Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC uit 2011 vervangen en enkele delen hergebruiken

Pagina: 1
Acties:

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Momenteel heb ik een PC samengesteld in 2011 met de volgende onderdelen erin. De voeding staat er niet bij maar dat is de XFX Core Edition PRO650W.

Deze voeding, de CD-ROM speler, de HDD (opslag) en de behuizing wil ik eigenlijk hergebruiken. De GTX 970 stamt uit vorig jaar en die voldoet nog prima voor de games die ik speel op 1440p. Die neem ik dus ook mee.

Huidig systeem:

#Product
1Intel Core i7 2600K Boxed
1MSI P67A-GD65 (B3)
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
1Antec Sonata Elite
1Dell Ultrasharp U2711 Zwart
1Creative Inspire T6100
1Scythe Mugen 2 Rev. B
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart

Nieuwe onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 350,36€ 350,36
1MSI Z270 SLI Plus€ 139,-€ 139,-
1Noctua NH-D14€ 68,50€ 68,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1Samsung 960 EVO 500GB€ 237,-€ 237,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 921,86

Dus ik wil een nieuw moederbord, een stevige CPU met degelijke koeler, een M.2 SSD van 500GB en 16GB RAM.

Een paar vragen:
  1. Kan ik die voeding gewoon hergebruiken? Is 650 watt genoeg? Denk het wel eigenlijk, het oude systeem draaide 2 kaarten in SLi zonder problemen :)
  2. Die i7 uit 2011 voldoet nog perfect, daarom weer een i7. Maar ik heb het vermoeden dat die oude i7 eigenlijk vandaag de dag nog steeds overkill is. In benchmarks online zie ik dat een i5 iets van 5 tot 10 FPS minder draait in games. Dat is mij op zich wel €100 waard. Of kan ik gewoon een i5 nemen en zou ik daar weer jaren mee vooruit kunnen?
  3. Zou ik direct voor 32GB RAM gaan? Ik heb nu 8GB en dat is echt te weinig aan het worden. Dit later upgraden kan altijd nog, natuurlijk.
  4. Kan ik op dit moederbord die M.2 SSD's ook in RAID-0 laten lopen? En is dat aan te raden voor snelheid? Ik zie online wel wat resultaten die veelbelovend zijn, maar ik weet niet echt of dit moederbord dat ondersteunt.
  5. Dit gaat wel passen in die Antec Sonata kast, toch?
  6. Eventueel andere tips?

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11 10:24
Blue-eagle schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:26:
• Die i7 uit 2011 voldoet nog perfect..
Waarom wil je hem dan vervangen? :)

• Blue-eagle
  • Niet online
Willem1990 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:29:
[...]

Waarom wil je hem dan vervangen? :)
Het moederbord is niet echt future-proof, ik heb hem vorig jaar geflashed naar een nieuw BIOS om die GTX te kunnen gebruiken, maar sindsdien voelt het allemaal een beetje krakkemikkig. Ik wil eigenlijk RAM upgraden naar 16GB of zelfs nog meer, maar ik weet niet welke RAM nog te krijgen is voor dit moederbord en of dat naast de huidige 8GB gaat passen. En ook wil ik een goede M.2 SSD, maar die laatste past niet in mijn huidige moederbord.

De CPU is niet de beperkende factor, eigenlijk is de rest gewoon verouderd :+ En als ik een nieuw moederbord neem (want M.2 SSD) moet er ook een nieuwe CPU bij.

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:46
Ik zou alleen de SSD er in zetten en voor de rest gewoon nog je huidige setup blijven gebruiken.
Die SSD zou ik niet in RAID 0 zetten, de snelheids winst is verwaarloosbaar en de risico's zijn groot.

Je Core i7 is nog voldoende volgensmij, als je over een jaartje een nieuwe grafische kaart koopt is de impact veel groter.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou er een SSD inzetten, bijv de pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB

Dat zal een heel stuk schelen.

• REDSD
Persoonlijk zou ik er een 1TB SSD van samsung in zetten, zodat je in de toekomst ook alle games op de ssd kan draaien.
Een extra 8GB DDR3 er in, die twee onderdelen zorgen voor de meeste snelheidswinst en je houd geld over die later weer kan gebruiken.

• Blue-eagle
  • Niet online
REDSD schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:36:
Ik zou alleen de SSD er in zetten en voor de rest gewoon nog je huidige setup blijven gebruiken.
Die SSD zou ik niet in RAID 0 zetten, de snelheids winst is verwaarloosbaar en de risico's zijn groot.
Die M.2 past helaas niet op mijn huidige moederbord :) Dan zou ik voor een goedkopere SATA schijf kunnen gaan, zoals de Samsung 850 EVO 500GB. Op zich wel gewoon een optie inderdaad.

RAID 0 leek online tot soms wel een 50% snelheid winst op te leveren. Dat leek mij eigenlijk wel interessant. Maar ik zie ook dat die M.2 (PCI-E) verkeer steelt van de andere PCI-E lanes, dus dat kan een videokaart minder optimaal laten werken.

Goed punt :)
Je Core i7 is nog voldoende volgensmij, als je over een jaartje een nieuwe grafische kaart koopt is de impact veel groter.
Hmja dat is wel een issue. Die GTX 970 werkte niet standaard op het BIOS van 2011. Die moest ik flashen en dat was echt takke veel werk :D Ik moest er zelfs een PS/2 keyboard voor regelen die nergens meer te krijgen was, want USB werkte niet in 't BIOS :+

Geen idee of een videokaart upgrade mogelijk is met dit moederbord. En of de bottlenecks dan niet bij de CPU en het RAM gaan liggen.

• REDSD
Blue-eagle schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:45:
RAID 0 leek online tot soms wel een 50% snelheid winst op te leveren. Dat leek mij eigenlijk wel interessant. Maar ik zie ook dat die M.2 (PCI-E) verkeer steelt van de andere PCI-E lanes, dus dat kan een videokaart minder optimaal laten werken.
Ik heb zelf 2 SSD's in RAID 0 gehad en in de benchmarks was hij inderdaad snel, maar in de praktijk bij het laden van games was hij niet sneller dan van mijn vrienden die één SSD gebruikte. Als je daarna de SSD wilt verhuizen was het een drama om de RAID config weer goed te krijgen.

Het moederboard zou het moeten ondersteunen, maar dan kan je tegen die tijd alsnog een nieuwe moederboard met cpu kopen als dat nodig is.

Op youtube staat een vergelijking van verschillende generaties i7:

Je ziet een verschil van 30% met de vorige generatie core i7, maar dat is wel met de beste grafische kaart beschikbaar op de hoogste settings waardoor de CPU altijd de bottleneck is.

• Blue-eagle
  • Niet online
REDSD schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:54:
[...]

Ik heb zelf 2 SSD's in RAID 0 gehad en in de benchmarks was hij inderdaad snel, maar in de praktijk bij het laden van games was hij niet sneller dan van mijn vrienden die één SSD gebruikte. Als je daarna de SSD wilt verhuizen was het een drama om de RAID config weer goed te krijgen.
Goed punt. Het ging mij inderdaad om het laden van games :) Dat scheelt al de helft.
Het moederboard zou het moeten ondersteunen, maar dan kan je tegen die tijd alsnog een nieuwe moederboard met cpu kopen als dat nodig is.

Op youtube staat een vergelijking van verschillende generaties i7:
[video]

Je ziet een verschil van 30% met de vorige generatie core i7, maar dat is wel met de beste grafische kaart beschikbaar op de hoogste settings waardoor de CPU altijd de bottleneck is.
Toffe video :) Bij CPU intense games zie je inderdaad veel verschil. De games die ik nu speel zijn niet echt FPS intensief (Overwatch, World of Warcraft, The Witcher 3).

Dus ok, dan is de conclusie eigenlijk dat ik gewoon 8GB RAM erbij moet willen prikken, en daarnaast een SSD aanschaf om vanaf te gamen :)

Fascinerend op zich wel, hoe een CPU van 6 jaar geleden nog perfect voldoet. Het profijt van een nieuwe generatie Intel CPU ontgaat mij dan ook een beetje, tenzij je CAD of video werk doet, of dure simulaties draait.

• REDSD
Ik trok die conclusie een tijdje terug ook, de koste voor een nieuwe cpu ten opzichte van de prestatie winst was het gewoon niet waard.

Ik speel ook overwatch, rocket league, BF1, Player Unkown Battleground en ze draaien allemaal nog gewoon goed met een GTX 970.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Een 'gewone' SSD is ook al een boost tov een HDD. De snelheidswinst van een M.2 ga je amper merken bij normaal gebruik, de RAID optie lijkt me ook overkill...

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb zelf en i5 2500k en met een redelijke overclock kan die nog prima mee. Recentelijk van 8GB naar 16GB gegaan en een GTX 1060 3GB gekocht om de HD6950 te vervangen. Alle moderne games leveren eigenlijk geen probleem op met deze combinatie. Jij hebt nog een sterkere CPU ook dus met een aardige overclock moet je daar nog prima op vooruit kunnen.

Ik zou niet upgraden maar nog wat geld opzij zetten zodat je over een korte tijd een algehele upgrade kan uitvoeren inclusief nieuwe videokaart. Nu enkel voor die 8GB upgrade gaan (idealiter via Vraag&Aanbod) en die 512GB SSD. Die SSD kan je altijd nog meenemen en geheugen kan je over een jaar wel weer verkopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:44

MsG

Forumzwerver

Zit ook een beetje vast op dit socket met hetzelfde spul, iets slechter. Een i5 2500 Non-K @ 4 Ghz met een GTX 970. Kwam van een HD7970 en het prestatieverschil van een GTX 970 viel me wel iets tegen, bij elke game die meer kracht benutte van de GTX 970 werd weer geremd door de CPU. Zo liep Hitman (2016) krap aan, terwijl deze an sich goed moet draaien op een 970. Ook Arma 3 bleef zwaar, wel liepen de meeste games iets beter. Zit nog wel op Windows 7, wellicht dat Windows 10 toch voor optimalisaties zorgt?

De meerprijs naar een heel nieuw platform met alles is gewoon enorm dat ik dat het momenteel nog steeds niet waard vind, ook tweedehands is dat nog een beste operatie. Naar 16GB is geen gekke stap, dat heb ik enkele jaren geleden gedaan en nog geen seconde spijt van gehad. Wel is het zo met ouder geheugen dat het vaak juist duurder wordt, dus het is te hopen dat je nog iets goedkoops kunt vinden. Mijn 2e 8GB reepje was tweedehands duurder dan de nieuwprijs van het 1e 8GB reepje enkele jaren eerder.

[ Voor 4% gewijzigd door MsG op 30-05-2017 15:23 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Blue-eagle
  • Niet online
Ik heb helaas 2 reepjes van ieder 4GB, en ik lees overal dat de ideale situatie gewoon 2x8GB is :) Dus ik denk dat ik (misschien via V&A) 2x8GB ga aanschaffen, CAS 9 en 1333 mHz, dan kom ik weer een paar jaartjes vooruit.

Dus ik heb nu besteld:

1x Samsung 850 EVO 250GB - want als een gemiddelde game 50GB in beslag neemt kan ik daar zo'n 5 games op kwijt. Over het algemeen speel ik veel minder games, dus dit is voorlopig voldoende. Als ik weer ga upgraden over een tijdje dan plaats ik deze 250GB SSD in een case en wordt 't een externe schijf :7

2x Kingston ValueRAM KVR1333D3N9H/8G - 16GB in totaal, 2 balkjes. Dan kan ik tenminste weer browsen tijdens het gamen. En ook Spotify afspelen. Et cetera.

Totaalkosten ongeveer €220 euro :) Voor de €800 die ik bespaar kan ik een dikke kaart kopen over een tijdje. Misschien gewoon een 2e hands GTX 970 zodat ik die in SLi kan zetten. Of ik verkoop die van mij en ga direct voor een 1080.

• REDSD
Blue-eagle schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:58:
Totaalkosten ongeveer €220 euro :) Voor de €800 die ik bespaar kan ik een dikke kaart kopen over een tijdje. Misschien gewoon een 2e hands GTX 970 zodat ik die in SLi kan zetten. Of ik verkoop die van mij en ga direct voor een 1080.
Ga niet voor SLI, dat werkt niet bij alle spellen en ik geloof zelfs dat het soms slechter presteert dan één kaart. Dan kan je beter voor de 1070 of 1080 gaan inderdaad.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:44

MsG

Forumzwerver

Vraag me af hoe significant dat is 4 * 4GB of 2 * 8GB. Ik zit hier geloof ik ook op 4* 4GB. Je kan dan niet meer uitbreiden, maar denk dat het een stukje goedkoper is.

Vindt de 2 X 60 euro bijna voor het RAM nieuw namelijk nog best stevig.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1