Externe Hardeschijf voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 08:39
Goedendag heren,

Ik ben bezig met een project om snel en altijd bij mijn bestanden te kunnen.
(Voor meer info kan je dit vorige topic lezen.)
Hierbij wil ik interne HGST schijven extern gebruiken.

De data hoeft geen probleem te zijn aangezien er plenty USB naar sata routes te kopen zijn.
Echter loop ik bij de voeding tegen een aantal vragen aan.

Ik probeer een systeem te maken wat niet zomaar besluit te stoppen of de data niet meer nodig te hebben. Dus wil ik ook de voeding zo stabiel mogelijk krijgen. Een serie externe 3,5" behuizingen kopen vind ik daarom niet direct een optie aangezien deze waarschijnlijk allemaal met een net iets te goedkope voeding komen. (Ervaringen?)

Is de 3,3V rail nodig? Aangezien ik overal molex adapters tegenkom die dus geen 3,3V bij zich dragen en ook Sata power kabels met maar 4 aders (12v, 5v, gnd, gnd neem ik aan?).

Ik zou ook een ATX-voeding kunnen aanschaffen om deze vervolgens kort te sluiten op pin 8 en 16 van de 24pins connector. Is dit een goed idee of gooi ik hiermee geld weg aangezien zo'n voeding meer kan dan alleen aardeschijven voeden.

Is het los aanschaffen van een 12v(, 3,3v) en een 5v rail voeding en deze zelf aan de connectors hangen een goed idee?

Eventueel kan ik ook alleen een 12v voeding kopen en deze op de externe behuizingen aansluiten.

Of doe ik heel moeilijk en bestaan er gewoon speciale 'hardeschijf voedingen'? Met dus alleen de sata connectors?

Bij welke bedragen zijn voedingen te goedkoop om nog goed te zijn en wat is wijsheid?
Wat zijn jullie ervaringen en meningen? Ik ben benieuwd.

Ik ben niet bang om wat uit te geven maar het liefst geen euro teveel O-)

[ Voor 3% gewijzigd door spork op 16-06-2017 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
spork schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 17:47:
Is de 3,3V rail nodig? Aangezien ik overal molex adapters tegenkom die dus geen 3,3V bij zich dragen en ook Sata power kabels met maar 4 aders (12v, 5v, gnd, gnd neem ik aan?).
Was ook mijn conclusie, omdat de 3.3V vaak niet eens op een sata connector aanwezig is lijkt me deze niet nodig, hoewel ik niet uitsluit dat er bepaalde exotische uitzonderingen bestaan.

Maar wat betreft de schijven, waarom extern? Persoonlijk zou ik dat niet doen omdat een meerdere schijven met kabels, USB adapters en voedingen best wel een foutgevoelig rommeltje wordt.

De dure oplossing is een NAS zoals een Synology, maar je kan ook een oude/goedkope ATX kast, moederbord en voeding pakken en daar hotswap bays in monteren.
Meestal kan je in de BIOS/UEFI firmware aangeven of een sata poort hotswap moet zijn en dan snapt windows het ook, je kan een HDD dan gewoon uitwerpen alsof het een USB stick is.
Is het los aanschaffen van een 12v(, 3,3v) en een 5v rail voeding en deze zelf aan de connectors hangen een goed idee?
Het risico is dat maar een van de twee voedingen het doet en daar kunnen sommige schijven slecht tegen schijnt het.

Zoek je een goede 12V voeding, kan ik de adapters van Seasonic aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
De reden van de externe schijven is dat ik als computer een MacMini wil gebruiken, om zonder een fortuin uit te geven, een datalink van meer dan 1Gbs naar mijn laptop kan maken (Thunderbolt 20Gbs).
Daarnaast kan ik op een NAS geen backblaze draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door spork op 16-06-2017 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik heb nu je oude topic wat beter gelezen, ik snap nu de bedoeling al heb ik geen ervaring met Apple produkten.
Je gaat dus SSD's gebruiken en die hebben voor zover ik weet alleen 5V nodig net als 2.5" laptop schijven (3.5" HDD's hebben 12V nodig voor de motor)
De kleine 1.8" SSD's hebben dus WEL 3.3V nodig lees ik hier
In theorie kun je ze dan direct voeden vanuit de USB, mits je power negotiation klopt of je onder de 150mA blijft (100mA voor usb2).
De adapter waar je naar verwijst in je vorige topic wordt ook gevoed door de usb lijkt het, maar ik snap geen Tsjechisch dus kan het niet goed beoordelen. Je hebt dan geen externe voeding nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
SSD's zijn voor nu nog toekomst plannen, dus 3,5" 7200rpm is voor nu the way to go..

Die adapter waar ik naar verwijs lijkt ook een SATA power input the hebben (toch?).

Zijn er nog alternatieven die ik niet bedacht heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:52
Als ik het goed begrijp wil je van een Mac Mini een soort thunderbolt DAS maken? Hoe ga je je HDD's aansluiten op je Mac Mini? Via USB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:03

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

USB 3.0 kan max 900mA leveren volgens de USB spec of als je de High Power modus kunt aanzetten tot 100W (20V/5A)
As with earlier versions of USB, USB 3.0 provides power at 5 volts nominal. The available current for low-power (one unit load) SuperSpeed devices is 150 mA, an increase from the 100 mA defined in USB 2.0. For high-power SuperSpeed devices, the limit is six unit loads or 900 mA (4.5 watts), almost twice USB 2.0's 500 mA.[9]:section 9.2.5.1 Power Budgeting

USB 3.0 ports may also implement other USB specifications for increased power, including the USB Battery Charging Specification for up to 1.5 A or 7.5 watts, or the USB Power Delivery specification for up to 100 watts.[11]
@Ploink wrs zal de usb genoeg vermogen kunnen leveren aan kleine schijven maar zodra je een grote aanhangt zal je de sata power moeten insteken, data loopt via usb.

[ Voor 10% gewijzigd door Damic op 18-06-2017 12:17 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
analogworm schreef op zondag 18 juni 2017 @ 12:11:
Als ik het goed begrijp wil je van een Mac Mini een soort thunderbolt DAS maken? Hoe ga je je HDD's aansluiten op je Mac Mini? Via USB?
Inderdaad een TB DAS maar tegelijkertijd ook NAS.

Ik dacht zelf aan USB-->(e)Sata
Dan kan ik in het begin de schijven verdelen over de 4x usb 3.0 op de macMini en daarna de langetermijn opslag aan USB3 hubs hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Ik ben niet heel bekend met backblaze, maar het werkt toch gewoon met synology:
https://www.backblaze.com/blog/synology-cloud-backup-guide/

Voor 3.5" schijven heb je 12 en 5v nodig. 3.3v is optioneel, maar wordt (indien nodig) ook op de print zelf gemaakt aangezien veel systemen het niet leveren.

Ik zou persoonlijk niet te rare capriolen uithalen. Gewoon externe behuizingen kopen van de plank en als je heel bezorgd bent om uitval koop je er 1 extra als reserveonderdeel. Als je dan niet de goedkoopste van aliexpress plukt, maar gewoon van een gerenommeerd merk koopt gaat dat wel prima.

Alleen zit je wel met een sloot aan adapters, kabels en behuizingen. Vraag me af of je dan niet beter een normaal desktopje kan gebruiken. Daar kunnen ze gewoon in, heb je al dat gezeur niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Damic schreef op zondag 18 juni 2017 @ 12:13:
@Ploink wrs zal de usb genoeg vermogen kunnen leveren aan kleine schijven maar zodra je een grote aanhangt zal je de sata power moeten insteken, data loopt via usb.
Ja dat is dus de vraag of die sata/usb adapter uberhaupt via USB stroom kan leveren aan de SSD/HDD.
USB 3 kan genoeg power leveren als er onderhandeld wordt tussen host en device. Zomaar stroom trekken kan tot 150mA. Indien je dus een SSD hebt die daar significant onder blijft (USB chip heeft ook stroom nodig) dan kun je in theorie gewoon een draadje solderen van de usb naar de sata power aansluiting.

Alternatief is op zoek naar een geschikte 5V voeding om alle schijven mee te voeden via de sata connectors. Zolang je laptop schijfjes gebruik heb je de 12V niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
timberleek schreef op zondag 18 juni 2017 @ 13:44:
Ik ben niet heel bekend met backblaze, maar het werkt toch gewoon met synology:
https://www.backblaze.com/blog/synology-cloud-backup-guide/
Dat is een ander backup programma: €5,- per maand per TB als ik mij niet vergis.
Ik betaal nu €50,- per jaar om onbeperkt te back-uppen. :9~

En daarnaast heb ook ik nog geen synology's gezien met Thunderbolt (of überhaupt 10Gbit ethernet?)

[ Voor 11% gewijzigd door spork op 18-06-2017 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Dan heb ik niks gezegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
spork schreef op zondag 18 juni 2017 @ 14:22:
[...]

Dat is een ander backup programma: €5,- per maand per TB als ik mij niet vergis.
Ik betaal nu €50,- per jaar om onbeperkt te back-uppen. :9~

En daarnaast heb ook ik nog geen synology's gezien met Thunderbolt (of überhaupt 10Gbit ethernet?)
Qnap heeft die dingen wel. https://www.qnap.com/solution/thunderbolt-nas/en-us/

Wat is volgens jou het voordeel om het te doen via een mac mini met usb naar sata?

Ik zie namelijk vooral nadelen en een nodeloos ingewikkelde opstelling. Bijvoorbeeld de extra usb sata controller. De overhead van usb. Ga je alle schijven als aparte stations behandelen? Of hoe voeg je ze dan samen?
En dan nog het bouwsel van schijven met aparte voeding loshangende satakabels.. Tenzij je dat afwerkt in een nette case?

Misschien is een thunderbolt das ook simpeler, al kan je je afvragen of je dan nog steeds je mac mini nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Een bus-powered USB3 HDD/SSD enclosure heb je al voor € 11.70, geen externe voeding meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
Ploink schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:54:
Een bus-powered USB3 HDD/SSD enclosure heb je al voor € 11.70, geen externe voeding meer nodig.
Die gaat niet werken met 3,5" 7200rpm schijven ben ik bang..
analogworm schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:23:
[...]

Qnap heeft die dingen wel. https://www.qnap.com/solution/thunderbolt-nas/en-us/

Wat is volgens jou het voordeel om het te doen via een mac mini met usb naar sata?

Ik zie namelijk vooral nadelen en een nodeloos ingewikkelde opstelling. Bijvoorbeeld de extra usb sata controller. De overhead van usb. Ga je alle schijven als aparte stations behandelen? Of hoe voeg je ze dan samen?
En dan nog het bouwsel van schijven met aparte voeding loshangende satakabels.. Tenzij je dat afwerkt in een nette case?

Misschien is een thunderbolt das ook simpeler, al kan je je afvragen of je dan nog steeds je mac mini nodig hebt?
De belangrijkste rede: ik kan bij dat linkje van jou niet eens prijzen vinden en dat zegt vaak genoeg over die prijs, verder heeft dat ding een behoorlijke WOW factor. Des al niet te min kan ik daar alsnog niet mijn Backblaze 50euro per jaar oplossing op draaien. Daar zal ik toch echt een MacOS of Windows oplossing voor nodig hebben.

En daarnaast heb ik het persoonlijk niet zo op raid. Het is leuk om stations samen te voegen zodat je niet allemaal schijven met nog 100gb vrij overhoudt maar daar wil ik wel overheen kijken. }:O

Ooit hebben wij hier een server gehad met een mooie raid opstelling, die heeft toch mooi een fout van de ene schijf hop naar de andere gekopieerd. 8)7
Daarom pleit ik sindsdien voor incidentele (liefst per uur (TimeMachine)) back-ups.

Dus erg mooi kastje, maar niet voor mij O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
spork schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:01:
[...]

Die gaat niet werken met 3,5" 7200rpm schijven ben ik bang..

[...]

De belangrijkste rede: ik kan bij dat linkje van jou niet eens prijzen vinden en dat zegt vaak genoeg over die prijs, verder heeft dat ding een behoorlijke WOW factor. Des al niet te min kan ik daar alsnog niet mijn Backblaze 50euro per jaar oplossing op draaien. Daar zal ik toch echt een MacOS of Windows oplossing voor nodig hebben.

En daarnaast heb ik het persoonlijk niet zo op raid. Het is leuk om stations samen te voegen zodat je niet allemaal schijven met nog 100gb vrij overhoudt maar daar wil ik wel overheen kijken. }:O

Ooit hebben wij hier een server gehad met een mooie raid opstelling, die heeft toch mooi een fout van de ene schijf hop naar de andere gekopieerd. 8)7
Daarom pleit ik sindsdien voor incidentele (liefst per uur (TimeMachine)) back-ups.

Dus erg mooi kastje, maar niet voor mij O-)
OK fair enough, de prijzen van dat qnap ding zijn inderdaad niet misselijk. En, ik begrijp dat je nog geen mac mini hebt gekocht. Wat nou als je zelf een NAS bouwt, desgewenst een hackingtosh? Dan zou je toch ook bereiken wat je wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
spork schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:01:
[...]

Belangrijke denkfout. Raid != backup. Raid is bedoeld als uptime "garantie". Je kan een falende schijf hebben en het systeem blijft online (eventueel zelfs meerdere falende schijven). Virussen, user error en andere dingen worden niet tegengehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
analogworm schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:17:
[...]

OK fair enough, de prijzen van dat qnap ding zijn inderdaad niet misselijk. En, ik begrijp dat je nog geen mac mini hebt gekocht. Wat nou als je zelf een NAS bouwt, desgewenst een hackingtosh? Dan zou je toch ook bereiken wat je wilt?
MacMini kan ik voor een schappelijk prijsje overnemen van mijn zwager die inmiddels een Nvidea Shield gebruikt als mediacenter.

Maar is het mogelijk dan om een compleet systeem te creëren met minimaal TB2 en Gbit ethernet voor onder de, laten we zeggen, 300euro?

Dan is Hackintosh, of windows misschien nog wel een optie..
Iemand enig idee hoe windows tegenwoordig omgaat met HFS+ schijven?
timberleek schreef op zondag 18 juni 2017 @ 17:10:
[...]
Belangrijke denkfout. Raid != backup. Raid is bedoeld als uptime "garantie". Je kan een falende schijf hebben en het systeem blijft online (eventueel zelfs meerdere falende schijven). Virussen, user error en andere dingen worden niet tegengehouden.
Had dat even een jaar of tien geleden aan mijn broer verteld... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
spork schreef op zondag 18 juni 2017 @ 18:39:
[...]

MacMini kan ik voor een schappelijk prijsje overnemen van mijn zwager die inmiddels een Nvidea Shield gebruikt als mediacenter.

Maar is het mogelijk dan om een compleet systeem te creëren met minimaal TB2 en Gbit ethernet voor onder de, laten we zeggen, 300euro?

Dan is Hackintosh, of windows misschien nog wel een optie..
Iemand enig idee hoe windows tegenwoordig omgaat met HFS+ schijven?

[...]

Had dat even een jaar of tien geleden aan mijn broer verteld... :+
Ah ja,ik ging uit van een minimale nieuwprijs voor de mac mini van +/- 500 + de extra kosten die je zou hebben aan het daadwerkelijk aansluiten van je schijven. Voor ommenabij de 500 kan je volgens mij wel een systeempje bouwen, mits OSX Celeron/pentium en onboard graphics ondersteund. Het meest dure zijn de moederborden met ondersteuning van Thunderbolt.
Je zou hier even kunnen kijken of je een degelijk lijstje kan bouwen, compatibiliteit is natuurlijk wel een beetje een issue. https://www.tonymacx86.com/buyersguide/june/2017

En nee windows speelt niet lief met HFS+, de enige compatible bestandssystemen waarvan ik weet dat ze werken zijn Fat32 en exFAT. Paragon maakt wel drivers voor bijv ntfs op OSX en volgens mij ook andersom, maar dat werkt niet altijd even betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
analogworm schreef op zondag 18 juni 2017 @ 19:05:
[...]

En nee windows speelt niet lief met HFS+, de enige compatible bestandssystemen waarvan ik weet dat ze werken zijn Fat32 en exFAT. Paragon maakt wel drivers voor bijv ntfs op OSX en volgens mij ook andersom, maar dat werkt niet altijd even betrouwbaar.
Eventueel zou het dan toch echt software voor windows moeten zijn, anders moet ik bij iedereen die hier met een mac rondloopt iets installeren.. ik regel het liever via de bron.

Mac kan wel NTFS lezen (en die van mijzelf ook schrijven via Tuxera). Maar schijven werkt niet en dat is toch wel een dingetje..

Heb even zitten kijken naar Hackintosh maar dan kom ik toch al gauw op 500euro en zit ik voorlopig nog te 8)7 met de software. Dus dan ga ik denk ik toch voor een Mac mini en een ATX voeding met een kortgesloten power-on pin. (of heb ik iets gemist waarom dit absoluut geen optie is?..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
spork schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:29:
[...]

Eventueel zou het dan toch echt software voor windows moeten zijn, anders moet ik bij iedereen die hier met een mac rondloopt iets installeren.. ik regel het liever via de bron.

Mac kan wel NTFS lezen (en die van mijzelf ook schrijven via Tuxera). Maar schijven werkt niet en dat is toch wel een dingetje..

Heb even zitten kijken naar Hackintosh maar dan kom ik toch al gauw op 500euro en zit ik voorlopig nog te 8)7 met de software. Dus dan ga ik denk ik toch voor een Mac mini en een ATX voeding met een kortgesloten power-on pin. (of heb ik iets gemist waarom dit absoluut geen optie is?..)
Hmmm, heb je ook doorgerekend hoeveel je kwijt bent voor de mac mini + benodigdheden?

Er is inderdaad geen reden waarom het absoluut geen optie is. Tenzij je het allemaal mooi weg weet te werken vind ik een mac mini + losse hdd's en voeding gewoon een beetje houtje touwtje. En ik denk dat Mac -> Thunderbolt -> Mac min -> USB -> HDD niet optimaal is, althans bijna zonde van de thunderbolt connectie. Wil niet zeggen dat het niet kan werken natuurlijk.

Edit: Misschien is er wel een reden waarom het absoluut geen optie is. Je hebt nog USB -> Sata Nodig. Alle Kabels in die categorie kosten +/-€25,- /s (of categorie: Kabels) en dan nog is stroom een issue. Het type kabels wat ik vind levert de stroom via usb, en dat is niet genoeg voor 3.5inch. Je zou bij wijze van een usb lader op de tweede usb kant aan kunnen sluiten. Maar dan kom je nog relatief duur uit. +/- €100,- boven op je mac mini voor 4 á 5 schijven. (ex schijven uiteraard) Plus de kosten voor nog eventuele wegwerking in een kast o.i.d.

Er even vanuit gaande dat de mac mini inderdaad goedkoper en makkelijker is. Over hoeveel harde schijven hebben we het? 1,2,3.. 45? Dat maakt natuurlijk wel enigzins uit. Er zijn immers ook usb behuizingen die meerdere harde schijven kunnen huisvesten, zonder bijzondere features.
categorie: Externe HDD/SSD behuizingen

[ Voor 24% gewijzigd door analogworm op 20-06-2017 11:43 . Reden: Reden & Categorie Kabels toegoevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
analogworm schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 00:24:
[...]

Er even vanuit gaande dat de mac mini inderdaad goedkoper en makkelijker is. Over hoeveel harde schijven hebben we het? 1,2,3.. 45? Dat maakt natuurlijk wel enigzins uit. Er zijn immers ook usb behuizingen die meerdere harde schijven kunnen huisvesten, zonder bijzondere features.
categorie: Externe HDD/SSD behuizingen
Om te beginnen 4. Maar ik wil wel mogelijkheid hebben om te groeien.
Mijn gedacht was om 2 schijven op hun eigen usb poortje te hangen en de rest via hubs aan de andere poorten. Zodat ik twee snelle werkschijven heb en de rest voor lange termijn opslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
spork schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:44:
[...]

Om te beginnen 4. Maar ik wil wel mogelijkheid hebben om te groeien.
Mijn gedacht was om 2 schijven op hun eigen usb poortje te hangen en de rest via hubs aan de andere poorten. Zodat ik twee snelle werkschijven heb en de rest voor lange termijn opslag
ok, en hoe was je gedachte om de USB -> sata te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
Met bijvoorbeeld dit ding.

Heeft een USB3.0 en een SATApower aansluiting.

ik heb het tot nu toe alleen nog niet in NL kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
Dit lijkt mij samen met een gewone ATX voeding toch misschien wel de mooiste oplossing. :)

Zijn er nog haken en ogen aan het kortsluiten van de 'power on' pin op een voeding? }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
spork schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:23:
Dit lijkt mij samen met een gewone ATX voeding toch misschien wel de mooiste oplossing. :)

Zijn er nog haken en ogen aan het kortsluiten van de 'power on' pin op een voeding? }:O
dan geef je $100,-uit aan dat apparaat. Plus nog een voeding én een mac mini.. ik vind t duur voor houtje touwtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Als je de schijven, sata/usb adapters, usb hub, atx PSU etc gewoon in in een ouwe/goedkope (m)ATX kast zet dan is het nog best een nette oplossing, niet meer zo houtje touwtje. Ik bedoel, je HOEFT geen moederbord in een pc te zetten ;) maar als je er later ooit een NAS van wil maken dan is dat vrij simpel.
De mac mini past er misschien ook nog wel in, gewoon op de plek van het mobo.
Bovendien kun je de schijven mooi geveerd ophangen en de kast dempen tegen de herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
Ploink schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 23:03:
Als je de schijven, sata/usb adapters, usb hub, atx PSU etc gewoon in in een ouwe/goedkope (m)ATX kast zet dan is het nog best een nette oplossing, niet meer zo houtje touwtje. Ik bedoel, je HOEFT geen moederbord in een pc te zetten ;) maar als je er later ooit een NAS van wil maken dan is dat vrij simpel.
De mac mini past er misschien ook nog wel in, gewoon op de plek van het mobo.
Bovendien kun je de schijven mooi geveerd ophangen en de kast dempen tegen de herrie.
Ik zat in mijn hoofd inderdaad al na te gaan waar wij onze oude torens gelaten hebben, misschien hebben we zelfs nog ergens een oude IBM server kast staan. :P

Hoewel het inderdaad houtje touwtje lijkt zal op het op software gebied dit juist niet zijn.
Met Hackintosh is de stabiliteit elke dag meer een vraag dan een gegeven.
En windows moet je maar hopen dat Paragon of Tuxera hun werk goed doen en dat de TBbridge lekker wilt communiceren tussen Windows en macOS.

Dus hoewel dat niet zo lijkt is dit denk ik het minst houtje touwtje systeem dat wel aan mijn randvoorwaarden voldoet.
Pagina: 1