Toon posts:

Probleem volumeknop Panamax Pana-8701 uit 1985

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier wat problemen met mijn oude draagbare radio.

Het is een model uit 1985 zo'n grote met dubbeldeck.
Oké het merk is misschien wat twijfelachtig, maar heb er jaren plezier van gehad- waarna hij op een gegeven moment in de kast belandde; en zelfs twijfelde hem maar weg te doen.

Gelukkig niet gedaan- want dit spul blijkt nu flinke retro-waarde te hebben.
(het is eigenlijk maar matige kwaliteit, want het cassette-gedeelte eet graag bandjes op)

Het probleem is nu, dat de volumeknop als het ware vast zit.
Als de volumeknop op 0 minimum staat- blijft het volume te hard.

Als ik hem verder open draai, wordt het nog veel harder- dat het niet meer om aan te horen is- en bang dat ie zichzelf opblaast.

Kortom het geluid is nog steeds luid als de volumeknop op 0 staat.

Wat ik geprobeerd heb:
- volumeknop eraf, schoongemaakt

Er zit nog een regelstaafje onder de volumeknop (zie 2e foto) kan ik hier nog iets mee ?

Contactspray gebruik ik liever niet.

Ik durf hem eigenlijk ook niet open te maken- want ben bang dat ik hem niet meer volledig in elkaar kan krijgen.

Link voor de afbeeldingen
Afbeeldingslocatie: https://goo.gl/photos/6ckNx7Hrt5YPFVSe6

Beste antwoord (via Verwijderd op 08-06-2017 20:37)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik kan je helaas niet helpen, maar in dit topic: Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2 zitten heel veel mensen die oude radio's, cassetterecorders, etc helemaal reviseren. De kennis is wel aanwezig hier op Tweakers. Succes!

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik kan je helaas niet helpen, maar in dit topic: Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2 zitten heel veel mensen die oude radio's, cassetterecorders, etc helemaal reviseren. De kennis is wel aanwezig hier op Tweakers. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank u...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Graag gedaan. Hoop dat iemand je daar kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Potmeters zijn op een gegeven moment op, daar is niks aan te veranderen. Contactspray(kontakt chemie 60) is veels te agressief voor edele delen als potmeters. Daarvoor hebben ze lang geleden tuner cleaner (kontakt chemie 600) voor uitgevonden.

Eventueel daarna smeren met anti corrosion lubricant (kontakt chemie 61).

En dan heel vaak heel sneel op en neer draaien de potmeter, zodat de stand waar die lang in heeft gerust gelijk wordt met de rest. De rest is geoxydeerd, dus met vaak ronddraaien slijt de rest eromheen weer schoon. Die 61 pas toedienen als de potmeter weer naar behoren werkt, die zorgt voor een beschermlaag.

Uiteindelijk is de enige remedie vervangen, zeker op de goedkopere potmeters die ze massaal begin jaren 80 zijn gaan toepassen op het goedkopere segment.

[ Voor 16% gewijzigd door sugarlee89 op 09-06-2017 10:04 ]