Complete upgrade of selectief upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marciano96
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-10-2025
Mijn vraag
Zou ik mijn huidige systeem zo houden en kleine upgrades toepassen, of all out gaan en voor verschillende componenten upgrades voor aanschaffen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Huidige setup:
CPU: i7 2700k
MB: Medion 7667
RAM: HyperX 16gb DDR3
GPU: 1060 GTX STRIX, 960 GTX STRIX
PSU: 650W

Om mijn vraag wat op te helderen wil ik dit erbij vertellen. Mijn PC werkt nog goed en zo ook alle componenten alleen blijft er bij intensief gebruik het gevoel dat de volledige potentie niet gebruikt wordt. Zo is mijn CPU met een game zoals witcher 3 of ghost recon wildlands niet boven de 60% load uit te komen, zo ook mijn GPU die ondermaats lijkt te presteren. Ik heb door ASUS GPU tweak dit aangepast en nog steeds lijkt die niet zijn volledige potentie uit te brengen. Nu kwam dus de realisatie dat misschien mijn moederbord de schuldige is (geen support meer voor windows 10 ook). Eerste vraag is dit een mogelijkheid? Zo nee, hoe kan de PC dan zo onderpresteren terwijl die dat niet zou mogen doen. Zo ja, dan komen we bij mijn hoofdvraag aan. Wat is het beste plan van aanpak? Een nieuw moederbord kopen waar mijn huidige CPU nog op kan? Of een nieuw moederbord kopen en nieuwe CPU en dan ook nog als het kan nieuw setje DDR4.

Alle reacties

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-02 21:24
Ik heb een aantal vragen:

- Je hebt 2 videokaarten staan, zitten die ook allebei in de kast?
- Op welke resolutie speel je spellen?
- Welke voeding heb je?

Voor de duidelijkheid, tijdens een spel komt zowel de CPU als de GPU niet aan zijn max. load? (welke GPU hebben we het dan over?) Hoeveel FPS draait het spel op die momenten?

don't mind me

• Marciano96
Dankjewel voor de snelle response.
-Ja beide kaarten zitten in de kast. de 1060 is voor mijn main monitor (Full HD) 960 heb ik voor Physx en tweede monitor die zit op lagere resolutie.
-Altijd 1080p, ik heb vanaf dat ik deze nieuwe kaart gekocht heb (1060) de settings meestal op de settings staan die nvidia experience aanraad. Laatst heb ik dit genegeerd en alles op ultra gezet en uncapped fps om te zien hoever ik zou komen. De GPU leek zich niet meer in te spannen dan normaal en CPU ook niet temperaturen liggen allemaal rond de 60 graden. FPS kwam niet boven de 60 en in combat al helemaal niet.
-PSU is een FSP Gropu INC. (Fortron/Source)
Model no. FSP600-80EMDN 600W
Had me vergist met de 650W het is 600W
Dus CPU komt qua percentage gebruik niet boven 60%
GPU gebruikt niet eens de helft van zijn VRAM en overclockt ook niet (wat wel mag)
FPS zoals voorheen onder 60

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-02 21:24
Je zegt dat de FPS niet boven de 60 komt. Blijft hij wel stabiel of heb je last van framedrops?
dat je max 60 FPS haalt betekent meestal dat je Vsync aan hebt staan. Probeer dit eens uit te zetten.

Hoe log jij je FPS en CPU load?

don't mind me

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 20:47
Wat bedoel je met ondermaats presteren?
Krijg je lagere benchmarkscores dan je zou verwachten?
Draaien de spellen met veel stotters oid?
In welk spel haal je minder dan 60fps? Op welke settings?
Op wat voor frequentie draait je videokaart en op welke zou deze volgens jou moeten draaien?

Waarom heb je een dedicated GPU als physx kaart, welke je eigenlijk vrijwel nooit zult gebruiken (behalve de batman games) --> Probeer bij performance problemen eens zonder de GTX960 te spelen. Een constructie als deze kan soms verminderde performance hebben t.o.v. een enkele videokaart.

Een GTX1060 heeft op zich genoeg kracht om de meeste games op 60+fps te draaien op 1080p, maar dat is geen garantie, zeker met zeer hoge settings in games als Wildlands of the Witcher 3 (met hairworks aan)

• Marciano96
@Verwijderd VSync heb ik altijd uit, onder 60 dus rond 57 normaal en rond 48 in combat.
Ik log CPU load door percentages en grafieken in taakbeheer maar ook door snelheid in CPU-Z software.
fps gebruikelijk door het platform steam, uplay, origin etc.

@GromuhlDjun Ik was voorheen beetje terughoudend qua settings omdat ik die 960 alleen had, nu ik deze 1060 heb ben ik wat meer gaan verwachten en de settings die nvidia aanraad werken gwn goed alleen die zeggen dus dat ik bij witcher 3 alles op medium moet zetten.

Benchmarks zijn een goeie die zal ik even gaan uitproberen meteen hierna.

Witcher 3 is dus een van de spellen waar ik onder de 60 fps haal. Borderlands is er ook een van.
Dit is natuurlijk als ik de settings verhoog, maar ik had de gedachte dat ik zeker solid 60 mag verwachten van deze kaart.

Videokaart draait op core clock 683 max (net getest met witcher 3)
Memory clock kom ik ff niet wijs uit want die zegt max van 8000 maar klopt niet denk ik zo. ( heb er ook niet extreem veel verstand van).
Voor mijn gevoel gebruikt die nog niet eens de helft van zijn snelheid maar bij een GPU weet ik niet goed hoe dit zou moeten werken dus een uitspraak over hoeveel ik zou verwachten is zoveel als nodig is.

En inderdaad met wildlands ben ik het met je eens, maar bijvoorbeeld borderlands 2 krijg ik ook fps drops tot 40 fps aan toe in combat. Kan toch niet de bedoeling zijn.

• GromuhlDjun
Videokaart draait op core clock 683 max (net getest met witcher 3)
Memory clock kom ik ff niet wijs uit want die zegt max van 8000 maar klopt niet denk ik zo. ( heb er ook niet extreem veel verstand van).
De memory clock klopt volgens mij wel, maar de core clock niet. Deze zou minstens 1500 moeten kunnen halen onder load (en over het algemeen nog een paar honder mhz erboven is goed mogelijk)

Welk programma gebruik je om het te meten? MSI afterburner? Dan kun je zien wanneer de GPU welke snelheid heeft gehad.

Ik heb zelf een gtx980 gehad (ongeveer gelijk aan een 1060) en ik kon de Witcher 3 daarmee prima op 1080p draaien op een vrij constante 60fps op maximale settings. Dat zou jij ook moeten kunnen. Borderlands 2 al helemaal.

Het is vreemd gedrag, daarom zeg ik: probeer het eens zónder de GTX960 in je systeem. Ik vermoed dat in de combinatie van de 2 kaarten iets fout gaat.

Daarnaast zou je het ook kunnen proberen zónder Geforce experience. Dat stukje software heeft in het verleden al een aantal keer voor significante problemen gezorgd. Je hebt het niet nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door GromuhlDjun op 07-06-2017 16:51 ]

• Marciano96
@GromuhlDjun Ik gebruik Asus GPU tweakz daar zit een monitor bij.
Ik zal als ik tijd heb eens die extra kaart eruit halen, ik gebruik hem voor nu eigenlijk toch alleen maar voor mijn andere monitor. Ik had gedacht dat borderlands daar profijt van had met alle physx objecten maar misschien zoals je zegt werkt dat het alleen maar tegen.

Maar nu op mijn andere vraag kan het moederbord ook het probleem zijn bij zoiets?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:44

MsG

Forumzwerver

Komt regelmatig voorbij, doet me denken aan: PC uit 2011 vervangen en enkele delen hergebruiken

Zit zelf ook op dit socket met wat oudere processor. In sommige games wordt je dan inderdaad gebottleneckt op de CPU.

Heb je de CPU overclocked? Dat zou je ook nog kunnen overwegen. Je kan natuurlijk altijd upgraden, maar het is best een hele smak geld gezien je dan helemaal over moet en nagenoeg alles behalve de videokaart en voeding moet vervangen. Ik zou zeggen overklok de processor nog wat, loop de instellingen nog wat na en hou het nog een poosje uit op dit socket. Genoeg games waar deze processors namelijk nog best goed genoeg zijn.

EDIT: Oh je gebruikt een SLI-constructie? Gooit dat wellicht roet in het eten?

[ Voor 5% gewijzigd door MsG op 07-06-2017 17:57 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Marciano96
@MsG Ten eerste excuses dat ik die post nog niet eerder heb gevonden vrij recent en in principe komt zijn vraag exact overeen met die van mij.

CPU is standaard, zoals ik ook al eerder zeg deze lijkt niet de bottleneck te zijn en aan de snelheden van de GPU is het ook niet te zien. Dus ik vroeg me af of het moederbord de connectie kan verhinderen in zo een mate dat het moederbord de bottleneck wordt?

SLI is niet van toepassing helaas (?) 1060 heeft geen SLI (want anders zouden 2 1060 goedkoper en beter zijn dan 1 1080) en ik gebruik zelf nog geen directx12.

Edit: een SSD zou ik ook zeer interessant vinden omdat mijn pc nu gwn pokke sloom is. Nu ff opzoeken welke er op dit moederbord passen
2e Edit: pokke sloom heeft niks met het 'probleem' te maken, windows start gwn langzaam zowel als alle programma's/games

[ Voor 17% gewijzigd door Marciano96 op 07-06-2017 19:55 ]

• GromuhlDjun
Zit zelf ook op dit socket met wat oudere processor. In sommige games wordt je dan inderdaad gebottleneckt op de CPU.

EDIT: Oh je gebruikt een SLI-constructie? Gooit dat wellicht roet in het eten?
In sommige games een beetje, maar niet veel en zeker niet in de games die Marciano noemt.

Ik zou het eerder zoeken in de zeer lage clocks van de GPU, die kloppen gewoon niet.

Wat ook nog zou kunnen is dat de twee videokaarten teveel zijn voor de voeding en de 1060 niet genoeg stroom krijgt bij twee videokaarten en zichzelf lager klokt.

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-09-2025
Ik heb ooit een gpu gehad die niet lekker wou schakelen tussen 2d en 3d clocks. (AMD 290 geloof ik).
Na een bios flash was dit verholpen.

Je kunt proberen om via bijvoorbeeld MSI afterburner de clocks op de stock waardes te zetten, met grafiekje er naast, en dan kijken wat er gebeurt als je een game start.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Pagina: 1