Toon posts:

Hoe kan ik de goede crossover vinden voor mijn 5.1 set

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus laatst een onkyo av receiver HT-R390 gekocht met 5 satteliet boxen. Los daarvan heb ik ook een jbl control subwoofer gekocht. Op mijn versterker kan ik de crossover verstellen op mijn versterker en op mn sub, ook de phase op + & - zetten.

Ik heb overal gezocht op google en in de product boekjes maar kon niets vinden. Ik weet wel dan de crossover de hoge en lage tonen filtert voor de boxen.

Mijn sub heeft een crossover van 50 tot 200Hz en mijn versterker van 40Hz tot 200Hz.

Ik heb een active subwoofer, de 2 voor satteliet boxen zijn aangesloten op mijn sub en de rest allemaal op mijn versterker. Wat is de beste instelling om de crossover goed te krijgen?

Alvast heel erg bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Lees Het Grote Subwoofer Topic eens door. Daar staat in de TS volgens mij alles wat je moet weten.

Belangrijkste punten zijn wel dat je de instellingen doet op de subwoofer of in de receiver. Ikzelf zou altijd voor de receiver kiezen qua crossover omdat je dat makkelijker instelt en ook per speaker kan instellen. Volume en fase doe je wel op de subwoofer, maar dat is één keer instellen. Als je in de receiver de grosso regelt dan de crossover op de subwoofer geheel open zetten.

Ik vraag me oom af waarom je de twee fronts op de subwoofer aansluit. Je zit dan waarschijnlijk met High Level te spelen waar je voor de rest van de speakers sowieso met Low Level moet werken. Oftewel alles op de receiver aansluiten.

Wat de crossover precies moet zijn is zo niet te zeggen. Dat hangt van de gebruikte speakers en subwoofer af (waarvan het type niet wordt genoemd, dat is toch altijd wel handig om te doen of citeer de specificaties en/of foto's van de aansluitingen), maar ook van de ruimte (akoestiek) en natuurlijk persoonlijke voorkeur.

Globale opzet die je als uitgangspunt kan gebruiken is de laagst opgegeven waarde van de speaker maal 1,5 doen als dit op -3dB is gemeten en maal 2,0 al dit op -6dB is gemeten. Zeker geen harde waardes of wetenschappelijke benadering, maar gewoon een uitgangspunt. Als je het over satelliet speakers hebt dan krijg ik het gevoel dat je al snel op een crossover van minimaal 100 Hz moet zitten, sommige speakers zelfs 150 Hz of hoger. Zeker geen goede waardes als het gaat om natuurgetrouw weergeven (vanaf 100 Hz kan je op gehoor de subwoofer plaatsen) maar dergelijke waardes zijn inherent aan dit soort setjes.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 03-06-2017 17:28 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:51
Het is een beetje een frankenstein-samenstelling die je daar gefabriceerd hebt :+

De receiver heeft geen pre-out/sub-woofer out voor een actieve subwoofer, wat betekent dat je de subwoofer enkel high-level kunt aansluiten. Of dat via de subwoofer terminals gaat weet ik niet zeker. Wat ik tijdens mijn zoektocht naar informatie vooral tegenkwam was dat het signaal van beide front-terminals werd gebruikt (meestal met slechts 3 draden). Je kunt in de handleiding van de subwoofer opzoeken hoe dat aangesloten dient te worden, en of de subwoofer überhaupt én signaal voor zichzelf kan afnemen via deze aansluiting of dat de "high-level" enkel als doorgeefluik voor de speakers dient.

Als het goed is zou high-level sub en speakers tegelijkertijd via dezelfde terminal op de receiver aangestuurd moeten kunnen worden. De sub vraagt geen vermogen van de receiver bij deze aansluiting.

Als het dus allemaal via de receiver kan lopen dien je de crossover van de fronts op de receiver dan wel op minimaal (of eigenlijk uit) te zetten, zodat de front speakers (en de sub) het volledige frequentie-spectrum binnenkrijgen. De crossover van de overige speakers kan zoals FeaR voorsteld ergens tussen de 100-150/180 zitten, afhankelijk van de grootte van de speakers.

Als het via high-level kan lopen, dan dien je de crossover van de fronts op de receiver ook op minimaal (of eigenlijk uit) te zetten. De crossover van de fronts regel je dan namelijk op de sub. Deze zet je dan ook (gelijk aan de overige speakers) op 100-150/180, afhankelijk van de grootte van de speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

LA-384 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:40:
De receiver heeft geen pre-out/sub-woofer out voor een actieve subwoofer, wat betekent dat je de subwoofer enkel high-level kunt aansluiten.
Oké, die had ik even gemist, dat het om een Onkyo uit een all-in-one pakket gaat die je veelal niet los kan kopen (en ook niet wil kopen om dit soort redenen).

Dan wordt het wel een aparte manier van aansluiten. Sowieso de vraag of je dan de subwoofer High Level aasnsluit op de Front Left en Front Right of dat je dat doet op de Subwoofer Out op de Onkyo. In het eerste geval met High Level op de Fronts (en dus niets op de Subwoofer Out aangesloten) ga je wel bereik missen op de center en achterste kanalen. Dit omdat bij High level de subwoofer alleen het bereik op zich zal nemen van de Front Left en Front Right en niet van de andere speakers.

De handleiding rept wel over een in te stellen crossover (wat je dan weer niet gebruikt bij High Level). Wat je dan mogelijk wel kan doen is een High Level naar Low Level Converter gebruiken en zo de subwoofer dan toch met een enkele RCA aansluiten. Zo te zien zet de receiver de crossover op alle speakers aangezien je bij het instellen voor de kleinste speaker moet gaan. Dan pas je de crossover wel toe op alle speakers en niet alleen op de Front Left en Front Right.

Edit:
Of vanaf de Subwoofer Out op de receiver een kabel leggen naar de High Level In van de subwoofer en dan behandelen als Low Level. Weet alleen niet of dat zo werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 03-06-2017 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@FeaR en @LA-384 Bedankt voor de informatie :D Ik zal wel even op die Subwoofer Topic kijken!
Bedankt voor jullie help

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FeaR schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 18:24:
[...]

Dan wordt het wel een aparte manier van aansluiten. Sowieso de vraag of je dan de subwoofer High Level aasnsluit op de Front Left en Front Right of dat je dat doet op de Subwoofer Out op de Onkyo. In het eerste geval met High Level op de Fronts (en dus niets op de Subwoofer Out aangesloten) ga je wel bereik missen op de center en achterste kanalen. Dit omdat bij High level de subwoofer alleen het bereik op zich zal nemen van de Front Left en Front Right en niet van de andere speakers.
http://www.nl.onkyo.com/a...3247f3aacf_N4994x1833.jpg Ik heb de subwoofer aangesloten op de subwoofer uitgang. In de Subwoofer zelf zit nog 2 uitgangen voor de FL en FR. Want anders zou de sub of versterker overstuur raken zei iemand tegen mij. Weet niet meer waar die dat zei |:( .

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2017 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:31
Dit wilde ik ook voorstellen. Nu werken de crossover instellingen op je versterker ook weer juist.
Het is zo een beetje provisorisch maar het gaat geen problemen opleveren.

De high aansluitingen op de sub zijn niet echt uitgangen.
Het signaal wordt enkel doorgelust van in naar uit. En de sub takt hier dan zijn signaal van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ronnie vd schreef op zondag 4 juni 2017 @ 07:50:
Dit wilde ik ook voorstellen. Nu werken de crossover instellingen op je versterker ook weer juist.
Het is zo een beetje provisorisch maar het gaat geen problemen opleveren.

De high aansluitingen op de sub zijn niet echt uitgangen.
Het signaal wordt enkel doorgelust van in naar uit. En de sub takt hier dan zijn signaal van af.
Dus ik moet de FL EN FR gewoon aansluiten op de versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@FeaR @LA-384 @ronnie vd even een edit: mijn subwoofer staat aangesloten op de FL en FR aansluitingen. Van mijn subwoofer gaan er dan draaden naar de fronts. Moet ik de crossover nu op mijn sub of versterker doen?
Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Je moet je front speakers direct op je receiver aansluiten.

De subwoofer sluit je aan op de subwoofer uitgang (dus de luidsprekerklemmen) van je receiver.
Dus 1 end van de kabel in de subwooferklemmen van de receiver.
Andere eind van de kabel doe je op 1 van de ingangen van de subwoofer. L of r maakt niet uit.
Welke jbl control gaat het om? Dan kan ik het misschien duidelijker maken.

Crossover op de receiver stel je in op een hz of 100 alle speakers op small subwoofer op yes
Crossover op de sub eerst ook maar op 100 hz en daarvanuit experimenteren.

De crossover op je receiver moet je instellen omdat de sattelietjes niet geschikt zijn om lage frequenties weer te geven. Ze vinden dit vaak ook niet fijn.
De lage tonen (en de lfe effecten in films) worden dan doorgestuurd naar de sub uitgang.

[ Voor 19% gewijzigd door ronnie vd op 04-06-2017 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Als het via high-level kan lopen, dan dien je de crossover van de fronts op de receiver ook op minimaal (of eigenlijk uit) te zetten. De crossover van de fronts regel je dan namelijk op de sub. Deze zet je dan ook (gelijk aan de overige speakers) op 100-150/180, afhankelijk van de grootte van de speakers.
Of het via de sub aansluiting werkt, weet ik niet. De crossover op de sub heeft enkel invloed op de op de sub aangesloten speakers. Dus als de speakers op de receiver zijn aangesloten, hoort de crossover op de sub op maximaal te staan. Als de speakers op de sub zijn aangesloten hoort de crossover op de receiver uit te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
LA-384 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 10:44:
[...]

Of het via de sub aansluiting werkt, weet ik niet. De crossover op de sub heeft enkel invloed op de op de sub aangesloten speakers. Dus als de speakers op de receiver zijn aangesloten, hoort de crossover op de sub op maximaal te staan. Als de speakers op de sub zijn aangesloten hoort de crossover op de receiver uit te staan.
Sorry maar dit is onjuist.
De crossover op de sub heeft enkel invloed op de sub zelf.
Het high level signaal wordt onbewerkt doorgestuurd. Het is eigenlijk alleen een doorverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 4 juni 2017 @ 10:09:
@FeaR @LA-384 @ronnie vd even een edit: mijn subwoofer staat aangesloten op de FL en FR aansluitingen. Van mijn subwoofer gaan er dan draaden naar de fronts. Moet ik de crossover nu op mijn sub of versterker doen?
Groetjes
In dat geval op de subwoofer. In de receiver zet je dan de subwoofer op "NO" en de speakers komen dan automatisch op "LARGE" te staan. Door die opties kan je niet eens meer een crossover instellen aangezien het systeem niet weet dat er een subwoofer is. Maar ik zou het zo niet aansluiten. Je neemt dan geen crossover mee van de center en rear speakers waardoor het laag van die kanalen verloren gaat (de speakers kunnen het immers niet weergeven).

ronnie vd schreef op zondag 4 juni 2017 @ 10:41:
Je moet je front speakers direct op je receiver aansluiten.

...

Crossover op de receiver stel je in op een hz of 100 alle speakers op small subwoofer op yes
Crossover op de sub eerst ook maar op 100 hz en daarvanuit experimenteren.
Alle speakers op de receiver aansluiten ben ik het mee eens. Maar dan is het de crossover op de subwoofer volledig open zetten (bypass) en niet op 100 Hz. Je regelt alles immers op de receiver. Volume en fase wel eenmalig instellen op de subwoofer.

@Verwijderd om welke speakers en subwoofer gaat het hier? Graag het merk en exacte type. Dan is het een stuk minder gissen voor ons.

En laat ook even weten hoe het nu klinkt als het aangesloten is zoals hier gezegd. Dus samenvattend
  • Alle speakers op de Onkyo aansluiten
  • Subwoofer met speakerdraad op de Onkyo aansluiten op de Subwoofer Out
  • Speakers op "small" in de Onkyo en crossover op minimaal 100 Hz (kan ook zijn dat dit 150 Hz of zelfs hoger kan worden)
  • Crossover op de subwoofer volledig open,
    phase en volume wel eenmalig naar wens op de subwoofer regelen. Volume gaat in gebruik mee via het volume van de receiver.

[ Voor 53% gewijzigd door FeaR op 04-06-2017 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
ronnie vd schreef op zondag 4 juni 2017 @ 10:49:
[...]

Sorry maar dit is onjuist.
De crossover op de sub heeft enkel invloed op de sub zelf.
Het high level signaal wordt onbewerkt doorgestuurd. Het is eigenlijk alleen een doorverbinding.
Dan verschillen we daarin van mening, mogelijk is het bij deze sub anders, maar naar mijn weten werkt het normaal gesproken zoals ik het schets. Het is mogelijk dat de crossover enkel invloed heeft op het low-level signaal, maar dan zou het überhaupt niet uitmaken waar hij op staat bij high level. De crossover dient als overgang tussen sub en speakers wanneer het volledige frequentie spectrum binnenkomt. Als de speakers ongeacht de crossover het volledige signaal weergegeven, heeft de crossover maar deels nut. Je wilt eigenlijk de speakers ontlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

LA-384 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 11:57:
[...]
Het is mogelijk dat de crossover enkel invloed heeft op het low-level signaal, maar dan zou het überhaupt niet uitmaken waar hij op staat bij high level.
Dat zou toch niet moeten kunnen, geen invloed op High Level? Met High Level is op de subwoofer de plek om de crossover in te regelen aangezien je de receiver vertelt dat er geen subwoofer is (omdat je de subwoofer op "NO" zet om zo het gehele bereik uit te sturen naar de subwoofer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
LA-384 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 11:57:
[...]

Dan verschillen we daarin van mening, mogelijk is het bij deze sub anders, maar naar mijn weten werkt het normaal gesproken zoals ik het schets. Het is mogelijk dat de crossover enkel invloed heeft op het low-level signaal, maar dan zou het überhaupt niet uitmaken waar hij op staat bij high level. De crossover dient als overgang tussen sub en speakers wanneer het volledige frequentie spectrum binnenkomt. Als de speakers ongeacht de crossover het volledige signaal weergegeven, heeft de crossover maar deels nut. Je wilt eigenlijk de speakers ontlasten.
Als de situatie die jij schetst zou kloppen...
Dan zouden er 3 versterkers in een sub moeten zitten.
1 voor de sub en 2 voor l en r om het gefilterde signaal door te geven.
Oftewel een actieve computerspeakerset 😇

Normale home cinema subs hebben 1 eidndtrap voor de basspeaker.

Het high level wordt onbewerkt doorgestuurd.
Daar zit een aftakking met een verzwakker achter.
Hier komt het samen met de de low level / lfe ingang.
Dan de crossover....fase...en volumeregeling en de eindtrap.

Maar we dwalen af 😉

Ben benieuwd of ts de boel al heeft veranderd, en of dit goed werkt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@FeaR mijn boxen zijn de onkyo SKF-548. Mn sub is de sub10. Er zit een schakelaar voor mono/stereo, low/high. https://www.google.nl/sea...511#imgrc=SGeT3OrVQDdwWM:
Ik kan niet echt makkelijk de kabels veranderen. Ik heb alles in buizen gedaan bij de muur. Beetje lastig om te veranderen😅. Maar zoals ik het nu heb wat is dan het beste om intestellen?
Ook heb ik gewoon de sub op off gezet op mijn versterker

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2017 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Dan zou ik toch kabels opnieuw gaan trekken. Hoe het nu aan is gesloten gaat niet het beste resultaat opleveren omdat je dus laag van de center en rears niet naar de subwoofer stuurt.

Subwoofer op "NO" of iets in die trant zal wel moeten als je de subwoofer op de Front Left en Right aan hebt gesloten. De receiver moet het gehele bereik naar de fronts sturen omdat de subwoofer het er uit moet filteren. Als je het zo laat wordt het alles op de subwoofer regelen: volume, fase en crossover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@FeaR en dan op de versterker de crossover zo laag mogelijk houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Op de versterker heb je als het goed is geen crossover meer. De subwoofer staat op "NO" waardoor de speakers automatisch op "LARGE" gaan en er geen crossover toe wordt gepast. De receiver heeft immers geen subwoofer aangesloten op de Subwoofer Out (waar alle instellingen effect op hebben), de subwoofer zit op de Front Left en Right. Daardoor kan je ook geen crossover op de center en rear kanalen instellen en zal je daar bereik (in het laag) missen.

Althans, de subwoofer heb je toch nog steeds op de Front Left en Front Right aangesloten vanaf de receiver? Of is er intussen wat verandert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FeaR schreef op zondag 4 juni 2017 @ 23:31:
Op de versterker heb je als het goed is geen crossover meer. De subwoofer staat op "NO" waardoor de speakers automatisch op "LARGE" gaan en er geen crossover toe wordt gepast. De receiver heeft immers geen subwoofer aangesloten op de Subwoofer Out (waar alle instellingen effect op hebben), de subwoofer zit op de Front Left en Right. Daardoor kan je ook geen crossover op de center en rear kanalen instellen en zal je daar bereik (in het laag) missen.

Althans, de subwoofer heb je toch nog steeds op de Front Left en Front Right aangesloten vanaf de receiver? Of is er intussen wat verandert?
Vanmiddag ga ik toch maar alle speakers aansluiten op de versterker etc. Maar dan stuit ik op dit:
https://www.google.nl/sea...511#imgrc=SGeT3OrVQDdwWM: mijn subwoofer geen geen ingang voor de 2 draadjes (+/-) van mijn versterker
http://www.nl.onkyo.com/a...3247f3aacf_N4994x1833.jpg
Hoe moet ik die aansluiten op de sub?
Pagina: 1