Denon PMA 925r - repareren of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:59
Ik heb de genoemde versterker. Is 17 jaar oud en heeft ca 3 jaar geleden al een keertje een beurt gehad omdat er geen geluid meer uit de luidsprekers kwam. Nu is er heftig gekraak op de luidsprekers via de volumeknop. Wat ik lees op fora is dat het vermoedelijk wat inbranding is en/of oxidatie en dat het niet lastig te verhelpen zou zijn.

De versterker is van het oude slag (loodzwaar, 2 grote spoelen en koelribben) en verbruikt ca 60W onverlet welk soort gebruik. Op de versterker heb ik de TV aangesloten. Verder zit er enkel een PMA 720AE mediaspeler op en 2 Wharfedale 10.1 boekenkast luidsprekertjes.

Omdat hij heel de dag aan staat (radio of TV) is het jaarverbruik aan elektriciteit dus best hoog. De vraag is eigenlijk of vervanging niet meer voor de hand liggend is. In 17 jaar zal er best wat ontwikkeling zijn opgetreden en is het einde van de technische levensduur niet gewoon in zicht?

Wat denken jullie?

Ik vond een reeks detailfoto's op deze site (is dus niet de mijne)

Beste antwoord (via joepie de p op 05-06-2017 09:41)

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:25
De versterker is een eenvoudige reparatie zeker waard. Of je de versterker daarna wilt verkopen en inruilen voor iets zuinigers is dan aan jezelf.
Je kunt hem ook te koop zetten met defect, maar dan krijg je er waarschijnlijk niet veel voor.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:25
De versterker is een eenvoudige reparatie zeker waard. Of je de versterker daarna wilt verkopen en inruilen voor iets zuinigers is dan aan jezelf.
Je kunt hem ook te koop zetten met defect, maar dan krijg je er waarschijnlijk niet veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Mijn gedachte gaat ook uit naar reparatie uit. Niet voor de verkoop, maar gewoon lekker zelf blijven gebruiken tot dat ie het echt niet meer doet. Ben er altijd tevreden mee geweest.

Ik had in dit Forum echter was discussie over oud vs nieuw verwacht :)
Over Digital versterkers bijvoorbeeld. Wat ik daarover lees is dat het e-verbruik stukken lager is omdat er geen oude spoelen meer nodig zijn. Is een D-versterker van laten we zeggen 500 euro gelijkwaardig?

[ Voor 21% gewijzigd door joepie de p op 02-06-2017 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:55

Stoney3K

Flatsehats!

Het verschil in verbruik tussen een klasse D (digitaal) en een klasse A waar je het nu over hebt heeft niets met spoelen te maken, maar met de ruststroom die bij een klasse A versterker altijd aanwezig is.

In een klasse D versterker zul je net zo goed spoelen vinden op het uitgangsfilter omdat een speaker nu eenmaal niet zo blij gaat zijn met hoogfrequent signalen.

Qua geluidskwaliteit geeft een klasse A versterker (in theorie!) het beste geluid omdat de versterker gewoon 100% lineair is, terwijl een klasse D kan zorgen voor een hoogfrequente rimpel op het uitgangssignaal.

In de praktijk ga je dat verschil waarschijnlijk niet merken. Alleen in het high-end segment kom je tegenwoordig nog klasse A versterkers tegen.

Repareren van die amp is trouwens niet moelijk, in het ergste geval moet je de potmeters van de print los solderen en er nieuwe in zetten. Vervang dan gelijk de condensatoren als je toch bezig bent :Y)

[ Voor 11% gewijzigd door Stoney3K op 02-06-2017 10:52 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

En als je nog nooit een soldeerbout hebt vastgehouden, haal dan voor een habbe-krats bij een kringloop een (sloop) versterker waar mee je oefent.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
kringloop en habbekrats? Vervlogen tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Point taken :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Dank voor de reacties.

Van elektronica heb ik echt geen kaas gegeten. Ben ook niet zo handig met de fijne motoriek. De oefenversterkers zouden niet aan te slepen zijn :F

Ik had een adresje van een deskundige in mijn regio (R'dam Zuid). Eens kijken of ik die nog kan vinden.
Pagina: 1