Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Vraag
Alle reacties
Een bandje/mp3 die je afspeelt? Ik kan me wel een voorstelling maken hoe er over een collega gedacht gaat worden die dat in mijn kantoortuin gaat doen. Geloof me, dat wil je niet. Echt niet. Je kunt net zo goed een papieren hoedje opzetten met dezelfde tekst.
Ik wou er niet op in gaan omdat ik dacht dat het dan offtopic zou worden maar onze stilte ruimtes zijn voor max 4 mensen. Om 15 mensen de hele dag stil te houden lijkt me een dagtaak en dan gaat iedereen gek worden van het bandje die vraagt om stil te zijn.Dido schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 13:39:
Een stilteruimte met 15 werkplekken is een utopie. 15 werkplekken is een kantoortuin, en daar ga je geen stilte krijgen - tenzij iedereen in slaap is gevallen.
Een bandje/mp3 die je afspeelt? Ik kan me wel een voorstelling maken hoe er over een collega gedacht gaat worden die dat in mijn kantoortuin gaat doen. Geloof me, dat wil je niet. Echt niet. Je kunt net zo goed een papieren hoedje opzetten met dezelfde tekst.
Of haal zo'n luchthoorn. Als het niet stil is blaas je daar een keer mee. Dan heb je meteen de aandacht van iedereen. Dan zeg je gewoon irritant he dat lawaai in een stilteruimte. Dan snappen ze de hint wel.
[ Voor 30% gewijzigd door .Maarten op 17-06-2017 13:42 ]
Dit..Maarten schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 13:41:
Gewoon zelf in zo'n vergaderruimte gaan zitten als je stilte wilt
Stilteruimtes zijn er juist om je tijdelijk van de rest af te zonderen.
Wie heeft ooit die ruimte met 15 werkplekken tot stilteruimte benoemd? Een directielid met een privekantoor, waarschijnlijk? Door dat soort onhaalbaar beleid proberen af te dwingen bij je collega's maak je in ieder geval geen vrienden.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Ik ben dus al het lulletje van de afdeling
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
En dat wil je dus even een factor 10 verergeren?Juup schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 15:46:
Andere mensen hebben er ook last van maar durven er niets van te zeggen / hopen dat ik er als eerste wat van zeg.
Ik ben dus al het lulletje van de afdeling

Ga gewoon ergens anders zitten, of gebruik een noise canselation hoofdtelefoon o.i.d. Je gaat het daar nooit stil krijgen, en ik kan me voorstellen dat het de sfeer voor jezelf niet verbeterd door op een gegeven moment als het lulletje of de zeikerd aangezien te worden
Aangezien dit over de werkvloer gaat, een duwtje van AZ naar PFSL.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Conclusie is dat kantoortuinen het slechtste idee van deze eeuw zijn; productiviteit van *al* je personeel gaat ~15% omlaag blijkt uit onderzoek, nog los van de nadelige effecten op concentratie, motivatie en (over-) vermoeidheid. Management denkt goedkoop uit te kunnen qua vastgoed, maar feitelijk verliezen ze miljoenen per jaar op personeel... Hoe dom kun je zijn?
Als ik jou was zou ik proberen altijd thuis te gaan werken. Gewoon zeggen dat het onmogelijk is om je te concentreren en dat je niks gedaan krijgt. Meetings inbellen en als iemand erover klaagt gewoon erop wijzen dat je nergens een fatsoenlijke werkplek hebt.
We hebben ook een kantoor met 5 flexplekken voor werk in stilte. Mogen we alleen geen Quiet Office noemen, want dat zou toegeven zijn dat het elders niet stil is
Aangaande de situatie van de TS, het hangt sterk af van de onderlinge verhoudingen. Ik heb vroeger gewoon mensen uit een gedeeld kantoor gezet als ze zich niet aan de afspraak hielden (minder dan 5 min zachtjes, OK, meer dan 5 min: oprotten). Je moet dan wel zelf heilig en consequent zijn.
En de MP3: nee, nooit.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Het lijkt er op dat iedereen die mp3 een slecht idee vindt.
Ik denk dat ik me idd meer ga proberen af te sluiten middels koptelefoon (met anc) en op andere plekken gaan zitten (dan maar zonder al m'n spulletjes / monitor).
ANC heeft geen zin tegen gepraat. Werkt beter tegen motorgeluiden.Juup schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 17:25:
Bedankt voor de tips.
Het lijkt er op dat iedereen die mp3 een slecht idee vindt.
Ik denk dat ik me idd meer ga proberen af te sluiten middels koptelefoon (met anc) en op andere plekken gaan zitten (dan maar zonder al m'n spulletjes / monitor).
Dit. Maar dan geen gesproken tekst maar een neutraal vriendelijk gongtoontje o.i.d. Even automatisch twee slagen laten klinken als het geluidsniveau te hoog wordt en inderdaad niet te snel herhaald zodat het zelf geen bron van irritatie kan worden.President schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 14:01:
Decibel meter ophangen en die koppelen aan een geluidssysteem dat het automatisch uitgesproken wordt als het geluid boven 60 decibel? :-D Dan wel instellen dat het maximaal 1x per 2 minuten wordt geactiveerd
Aangezien het automatisch gebeurt kan geen mens er lelijk op aangekeken worden als dit in goed overleg ingevoerd is. Met twee minuten heeft men dan die twee minuten de tijd om een evt. gesprek af te ronden en anders het in een andere ruimte voort te zetten, bijv. als het signaal na die twee minuten toch nog een keer moet klinken voor hetzelfde 'incident'.
Natuurlijk moet het gevoeligheidsniveau makkelijk aan te passen zijn aan een eventuele actuele situatie en moet het ook makkelijk door bevoegde personen even uitgeschakeld kunnen worden.
Moeten simpele afspraken over te maken zijn. Lijkt me dat het best moet kunnen werken. Is maar één manier om daar achter te komen.
[ Voor 8% gewijzigd door CaptJackSparrow op 17-06-2017 19:19 ]
Bij mij op 't werk zitten we met meer dan 15 man (verdeeld over 4 afdelingen) maar daar blijf je af en toe herrie houden, ongeacht welke regels er zijn. Mensen maken nou eenmaal geluid, en veel mensen bij elkaar maken regelmatig geluid.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Oh, die wil ikFalcon schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 21:07:
Soms neig ik weleens om zoiets aan te schaffen, populair in China offices:
[afbeelding]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Geluid is er altijd; en stilte ruimtes gebruik bijna altijd als er een conference call oid is -- daarmee stoor ik niemand en heb ik geen 'noise' op mijn lijn.
Zet anders een koptelefoon op dat het omgevingsgeluid blokkeert wellicht dat het enigszins helpt.
En wat is de geluidsproductie van die blowers om ze op te blazenFalcon schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 21:07:
Soms neig ik weleens om zoiets aan te schaffen, populair in China offices:
[afbeelding]
Volgens mij heeft het vrij weinig met concentratie te maken als er 7 mensen geluid aan het produceren zijn. Daar word je gewoon afgeleid van en vooral door irritatie.R3M1 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 08:20:
Is je concentratie dusdanig slecht dat je wordt afgeleid door geluid?
Geluid is er altijd; en stilte ruimtes gebruik bijna altijd als er een conference call oid is -- daarmee stoor ik niemand en heb ik geen 'noise' op mijn lijn.
Hoe goed de Bose ook is in een vliegtuig, auto, trein of omgeving me constant geroezemoes, zo slecht is die in een omgeving waar mensen tegen elkaar praten of waar er getelefoneerd wordt.DiedX schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 16:02:
Eén tip. Bose noise cancelling headset.
Ik zit in een bureel met (af en toe, tot) 6 mensen.
We gebruiken sowieso een koptelefoon om te bellen.
Eén van de collega's heeft zo"n Bose, en heeft dit geprobeerd, maar het helpt niet. Spraak komt daar gewoon door.
Ten tweede is de geluidskwaliteit van je eigen spraak niet optimaal. Mensen aan de andere kant verstaan je minder goed.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Kan dat een ouder modelletje zijn? Ik heb namelijk heel goede resultaten met de Bose QC35Tommie12 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:54:
[...]
Hoe goed de Bose ook is in een vliegtuig, auto, trein of omgeving me constant geroezemoes, zo slecht is die in een omgeving waar mensen tegen elkaar praten of waar er getelefoneerd wordt.
Ik zit in een bureel met (af en toe, tot) 6 mensen.
We gebruiken sowieso een koptelefoon om te bellen.
Eén van de collega's heeft zo"n Bose, en heeft dit geprobeerd, maar het helpt niet. Spraak komt daar gewoon door.
Ten tweede is de geluidskwaliteit van je eigen spraak niet optimaal. Mensen aan de andere kant verstaan je minder goed.
Gebruik je die ook om te bellen?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik gebruik ook de QC35. Met bellen moet je even wennen dat je jezelf wat zachter hoort maar ik hoor regelmatig thuis mijn vriendin niet eens als ze wat tegen mij zegt als ik hem op heb. Vind het echt een top ding. Op mijn werk hoor ik wel dat mensen praten maar kan ik het gesprek niet volgen. Voor mij ideaal omdat ik dan lekker door kan werken.Tommie12 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 17:05:
Nope, het was een QC35.
Plantronics Backbeat Pro (inmiddels versie 2) is ook behoorlijk goed al klagen degene met wie ik bel soms dat ik wat veraf klink maar zeker niet onverstaanbaar.Tommie12 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 17:05:
Nope, het was een QC35.
On topic: 15 stilteplekken klinkt vergelijkbaar met mijn afdeling. De helpdesk, systeembeheerders en secretaresses bij elkaar in een ruimte met alleen harde muren en metalen kasten (wel een iets dempend plafond). Als het niet over het weer of het afgelopen weekend gaat dan belt iedereen intern/extern. Als het bestuur er dan ook nog eens bij komt zitten heb je meteen een kippehok van heb ik jou daar.
Mijn oplossing, iedere keer attenderen bij de baas tot ik er bij neerviel. Vraagt ie vervolgens wat ik zelf als oplossing zie want de afdeling zal niet veranderen. 3x raden wat dat was
@R3M1 Voor mij persoonlijk is geluid niet zozeer de afleiding als de drempel waar ik overheen moet om in m'n concentratie zone te komen. Combineer dat met continue voorbij lopende collega's die hoi roepen of gewoon vragen stellen maakt het voor mij heel lastig om in de zone te komen en te blijven.
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
En ik ga eventueel neurieen of meefluiten met de orgeltjes van de Stranglers of zo
Ik heb zelf een hekel aan te stille werkruimte. In mijn vak (software ontwikkelaar) heb ik sterk de indruk dat in een stille ruimte ook niet veel gebeurd. Bij mijn werk draait het om het creeëren van producten, code. En dat gaat niet in stilte. Daar moet ook informatie worden uitgewisseld. Je bespreekt dingen met je collega's. Je telefoneert.
Juist niet. Geluid is overal. Als je op straat loopt in een drukke stad en moet oversteken is daar ook geluid. Maar je moet wel kunnen concentreren op het oversteken. Ik denk dat het kunnen concentreren met geluid essentieel is om te kunnen meedraaien in de huidige samenleving. En dat je wat je aan jezelf kunt veranderen per definitie een grotere kans op succes heeft dan proberen wat aan anderen te veranderen. Ergernis zit immers altijd maar op één plek, in het hoofd van degene die zich ergert. De aanstootgever voelt daar helemaal niets van. Werk dus niet aan de aanstootgever maar aan de ergernis.gambieter schreef op maandag 19 juni 2017 @ 17:58:
@mashell je maakt dan de fout dat je wat voor jou werkt, de norm maakt.
Het is voor je positie tussen je collega's bepaald niet goed is om heb telkens maar weer om stilte te vragen. En zeker niet een geautomatiseerd systeem daarvoor te gaan bouwen, je kunt op die manier zelfs pesterijen tegen jezelf gaan uitlokken. Altijd streven naar de harmonieuze samenwerking in een normale situatie. In een ruimte van 15 personen is geluid omvermijdelijk, leer daar dan mee om te gaan.
Teveel mensen zijn als de eikel die in de mobiele telefoon schreeuwt in een treincoupe, of de aso-tokkies die hun muziek opdringen aan de buitenwereld. Er mag ook best wat opgevoed worden.
Wat je nu zegt is dat in situaties als Buren-lawaai - what to do?, het niet de tokkie is die zich moet aanpassen, maar de buren die maar moeten leren leven met aso's naast hun.
[ Voor 20% gewijzigd door gambieter op 19-06-2017 18:15 ]
Goede koptelefoon, en hopen dat TS graag werkt met wat muziek aan, is lijkt mij de beste oplossing. Want 15 man ga je nooit stil krijgen. Overigens lijkt me dat je anders klinkt op telefoongesprekken geen probleem: Dat het nooit stil gaat zijn betekend niet dat je maar telefoongesprekken zelf moet gaan voeren daar.
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
En wie maakt jouw tot "keizer" van de wereld, dat jij bepaalt wat fatsoenlijk en geaccepteerd is en wie een "tokkie" is. Sorry hoor, maar als de mensen het over het grote gedeelte accepteren is het de sociale norm.gambieter schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:13:
De concentratie/aandacht die je nodig hebt voor oversteken is heel anders dan de concentratie/aandacht voor werk. Dat er geluid zal zijn, dat klopt, maar het gaat erom hoe sociaal mensen zijn.
Teveel mensen zijn als de eikel die in de mobiele telefoon schreeuwt in een treincoupe, of de aso-tokkies die hun muziek opdringen aan de buitenwereld. Er mag ook best wat opgevoed worden.
Wat je nu zegt is dat in situaties als Buren-lawaai - what to do?, het niet de tokkie is die zich moet aanpassen, maar de buren die maar moeten leren leven met aso's naast hun.
Of JIJ dat nu leuk vind of niet.
Dit is een account.
Dus omdat bijv. 60% er geen probleem mee heeft (of er niets van zegt) is er geen probleem? Leuke redenering.Grvy schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:38:
[...]
En wie maakt jouw tot "keizer" van de wereld, dat jij bepaalt wat fatsoenlijk en geaccepteerd is en wie een "tokkie" is. Sorry hoor, maar als de mensen het over het grote gedeelte accepteren is het de sociale norm.
Of JIJ dat nu leuk vind of niet.
Het gaat hier toch om een professionele werksfeer (topic start). Daarvan mag je verwachten dat je je toch kan concentreren op het werk wat je moet doen - er zijn zelfs speciale kantoorinrichtingen voor om geluiddempend te werken. De ene dag zul je beter tegen geluid kunnen dan de andere dag, dat zul je blijven houden. Maar "oneindig" of luid geouwehoer naast je hoeft echt niet "de sociale norm" te zijn in een werkomgeving. Als dit storend is - zal er toch iets aan gedaan moeten worden. Simpel. Sociale norm of niet.
Je gebruikt een argument op basis van 'waar de mens in kan functioneren'. Via die gedacht kom ik tot een andere conclusie. Denk aan hoe mensen vroeger leefden.mashell schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:09:
[...]
Juist niet. Geluid is overal. Als je op straat loopt in een drukke stad en moet oversteken is daar ook geluid. Maar je moet wel kunnen concentreren op het oversteken. Ik denk dat het kunnen concentreren met geluid essentieel is om te kunnen meedraaien in de huidige samenleving.
Een "gek" geluid was "vroeger" een trigger waarop je moest reageren. Reageerde je niet? Dan werd je opgegeten.
Dat je in een stad kan oversteken gebruikt hetzelfde principe. Je wordt door de geluiden extra gefocust op je taak, het herkennen van andere verkeer.
Er is dus een zeker belang bij de status-quo, terwijl aan de aan de andere kant het beseft steeds meer doordringt dat het voor de meeste mensen niet werkt.
En daarin zit het grootste probleem, want vaak zie je dat managers argumenten gaan verzinnen buiten het efficiëntie-en kostenaspect om open-plan kantoren te rechtvaardigen die gedeeltelijke of in zijn geheel niet opgaan. Hier komt dan ook het grootste gedeelte van de frustratie vandaan, veel mensen weten gewoon dat ze minder productief zijn of zelfs gefrustreerd zijn door open-plan ruimtes, terwijl ze blijven horen dat het de ideale werkomgeving is.
Achtergrond hierbij:
The Open-Office Trap
The open office was originally conceived by a team from Hamburg, Germany, in the nineteen-fifties, to facilitate communication and idea flow. But a growing body of evidence suggests that the open office undermines the very things that it was designed to achieve.
In 2011, the organizational psychologist Matthew Davis reviewed more than a hundred studies about office environments. He found that, though open offices often fostered a symbolic sense of organizational mission, making employees feel like part of a more laid-back, innovative enterprise, they were damaging to the workers’ attention spans, productivity, creative thinking, and satisfaction. Compared with standard offices, employees experienced more uncontrolled interactions, higher levels of stress, and lower levels of concentration and motivation. When David Craig surveyed some thirty-eight thousand workers, he found that interruptions by colleagues were detrimental to productivity, and that the more senior the employee, the worse she fared.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Het op het kantoor aanwezig zijn lijkt dus niet nodig qua face to face.
Of je dus ophouden in de kamers die eigenlijk bedoelt zijn om in te praten?
Maar wij hebben op het kantoor 36 man in een kantoortuin maar ik moet zeggen dat er weinig momenten zijn dat ik me stoor aan het geluid van de collega's. Maar het kantoor is dusdanig gedempt gemaakt dat ik de mensen aan de overkant van de tuin zelfs niet hoor als ze aan het bellen zijn.
Dempende plafonds, vloerbedekking, dempende materialen in de buro's en de kasten die tussen de werkpekken staan en stoffen burostoelen werken prima.
Maar als het niet zo ingericht is , is het vechten tegen de bierkaai.