Prijsstijging 250 GB SSD's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 17:36
Hallo,

Het valt me op dat de prijzen van veel ~250 GB SSD's van de A-merken sinds ongeveer sept. van dit jaar aan het stijgen zijn. Heeft iemand een idee wat de oorzaak hiervan is?

Bedankt.

Beste antwoord (via Cumulus-1 op 02-12-2016 15:08)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Marktwerking ?

Volgens verschillende media is er een tekort aan NAND memory; hierdoor blijft produktie achter op de vraag en kan een fabrikant de prijs dus omhoog gooien.

[ Voor 86% gewijzigd door MAX3400 op 01-12-2016 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Grote kans dat veel mensen nu een grotere SSD halen, dus dat de 250GBers niet zo veel meer gemaakt worden, en daarmee dus duurder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

De grote vraag aan het einde van het jaar ?
De meeste mensen zullen dan wat duurdere aankopen doen / kado geven aan anderen enz.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vizor
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 13:08
Volgens onze leveranciers is er een tekort aan SSD's. Waar dit precies door komt is onduidelijk. Wel werd ons medegedeeld dat de tekorten nog wel maanden aan kunnen houden. Voornamelijk Samsung SSD's lijken op dit moment schaars te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 18:27

Zorian

What the fox?

Dit was me ook al opgevallen inderdaad.
Gisteren nog 2 stuks 850 EVO 250GB van Samsung besteld en ze waren opeens 15-20 euro duurder dan ik me kon herinneren van de laatste bestelling ervan.

Als ik zo kijk in de grafiek van de prijshistorie is ook te zien dat de prijzen lichtjes gestegen zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Zorian op 01-12-2016 12:27 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 17:36
Bedankt voor de links!
Ik had afgelopen zomer een SSD moeten kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:31

heuveltje

KoelkastFilosoof

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:45
Er is een globaal tekort aan flash memory. Daarbij is de dollar de laatste weken ook weer flink opgelopen van een 1.153 naar 1.06 op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:25
Ik realiseer me dat dit een oud topic is, maar deze prijsstijging is ook op de langere termijn aanwezig. In juli 2014 heb ik een MX100 250GB gekocht voor €91 meen ik, daarna daalden de prijzen nog wat. Vorig jaar nog een OCZ Trion 250GB voor €69 in huis gehaald. Als ik nu kijk dan betaal je nog ruim €80 voor een budget 250GB SSD. Een de opvolger van de MX100 kost nu nog €10 meer terwijl deze nauwelijks verschil in prestaties heeft. (Mijn elektronica is nog nooit zo weinig afgeschreven :) )

categorie: Solid state drives

Uiteraard kan er niet tot in de oneindigheid elk jaar €10 van de prijs af, maar dit is wel heel curieus. Ook omdat de 250GB SSDs toch wel onverminderd populair zijn schat ik in, zowel bij OEMs als consumenten. Ook weer niet zo populair dat er een plotseling tekort zou ontstaan.

Niet dat ik het beter weet dan de insiders hier boven, maar is er meer duidelijkheid nu? Een daling moet nu toch wel in zicht zijn?

Is het gekoppeld met de RAM prijzen?
Hier bijvoorbeeld een populair DDR3 setje:
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=325301&deliveryCountry=NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

HallonRubus schreef op zondag 16 april 2017 @ 23:53:

Is het gekoppeld met de RAM prijzen?
Hier bijvoorbeeld een populair DDR3 setje:
Verschillende grote bronnen (geheugen-fabrikanten) hebben al een half jaar verschillende redenen voor de stijging van deze prijzen.

1. Smartphones worden steeds vaker uitgerust met meer RAM, namelijk LPDDR, en dit legt een redelijke hoge belasting op de totale produktie van een fabriek. Zeker als je kijkt naar een bedrijf als Apple of Samsung wat bij de launch van een nieuw device rustig 25 miljoen schermen bestelt, dan zal er ook 25 miljoen eenheden RAM moeten worden besteld. In 2016 zijn er ongeveer 400 miljoen smartphones uitgeleverd dus do the math.

2. Meer en meer consumenten "trappen" in de sales/benchmarks van sneller/duurder geheugen. Ondanks dat je benchmarks heel subjectief / objectief kan lezen, lijkt er een stijgende vraag te zijn naar DDR3 en DDR4 wat net iets hoger geklokt is dan wat de CPU-fabrikant als basis adviseert. Als je dan ziet dat een groot gedeelte van de PC's worden gebruikt voor gaming en games steeds meer RAM nodig hebben, is ook hier een grotere vraag. Volgens Steam heeft bijna 25% van de users daar al meer dan 16GB RAM in de PC.

3. Consolidatie van datacentra. Ik zit in die hoek professioneel gezien en de density van CPU + RAM is erg aan het toenemen. In een regulier blade-chassis van 6U tot 8U, kan ik rustig 2TB tot 4TB RAM kwijt. Veel van mijn klanten hebben ook bijna geen eigen infra meer in de bezemkast; 95% van alle resources komt uit een centrale omgeving zoals een Azure maar ook een (leased) serverpark bij een Leaseweb ofzo. Dat gaat met honderden GB's tegelijk als je een nieuw serverpark bestelt.

4. IoT / small-devices; ondanks dat een bedrijf als Raspberry maar 1GB RAM op zijn topmodel prikt, lijkt men daar jaar op jaar 2.5M stuks te verkopen. En in dezelfde hoek zijn nog meer fabrikanten die allerlei kleine SoC-bordjes aanbieden met geheugen erop. Kijk ook eens op Aliexpress of Banggood hoeveel "Android TV achtigen" daar worden aangeboden; duizenden shipments per dag met 2 tot 8GB RAM.

Alles bij elkaar genomen; er is gewoon een veel grotere vraag dan aanbod naar RAM op dit moment. Helaas is de vraag niet zo snel gegroeid dat een Nanya extra fabrieken laat neerzetten. Wederom; marktwerking. Pas als de vraag nog een jaar zo hoog blijft, kan een fabrikant pas een nieuwe fabriek hebben neergezet en/of financieel verantwoord opzetten.

Pagina: 1