USB Stick is read only

Pagina: 1
Acties:
  • 3.182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-01 16:45
Na ondertussen een uurtje zoeken op google gaf ik de hoop even op..
en toen dacht ik, die tweakers hier kunnen me vast helpen.

De situatie:

Ik heb hier op mijn werk een usb stick in mijn handen gekregen die plotseling read-only is, met de vraag deze weer read-write te maken.

De stick word herkent, en ik krijg de files er nog af, echter kan ik de usb stick niet:
- Formateren
- Rechten aanpassen op files
- Files toevoegen
- Etc...

Nu heb ik op internet iets gevonden met een reg key-tje om hem read-only te krijgen, echter staat deze niet op de pc waar ik hem in test, dus dit kan het probleem ook niet zijn.

Ik vroeg me af of iemand mij kon vertellen hoe dat ik deze usb-stick weer werkend krijg,
Ik heb een backup van de gegevens, dus hij mag opnieuw geformateerd worden, maar via windows, windows-disk-management en via PM8 lukt het niet.

Iemand een idee?

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
heb je niet perongeluk die read-write/readonly switch omgezet van je usbstick, sommige hebben er 1tje. Heb je de stick ook geprobeerd in een andere pc?

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er niet ergens een klein switchje die je perongeluk omgehaald hebt? sommigen willen die nog wel eens hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopperman
- Er zit geen switch op de stick

- Op 3 maal windows XP SP2 getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:45

-ET-

Phone Home

Heb ik ook wel eens gehad. Kwam door het niet veilig ontkoppelen van de USB stick. Hierdoor ging de aansturing van de flash kapot (aldus kingston). Enige wat nog kon was hem RMA sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiramarVTM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:13
-ET- schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 09:40:
Heb ik ook wel eens gehad. Kwam door het niet veilig ontkoppelen van de USB stick. Hierdoor ging de aansturing van de flash kapot (aldus kingston). Enige wat nog kon was hem RMA sturen.
Dit heb ik inderdaad ook vaker gehoord. Onze RMA afdeling kan er ook hele horror verhalen over vertellen. Die hebben er nog zo'n paar honderd liggen die op deze manier niet meer read/write zijn geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 08:22

Valor

yummie spam

Ik heb dit ook een keer gehad met een Win2k bak en idd ook door het niet veilig ontkoppelen. Ik heb de USB ook niet meer volledig werkend gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satoer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-07 17:16
Hoe ontkoppel je hem veilig dan? Ik trek hem er altijd zo uit als ik klaar ben met kopieren (en het lampje knippert er niet meer op)
Doet niet iedereen dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je krijgt normaal altijd zo'n extra icoontje in je taakbalk bij je klok (Hardware veilig verwijderen). Als je daarop drukt kan je m netjes uitschakelen en daarna mag je m eruit trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigbadkip
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
satoer schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 09:52:
Hoe ontkoppel je hem veilig dan? Ik trek hem er altijd zo uit als ik klaar ben met kopieren (en het lampje knippert er niet meer op)
Doet niet iedereen dat dan?
Ik trek ze ook altijd er zomaar uit O-)

Is het niet zo dat dit met xp of usb 2 ( noem maar wat 8)7 ) je ze er zo in en uit kan trekken ( hotswappeble? ) Dat het vroeger een slecht idee was weet ik. Maar dat het tegenwoordig wel kan,
of zit ik nu gewoon al mijn usb aparaten te slopen met het idee dat het iets van vroeger is dat dat niet zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopperman
Normaal gesproken staan dergelijke apparaten ingesteld op

" optimaliseren voor snelle verwijdering "

Echter geef ik de hoop maar op en is er weer een usb stick naar de eeuwige jachtvelden

Bedankt voor jullie hulp, en ik ga de gebruiker ook vertellen dat de usb naar de knoppen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:45

-ET-

Phone Home

Mopperman schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 10:15:
Normaal gesproken staan dergelijke apparaten ingesteld op

" optimaliseren voor snelle verwijdering "
dit klopt inderdaad. Echter is het geen garantie voor het heel blijven van je stick.

zo hebben we hier dus al een paar 4GB sticks stuk terug gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik bump deze thread maar eens want ik heb precies hetzelfde probleem met een 2GB Freecom stick. Heb de stick alleen nooit te vroeg verwijdert. Alles wat ik deed is in Linux een MBR er op dd'en om een bootable stick te maken. Booten werkte niet, en toen ik in XP kwam ontdekte ik dat ie read-only was geworden.

Dan maar een FAT32 format gedaan, en sindsdien zegt XP dat de stick RAW is en eerst geformatteerd moet worden maar dat wil dus niet meer.

Is hier niets aan te doen? Wat is RMA sturen? Waarom gebeurt dit?
Ik kwam dit topic op google tegen en het RMA lijstje op wikipedia maakt me niet veel intelligenter.
Wikipedia: RMA

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:40
Sando schreef op zondag 20 juli 2008 @ 19:04:Is hier niets aan te doen? Wat is RMA sturen? Waarom gebeurt dit?
Ik kwam dit topic op google tegen en het RMA lijstje op wikipedia maakt me niet veel intelligenter.
Wikipedia: RMA
Wikipedia: Return merchandise authorization

astu :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 21:40

wowi

Kun je niet met paragorn harddisk manager de bootsector vol nullen schrijven daar heb ik wel eens een usb stick mee gerepareerd die niks meer wou doen.

Dat zou ik eens proberen.
Het kan toch geen kwaad meer

Ik zou het graag willen testen of dat werkt bij zulke sticks.

[ Voor 13% gewijzigd door wowi op 20-07-2008 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:48

Sebazzz

3dp

Je hebt met dd, ook wel eens data destroyer genoemt, de partitietabel om zeep geholpen. Je moet eerst dan met dd wat een block van 512 of gewoon heel de stick wegschrijven met nulletjes en hierna met gparted of parted nieuwe partitie(s) maken.

dd if=/dev/zero of=<stickie> count=512
(of zonder count)

[ Voor 12% gewijzigd door Sebazzz op 20-07-2008 19:19 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Hey bedankt voor de tip. Ik dacht dat een usbstick geen partitietabel had, net als een floppy. Dus om zeep helpen of tweaken, ik had wel een dd backup en die had ik nog teruggezet of no avail.

Nu probeerde ik jouw aanpak, klonk als een mogelijkheid. Ik dd'de de hele stick, duurde een paar minuten.
$ ls /dev/sd*
/dev/sda /dev/sda10 /dev/sda2 /dev/sda6 /dev/sda8 /dev/sdb
/dev/sda1 /dev/sda11 /dev/sda5 /dev/sda7 /dev/sda9
$ dd if=/dev/zero of=/dev/sdb
dd: writing to `/dev/sdb': No space left on device
4030465+0 records in
4030464+0 records out
2063597568 bytes (2.1 GB) copied, 292.785 s, 7.0 MB/s
$
Daarna gparted, en toen ging het weer fout.

Afbeeldingslocatie: http://stuff.rednet.nl/rommel/usb-wrprot2.png
======================
libparted : 1.7.1
======================
Unable to open /dev/sdb - unrecognised disk label.
Input/output error during write on /dev/sdb
$
Als ik 'm in windows prik krijg ik meteen een not-formatted melding.

Afbeeldingslocatie: http://stuff.rednet.nl/rommel/usb-wrprot.png

Ik kan er dus niets mee. Het lijkt wel of de bootsector gelockt is en niet wil veranderen, terwijl die dat wel kon want hij was ooit goed. De stick is technisch gezien niet aan gort want dd heeft geen problemen dingetjes in de overige 2GB te zetten. Volgens mij kan ik best home video's van bush op dat ding smokkelen en bij de douane lijkt ie stuk. Maar met moeite, want ik probeerde voor de grap al truecrypt en die zegt ook dat de stick write protected is.

Nog andere ideeën?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk38
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:57
Met dit tooltje heb ik al eens wat usb sticks en SD kaartjes kunnen repareren, mischien werkt het bij jou ook.
http://www.techpowerup.co...tick_Formatting_Tool.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preimel
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-09 17:56
Het door dirk38 aangegeven tooltje wilde ik ook net gaan posten, heeft mij laatst ook geholpen. Zelfs als windows hem niet wil formatten wil deze dat wel.

Doe Praemel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Bedankt voor de tip!
Ik probeerde het en er stond de eerste keer 'format failed' en de tweede keer 'Drive is write protected'.

Heel jammer/raar.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem met een 64GB stick van Freecom en heb die firma hierover gecontacteerd. Hun antwoord was dat het een soort zelfbeveiliging van hun product is. De stick sluit zich zogenaamd af wanneer hij een verdachte file ziet. Daar geloof ik nu geen bal van, ik denk eerder dat die stick zichzelf onbruikbaar maakt na een zekere gebruiksduur. In mijn geval was dat ca. 5 jaar redelijk intensief gebruik. Doordat je geen bestanden verliest lopen ze weinig risico dat iemand hen vervolgt. Het maakt laat mij wel twijfelen of het zo interessant is om een harde schijf te vervangen door een ssd. In principe zou die crashvrij moeten zijn doordat hij geen bewegende onderdelen bevat maar als hij na een tijd de geest geeft omwille van de commercie sta je ook in de kou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:10

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2017 @ 11:52:
Ik heb hetzelfde probleem met een 64GB stick van Freecom en heb die firma hierover gecontacteerd. Hun antwoord was dat het een soort zelfbeveiliging van hun product is. De stick sluit zich zogenaamd af wanneer hij een verdachte file ziet. Daar geloof ik nu geen bal van, ik denk eerder dat die stick zichzelf onbruikbaar maakt na een zekere gebruiksduur. In mijn geval was dat ca. 5 jaar redelijk intensief gebruik. Doordat je geen bestanden verliest lopen ze weinig risico dat iemand hen vervolgt. Het maakt laat mij wel twijfelen of het zo interessant is om een harde schijf te vervangen door een ssd. In principe zou die crashvrij moeten zijn doordat hij geen bewegende onderdelen bevat maar als hij na een tijd de geest geeft omwille van de commercie sta je ook in de kou.
Hoewel ik waardeer dat je doorgaat in een topic, is het topic 10 jaar oud en er is een hoop veranderd. Misschien was het het wel waard geweest een nieuw topic te opnenen
Pagina: 1