Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Budget Mini (ITX) Office PC

Pagina: 1
Acties:

• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-11 23:57
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Een simpel office systeempje voor mijn schoonouders. Denk hierbij aan surfen, youtube, Facebook, Office pakketten, emailen en af en toe een spelletje in de browser.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Budget rond de 400 euro, assemblage doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

niks gaat in principe mee. Ze hebben nu een HP Compaq CQ2200NL machine waaruit vrijwel niks meer mee te nemen valt.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Voornaamste is een smalle/kleine computercase aangezien ze die nu ook al hebben met de CQ2200NL (112x246x260mm). Verdere vereiste is een SSDtje om alles gewoon lekker vlot te laten lopen. 128 GB zal in principe al voldoende zijn, al is voor 20 euro meer een 250 ssd natuurlijk beter.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Gewoon spullen van de bekendere merken (Samsung, Crucial, Seasonic etc.)

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Niet nodig.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Zelf dit al bij elkaar gesprokkeld
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 62,-€ 62,-
1Gigabyte GA-H110N€ 82,97€ 82,97
1Cooler Master Elite 110€ 42,-€ 42,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 61,-€ 61,-
1Corsair CX450M€ 51,-€ 51,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,-€ 95,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 393,97

Al ben ik nog niet helemaal tevreden over de case (iets te breed). Verder is het wellicht beter om een B250 bord gelijk te nemen omdat ik heb begrepen dat de H110 eerst van een Bios update moet worden voorzien voor hij werkt met de G4650. Als B250 bord heb ik deze dan als vervanger https://azerty.nl/product...moederbord-lga1151-socket. Bij Azerty kun je in iedergeval voor 9 euro de bios laten updaten mocht het nodig zijn.

Wellicht kan er nog gekeken worden of er een I3 in past als dit budget technisch mogelijk is?
Al heb ik begrepen dat de Intel G4560 geen slechte keuze is en vergelijkbaar is?

Ik hoor graag van jullie of er nog betere opties zijn :)?

Groet,

Down

[ Voor 24% gewijzigd door Downstar2 op 03-06-2017 18:32 ]

• Menno02
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-08 10:29
De Pentium is prima, de i3 is niet interessant.
Voor het gemak zal ik inderdaad een B250 bord nemen.

Hebben ze wel gewoon bekabeld internet? Anders zou ik een moederbord pakken met wifi. (Is maar een paar tientjes duurder.)

250gb opslag is neem ik aan genoeg voor hen?

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Externe lijstjes doen we hier niet aan, al is het alleen maar om de simpele reden dat ik het niet geopend krijg op mijn telefoon. DAA beleid

Voor een Office systeem is een pricewatch: ASRock DeskMini 110 barebone naar mijn mening de beste optie. Dit is normaal gesproken goedkoper, gezien je 150 euro betaald voor behuizing+moederbord+voeding, en daarbij kleiner. Hier koop je normaal gesproken een G4560 (BIOS update mogelijk vereist), 2x4 GB RAM (Let op: SODIMM) en een m.2 SSD bij. Iets om nog rekening mee te houden zijn het vrij lage aantal USB ports, 2 aan de achterkant, 1 aan de voorkant en een usb-c aan de voorkant. Mogelijk zal een usb hub nodig zijn, maar dit kun je zelf het beste inschatten.

Een i3 is overigens een onzinnige upgrade, het verschil merk je toch niet.

Verwijderd

Wellicht is een InWin Chopin wel iets. Met B250 bord welke direct de G4560 ondersteunt. Bij H110 (welke ook in de Deskmini zit, is dat altijd maar afwachten of het kost extra moeite om een update te regelen.
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B250I Pro€ 93,21€ 93,21
1In Win Chopin Zwart€ 89,-€ 89,-
1Crucial CT2K4G4DFS824A€ 67,91€ 67,91
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 95,90€ 95,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 408,02

• Downstar2
Menno02 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 16:09:
De Pentium is prima, de i3 is niet interessant.
Voor het gemak zal ik inderdaad een B250 bord nemen.

Hebben ze wel gewoon bekabeld internet? Anders zou ik een moederbord pakken met wifi. (Is maar een paar tientjes duurder.)

250gb opslag is neem ik aan genoeg voor hen?
120 is voor nu al voldoende, maar toekomst gericht wil ik in deze build minimaal 250gb

Mij lijkt het inderdaad ook handiger om gelijk voor een b250 bord te gaan. Ze hebben nu inderdaad ook draadloos internet. Middels externe dongle( ik verwacht nog iets in de trant van 802.11 b/g..).

• Downstar2
lactaxative schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 16:34:
Externe lijstjes doen we hier niet aan, al is het alleen maar om de simpele reden dat ik het niet geopend krijg op mijn telefoon. DAA beleid

Voor een Office systeem is een pricewatch: ASRock DeskMini 110 barebone naar mijn mening de beste optie. Dit is normaal gesproken goedkoper, gezien je 150 euro betaald voor behuizing+moederbord+voeding, en daarbij kleiner. Hier koop je normaal gesproken een G4560 (BIOS update mogelijk vereist), 2x4 GB RAM (Let op: SODIMM) en een m.2 SSD bij. Iets om nog rekening mee te houden zijn het vrij lage aantal USB ports, 2 aan de achterkant, 1 aan de voorkant en een usb-c aan de voorkant. Mogelijk zal een usb hub nodig zijn, maar dit kun je zelf het beste inschatten.

Een i3 is overigens een onzinnige upgrade, het verschil merk je toch niet.
Ik heb het even geüpdatet. Excuus!
Hopelijk kun je het nu wel zien.

Deze setup heeft ook inderdaad de b110 chipset. Dat geeft inderdaad weer moeilijkheden met bios updates etc.

Zoiets met b250 bord is dat er voor acceptabele prijs? Ik bedoel als ik het los koop (mb + voeding + case) ben ik ongeveer 175 euro kwijt.

Een i3 is dus niet nodig, maar een beter alternatief voor de g4560 is er niet echt voor bijvoorbeeld 25-30 euro meer?

Ik ken de tak van AMD niet echt, ben zelf meer op de hoogte van Intel cpus

• Downstar2
Verwijderd schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:25:
Wellicht is een InWin Chopin wel iets. Met B250 bord welke direct de G4560 ondersteunt. Bij H110 (welke ook in de Deskmini zit, is dat altijd maar afwachten of het kost extra moeite om een update te regelen.
#ProductPrijsSubtotaal
1In Win Chopin Zwart€ 89,-€ 89,-
1Crucial CT2K4G4DFS824A€ 67,91€ 67,91
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 95,90€ 95,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 408,02
Die case bevat een 150 watt voeding. Lijkt me niet echt heel voldoende, toch?
Qua maat is dit wellicht wel beter, alleen zal ik ze nog eens melden dat de cooler master maar +- 5 cm breder is dan dat ze nu hebben.. ;)

Waarom de crucial ssd? Wegens meer geheugen voor een zelfde prijs of betere performance?

Ik ben zelf fan van Samsung ssds, voor de opslag in 250 in principe al echt voldoende dus daar voor hoef ik het niet te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Downstar2 op 03-06-2017 19:32 ]

Verwijderd

150w is meer dan zat voor een systeem dat hooguit 60w verbruikt.

Crucial vanwege de prijs per GB en de eenvoudiger firmware update. Verschil in prestaties is er in dagelijks gebruik niet tussen hedendaagse ssd's. Zelfs het verschil met een nvme is niet merkbaar.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2017 20:19 ]

• Downstar2
Setje voor nu is dit;

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Elite 110€ 42,-€ 42,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 61,-€ 61,-
1Corsair CX450M€ 51,-€ 51,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,-€ 95,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 404,21

Cooler master elite is achteraf prima kastje. Breedte maakt niet meer zoveel uit gezien hij op een andere positie komt te staan.

MSI B250I Pro is een verstandigere keuze omdat je dan geen geouwehoer hebt met Bios updates voor een paar euro meer. Verder is dit het goedkoopste Mini ITX B250 bordje uit de lijst. WIFI en bluetooth op het moederbord is niet nodig en dus de meerprijs van 20 euro niet waard.(MSI B250i Gaming Pro)

Verder een Samsung 850 EVO, naar mijn inziens een net wat betrouwbaarder product dan die van Crucial en 250 GB is meer dan zat. M.2 SSD is niet nodig voor deze setup.

Crucial CT2K4G4DFS8213, 8GB(2x4GB) meer dan zat en goedkope bankjes. 2100Mhz prima.

Voeding heb ik nog steeds op Corsair CX450M, wellicht wel overkill qua power.
Maar qua prijs heb ik niet echt een betere voeding gevonden. Tenzij hier iemand nog een tipje heeft?

Intel G4560 is qua processor op budget de beste keus. Probleem is dat hij niet overal meer goed leverbaar lijkt te zijn. Levertijden van 10+ dagen.. Gekeken naar de G4600 die op 3,6GHZ geklokt is maar die is al gauw 20 a 30 euro duurder. Niet waard dus ;).

Jullie nog opmerkingen :)? anders bestel ik hem gewoon!

Thanks voor jullie hulp in iedergeval!

Groet,

Down

Verwijderd

Vind zelf de pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W een betere keuze. Stiller en een betere fan. Van de CX450M heb ik te vaak een defecte fan gehad.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Als alternatief voor de Cooler Master Elite 110 zou je hier naar kunnen kijken: pricewatch: Silverstone Sugo Series 13 (plastic front panel met nep aluminium...

Heb je een NUC overwogen? serie: NUC

• Downstar2
Jesse schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:32:
Als alternatief voor de Cooler Master Elite 110 zou je hier naar kunnen kijken: pricewatch: Silverstone Sugo Series 13 (plastic front panel met nep aluminium...

Heb je een NUC overwogen? serie: NUC
Inderdaad overwogen, kom ik vaak duurder uit. Kastje hoeft verder ook niet zo heel klein te zijn.
Daarom gewoon een normale mini ITX kast + bord.

ik zal eens naar deze kast kijken :)

• Downstar2
Spullen zijn inmiddels in het weekend besteld en gisteravond afgehaald.

Vanavond zal ik hem eens in elkaar gaan zetten ;)!

• Downstar2
Hmm. Ik loop tegen het feit aan dat de PC geen beeld geeft en geen piepjes.
Ook als ik het geheugen eruit haal geen piepjes dat bankjes ontbreken..

CPU fan, Fan voorop draaien gewoon. Power Led op de kast werkt gewoon en op het moederbord brand een lampje.CPU power en 24 pins is aangesloten op het moederbord. Eveneens als een Power vanuit de PSU voor aan de SSD.

Moederbord lijkt geen batterijtje te hebben, dus daar zou het dan ook niet aan kunnen liggen?

Ik probeer hem middels de onboard GPU en HDMI aan te sluiten op mijn monitor.

Iemand nog tips!? Kan het de CPU zelf zijn die niet lekker werkt of moet ik bijvoorbeeld nog wat instellen voor hij standaard beeld geeft op de onboard chip van de G4600?

Groet,

Down

Update: Dat hij niet beept kan ik wellicht verklaren doordat ik geen speaker/buzzer heb geinstalleerd
Deze zit schijnbaar niet bij de europese versie van de CM elite 110 en bij de US versie wel. (Hij staat ook niet in de europese manual vermeld..)

Afbeeldingslocatie: https://images.hardocp.com/images/articles/1396829763quQs6MFA0i_3_1_l.jpg

Op welke manier kan ik nu achterhalen wat er precies mis gaat? ;(

Update 2:

Schijnbaar is er een EZ debug led op het moederbord aanwezig. Van boven naar beneden is de ledindicatie als volgt CPU, DRAM, VGA, BOOT. Daar lijkt nu het ledje van DRAM te branden. Wit welliswaar, al zie ik bij andere MSI borden dat als iets echt mis is hij rood moet zijn? (Tenzij deze LED natuurlijk alleen wit is ;)..)

https://i.imgur.com/ZN8j7hw.png

Deze modules zouden moeten passen op dit moederbord toch?
https://azerty.nl/product/crucial/729093/ddr4-8-gb--2-x-4-gb

[ Voor 50% gewijzigd door Downstar2 op 15-06-2017 00:26 ]

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Je kunt de BIOS resetten door elektronisch contact te maken tussen de twee staafjes aan de linkerkant van je PCI-e slot(JBAT1). Mocht je niet toevallig een jumpercap hebben liggen, kun je ook gewoon een schroevendraaier gebruiken. Een paar seconden contact maken is voldoende.

Mocht dit het probleem niet oplossen, zou ik ram sloten en staafjes gaan afwisselen, en kijken of er een combinatie is die werkt.

De RAM staafjes zouden moeten passen.

• Squats
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online

Squats

Wereldreizende tweaker

Ik heb zelf een Inwin chopin staan met een i7 7700 erin, trekt ie makkelijk.

Bericht ontvangen uit China

• Downstar2
lactaxative schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 01:11:
Je kunt de BIOS resetten door elektronisch contact te maken tussen de twee staafjes aan de linkerkant van je PCI-e slot(JBAT1). Mocht je niet toevallig een jumpercap hebben liggen, kun je ook gewoon een schroevendraaier gebruiken. Een paar seconden contact maken is voldoende.

Mocht dit het probleem niet oplossen, zou ik ram sloten en staafjes gaan afwisselen, en kijken of er een combinatie is die werkt.

Had inderdaad al gekeken naar reset van de Bios.
Moest inderdaad bij JBAT1 zijn, maar vroeg me af welke jumpercap ik dan moest gebruiken..
Al zou ik hem dus ook gewoon kunnen shorten met een schroevendraaier.

Ik had de modules nu al veranderd van sloten en geprobeerd te starten met 1 van de modules in DIMM_A zeg maar. Maar dat hielp tot nu toe nog niet. Zal het vanavond eens testen na een reset van de Bios met 1 bankje.

Het zou vreemd zijn als beide bankjes kapot zouden zijn, dan lijkt het me eerder niet compatible te zijn.
Al lijkt me dat ook wat vreemd, maar ik zie de modules niet voorkomen in de compatiblity list van het moederbord zelf. Dus wie weet...

• Downstar2
Squats schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 05:05:
Ik heb zelf een Inwin chopin staan met een i7 7700 erin, trekt ie makkelijk.
'Trekt ie makkelijk?' Wat precies :)? Heb je het over de voeding of?

[ Voor 6% gewijzigd door Downstar2 op 15-06-2017 10:22 ]

• Squats
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online

Squats

Wereldreizende tweaker

Downstar2 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:22:
[...]

'Trekt ie makkelijk?' Wat precies :)? Heb je het over de voeding of?
Ja, de voeding kan makkelijk een 7700 (non k) aan zonder gpu :D
https://seasonic.com/psu-calculator/ deze vind ik persoonlijk de meest betrouwbare calculator die waarden goed inschat. een 7700 haalt de 150w niet eens inclusief de rest van de componenten ;) Dus een pentium gaat met gemak.

Bericht ontvangen uit China

• Downstar2
Squats schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:25:
[...]

Ja, de voeding kan makkelijk een 7700 (non k) aan zonder gpu :D
https://seasonic.com/psu-calculator/ deze vind ik persoonlijk de meest betrouwbare calculator die waarden goed inschat. een 7700 haalt de 150w niet eens inclusief de rest van de componenten ;) Dus een pentium gaat met gemak.
Ah oke. Ik denk ook niet dat het de voeding is. Hij lijkt gewoon alles te voeden.
Zoveel is er ook niet aangesloten. 24pins + CPU + Sata vanaf de voeding. 450 watt is ruim voldoende dan dan zonder GPU.

Het zal dus in de (D)RAM sloten/modules zitten als ik de EZ Led status op het moederbord mag geloven.

Ik zie wel in de laatste BIOS updates dat compatibility met RAM modules verbeterd zou zijn, maargoed die bios is van april. Neem aan dat mijn Moederbord al up to date is. Verder wordt het anders lastig upgraden als je niet eens een POST/BIOS krijgt..

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Zie eventueel: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 10% gewijzigd door Jesse op 15-06-2017 10:39 ]

• Downstar2
lactaxative schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 01:11:

met een schroevendraaier heb ik het Bios gereset door hem te shorten op de pinnetjes van JBAT1.
Daarna nog steeds DRAM led die brandt. Daarna de modules en sloten gewisseld. Nog steeds DRAM LED.
Ook met 1 van de 2 bankjes geprobeerd. Led blijft branden..

Het lijkt me vreemd dat beide modules het niet zouden doen, tenzij er compatibiliteitsproblemen zijn..

Ik heb helaas ook geen ander moederbord liggen waarop ik de modules kan testen..

• Downstar2
Zojuist een nieuwe RAM module gehaald die sowieso op de lijst van compatibiliteit staat. Nog steeds een LED die brand bij DRAM en nog steeds geen signaal op HDMI of DVI..

Iemand hier toevallig nog een interne speaker die ik op de headers van het moederbord kan plaatsen?
Misschien brengt dat meer uitsluitsel....

Of het moederbord is gewoon stuk..
Pagina: 1