Verschillende grote bronnen (geheugen-fabrikanten) hebben al een half jaar verschillende redenen voor de stijging van deze prijzen.
1. Smartphones worden steeds vaker uitgerust met meer RAM, namelijk LPDDR, en dit legt een redelijke hoge belasting op de totale produktie van een fabriek. Zeker als je kijkt naar een bedrijf als Apple of Samsung wat bij de launch van een nieuw device rustig 25 miljoen schermen bestelt, dan zal er ook 25 miljoen eenheden RAM moeten worden besteld. In 2016 zijn er ongeveer 400 miljoen smartphones uitgeleverd dus do the math.
2. Meer en meer consumenten "trappen" in de sales/benchmarks van sneller/duurder geheugen. Ondanks dat je benchmarks heel subjectief / objectief kan lezen, lijkt er een stijgende vraag te zijn naar DDR3 en DDR4 wat net iets hoger geklokt is dan wat de CPU-fabrikant als basis adviseert. Als je dan ziet dat een groot gedeelte van de PC's worden gebruikt voor gaming en games steeds meer RAM nodig hebben, is ook hier een grotere vraag. Volgens Steam heeft bijna 25% van de users daar al meer dan 16GB RAM in de PC.
3. Consolidatie van datacentra. Ik zit in die hoek professioneel gezien en de density van CPU + RAM is erg aan het toenemen. In een regulier blade-chassis van 6U tot 8U, kan ik rustig 2TB tot 4TB RAM kwijt. Veel van mijn klanten hebben ook bijna geen eigen infra meer in de bezemkast; 95% van alle resources komt uit een centrale omgeving zoals een Azure maar ook een (leased) serverpark bij een Leaseweb ofzo. Dat gaat met honderden GB's tegelijk als je een nieuw serverpark bestelt.
4. IoT / small-devices; ondanks dat een bedrijf als Raspberry maar 1GB RAM op zijn topmodel prikt, lijkt men daar jaar op jaar 2.5M stuks te verkopen. En in dezelfde hoek zijn nog meer fabrikanten die allerlei kleine SoC-bordjes aanbieden met geheugen erop. Kijk ook eens op Aliexpress of Banggood hoeveel "Android TV achtigen" daar worden aangeboden; duizenden shipments per dag met 2 tot 8GB RAM.
Alles bij elkaar genomen; er is gewoon een veel grotere vraag dan aanbod naar RAM op dit moment. Helaas is de vraag niet zo snel gegroeid dat een Nanya extra fabrieken laat neerzetten. Wederom; marktwerking. Pas als de vraag nog een jaar zo hoog blijft, kan een fabrikant pas een nieuwe fabriek hebben neergezet en/of financieel verantwoord opzetten.