USB stick plots read only

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn 64GB usb stick van Freecom stond plots read only. Ik heb zowat alles geprobeerd om dit ongedaan te maken maar niets lukte. Dan maar een mail naar Freecom gestuurd. Volgens hen was dit een soort zelfbeveiliging van de stick die zich ontoegankelijk had gemaakt omdat hij een verdachte file had gezien.
Daar geloof ik geen bal van. De stick was ca. 5 jaar oud en was intensief gebruikt maar uitsluitend om eigen foto's op verschillende computers te kunnen gebruiken. Ik denk eerder dat dit een commerciële truc is van de fabrikanten. Zo stellen ze hun product buiten dienst maar je verliest je bestanden niet en dus gaat wel niemand hen hiervoor vervolgen.
Hierdoor ben ik ook van het plan afgestapt om mijn harde schijf door een SSD te vervangen. In principe werkt die sneller en zou ook nooit mogen crashen aangezien er geen bewegende delen in zitten maar hij kost wel nog altijd duurder dan een HS en als hij na een zekere gebruiksduur kunstmatig kapot gemaakt wordt ben je als consument toch de pineut.

Intussen hoop ik nog altijd dat iemand een oplossing vindt om die blokkering van een stick op te heffen. Weet iemand misschien een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:29

heuveltje

KoelkastFilosoof

bedoelen ze met verdacht bestand
-iets virus achtigs.
Of dat ze zien dat bestanden crc' errors krijgen, die wijzen op een kapotte stick.

Dat laatste klinkt namelijk best logisch :)

enne wie zegt dat ze een hdd niet "kunstmatig kapot maken" ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan uiteraard ook maar iedereen verwacht dat een hdd vroeg of laat zal crashen wat niet het geval is met statische geheugenmedia. Hoe dan ook zou het zeker een goede zaak zijn om te kunnen bewijzen dat/of sommige fabrikanten op die manier de verkoop een beetje aanzwengelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ook iedereen verwacht dat een HDD wel blijft werken*, dus wat is nu precies jouw punt? USB-sticks zijn traditioneel al helemaal onbetrouwbare dingen, doordat bestandssystemen geen rekening hielden met de karakteristieken van flash-geheugen en wear leveling nog niet op het niveau van tegenwoordig was.

Je lijkt met name verbolgen te zijn omdat je niet weet hoe flash-geheugen werkt. Na een x aantal schrijfacties is een geheugencel gewoon op, en kan de stick (of SSD) niet meer betrouwbaar vaststellen of er nu een 0 of een 1 in de cel opgeslagen was (of tegenwoordig welk niveau van 0-7 het was). Op dat punt kan de schijf als een kamikaze-piloot doorgaan met schrijven naar de cellen en jouw data kwijtraken, of nog langer weigeren te schrijven zodat je op zijn minst de data niet kwijt bent. Bij SSD's wordt vaak aangegeven onder de term TBW hoeveel data er geschreven kan worden voordat deze staat wordt bereikt. Bij normaal gebruik kan een schijf vele malen langer mee dan de economische levensduur.

De tegenvraag aan jou is dus: waarom wil je data gaan schrijven naar een stick die weet dat die niet meer betrouwbaar data kan opslaan?

*Als je bedenkt hoeveel mensen geen back-ups maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Frustratie uit onwetendheid. Hij geeft zelf precies aan waar zijn denkfout zit:
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2017 @ 12:43:

Hierdoor ben ik ook van het plan afgestapt om mijn harde schijf door een SSD te vervangen. In principe werkt die sneller en zou ook nooit mogen crashen aangezien er geen bewegende delen in zitten
Geen bewegende onderdelen, dus gaan nooit kapot...... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

van wat ik in dit topic lees USB Stick is read only
oorzaak: onjuist ontkoppelen, oplossing: RMA sturen

d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 21:52
En ik betwijfel of de conclusie voor de USB-stick wel 1-op-1 geldt voor een SSD.
Daar zit een héél andere firmware tussen.

En als ik TS was, vertrouwde ik ook het intern geheugen niet, dat verliest zijn inhoud elke paar microseconden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:34

Reptile209

- gers -

Toevallig Windows 10, en op 'nee' geklikt bij de vraag over bitlocker beveiliging voor het stick? Dan wordt hij namelijk ook read-only gemount.

wat een ruk-systeem: of je kunt alleen read only werken, of je moet encrypten zodat je camera niks met een bitlocker-encrypten kaartje kan... of snap ik het niet? :+

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 16:22

WCA

Een geheugencontroller kan uit dataverlies overwegingen een USB stick in Read only zetten. Dit omdat de chip kapot is, en niet meer betrouwbaar is.

Aantal keer gehad met mijn kingstons. Dit was hun verklaring, weet niet wat er van waar is maar heb elke keer gewoon nieuwe gekregen. Ik koop ze nu niet meer tho :+

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Er is niets kunstmatigs aan. Flashgeheugen heeft gewoon een beperkte levensduur. Na enkele duizenden writecycles is het over. Een SSD heeft over het algemeen véél hogere kwaliteit NAND en bovendien veel betere wear leveling. Moderne (high end) Usb-sticks doen volgens mij ook wel wat wear leveling maar verwacht geen trim support en dergelijke.

Anyway 5 jaar lang intensief gebruik overleven is best een prestatie voor een USB stick. Misschien de moeite waard om zo'n zelfde nog een keer te kopen, als je een goeie wilt.
Pagina: 1