Ziggo kabel graven op eigen terein?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-07 23:46
Ik vroeg mij af hoe het zit met CAI kabels, de wijkversterker staat op 10cm van ons terein af (we hebben een 25 meter brede 'oprit' en hier staat het kastje aan. Het kastje staat precies op de rand van het terein waar een groenstrook zit.

Ik heb net Ziggo gebeld en die hadden het over externe aannemers en bedragen in de 1000+ euro :|. Ik dacht heel simpel: verkoop mij even wat kabel of vertel mij welke kabel ik moet bestellen en ik zorg er voor dat die kabel op een 10cm van de wijkversterker omhoog komt met genoeg lengte voor de monteur om de aansluiting te maken.

Helaas mag het niet zo makkelijk zijn en moest die aannemer ook al het graafwerk doen. Erg vreemd aangezien het op 10cm na echt 100% eigen terein is en ik daar volgensmij zelf wel mag bepalen wie wat waar graaft. Beter gezegd: er liggen over het hele terein loze buizen voor lucht, water, stroom, enz. als we daar gebruik van maken is het nog maar 10 meter graven in plaats van 50 meter.

Heeft iemand iets soortgelijks eerder gehad, hoe zit zoiets? Mag ik gewoon zelf een kabel leggen zodat zij alleen nog maar de aansluiting hoeven te doen?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ziggo is aansprakelijk tot het ingangspunt in huis. Dus ze zullen inderdaad wel zeggen dat hun het aanleggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-07 08:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

Exact, ziggo wil niet dat jij iets aanlegt en dat zij daar dan verantwoordelijk voor zijn.

De oplossing is om een gebouw aan de rand van je erf te bouwen en daar je hoofdaansluiting te laten plaatsen en dat verder te verdelen :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frosty15
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Op 4 juli komen ze bij mij de CAI aanleggen. Volgens mij hanteren ze vaste prijzen tot een bepaald aantal meters. Voor mij kostte het 423 euro.
Vraag anders een offerte aan op: https://www.mijnaansluiting.nl/

Wat de kabel betreft moet je aan zoiets denken:
https://www.hirschmann-mu...6535/categoryId/35/Coax-3

[ Voor 28% gewijzigd door Frosty15 op 16-06-2017 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
JvS schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 17:25:
Exact, ziggo wil niet dat jij iets aanlegt en dat zij daar dan verantwoordelijk voor zijn.

De oplossing is om een gebouw aan de rand van je erf te bouwen en daar je hoofdaansluiting te laten plaatsen en dat verder te verdelen :P
Geweldig idee, we hebben nog wel wat zeecontainers over. Deze zet ik gewoon bij de weg en vanaf daar een fiber naar het gebouw zelf trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:01
Ziggo gaat zelf niet graven. Daar huren ze gewoon een onderaannemer voor in. Als je erachter kunt komen wie dat is dan valt daar misschien wel wat mee te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebaszjuh
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-03-2024
Frosty15 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 17:25:
Op 4 juli komen ze bij mij de CAI aanleggen. Volgens mij hanteren ze vaste prijzen tot een bepaald aantal meters. Voor mij kostte het 423 euro.
Vraag anders een offerte aan op: https://www.mijnaansluiting.nl/

Wat de kabel betreft moet je aan zoiets denken:
https://www.hirschmann-mu...6535/categoryId/35/Coax-3
Die kabel die jij linkt is een coax 3 kabel die gebruikt word voor lange afstanden denk aan wijkcentrale tot groepversterkers. Zou niet adviseren die te gebruiken naar een huisaansluiting :*)

Ontopic:

In de praktijk zie je vaak dat als mensen met de groene kabel / hoofdaansluiting bezig gaan het fout gaat. Daarom wil Ziggo dat graag zelf doen.

De kabel met de link hieronder word normaliter gebruikt door onderaannemers. ;)
https://www.klusspullen.n...b4tXO9kfLk2DGwaAuPz8P8HAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
.Maarten schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 17:46:
Ziggo gaat zelf niet graven. Daar huren ze gewoon een onderaannemer voor in. Als je erachter kunt komen wie dat is dan valt daar misschien wel wat mee te regelen.
Klopt, ze hebben daar voor mij een offerte voor uitgezet en ik hoop nu dat daar wat mee te regelen is.

Ik heb net nog even wat zitten rekenen en denken, omdat er een bocht in zit wordt het waarschijnlijk wel meer dan 60 meter. Is dat aan te raden voor coax en dan het 500mbit abbonement?

Misschien is zo'n polyester buitenkast aan hek vastmaken en daar het modem in doen met een glasvezel kastje nog niet eens zo'n heel slecht idee. Zou dat van Ziggo mogen? Wat kan zo'n modem aan qua warmte en kou?
Sebaszjuh schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 18:01:
[...]

Die kabel die jij linkt is een coax 3 kabel die gebruikt word voor lange afstanden denk aan wijkcentrale tot groepversterkers. Zou niet adviseren die te gebruiken naar een huisaansluiting :*)

Ontopic:

In de praktijk zie je vaak dat als mensen met de groene kabel / hoofdaansluiting bezig gaan het fout gaat. Daarom wil Ziggo dat graag zelf doen.

De kabel met de link hieronder word normaliter gebruikt door onderaannemers. ;)
https://www.klusspullen.n...b4tXO9kfLk2DGwaAuPz8P8HAQ
Wat zijn daarin een beetje de lengtes? Is 60 meter vanaf de wijkversterker tot aan het modem al veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:40
En wat als je nou alleen voor het graafwerk zorgt op de juiste locatie en diepte? Dan zorgt Ziggo voor de kabels en aansluitingen. Gooit topicstarter daarna de sleuf dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Kan je het niet op een akkoordje gooien met iemand van de zakelijke afdeling (zo klinkt je abbo?) als je bijvoorbeeld zelf al het graafwerk al regelt, of al het nodige voorwerk gaat doen.

Voor hetzelfde geldt willen ze de aansluiting wel voor je regelen als je bijv. zou teken om X jaar klant te blijven. Je hoort wel vaker dat infraproviders de boel wel willen betalen mits het hun op de lange termijn wat oplevert, in de vorm van bijv lang klant blijven.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebaszjuh
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-03-2024
BramBoos schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 18:02:
[...]

Klopt, ze hebben daar voor mij een offerte voor uitgezet en ik hoop nu dat daar wat mee te regelen is.

Ik heb net nog even wat zitten rekenen en denken, omdat er een bocht in zit wordt het waarschijnlijk wel meer dan 60 meter. Is dat aan te raden voor coax en dan het 500mbit abbonement?

Misschien is zo'n polyester buitenkast aan hek vastmaken en daar het modem in doen met een glasvezel kastje nog niet eens zo'n heel slecht idee. Zou dat van Ziggo mogen? Wat kan zo'n modem aan qua warmte en kou?

[...]

Wat zijn daarin een beetje de lengtes? Is 60 meter vanaf de wijkversterker tot aan het modem al veel?
Voor de goede orde het Ziggo netwerk is opgebouwd uit een wijkcentrale ( circa 1000 klanten ) wat onderverdeeld word in groeps versterkers wat weer doorgaat naar eindversterker ( waar klant kabels op zitten ) Ik ga ervan uit dat je een eindversterker bedoeld. 60 mtr vanuit een eindversterker is in orde, zeker met de kabel uit de link. Coax 9 geeft over 100 mtr kabel op lage frequenties 9db demping en op hoge frequenties 18db demping. Als alles goed ingesteld staat in de kasten van Ziggo zou dat allemaal berekent moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
MsG schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 18:07:
Kan je het niet op een akkoordje gooien met iemand van de zakelijke afdeling (zo klinkt je abbo?) als je bijvoorbeeld zelf al het graafwerk al regelt, of al het nodige voorwerk gaat doen.

Voor hetzelfde geldt willen ze de aansluiting wel voor je regelen als je bijv. zou teken om X jaar klant te blijven. Je hoort wel vaker dat infraproviders de boel wel willen betalen mits het hun op de lange termijn wat oplevert, in de vorm van bijv lang klant blijven.
Heb ik geprobeerd maar dat doen ze niet meer (helaas). Het moest ook direct met een aannemer geregeld worden, het enige wat Ziggo doet is de lijn volgooien met kleine stroompjes, de kabel zelf is allemaal uitbesteed.
Sebaszjuh schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 18:08:
[...]

Voor de goede orde het Ziggo netwerk is opgebouwd uit een wijkcentrale ( circa 1000 klanten ) wat onderverdeeld word in groeps versterkers wat weer doorgaat naar eindversterker ( waar klant kabels op zitten ) Ik ga ervan uit dat je een eindversterker bedoeld. 60 mtr vanuit een eindversterker is in orde, zeker met de kabel uit de link. Coax 9 geeft over 100 mtr kabel op lage frequenties 9db demping en op hoge frequenties 18db demping. Als alles goed ingesteld staat in de kasten van Ziggo zou dat allemaal berekent moeten zijn.
In dat geval zijn het prima waardes met een prima prijs per meter voor die kabel. Nu ben ik erg benieuwd waar die aannemer mee gaat komen.

Ik bedenk me ook net dat als ze het gaan berekenen bij de dichtsbijzijnde hoek van de loods dat je dan op 20 meter zit terwijl de serverruimte achterin op nog eens 40 meter van het voorste punt zit. Ik gok dat de offerte voor het dichtsbijzijnde puntje gaat zijn.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Bramboos
Nou even een update. Ik ben na een lange tijd gebeld door een aannemer die is ingeschakeld door Ziggo. Hij vertelde mij dat het 200 euro zou kosten, na doorgevraagd te hebben hoe die op dat bedrag kwam zei die dat het totaal 1800 was maar dat ziggo 1600 voor hun rekening neemt. Na de loze buis uitgelegd te hebben en samen met hem een tekening gemaakt te hebben en wat foto's van het terrein en de buis opgestuurd te hebben kwam er een offerte van welgeteld 0 euro terug in mijn inbox en daarvoor hoef ik zelf alleen aanwezig te zijn op de dag dat er gegraven gaat worden zodat ik de loze buis aan kan wijzen en hun van koffie te voorzien.

Ik had dit niet verwacht maar al met al zeer goed nieuws :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 08:30
Wat een geniale oplossing eigenlijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-07 18:43
BramBoos schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 16:59:
Nou even een update. Ik ben na een lange tijd gebeld door een aannemer die is ingeschakeld door Ziggo. Hij vertelde mij dat het 200 euro zou kosten, na doorgevraagd te hebben hoe die op dat bedrag kwam zei die dat het totaal 1800 was maar dat ziggo 1600 voor hun rekening neemt. Na de loze buis uitgelegd te hebben en samen met hem een tekening gemaakt te hebben en wat foto's van het terrein en de buis opgestuurd te hebben kwam er een offerte van welgeteld 0 euro terug in mijn inbox en daarvoor hoef ik zelf alleen aanwezig te zijn op de dag dat er gegraven gaat worden zodat ik de loze buis aan kan wijzen en hun van koffie te voorzien.

Ik had dit niet verwacht maar al met al zeer goed nieuws :)
Dan heb je echt mazzel, ik heb ziggo zakelijk aangevraagd. 2 huizen van mij af hebben ze ziggo (en de rest van de straat die kant op ook), de wijkkast staat 700 meter verderop in de straat.
Krijg na een maand wachten een mail dat ze er niet aan gaan beginnen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:32
@akatar via mijnaansluiting.nl geregeld?

Met een C9 kabel kunnen ze ongeveer 90m maximaal overbruggen. Met een C6 kabel kunnen ze ongeveer 120m overbruggen. (Maar die is wel een stuk prijziger natuurlijk). Als het aansluitpunt (multitap) verder weg staat van je huis dan deze afstanden is de kans idd klein dat ze eraan gaan beginnen. Er zal en een nieuwe eindversterker geplaatst moeten worden + C3 kabel etc.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Jim423 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 22:52:
@akatar via mijnaansluiting.nl geregeld?

Met een C9 kabel kunnen ze ongeveer 90m maximaal overbruggen. Met een C6 kabel kunnen ze ongeveer 120m overbruggen. (Maar die is wel een stuk prijziger natuurlijk). Als het aansluitpunt (multitap) verder weg staat van je huis dan deze afstanden is de kans idd klein dat ze eraan gaan beginnen. Er zal en een nieuwe eindversterker geplaatst moeten worden + C3 kabel etc.
Via mijnaansluiting: geweigerd
rechtstreeks gebeld met ziggo zakelijk: geweigerd (economisch niet haalbaar)

glas: staat "on hold" (al jaren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
akatar schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 22:59:
[...]

Via mijnaansluiting: geweigerd
rechtstreeks gebeld met ziggo zakelijk: geweigerd (economisch niet haalbaar)

glas: staat "on hold" (al jaren)
Glas naar de buren leggen en aan twee kanten een fiber switch? Op abo van de buren meeliften op die manier? Noem maar iets ... als het allemaal eigen terrein is moet dat meestal geen probleem zijn.

Of iets minder intrusive: straalzenders?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Dat zou kunnen maar moet je wel de buren kennen :)

Waarschijnlijk wordt het wachten op glas aangezien vdsl hier ook om te janken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:16
akatar schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:13:
Dat zou kunnen maar moet je wel de buren kennen :)
Ben je nu serieus? Dan wordt het eens tijd dat je kennis met ze gaat maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bramboos
Wederom weer een update. Vorige week een telefoontje van een bedrijf dat grondmonsters moest nemen namens de aannemer. Daar was ik al wel bang voor, precies op de plek waar de loze buizen beginnen stond vroeger een bovengrondse dieseltank. Op het terrein zat namelijk een transportbedrijf. Ondanks dat de tank dubbelwandig was lekt er toch altijd wel wat doordat je de slang naar de tank moet brengen enzo. Tegenwoordig moet je een vloeistofdichte vloer hebben met aparte afvoer met vetafscheider, slibput, enz. Maar in de tijd dat er nog getankt werd was dat nog niet zo belangrijk.

Mocht de concentratie diesel in de grond te hoog zijn dan mogen ze er niet aan het werk. :'(

Ondanks dat misschien de concentratie diesel in de grond lager is dan op een gemiddelde slang van een tankstation blijft de wet de wet en mag er niet in gewerkt worden. Ik neem nog een fipronil eitje en eet die op in de garage met asbest op het dak. Cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-07 14:48

Standeman

Prutser 1e klasse

@BramBoos Kan je zelf niet een stuk weggraven en voorzien van schone aarde? Het is maar een brainfart, geen idee hoe diep ze gaan met het grondmonster of over welke oppervlakte ze testen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:49

vr6-only

Blub Blub

Een sondering vindt tot meestal 3 meter diep plaats voor dit soort werkzaamheden. Immers is de eis dat je 80 cm "basis klasse" grond moet hebben tussen je werkgebied en vervuilde grond.

In dit geval moet TS dus minimaal 140cm diep en 190cm breed saneren als hij wil dat zij komen graven.

Overigens wil het niet zeggen dat zij niet mogen graven. In de meeste gevallen mag je met bescherming wel werken. In heel Bussum is bodemklasse 2 en soms 3 van toepassing en daar ligt FttH.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
Standeman schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:09:
@BramBoos Kan je zelf niet een stuk weggraven en voorzien van schone aarde? Het is maar een brainfart, geen idee hoe diep ze gaan met het grondmonster of over welke oppervlakte ze testen.
Nou, ik had al even wat dingen gevraagd/opgevraagd. Maar meestal zit er wel verspreiding (grondwater enzo). En daarnaast moet je ergens heen met de vuile grond. Die kun je niet ergens anders neer leggen want dan loopt de vervuiling daar weer de grond in. Al zou het maar 2 kuub aan grond zijn dan ben je toch al wel leuk wat geld kwijt aan het afvoeren van de grond.
vr6-only schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:27:
Een sondering vindt tot meestal 3 meter diep plaats voor dit soort werkzaamheden. Immers is de eis dat je 80 cm "basis klasse" grond moet hebben tussen je werkgebied en vervuilde grond.

In dit geval moet TS dus minimaal 140cm diep en 190cm breed saneren als hij wil dat zij komen graven.

Overigens wil het niet zeggen dat zij niet mogen graven. In de meeste gevallen mag je met bescherming wel werken. In heel Bussum is bodemklasse 2 en soms 3 van toepassing en daar ligt FttH.
Toen ik net wat rond heb gebeld vertelde zo'n sanerings bedrijf dat ze met pakken aan wel meer mogen tot een bepaald niveau. Toen dus de aannemer gebeld en gevraagd hoe dat zat, maar dat komt dan voor onze rekening. Hoeveel dat precies is kon die mij niet vertellen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-07 21:26
Kan je dan niet zelf een gravertje huren voor een dag en je loze buis doortrekken tot vlak voor de wijkkast? Want dat was zover ik terug lees de reden dat het je niets zou kosten?
Die maatregelen mbt pakken e.d. zijn er vooral omdat de grondwerkers dagelijks moeten kunnen werken ook in de vervuilde grond. En daar staan gewoon extra kosten tegenover. Neem je de noodzaak weg dan zijn die extra kosten er ook niet. (maar gok erop dat dat iets van €200 tot max €400 zal zijn, ivm pakken en decontaminatie unit)
Mocht er toch daadwerkelijk iets vluchtigs blijken liggen is het een andere zaak natuurlijk.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
Morelleth schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:34:
Kan je dan niet zelf een gravertje huren voor een dag en je loze buis doortrekken tot vlak voor de wijkkast? Want dat was zover ik terug lees de reden dat het je niets zou kosten?
Die maatregelen mbt pakken e.d. zijn er vooral omdat de grondwerkers dagelijks moeten kunnen werken ook in de vervuilde grond. En daar staan gewoon extra kosten tegenover. Neem je de noodzaak weg dan zijn die extra kosten er ook niet. (maar gok erop dat dat iets van €200 tot max €400 zal zijn, ivm pakken en decontaminatie unit)
Mocht er toch daadwerkelijk iets vluchtigs blijken liggen is het een andere zaak natuurlijk.
Ze moeten nog een 15 tal meters het terrein op tot de loze leiding. Als het meer kost dan een graafmachine huren dan is de keuze snel gemaakt natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bramboos
Weer een nieuwe update, waarschijnlijk annuleren we de Ziggo kabel. Wat blijkt, 5 meter verder zit een wijkcentrale/hoofdkast van Reggefiber. Vanmiddag bijna een uur met de mensen van VolkerWessels Telecom staan praten en in die kast komt de nieuwbouw samen. (de nieuwbouw zit een dikke 400 meter verderop, maar ja met glasvezel maakt dat niet uit natuurlijk).

Voor de mensen die zich altijd al afvroegen, hoe ziet zo'n kastje er van binnen uit dan. Nou zo:
Reggefiber kastje

Aan de linkerkant komen de lijnen omhoog (zowel de huisaansluitingen als de hoofdlijn). Hier zitten dan ook de patch paneeltjes (beetje vergelijkbaar met ethernet patchpanelen). In het midden zie je een kapstok voor fibers en aan de rechterkant zie je de lijnkaart module met daarin welgeteld 1 lijnkaart en de onderste la/module is de voeding. Wat er tussenin zit weet ik niet, vergeten te vragen. Verder zitten helemaal onder in de kast (niet zichtbaar) de noodstroom accu's.

We gaan dus opnieuw het graafplan/offerte traject in, eens kijken hoe Reggefiber te werk gaat vergeleken met Ziggo. Het moet allemaal wel lekker low cost blijven hè ;)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Bramboos
Weer een update: Ondertussen ligt de glasvezel, helemaal werkend en al. Nu 2,5 maand na het opnieuw bellen met de onderaannemer van Ziggo is er nog steeds geen contact geweest (ik moest het maar afwachten). Dus ik gok dat de Ziggo kabel ooit nog een keer gelegd gaat worden maar wanneer blijft de grote vraag.

Ik heb wel besloten om Ziggo niet af te zeggen aangezien hun TV aanbod wel vele malen beter is dan een willekeurige glasvezel provider. Alleen moeten ze die kabel dan nog wel steeds een keer gaan aanleggen.

• DeComponeur
  • Laatst online: 10-07 19:32
Bramboos schreef op woensdag 27 december 2017 @ 23:33:
Weer een update: Ondertussen ligt de glasvezel, helemaal werkend en al. Nu 2,5 maand na het opnieuw bellen met de onderaannemer van Ziggo is er nog steeds geen contact geweest (ik moest het maar afwachten). Dus ik gok dat de Ziggo kabel ooit nog een keer gelegd gaat worden maar wanneer blijft de grote vraag.

Ik heb wel besloten om Ziggo niet af te zeggen aangezien hun TV aanbod wel vele malen beter is dan een willekeurige glasvezel provider. Alleen moeten ze die kabel dan nog wel steeds een keer gaan aanleggen.
Het is sowieso verstandiger om (in de toekomst) glasvezel te nemen. Met een coaxkabel (Ziggo) deel je met de hele wijk de centrale (500-800 aansluitingen), bij glasvezel krijg je een eigen kabeltje. Uiteindelijk legt coax het af want dat is (wordt in 2025) een behoorlijke bottleneck. Meer lezen? ik ben ooit een Topic begonnen wat een beetje uit de hand is gelopen :) . Glasvezel wordt een must

BE AT THE BEAT DeComponeur.nl

• Bramboos
DeComponeur schreef op donderdag 28 december 2017 @ 01:11:
[...]

Het is sowieso verstandiger om (in de toekomst) glasvezel te nemen. Met een coaxkabel (Ziggo) deel je met de hele wijk de centrale (500-800 aansluitingen), bij glasvezel krijg je een eigen kabeltje. Uiteindelijk legt coax het af want dat is (wordt in 2025) een behoorlijke bottleneck. Meer lezen? ik ben ooit een Topic begonnen wat een beetje uit de hand is gelopen :) . Glasvezel wordt een must
Ik ken het topic en ben het er helemaal mee eens. Koper heeft nog wel even maar het zal ooit gewoon niet meer kunnen.

Ik laat Ziggo alsnog leggen aangezien de aanleg gratis is en het TV aanbod van Ziggo voorlopig nog beter is dan een (glasvezel) provider. Zeker gezien de prijs. Daarnaast is het altijd handig om te hebben als failover mocht het ooit nodig zijn.

Verwijderd

Mocht je nog iets met de grond moeten, zelf afgraven en ruim verspreiden over je eigen land is geen optie? Dan spoelt die diesel vanzelf wel weg. Of anders een zeecontainer die je toch over hebt vullen en op Markplaats :P

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:27

LankHoar

Langharig tuig

Mooi dat je een update geeft, ook al kreeg je geen reacties op je laatste update die toch al redelijk wat maandjes geleden gepost was :)

Lijkt me een leuke ontdekking trouwens. Loop je moeilijk te doen voor koper, krijg je zomaar gratis glasvezel! Toen ik 2 jaar geleden hier in een dorpje buiten Praag aan de gang was, was Vodafone (de provider voor koper daar) niet te verwurmen en zou ik omgerekend zo'n 1200E kwijt zijn voor een stukje van zo'n 6 meter. Niet gedaan, want was een huurhuis (en ben er inmiddels ook alweer weg). Maar wat een bedragen zeg..

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

Mooi dat het zo is gegaan! Je zou Ziggo aannemer nog een keer kunnen bellen, maar misschien heb je nu iets minder haast.

Persoonlijk vind ik overigens dat dit soort infrastructuur eerder een overheidstaak zou moeten zijn, net als bij wegen. Het is raar dat je nu glasvezel hebt, en dat je eigenlijk nog koper wilt voor de tv. 1 Keer infrastructuur aanleggen lijkt me al kostbaar genoeg. En uiteindelijk betalen wij, de consumenten, dat allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-07 22:20
LankHoar schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:11:
[...]

Mooi dat je een update geeft, ook al kreeg je geen reacties op je laatste update die toch al redelijk wat maandjes geleden gepost was :)

Lijkt me een leuke ontdekking trouwens. Loop je moeilijk te doen voor koper, krijg je zomaar gratis glasvezel! Toen ik 2 jaar geleden hier in een dorpje buiten Praag aan de gang was, was Vodafone (de provider voor koper daar) niet te verwurmen en zou ik omgerekend zo'n 1200E kwijt zijn voor een stukje van zo'n 6 meter. Niet gedaan, want was een huurhuis (en ben er inmiddels ook alweer weg). Maar wat een bedragen zeg..
Ik zie niet staan dat de glasvezel gratis was hoor. En dat neem ik ook niet aan in dit geval. Reggefiber/KPN legt in principe geen gratis glasvezel aan voor bestaande woningen, ook niet als ze vlak bij een net geplaatste nieuwbouwPoP zitten.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:44

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Misschien heb ik eroverheen gelezen maar dit is ook een puntje van aandacht.

https://www.kadaster.nl/kabels-en-leidingen

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Verwijderd

Toevallig heb ik dit pas nog laten doen en heeft me 1300 nog wat gekost om van de stoep naar mijn terrein te graven. Dat was zo'n 40 meter. KPN wilde er niet aan beginnen en zakelijke glasvezel was te duur in de maandelijkse kosten vandaar nu even dit. Ze doen het inderdaad niet op vastrecht zoals KPN en Enexis dat doen. Ik heb toen met de Ziggo helpdesk contact gehad en zij hebben het verder geregeld met de gemeente. Enige wat ik moest doen is betalen.

Bij mij gaan de laatste paar meters over eigen terrein en daar voor is alles gemeentelijke grond dus situatie is niet vergelijkbaar. Wijkcentrale heeft er overigens niks mee te maken, er ligt een ringkabel in de grond en daar lassen ze de kabel op. Ook al ligt hij op jou grond, de kabel is van Ziggo, staat ook in de voorwaarden. Als je er zwart/wit tegenaan kijkt dan zou het natuurlijk moeten kunnen zoals jij het omschrijft, maar het gaat hier om een groot bedrijf en dan heb je te maken met procedures. Dus ik denk dat je weinig kans maakt.

Het is natuurlijk ook zo dat er op jou grond nog wat andere kabels en leidingen liggen en het kan al helemaal zijn dat de ringkabel onder jouw terrein door loopt. Dat kan je pas weten nadat je een graafmelding hebt gedaan en het kadaster een goedkeuring geeft. Het is denk ik beter om dit door een aannemer te laten doen, voor je je eigen (of van de buren) stroomkabel of waterleiding stuk graaft. Bij mij ligt er nog een MS (midspanning) kabel onder mijn terrein dus ik wilde er zelf al helemaal niet aan beginnen, straks heb ik het gedaan.
Barre73 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:53:
[...]

Ik zie niet staan dat de glasvezel gratis was hoor. En dat neem ik ook niet aan in dit geval. Reggefiber/KPN legt in principe geen gratis glasvezel aan voor bestaande woningen, ook niet als ze vlak bij een net geplaatste nieuwbouwPoP zitten.
Om wat nuances aan te brengen, zo gooien het op het vastrecht waarmee ze de aanleg en onderhoud op lange termijn terug verdienen. Het is idd niet gratis, want je betaalt er in termijnen voor.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2017 18:13 ]

• DeComponeur
[bWijkcentrale heeft er overigens niks mee te maken, er ligt een ringkabel in de grond en daar lassen ze de kabel op
Een wijkcentrale heeft wel met de mogelijke snelheid alles te maken.
Zowel bij glas als coax wordt in de wijkcentrale (glas-POP) bepaalt hoeveel er wordt gepusht.
Bij glas kan dat in principe Mb-eindeloos, maar daar zijn wel kosten aan verbonden. (op dit moment in Nederland max 10Gb, maar ja wat moet je daar mee... >:) ) Bij coax is dat in 2017 meestal 800 MB download (DOCSIS 3.0) gedeeld door iedereen die op dezelfde coax zit vanuit de wijkcentrale. (500-800 huizen)
Dus hoe meer mensen aangesloten worden op een wijkcentrale des te minder Mb er gemiddeld voor iedereen beschikbaar is.
Zowel voor glas als coax pushen providers meestal wat te weinig trouwens (overboeken) want niet iedereen is tegelijk online en dat is niet zo'n probleem... Tenzij er in de toekomst meer data door iedereen wordt gebruikt, of heel veel mensen een coax-aftakking krijgen ;)

• Bramboos
LankHoar schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:11:
[...]

Thanks! Heb zelf een hekel aan halve topics. Dat je de afloop in het verhaal mist zegmaar.

1200 euro voor 6 meter koper is wel erg extreem. Dan is 900 euro voor een 110 meter fiber zo slecht nog niet.
KopjeThee schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:28:
[...]

Mooi dat het zo is gegaan! Je zou Ziggo aannemer nog een keer kunnen bellen, maar misschien heb je nu iets minder haast.

Persoonlijk vind ik overigens dat dit soort infrastructuur eerder een overheidstaak zou moeten zijn, net als bij wegen. Het is raar dat je nu glasvezel hebt, en dat je eigenlijk nog koper wilt voor de tv. 1 Keer infrastructuur aanleggen lijkt me al kostbaar genoeg. En uiteindelijk betalen wij, de consumenten, dat allemaal.
[...]

Klopt, glasvezel heeft mij 900 ex. de BTW gekost maar Ziggo doen ze gratis omdat de wijkcentrale zo dicht bij zat en het in onze gemeente af kon met een melding.
Technomania schreef op donderdag 28 december 2017 @ 14:06:
Misschien heb ik eroverheen gelezen maar dit is ook een puntje van aandacht.

https://www.kadaster.nl/kabels-en-leidingen
Dat is alleen nodig als je het machinaal gaat doen of in gemeente grond (wat in onze gemeente niet mag). Uiteindelijk is alles dus door aannemers aangelegd of staat op de planning om aangelegd te worden (Ziggo).

Het helpt overigens wel om de prijs omlaag te krijgen als je zegt dat je het zelf beter kan doen ;)
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 17:55:
Toevallig heb ik dit pas nog laten doen en heeft me 1300 nog wat gekost om van de stoep naar mijn terrein te graven. Dat was zo'n 40 meter. KPN wilde er niet aan beginnen en zakelijke glasvezel was te duur in de maandelijkse kosten vandaar nu even dit. Ze doen het inderdaad niet op vastrecht zoals KPN en Enexis dat doen. Ik heb toen met de Ziggo helpdesk contact gehad en zij hebben het verder geregeld met de gemeente. Enige wat ik moest doen is betalen.

Bij mij gaan de laatste paar meters over eigen terrein en daar voor is alles gemeentelijke grond dus situatie is niet vergelijkbaar. Wijkcentrale heeft er overigens niks mee te maken, er ligt een ringkabel in de grond en daar lassen ze de kabel op. Ook al ligt hij op jou grond, de kabel is van Ziggo, staat ook in de voorwaarden. Als je er zwart/wit tegenaan kijkt dan zou het natuurlijk moeten kunnen zoals jij het omschrijft, maar het gaat hier om een groot bedrijf en dan heb je te maken met procedures. Dus ik denk dat je weinig kans maakt.

Het is natuurlijk ook zo dat er op jou grond nog wat andere kabels en leidingen liggen en het kan al helemaal zijn dat de ringkabel onder jouw terrein door loopt. Dat kan je pas weten nadat je een graafmelding hebt gedaan en het kadaster een goedkeuring geeft. Het is denk ik beter om dit door een aannemer te laten doen, voor je je eigen (of van de buren) stroomkabel of waterleiding stuk graaft. Bij mij ligt er nog een MS (midspanning) kabel onder mijn terrein dus ik wilde er zelf al helemaal niet aan beginnen, straks heb ik het gedaan.

[...]

Om wat nuances aan te brengen, zo gooien het op het vastrecht waarmee ze de aanleg en onderhoud op lange termijn terug verdienen. Het is idd niet gratis, want je betaalt er in termijnen voor.
Op zich lijkt mij 1300 wel een redelijke prijs als het grootste deel door gemeente grond gaat. Wat betreft de bestaande kabels en leidingen; hier zou je wel een Klic voor aan kunnen vragen al was nooit het plan om machinaal te gaan graven. Als je met de hand een gas,water of stroom leiding kapot kunt krijgen dan doe je dat toch best knap. Ondanks dat is weten waar wat ligt altijd wel handig. Ik heb overigens de papieren van de glasvezel graafmensen gekregen nadat ze klaar waren. Scheelt mij in de toekomst weer een melding als ik wat wil weten :+

Uiteindelijk betaal je bij zowel glas als koper altijd een stukje 'vastrecht'. Uiteindelijk betaald de eigenaar van de kabel (Reggefiber/Ziggo) ook een toeslag aan de gemeente of provincie als er kabels door de grond liggen. Ik had tijdens mijn zoektocht hier een artikel over gevonden. Wat er allemaal geregeld moet worden als je echt 'eigen' kabels door de grond wilt hebben. Meldingen, vergunningen, onderhoud, schade, enz. Ik kan het helaas zo even niet meer vinden. Het waren in ieder geval flink wat onderwerpen die aan bod komen.

Verwijderd

DeComponeur schreef op donderdag 28 december 2017 @ 19:01:
[...]

Een wijkcentrale heeft wel met de mogelijke snelheid alles te maken.
Zowel bij glas als coax wordt in de wijkcentrale (glas-POP) bepaalt hoeveel er wordt gepusht.
Bij glas kan dat in principe Mb-eindeloos, maar daar zijn wel kosten aan verbonden. (op dit moment in Nederland max 10Gb, maar ja wat moet je daar mee... >:) ) Bij coax is dat in 2017 meestal 800 MB download (DOCSIS 3.0) gedeeld door iedereen die op dezelfde coax zit vanuit de wijkcentrale. (500-800 huizen)
Dus hoe meer mensen aangesloten worden op een wijkcentrale des te minder Mb er gemiddeld voor iedereen beschikbaar is.
Zowel voor glas als coax pushen providers meestal wat te weinig trouwens (overboeken) want niet iedereen is tegelijk online en dat is niet zo'n probleem... Tenzij er in de toekomst meer data door iedereen wordt gebruikt, of heel veel mensen een coax-aftakking krijgen ;)
Leuk en aardig, maar wat heeft dat met het oplassen op de ringkabel te maken?
Bramboos schreef op donderdag 28 december 2017 @ 22:30:
[...]

Als je met de hand een gas,water of stroom leiding kapot kunt krijgen dan doe je dat toch best knap.
De minimale diepte van telecom kabels is 1 meter. Als jij van plan bent om dat te graven over de lengte van jou terrein kan ik je alleen heel veel sterkte wensen.
Uiteindelijk betaal je bij zowel glas als koper altijd een stukje 'vastrecht'.
Ik zeg alleen dat KPN het gooit op het vastrecht. Nergens zeg ik dat Ziggo geen vastrecht heeft.

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

[...]

Bij mij hebben ze het, nog geen jaar geleden, gewoon gratis gedaan. Er liep al een kabel door de straat en na een telefoontje hebben ze de straat weer open gegooid en mijn huis aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:49

vr6-only

Blub Blub

Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 22:53:
[...]

De minimale diepte van telecom kabels is 1 meter. Als jij van plan bent om dat te graven over de lengte van jou terrein kan ik je alleen heel veel sterkte wensen.
Heb jij hier een bron voor? Want nergens in Nederland ligt zwart op wit vast hoe diep een kabel moet liggen. Dat waterleiding op circa 100cm diep ligt is voornamelijk vanwege functionaliteit (opvriezen leiding).

Er is wel sprake van een "heren" afspraak dat leidingen op 60cm diepte gelegd wordt wat betreft koper, cai, glasvezel, elektra etc.

https://repository.offici...ijlage/exb-2016-11362.pdf

Kortom. Het is maar net wat je overlegt met de Gemeente c.q. grondeigenaar.

[ Voor 5% gewijzigd door vr6-only op 29-12-2017 00:09 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als jij een verordening een herenafspraak wil noemen. Zwart op wit weet ik niet maar een pdf met een gemeentelijke verordening heb ik wel, pixel op pixel zullen we maar zeggen dan.

http://decentrale.regelge...r/images/Breda/i68121.pdf

Ergens heb je wel gelijk hoor, Breda en Helmond zijn nergens, maar elke gemeente heeft dergelijke verordeningen, dus dat kan ik ook weer niet plaatsen.

Pak daarnaast de voorschriften van Enexis Ziggo en RWS erbij daar staat hetzelfde in. Dus je kan hoog of laag springen, aan dat minimum zal je je moeten houden.

https://den.enexis.nl/Documenten%20DEN/Daa-0075.R.pdf

Daar staat het weer pixel op pixel overigens....

CAI is idd 60 cm, ok, correctie. Nog steeds succes om dat over de volle 25 meter met de hand te doen.

Voor een herenafspraak vind ik het wel ver gaan overigens, poepoe... Hele idee van zo'n afspraak is dat je er makkelijk uitkomt... Dit is amper makkelijk te noemen, hele boekwerken, regelementen en voorschriften... Nou nou, denk dat die mensen het idee van een herenafspraak niet begrepen hebben.

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2017 01:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Om even duidelijkheid te geven:
Elke gemeente in Nederland heeft een eigen verordening Kabels en Leidingen waarin de minimale dieptes zijn vastgesteld voor gemeentelijke grond. Op particuliere grond is elke netbeheerder vrij zijn eigen dieptes te bepalen.
En daarnaast is er nog provinciale grond, waterschapsgrond, Rijkswaterstaat en Staatsbosbeheer. Ook zij hebben allemaal een verordening met minimale dieptes.
Je mag niet leggen zonder vergunning, of in het geval van Telecom, een instemming. In die vergunning of instemming moet altijd worden verwezen naar de verordening. En op bijzondere plekken kan er zelfs nog van afgeweken worden (bijvoorbeeld bepaalde wegkruisingen voor telecom op minimaal 100cm in plaats van 60cm)

Een netbeheerder kan in overleg met de gemeente afwijken van die dieptes. Bij incidentele gevallen gaat dat in overleg met de afdeling (of medewerker) Kabels en Leidingen. In grotere gevallen (een heel dorp of hele wijk of zo) moet dit via de Raad omdat je afwijkt van de verordening die door de Raad is vastgesteld.
Reggefiber en andere Telecompartijen hebben in het verleden bij veel gemeentes afgesproken om ondieper te leggen. Er zijn zelfs gemeentes waar men op 30 cm dekking heeft gelegd. Dit omdat het veel goedkoper is en graafschades voorkomt tijdens de aanleg.

En daarnaast is er overkoepelend de WION, (Wet Informatie-uitwisseling Ondergrondse Netten) die gaat over de manier van informatie uitwisseling, wat te doen door de grondroerder en de wettelijke verplichting van netbeheerders om niet hinderlijk te liggen met hun netwerken (dus niet met je CAI kabel bovenop de glasvezel of zoiets).

Wat die dieptes betreft: Over het algemeen (hangt dus af van de gemeente) liggen water, gas en Middenspanning (10kV) tussen de 80 en 100 cm dekking en laagspanning, CAI en Telecom (KPN en glasvezel) op 60cm dekking. Gas, Water en Middenspanning zal je bijna nooit ondieper vinden. Water vanwege vorstbescherming, Gas en Middenspanning vanwege het gevaar.

KLIC meldingen bij het Kadaster zijn altijd verplicht bij mechanisch graven. Op elke soort grond. Bij handmatig graven is het niet verplicht maar wel verstandig. Ik zag iemand hier twijfelen aan de kans dat je schade maakt met een schep aan leidingen. MAar als je gaat graven in zware grond dan is het handig om een scherpe spade of bats te gebruiken. Met zo'n scherpe spade steek je echt makkelijk in een telecom-
of electrakabel. Waterleiding op eigen terrein is meestal ook maar van tyleen gemaakt en dat kan je makkelijk kapotsteken. En gasleidingen van HDPE zijn dan wel sterk, maar die liggen helaas ook nog niet overal. Het is wel zo dat je bij handmatig graven in principe niet opdraait voor de kosten bij schade, maar de overlast wil je ook liever niet.
Dus geef gewoon die 28 euro extra uit voor een Klicmelding en ontvang de schetsen en tekeningen zodat je weet wat waar ongeveer ligt. Kleine moeite en je bespaart jezelf een boel problemen.

Ik zeg alleen dat KPN het gooit op het vastrecht. Nergens zeg ik dat Ziggo geen vastrecht heeft.
KPN en Reggefiber berekenen nooit vastrecht. Mag ook niet volgens de ACM regulering. Alle kosten die zij maken voor aanleg, onderhoud, schade, etc.. worden terugverdiend via de verhuur van de lijnen aan een operator, en dus uiteindelijk via de provider aan jou als klant.
Omdat ze geen aansluitplicht hebben mogen ze de aanlegkosten ook direct deels of geheel doorberekenen aan de eigenaar van de aansluiting. Dat is dus hier gebeurd. Reggefiber sluit op eigen kosten de nieuwbouwwoningen aan op een nieuw geplaatste PoP. Bestaande woningen in de omgeving van die PoP kunnen zich melden om ook aangesloten te worden maar betalen dan wel zelf de aanlegkosten. Alle kosten die later eventueel volgen zitten doorberekend in de eerdergenoemde lijnhuur.

[ Voor 14% gewijzigd door Barre73 op 29-12-2017 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barre73 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:28:
KPN en Reggefiber berekenen nooit vastrecht. Mag ook niet volgens de ACM regulering. Alle kosten die zij maken voor aanleg, onderhoud, schade, etc.. worden terugverdiend via de verhuur van de lijnen aan een operator, en dus uiteindelijk via de provider aan jou als klant.
Omdat ze geen aansluitplicht hebben mogen ze de aanlegkosten ook direct deels of geheel doorberekenen aan de eigenaar van de aansluiting. Dat is dus hier gebeurd. Reggefiber sluit op eigen kosten de nieuwbouwwoningen aan op een nieuw geplaatste PoP. Bestaande woningen in de omgeving van die PoP kunnen zich melden om ook aangesloten te worden maar betalen dan wel zelf de aanlegkosten. Alle kosten die later eventueel volgen zitten doorberekend in de eerdergenoemde lijnhuur.
Ik betaal anders maandelijks 15 euro voor de komende paar jaar voor mijn glasvezel lijntje. Daarnaast mogen ze direct misschien geen vastrecht in rekening brengen, KPN noemt het een peering contract welke wordt doorberekend en Ziggo verplicht je om een TV abo van 18 euro af te nemen.

Nou, wil jij het geen vastrecht noemen, op papier is het misschien ook geen vastrecht. Ik noem het beestje bij z'n naam, het is vastrecht wat je betaalt, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:37:
[...]

Ik betaal anders maandelijks 15 euro voor de komende paar jaar voor mijn glasvezel lijntje. Daarnaast mogen ze direct misschien geen vastrecht in rekening brengen, KPN noemt het een peering contract welke wordt doorberekend en Ziggo verplicht je om een TV abo van 18 euro af te nemen.

Nou, wil jij het geen vastrecht noemen, op papier is het misschien ook geen vastrecht. Ik noem het beestje bij z'n naam, het is vastrecht wat je betaalt, klaar.
Waar betaal jij aan KPN de komende jaren 15 euro per maand dan? Is dat niet een glasvezelnetwerk van een ander? CIF of Mabib of zoiets?

Wacht even... Is dat een zakelijke "dedicated" glasvezellijn toevallig?

[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 29-12-2017 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barre73 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:49:
[...]

Waar betaal jij aan KPN de komende jaren 15 euro per maand dan? Is dat niet een glasvezelnetwerk van een ander? CIF of Mabib of zoiets?

Wacht even... Is dat een zakelijke "dedicated" glasvezellijn toevallig?
Nee het voormalige Reggefiber/Gemeente. Wordt op de maandelijkse factuur los gefactureerd. Is een huis aansluiting. Heb op een andere locatie wel een zakelijke 1000/1000 1:1 vezeltje liggen maar dat is van andere proporties.

Voor de Ziggo aansluiting op de tweede locatie betaal ik nog steeds maandelijk 18 euro verplicht voor een "TV abonnement", terwijl ik daar niet een om heb gevraagd of nodig heb. Leuk dat ze dat in het jasje van een TV abo gieten, maar het is gewoon vastrecht wat je betaalt want het TV signaal kunnen ze niet uitzetten.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2017 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeComponeur
@Verwijderd en @vr6-only
Volgens mij heeft die 60 cm te maken met de vorstgrens die ook gebruikt wordt in de bouw. Mijn vader werkte vroeger bij de PTT en ook toen al was vorstgrens een 'kabelbegrip'. Gewoon uit praktische overwegingen ontstaan om die maat aan te houden. Ook handig bij het opnieuw opgraven bij een breuk bijvoorbeeld, met metingen kun je nauwkeuriger constateren waar een breuk zit en waar je moet graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos

Het ligt nu op 70 cm diepte (op mijn verzoek). Volgens de aannemer was 40cm op eigen terrein voldoende en 50cm onder de stoep. Verder is het hier 100% schoon zand op eigen terrein vanaf de weg naar achter aangezien precies op die strook 20 jaar geleden een sloot lag en deze is dicht gegooid met zand. Geen stenen, wortels, buizen, kabels. Gewoon schoon zand.

Toen ik 15 jaar oud was heb ik (zonder toestemming van ouders) een koi vijver gegraven van 3 bij 2 meter op 1,20 diepte en toevallig gister heb ik nog een ethernet kabel ingegraven vanaf ons huis naar de straalzender in een boom.

Ik zie graven gewoon als goed alternatief voor de sportschool ;)

Ik had 'vastrecht' ook tussen aanhalingstekens staan. Ziggo noemt het verder niet maar in de prijs van hun abbonementen betaal je ook gewoon een soort kabel onderhoud, verzekering, enz. Uiteindelijk blijven zij ook verantwoordelijk voor de kabels.
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:53:
[...]

Voor de Ziggo aansluiting op de tweede locatie betaal ik nog steeds maandelijk 18 euro verplicht voor een "TV abonnement", terwijl ik daar niet een om heb gevraagd of nodig heb. Leuk dat ze dat in het jasje van een TV abo gieten, maar het is gewoon vastrecht wat je betaalt want het TV signaal kunnen ze niet uitzetten.
Bij ons thuis is na de opzegging van het abbonement het signaal wel van de kabel. Ik had niet gedacht dat ze dat zouden doen maar blijkbaar toch. Het ging dan wel om een lijn uit de begintijd van kabeltv en geen nieuwe kabel. Het kan er dus mee te maken hebben dat ze andere voorwaarden stellen aan een nieuwe kabel dat je er eerst zoveel jaar verplicht iets op moet afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:37:
[...]

Vastrecht betaal je voor een aansluiting, ongeacht of je iets afneemt. Als jij een jaar niet in je huis woont en geen stroom/water/gas verbruikt betaal je toch vastrecht. Het is volgens mij wel mogelijk om je meter te laten verwijderen zodat je geen vastrecht hoeft te betalen (bv bij eigen waterbron, maar dan kan je niet meer overschakelen als er iets kapot gaat en kan je wachten tot de watermaatschappij tijd heeft de meter terug te komen zetten voor een paar honderd euro).

Als ik geen abbo over mijn koperlijntje heb krijgt KPN niks van mij. Als ik geen Ziggo abbo heb krijgt Ziggo niks van mij. Daar zit dus geen vastrecht op.
Dat zou ook belachelijk zijn want er zijn genoeg huizen in Nederland die zowel koper als coax hebben en er maar eentje afnemen. Gas/water/stroom neemt vrijwel iedereen af, uitzonderingen daargelaten.
Dat bij de consumenten die wel een abbo hebben een deel onderhoud etc doorberekend zit lijkt me logisch. Ziggo verplicht je trouwens niets hoor, kan je gewoon opzeggen :)

Bij glasvezel kan dat eventueel anders liggen omdat daar nogal veel verschillende bedrijven/cooperaties/burgerinitiatieven achter zitten. Daar heb je soms ook te maken met een maandelijkse afbetaling van de nogal hoge aanlegkosten. Die kan je vaak ook in 1x betalen of het restant betalen als je er geen gebruik meer van wil maken. Dat is opzich geen vastrecht, want dat heeft meer met onderhoud te maken. Maar dat verschilt per netwerkeigenaar. Bij zakelijke aansluitingen weet ik het ook niet precies, maar lijkt me stug dat KPN of Ziggo jou kunnen verplichten te betalen als je niks afneemt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pieter van Ras schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 18:09:
[...]

Vastrecht betaal je voor een aansluiting, ongeacht of je iets afneemt. Als jij een jaar niet in je huis woont en geen stroom/water/gas verbruikt betaal je toch vastrecht.
Lees even het hele topic anders. GWE betaal je vastrecht, telecom mogen ze geen vastrecht in rekening brengen.
Pagina: 1