Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

High-end ultrabook: Dell/Asus of alternatief

Pagina: 1
Acties:

• BobW91
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-11 21:20
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik ga mijn laptop gebruiken voor mijn werk maar ook gewoon voor thuisgebruik. Echt zware programma's zal ik niet gaan draaien, mogelijk af en toe Adobe Photoshop. Wel zal ik mijn laptop dagelijks gaan gebruiken om films en series te kijken/streamen naar mijn TV. Mogelijk ook nog af en toe een game, ik wil namelijk nog ME: Andromeda spelen (gelieve in dit topic niet discussiëren over kwaliteit van dit spel). Ik heb al gezien dat de meeste laptops die ik op het oog had uitgerust zijn met een Intel HD Graphics 620. Is dit genoeg om ME: Andromeda te spelen? Zo niet; so be it, ga niet een optimaal geschikt apparaat afkeuren op alleen GPU. Dus zoeken naar een alternatief met betere GPU is dan in mijn ogen ook niet nodig.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Aangezien ik zelf al een beetje research gedaan heb en Dell XPS13 in mijn overweging heb meegenomen, zou ik zeggen ongeveer €1300.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ik zal mijn laptop dagelijks meenemen naar mijn werk, en op mijn werk ook nog meeslepen naar verschillende plekken. Qua gewicht zit ik nu te denken aan onder de 1,5kg. Aangezien mijn huidige laptop niet zonder stroom kan, en bij aankoop ook al niet een zeer goeie accuduur had, zou ik voor de verandering wel willen genieten van een lange accuduur.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Zoals hierboven beschreven mag de laptop wel een aardige accuduur hebben, alles beter dan continu met oplader werken. Mijn huidige laptop wordt erg snel erg warm en maakt dermate veel lawaai dat het soms klinkt alsof die opstijgt. Dus fatsoenlijke koeling en een stil apparaat. Neem hierbij wel in acht dat mijn huidige laptop ruim 6-7 jaar oud is, dus aanschaf van een nieuwe is per definitie een verbetering.
Tot slot vind ik design ook belangrijk, om enig idee te geven vind ik de Dell XPS en Asus ZenBook serie mooi. Sta open voor alternatieven ofc.

- Geen Apple
- Geen extra muis-unit-ding-geval tussen G en H toets.
- Liefst touchpad in het midden
- 13,3 - 14 inch
- Geen draaibaar scherm & geen touchscreen
- 1920 x 1080 resolutie (of meer)
- Qwerty
- Intel Core i5
- 8 GB geheugen
- HDMI (optioneel)
- Mat scherm
- min. 256 GB opslag
- Optioneel: Momenteel zit er een SSD in mijn huidige laptop. Het zou prettig zijn als de laptop de mogelijkheid heeft om een extra SSD erin te stoppen. Dit is geen must aangezien ik sowieso een externe HD heb (& zeker niet als iemand aangeeft dat mijn huidige SSD niet meer helemaal je-van-het-is).

Huidige laptop: HP Pavillion G6 1220sd
Huidige SSD: Samsung 840 evo 250gb

Potentiële laptops die ik heb gevonden: Vergelijk

Ben over het algemeen op zoek naar een degelijk apparaat die ook future-proof is. Mijn huidige laptop is inmiddels ruim 6 jaar oud, halverwege is de harde schijf kapot gegaan, maar met vervanging van een nieuwe SSD runt die nog steeds. Ik verwacht van mijn nieuwe beestje dat hij minimaal 4 jaar mee gaat. Mijn punt is nu dat ik veel "best buy reviews" heb gelezen waarin de Dell XPS13 wordt geprezen, en dus in hoeverre die paar 100 euro meer het daadwerkelijk waard is t.o.v. een Asus, en zo niet welke Asus dan het meest geschikt is? Of een ander alternatief? Mbt de ZenBook serie. Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen UX en BX serie?

Alvast bedankt voor de hulp!

• BobW91
Aangezien er nog geen reacties zijn, even een korte samenvattende vraag:
Ik ben op zoek naar een degelijk apparaat, die future proof is en minimaal 4 jaar mee gaat. Ik ben een beetje in de Dell XPS13 tunnelvisie beland. Dus: Is die paar 100 euro extra die je uitgeeft aan een Dell het waard t.o.v. een Asus (of ander alternatief), en zo niet welke Asus (of ander alternatief) is dan het meest geschikt?

• BobW91
Iemand die tips heeft?

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-11 14:00
Ik denk dat je over het algemeen goed zit met een XPS, deze laptop heeft een goede bouwkwaliteit en het scherm is natuurlijk uitzonderlijk goed uitgewerkt, met de kleine bezels. Wat betreft gamen denk ik niet dat het Mass Effect lekker gaat draaien op die interne graphics, aangezien je voor dat spel toch minimaal 2GB aan toegewezen grafisch geheugen moet hebben. Dus dat kun je beter vergeten denk ik. Verder is de XPS gewoon prima keuze denk ik.

Verwijderd

Ik ben in blijde verwachting van een alienware 15, qua prijsklasse ligt deze wel iets hoger dan XPS, maar naar gaming toe en hard werk (compiling, rendering MSQL server, adobe pakketten). De alienware 13 start vanaf 1470 euro... Maar daarvoor heb je een nvidia 1060 - 6 Gb

• miccamw2
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-11 18:22
Voor een review van Intel HD Graphics (dit is dan de 520)
http://laptoping.com/gpus...0-graphics-specs-reviews/

Bij de wat spectaculairdere games moet je terug schalen naar 720p & med/low settings, als je een beetje degelijk wil draaien.

• BobW91
Bedankt voor de reacties!
Gamen is voor mij optioneel, zal de laptop voornamelijk voor m'n werk en thuis gaan gebruiken. Een upgrade naar alienware is voor mij dus overbodig.
Enige vraagstuk waar ik nu mee zit is hoe een Dell XPS13 en Asus UX410 zich met elkaar vergelijken, o.a. ook op het oogpunt "future proof".

• TheCrypter
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-07 23:17
Het zijn beide solide en betrouwbare laptop merken, als ik kijk naar de echte verschillen is dat de schijfsnelheid bij Asus wat hoger zal liggen, die draait op een m.2 ssd.
Verder zal het kwa kleuren beleving weer beter zijn bij de dell xps die heeft een IPS paneel (meer kleurbereik en betere kijkhoeken)

Dus het is ook wat je zoekt in een laptop. Persoonlijk zou ik voor de asus gaan, omdat de "future proof" factor net ietsjes beter is bij de asus, door de snelle m.2 ssd.

Maar het blijft lastig :)

[ Voor 5% gewijzigd door TheCrypter op 23-06-2017 11:22 ]

Asrock p67 Fatality | Intel Core 2600k @ 4.5Ghz | Nzxt Kraken x52 | Corsair 16GB XMS3 1333mhz | MSI Gtx 1080 Gaming X

• BobW91
Blijft inderdaad lastig, heb nog steeds geen keuze kunnen maken.
Zojuist nog beide reviews doorgekeken en daarbij kwam de Dell XPS13 bij (vrijwel) alle benchmarks stukke beter uit de tests, ondanks vrijwel dezelfde hardware. Aan de andere kant is de mogelijkheid tot extra RAM en SSD toevoegen bij de Asus UX410 erg prettig. Daarentegen heeft, als ik me niet vergis de XPS13 een Thunderbolt aansluiting en USB 3.1 (Type-C, G2, 10Gb/s) wat de Asus weer niet heeft.
Iemand ervaring met/kennis van hoe gemakkelijk het is om componenten te vervangen/toevoegen bij de XPS13? (vanuit future proof oogpunt enigszins wel belangrijk). Er staat namelijk bij productinfo wel een maximaal geheugengrootte van 16GB.
En hoe grote meerwaarde is het hebben van Thunderbolt en USB3.1 G2 aansluitingen?

Heb inmiddels mijn keuze ook kunnen beperken naar 4. Mocht ik voor een Asus gaan, welke van de 3 is dan het beste/aan te raden? Vergelijk

[ Voor 20% gewijzigd door BobW91 op 24-06-2017 09:35 ]

• miccamw2
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-11 18:22
In je vergelijking zie ik alleen verschillen in maximum geheugen, interfaces en accucapaciteit.. Het is maar wat jij wil natuurlijk.

Meerwaarde Thunderbolt en USB 3.1:
https://www.cnet.com/how-...able-to-connect-them-all/
USB version Top speed Max power output Power direction Cable configuration Availability
USB 3.0 / USB 3.1 gen 1 5Gbps 5V, 1.8A Host to peripheral Type-A to Type-B 2008
USB 3.1 / USB 3.1 gen 2 10Gbps 20V, 5A Bi-directional / Host to peripheral (compatible) Type-C both ends, reversible plug orientation / Type-A to Type-C (compatible) 2013

Het is maar hoe future-proof je wilt zijn. De bedoeling is natuurlijk dat nieuwe producten graag het nieuwste van het nieuwste ondersteunen, maar het moet wel met de markt mee aangezien niet iedereen ieder jaar een nieuwe laptop koopt.

Upgraden XPS13 is vrij simpel (meestal wel het juiste gereedschap nodig), zie: YouTube: Upgrade & Install SSD & RAM on Dell XPS 15 & XPS 13 Kaby...

Conclusie: Koop wat je te besteden heb, bespaar je liever wat geld ga voor een wat goedkopere.

Ik zie wel dat maar 2 van de 4 apparaten bluetooth hebben, weet niet of je daar überhaupt gebruik van maakt maar dat kan een afweging zijn.(IT-praat --> voor alles is een oplossing dus het enige wat je kan doen is het aantal problemen nu beperken) Ingaande dit probleem bijvoorbeeld, geen bluetooth aanwezig, kan je altijd nog een externe bluetooth ontvanger halen en nog omzetten naar welke usb poort dan ook met verloop stekkertjes = probleem opgelost.

XPS heb je een top dingetje, al gaat het apparaat tegen mijn principes in omdat je voor het zelfde geld een veel betere normale laptop haalt: pricewatch: Asus ROG Strix GL553VD-FY578T

In mijn optiek zou ik het prijsverschil dus niet kunnen verantwoorden in het formaat, maarja dit is puur persoonlijk, ik zou gaan voor pricewatch: Asus ZenBook UX410UA-GV028T

• BobW91
Hmm bluetooth heb ik helemaal over het hoofd gezien. Heb op dit moment een Edifier 2.0 set die bluetooth ondersteunt. Mijn huidige laptop heeft zelf geen bluetooth dus muziek afspelen doe ik nu met een omweg via Google Chromecast waardoor mijn TV dus ook benut wordt. Probleem van afwezige bluetooth kan opgelost worden met simpele bluetooth dongle right?

Ik heb zelf ook naar de Asus ROG gekeken. Maar allereerst vind ik het design niet mooi en daarnaast is hij te groot en zwaar om dagelijks mee te nemen naar mijn werk + het is meer een game laptop wat niet mijn hoofddoeleinde is.

Goed punt betreft geld besparing. Hoewel Thunderbolt natuurlijk fantastisch is, vereist het voor mij op dit moment hoogstwaarschijnlijk de aanschaf van een adapter naar HDMI (gezien apparatuur thuis en op werk). Ingebouwde HDMI van Asus is dus in dat opzicht een voordeel, en bespaart op twee fronten kosten.

Bedankt voor je input!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Enkele weken geleden heb ik mezelf dezelfde vraag gesteld: High-end ultrabook - Asus BX410UA of alternatief? Ik heb gekozen voor de Asus, dit in verband met lagere kosten, betere upgrademogelijkheden
en (voor mij erg belangrijk) meer voor mij bruikbare poorten (3x USB / HDMI). Het is maar wat je wilt :)

EDIT: Daarbij ook het feit dat het een 13,3" behuizing is met een 14,0 inch scherm: IPS, mat, mooi ;)

[ Voor 14% gewijzigd door CLB op 25-06-2017 13:37 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• BobW91
CLB schreef op zondag 25 juni 2017 @ 13:31:
Enkele weken geleden heb ik mezelf dezelfde vraag gesteld: High-end ultrabook - Asus BX410UA of alternatief? Ik heb gekozen voor de Asus, dit in verband met lagere kosten, betere upgrademogelijkheden
en (voor mij erg belangrijk) meer voor mij bruikbare poorten (3x USB / HDMI). Het is maar wat je wilt :)

EDIT: Daarbij ook het feit dat het een 13,3" behuizing is met een 14,0 inch scherm: IPS, mat, mooi ;)
Zojuist bij de Mediamarkt geweest om het beestje nogmaals in het echt te aanschouwen. Precies de redenen die jij hier benoemd zijn op dit moment ook mijn overwegingen om toch voor de Asus te gaan. Mag ik vragen welke je uiteindelijk gekozen hebt?

• CLB
  • Niet online

CLB

BobW91 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 14:19:
Mag ik vragen welke je uiteindelijk gekozen hebt?
Asus ZenBook BX410UA-GV182R :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• BobW91
CLB schreef op zondag 25 juni 2017 @ 14:23:
[...]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R :)
Bij de specificaties op tweakers staat dat die geen bluetooth heeft, in hoeverre klopt dat? (enkele sites spreken dit namelijk tegen)

• CLB
  • Niet online

CLB

BobW91 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 14:32:
Bij de specificaties op tweakers staat dat die geen bluetooth heeft, in hoeverre klopt dat? (enkele sites spreken dit namelijk tegen)
Heeft die wel :)

• BobW91
Ik ben er uit, het gaat de Asus worden! Enige keuze die ik nu nog moet maken tussen de BX 512GB en de UX 256GB 8)7

Asus ZenBook BX410UA-GV182R
Asus ZenBook UX410UA-GV028T
Pagina: 1