Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi98
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-09 16:57
Ik zoek een?
Een degelijke zuilspeaker in stereo-opstelling voor in de woonkamer. Na wat opzoekingswerk is mijn oog gevallen op de Dali Zensor 7 zuilen.

Wat is je budget?
± €1000 inclusief versterker/receiver

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Muziek te luisteren en uiteraard films te kijken.
Extra features zoals AirPlay, Spotify Connect enz. zijn niet belangrijk voor mij als het om de receiver gaat.

De speakers zouden aangesloten worden op mijn Philips TV, PS4 en Apple TV (3e generatie) - allen beschikken over een optical out-poort:

#ProductPrijsSubtotaal
1Sony PlayStation 4 500GB Zwart€ 328,67€ 328,67
1Philips 43PUS6101 Zwart€ 405,-€ 405,-
1Apple TV (2012)€ 79,99€ 79,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 813,66

Wat heb je zelf al gevonden?
De Dali Zensor 7 heeft momenteel mijn voorkeur (andere suggesties zijn eventueel welkom, mits deze binnen het budget passen :) ):

#ProductPrijsSubtotaal
2Dali Zensor 7 (Bruin)€ 429,-€ 858,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 858,-

Wat de versterker betreft lijkt het erop dat ik niet heel veel keuze heb. Uit de specificaties van de Dali's maakte ik al op dat ik op zijn minst een 6 Ohm versterker nodig zal hebben. Op de Coolblue website staat 30-150W als aangeraden wattage voor de Zensor 7 zuilen. Hier enkele ideeën die binnen mijn budget vallen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Onkyo A-9010 (zwart)€ 169,-€ 169,-
1Onkyo TX-8020 Zwart€ 179,-€ 179,-
1Pioneer A-10-K€ 167,-€ 167,-
1Pioneer SX-20-K€ 179,-€ 179,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 694,-

Misschien nog louter ter informatie: momenteel beschik ik over een budget (actief) setje luidsprekers, namelijk de Edifier R1700BT die mij heel goed bevallen, maar toch verre van ideaal zijn voor bij de televisie... Vandaar dus tijd voor een 'serieuze' upgrade :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Navi98 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 22:19:
Ik zoek een?
Na wat opzoekingswerk is mijn oog gevallen op de Dali Zensor 7 zuilen.
Opzoekwerk ... gebaseerd op? ... reviews ... waardeloos ... een goede raad en de enige juiste benadering: GA LUISTEREN ! ! !

Ik zou persoonlijk mijn pijlen zeker ook richten op 2de hands speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:54
Vermogen is niet zo belangrijk als men je doet laten geloven. Ik heb onlangs een kleine digitale 20w versterker gekocht welke op 12v werkt. Die geeft plenty volume aan mijn zensor 5's. De volumeknop is nog niet voorbij 25% geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi98
Finesse schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 22:47:
[...]

Opzoekwerk ... gebaseerd op? ... reviews ... waardeloos ... een goede raad en de enige juiste benadering: GA LUISTEREN ! ! !

Ik zou persoonlijk mijn pijlen zeker ook richten op 2de hands speakers.
Heel erg bedankt voor je advies Finesse, ik kan je alleen maar gelijk geven.

Ik heb de Dali Zensor 7 kunnen horen bij een kennis en ik was geweldig positief verrast, dus in feite ben ik al redelijk overtuigd van mijn keuze. Het enige dat ik nog zou overwegen is om eventueel het kleinere broertje, de Dali Zensor 5 te nemen omdat ze qua klank heel vergelijkbaar zijn met de Zensor 7 en de ruimte die ik wil vullen toch niet heel erg groot is (betreft de woonkamer van mijn appartement).

Nu is het iets moeilijker om allerlei versterkers te gaan testen, dus zouden jullie mij misschien wegwijs kunnen maken hierin? Ik zou zeker niet veel meer dan 300 euro willen uitgeven aan de versterker, en gezien de ruimte redelijk klein is kan ik er waarschijnlijk mee wegkomen om geen al te krachtige versterker te nemen... Kan jij mij zeggen of mijn suggesties dan enigszins adequaat zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:32
Hier staat twee Dali Zensor 5 speakers. De 7 vond ik te groot voor deze ruimte. Ik heb ze wel beide gehoord en de 7 maar snel weer uit gezet voor ik zou gaan twijfelen. Er zat behoorlijk verschil in.
Ik ben blij met de 5, maar de 7 vond ik toch wel echt mooier klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi98
Oké, ik ben nogmaals gaan luisteren en nu is mijn oog op een (zelfs ietwat goedkoper) exemplaar gevallen, namelijk de Q acoustics 3050.

In de winkel gebruikten ze een Marantz-versterker en het geluid was werkelijk fantastisch, warm, gedetailleerd enz.

Nu heb ik opnieuw een lijstje gemaakt en ben ik (rekening houdend met mijn budget) tot het volgende gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Marantz PM6006 Zwart€ 332,-€ 332,-
2Q Acoustics 3050 (Grafiet)€ 344,95€ 689,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.021,90

De Marantz PM6006 heeft zogezegd wel 'slechts' 45W en een impedantie van 8 Ohms, terwijl de Q Acoustics 3050 zuilen volgens de specificaties 6 Ohms zijn en tussen de 25 en de 100W nodig hebben. Is er hier enig risico tot beschadiging als ik de speakers relatief luid ga spelen? Of zullen mijn oren het veel eerder begeven?

Nogmaals overvloed van dank voor jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:40

FeaR

In GoT we trust

Korte verhaal, vergeet dingen als vermogen en weerstand. Dat is allemaal heel interessant maar je hoeft er geen rekening mee te houden in de woonkamer. Lange verhaal, [FAQ] Audio

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:30

JvS

Ik heb hem zelf ook

Yep mee eens. Consumentenspeakers op moderne consumentenversterkers gaat tegenwoordig altijd prima werken, zolang het maar niet wordt ingezet om hard te spelen op feestjes waar het 20+ man moet overstemmen in een soort disco. Dan worden versterkers wel kritiek en zou het stuk kunnen gaan.

En als je je er toch druk overmaakt, bij de speakeraansluiting aan de achterkant staat 4 - 16ohm, dus dat komt goed!

[ Voor 51% gewijzigd door JvS op 11-06-2017 17:57 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Vergeet deze ook niet: https://www.teufelaudio.nl/stereo/ultima-40-mk2-p12805.html
Zijn te beluisteren in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Volgens mij is Teufel Raumfeld brandstore al een paar maanden gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:19

Totaalgeflipt

De enige echte

FeaR schreef op zondag 11 juni 2017 @ 18:20:
[...]

Volgens mij is Teufel Raumfeld brandstore al een paar maanden gesloten.
Yes is dicht. Kwam er vrijdag nog langs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi98
Teufel kan ik hier in België maar moeilijk vinden, dus ik vermoed dat ik bij de Q Acoustics zal blijven want ik ga echt geen speakers kopen zonder eerst te kunnen luisteren :)

Tot nu toe heb ik niet overwogen om een subwoofer bij de speakers te nemen en de receiver die ik nu in mijn lijst heb ondersteunt ook enkel 2.0 setups. Zoals ik al zei zullen de speakers wel naast de tv komen te staan, maar aangezien ik op een appartement woon dacht ik dat een subwoofer sowieso een no-go zou zijn ivm buren. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is het de moeite om misschien toch een 2.1 versterker te kopen om eventueel later nog een subwoofer bij te kopen of zal dit sowieso onmogelijk zijn ivm overlast? Mijn appartement bevindt zich op de bovenste verdieping, dus dat is ook niet echt een voordeel vermoed ik...

Misschien moet ik mijn vraag iets concreter maken: zal ik veel van de ervaring missen bij het kijken van films met deze zuilspeakers in 2.0-opstelling, rekening houdend met het feit dat het om relatief klein appartement gaat?

Dank jullie wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Bij elke set is een passende subwoofer te vinden en elke set kan je afstellen zonder dat men er ernstig last van ondervindt.

Velen roepen dat een subwoofer in hun set niets zou toevoegen, maar naar mijn mening is dat veelal "ingnorance is bliss". Ik dacht in het begin dat ik ook geen subwoofer miste (Focal Chorus 826W) totdat ik er een subwoofer (Velodyne SPL-1200 Ultra) bijzette. Verschil van dag en nacht. Zeker met films en games geeft de subwoofer een extra dimensie. Met muziek hier ook, maar - eerlijk is eerlijk - niet elke stijl/genre heeft evenveel baat bij extra bereik in het laag.

Betreffende het aansluiten. Naast Low Level heb je ook subwoofers die je High Level aan kan sluiten. Dan lus je de subwoofer door op het signaal de Front Speakers. High Level kan je op elke versterker kwijt, ook al heeft deze geen Subwoofer Pre-Out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi98
Ignorance is zeker bliss in de meeste gevallen, maar misschien is het voorlopig maar best om dat dan zo te houden voor mijn budget :) zoals ik al eerder zei, ik heb nu een spotgoedkoop setje boekenplankspeakers, de Edifier R1700BT en ik vind ze al geweldig klinken - het is zeker niet dat ik een gebrek aan laag ervaar... Maar goed, dan blijf ik bij de Marantz-versterker, wel fijn om weten dat het dan toch nog mogelijk is om later eventueel een subwoofer aan te sluiten :)

De speakers zullen waarschijnlijk meer dan de helft van de tijd voor muziek gebruikt worden, en wat betreft muziek is het ontbreken van een subwoofer zoals @FeaR zegt inderdaad al veel minder uitgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:20

DjVe

Hatsaflats!

Goed dat je al bent gaan luisteren . Heb je ook al gedacht aan hoe je het neer moet/gaat zetten? Ja, goed materiaal is belangrijk, maar plaatsing is net zo belangrijk. Heb je genoeg ruimte om de zuilen een stuk van de muur te zetten? Staan ze wel ver genoeg uit elkaar? Als dat het geval is, zou een zuil een prima keus zijn.

Heb je een flink breed meubel, waardoor er aan beide zijden nog maar 30cm vrij is voor speakers (als voorbeeld hè), dan zou een boekenplank speaker een optie zijn, zodat je deze op het meubel kan zetten. Vervolgens is weer de vraag of de speakers dan wel hoog genoeg staan en of er voldoende ruimte is aan de achterzijde voor het ademen (tenzij de Reflexpoort aan de voorkant zit).

Naar mijn idee moet je hier echt rekening mee houden. Het zou zonde zijn als je niet het maximale uit je opstelling kan halen.

Heb je overigens wel een eerlijk vergelijk gemaakt bij de winkel? Dus beide speakers in dezelfde ruimte beluisterd (op een versterker met Pure-Direct aan)? Ook daar zit veel verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een speaker kan prima dicht bij een muur staan en nog steeds goed klinken. Het enige is dat je de laagweergave onder de baffle step frequentie versterkt. Dat hele geneuzel over "ademen" en weet ik wat is allemaal audiofiel geneuzel, losjes gebaseerd op het feit dat een speaker dreunerig kan klinken als ie volledige bafflestep compensatie heeft en helemaal in een hoekje gezet wordt.

Een boekenplank speaker heeft daar net zoveel last van overigens.

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 12-06-2017 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Wanneer de baspijp aan de voorkant zit, heb je wat minder last van dat gedreun overigens. Bij niet alle speakers is dat het geval, maar je kunt ze erop uit zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

PageFault schreef op maandag 12 juni 2017 @ 08:33:
Wanneer de baspijp aan de voorkant zit, heb je wat minder last van dat gedreun overigens. Bij niet alle speakers is dat het geval, maar je kunt ze erop uit zoeken.
Dit klopt niet helemaal. Lage tonen onder de bafflestep frequentie, bewegen zich gewoon 360 graden rond. Of de basreflexunit nu aan de voorkant zit of aan de achterkant.

Als je hem zo dicht tegen de muur zet, dat er alleen een spleet overblijft, gaat het wel mis. Dan is het een beetje onvoorspelbaar wat er gebeurt. Mogelijk valt dan het laag van de basreflexpoort weg, of wordt de afstemming ineens veel lager omdat de spleet mee gaat doen als poort (wat ook "minder laag" tot gevolg heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
Je onderschat het belang van een centerspeaker.
Die hoeft niet groot te zijn, maar met een 2.0 opstelling mis je effect dat de gesproken stemmen uit je TV komen. Heel belangrijk als je films en gewoon TV kijkt.
Ik gebruik daar gewoon een Kef Eitje voor, dat vind je voor 50€ op MP.

Dus kies een receiver die minstens 3.0 (in de praktijk zal je dan een 5.1 receiver kopen), en hang er naast je 2 zuilen ook een center aan.

Ik vind (ignorance is bliss) een center belangrijker dan een sub.
(Thank me later.)

[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 12-06-2017 11:04 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
JvS schreef op maandag 12 juni 2017 @ 08:02:
Dat hele geneuzel over "ademen" en weet ik wat is allemaal audiofiel geneuzel, losjes gebaseerd op het feit dat een speaker dreunerig kan klinken als ie volledige bafflestep compensatie heeft en helemaal in een hoekje gezet wordt.
Er zijn toch genoeg gevallen bekend betreffende het belang van plaatsing speakers ... verder van de wand blijkt in veel gevallen voor een grote verbetering te zorgen m.b.t. het verkrijgen van een algemeen beter geluidsbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi98
Finesse schreef op maandag 12 juni 2017 @ 16:46:
[...]

Er zijn toch genoeg gevallen bekend betreffende het belang van plaatsing speakers ... verder van de wand blijkt in veel gevallen voor een grote verbetering te zorgen m.b.t. het verkrijgen van een algemeen beter geluidsbeeld.
Maar hoe ver is over het algemeen ver genoeg? De ruimte waar de linkerspeaker moet komen is net 1m (daarvoor staat een ander meubel), dus ik kan 'm wel gerust 10-20cm van de muur zetten, maar veel meer gaat moeilijk worden. Is dit voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28
Tommie12 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 11:04:
Je onderschat het belang van een centerspeaker.
Die hoeft niet groot te zijn, maar met een 2.0 opstelling mis je effect dat de gesproken stemmen uit je TV komen. Heel belangrijk als je films en gewoon TV kijkt.
Ik gebruik daar gewoon een Kef Eitje voor, dat vind je voor 50€ op MP.

Dus kies een receiver die minstens 3.0 (in de praktijk zal je dan een 5.1 receiver kopen), en hang er naast je 2 zuilen ook een center aan.

Ik vind (ignorance is bliss) een center belangrijker dan een sub.
(Thank me later.)
Als je luisterpositie zich enigzins bevind binnen de sweetspot van de speakers heb je in principe geen centerspeaker nodig, de positionering van het geluid is hier in stereo eigenlijk nog beter omdat het geluid van de center toch altijd iets van beneden komt en niet "uit" de tv.

Het belang van een subwoofer lijkt me nogal afhankelijk van de capaciteiten van de weergevers.
Navi98 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 17:55:
[...]

Maar hoe ver is over het algemeen ver genoeg? De ruimte waar de linkerspeaker moet komen is net 1m (daarvoor staat een ander meubel), dus ik kan 'm wel gerust 10-20cm van de muur zetten, maar veel meer gaat moeilijk worden. Is dit voldoende?
De afstand van de muur is per speaker verschillend maar 10 cm lijkt me wel het minimum waar je ongeacht het type rekening mee moet houden, wat Jvs al aangaf is met name het laag nogal beïnvloedbaar door de plaatsing maar ook op het hoog en het algeheel geluidsbeeld het de plaatsing invloed.

Kort tegen de muur geeft meer laag, maar niet altijd het laag wat je zoekt.

Wat is de afstand naar de zijkanten toe? In wat voor opstelling/ruimte komt het te staan?

[ Voor 28% gewijzigd door DjaRoel op 12-06-2017 18:00 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
[...]
Hangt af van (type) speaker en omstandigheden buitenaf bvb vorm luisterruimte, akoestiek ....
Ik zou in jouw geval denken aan gesloten bookshelfs speakers en sub.
Mijn bescheiden mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:13

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

[...]

Ik heb ook niet de ruimte om mijn speakers van de muur af te zetten. Ik ben in 2 Hifi-winkels geweest om te luisteren en beide verkopers gaven aan dat dicht bij de muur plaatsen geen enkel probleem zou zijn voor het geluid. Nu wordt de boel binnenkort geleverd, dus ik kan nog geen ervaringen delen. Meer dan een cm of 5 heb ik waarschijnlijk niet.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1