Toon posts:

Absurbe prijsstijgingen GPU's en RAM DDR4

Pagina: 1
Acties:
  • 1.473 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is mij opgevallen dat de Nvidia GTX 1070 de laatste dagen absurd gestegen is, van bv € 438 naar € 509 euro.
Voor die prijs koop je een GTX 1080.

Net als sommige DDR4 geheugen, bv € 130 naar € 195.

Is het meer mensen opgevallen dat soms die prijzen gewoon kunstmatig hoog gezet worden, en heel wat mensen gewoon een poot uitgedraaid word ? :(

Wie weet hier meer vanaf, of heeft een andere visie hierop ?
Ik vind dat er iets gedaan moet worden tegen die bedrijven die de prijzen gewoon absurd hoog houden / plots zetten en mensen een poot uit willen draaien.
Het "Dollar koers" excuus is natuurlijk bullshit, want daar zit echt geen 30% verschil in. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom denk je dat dat kunstmatig gebeurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strunkie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-10-2024

Strunkie

> Post is rechts!

Vraag/aanbod. Waarschijnlijk tekorten door cryptocurrencie mining..

^ Post is hierboven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zie ook Prijsstijging 250 GB SSD's

Voor alles is een reden; het zou alleen ontzettend helpen als je eerst zelf op onderzoek uitgaat ipv een startpost te formuleren met "bullshit", rode smilies en andere zaken.

Een reden die ik voor de GPU's kan bedenken: er zijn mensen die ze in bulk inkopen om de laatste tijd nogal veel te doen met crypto-mining. Probeer maar eens een Radeon 580 te kopen in de winkel; daar zit gewoon een back-order op. En winkels die ze wel hebben, zullen echt de prijs wel omhoog gooien want vraag & aanbod.

/edit: en de dollarkoers is wel van invloed; de Euro stijgt niet ten opzichte van de dollar maar ondertussen stijgt de dollar wel ten opzichte van Azie en de economie in Noord-Amerika is "stabieler" omdat de hele wereld hier kijkt naar Brexit en allerlei instabiele verkiezingen/regeringen. Het vertrouwen in de Euro is dus lager; als jij als GPU-fabrikant 100.000 GPU's verscheept, wil je wel zeker weten dat je je kosten eruit haalt en kies je op dat moment voor de stabielste munt, in dit geval de dollar.

[ Voor 31% gewijzigd door MAX3400 op 12-06-2017 20:35 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:37
Ik denk eerder een vraag een aanbod. DDR4 is ook al eens in het Tweakers nieuws geweest over de stijging. Puur omdat er een tekort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:21
Naar welke GTX 1070 zit jij te kijken?

pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB
pricewatch: Inno3D GeForce GTX 1070 TWIN X2 V2

Grafieken zien er gezond uit :)

DDR4 is een ander verhaal, er is een tekort aan chips inderdaad.
Strunkie schreef op maandag 12 juni 2017 @ 20:28:
Vraag/aanbod. Waarschijnlijk tekorten door cryptocurrencie mining..
Die halen liever een AMD kaart en een cheap-ass CPU zonder DDR4-geheugen :P

[ Voor 22% gewijzigd door Richh op 12-06-2017 20:39 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-10 09:53
Richh schreef op maandag 12 juni 2017 @ 20:37:

[...]

Die halen liever een AMD kaart en een cheap-ass CPU zonder DDR4-geheugen :P
Als de miners allemaal een AMD kaart kopen en die dan niet meer beschikbaar zijn, komt er door gamers meer vraag naar Nvidia kaarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

indifined1 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 21:02:
[...]

Als de miners allemaal een AMD kaart kopen en die dan niet meer beschikbaar zijn, komt er door gamers meer vraag naar Nvidia kaarten
Inderdaad, ik wacht al 2 weken op een vervanging voor mijn EVGA GTX 1070 die kapot ging.
Eerst was het een paar dagen, toen werd het een week en nu zie ik net op de site waar ik hem gekocht heb dat het minimaal 10 dagen gaat duren.
En dat terwijl ze tot een maand, anderhalve maand terug nog genoeg op voorraad waren.

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2017 @ 20:24:
Het is mij opgevallen dat de Nvidia GTX 1070 de laatste dagen absurd gestegen is, van bv € 438 naar € 509 euro.
Voor die prijs koop je een GTX 1080.

Net als sommige DDR4 geheugen, bv € 130 naar € 195.

Is het meer mensen opgevallen dat soms die prijzen gewoon kunstmatig hoog gezet worden, en heel wat mensen gewoon een poot uitgedraaid word ? :(

Wie weet hier meer vanaf, of heeft een andere visie hierop ?
Ik vind dat er iets gedaan moet worden tegen die bedrijven die de prijzen gewoon absurd hoog houden / plots zetten en mensen een poot uit willen draaien.
Het "Dollar koers" excuus is natuurlijk bullshit, want daar zit echt geen 30% verschil in. :(
Cryptomining en mobiele telefoons (smartphones) die de vraag sterk vergroten naar respectievelijk Polaris-kaarten en RAM. De RAM-bedrijven voorzagen niet dat er zoveel vraag zou ontstaan vanuit de smaartphonefabrikanten en dankzij ontwikkelingen in het cryptocurrency-wereldje zijn Polaris-kaarten extreem lucratief geworden, zij betalen met plezier 100 euro meer voor zo'n kaart als ze die maar meteen hebben zodat ze kunnen profiteren van de koersstijging voordat die koers weer gaat dalen. Hiermee is alles gezegd wat erover te zeggen is. Next!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2017 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:21
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2017 @ 22:29:
[...]

Cryptomining en mobiele telefoons (smartphones) die de vraag sterk vergroten naar respectievelijk Polaris-kaarten en RAM. De RAM-bedrijven voorzagen niet dat er zoveel vraag zou ontstaan vanuit de smaartphonefabrikanten en dankzij ontwikkelingen in het cryptocurrency-wereldje zijn Polaris-kaarten extreem lucratief geworden, zij betalen met plezier 100 euro meer voor zo'n kaart als ze die maar meteen hebben zodat ze kunnen profiteren van de koersstijging voordat die koers weer gaat dalen. Hiermee is alles gezegd wat erover te zeggen is. Next!
1. zijn vraag gaat niet over Polaris kaarten maar over Nvidia kaarten.
2. DDR4 komt niet in smartphones
3. Zelfs al had je gelijk, dan hoef je het nog niet zo af te ronden.

Wat een onzin zeg 8)7

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-10 08:09
Hier een linkje waar iedereen wat aan heeft :-)
De grotere jongens kijken namelijk allemaal hier :

http://www.dramexchange.com/

Gratis accountje aanmaken en je kan meteen op de charts zien of we "een poot uitgedraaid worden "

Dikwijls volgt een stijging/daling daar ook hier binnen de 24/48u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wie het nog niet in de gaten had, ik rondde zo af omdat er werd gevraagd naar een open deur.
Vraag en aanbod, iedereen heeft op school geleerd hoe het werkt, of voordat hij het op school leerde (hopelijk).
Richh schreef op maandag 12 juni 2017 @ 23:43:
[...]

1 en 2 , het is aan elkaar gekoppeld. Geen AMD-concurrenten leverbaar => Nvidia-kaarten worden duurder (het maakt dus niet uit of dat hij vraagt naar een Nvidia-kaart of een AMD-kaart, dat had jij zelf ook kunnen bedenken), de vraag naar RAM-geheugen voor in telefoontjes verhoogt de vraag bij dezelfde fabrieken die de RAM maken voor PC's, met dezelfe grondstoffen, apparaten... Dit principe werd hier al geïllustreerd door een ander:
indifined1 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 21:02:
[...]

Inderdaad, zo simpel is het. Vraag en aanbod. Zo gauw die koers van de crypto'munten' weer zakt zal het weer normaliseren, als Vega minder geschikt zou zijn voor cryto'minen' zal het weer normaliseren voor de high end grafische kaarten. Voor RAM wordt voorspeld dat het aanhoudt tot begin 2018, mensen wennen er beter maar aan. Koop het, koop het niet, wat eenieder wil maar klagen heeft geen zin, het zal er niet beter door worden. :)

Ja, de prijzen voor grafische kaarten en RAM zijn momenteel belachelijk hoog, er is een simpele oplossing, het niet kopen totdat de prijzen weer zakken.
Ja, je wordt momenteel een poot uitgedraaid, omdat het kan, zo werkt het in de economie. Gelukkig gaat het niet om water wat je van slechts 1 bedrijf kan afnemen maar om luxe-artikelen die je even links kan laten liggen totdat de prijs normaliseert. Voor wie nu opmerkt dat ik gemakkelijk lullen heb maar dat persoon X die nieuwe hardware nodig heeft: Ik game met een i5-750 en een HD 7850 en ik zit al 1-2 jaar te wachten op een upgrade, ik stelde het uit voor Ryzen en Vega. Dan maar nog iets langer wachten. Gelukkig zijn er zat oude spellen die je in de tussentijd kan spelen en zat andere activiteiten om te ondernen, we zullen het wel overleven.
#FirstWorldProblems
#World'sSmallesViolin

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2017 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:53

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

[...]

Wat een onzin zeg 8)7
Punt 2 heb je gelijk als je het letterlijk neemt, maar de smartphone fabrikanten spelen wel degelijk mee.
Makers van geheugen kunnen maar zoveel chips maken en op het moment eisen de smartphones het meeste van de productie op. Dit is voor het maken van geheugen chips.

Dit speelt dus zeker mee met het tekort aan DDR4 geheugen.

Het helpt ook niet dat Ryzen net is uitgekomen, er is ineens veel meer vraag naar snel DDR4 geheugen waar Ryzen baat bij heeft.

Nvidia kaarten worden ook voor minen gebruikt, hoewel ze minder efficient zijn (prijs/performance) dan AMD kaarten kunnen ze wel winst maken met minen. Dus hierdoor zal je tekorten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
[...]

Wat een onzin zeg 8)7
Volgens mij heb je niet genoeg kaas gegeten van dit onderwerp om hem zo af te branden. :X

1. Ook met Nvidia kaarten kan prima gemined worden, alleen geen bitcoin. Erthereum daarentegen wel.
2. Geheugenfabrikanten kunnen ook mainboards maken voor telefoons ipv ddr4 geheugen hierdoor zal er minder ddr4 geheugen geproduceerd worden.

Dus ja next!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-10 09:50
Allemaal leuk en aardig, maar we gaan een computer toch geen luxe artikel noemen? Kom op, dit is Tweakers. Het merendeel van de gebruikers hun hele leven is gebouwd met of rond computers. Computers zijn er niet alleen voor gamende puistenkoppen, hou toch op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Ik had de 1080 tijdje geleden voorbij zien komen voor 470 euro.. niet veel geld voor zon snelle kaart die al een jaar oud is....
De reden dat ik helaas geen 4266mhz DDR4 heb gekocht. gewoon debiel overpriced.

Wel humor dat AMD niets te bieden heeft met die miners :P lol.. nvidia gaat nu eindelijk 1060 kaarten make voor miners

[ Voor 96% gewijzigd door A87 op 13-06-2017 13:07 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calyptus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-03 09:23
de goedkopere 1070ers zijn idd in veel winkels uitgeput, ik kreeg al 2 keer een melding, ik ben dus maar ineens naar de 1080 overgeschakeld.

In de wandelgangen gehoord dat de 1070 zeer geschikt is voor Etherium...

[ Voor 21% gewijzigd door calyptus op 13-06-2017 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is geen technische discussie, en zoals hij geframed is met onzin over vermeende complotten is het nergens op GoT topicwaardig. Dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.