Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Desktop t.b.v. technisch tekenen met Stabiplan, Revit Dialux

Pagina: 1
Acties:

• PatrickI
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-12-2020
Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem is bedoeld om te kunnen gaan werken met Stabiplan, Revit en Dialux. Hierbij wil ik ook gebruik maken van de 3D-modellen van de programma's

Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijsindicatie is 1500-2000 euro incl BTW. Assemblage doe ik zelf

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb de voorkeur om mijn LG 26LV5500 te hergebruiken en op een later tijdstip een monitor aan te gaan schaffen.Het systeem zelf wil ik compleet nieuw aanschaffen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik verwacht niet heel veel bijzonders nodig te hebben. Onderaan heb ik een lijst opgesteld.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Heb in het verleden altijd met Intel gewerkt en Corsair als betrouwbaar ervaren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De computerkast is wat ondiep, 500mm. Belangrijk is dat het systeem echt stil is. Ik wil alleen met SSD's gaan werken

Ga je overklokken?
Dit ben ik niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoor graag van jullie of er alternatieven zijn waardoor ik een stillere machine kan gaan bouwen. Daarnaast zijn alle tips welkom m.b.t. betere prestaties. Wellicht heb ik componenten uitgekozen die niet geschikt zijn voor hetgeen ik de machine voor wil gebruiken

Ik ben erg benieuwd naar de reacties.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 350,16€ 350,16
1Asus Prime Z270-A€ 158,50€ 158,50
1Gigabyte Aorus GeForce GTX 1060 6G 9Gbps€ 316,-€ 316,-
1be quiet! Silent Base 800 Zwart€ 123,-€ 123,-
1Scythe Fuma€ 42,50€ 42,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 121,-€ 121,-
1be quiet! Dark Power Pro 11 650W€ 160,-€ 160,-
1be quiet! Straight Power 10 700W€ 121,95€ 121,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 152,51€ 152,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.545,62

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Als je niet gaat overklokken, heeft een Z270 moederbord geen zin. Je kunt dan zo'n 60 euro besparen door bijvoorbeeld pricewatch: MSI B250 PC Mate of pricewatch: Gigabyte GA-B250-HD3P of pricewatch: ASRock B250 Pro4 te pakken. Een K processor vind ik wel te verdedigen, zeker als je rekening houdt met herverkoop.

Zoals je in Voeding advies en informatie topic - Deel 33 kunt lezen, is elke voeding duurder dan pricewatch: Corsair RM550x eigenlijk altijd onnodig. Deze voeding is gewoon goed genoeg, en duurder geeft minieme of geen verbeteringen.

Ik twijfel verder of een 1060 het waard is boven een 1050 Ti voor jouw toepassingen. Ik ben niet bekend met de specifieke software, dus hopelijk kan iemand anders je hier verder mee helpen.

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:00
Simpel, dat heb ik al voor je uitgezocht laatst.
Alleen een cardreader erbij, verder niets aan wijzigen :)

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
CPU keuze is spot-on. Single-core performance is het enige wat telt bij modelleren. K versie van de i7 is sowieso een goede keuze want de kloksnelheid is ook hoger dan die van de non-k versie.

1060 zou ik gewoon voor gaan omdat het makkelijk kan in je budget, maar als je wilt bezuinigen zit hier wel ruimte.

Mocht je meer van je budget willen gebruiken dan kan je kijken naar een M.2 ssd en 32 GB gebeugen.

En wat @lactaxative over de voeding zegt. 550W lijkt me zelfs nog vrij ruim. Mocht je per se platinum willen kijk dan naar: pricewatch: Super Flower Leadex Platinum 550W Zwart of pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 11 550W

[ Voor 16% gewijzigd door Jesse op 08-06-2017 10:30 ]

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-11 14:38
Videokaart
Ik weet dat wij hier op werk voor het tekenwerk (2D CAD i.c.m. Nordined + 3D Revit) videokaarten uit de Nvidia Quadro reeks hebben. Zou je daar even in verdiepen, als je op de Autodesk site zelf kijkt worden deze kaarten ook geadviseerd.

Geloof dat Nordined aardig vergelijkbaar is met Stabiplan. Heb zelf een K620 in deze teken PC zitten - is voldoende voor het 2D tekenen in AutoCAD.

http://www.nvidia.com/obj...-suite-find-graphics.html

Volgens de nvidia site zul je met Revit genoeg aan deze kaart hebben: pricewatch: PNY NVIDIA Quadro P600. Dit is de vervanger van de K620.

Heb je nog genoeg ruimte in je budget over, zou je nog een stapje hoger kunnen gaan naar: pricewatch: PNY Quadro P1000 (+DVI apdaters)

Processor
Verder zou ik niet voor een K CPU gaan, maar voor de i7 7700 - pricewatch: Intel Core i7-7700 Boxed en gewoon de stockkoeler erop houden.

Werkgeheugen
16GB DDR4 geheugen zou genoeg moeten wezen. pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 - mocht dit niet het geval zijn, kun je eventueel later nog wat bij prikken. Maar in ieder geval met een 10+ AutoCAD tekeningen en een Revit model zie ik mijn gebruik niet hoger dan 10GB gaan.

Voeding
Aan 550W heb je meer dan genoeg: pricewatch: Corsair RM550x.

[ Voor 95% gewijzigd door Tijgertje op 08-06-2017 11:45 ]

• PatrickI
Bedankt voor de snelle reacties.

Even over de voeding. Jullie hebben het allemaal over de pricewatch: Corsair RM550x
Teq, hoe bevalt deze op het gebied van geluid? Mijn desktop zal namelijk in de huiskamer komen te staan. Daarom wil ik ook graag een fluisterstille machine.
_Teq_ schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:25:
Simpel, dat heb ik al voor je uitgezocht laatst.
Alleen een cardreader erbij, verder niets aan wijzigen :)
Ik had je lijst doorgenomen. Ik zal niet zo veel als jij met 3D doen. Daarom denk ik dat de 1080 een beetje overkill is en de 1060 in mijn situatie toereikend zal zijn.

Wat Jesse aangaf, heb ik zitten kijken naar M.2 SSD. Wellicht dat ik die er bij doe. Dan wel de iets lichtere versie. Ik verwacht dat 250GB voldoende moet zijn voor W10 en een paar programma's.

Op het gebied van intern geheugen zal ik beginnen met 16GB en wellicht uitbreiden met 16GB als dit nodig mocht zijn.

Ik heb de lijst aangepast.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 350,15€ 350,15
1Asus Prime Z270-A€ 154,95€ 154,95
1Gigabyte Aorus GeForce GTX 1060 6G 9Gbps€ 316,-€ 316,-
1be quiet! Silent Base 800 Zwart€ 124,-€ 124,-
1Scythe Fuma€ 42,50€ 42,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1be quiet! Dark Power Pro 11 550W€ 143,05€ 143,05
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 152,51€ 152,51
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,42€ 126,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.536,58

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

[ Voor 3% gewijzigd door PatrickI op 12-06-2017 14:49 . Reden: Toevoeging quote ]

• Jesse
Over de RM550x:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wUVDWjKLblk3gBm29eVrBP1z/full.png

Be Quiet claimt voor die voeding 10.1 dB(a) onder full load dus die wordt nooit hoorbaar. De RM zal dat met jou belasting ook nooit worden. (Voor beide muv als je je oor zo'n beetje erop legt.) Om de knoop door te hakken moet je denk ik een review proberen te vinden waarin ze worden vergeleken, of gewoon degene kiezen waar je je goed bij voelt. Dit zijn iig allebei top voedingen.

2 losse ssd's lijkt me niet heel praktisch. Dan zou ik voor 1 grotere M.2 gaan of M.2 laten zitten.

[ Voor 139% gewijzigd door Jesse op 09-06-2017 10:47 ]

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-11 14:38
PatrickI schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:14:
Ik had je lijst doorgenomen. Ik zal niet zo veel als jij met 3D doen. Daarom denk ik dat de 1080 een beetje overkill is en de 1060 in mijn situatie toereikend zal zijn.
Een 1060 is niet voor tekenwerk bedoeld. Zoals ik al in mijn vorige bericht zei, het is beter om voor de Nvidia Quadro reeks gaan als je wil gaan tekenen. Aangezien je niet veel 3D zal gaan tekenen, zal de P600 genoeg zijn.

Of ben je nog van plan te gaan gamen o.i.d.?

pricewatch: PNY NVIDIA Quadro P600

• Jesse
De Geforce kaarten werken prima en je hebt veel meer performance voor veel minder geld.
Quadro is alleen interessant voor grote bedrijven die geld over hebben voor minder risico (die overigens nergens daadwerkelijk gekwantificeerd is): door autodesk gecertificeerde drivers.

Bij mij op het werk hebben ze jarenlang dikke gamekaarten in de HP Z-series workstations gezet omdat dat veel meer waar voor het geld gaf. Werkte buitengewoon goed.

Zie ook bijvoorbeeld de overweging van _Teq_ in "Workstation architect (max. € 2000,- excl. BTW)"

Autocad en Revit vragen bij het meeste gebruik overigens vrij weinig van een grafische kaart.
Voordeel van een Geforce is ook nog eens dat je een kaart kan uitkiezen met een stille koeler.

[ Voor 19% gewijzigd door Jesse op 09-06-2017 11:36 ]

• PatrickI
Jesse schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:34:
Over de RM550x:
[afbeelding]

Be Quiet claimt voor die voeding 10.1 dB(a) onder full load dus die wordt nooit hoorbaar. De RM zal dat met jou belasting ook nooit worden. (Voor beide muv als je je oor zo'n beetje erop legt.) Om de knoop door te hakken moet je denk ik een review proberen te vinden waarin ze worden vergeleken, of gewoon degene kiezen waar je je goed bij voelt. Dit zijn iig allebei top voedingen.

2 losse ssd's lijkt me niet heel praktisch. Dan zou ik voor 1 grotere M.2 gaan of M.2 laten zitten.
Geluid vind ik erg belangrijk omdat mijn werkstation in de huiskamer staat. Daarom heb ik ook voor een Be Quiet gekozen.

Het idee achter de 2 losse SSD's is dat ik mijn programma's en OS op 1 wil zetten en de tweede gebruik voor opslag. Ik heb daarbij gekozen voor een 2de SSD i.p.v. een gewone harde schijf omdat een SSD geen bewegende delen heeft en makkelijk in het budget past.
Tijgertje schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:55:
[...]

Een 1060 is niet voor tekenwerk bedoeld. Zoals ik al in mijn vorige bericht zei, het is beter om voor de Nvidia Quadro reeks gaan als je wil gaan tekenen. Aangezien je niet veel 3D zal gaan tekenen, zal de P600 genoeg zijn.

Of ben je nog van plan te gaan gamen o.i.d.?

pricewatch: PNY NVIDIA Quadro P600
Het is een systeem bedoeld voor zakelijk gebruik. Gamen zal er niet op gebeuren.
Ik zal op dit moment niet veel 3D-tekenen. Echter verwacht ik dit in de toekomst wel te gaan doen.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
De RM550x is stil zat, 'k heb hem en ik hoor em niet... Andere onderdelen maken zowiezo meer lawaai. Aparte SSD's lijken me ook gewoon zinloos, gewoon 1 grotere nemen, goedkoper sneller & handiger. M.2 lijkt me overkill voor wat je gaat doen, beter een gewone met dubbel zoveel opslag waar je wel iets aan hebt.

Mobo kan ook een pak goedkoper maar daar heb je precies ook redenen voor om dat toch niet te doen? Als ik naar je eisen kijk zie ik er geen reden toe.

Komt in de huiskamer... wil je dan echt zo'n mega kast? 73L, dat is een gigant hé? Alle onderdelen passen ook in stille cases die daar 3 keer in passen. Het lijkt er helemaal niet op dat je ooit al die ruimte gaat nodig hebben.

• _Teq_
Idem, ik heb 'm en ik hoor niets (als in: helemaal niets, van het hele systeem niet).

Quadro vs. Geforce is een no-brainer voor mij vanaf nu: altijd Geforce, het systeem werkt als een speer.

• PatrickI
Inrage schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:49:
De RM550x is stil zat, 'k heb hem en ik hoor em niet... Andere onderdelen maken zowiezo meer lawaai. Aparte SSD's lijken me ook gewoon zinloos, gewoon 1 grotere nemen, goedkoper sneller & handiger. M.2 lijkt me overkill voor wat je gaat doen, beter een gewone met dubbel zoveel opslag waar je wel iets aan hebt.

Mobo kan ook een pak goedkoper maar daar heb je precies ook redenen voor om dat toch niet te doen? Als ik naar je eisen kijk zie ik er geen reden toe.

Komt in de huiskamer... wil je dan echt zo'n mega kast? 73L, dat is een gigant hé? Alle onderdelen passen ook in stille cases die daar 3 keer in passen. Het lijkt er helemaal niet op dat je ooit al die ruimte gaat nodig hebben.
Welke kast zou jij me dan aanraden?

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:57
Bij CAD programma's is de CPU het belangrijkst. Een dure of goedkope GPU ga je geen verschil zien in "FPS", er is zelfs geen verschil tussen een Quadro en Geforce. Toch adviseer ik een Quadro, de Quadro heeft namelijk gecertificeerde drivers. Dit houdt in dat de drivers eerst grondig getest zijn voor de CAD software. Wanneer je gebruik maakt van Geforce kunnen sommige softwareleveranciers moeilijk doen als je support nodig hebt. Uiteindelijk kan je alleen geld verdienen als je pc goed werkt.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
Is afhankelijk van het programma. Het ene Cad programma werkt beter met een Quadro/Firepro. Het andere beter met een Radeon/Geforce.
Dat van gecertificeerde drivers is ook een beetje marketing bullshit. Ik heb genoeg bugs gezien met Autodesk Inventor, maar geeneen daarvan was driver gerelateerd.

• Squats
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01:01

Squats

Wereldreizende tweaker

Op mijn bedrijf gebruiken ze titans voor autocad werkt prima volgens de genen die ze gebruiken

Bericht ontvangen uit China

• _Teq_
mc_maarten schreef op maandag 12 juni 2017 @ 21:15:
Toch adviseer ik een Quadro, de Quadro heeft namelijk gecertificeerde drivers. Dit houdt in dat de drivers eerst grondig getest zijn voor de CAD software. Wanneer je gebruik maakt van Geforce kunnen sommige softwareleveranciers moeilijk doen als je support nodig hebt. Uiteindelijk kan je alleen geld verdienen als je pc goed werkt.
Ja. Maar dan niet.
Geoptimaliseerde drivers zijn natuurlijk nodig om de _veel_ tragere en duurdere pro-kaarten te vermarkten, verder is het niets dan marketing? Ik draai CAD / 3D, wat zou ik als gebruiker voor voordeel hebben bij een geoptimaliseerde driver van een dure trage kaart, terwijl een niet-geoptimaliseerde driver van een veel snellere en goedkoperen consumentenkaart exact hetzelfde doet? Noem één bedrijf dat geen support verleent voor workstations die geen Quadro/Firepro bevatten?

Ik heb me best een tijd druk gemaakt om de beweringen die jij zo uit de losse pols doet, maar dit lijkt een hardnekkig fabeltje dat de GPU-bakkers ons hebben wijs gemaakt, en nergens gebaseerd op een ervaring? Sterker nog: het internet puilt uit met gebruikers die consumentenkaarten aanraden voor dit soort toepassingen?

Ik laat dan heel specifieke en exotische softwaretoepassingen buiten beschouwing. Tevens ga ik ervan uit dat je een 'gewone' bedrijfsvoering bedoelt, niet de ontwikkeling van een space-shuttle :)

• wappiewappie
Voor Patrickl lijkt mij een aparte videokaart overigens helemaal niet nodig.
Kijk eerst maar eens hoe ver je komt met de interne gpu. dat gaat meestal prima.
Mocht je toch een sterkere videokaart nodig hebben, dan is dat eenvoudig achteraf toe te voegen.

• Jesse
wappiewappie schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:47:
Voor Patrickl lijkt mij een aparte videokaart overigens helemaal niet nodig.
Kijk eerst maar eens hoe ver je komt met de interne gpu. dat gaat meestal prima.
Mocht je toch een sterkere videokaart nodig hebben, dan is dat eenvoudig achteraf toe te voegen.
In mijn ervaring is een aparte videokaart (iig voor Autocad) een must. Die interne graphics zijn veel te schraal. Ik zou minimaal voor een 1050 gaan. Is ook zeker gerechtvaardigd als je kijkt naar de rest van het systeem.

[ Voor 12% gewijzigd door Jesse op 14-06-2017 08:47 ]

• wappiewappie
Jesse schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:45:
[...]

In mijn ervaring is een aparte videokaart (iig voor Autocad) een must. Die interne graphics zijn veel te schraal. Ik zou minimaal voor een 1050 gaan. Is ook zeker gerechtvaardigd als je kijkt naar de rest van het systeem.
Zal dan wel aan het programma liggen.
Mijn ervaring met Inventor is dat het tot ca. 1000 onderdelen prima gaat op de igp.

Autocad is een simpel 2D* lijntrek programma. Daar had mijn laptop 10 jaar geleden al geen enkele moeite mee.

*Ja, je kunt er ook in 3D mee tekenen, maar dat doet geen hond.
Pagina: 1