Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

snelheid db op een NAS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
LS

kan iemand mij helpen met de bottelnek in de volgende configuratie:

NAS (My Cloud opslag van Western Digital) met netwerkkabel verbonden met een Ziggo modem-router,
zes laptops via Wifi verbonden met de Ziggo modem/ router,
Access db frontend staat op de laptops, de backend staat op de NAS.
De laptops hebben een netwerkmap met de NAS. De tabellen op de NAS zijn totaal ongeveer 10 mgb groot. De NAS wordt alleen voor deze backend van Access gebruikt.

Bij één gebruiker geen probleem, bij twee ook niet, maar de snelheid loopt rap terug bij zes gebruikers, met name als er een andere tabel opgeroepen wordt (dan gaat het ineens om seconden). Heeft dat misschien met de hd in de NAS te maken (dat is geen SSD) ?

Veel dank alvast als iemand ons hiermee zou kunnen helpen.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:23

lier

MikroTik nerd

Access was (in mijn tijd) niet ideaal om met meerdere gebruikers tegelijk mee te werken. Is er een optie om een echt dbms (zoals bijvoorbeeld mysql) in te zetten?

Werkt het wel/beter als de database op een client staat?

[ Voor 15% gewijzigd door lier op 06-06-2017 21:53 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Sowieso is Access niet echt bedoeld voor een multi-user omgeving.

Maargoed.
Het zou kunnen dat de NAS het niet heel erg cool vindt als er files van 10MB per stuk worden ingelezen met meerdere users tegelijk.
Ik neem aan dat je SMB gebruikt (c.q. Bestand en Printerdeling protocol van Windows). Wat mij opvalt aan de meeste NASsen, is dat het SMB protocol de grootste verbruiker van rekenkracht is.
En rekenkracht heeft de gemiddelde NAS niet zoveel.
Je zou kunnen kijken of een ander protocol betere resultaten oplevert. Bijvoorbeeld met iSCSI.

Ander idee: Wat gebeurt er als je een PC inricht met wat gedeelde mappen en die de bestanden laat serveren? Werkt dat wel sneller?
Als het sneller is, weet je dat het aan de NAS ligt.
Is het even snel (of niet significant sneller) dan weet je dat het aan Access ligt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Heel veel dank voor het meedenken. Een ander db is vooralsnog geen optie. Als singe user op een cliënt is deze kleine db supersnel. Wat ik lees dat Acces het zeker zou moeten kunnen, mist niet groter dan 1 GB (en het gaat maar om MB's). Naast de varianten: het protocol, de harde schijf, de processor, hoor ik ook dat de wifi van Ziggo een probleem zou kunnen zijn. Een andere router zou de oplossing zijn. Is dat nog aannemelijk ? Ook al lijkt een andere NAS misschien ook een optie (met SSD). Of een NAS met draadloze toegang ? Die test met een gedeelde map op een pc is eerst een goed idee. Nogmaals veel dank !

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je nas het gelijktijdig bewerken niet zo leuk vindt/ als je db toch al gesplitst is zou het naar een een echte database overzetten ook niet meer zo'n grote stap hoeven te zijn. In hoeverre is er een risico van gelijktijdig hetzelfde record wijzigen?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 23:14:
Heel veel dank voor het meedenken. Een ander db is vooralsnog geen optie. Als singe user op een cliënt is deze kleine db supersnel. Wat ik lees dat Acces het zeker zou moeten kunnen, mist niet groter dan 1 GB (en het gaat maar om MB's). Naast de varianten: het protocol, de harde schijf, de processor, hoor ik ook dat de wifi van Ziggo een probleem zou kunnen zijn. Een andere router zou de oplossing zijn. Is dat nog aannemelijk ? Ook al lijkt een andere NAS misschien ook een optie (met SSD). Of een NAS met draadloze toegang ? Die test met een gedeelde map op een pc is eerst een goed idee. Nogmaals veel dank !
Oh wacht, ik dacht dat t om files van 10MB per stuk ging.
Dus je zit letterlijk met 6 man in één file van 10MB te werken? Geen wonder dat dat traag is. Geen enkele schijf die dat leuk gaat vinden. SSD zal een verbetering zijn, maar een MyCloud is een (volgens mij) dicht gesealed apparaat waarvan de schijf niet vervangbaar is (klopt dat?)

Sowieso is de file zelf alleen maar het data-bestand en die is gestructureerd zodat een database-engine er in kan zoeken.
Met Access draai je de engine op elke individuele PC, dus ze gaan sowieso met elkaar zitten bekvechten over wie er eerst mag wroeten in het databestand.
Als je meerdere users tegelijk hebt, wil je de engine en de data bij elkaar hebben, en je user front-end moet daar van losgekoppeld zijn, zodat de engine zelf kan regelen wie eerst gaat (plus dat er allerlei optimalisaties kunnen worden toegepast zoals caching).

Elke enigzinds fatsoenlijke NAS kent tegenwoordig wel een vorm van apps die je kan installeren. Vaak is daar ook MySQL bij (of één van de 100% compatible drop-in replacements zoals MariaDB of Percona).

Ik zou je dan ook sterk adviseren om even goed te kijken naar de mogelijkheid om MySQL (of wat anders) in te gaan zetten.

MySQL als backend voor Access: https://dev.mysql.com/doc...access-linked-tables.html
Zodat je gewoon met Access kan blijven werken, maar de data anders opgeslagen en verwerkt wordt.

Blijkbaar staat MySQL al standaard op de MyCloud NASsen, dus je hoeft eigenlijk alleen even PHPMyAdmin te instaleren (admin interface voor MySQL-compatible databases, kan je ook users aanmaken enzo) om het geheel werkend te maken.
(zie: https://www.wdc.com/solutions/my-cloud-apps.html)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 23:14:
Je hebt op z'n minst last van 2 effecten: de bandbreedte op wifi is geshared en msaccess schaalt slecht. Beiden veroorzaken slechte performance als je meer dan een handjevol clients gebruikt.
Je kunt de wifi vervangen door een 802.11ac geval (betekent waarschijnlijk voor alle 6 laptops een nieuwe netwerkkaart) en dan kom je tot vijf, misschien wel zes gebruikers. Maar het is geen structurele oplossing. Het backend vervangen door een echte database is wel een structurele oplossing

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Brahiewahiewa schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:29:
[...]

Je hebt op z'n minst last van 2 effecten: de bandbreedte op wifi is geshared en msaccess schaalt slecht. Beiden veroorzaken slechte performance als je meer dan een handjevol clients gebruikt.
Je kunt de wifi vervangen door een 802.11ac geval (betekent waarschijnlijk voor alle 6 laptops een nieuwe netwerkkaart) en dan kom je tot vijf, misschien wel zes gebruikers. Maar het is geen structurele oplossing. Het backend vervangen door een echte database is wel een structurele oplossing
WiFi kan je al vrij snel uitsluiten door gewoon bekabeld netwerk te gebruiken.
Wat kabeltjes en eventueel een switch. Als het niet teveel mag kosten kan je eventueel een oproepje in Vraag&Aanbod zetten. Misschien dat iemand zelfs wel wat wil uitlenen.
100Mbps netwerk is opzich snel zat voor deze toepassing, dus het is niet alsof je heel high-end spul nodig hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 07-06-2017 09:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen !! Wat een verrijking van mijn beperkte blikveld met al deze reacties. Wat een supertips en wat kan ik toch blij zijn met dit soort support op dit forum. Toptoptop !!
- ga ik in ieder MySQL als backend voor Access installeren (dan zou gelezen de reactie van MCKaamos maar zo een flink verschil kunnen maken)
- zo nodig kijken of de WD Mycloud een SSD ondersteund
- ik heb nog een draadloze router liggen waar ik mee kan testen en anders gaan we over naar een bedraad netwerkje met switch.
- eventueel schaffen we een nieuwe NAS aan (dubbele processor, met ssd en eigen draadloze router oid)
Men wil eigenlijk ook thuis kunnen werken, en dat kan niet met deze NAS dus die laatste stap zou ook nog wel eens de tweede kunnen worden.

Nogmaals veel dank McKaamos, Brahiewahiewa, Frogmen en lier !!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 17:23:
Dag allen !! Wat een verrijking van mijn beperkte blikveld met al deze reacties. Wat een supertips en wat kan ik toch blij zijn met dit soort support op dit forum. Toptoptop !!
- ga ik in ieder MySQL als backend voor Access installeren (dan zou gelezen de reactie van MCKaamos maar zo een flink verschil kunnen maken)
- zo nodig kijken of de WD Mycloud een SSD ondersteund
- ik heb nog een draadloze router liggen waar ik mee kan testen en anders gaan we over naar een bedraad netwerkje met switch.
- eventueel schaffen we een nieuwe NAS aan (dubbele processor, met ssd en eigen draadloze router oid)
Men wil eigenlijk ook thuis kunnen werken, en dat kan niet met deze NAS dus die laatste stap zou ook nog wel eens de tweede kunnen worden.

Nogmaals veel dank McKaamos, Brahiewahiewa, Frogmen en lier !!
Die SSD gaat niet nodig zijn als je MySQL gaat gebruiken. Daar heb je misschien wat aan als je 100+ gebruikers tegelijk hebt. ;)

Testen met bedraad netwerk kan ik je zeer sterk aanraden om te zien of dat verschil maakt. Hoeft niks te kosten, afgezien van een beetje tijd. :)

Thuiswerken is niet zozeer afhankelijk van de NAS, maar van de mogelijkheden om vanuit huis verbinding te leggen naar het bedrijfsnetwerk.
Het is wel zo dat er inmiddels NASsen op de markt zijn die dienst kunnen doen als VPN server, maar je kan natuurlijk ook gewoon zelf een VPN server in elkaar zetten. Desnoods op basis van een Raspberry Pi ofzo.
En dan met OpenVPN of (waar ik zelf wel fan van ben) SoftEther VPN Server aan de slag.

Verwijderd

Als je bedraad gaat testen, vergeet niet de WiFi in de laptop's UIT te zetten (schakelaar, of een Fn toets combinatie)

Verwijderd

McKaamos schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 17:27:
[...]
Het is wel zo dat er inmiddels NASsen op de markt zijn die dienst kunnen doen als VPN server, maar je kan natuurlijk ook gewoon zelf een VPN server in elkaar zetten. Desnoods op basis van een Raspberry Pi ofzo.
En dan met OpenVPN of (waar ik zelf wel fan van ben) SoftEther VPN Server aan de slag.
Doe jezelf een plezier en doe het niet op basis van de RPi! Zelfs op versie 3 is de throughput abominabel voor een enkele vpn verbinding, laat staan als er meerdere mensen tegelijk verbinden.

Als mensen zich al zorgen maken over het delen van WiFi bandbreedte moet je hier helemaal niet aan beginnen.

RPi vpn is leuk voor privacy of om de firewall/filter van je werk te omzeilen door je internet verbinding thuis te gebruiken via een vpn tunnel. ;-) RPi VPN is geen goede (schaalbare) oplossing als je met meerdere mensen data gaat zitten te bewerken.

Als je echt zelf wat wil bouwen doe het dan meteen goed en bouw een pfSense bak met meteen fatsoenlijk ingestelde firewall. Of gebruik de VPN mogelijkheden die je router thuis heeft, die is vrijwel altijd sneller dan een RPi.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 17:42:
[...]

Doe jezelf een plezier en doe het niet op basis van de RPi! Zelfs op versie 3 is de throughput abominabel voor een enkele vpn verbinding, laat staan als er meerdere mensen tegelijk verbinden.

Als mensen zich al zorgen maken over het delen van WiFi bandbreedte moet je hier helemaal niet aan beginnen.

RPi vpn is leuk voor privacy of om de firewall/filter van je werk te omzeilen door je internet verbinding thuis te gebruiken via een vpn tunnel. ;-) RPi VPN is geen goede (schaalbare) oplossing als je met meerdere mensen data gaat zitten te bewerken.

Als je echt zelf wat wil bouwen doe het dan meteen goed en bouw een pfSense bak met meteen fatsoenlijk ingestelde firewall. Of gebruik de VPN mogelijkheden die je router thuis heeft, die is vrijwel altijd sneller dan een RPi.
Dat ligt maar net aan welk protocol je gebruikt.
Niet elke VPN implementatie is even snel. Ik zou het op z'n minst onderwerpen aan een test met meerdere verschillende protocollen.

Maargoed, aan de andere kant, een tweedehandse Core2Duo gebaseerde PC is ook een prima budget oplossing en kan het gegarandeerd aan. (laagste waar mee ik zelf heb getest, technisch was t een Celeron op S775)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vanaf nu fan van tweakers !!

pfSense met FreeBSD

Hier wordt ik erg nieuwsgierig van (the gold standard):
pfSense is commonly deployed as a perimeter firewall, router, wireless access point, DHCP server, DNS server, and as a VPN endpoint. pfSense supports installation of third-party packages like Snort or Squid through its Package Manager. As of 2016 pfSense is described by servethehome.com as the "gold standard" for open source network appliances in its buyer guides.

en vooral: 'requires no knowledge of the underlying FreeBSD system to manage'.

en dat minimaal op een Core2Duo gebaseerde PC (oude hardware voor pfsense router en backup server).

Dit draadje is goud waard en genoeg om een oplossing voor onze stichting mee te bewerkstelligen.

Hartelijke groet !!

Verwijderd

Topicstarter
PS neem aan dat MySQL niet draait op FreeBSD ?

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 23:07
Voordat je zaken gaat aanschaffen om je Access applicatie te draaien een vraag: is Azure ook een mogelijkheid?

Daar zou je dan SQL Server kunnen draaien, die met jouw load bijna niets zou moeten kosten. Voordeel is dat je het zo kan inregelen dat iedereen er bij kan, je niet druk hoeft te maken over updates e.d. en je geen investering vooraf hoeft te doen.

Edit: sowieso kan je het een maand proberen, zonder dat het je geld kost. Dan weet je direct of het een goede oplossing is en hoeveel je daarna kwijt bent. Bij de eerste signup krijg je 100 euro Azure credits die een maand geldig zijn, dus aan het einde kan je ook zien wat je verbruikt hebt.

[ Voor 30% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 07-06-2017 22:32 ]

LinkedIn
BlackIntel

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:20:
PS neem aan dat MySQL niet draait op FreeBSD ?
Oh jawel hoor :)
MySQL draait op alle grote besturingssystemen. Windows, allerlei Linux distributies, BSD varianten, Solaris, AIX, MacOS, je kan t zo gek niet bedenken.
Nog even en het draait ook op je magnetron, wasmachine en koelkast ;)
Ik zou er niet van staan te kijken als er een of andere grapjas is die MySQL werkend heeft op een Commodore64 of een Amiga 500.

Edit:
Dat gezegd hebbende, zou ik eigenlijk niet mijn router willen consolideren met opslagvoorzieningen.
Iets te gevoelig voor een oepsie met wat portforwarding, verkeerde binding configuratie of iets dergelijks, en je database staat open naar de buitenwereld.
Ik zou dus opzich best pfSense willen aanraden als vervanger voor je huidige router zodat je daarmee netwerk security, routing en VPN kan regelen, maar daar naast zou ik een apparte opslagvoorziening willen hebben.
Bijvoorbeeld een NAS of eventueel een zelfbouw NAS (en dan met FreeNAS, Nas4Free,Xpenology of iets dergelijks. Of ik zou het zelf gaan inrichten vanaf scratch met een verse Linux installatie.)

Edit2:
Als ik nog wat tips mag geven omtrend Core2Duo PC's: Kijk eens naar de Dell Optiplex 755 (beschikbaar als tower, desktop en small form factor) of een HP DC5700.
Die zijn vies goedkoop, en bij de lokale computerkringloop kan je voor een paar centen vrij heftige Core2Duo CPU's op te kop tikken. (hier in de buurt is er eentje waar je voro 5 euro per stuk eentje uit de bak mag plukken, en anders zijn ze ook wel cheap te krijgen via Vraag&Aanbod: https://tweakers.net/aanbod/)
Plus, die machines hebben 4 RAM slots, en Core2Duo machines ondersteunen vaak een maximum van 2GB per RAM stick met een totaal van 8GB.
Kortom, daar kan je best zwaar uitgevoerde Core2Duo machines van maken met een klein budget.
Ze hebben ook standaard Gigabit LAN aan boord (Broadcom bij de Dell en Intel bij de HP geloof ik), plus er zit PCIexpress in, dus een extra Gigabit netwerkkaartje erbij prikken is ook easy,
En ze zijn ook nog stil en redelijk energiezuinig, makkelijk te stapelen en compact.

[ Voor 79% gewijzigd door McKaamos op 08-06-2017 00:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
" ....is Azure ook een mogelijkheid? " Onder welke steen kom ik vandaan: https://azure.microsoft.c...ing/details/sql-database/

Dat lijkt de oplossing van al onze problemen. Je kan er meteen een aan maken en testen maar. En inderdaad, met wat voor 'load' hebben we van doen, lezend waar zij een beetje vanuit gaan. Is het heel erg MCKaamos als ik EvilWhiteDragon even als beste antwoord aanwijs. Overigens wel in de combi met dat Acces prima kan samenwerking met MYsql. Zo blij worden we hier van !! Ik laat even weten hoe dit afloopt. Nog beter ideeën kan ik me even niet voorstellen.

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals veel dank !!!
Pagina: 1