Hi-fi advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:19
Gebleken is dat mijn oude Denon PMA 925R niet meer binnen redelijke grenzen te repareren was. Dan resteert nu nog:

- 1 set Wharfedale 10.1 boekenkast luidsprekers (6ohm, 100W)
- 1x Denon DNP 720AE netwerkspeler

Ik heb geen platen, cassettebandjes, DAT of CD's meer. Ik stream via Spotify en heb veel muziek op harde schijven. De netwerkspeler werkt helaas niet heel lekker met het streamen. Spotify aansluiten kan niet. De DNP720AE is inmiddels door Denon vervangen door de DNP730AE.

Verder is de TV aangesloten op de AUX in, voor het betere geluid. De TV (Panasonic TX-L42S10E) heeft een digitale uitgang, maar het is niet helemaal duidelijk welke. Ik denk optisch (rood lampje achter beschermplaatje).

Wat zal ik doen? Een 2.0 versterker aanschaffen of gelijk over gaan naar een integrale moderne oplossing, zoals de Onkyo R-N855 en de Denon netwerkspeler op MP zetten?

Budget is ca €500-600

[ Voor 13% gewijzigd door joepie de p op 16-06-2017 23:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
Als de denon niet met spotify overweg kan, zou ik inderdaad een nieuwe receiver kopen en de denon verkopen. Heb je alles werkend en in 1 device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
OK.

Iemand nog advies over de nieuwe aanschaf. Ervaringen, klankkleuren, garantie, kwaliteit, combi met luidsprekers?

Zag bv ook deze (iets duurder maar bespreekbaar) Yamaha RN602

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb die 720AE ook en idd, het is een speler met briljante geluidskwaliteit meet heeft zo zijn gebrekken. Gelukkig gebruik ik geen spotify en een vast IP adres en dat helpt:)

Je huidige amp is best zwaar. Persoonlijk zou ik voor een zwaardere Denon receiver gaan in jouw geval. Dan heb je ook audissey etc en kun je het spul op je ruimte inregelen. Moet jij eens kijken hoe je speakers ineens klinken, ga je versteld van staan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
De RN-602 gekocht. Multi-medialiteit is een feestje. Goed geluid. Stukken zuiniger met elektriciteit.

[ Voor 21% gewijzigd door joepie de p op 02-07-2017 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Niet fraai om het eigen topic te kicken maar misschien wel effectief. Een andere vraag in het algemene Yamaha topic nodigde niet uit tot reacties. Na veel gelezen te hebben en geprobeerd, een nieuwe vraag.

Ben inmiddels erg gelukkig met de Yamaha R-N602 en de Wharfedale's 10.1. Krachtig en helder geluid. Ik zie geen reden (meer) om de 10.1's te gaan vervangen. Wel heb ik het idee dat ik de weergave van het laag kan verbeteren.

Laag wordt bij stevig volume (-20dB op de versterker) goed weergegeven. Een kritische test van de 10.1's geven echter aan dat onder 100 Hz de weergave van de 10.1's wegvalt. Bij zachter volume (-35 dB) is het laag minder goed te onderscheiden. Mijn oren (41 jaar oud) spelen waarschijnlijk ook een rol.

Dus de casus:
Ik overweeg om een subwoofer er bij te plaatsen. Deze moet actief zijn vanwege sub pre-out. Volgens het boekje geeft de versterker max 90Hz door. Het idee van een subwoofer wordt thuis niet warm ontvangen omdat subwoofers vrij groot zijn. Yamaha heeft zelf een mooie oplossing in de vorm van een NS-SW210.

De kamer is ca 5x5 en de opstelling is gecentreerd op 1 muur. Ik kan de subwoofer op meerdere manieren neerzetten. Het gaat mij puur om een completer geluidsbeeld te krijgen voor overwegend muziek.

Is dit een goede keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

De reden dat bijvoorbeeld een Wharfedale 10.1 niet heel laag gaat is omdat de kast niet heel groot is. Je hebt dan geen ruimte om een grote unit voor het laag te plaatsen dan wel ruimte om druk op te bouwen voor de laagweergave. Dat is de reden dat subwoofers veelal minimaal een 10" woofer hebben, om bruikbaar laag weer te geven. Je hoeft zeker niet meteen een 18" Velodyne DD18+ of SVS PB16 Ultra neer te zetten, maar iets met meer body dan de Yamaha zou toch wel de voorkeur hebben.

De Yamaha subwoofer is klein en compact, iets wat je bij een subwoofer dus liever niet ziet. De handleiding stelt dat de subwoofer tot 50 Hz gaat, maar Yamaha kennende mag je dat met een korrel zout nemen. Het zal niet de eerste keer zijn dat Yamaha meet bij -10dB en niet bij een eerlijke -3dB die je vaker ziet. Daarbij zou ik van 50 Hz ook niet heel warm lopen al zou de waarde correct zijn. Muziek duikt sowieso onder de 50 Hz en films al helemaal. Van de muziek hangt het er nog af welke muziek of je weg kan komen met een subwoofer die rond de 35 Hz blijft hangen.

Actief en Low Level zijn trouwens niet verbonden. Je kan ook een actieve subwoofer hebben en die High Level aansluiten. Dan lus je de subwoofer door via de speakers of direct op de terminals van de receiver. Receivers die met een passieve subwoofer overweg kunnen zijn haast op één hand te tellen.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 15-07-2017 13:46 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
@ FeaR.
Ik voelde hem eigenlijk al een beetje aankomen. Yamaha schermt met hun Advanced YST-technologie (wat dat ook moge zijn). Ik kan nergens vinden of hun meting bij -3dB is uitgevoerd. 50Hz tot 90Hz is wel een smalle bandbreedte en juist om het laag was het te doen.

Van een grotere Yamaha, de NS-SW300 heb ik een review gevonden waarbij door de reviewer zelf bij 3-dB is gemeten.

Grootte blijft wel een beetje een issue hier in huis. Liefst een beetje dezelfde afwerking als de 10.1's. Vergt nog wel wat overleg. Kandidaten tot zover zijn zijn (oplopend in prijs):

Jamo J10 (voordelig, favoriet bij een grote retailer, hout fineer is niet zo mooi)
Yamaha NS-SW300 (ziet er beetje uit als PC luidspreker)
Wharfedale D10 (mooi, weinig reviews te vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Wat heeft de voorkeur?

De actieve sub aansluiten met een mono tulp op de pre out van de receiver, of de frontspeakers doorlussen via de sub?

In het tweede geval maak je eigenlijk een 3weg systeem toch? Dan ben je afhankelijk van de kwaliteit van het filter in de sub. Of komt het de speakers juist goed uit dat ze minder laag voort hoeven brengen?

[ Voor 6% gewijzigd door joepie de p op 16-07-2017 22:55 ]

Pagina: 1