48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318
Vorig jaar geinstalleerd, ben je warm de winter door gekomen?
Wel vreemd dat er blijkbaar 10KW uit de lucht komt vallen
Wel vreemd dat er blijkbaar 10KW uit de lucht komt vallen
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
... nee.
5 kW ventilatieverliezen lijken me erg pessimistisch.
Voor die zeldzame gevallen dat je daadwerkelijk bij -10 overdag vol gaat ventileren is een backupheater (cop 1) prima.
Eventueel wat ventilatorkacheltjes van €10 bij de Action. Let wel op je hoofdzekering.
Wat ook kan, is met (decentrale) balansventilatie het verlies beperken.
5 kW ventilatieverliezen lijken me erg pessimistisch.
Voor die zeldzame gevallen dat je daadwerkelijk bij -10 overdag vol gaat ventileren is een backupheater (cop 1) prima.
Eventueel wat ventilatorkacheltjes van €10 bij de Action. Let wel op je hoofdzekering.
Wat ook kan, is met (decentrale) balansventilatie het verlies beperken.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
We hebben nog een gashaard geïnstalleerd in december. Die was bij vlagen hard nodig... Dat vind ik in principe ook niet zo heel erg. Maar daar was bij de installatie geen rekening mee gehouden.
Maar jullie kunnen je blijkbaar vinden in die 10kW WP?
Maar jullie kunnen je blijkbaar vinden in die 10kW WP?
@VPI waarom niet? Wat heb je nog meer nodig?
Het is meer dat het niet gek is om als er 17 kW uit de wvb komt, een iets kleinere warmtepomp op te hangen.
Of jouw warmtepomp geschikt is, hangt van veel factoren af: is het een lucht/water warmtepomp? Wordt de 10 kW ook gehaald op jouw stooklijn bij -10? Doe je nachtverlaging? Etc.
Of jouw warmtepomp geschikt is, hangt van veel factoren af: is het een lucht/water warmtepomp? Wordt de 10 kW ook gehaald op jouw stooklijn bij -10? Doe je nachtverlaging? Etc.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Okay, snap ik...maar hoe bepaalt een installateur de grootte van de (lucht/water) wp dan? Die kan toch ook niet vooraf ruiken of een stooklijn gehaald gaat worden? Daarvoor heb je toch juist je warmteverliesberekening?Proton_ schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:37:
Het is meer dat het niet gek is om als er 17 kW uit de wvb komt, een iets kleinere warmtepomp op te hangen.
@Cupid673
Ik schat in dat 9 van de 10 installateurs niet eerst een warmteverliesberekening maken voordat ze een WP aanbieden.
Die 17 kW gaat uit van -10 buiten en alle ruimtes op een graad of 20 en ventilatie op de hoogste stand.
Je kan je afvragen hoe realistisch dat is.
De installatiebedrijven die ik ken hanteren dan voor het ventilatieverlies de helft. Als je dat als uitgangspunt neemt is de 10 kW te weinig. Als je afgelopen winter bij vlagen de gashaard nodig had om het comfortabel te krijgen kan je je afvragen of de 10 kW toereikend was, of dat het afgiftesysteem niet goed is.
Ik schat in dat 9 van de 10 installateurs niet eerst een warmteverliesberekening maken voordat ze een WP aanbieden.
Die 17 kW gaat uit van -10 buiten en alle ruimtes op een graad of 20 en ventilatie op de hoogste stand.
Je kan je afvragen hoe realistisch dat is.
De installatiebedrijven die ik ken hanteren dan voor het ventilatieverlies de helft. Als je dat als uitgangspunt neemt is de 10 kW te weinig. Als je afgelopen winter bij vlagen de gashaard nodig had om het comfortabel te krijgen kan je je afvragen of de 10 kW toereikend was, of dat het afgiftesysteem niet goed is.
Het afgifte systeem kan ik nog niet goed beoordelen, omdat het niet ingeregeld was/is. Alle flowmeters voor alle verdelers op dezelfde stand. En waarschijnlijk zijn de leidingen naar de verdelers ook te krap bemeten.Rhaelak schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 14:10:
@Cupid673
Vrijdag komt installateur met mannetje van Nefit om e.e.a. nogmaals te bekijken. Ik ben wat onderbouwing aan het verzamelen om niet geheel met de mond vol tanden te staan
Uit de industrie is de huidige redelijke standaard om het transmissie vermogen, exclusief infiltratie verlies + 50% ventilatie verlies te rekenen. Dat is dus 13-14kW voor een monovalente installatie. Soms wordt het electrisch element ook meegerekend, als kostenbesparing. Dus als die iets van 3kW bedraagt, is de warmtepomp redelijk goed geselecteerd als Mono-energetische opwekking. Meestal wordt de inschatting op w/m2 of inschatting gemaakt, omdat een warmteverlies berekening geld kost.
Zoals hierboven aangegeven is dit echter niet het volledige verhaal, ik zou goed navragen en laten aantonen waarop de installateur destijds de selectie heeft gemaakt. Wist deze dat er een gashaard geïnstalleerd ging worden bijvoorbeeld. Statische berekeningen zijn maar een deel van een goede selectie.
Zoals hierboven aangegeven is dit echter niet het volledige verhaal, ik zou goed navragen en laten aantonen waarop de installateur destijds de selectie heeft gemaakt. Wist deze dat er een gashaard geïnstalleerd ging worden bijvoorbeeld. Statische berekeningen zijn maar een deel van een goede selectie.
Pagina: 1