NAS gezocht: thuis en on the go, budget €300-500 8-10TB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Beste mede-Tweakers!

Ik zit zelf al een tijdje te denken om een NAS te nemen. Dit omdat mijn huidge GamePC niet meer toereikend is qua opslag en ik ook graag op mijn studentenkamer mijn mijn laptop in mijn films wil kunnen bladeren. Huidige setup:
Game PC met:
Intel Core i5-4430
1x 4 TB WD Green
1x 1 TB Seagate Barracuda
1x 500GB Samsung voor Windows+Games

Wens:
NAS ongeveer 8-10 TB beschikbare opslag)
FullHD/UHD/4k filmbestanden kunnen streamen
Zowel binnenshuis als buitenshuis beschikbaar
Gemakkelijke maar veilige software

Gebruikte apparaten:
TV met Chromecast (FullHD TV)
2 Desktops
3 Laptops
2 Smartphones (Android)

Budget:
€300-500

Vooronderzoek:
Ik heb de sites van Synology en hier op Tweakers al uit zitten kammen en mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar een NAS uit de Synology DS216 serie. Hier een vergelijk overzicht:

Qua specs zou je de Synology DiskStation DS216+II moeten nemen, maar dat is zo'n €315 en daar moeten dan nog flinke schijven bij in. Echter denk ik dat als ik de Synology DiskStation DS216j neem ik een jaar of twee jaar later ongelukkig ben omdat hij ontzettend traag is...

Wie kan mij meer informatie geven over de beste 'fit' bij mijn situatie en de beste prijs/kwaliteit verhouding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Ik denk dat een NAS wat duurder is dan een zelfbouw oplossing in jouw geval. Je betaald immers voor het gemak van een totaaloplossing.

Je zou er voor kunnen kiezen om je game PC om te bouwen naar een multi-functionele Windows game PC/Ubuntu server. Ik ken je situatie niet maar als je alleen zelf de gebruiker bent hoeft dit niet vervelend te zijn. Je noemt dat je op je studentenkamer op je laptop wilt kunnen bladeren door de films. Staat de game PC ergens anders?

Stel je investeert in nog 1 of 2 extra schijven die je in je game PC hangt, en je haalt een kleine SSD (80 GB is al meer dan genoeg) waar je Ubuntu 16.04 op zet (of de server versie, dan is alles CLI). Hier zou je dan bijvoorbeeld Plex op kunnen zetten.

Als je dan gaat gamen, sluit je Ubuntu af en start je Windows handmatig op (standaard Ubuntu, met boot override Windows). Lekker gamen. Klaar? Opnieuw opstarten en je server draait weer.

Je kan vanuit windows de harde schijven ook benaderen (de data schijven), terwijl je eigenlijk qua kosten weinig hoeft te investeren (alleen een extra schijf en een SSDtje).

Je moet alleen wel jezelf aanleren de PC dan aan te laten staan, wat wellicht minder fijn is als deze in de huiskamer staat of gedeeld word met anderen. Maar nogmaals, ik ken niet de hele situatie.

Ik heb zelf al ruim 3 jaar een Ubuntu servertje draaien in een simpele behuizing, waar ik Plex Media Server op draai. Hiermee voorzie ik 8 mensen op 7 telefoons, 4 tablets, 3 smart TV's en 5 laptops van media (niet allemaal tegelijk). Films worden voorzien van trailers, ondertitelen en meta-data in een mooie interface.

[ Voor 19% gewijzigd door Edwin88 op 06-06-2017 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 09:25
Edwin88 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 11:35:

Je moet alleen wel jezelf aanleren de PC dan aan te laten staan, wat wellicht minder fijn is als deze in de huiskamer staat of gedeeld word met anderen. Maar nogmaals, ik ken niet de hele situatie.
Ik denk dat de game pc bij de ouders blijft staan, die zullen er niet zo blij mee zijn als die permanent aan moet blijven staan.

En ja, een zelfbouw NAS zou een stukje goedkoper zijn dan een Synology, maar de vraag om gemakkelijke software gaat dan niet zomaar op vind ik. Plex is voor de eindgebruiker wel gemakkelijk, maar een Ubuntu server opzetten is niet voor iedereen (moet je nog zelf op zoek gaan naar: hoe wil je remote managen, hoe worden schijven gepoold, hoe netwerk shares aanmaken, SMB of NFS, etc).

Ik zal voor de volledigheid toch een zelfbouw systeem posten dat al een stukje sneller is dan een DS216+II, maar besef ook wel dat je wat uren moet investeren voor dat allemaal naar wens draait.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J3455-ITX€ 86,-€ 86,-
1Cooler Master Elite 110€ 42,-€ 42,-
1Crucial CT51264BF160BJ€ 28,15€ 28,15
1be quiet! Pure Power 10 300W€ 46,-€ 46,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 202,15

Maar als er dan tussen de Synology's gekozen wordt, ik weet eigenlijk zo niet of de DS216+II echt meerwaarde voor je heeft, als NAS is de 216j ook niet zo traag. Je kunt met de 216+II wel transcoden, maar ik zou nog steeds proberen om te zorgen dat de bestanden die je wilt afspelen ondersteund worden door het toestel waar je op afspeelt, toch zeker als je spreekt van UHD. Voor transcoden van UHD materiaal heb je een heel krachtig systeem nodig, of het moet hardwarematig ondersteund worden. De DS216+II ondersteunt trouwens alleen h264 transcoding, niet h265, de codec die vooral voor 4K materiaal gebruikt wordt, aan h264 4K transcoding heb je niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Niet online
MacPoedel schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 17:43:

Ik denk dat de game pc bij de ouders blijft staan, die zullen er niet zo blij mee zijn als die permanent aan moet blijven staan.

En ja, een zelfbouw NAS zou een stukje goedkoper zijn dan een Synology, maar de vraag om gemakkelijke software gaat dan niet zomaar op vind ik. Plex is voor de eindgebruiker wel gemakkelijk, maar een Ubuntu server opzetten is niet voor iedereen (moet je nog zelf op zoek gaan naar: hoe wil je remote managen, hoe worden schijven gepoold, hoe netwerk shares aanmaken, SMB of NFS, etc).

Ik zal voor de volledigheid toch een zelfbouw systeem posten dat al een stukje sneller is dan een DS216+II, maar besef ook wel dat je wat uren moet investeren voor dat allemaal naar wens draait.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J3455-ITX€ 86,-€ 86,-
1Cooler Master Elite 110€ 42,-€ 42,-
1Crucial CT51264BF160BJ€ 28,15€ 28,15
1be quiet! Pure Power 10 300W€ 46,-€ 46,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 202,15
De situatie is als volgt:

Game PC thuis bij ouders, stroomverbruik geen probleem. Staat toch boven.
Studentenkamer in andere plaats, straks woon ik wel weer thuis maar alsnog wil ik dan graag altijd en overal bij muziek, foto's en films kunnen.

Technisch qua hardware ben ik wel, qua Ubuntu ben ik nog een leek...

Zelf ben ik niet echt een super grote fan van wat ik tot nu toe van PLEX als datamanager heb gezien... Faalt regelmatig (bij mijn zwager gezien) en is niet zo handig voor dingen als foto's en documenten voor zover ik weet.
MacPoedel schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 17:43:

Maar als er dan tussen de Synology's gekozen wordt, ik weet eigenlijk zo niet of de DS216+II echt meerwaarde voor je heeft, als NAS is de 216j ook niet zo traag. Je kunt met de 216+II wel transcoden, maar ik zou nog steeds proberen om te zorgen dat de bestanden die je wilt afspelen ondersteund worden door het toestel waar je op afspeelt, toch zeker als je spreekt van UHD. Voor transcoden van UHD materiaal heb je een heel krachtig systeem nodig, of het moet hardwarematig ondersteund worden. De DS216+II ondersteunt trouwens alleen h264 transcoding, niet h265, de codec die vooral voor 4K materiaal gebruikt wordt, aan h264 4K transcoding heb je niet zoveel.
Je moet het je zo voorstellen: Films download ik in het formaat waarin ze beschikbaar zijn op mijn PC.
Die moeten dan straks naar de NAS verplaatst worden en dan wil ik ze op mijn FullHD Samsung TV af kunnen spelen, via de Chromecast die daar aan hangt, met dus een app die met de NAS communiceert??? (geen idee nog hoe ik dat werkend ga krijgen?

Als je het dan hebt over zelfbouw is het waarschijnlijk logisch dat alles/het meeste afgespeeld kan worden.
Zo'n Synology zou het meeste denk ik wel af kunnen spelen, 4k draai ik niet maar ik download zo af en toe wel zo'n bestand. Dat is dan natuurlijk weer onhandig. Daar moet ik dan zelf ook beter op letten.

Al met al vindt ik het een leuk project om een zelfbouw NAS te maken, aan de andere kant wil ik dat het wel gewoon goed en simpel werkt.
Zodat het ook voor mijn ouders en mijn vriendin beschikbaar is zonder al te veel moeilijke zijwegen...

Hopend op verder advies _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripple20
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

Hou er wel rekening mee dat het streamen van media buitenshuis via internet gaat. Gezien de wens om 4K materiaal te streamen gok ik erop dat een hoge uploadsnelheid a la synchroon glasvezel bij je ouders wel aan te raden is. Zeker als er meerdere mensen tegelijkertijd verschillende media consumeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Niet online
Tripple20 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:34:
Hou er wel rekening mee dat het streamen van media buitenshuis via internet gaat. Gezien de wens om 4K materiaal te streamen gok ik erop dat een hoge uploadsnelheid a la synchroon glasvezel bij je ouders wel aan te raden is. Zeker als er meerdere mensen tegelijkertijd verschillende media consumeren.
Glasvezel ligt thuis inderdaad, geen probleem.
Mobiel KPN 4G 20GB abonnementje, ook geen probleem dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Mijn ervaring met Plex is dat nagenoeg alles netjes herkent word. Eventueel kan je via FlexGet de files laten renamen mocht dat nodig zijn.

Foto's doet ie prima, documenten niet. Daar zou je dan een andere service voor moeten instellen.

Wat je wel moet bedenken met een NAS is dat de encoding power veel minder is dan een normale PC, als je dus veel onderweg op je mobiel of tablet wilt kijken is het wellicht niet genoeg. Ik kijk voornamelijk in de trein series, en dan word het bijna altijd on-the-fly geconverteerd. Ook heb ik een oude Samsung TV die niet veel ondersteunt dus ook daar word regelmatig de CPU aan de gang gezet.

Ubuntu is niet heel lastig, als je de versie neemt met de GUI dan valt het helemaal mee. Wel is het het makkelijkst om het op een apart schijfje te installeren dan hoef je je huidige windows partitie niet aan te raken.

[ Voor 6% gewijzigd door Edwin88 op 08-06-2017 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dJos1991
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-04 21:24
Als je het niet ziet zitten om met Ubuntu aan de slag te gaan, kan je ook gebruik maken van XPEnology, dit is een mod om toch nog de DSM software van Synology op een zelf gebouwd machine. Je hebt eventjes kennis nodig van Linux voor de eerste keer op te starten en de installatie, maar alles staat hier uitgelegd: http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?t=22100

Ik heb zelf als verschillende keren veranderd tussen Plex en Emby, maar Plex komt er toch telkens als de beste uit en draait ook het beste en heeft de meeste compatibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 20:24
FreeNAS, ZFS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 15:01
Ik vermoed dat je voor dat geld geen fatsoenlijke opslag geregeld kan krijgen, aangezien je voor 8 a 10GB in combinatie met enige redundantie al minstens 3 4TB (500+ euro) schijven ofwel 4 3TB (500 a 600 euro) schijven gaat moeten hebben, die geschikt zijn voor gebruik in een NAS.

Als reduntantie je niet interesseert, aangezien je toch sowieso al een backup moet hebben, dan zou je toekomen met een dual bay NAS en moet je ook maar 2 schijven kopen. Ook dan zit je echter snel boven jouw richtprijs.

Wat betreft gebruiksgemak, zit je met een Synology zeker goed. Dat werkt gewoon, en kan ook nog wat anders dan bestanden delen (docker ondersteuning op bijvoorbeeld de DS216+II). regelmatige updates zorgen dat de beveiliging op orde blijft.

[ Voor 19% gewijzigd door GORby op 08-06-2017 14:18 . Reden: typfout typenummer synology ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Niet online
Zoals ik het nu zie ga ik van de zomer denk ik een Synogy DS216+II halen... Gewoon lekker simpel en het werkt... Gelukkig hoef ik nog niet nu te beslissen. Dank allen voor de info!
Pagina: 1