Laptop wordt erg warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryan.1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-03-2021
Hoi,

Mijn Alienware 17 laptop is nu ongeveer 2 jaar oud en ik merk dat de laptop behoorlijk heet wordt. Ik heb via HWMonitor gezien dat de temp van mijn cpu idle tussen de 50-60c is en wanneer ik aan het gamen ben of iets download via steam dan springt de temp omhoog naar 85-90c soms zelf 95-100c.

Ik heb mijn laptop opengemaakt en er zat niet veel vuil in. Ik heb met een wattestaafje wat vuil en stof weggehaald. Dat heeft helaas niet geholpen, de temp blijft net zo hoog. Nu heb ik na wat google werk begrepen dat het vervangen van het thermal paste het temp flink omlaag kan brengen. Ik heb dit nog nooit gedaan en maak daarom deze topic aan.

Mijn laptop kostte 2 jaar geleden zo ongeveer 3k euro en wil er zeker van zijn dat ik niets kapot maak tijdens het vervangen van de thermal paste. Een antistatisch polsbandje varieert van 1,- op aliexpress tot bijna 10,- via verschillende online shopt. Nu vind ik dit een behoorlijk prijsverschil.

Maakt het uit waar ik het polsbandje haal? En welke thermal paste kan ik het best gebruiken? Er zijn nogal veel verschillende soorten. Het schoonmaken van de cpu en heatsink moet ik met alcohol schoonmaken. Welke schoonmaak spul kan ik het beste gebruiken om de cpu en heatsink schoon te maken?

Ik vind het niet erg om er wat geld voor uit te geven zolang het maar goed gebeurt.

Mvg,
Bryan

P.s. Ik weet niet of dit een toegevoegde waarde heeft maar de laptop specs zijn:
I7 4910MQ (overclocked up to 4,1 Ghz), GTX880M, 16GB, 2TB HDD, Full HD 1920x1080

[ Voor 6% gewijzigd door Bryan.1 op 19-05-2017 23:08 ]

Beste antwoord (via Bryan.1 op 20-05-2017 16:44)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bryan.1 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 23:24:
[...]

Nee ik heb de fan niet los gemaakt. Ik ga dat zeker proberen, Ik zag zo vanuit de bovenkant geen vuil zitten het kan heel goed dat het verstopt zit aan de onderkant.

YouTube: Alienware 17 Teardown & Reassembly

Deze laptop heb ik
Zeker even doen. De plek waar stof gaat zitten is dus tussen heatsink en fan. Dat kan je vanaf buiten ook niet zien omdat er een fanduct van fan naar heatsink loopt om zoveel mogelijk lucht door die heatsink te persen.

Ik heb complete matten van 2 bij 7cm uit laptop's gehaalt die veel te heet werden en uitvielen omdat de CPU in de beveiliging schoot. Na het verwijderen van deze mat was het probleem opgelost. Deze laag stof zorgt er voor dat de fan geen lucht meer door de heatsink kan blazen. Vooral bij laptop's van een paar jaar oud is dit vaak een probleem. Dit is ook gelijk de enige plek waarbij stof verwijderen boeit. Op alle andere plekken maakt het niets uit of er stof zit omdat het daar geen kwaad kan.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 19-05-2017 23:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-06 15:46
Gebruik je laptop toevalig op een bank of op schoot? Doorgaans vinden laptops dat ook niet echt fijn, ze kunnen hun hitte niet kwijt dan..

Koelpasta kan je beter laten doen door iemand die dat vaker heeft gedaan. Het is niet moeilijk, maar het is wel een secuur klusje. Je heb op je processor bijvoorbeeld maar een heel klein beetje nodig (zo groot als een rijstenkorrel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
Foute knop. Excuses.

Wat gebeurt er als je hem terug klok?

[ Voor 83% gewijzigd door mAiden88 op 19-05-2017 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryan.1
Ik gebruik mijn laptop op een standaard. Er is genoeg ruimte voor de laptop om de lucht weg te blazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
Bryan.1 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 23:12:
Ik gebruik mijn laptop op een standaard. Er is genoeg ruimte voor de laptop om de lucht weg te blazen
Oké. Dan zou het inderdaad de CPU kunnen zijn. Zou eerst kijken wat die doet als je hem terugklok.. Overclock kan verklaren waarom die zo warm word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Bryan.1 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 22:48:
Ik heb mijn laptop opengemaakt en er zat niet veel vuil in. Ik heb met een wattestaafje wat vuil en stof weggehaald. Dat heeft helaas niet geholpen, de temp blijft net zo hoog.
Heb je ook stof tussen fan en heatsink verwijderd ? Daar gaat altijd een matje stof zitten wat het probleem is. Dit is meestal te verwijderen door de fan even weg te halen. Dan kan je het stof tussen fan en heatsink aan de binnenkant weg halen. Als je dit nog niet gedaan hebt zou ik dat eerst doen voordat je met de pasta aan de gang gaat. Bij heel veel laptop's is stof op die plek namelijk het probleem. Het blokkeerd de lucht van de fan die door het stof niet door de heatsink heen kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryan.1
PilatuS schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 23:16:
[...]

Heb je ook stof tussen fan en heatsink verwijderd ? Daar gaat altijd een matje stof zitten wat het probleem is. Dit is meestal te verwijderen door de fan even weg te halen. Dan kan je het stof tussen fan en heatsink aan de binnenkant weg halen.
Nee ik heb de fan niet los gemaakt. Ik ga dat zeker proberen, Ik zag zo vanuit de bovenkant geen vuil zitten het kan heel goed dat het verstopt zit aan de onderkant.

Deze laptop heb ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryan.1
mAiden88 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 23:13:
[...]

Oké. Dan zou het inderdaad de CPU kunnen zijn. Zou eerst kijken wat die doet als je hem terugklok.. Overclock kan verklaren waarom die zo warm word.
Ik kan dat wel proberen maar ik heb hem juist gekocht om ermee te kunnen gamen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Bryan.1 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 23:24:
[...]

Deze laptop heb ik
Zeker even doen. De plek waar stof gaat zitten is dus tussen heatsink en fan. Dat kan je vanaf buiten ook niet zien omdat er een fanduct van fan naar heatsink loopt om zoveel mogelijk lucht door die heatsink te persen.

Ik heb complete matten van 2 bij 7cm uit laptop's gehaalt die veel te heet werden en uitvielen omdat de CPU in de beveiliging schoot. Na het verwijderen van deze mat was het probleem opgelost. Deze laag stof zorgt er voor dat de fan geen lucht meer door de heatsink kan blazen. Vooral bij laptop's van een paar jaar oud is dit vaak een probleem. Dit is ook gelijk de enige plek waarbij stof verwijderen boeit. Op alle andere plekken maakt het niets uit of er stof zit omdat het daar geen kwaad kan.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 19-05-2017 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bryan.1
PilatuS schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 23:32:
[...]

Ik ga het nu meteen proberen. Laat het zo aan je weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryan.1
Ja hoor dat was het probleem !!

http://imgur.com/a/Aaiol
http://imgur.com/a/kOxhk

Wat een vuil kan er tussen sluipen zeg, en ik maar denken dat ik alle vuil weg had gehaald

Nieuwe CPU temp zit nu idle rond de 45c en onder druk tijdens het downloaden via steam of tijdens het gamen zit het tussen 65-70 soms 70-75 waar hij voorheen idle op 50-60 zat en onderdruk tussen de 85-90c soms zelf 95-100c.

Dit is een mega groot verschil !

[ Voor 6% gewijzigd door Bryan.1 op 20-05-2017 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryan.1
PilatuS schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 00:37:
[...]

Dat is dus precies wat ik bedoel met matje :P
Ja haha ik snap hem. De huidige temp is dat ok of zit dat aan de hoge kant? Zal ik nieuwe thermal paste gebruiken of het zo laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Bryan.1 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 00:39:
[...]

Ja haha ik snap hem. De huidige temp is dat ok of zit dat aan de hoge kant? Zal ik nieuwe thermal paste gebruiken of het zo laten?
Alles onder de 80 graden stressed is prima voor een laptop. Zolang je daar onder zit zou ik het lekker zo laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bryan.1
PilatuS schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 00:41:
[...]

Alles onder de 80 graden stressed is prima voor een laptop. Zolang je daar onder zit zou ik het lekker zo laten.
Okidoki !

Echt super bedankt voor je hulp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477979

Kun je nagaan wat voor koeler je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryan.1
Anoniem: 477979 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 00:58:
Kun je nagaan wat voor koeler je gebruikt?
Waar kan ik dit vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477979

heb je de handleiding nog? Wanneer je handig bent, kun je hem openmaken. Meestal staat het typenummer erop. Je kunt uiteraard ook online kijken en even Googlen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryan.1
Anoniem: 477979 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 01:10:
[...]
heb je de handleiding nog? Wanneer je handig bent, kun je hem openmaken. Meestal staat het typenummer erop. Je kunt uiteraard ook online kijken en even Googlen;)
Heb het boekje ergens liggen geen idee waar heb wel in mijn email de order gevonden maar daar staat het niet op http://imgur.com/a/di5zJ en ik heb gekeken onder dxdiag maar daar staat het ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Nu heb je prima tempraturen, zo laten. maar als je iets beter wilt koelen probeer dan zoon cool pad voor onder de laptop :D
Maar in principe is dat niet nodig met die tempraturen!
Pagina: 1