Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomMens
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-09-2022
Dag tweakers,

Voor ik aan de vraag begin, ge ik evend e context uitleggen. Ik ben er vrij zeker van om deze zomer een desktop build te doen (gezien er geen azerty quad core 2 in 1 in het vooruitzicht is) en hierbij zou ik het X299 platform gebruiken, startend met de i5 7640X om later te upgraden naar de i7 7820X (of de opvolger ervan in de 8ste generatie). Nu zou ik hiervoor graag in 2 modi kunnen werken, een stille en een performance modus. Naar overklokken toe is er geen mogelijkheid om snel te wisselen van overklok zonder dubbel bios (en zelfs dan moet ge al een oplossing hebben om de switch in het moederbord naar extern te brengen, dus vrij onmogelijk) dus hiervoor zie ik geen oplossing. Misschien dat met throttlestop kan gewerkt worden en dan van profiel wisselen (heb ik al gehoord voor laptops dat ge met verschillende profielen kunt werken). Maar dat ter zijde zou de grootste bron van geluid natuurlijk de fans zijn, en daar zou ik ook iets voor willen vinden. Ik weet dat met fanprofielen men kan bepalen hoe snel een fan loopt in functie van de temperaturen enzo, maar ik zou het een stapje verder willen brengen. Ik zou willen kunnen wisselen tussen een fanprofiel voor een stille modus (dus waar de cpu gerust eens wat warmer mag lopen zonder direct de fans maximaal te doen draaien) maar anderzijds zou ik ook een manier willen om de fans zelf op maximaal te doen draaien voor de cpu toch zo koel mogelijk te houden (bijvoorbeeld game, zware video rendering, zware 3D rendering)

Mijn vraag is of eht volgende mogelijk is: als ik bij een PWM fan een schakelaar op de kabel steek die voor de PWM zorgt, kan ik dan zo switchen tussen het gewone fan profiel en fans maximaal doen draaien? Volgens mij zou het wel kunnen, aangezien de PWM fans kunnen aangesloten worden op 3 pin connectors en dan gewoon hun PWM-functie verliezen en maximaal draaien. Maar het blijft nog steeds moderne technologie dus kan het evengoed zijn dat ik het te makkelijk inschat dan. De andere oplossing is dan voor push-pull configuratie te gaan waarvan de ene reeks fans PWM fans zijn voor stille modus en de andere fans op een externe fan controller worden aangesloten. Maar ik weet niet of de mini itx case dat ik op het oog heb dat zou kunnen, dus zou er waarschijnlijk een andere oplossing moeten komen daarvoor.

Alvast bedankt voor het komende advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-09 09:13
https://www.arctic.ac/eu_en/freezer-33-plus.html

Misschien is dit wat voor je. De koeler schakelt zich uit wanneer dit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:53
Ik vraag mij af of je hier überhaupt meerwaarde mee creëert. Als je de temperatuur grens wat hoger zet, bijv 65Cof misschien zelfs 75C, en dan vanaf daar de fans pas harder laat draaien zodat hij niet te ver daarboven uitkomt. Dan bereik je toch hetzelfde?
Enige wat je dan moet uitvogelen is op welke workload heb ik hoeveel fanpower nodig om een bepaalde temperatuur te behouden?

En kan je trouwens niet ook overclocken met behoudt van turbo? Ofwel lage clockspeeds en voltage bij idle enzo, overclockte turbo slaat in als het nodig is?

Meerdere profielen geeft alleen maar gedoe dat je telkens moet switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomMens
Bedankt voor de reacties! Helaas denk ik dat passieve luchtkoeling neit te rijmen valt met de nieuwe X-line cpu's (Intel raadt zelf minimum aio waterkoeler aan). Dus het zou met waterkoeling en radiatoren te doen zijn.

Wat de meerwaarde is? Als ik op de computer gewoon aan het streamen ben of Facebook aan het bekijken ben, dan wil ik dat de desktop zo stil mogelijk is, dus fans op minimum dat nodig is. Loopt de temperatuur op (het zou onder een ingebouwd bureau staan, dus recirculatie zal niet te vermijden zijn) dan is het logisch dat de fans wat harder moeten blazen om toch niet de cpu te doen throttlen. Maar als ik dan aan het gamen ga, of ik moet een grote video renderen (ik heb een youtube kanaal) dan zou ik de performance modus van het begin in schakelen zoda de cpu niet eerst warm moet lopen alvorens de nodige koeling te krijgen. Voor mij is de meerwaarde dus dat de fans zichzelf regelen als ik geen performance nodig heb, maar dat ik wanneer ik performance nodig heb ze woe maximaal kan inzetten.

De mainstream oplossing is dan voor een fancontroller gaan en continu zelf regelen. Maar dat zie ik niet zitten om constant zelf de fans af te stellen en zelf constant de temperatuur op te volgen van de cpu. Minder mainstream oplossing is om fans in push-pull te hebben waarbij de push dan bv door het moederbord met PWM worden aangestuurd en ik zelf manuele controle heb over de fans in pull. Maar de bitfenix prodigy is volgens mij te krap voor push-pull configuratie. Over overklokken met behoudt van turbo ken ik niet echt veel af. Ik weet dat de cpu wel standaard op zijn turboklok zou lopen als er vraag naar is en de temperatuur het toelaat, dus geen echte oplossing want piekload kan dan nog altijd de turbo in gang zetten en temperaturen opdrijven. Meerdere profielen zal inderdaad ook miserie opleveren. Ik heb al een tijdje zitten zoeken op het net naar oplossing maar vindt er weinig, dus ga ervan uit dat de overkook toch standaard zal zijn en enkel de koeling potentieel semi-automatisch kan worden opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

Wat jij voor ogen hebt is juist waar PWM voor is.

Je kan bij de meeste moederborden een PWM % instellen by X temperatuur.

Overigens is die aangeraden waterkoeler niet voor een quad-core, maar voor hexa/deca en de hogere SKL-x.

7640k=7600k. Exact het zelfde silicon. Misschien een beetje beter volwassen geworden procedé. En de iGPU uitgeschakeld.

7600k is ook prima te koelen met een beetje knappe luchtkoeler! :)

[ Voor 55% gewijzigd door wiLLius op 12-06-2017 13:32 ]

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
@RandomMens makkelijkste oplossing is moederbord kiezen met goede fancontrol ingebouwd. Bijv van asus.

Echt, goed afgestelde temperatuur gestuurde fan control doet precies wat je wilt. Mijn pc idle, beetje browsen, blabla, fans blijven laag. Immers de temperatuur komt niet hoog, want load blijft laag. Tevens heb ik een kleine delay ingesteld dat hij pas na x seconden overschrijden temperatuurgrens harder gaat blazen. Dit omdat workloads met korte pieken ook korte pieken in temperatuur veroorzaken. En je wilt geen fans die continu aan/uit gaan.

Belast ik mijn pc continu dmv exports of gamen. Stijgt de temperatuur dus mee en gaan de fans blazen totdat ze een constante van 65C vinden.. 140mm fans, dus zelfs dat maakt niet veel herrie.

Jij geeft aan dat je de fans preventief al wilt laten blazen voor de cpu en het blok überhaupt op temperatuur komen. Mijn inziens nergens voor nodig en dient ook weinig nut. Een CPU kan echt wel wat hebben hoor kwa temperatuur.

En by the way, dit kan zowel met PWM fans als DC fans. Alleen niet elk moederbord ondersteund de keuze DC/PWM per aansluiting en heeft dan ook nog de benodigde voltage control/PWM control. Daar zul je eventueel wat onderzoek naar kunnen doen.

[ Voor 11% gewijzigd door analogworm op 12-06-2017 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomMens
Ja, een PWM schiet in actie vanaf de temperaturen bereikt zijn. Maar ik wil het kunnen inschakelen alvorens het de temperaturen bereikt heeft. Voor een kortstondige piekload bij niet intensieve taken kan het mij weinig schelen dat de cpu licht in temperatuur oploopt zonder dat fans dat compenseren, maar voor video rendering wil ik niet dat de cpu eerst 60 graden wordt alvorens de fans eens in actie schieten. En gezien mijn programma (davinci resolve) werkt met GPU accelerated video rendering, is dat dus vooral de CPU die afziet dan. Wat ik dus wil is niet gewoon dat de fans vanaf een zekere temperatuur wat meer leveren, maar dat ik zelf kan zeggen wanneer ze nodig zijn. En dat zonder in de bios te kruipen ofzo. Gewoon een schakelaar of een knop indrukken en de fans draaien maximaal om het systeem zo gekoeld mogelijk te doen lopen. En daarbuiten de fans zo traag mogelijk doen draaien om geluid te beperken.

En ik spring niet voor niets op het X299 platform, mijn doel is om te upgraden naar een 8 core later als ik er het geld voor heb. de i5 7640X zou dus maar een tijdelijke kostvriendelijke oplossing zijn om dan volgend jaar of over 2 jaar de 7820X of 8ste generatie 8-core er in te steken. Anders was ik zeker op de 7700K gesprongen, want ik zou bij een permanente oplossing toch hyperthreading willen. Grote reden van upgrade nu ipv nog een jaar wachten en dan direct de 7820X te kopen, is dat mijn hoogste performance toestel nu een asus laptop is met i7 4720HQ en GTX 950m, en dat is te doen voor kleine, niet complexe video bewerking, maar recent deed ik een complexere upload waarbij geregeld fastforward werd gedaan en daarmee kon dat toch niet deftig om. En dat is dan nog zonder kleurcorrectie. Kortom: extra power. En moest ryzen niet miserie zijn om boven de 4GHz te overklokken, dan was ik daar al met beginnen bouwen, maar nu zou de 1800X prijs/performance hetzelfde zijn als de komende 7820X, en die laatste is duurder en betere performance. Dus vandaar mijn keuze voor het X299 platform

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomMens
analogworm schreef op maandag 12 juni 2017 @ 13:49:
@RandomMens makkelijkste oplossing is moederbord kiezen met goede fancontrol ingebouwd. Bijv van asus.

Echt, goed afgestelde temperatuur gestuurde fan control doet precies wat je wilt. Mijn pc idle, beetje browsen, blabla, fans blijven laag. Immers de temperatuur komt niet hoog, want load blijft laag. Tevens heb ik een kleine delay ingesteld dat hij pas na x seconden overschrijden temperatuurgrens harder gaat blazen. Dit omdat workloads met korte pieken ook korte pieken in temperatuur veroorzaken. En je wilt geen fans die continu aan/uit gaan.

Belast ik mijn pc continu dmv exports of gamen. Stijgt de temperatuur dus mee en gaan de fans blazen totdat ze een constante van 65C vinden.. 140mm fans, dus zelfs dat maakt niet veel herrie.

Jij geeft aan dat je de fans preventief al wilt laten blazen voor de cpu en het blok überhaupt op temperatuur komen. Mijn inziens nergens voor nodig en dient ook weinig nut. Een CPU kan echt wel wat hebben hoor kwa temperatuur.
Dat is een mogelijkheid waar ik zelf weinig ervaring met heb, een vriend van mij heeft dat wel gedaan op zijn razer blade. Heeft inderdaad het voordeel dat de koeling pas in gang schiet bij langdurig intensief gebruik, maar het nadeel dat de cpu al warmgelopen is tegen dan. Ik zou net de koeling al willen kunnen aanzetten voordat die is warmgelopen, zodat de koeling geen "achterstand" heeft in te halen, want die ervaring heb ik toch bij die razer blade. Ik begrijp dat u er geen voordeel in ziet om te koelen nog voor het is warmgelopen, ik zie daarentegen geen nut in om eerst alles te doen warmlopen en dan pas te koelen. In tegendeel, dat vereist meer vermogen om dat te koelen naar de evenwicht situatie als het al opgewarmd is boven dat punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
@RandomMens er ontstaat in principe geen achterstand als je het goed instelt. Bij Asus kan je zowel in bios als in fanxpert een mooie curve instellen, en dat per fan. Althans, een curve van 3 punten :p

Bijvoorbeeld 40C 40% fan kracht
65C 50% fan kracht
75C 100% fan kracht

Als je het een beetje netjes afstelt, komt de cpu niet boven de 65C bijvoorbeeld. En gaan de fans dus nooit op 100% draaien. Maar heb je wel de failsave dat mocht het overdag warmer zijn, je pc vol stof geraken dat je fans harder gaan draaien als het nodig is.
Het afstellen is alleen een beetje pielen.

Owja, en eventueel zou je een tweede profiel kunnen aanmaken voor je 'performance mode'. Misschien, maar dat weet ik niet, zou je er een toetsencombinatie aan kunnen koppelen. Al durf ik te wedden dat je op een gegeven moment het profiel gewoon laat staan zoals het staat.

En trouwens, een cpu loopt niet echt warm. Ik bedoel te zeggen dat de temperatuur binnen luttele seconden lager wordt zodra de load lager wordt. Je koelblok wordt wel warm, maar dat duurt sowieso langer. Alvorens die echt warmer wordt moet je cpu toch al een periode harder hebben gelopen. Tegen die tijd zijn de fans allang aangeslagen (die reageren uiteraard op de cpu temp) en is het geen issue meer.

[ Voor 37% gewijzigd door analogworm op 12-06-2017 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomMens
op 75 graden 100% geven? Wel, dat lijkt me zeer laat om op 100% te gaan, ik dacht er aan om de cpu zo koel mogelijk te houden als ik veel performance vraag, dus hoop dat die niet 75 graden zou bereiken dan. Maar zal wat zien zijn in praktijk hoe warm dat loopt met een 7640X op 5 GHz. En werken met een profiel dat kan een mogelijkheid zijn, maar profiel zou ik nooit willen aansturen met toetsencombo. Zeer slechte ervaring met zo dingen (veel programma's hebben veel toetsencombo's zitten dus het is me al voorgevallen dat die overlapten met toetsencombo's die ik heb ingesteld). Het zou dus handig zijn als het een eigen schakelaar of knop heeft, maar gezien ik totaal geen idee heb hoe dat dan gedaan kan worden, maar ik wel al een beetje ervaring heb met solderen en dergelijke, leek het mij veel makkelijker een schakelaar op de PWM kabel te zetten, want een PWM fan werkt perfect zonder de PWM kabel (werkt dan op volle toeren), maar ik wou het hier toch even checken of dat kon. Ik kan me voorstellen dat dat foutmeldingen geeft of dergelijke moest plots het PWM-signaal onderbroken worden, als het moederbord daar al iets van merkt.

Ik zou eens moeten zoeken of er een manier is om zelf zoiets te maken als multimedia toetsen bij een toetsenbord. Zou volgens mij toch moeten lukken, maar vereist volgens mij wat programmeer talent en wss iets als een arduino, dus geen idee hoe complex dat dan plots zou worden. Ik zie het namelijk niet zitten om een nieuw toetsenbord te kopen dat vrij programmeerbare knoppen op overschot heeft, want ik ben tevreden van het toetsenbord dat ik nu heb, geen van die RGB verplichting, geen laptop toetsenbord ervaring etc. Maar bedankt voor de tip voor die profielen, dat kan een oplossing bieden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
@RandomMens seriously, you're trying to find a solution in search for a problem..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:18
Je zou het niet denken, maar de makers van moederborden hebben zich daadwerkelijk gebogen over dit probleem. Die PWM-aansluitingen zijn dus speciaal ontworpen om te doen wat jij wilt - in combinatie met instellingen in BIOS of een bijbehorende software-tool, zoals @analogworm dus al beschreef.

Je kan gewoon zelf instellen hoe je je temperatuurtargets wilt hebben, inclusief maximumtemperaturen, gewenste snelheden fans, etc. Zolang jij zorgt dat je genoeg koelvermogen hebt (CPU-koeler, aantal fans) en de koelopties goed hebt ingesteld (zie BIOS-suggestie hierboven), zal je moederbord helemaal zelf zorgen dat je processor niet oververhit en jij niet gek wordt van de herrie.

Als je ondanks die functies nog steeds problemen ervaart, heb je ofwel te weinig ventilatoren, of zijn ze van matige kwaliteit. Mijn 140 mm Silent Wings, bijv., zijn tot 60-70% van hun max snelheid erg stil, komen daar ook bij zware belasting eigenlijk niet bovenuit, maar m'n processor wordt toch nooit warmer dan 62-63 graden. Wat overdreven is, want dat ding kan 75-80 makkelijk aan, ook langdurig, maar het maakte voor het geluid niet eens uit, dus ik vond het wel mooi zo...

Ik zou het me vooral niet moeilijker maken dan het hoeft te zijn, eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Om maar even wat context te geven over hoe het werkt:
YouTube: ASUS Fan Xpert 2 Tutorial and Overview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomMens
@Twam: Wel, ik weet waarvoor die PWM aansluitingen en dergelijke dienen, alleen is er dus geen mogelijkheid om op een snelle manier de fans zelf op maximaal te zetten, en dat is net wat ik graag zou willen. Het idee heb ik van mijn broer zijn medion laptop, daarin zit nog extra fan in geintegreerd (vergelijkbaar met zo een cooling pad maar dan in het chassis ipv eruit) en voor gewoon gebruik gebruikt hij dat niet, maar voor gamen is het gewoon op een knop drukken en die schiet in werking. Dat zou ik dus graag willen, maar lijkt enkel mogelijk met push-pull configuratie over de radiator waarbij de ene rij dan op PWM staat van moederbord, en de andere via een fan controller onder mijn controle staat. Maar gezien ik vrees te weinig plaats te hebben voor zo push-pull opstelling bij de radiator, hoopte ik het te kunnen oplossen door een schakelaar in de PWM snoer te hebben. Niet de perfecte oplossing, maar die zou mij geven wat ik wil. Daarom mijn vraag of dat al dan niet zou werken.

De oplossing van analogworm om met verschillende fanprofielen te werken lijkt mij dan zeker een betere oplossing, maar dan moet ik zoals ik zei nog een manier vinden om makkelijk tussen die fanprofielen te switchen (zonder toetsencombo, gezien dat mij al problemen heeft opgeleverd door overlap met programma's hun sneltoetsen die ik niet kende). Maar bedankt voor je bijdrage, ik weet dat ik nogal chaotisch klink en het precies te ingewikkeld wil maken, maar zo zit ik in elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomMens
Bedankt voor de link, ik zie daar echter enkel de setup van fan curve en zag niet direct iets over verschillende profielen opstellen. Ik ben zelf vertrouwd daarmee, ik heb op mijn asus laptop al met fan speed zitten spelen om het beter af te stellen op mij, daar zie ik dus geen probleem in. Ik zou wel graag willen kunnen wisselen tussen een silent mode en een performance mode, en dat op een eenvoudige manier. Geen idee of dat mogelijk is met die fan xpert 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:22

matroosoft

Lone Christian

@PWM, hier een paar vragen van een fan van je. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik snap het probleem niet helemaal? Dit is toch juist de essentie van PWM fans en/of een fanprofiel instellen? Dus volledige stilte in IDLE en pas vanaf een X temperatuur gaan je CPU-, GPU- en casefans harder draaien indien dit nodig is?

Dit kan op basis van PWM maar ook op basis van DC Voltage Control. Ik zou niet weten wat je met meerdere fanprofielen moet. Kwestie van eenmalig instellen en that's it.

Edit: als je echt nonstop je fans zelf wil reguleren dan zal je een fancontroller moeten nemen.

[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 12-06-2017 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:18
Mja, we snappen wel wát je wilt, we snappen alleen niet waaróm je dat wilt. Dat is voor desktops namelijk al 10 jaar niet meer nodig en sinds de 5e/6e generatie moderne Intel-processors al helemaal overdreven. Want ten eerste worden die niet zo warm als vroeger en ten tweede krijg je in een desktop de warmte veel beter van je chips af (zie die grote blokken metaal, of je het nou koelblok/-/toren of radiator noemt). Kijk, een laptop heeft wat meer beperkingen, qua koeling. Daar zou je nog kunnen claimen dat een optie om de keuze tussen stil mindere prestaties en luid en krachtig handmatig te forceren wat toevoegt. Maar voor desktops is dat gewoon niet meer zo.

Ik kan mijn 6600K, de voorganger van die 7600K, stressen wat ik wil, maar die wordt met mijn koelinstellingen niet warmer dan 62-63 graden. Die levert dus gewoon nooit prestaties in door warmte. Komt niet voor. Zelfs als ik er een wat forsere overklok op gooi, en dus meer warmte genereer, zorgt mijn fan profile ervoor dat de temperatuur nog steeds nooit boven de 70 graden komt. Waarbij er dus nog steeds niet vanwege warmte op prestaties wordt gekort - al worden m'n ventilatoren dan wat rumoeriger... Ik bereik eerder het punt dat ik niet meer spanning op m'n processor durf te zetten, dan dattie daadwerkelijk echt te heet wordt.

Je processor wordt (zonder zware overklok) bij fatsoenlijk ingestelde fan profiles gewoon niet beperkt door oplopende warmte, tenzij je koeling het sowieso al niet aan kan. En dan helpt alles handmatig op 100% zetten ook niet. Dus zorg dat je voldoende koeling en adequate instellingen hebt, en dit probleem bestaat niet.

Als je per se een situatie wilt waarbij de helft van je ventilatoren pas bij belasting aanspringen, kan je eventueel heel simpel in profiel instellen dat die specifieke fans pas bij CPU-temperatuur van 40-45 graden aanspringen en dan vrij steile curve gebruiken. Bij normaal gebruik blijf je daar meestal wel onder, maar zodra je ook maar iets gaat doen dat je CPU belast, kom je binnen paar tellen wel aan die 40 graden. Stel 'm dan bijvoorbeeld in dat 100% bij 60 graden wordt bereikt, dan ben je net zo ver. Maar wat mij betreft zou het een maffe instelling zijn, omdat je beter al je fans zachter kan laten draaien bij lage belasting en alle fans geleidelijk aan harder kan laten draaien bij zware belasting, omdat dat altijd zorgt voor minder geluid, totaal gezien.

Maar inderdaad, voor totale controle is er de losse fan controller. Er staat momenteel in de Vraag & Aanbod voor 15 euro een NZXT Grid+ te koop, misschien is dat wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
RandomMens schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:37:
@Twam: Wel, ik weet waarvoor die PWM aansluitingen en dergelijke dienen, alleen is er dus geen mogelijkheid om op een snelle manier de fans zelf op maximaal te zetten, en dat is net wat ik graag zou willen. Het idee heb ik van mijn broer zijn medion laptop, daarin zit nog extra fan in geintegreerd (vergelijkbaar met zo een cooling pad maar dan in het chassis ipv eruit) en voor gewoon gebruik gebruikt hij dat niet, maar voor gamen is het gewoon op een knop drukken en die schiet in werking. Dat zou ik dus graag willen, maar lijkt enkel mogelijk met push-pull configuratie over de radiator waarbij de ene rij dan op PWM staat van moederbord, en de andere via een fan controller onder mijn controle staat. Maar gezien ik vrees te weinig plaats te hebben voor zo push-pull opstelling bij de radiator, hoopte ik het te kunnen oplossen door een schakelaar in de PWM snoer te hebben. Niet de perfecte oplossing, maar die zou mij geven wat ik wil. Daarom mijn vraag of dat al dan niet zou werken.

De oplossing van analogworm om met verschillende fanprofielen te werken lijkt mij dan zeker een betere oplossing, maar dan moet ik zoals ik zei nog een manier vinden om makkelijk tussen die fanprofielen te switchen (zonder toetsencombo, gezien dat mij al problemen heeft opgeleverd door overlap met programma's hun sneltoetsen die ik niet kende). Maar bedankt voor je bijdrage, ik weet dat ik nogal chaotisch klink en het precies te ingewikkeld wil maken, maar zo zit ik in elkaar
Maar ook in een push pull waarbij je voor en achterkant op andere snelheden zet creeer je extra (onnodige) turbulentie. en dus meer geluid.

Ik blijf er bij. Koop tzt een moederbord met goeie fan controls ingebouwd. Neem overal, ook voor je cpu koeler, 140mm fans. Stel een keer een goed profiel in en je pc is stil wanneer nodig, en zo stil mogelijk wanneer je onder load werkt.

En bij fan expert kan je meerdere profielen opslaan, en eventueel laden. Maar zoals eerder gezegd, is profielen wisselen omslachtig.. Minder omslachtig dan iets gaan kloten met fan controllers dat dan weer wel..

Speaking of which. Als je echt iets wilt bouwen.. Je hebt volgens mij twee regelaars (op basis van weerstand?) nodig en een schakelaar. Fans parallel aansluiten op je regelaars en de schakelaar schakelt óf de ene óf de andere regelaar in.. Je zou zelfs iets kunnen bouwen dat de ene regelaar het PWM signaal honoreert en het andere het PWM signaal onderbreekt, misschien heb je dan zelfs maar 1 regelaar nodig.

Geen idee trouwens of PWM fans het fijn vinden op voltage gestuurd te worden trouwens.

Edit: Je zou ook een moederbord met DC fan control aan kunnen schaffen. De dc fan aansluiting (1 of meerdere) af kunnen tappen naar een schakelaar toe. En dan schakelen tussen de voeding van je moederbord of 12V. En dan jawel, op je moederbord een fan profiel instellen..

Enige probleem is dat je moederbord moet weten dat er een fan op de cpu aangesloten zit, anders stopt hij er mee. Misschien dmv een weerstand hem voor de gek houden?

Geen idee of er fan controllers op de markt zijn die dergelijke features bieden.

Maar goed, doe nou maar eerst eens fatsoenlijk profiel instellen en kijk in hoeverre je tevreden bent met geluid en temperatuur. Ga dan nog maar eens beoordelen of zulke foefjes echt nodig hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door analogworm op 12-06-2017 17:09 ]

Pagina: 1