Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PV-systeem aantal panelen, groot verschil in advies/offerte

Pagina: 1
Acties:

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:32
Na veel wikken en wegen besloten dat we ook aan de zonnepanelen willen.
Situatieschets: eigen huis, plat dak van 5,50 meter breed en 6 meter lang, drie hoog, geen schaduw, achtertuin op het zuiden.

In eerste instantie twee bedrijven benaderd om mee te beginnen.
Het eerste bedrijf heeft vrij vlot een keurige offerte opgeleverd inclusief datasheets van alle aangeboden componenten en het bijbehorende verhaal klinkt (voor mij als leek) als een klok. Paar dagen erna heb ik telefonisch contact met het tweede bedrijf en dat verloopt nogal vreemd door de toon van het gesprek maar het brengt me ook aan het twijfelen over de eerste offerte.

Eerste bedrijf biedt twaalf stuks Trinasolar (275Wp, TSM-DD05A.05) panelen aan op een FlatFix Fusion systeem.
Doordat het een gekoppeld systeem is dat aerodynamisch gesloten is (uit de datasheet, ik verzin het niet :) ) zou er relatief weinig ballast nodig zijn.
Bijgevoegd bij de offerte is een tekening met daarop vier rijen van drie, maten en dergelijke ontbreken, het aantal graden waaronder de panelen staan is dertien volgens de datasheet van het FlatFix systeem.
Als omvormer wordt een SolarEdge SE3000 aangeboden met twaalf stuks P300 optimizer.

Tweede bedrijf heeft afgelopen week gebeld en zou naar aanleiding van dat gesprek een offerte gaan uitbrengen. Na een korte inleiding over het plaatsen van panelen op bakken gevuld met ballast vanwege het platte dak kwam het aantal panelen ter sprake en dat was een absoluut maximum van zes stuks. Vol verbazing aangegeven dat dit naar mijn idee erg weinig was en vervolgens een verhaal aangehoord over het bouwbesluit en de daarin benoemde no-go zones bij een dak dat grofweg negen meter hoog is. Dat alles bij elkaar inclusief de benodigde afstand om geen schaduw van de ene rij op de volgende rij te krijgen resulteerde in maximaal zes stuks. Nog steeds verbaasd over het aantal aangegeven dat ze niet de enige zijn die ik om een aanbieding gevraagd heb en dat er al een offerte ligt voor twaalf stuks op exact hetzelfde dak. Dat is kennelijk tegen het zere been aangezien de toon nu anders wordt. Ik zou zelf heel makkelijk na kunnen rekenen (vier maal 120cm van de panelen en dan nog minstens 100 cm van de dakrand en ruimte tussen de panelen om schaduw te voorkomen) dat het onmogelijk is omdat een en ander ruim over de 6 meter komt. Met kleinere niet toegestane marges zou het misschien kunnen maar dan zijn we niet verzekerd en bij storm liggen alle panelen op straat en zul je net zien dat er iemand langs liep die dan de panelen op zijn hoofd krijgt.
Als dat de toon is waarop een gesprek gevoerd wordt dan heb ik er sowieso geen trek in om daar m'n zuurverdiende geld heen te brengen dus deze wordt het in ieder geval niet en ik heb het gesprek netjes afgerond met de mededeling dat ik geen offerte wens en een en ander moet laten bezinken.

De beslissing is in ieder geval genomen dat het tweede bedrijf geen offerte hoeft uit te brengen maar ze hebben wel voor twijfel gezorgd. De manier waarop er gecommuniceerd wordt is de reden om verder niets met ze te maken willen hebben maar de boodschap zelf kunnen wij niet goed op waarde schatten. Heeft het tweede bedrijf een punt, hebben ze volledig gelijk, zitten ze er helemaal naast?
Iemand die hier iets zinnigs over kan roepen?

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:29

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Inderdaad zijn er regels waar panelen onder vallen, gewoon beschikbaar als https://www.rijksoverheid...anelen-20november2012.pdf

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Maar dat gaat over vergunningsvrij bouwen, niet over windbelasting.
Sowieso kan je met een oost/west systeem dichter bij de rand komen (en zeker 12 panelen neerleggen, ook met zijn marges). Met een 10 tot 20 graden helling komt een paneel niet zo hoog, dus mag je dicht bij de rand.

Mijn bullshitdetector zou ook aanslaan.
Eén en ander zal ook te maken hebben dat hij op ongekoppelde bakken met ballast monteert, dan is wind veel gevaarlijker.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom niet 24x (of 20x) SF in oost/west op betonvoeten op 15 graden.
http://www.sun-solar.nl/i...f-15-graden-hellingshoek/

Dus zo: /\/\
4x 1257 = 5028 (en je hebt 5500)
Dan kun je er nog een wandelpaadje tussen houden.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-06-2017 20:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:29

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Proton_ schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 19:56:
Maar dat gaat over vergunningsvrij bouwen, niet over windbelasting.
Ik doelde op het benoemen van de exacte plaatsing op het platte dak:

"Komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een plat dak,dan geldt dat de collector of het paneel ten minste net zo ver verwijderd moet blijven van de dakrand als de collector of het paneel hoog is. Is het hoogste punt van de collector bijvoorbeeld 50 centimeter, dan moet de afstand tot de dakrand(en) ook minimaal 50 centimeter zijn."

Dus een meter hoog, dan rondom een meter vrij houden, heb je in plaats van 5,5 bij 6 meter een vlak van 3,5 bij 4 meter op het dak waar panelen kunnen staan zonder vergunning.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• Proton_

Proton_

Team Welles

... en weer solar edge. Lekker makkelijk, wel duur. Zeker als je geen schaduw hebt.
@DeBolle Panelen zijn een meter hoog als je ze recht overeind zet. Plat dak is 15 graden meer gangbaar, dan heb je maar 30 cm.

Vaak zit er ook nog een opstaand randje om een platdak, dat is de hoogte waarvandaan je meet. Dan kan je dus tot 25 cm van de rand.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ninjazx9r98 Windbelasting (wat echt wel een ding is op 9 meter hoogte) is een kwestie van niet te zuinig met ballast en de boel goed vastzetten.
Hoe dicht je bij de rand mag komen is een bouwbesluit dingetje (zie link hierboven) en is een kwestie van de opstelling niet te hoog maken.
Dat zorgt dan ook weer dat je minder ballast nodig hebt.

Bij een oost/west opstelling (zuid is zó 2012) heb je ook minder ballast nodig en kan je meer Wp op je dak kwijt.
Zelfs met DeBolle's zeer conservatieve schatting van een geschikte dakvlak van 3.5x4 meter kan je dan 8 panelen van 290 Wp kwijt.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:12

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik heb een hoog (+/-11 meter) hoekpand in centrum volgelegd tot 25 cm van de kant af. Met 10graden oost/west schansen. Zorg dat het niet (te)zichtbaar is vanaf de openbare weg.
10kg per balast per paneel per 10graden is de richtlijn. Als je daar iets boven gaat zitten gaat dat prima.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-11 10:07
Is dat niet wat weinig? Bij valkbox 3 20 graden in zone 2 ( zuidholland) bij 9m hoogte was het 5 tegels aan beide kanten( 1 voor 4 achter) dus totaal 10 = 90 kilo.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:12

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

@exroosje
Excuus! Je hebt deels gelijk!! het was 10kg, per 1m2 paneel per 10graden

Bij een zuidschans of oost/west? En dat is 20graden. Dus is ineens twee keer zoveel ballast bij oost/west dan ik heb met 10graden.

[ Voor 3% gewijzigd door Atomic2005 op 09-06-2017 20:56 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:32
Meer stof tot nadenken dus, over bijv een oost-west opstelling. De regels waar panelen onder vallen had ik inderdaad ook gevonden (en vergeten te noemen in m'n verhaal) maar kan ik een andere bewering (ook vergeten te noemen in m'n verhaal) van bedrijf nummer twee weer niet in terug vinden. Die bewering is namelijk dat er op grotere hoogtes strengere/andere eisen gelden voor wat betreft de afstanden tot de dakrand.

Het is overigens geen vrijstaand huis maar een rijtjeshuis dus ik neem aan dat ik alleen aan de voor en achterkant rekening moeten houden met de afstand tot aan de rand van het dak (vanwege de wervelingen bij de rand). Nemen we dan de 1 meter van @DeBolle heb ik een bruikbaar oppervlak van 5,5 bij 4 meter. De aangeboden panelen van het eerste bedrijf zijn 1,65 bij 1 meter dus 3 naast elkaar is een kleine 5 meter en als ze plat zouden liggen dan is 4 rijen achter elkaar 4 meter. Los van de vraag of een oost-west opstelling niet een betere keuze zou zijn moet het voorstel van het eerste bedrijf dus gewoon technisch haalbaar zijn lijkt mij?
Heel simpel gedacht zou ik de 12 stuks die aangeboden zijn dus ook nog kunnen draaien om een oost-west situatie te krijgen, dan wordt de afstand tot de rand 50cm ipv 1 meter maar zit ik nog steeds ruim boven de minimale afstand van 22 cm (wiskunde kennis is een beetje roestig maar volgens mij moet dat kloppen bij 1 meter en dertien graden).

En dan ga je lezen in de handleiding van FlatFix Fusion https://www.esdec.com/img...-daken-Duaal_REV09_NL.pdf en zie je daar dat de afstand tot de rand circa 1/5 van de hoogte van het gebouw moet zijn. Nemen we 9 meter voor 3 verdiepingen zit je dus ineens op 1,80 meter en wordt het beschikbare dak nog maar 5,5 bij 2,4 meter.
En zo ontstaat er nog meer twijfel en lijkt de boodschap van bedrijf twee, hoe rottig ook verpakt, wel weer te kloppen volgens de voorschriften van deze fabrikant :(
Pagina: 1