Mac mini als 'data dock'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:18
Goedendag!
Ik werk vaak aan filmprojecten op mijn MBP 15" via externe usb3 schijven. Inmiddels een flink aantal terabyte.
Ik wil investeren in externe ssd's om hier het tegen die tijd huidige project op te zetten. Echter loop ik vaak tegen het probleem aan dat ik mijn hele project moet afsluiten en de schijven moet/wil uitwerpen voordat ik mijn laptop kan pakken. Verder sluit ik altijd speakers (binnenkort via DAC), 27" displayport monitor en een thunderbolt naar ethernet jack aan. Ik vind het geweldig dat als ik aan mijn bureau werk en de ethernet kabel eruit trek het netwerk gewoon blijft functioneren omdat mijn mac zelf overstapt op wifi.

Dit zelfde principe wil ik eigenlijk ook voor mijn opslag; snel als het kan, draadloos als het moet.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen over het volgende idee:

Ik koop een (tweedehands) MacMini met TB2, usb3 en Gbit ethernet. Schijven aan de usb en ethernet kabel erin. vervolgens een 5m (corning) TB kabel naar mijn macbook een TB bridge opzetten. Daarna netwerk deling inschakelen op de Mac mini om het internet door te gooien naar mijn macbook.

Een voor mij bijkomend voordeel is dat de MacMini 24/7 kan backuppen naar BackBlaze terwijl mijn laptop dat alleen doet als de schijven zijn aangesloten (logisch).

Zal ik met deze oplossing daadwerkelijk kunnen doorwerken (hetzij trager en misschien een kleine stottering) als de verbinding plots moet veranderen van:
Schijf-->MacMini-->TBkabel-->Macbook naar Schijf-->MacMini-->Switch-->wifiAP-->Macbook
Of stoppen dingen dan met werken?

Afbeeldingslocatie: https://docs.google.com/drawings/d/1MeK31IyuqJEviup4GhSWmYvaTa9wXjbY9VYA_xxuUaU/pub?w=728&h=466

Ik ben erg benieuwd of iemand hier misschien al ervaring mee heeft of gewoon nuttige informatie!

[ Voor 8% gewijzigd door spork op 03-06-2017 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:37
1 ding wat er voor gaat zorgen dat dit niet op deze manier gaat werken zijn de gebruikte protocollen. Als je via TB de schijven "deelt" worden ze als fysiek apparaat gezien over de TB kabel (sata protocol) terwijl de switch naar ethernet er voor zorgt dat dit via smb of afp gaat.

Micht ik je ergens mee kunnen helpen dan hoor ik het graag. Dit klinkt namelijk erg interessant en ik heb ook de hardware om het te testen. Dus mocht je een opstelling hebben met bepaald programmatuur waarmee dit zou moeten werk plz let me know.

Het eerste wat ik mij zou kunnen voorstelen dat werkt is de schijven ook via TB te sharen over smb of Afp aangezien TB ook ethernet ondersteund. Je zit dan alleen met max 1Gbps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

De korte versie: wat je wil kan niet.

De langere versie: je enige optie is het gebruik van network attached storage. Dan heb je "snel" wanneer je via een netwerkkabel werkt en "langzaam" wanneer je via wifi werkt (met 802.11ac en een goede ontvangst is het verschil in snelheid tussen 1Gb/s bekabeld en wifi niet zo heel erg groot meer).

Je moet er echter wel op bedacht zijn dat een networkshare niet altijd vlekkeloos blijft werken, het kan zijn dat het verlies van verbinding net lang genoeg is om de networkshare te doen verdwijnen. Daarnaast moet de software dit ook ondersteunen en dat doet vrijwel geen enkel stuk software. Bij zowel een networkshare als een externe schijf zul je dus altijd openstaande files moeten afsluiten en vaak ook de bijbehorende apps. Daarna zul je bij de externe schijf deze moeten ejecten, iets wat bij de networkshare niet per se nodig is (tenzij het misgaat dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
Aangezien de Mac mini geen Thunderbolt dock is (of een Mac in target mode) maar echt een functionerende computer zal mijn computer (bij mijn weten) niet rechtstreeks met de schijf via data communiceren maar via een netwerk share. Het verschil is alleen dat, bij mijn weten, dit netwerk 20Gbit is.

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
ppl schreef op zondag 4 juni 2017 @ 15:50:
...het kan zijn dat het verlies van verbinding net lang genoeg is om de networkshare te doen verdwijnen. Daarnaast moet de software dit ook ondersteunen en dat doet vrijwel geen enkel stuk software.
Toevallig ervaring met FinalCut op netwerk schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is een losse Synology NAS met Gbit aansluiting niet handiger?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
The Eagle schreef op maandag 5 juni 2017 @ 18:42:
Is een losse Synology NAS met Gbit aansluiting niet handiger?
makkelijker misschien wel maar niet geschikt voor mij.
Met meerdere datastreams tegelijk trek je gigabit erg snel vol.
En daarnaast (voor mij misschien nog het belangrijkst O-) ) is Backblaze niet onbeperkt als je het vanaf een NAS wilt gebruiken.

Ik zou de MacMini ook gewoon via Gbit aan kunnen roepen maar ik hoop sneller te kunnen zonder een fortuin uit te geven aan 10Gbit Ethernet Thunderbolt kastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Los van het internet (geen idee of je een bridge van ethernet naar TB kan maken op je mac mini zal het zeker wel werken. Heb wel eens gezien dat er data tussen twee macbooks over TB werd geblazen ging erg snel. Zoals eerder genoemd hou er wel rekening mee dat alle shijfacties eerst klaar moeten zijn voordat je kan disconnecten. Maar dit zal makkelijker werken. Zou trouwens gewoon twee keer netwerk aansluiten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
Ik ben begonnen met wat tests met de MacMini van mijn zwager. Het internet doorlussen en de bereikbaarheid van de data werkt vooralsnog geweldig. Het doorbreken van de thunderbolt connectie, terwijl ik bestanden overzet, heb ik nog niet getest.

Voor onderhoud is de Mac mini gewoon bereikbaar via schermdeling wat ervoor zorgt dat er HIDs of een monitor aan de mini hoeven wat fijn is voor het wegwerken van zowel de Mac mini als de externe schijven die eraan komen. :)

Wel kwam in mij de vraag op: Heb ik er baat bij als het OS op de MacMini sneller bij zijn bestanden kan, AKK: een SSD in de Mini zetten, zou ik hier op een manier van profiteren?

En ik weet niet of ik hiervoor bij 'Macs & software' op de juiste plek ben, maar wat denken jullie hiervan:
USB 3.0 Sata adapter
Om zelf vervolgens een case te lasersnijden voor meerdere HGST schijven. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:37
Nouja. Een ssd zal niet heel veel helpen als je de mac gewoon als servertje benaderd.
Pagina: 1