Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

oude hardware voor pfsense router en backup server

Pagina: 1
Acties:

• willymichiels
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-03 14:56
Zoals velen hier heb ik nog wat oude hardware staan die nog prima functioneert.
Het gaat om een Pentium 3 1000mhz systeem met ik dacht 768mb ram

En een pentium 4 2,8ghz 512mb ram.

Nu wilde ik graag de P3 pc inzetten als pfsense router op een ziggo mkb internet aansluiting. De situatie zoals deze er nu ligt is: Ziggo modem (zonder routerfunctionaliteit) -> linksys wrt 120n 100mbit routertje :P -> cat6A kabel naar 24 poorts unmanaged switch en patchkast -> 2 vaste pc's (worden er 3 a 4) + engenius ecb9500 accesspoint voor wifi + Brother MFC netwerkprinter met google cloudprint.

Zou de Pentium 3 pc dit trekken? Dus ipv de linksys? Overigens hebben we een 130/30 lijn dus die linksys is onvoldoende.

De Pentium 3 wordt dan voorzien van een 2 poorts pci lan kaart met 2x 1gbit/s aansluiting en INTEL chipset. Deze zijn in bestelling en onderweg.

Verder moet de router ook als firewall dienen en als antivirus. Gezien de technische kennis van de medewerkers moet dit gewoon zo beveiligd worden. Op de pc's staat uiteraard nog het totaalpakket van comodo. Maar als men geen idee heeft wat die meldingen betekenen en gewoon maar alles accepteert wordt het een zooitje.

Kan die pc dat aan? Of is het hopeloos het te proberen?

Anders zou ik daarvoor die p4 pc nog kunnen gebruiken.

Echter: Deze wilde ik graag inzetten als fileserver om volledige nachtelijke backups te draaien van onze Magento VPS. Dat ding heeft 2 sata poorten naast de ide aansluiting, dus ik heb nog wel 2 goede sata schijven die er in raid 0 op kunnen en wat oude ide schijven waar de backups naar verplaatst kunnen worden. De wekelijkse backup wordt tevens op de vps zelf opgeslagen, het is de bedoeling dat de dagelijkse volledige backups extern opgeslagen worden.

We hebben 5 statische externe ip adressen (1 voor de file server, 1 voor voip, 1 voor de pc's en printer op het vaste netwerk, 1 voor het accesspoint) en alle apparaten krijgen intern een statisch ip adres.

Dit alles kost mij behalve tijd helemaal niets aan hardware, aangezien ik het heb liggen. Indien de hardware geschikt is.

Ik hoor graag van jullie! Zou dit goed gaan werken? De P4 wordt overigens ook aangesloten met een 1gbit pci lan kaart van intel. Die komt dus achter de pfsense router/firewall en switch.

Dan heb ik ook weer een leuk projectje en wat oude meuk gerecycled :+

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:51
Beste willy,

Ik snap heel goed dat je graag oudere hardware wil gaan recyclen voor dit doel, echter komt het bij mij een beetje hobbybob achtig over.

Nu even de vraag achter mijn beredenering: Wat als de oude hardware het gaat begeven? Kan het personeel dan verder werken? Of wil je dan weer je cisco routertje gaan inprikken?

Nogmaals ik snap heel goed dat je dit wil oppakken echter als jij aan constructies gaat sleutelen waar geld mee verdient gaat worden ( een bedrijf maakt tenslotte geld) dan moet dat gewoon goed in elkaar steken en weten wat je doet,

Ik gun je heus je project wel, je moet dus wel weten wat je doet, en het MOET blijven werken

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:32
Proberen kan altijd natuurlijk. En is de beste manier om erachter te komen of het werkt. Echter vraag ik me af of die P3 snel genoeg is om als router + antivirus te werken, dat laatste is namelijk nogal zwaar.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Misschien handig om Zelfbouw project: Firewall / Router / AP (PfSense) er bij te pakken :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:54
Voordeel van PFsense is dat het schaalbaar (ook redundent) is en in nood op praktisch elke x86 draait of virtueel.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Heb je al eens uitgerekend wat die P3 aan energie gebruikt?
M.i. kun je daar makkelijk een stoere router voor kopen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je ecb9500 heeft betere hardware aan boord voor wat je wil doen dan een P3 of P4 gebaseerd systeem. Alleen al qua kosten voor stroom en evt. hardware-falen.

Je kan beter een goedkope kant-en-klare oplossing met pfSense bij netgate kopen dan met oude hardware wat doen ;-)

pfSense is niks mis mee, gaat prima werken, maar ik zou niet lager dan een Core 2 Duo systeem gaan, PowerD altijd inschakelen en goede netwerkkaarten gebruiken (Intel, Broadcom, 3Com enz. hoeft niet nieuw te zijn maar moet wel goede drivers hebben in FreeBSD).

• willymichiels
Het is inderdaad ook voor de hobby, ik heb eens bij netgear gekeken. En die prijzen...
Ik neem ook aan dat ik bij een defect niet even gauw via tweakers/marktplaats ergens wat vervangende hardware kan scoren en vervangen?
Ofwel, tenzij ik standaard binnen enkele uren vervanging heb, heb ik niks aan garantie. Mocht die p4 de geest geven, ik heb ook nog een mb liggen met celeron 2,6ghz proc die ik er zo in kan steken. hdd's genoeg en van de pfsense installatie maak ik uiteraard een image die ik zowel op dvd brand als op mijn privé pc in de dropbox map (ofwel, die raak ik niet kwijt)

stroomverbruik = niet interessant. Als ik er in ons magazijn 4 van de +- 50 tl balkjes uithaal heb ik die ook weer terugverdiend zonder merkbaar minder licht (en daar begin ik nu al niet aan dusja) heb gaat hier om watts op een enorm verbruik.

Die ecb-9500 draait in een vlan en die verbinding staat dus los van het zakelijke netwerk. Dient enkel voor mobile telefoons van personeel, klanten etc. De buren die de verbinding als vast internet denken te kunnen gaan gebruiken zullen eruit gefilterd worden en gewoon enkel nog onze webshop kunnen bezoeken. (moet allemaal makkelijk kunnen, vandaar een open systeem als pfsense)

Ik heb 3 intel kaarten met dubbele gigabit poort liggen, nieuw gekocht a 15 euro per stuk. De onboard lan zal volledig uitgeschakeld worden ofwel de cpu heeft daar geen werk aan.we hebben een 130mb lijn, dat zullen ze makkelijk gaan halen. Tegen de tijd dat we glasvezel gaan krijgen en een 500/500 lijn (we hebben voor 900/900 ingeschreven, echter niet zeker dat we dat ook krijgen) zal er uiteraard andere apparatuur komen.
Tegen die tijd wordt het aankopen van degelijke apparatuur interessant, indien ik de volle gigabit snelheid dan niet haal kan ik het tenminste gewoon retourneren onder de 14 dagen. Nu iets kopen dat misschien wel of niet gaat werken met die snelheden zie ik niet zitten. Just to be sure overkill apparatuur kopen ook niet.

Overigens, de optie om een c2d systeempje van 50-100 euro aan te kopen is er altijd nog, daarvoor heb ik zelfs nog reserve onderdelen liggen, iig een mb en 2x1gb ddr3 ram.

Er draaien geen servers oid achter de firewall, enkel gewone pc's die een browser gebruiken om in te loggen op de magento backend, en wat andere taken, niets intensiefs. De pin is mobiel (niet via wifi) ofwel, die werkt altijd, tenzij kpn eruit ligt. En dan het voip toestel. Het alarm werkt via het mobiele netwerk. Die krijgt nog een lan kabel getrokken als primaire verbinding, zodat de simkaart enkel als backup dient.

Als de router weigert zijn de consequenties dus: geen telefoon, de vaste pc's hebben geen internet.
Die hebben als backup een usb wifi dongle zodat uit nood met een mobiele telefoon internetverbinding gemaakt kan worden. De linksys router blijft gewoon bij het modem staan, ofwel, bij kapot is het stekker erin en kabel omsteken zou het moeten werken.

Die p3 gaat ruim voldoende zijn om enkel een sftp server te draaien om backups van de webshop te downloaden, die gaat verder niets doen en kan in de bios ingesteld worden om zichzelf op een vooraf ingestelde tijd in te schakelen, en op de pc zelf is makkelijk in te stellen dat hij na downloaden van de backup ook weer uitschakelt. Gebeurd dat een keer niet? Geen probleem. De backups blijven overigens sowieso op de server staan (altijd 1 maandelijkse en 4 wekelijkse)

De P3 moet enkel de 500-1gb grote database backup dagelijks downloaden, die wordt van de server verwijderd, tevens download hij de volledige systeembackups die wekelijks gemaakt worden.

NU: gebeurd dit helemaal niet. qua schijfruimte heb ik een aantal tb aan ongebruikte schijven liggen die in orde zijn. Dat ding hoeft niet snel te zijn. Plan is, jbod van alle oude schijven die ik heb rondslingeren, en 1x2tb die alle data volledig backupt in dezelfde pc.

Heel erg bedankt voor jullie reacties alvast! ik ga nog wat verder rondkijken en was benieuwd naar een eerste mening. Systeembeheer van de magento vps doe ik ook zelf en heb +- 10-12 jaar linux ervaring. Dat gaat allemaal wel goed komen.

Note: Ik ga de pfsense router eerst uitgebreid op ons thuisnetwerk testen. Er komen minimaal 2 netwerkkaarten in de p4 pc te zitten mocht er 1 kaduuk zijn.

Wat betreft technische kennis medewerkers: -1000 ofwel wanhopig.
Indien ik alle printers etc. werkend krijg gaan we af van windows en gaan we op de zaak linux draaien op alle werk pc's waar enkel het meest essentiële op staat. Ik moet nu al via teamviewer inloggen of langskomen als firefox om een update vraagt of comodo een virus gevonden heeft want paniek...

Ik woon overigens nog geen km van de zaak af en kan meestal binnen 5 min. ter plekke zijn bij problemen. Ik werk thuis maar heb binnenkort ook een kantoor op de zaak.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

willymichiels schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 19:59:
[...]

stroomverbruik = niet interessant. Als ik er in ons magazijn 4 van de +- 50 tl balkjes uithaal heb ik die ook weer terugverdiend zonder merkbaar minder licht (en daar begin ik nu al niet aan dusja) heb gaat hier om watts op een enorm verbruik.
NOFI maar ga je zo om met alle kostenposten? Zo ja wil ik graag jouw leverancier worden :+

Ter indicatie, zo'n P4 verbruikt in z'n eentje continu zo'n 65W. Rest van systeem eromheen bij elkaar gaat al richting 100W. Als je dan ook een voeding uit zelfde periode heb mag je blij zijn met 60% rendement, dus zit je al boven de 150W verbruik voor het geheel - even wat meer dan een paar TL-balkjes.

Ieder Watt kost 24/7/365 jaarlijks 8.7kWh. Hier gaat het dus om zeker 1300kWh. Oftewel EUR 328. Voor dat geld koop je maw makkelijk een splinternieuw routerboard EN stroom om het meerdere jaren te draaien :o

Oslik blyat! Oslik!

• willymichiels
Ging het om een thuis aansluiting, dan heb je volkomen gelijk. Mijn energie is echter een tikje goedkoper, rond de 13 a 14 cent meen ik (verbruik van meerdere grote panden op 1 hoofdmeter = kwantumkorting)
Trek daar belasting vanaf (want zakelijk) kom ik rond de 100 euro per jaar uit.
Dat lijkt veel, maar aangezien we in de toekomst waarschijnlijk een andere oplossing krijgen ivm glasvezel denk ik niet een nieuwe setup eruit te halen. Ik heb nog een zuinigere celeron 2,6ghz ipv de p4 2,8ghz ht. Dat is tientjeswerk zeg maar.

Wat zonde zou zijn is nu iets kopen voor een euro of 450 excl (want dan pas investeringsaftrek) En dan dadelijk een 10gbit installatie moeten aanschaffen om de 900/900 te halen die we hebben besteld op glas (niet zeker of die leverbaar wordt) of nu maar investeren in die hardware die naar verwachting fors goedkoper zal gaan worden tegen die tijd. overigens hoeft de firewall in principe niet eens 24/7 te draaien (het hele netwerk zou tussen bepaalde tijden gewoon uit mogen in principe) Al ga ik daar niet naar kijken.

De hoofdvraag waarom het draait is, gaat het werken? Zoals ik hieruit kan opmaken wel waarschijnlijk?
Mocht het niet voldoen, een c2d systeempje heb ik voor onder de 100 euro ook wel, hdd's en netwerkkaardten kan ik overzetten. Voor het p4 systeem heb ik alles wel reserve liggen.

Ik ga de chinese webshops nog wel even afspeuren voor een adapter zoals je die veel bij atoms zijn waarmee ik een normale laptop lader kan gebruiken, daarvan heb ik er nog liggen (ook universele), ik gebruik mijn laptop eigenlijk niet meer. Het is dat die geen mogelijkheid heeft makkelijk extra gbit aansluitingen erop te bouwen (en geen usb 3.0), dat is een hp elitebook 8530w van de tu/e 2009/2010 en was anders ook leuk geweest. behuizing eraf slopen en ergens anders in monteren, dan heb ik een nogal overkill router, dat dan weer wel. Die voeding, tja, die zal inderdaad rot zijn. De rest van de hardware heb ik grondig getest en is nog 100% in orde. De proc moet nog van nieuwe koelpasta voorzien worden, mag wel na 11 jaar dienst, en evt een nieuwe stille koeler, die heb ik ook nog zat liggen.

die p3 gaat lekker als fileserver dienen, dat is besloten, die gaat op vaste tijden aan en uit, en download de backups van de server via sftp. gewoon om lokaal voor de zekerheid nog een backup te hebben. Daar is dat ding krachtig genoeg voor. Denk overdag aan +- 5 actieve verbindingen, over een 130/30 lijntje, en in de nacht gaat wifi uit middels tijdschakelaar op stopcontact (is niet essentieel, en ik was niet van plan de hele buurt van gratis internet te voorzien.) DHCP op de pfsense router gaat uit, alle pc's zijn vast en krijgen een statisch ip, de ecb-9500 dhcp aan binnen een vlan en regelt dat gedeelte via de wifi. Pin en alarm werken via mobiel netwerk ipv vast internet, dus dat blijft werken. De pc's zijn als backup voorzien van een usb wifi dongle en kunnen desnoods met een mobiele telefoon nog van internet voorzien worden.

Qua energiebesparing, hebben we alle tl bakken voorzien van nieuwe zuinigere tl's, gaan de pc's voortaan uit, en hebben we een wat duurdere airco met warmtewisselaar genomen om te zorgen dat onze producten (eliquid voor esigaretten) nooit boven de 20 graden opgeslagen worden. Overigens ben ik de enige gek van nl die dat doet in mijn ervaring om een constante kwaliteit te garanderen.
Voetnoot: Panden gebouwd in 18xx zijn niet zeer goed geïsoleerd. Dat gasverbruik in de winter doet me meer pijn in de portemonnee.

Overigens, bij mij thuis gaan we wel wat aan het stroomverbruik doen en zijn we net overgestapt naar led. 20x 50 watt spots en een stuk of 8 100W halogeen lampen die 16 uur per dag branden (en dan overige apparatuur nog) blijkt duur. Daar kan ik aardig wat p4's 24/7 van laten draaien, ter vergelijking :P)

Dus nee, ik ga niet zo met alle kostenposten om, maar houdt het graag makkelijk voor mezelf. Investeringen stop ik liever in dingen die me nu ook wat opleveren dan in iets dat ik over een x aantal jaar heb terugverdiend. Het plan om thuis mijn werk/game pc (i5 3570k op 4,4ghz, gtx 970, 6 hdd's) 24/7 te laten draaien om backups te downloaden van de shop verval;t bij deze ook dus. Daar heb ik namelijk ook een berekening voor gemaakt, dat bedrag is niet misselijk.

Ohja, en ik hoef niemand te betalen om hier een netwerk aan te sluiten/beheren, die stroomkosten zijn voor dat soort bedrijven al 1 keer voorrijdkosten en een uurtje werk. Bij ziggo hebben we dan wel weer een extra service van een tientje afgesloten zodat we 7 dagen in de week een monteur binnen 8 uur hebben bij problemen. Een webshop draaien zonder internet is lastig. De slechte ervaringen met de standaard 'service' van ziggo heb ik al.

1 klein dingetje nog, ik heb naast de 120gb hdd die in de p4 zat nog een 40gb hdd uit de celeron, ondanks het geringe stroomverbruik, denk ik dat ik die toch maar in raid 1 laat draaien, of wellicht raid 0 en dan zet ik er een 500gb schijfje naast die de zooi dagelijks backupt. Die 500gb schijf doet het (nog) prima maar is volgens acronis niet meer top, dus kan en ga ik niet als hoofdschijf gebruiken.

Nog eentje:
Moederbord: Albatron PX865PE Pro met plek voor 4x 1gb ram (heb nu 1x 512 en 1x 256), 2x sata en enkel pci, OF een of ander packard bell MB met 2x ram plekken (ik denk voor 2x 1gb), geen sata, en WEL 1x pci-e x1 die ik nu niet gebruik.
Voor de P4, Hyperthreading aan of uitzetten (ivm prestaties en stroomverbruik)
Verder zet ik onboard geluid, lan, ongebruikte poorten etc. allemaal uit, zal niet veel schelen maar het is iets.

Dat packard bell bordje heeft wel onboard video, die p4 niet en heeft een nvidia fx 5600. Die houft ik er graag in mocht ik er igv problemen rechtstreeks op moeten inloggen.
Ik zal nog een meter voor in het stopcontact halen om het daadwerkelijke verbruik uit de muur te meten.

Fijn dat er hier meegedacht wordt op alle fronten in ieder geval!
Pagina: 1