Vooruit, dan hap ik wel even.
Bart2005 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:40:
Vooral als je de externaliteiten (o.a. de energierekening) niet zelf hoeft te betalen. Dat komt heel veel voor. Zie het grote bitcointopic. Het is op rekening van de ouders, de baas, anderszins. Ontzettend creatief was men en is men om de kosten te ontlopen. Maar graag wel de revenuen geniet. Het heeft allemaal iets oneerlijks vaak.
En nog een aantal andere posts die op hetzelfde neerkomen, ik zal niet alles citeren.
Ten eerste, gooi niet alles op 1 hoop. Talloze mensen betalen de rekening zelf. FYI: ja, ik mine zelf ook Ether (met 1 videokaart die ik anders voor gaming inzette, niks bijzonders verder) en de energie die daarvoor gebruikt wordt komt volledig van onze zonnepanelen

En niet zo gek ook dat veel mensen dit doen: de totale energiekosten zouden ongeveer 20 euro per maand bedragen om mijn systeem 24/7 te laten draaien. Tegen de huidige Ethereum koers levert dat meer dan 200 euro op. Ik heb het idee dat je denkt dat mensen energie 'stelen' om vervolgens dit om te zetten naar eenzelfde waarde; dat klopt niet. Ook voor wie z'n stroom zelf moet betalen is het minen van Ether erg winstgevend.
Er is weinig "fishy" aan bitcoin, ethereum of aan alle blockchain technologie die er bestaat. Zoek eens een video op die uitlegt hoe blockchain werkt. Het is eigenlijk best simpel. Minen is eigenlijk niks anders dan het 'up to date' houden van de grote database, en in ruil daarvoor kan je de transactiekosten verdienen.
In plaats van dat er een paar servers bij een bank staan te roken voor die transactiekosten (waar zeer dure hardware voor wordt aangeschaft, die na de afschrijvingsperiode direct de kliko in gaat), is er nu een relatief lichte workload bij duizenden consumenten, op gewone consumentenhardware. Hardware die er in veel gevallen al was en anderzijds waarschijnlijk verkocht word aan gamers. En dan kijken we alleen nog maar naar hardware.
Ook een bank zou energie verbruiken. Nee, ik kan je onmogelijk cijfers geven over hoeveel energie een bank verbruikt voor het up houden van z'n databases, laat staan dat ik enig idee heb hoeveel alle miners op dit moment verbruiken

Ik ga ook niet stellen dat cryptocoins goed zijn voor het milieu, maar een "nutteloze verspilling van hulpbronnen van onschatbare waarde" vind ik echt veel te kort door de bocht. Eerlijk gezegd denk ik dat het ecologisch verschil tussen een bank en een cryptocoin, een stuk kleiner is dan dat jij denkt. Met daarbij dus het voordeel dat de hardware een langer leven heeft.
Daar komt bij dat een blockchain veel meer voordelen heeft; het is veel veiliger.
Ja, de waarde van een cryptocoin is afhankelijk van speculatie. Met speculatie kan je geld verdienen. Als jij het "fishy" vind dat je geld kan verdienen met aandelen in Shell of Tesla, puur omdat er geen productie tegenover staat, ja dan is dit net zo goed "fishy". Sorry.
De Euro en Dollar zijn trouwens ook, net als cryptocoins, afhankelijk van vraag en aanbod. Net zo fishy? Is jouw eigen portemonnee nu ook 'fout'?Bart2005 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 21:40:
Nutteloze verspilling van hulpbronnen van onschatbare waarde ten faveure van speculatie en winstbejag van het individu cq puberjongens die de energierekening niet zelf betalen. Ik blijf dit toch een kwaadaardige hobby vinden. En jullie ouders hopelijk ook.
Ik snap, mede uit je posthistorie, dat je een redelijke afkeer heb tegen de economie in het algemeen, de waarde van geld,
de VVD (voor zover relevant), en speculatie. En dat is prima. Maar is dan hier de ruimte om je mening en idealen te uiten? Kijk nog eens naar de topictitel.
We kunnen dit topic nu om gaan dopen tot 'is de blockchain wel eerlijk!?' maar ik geloof niet dat dat de bedoeling is. Ik wil daar best met je over discussiëren. Als je het daar over wil hebben, start wat mij betreft een nieuw topic, in plaats van de discussie hier te vervuilen.
Ik ga in het topic over elektrische fietsen ook niet beginnen over hoeveel sneller mijn Ferrari wel niet is, en ik ga in een topic waar iemand om een aankoopadvies voor een desktop vraagt ook niet beginnen over de ecologische footprint van een harde schijf.