar. Alleen als er totaal geen lucht door de heatsink heen kan maakt dat een veel groter verschil dan die pasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWDER
De laatste weken wordt de hitte en het opstijgen wel erg extreem. Vrees dat als ik er niks aan doe hij binnenkort het loodje legt.

Ik hoop dat ik dit weekend tijd heb om hem even helemaal uit elkaar te halen. Klinkt niet als een klusje wat je 1,2,3 snel doet (of moet willen doen). Ben benieuwd wat ik aantref van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 00:57
Zorg wel even voor een backup van bestanden. Tevens een tubetje koelpasta en juist gereedschap.

Als dan blijkt dat de laptop weer relatief koel loopt, dan raad ik aan de HDD te vervangen voor een SSD. Dan kan het systeem nog jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 07:47
TWDER schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:55:
Ik hoop dat ik dit weekend tijd heb om hem even helemaal uit elkaar te halen. Klinkt niet als een klusje wat je 1,2,3 snel doet (of moet willen doen). Ben benieuwd wat ik aantref van binnen.
Zoek ook op YouTube naar filmpjes over de Pavilion G6 i.c.m. 'clean' of 'disassembly'. Daarin is meestal wel goed te zien hoe de laptop uit elkaar moet. Van wat ik snel zie is dat je de pech hebt dat de G6 niet zo handig uit elkaar te halen is. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWDER
MadDogMcCree schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 15:29:
Zorg wel even voor een backup van bestanden. Tevens een tubetje koelpasta en juist gereedschap.

Als dan blijkt dat de laptop weer relatief koel loopt, dan raad ik aan de HDD te vervangen voor een SSD. Dan kan het systeem nog jaren mee.
Een back up is idd wel handig :). Heb je bijzonder gereedschap nodig bij dit soort klusjes? Ik heb vrij standaard spul in huis. Maakt het uit wat voor koelpasta ik gebruik? Bijv Konig CPU koelpasta:

"Deze witte koelpasta wordt in kleine hoeveelheid aangebracht op de CPU voordat de CPU koeler wordt geplaatst. Doordat de pasta een speciale samenstelling heeft, zorgt deze ervoor dat de hittegeleiding van CPU naar de koeler extra goed tot stand komt.

Aanbrengen voor plaatsing koeler
Droogt niet uit, wordt niet hard en smelt niet
Thermische weerstand: <0,229 ℃-in2/W
Inhoud: 3 g"
PatrickPR schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 15:37:
[...]

Zoek ook op YouTube naar filmpjes over de Pavilion G6 i.c.m. 'clean' of 'disassembly'. Daarin is meestal wel goed te zien hoe de laptop uit elkaar moet. Van wat ik snel zie is dat je de pech hebt dat de G6 niet zo handig uit elkaar te halen is. Succes.
Balen |:( . Achja een tutorial ernaast en gaaaaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWDER
Nou het heeft even geduurd maar de laptop is open gegaan. De koelpasta op de CPU is ververst. De FAN is open gemaakt en ik heb dat plakkaat stof eruit geknalt. Laptop verder nog wat schoongemaakt en stofvrij gemaakt met compressed air. Het geheel weer in elkaar geflanst.. Hopende dat er iets zou gebeuren als ik op het aan knopje druk en jaaawel hij doet het nog.

Jullie tips hebben geholpen :) : de prestaties zijn sterk verbeterd. Waar HWmonitor eerst met gemak 96-102 graden aangaf bij zo ongeveer elke belasting is dat nu rond de 70-80 graden bij inspanning en +- 60 graadjes bij ontspanning. De FAN stijgt niet meer op. Wel maakt de FAN (tenminste ik denk dat het de FAN is) nog een soort constant geluid - een beetje lichtelijk zwaar zwevend brommend. Stil is die zeker niet. Het viel mij ook op dat de processor opeens +- 3000 klokt waar dit eerst ong 2300 was, ik wist niet dat de hitte zo'n inpact had op de prestaties.

Hoe kan ik zorgen dat mijn laptop weer lekker stil is? Betekent dit dat ik de FAN moet vervangen? Hij maakt relatief nog best veel geluid, maar het is meer constant en niet meer dat echte opstijgen.
Daarnaast viel het mij op dat de schijf vaak overuren draait en op of tegen de 100% staat de beunen. Dit heeft ongetwijfeld ook verband met de gestresstheid van mn beestje. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Of nog beter - hoe kan ik het fixen?

Ik zit de laatste tijd vaker op cursus en zo'n opstijgende laptop is nogal storend. Het is nu al een stuk beter maar optimaal is het niet. Ik hoop dat het beestje nog een tijdje mee kan gaan. Jullie tips worden zeer op prijs gesteld _/-\o_

Prestaties HW monitor:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/s1hk4rjspv3.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenderB
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-06 09:54
TWDER schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 22:42:

Hoe kan ik zorgen dat mijn laptop weer lekker stil is? Betekent dit dat ik de FAN moet vervangen? Hij maakt relatief nog best veel geluid, maar het is meer constant en niet meer dat echte opstijgen.
Daarnaast viel het mij op dat de schijf vaak overuren draait en op of tegen de 100% staat de beunen. Dit heeft ongetwijfeld ook verband met de gestresstheid van mn beestje. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Of nog beter - hoe kan ik het fixen?

Prestaties HW monitor:
[afbeelding]
Door de koeling van notebooks een 'kuurtje' te geven (al dan niet het upgraden van HDD naar SSD) heb ik al een hoop laptops een enkeltje stort bespaard, leuk om te lezen dat je het voor elkaar hebt gekregen om alles weer aan de praat te krijgen!

Het gebrom wat je hoort zouden een een paar dingen kunnen zijn:
  • Met het vervangen van de koelpasta heb je perongeluk een blad beschadigd → onbalans in de fan waardoor je de hierdoor gemaakte trillingen hoort. Oplossing: nieuwe fan
  • Misschien zit er nog een pluisje of ander vuiltje in/om de ventilator, dit kan voor gebrom zorgen. Oplossing: even een keer nalopen en kijken of er niets rondom het lager zit
  • Het lager van de ventilator kan versleten zijn. Oplossing: nieuwe fan
  • Mogelijk is je HDD aan het eind van zijn latijn (zeker als ik zie wat je omschrijft), zorg sowieso alvast dat je een goede backup hebt! Oplossing: vervang je HDD
De HDD zou je heel simpel kunnen testen door deze in een externe behuizing te plaatsen, dit is de makkelijkste ingreep omdat je dan niet weer heel je behuizing hoeft te openen. Laat even weten hoe/wat, dan kunnen we even verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Met 5-6MB/s je schijf op 100% is opvallend, test m eens met een HDD checker?. Zorg dat je in 'startup' zoveel mogelijk uitzet. Eset is wel erg zwaar als AV, wellicht een lichter pakket? Ben zelf overigens geheel tevreden met windows AV. Verder ben ik t helemaal eens met @fenderB

[ Voor 6% gewijzigd door millman op 21-02-2018 13:46 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWDER
@fenderB @millman Thnx voor de reacties d:)b

Ik kwam erachter dat Windows Update op de achtergrond al een aantal maanden tevergeefs probeerde om een update door te voeren. |:(

Na veel gepuzzel ben ik erachter gekomen dat ik in een geirriteerde bui een service heb gekilld in taakbeheer (Windows installer oid), die op dat moment veel schijf in gebruik nam. Dit heb ik waarschijnlijk gedaan toen ik op cursus zat en mijn HP zich voorbereidde op take off :') .

Het schijf issue is opgelost. Het gebrom is (helaas) toch echt de FAN.. Die lijkt (buiten het gebrom) nog steeds moeite te hebben met de laptop onder de 75 graden te houden. Ik heb een nieuwe besteld, dus hij zal toch echt weer open moeten. Ik zit eraan te denken om gelijk een SSD erin te zetten. Hopelijk kan het beestje dan nog een aantal jaar mee. :7
Pagina: 1