Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrangeBerry
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Topicstarter
Tweakers,

Ik ben momenteel werkzaam in de detachering maar wil hier graag uit en ben mij zodoende aan het oriënteren/het voeren van gesprekken om een overstap te maken naar een vaste werkgever.

Dit is voor mij compleet nieuw en ik loop nu tegen een aantal punten aan waarvan ik niet precies weet hoe ik dat het beste kan aanpakken.

Ik heb nu een vast dienstverband met een leaseauto en een contract voor 36 uur. Ook betaal ik 1/3 voor pensioen. Daarnaast redelijk onbeperkte studiemogelijkheden. Nu krijg ik steeds de vraag wat mijn salarisindicatie is voor met name functies zonder leaseauto. Daarnaast zou ik ook graag een sprong in mijn salaris willen maken.

*Is het gebruikelijk om je leasebedrag bij je bruto loon op te tellen? Of neem je daar een deel reiskostenvergoeding van de nieuwe werkgever in mee?
*Ik heb bij mijn detacheerder geen salarisverhogingen gekregen of iets dergelijks, terwijl ik wel behoorlijk geïnvesteerd heb in het opdoen van kennis (certificaten, uiteraard vak gerelateerd) kan ik hier een x bedrag per certificaat aan hangen en dit optellen bij mijn salaris? Is er enigzins een percentage wat ik kan aanhouden als loonsverhoging bij een dergelijke overstap?

Ik heb al wat afgezocht op internet maar ik lees daar tegenstrijdige verhalen. Graag hoor ik jullie mening/ervaringen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zou niet vertellen wat je verdiend hebt, maar wat je wilt verdienen. Als je al ervaring hebt in de functie zou ik zelfs helemaal geen bedrag noemen, maar wel uitgebreid ingaan op je secundaire voorwaarden. Daarna onderhandel je verder met het bod wat je krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:04

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Waarom wil je weten wat "gebruikelijk" is, als dat überhaupt al te definiëren valt. In de lijn van @dr snuggles : geef aan wat je wilt verdienen en onderbouw dat waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 16:06
Het hangt van een hoop factoren af, maar zoals hierboven al gezegd wordt: wat vind je eigenlijk zelf dat je zou moeten verdienen, wat vind je zelf een goed bedrag waar je blij mee bent? We kunnen met z'n allen een leuke formule opstellen maar als daar op het einde een bedrag uit komt waar je zelf van denkt: "oh dat valt tegen", dan heb je er nog steeds niks aan natuurlijk.

Ja, het weegt zeer sterk mee wat je nu verdient. Niemand wil achteruit gaan op inkomsten en als het even kan juist een grote stap vooruit, Je wil een sprong maken maar betekend dat dan dat je nu kunt stellen dat je salaris (te) laag is ten opzicht van vakgenoten met dezelfde ervaring/kwalificaties?

Het ding is natuurlijk dat niet alleen je huidige baan telt maar ook de nieuwe baan, wat wordt er voor zo'n functie bij andere bedrijven gevraagd?, in hoeverre voldoe je aan hun eisen pakket? Is het dicht bij huis? Moet je veel voor ze reizen? Zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden goed? Hoe is de klik tussen jou en het bedrijf? Zijn er goede groei mogelijkheden?

En ja de lease auto is wel een deel van je salaris maar houd er ook rekening mee dat je ook wel weet dat je die auto kreeg om naar de klant toe te gaan en van hot naar her te rezien en dat als alternatief de (goede) reiskosten verzekering ook part of the deal is binnen de detachering. Als je straks 15 min reistijd hebt kan je moeilijk een auto gaan eisen of een reiskosten vergoeding van 700 euro bruto.

Nogmaals: ja, alles telt mee maar wat op het einde het meest telt is dat je elke maand een bedrag op je rekening krijgt waar je tevreden over bent en dat je plezier hebt in je werk! Belangrijk is dat je ook kunt beargumenteren waarom, men vraagt hier niet altijd om en je kan ook heel bot zeggen: dit is wat ik wil verdienen, punt. Daarnaast kan je natuurlijk aanhalen dat je certificaten aansluiten met de functie-eisen/bedrijf en je vindt dat je op een competitief niveau zit met vakgenoten van hetzelfde niveau. Zeker wanneer je 100% aansluit op een vacature zou ik het maximum vragen indien ze een salaris range hebben aangegeven, je sluit immers 100% aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Leaseauto moet je meerekenen bij een overstap. Je krijgt deze nu van je werkgever (en je "mag" er ook bijtelling over betalen) en belasting, verzekering, onderhoud, brandstof etc zijn allemaal geregeld en dus heb je over je nettosalaris geen kosten van de auto meer.

Als je geen leaseauto meer krijgt zal de nieuwe werkgever je daarin tegemoet moeten komen. Niet dat je alle kosten vergoed krijgt (waarschijnlijk) , maar wel een redelijke salarisverhoging omdat de kosten van je vervoer nu door jou opgehoest moeten worden. Wat redelijk is moet je voor jezelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar werk je nu? En wil je naar de publieke sector of privaat? In het eerste geval durf ik je wel een redelijke indicatie te geven (per dm?) als je wilt. Ik loop al een flinke tijd mee als manager in de hoek van IT/informatiemanagement in de publieke sector dus ik denk dat ik wel een reëel perspectief heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrangeBerry
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Topicstarter
Strykeforce schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 22:51:
Het hangt van een hoop factoren af, maar zoals hierboven al gezegd wordt: wat vind je eigenlijk zelf dat je zou moeten verdienen, wat vind je zelf een goed bedrag waar je blij mee bent? We kunnen met z'n allen een leuke formule opstellen maar als daar op het einde een bedrag uit komt waar je zelf van denkt: "oh dat valt tegen", dan heb je er nog steeds niks aan natuurlijk.

Ja, het weegt zeer sterk mee wat je nu verdient. Niemand wil achteruit gaan op inkomsten en als het even kan juist een grote stap vooruit, Je wil een sprong maken maar betekend dat dan dat je nu kunt stellen dat je salaris (te) laag is ten opzicht van vakgenoten met dezelfde ervaring/kwalificaties?

Het ding is natuurlijk dat niet alleen je huidige baan telt maar ook de nieuwe baan, wat wordt er voor zo'n functie bij andere bedrijven gevraagd?, in hoeverre voldoe je aan hun eisen pakket? Is het dicht bij huis? Moet je veel voor ze reizen? Zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden goed? Hoe is de klik tussen jou en het bedrijf? Zijn er goede groei mogelijkheden?

En ja de lease auto is wel een deel van je salaris maar houd er ook rekening mee dat je ook wel weet dat je die auto kreeg om naar de klant toe te gaan en van hot naar her te rezien en dat als alternatief de (goede) reiskosten verzekering ook part of the deal is binnen de detachering. Als je straks 15 min reistijd hebt kan je moeilijk een auto gaan eisen of een reiskosten vergoeding van 700 euro bruto.

Nogmaals: ja, alles telt mee maar wat op het einde het meest telt is dat je elke maand een bedrag op je rekening krijgt waar je tevreden over bent en dat je plezier hebt in je werk! Belangrijk is dat je ook kunt beargumenteren waarom, men vraagt hier niet altijd om en je kan ook heel bot zeggen: dit is wat ik wil verdienen, punt. Daarnaast kan je natuurlijk aanhalen dat je certificaten aansluiten met de functie-eisen/bedrijf en je vindt dat je op een competitief niveau zit met vakgenoten van hetzelfde niveau. Zeker wanneer je 100% aansluit op een vacature zou ik het maximum vragen indien ze een salaris range hebben aangegeven, je sluit immers 100% aan.
Dank je wel voor je reactie :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrangeBerry
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 01:03:
Waar werk je nu? En wil je naar de publieke sector of privaat? In het eerste geval durf ik je wel een redelijke indicatie te geven (per dm?) als je wilt. Ik loop al een flinke tijd mee als manager in de hoek van IT/informatiemanagement in de publieke sector dus ik denk dat ik wel een reëel perspectief heb.
Dank je wel voor je reactie.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door OrangeBerry op 03-06-2017 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
OrangeBerry schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 20:27:
Ik heb nu een vast dienstverband met een leaseauto en een contract voor 36 uur. Ook betaal ik 1/3 voor pensioen. Daarnaast redelijk onbeperkte studiemogelijkheden. Nu krijg ik steeds de vraag wat mijn salarisindicatie is voor met name functies zonder leaseauto. Daarnaast zou ik ook graag een sprong in mijn salaris willen maken.

*Is het gebruikelijk om je leasebedrag bij je bruto loon op te tellen? Of neem je daar een deel reiskostenvergoeding van de nieuwe werkgever in mee?
*Ik heb bij mijn detacheerder geen salarisverhogingen gekregen of iets dergelijks, terwijl ik wel behoorlijk geïnvesteerd heb in het opdoen van kennis (certificaten, uiteraard vak gerelateerd) kan ik hier een x bedrag per certificaat aan hangen en dit optellen bij mijn salaris? Is er enigzins een percentage wat ik kan aanhouden als loonsverhoging bij een dergelijke overstap?
Ik zou eerst kijken wat men biedt en hoe dat overeenkomt met je verwachtingen.

De sector waar je kijkt werkt met CAO en schalen, die kunnen behoorlijk hard zijn. Als het goed is weet je ongeveer in welke schaal je functie zal vallen. Dan kan je zo opzoeken wat je zal gaan verdienen. Je kan dan wel nog onderhandelen voor en trede meer, maar buiten de gestelde schaal of schalen komt zal niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je moet voor jezelf het volledige rekensommetje maken, je was al goed op weg. Zet alles gewoon onder elkaar, waarbij je de nieuwe CAO prima kunt gebruiken voor de nieuwe secundaire voorwaarden zoals reiskosten en pension enzo (daar zal toch weinig aan te onderhandelen zijn, gok ik). Onderaan de streep kun je dan prima uitrekenen wat je minimaal wil en wat zij bieden, waarbij je niet moet vergeten dat je niet voor niets deze stap wil zetten....

@hieronder: Hoezo "denk aan"? Je kunt redelijk nauwkeurig uitrekenen wat je nu aan kosten hebt, wat je straks aan kosten gaat hebben, en welke kosten je nu niet hebt wegens je lease-auto. Het totaalsommetje is voor iedereen anders, en een bedrag van 1000 euro is dan ook totaal uit de lucht gegrepen. Er zit wat gok en schat-werk bij, maar het is echt geen hogere wiskunde hoor....

[ Voor 30% gewijzigd door naitsoezn op 03-06-2017 15:04 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Je zult zelf globaal moeten kijken wat je wilt verdienen om er niet op achteruit te gaan. Denk aan 1000 euro/maand bruto voor de lease auto, en tel een achterstallige salarisverhoging op. Dat wil je bruto ongeveer verdienen.

Focus verder op het bijwerken van je cv. Werkervaring/verantwoordelijkheden, opleidingen/certificaten.

En dan maar weer het beste er van hopen bij je sollicitaties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-09 10:43
Pm ooit 1000 bruto op vooruit gegaan 5 en een half jaar geleden.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

je verlaat de inhuurprostitutie die als enige gimmick de leaseauto kent.
Ik zie dat als een volledige reiskostenvergoeding woon-werk. Van je nieuwe werkgever mag je hetzelfde verwachten, echter zal dat gebasseerd zijn op het OV.

vraag is: kan jij zonder je leaseauto @OrangeBerry ? Ga je op de fiets boodschappen doen of heb je nog wat spaargeld liggen voor een tweedehandsje?

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

MrJayMan schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 02:32:
Ik zie dat als een volledige reiskostenvergoeding woon-werk. Van je nieuwe werkgever mag je hetzelfde verwachten, echter zal dat gebasseerd zijn op het OV.
Het is meer dan dat.

Zonder leaseauto had TS in de regel een hoger salaris gekregen bij zijn huidige werkgever. Omdat je ook te maken hebt met bijtelling is het niet logisch 100% van het leasebedrag bij je salaris op te tellen maar wel degelijk een deel. (Die bijtelling krijg je immers omdat een leaseauto met privé gebruik word gezien als loon in natura en *dus* moet er belasting over betaald worden. Dat is je bijtelling.)

Aan de andere kant is het weer niet relevant of die leaseauto wel of niet gecompenseerd word en moet TS nadenken over wat een redelijk salaris is voor gegegeven functie en waarvoor TS zijn bed nog uit komt.

Een baan bij een vaste werkgever kan namelijk andere voordelen hebben zoals een verminderde reistijd waardoor je meer vrije tijd hebt. Dat is ook wat waard al is dat minder makkelijk in geld uit te drukken.

In the end gaat het om het totaalplaatje. In dat totaalplaatje zijn eigenlijk maar 2 dingen relevant:
  • Wat wil TS verdienen / hoe ziet een redelijk totaalplaatje inclusief overige voorwaarden er voor TS uit
  • Is dat een reeel/redelijk salaris / totaalplaatje
Dat eerste kan alleen TS iets van zeggen, dat tweede: salariswijzers, tweakers, etc.

Note dat bedrijven er wisselend geheimzinnig over doen of die leaseauto van invloed is op je salaris. Sommige bedrijven zeggen keihard "zonder leaseauto krijg je zus en zoveel meer salaris", anderen verrekenen de kosten op een andere manier bijvoorbeeld bij je eindejaarsbonus, weer anderen zeggen "leaseauto is integraal onderdeel / verplicht, zonder leaseauto krijg je geen hoger salaris".

Eigenlijk is dat laatste raar want wel of geen leaseauto is wel degelijk gedeeltelijk van invloed op de kosten die een werkgever voor je moet maken. (Al kan een deel van die kosten van de belasting worden afgetrokken *en* koopt een werkgever met een leaseauto vervoerszekerheid waardoor ze hogere garanties kunnen afgeven dat jij altijd op de plek waar je je geld verdient kunt komen. Met een privé auto zijn die garanties lager.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:38

ZieMaar!

Moderator General Chat
De focus ligt wel wat veel op de leaseauto... Even mijn eigen voorbeeld:
Ik rij nu een v60, kost me netto 439 p/m. Rij 40k km per jaar, 30k km zakelijk. Ik ga ook van werkgever wisselen, maar krijg geen lease auto meer. Wel reiskosten vergoeding, ca € 55,- in de maand. Daarnaast worden de zakelijke kilometers ook vergoed, waarvan ik denk denk dat ik er zo'n 1000 p/m zal maken, dus minimaal € 190,- (wellicht iets meer ivm hogere km vergoeding).

Tel die bedragen eens bij elkaar op: 439 + 55 + 190 = € 684,-. Daar rij ik prima een auto voor per maand. Geen dikke v60 meer, maar goed, ik ga bijna de helft minder zakelijk rijden, dus dan is een iets kleinere auto ook geen probleem meer.

Dus ik zou, onder de streep, als ik wel die v60 wil blijven rijden, zo'n € 200,- netto erbij moeten krijgen. Dat is € 450,- bruto. En dat is in de situatie waarbij je 80k verdient en een v60 rijdt.

Ik had die wisseling ook zonder salarisverhoging gedaan, meer in de buurt werken en 4 ipv 5 dagen (dat is natuurlijk ook verhoging) is mij een iets kleinere auto wel waard.

Ik ben het dus wel eens met hierboven: het gaat om het totale plaatje. ik kan me voorstellen dat bij een lager salaris en een lagere bijtelling, zeg 40k plus zo'n 14% 308 het sommetje natuurlijk wel anders wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ziemaar,

Eens dat je naar het totale plaatje moet kijken, maar (het wegvallen van) de leaseauto is een belangrijk deel van het pakket en dat moet enigszins gecompenseerd worden.

Van die 439 p/m is een zeer aanzienlijk deel de afschrijving. Want een leaseauto wordt immers in principe nieuw aangeschaft. Is dat bedrag overigens inclusief je netto meerkosten agv de bijtelling?

Stel je wisselt van baan, koopt een 2e handse V60 van zeg 3 jaar oud dan kun je nog steeds V60 blijven rijden van die 684 die je noemt, alleen geen nieuwe.

Echter je hebt het wegvallen van de bijtelling vergeten, dus je compensatie komt hoger uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
unezra schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 06:41:
Zonder leaseauto had TS in de regel een hoger salaris gekregen bij zijn huidige werkgever. Omdat je ook te maken hebt met bijtelling is het niet logisch 100% van het leasebedrag bij je salaris op te tellen maar wel degelijk een deel.
Dat is het wel. Het is heel normaal dat je de keuze hebt tussen een leasebudget (950E/maand inc brandstof in mijn geval) of datzelfde bedrag bruto bij je salaris te krijgen. Dus het is kwa rekenen gewoon prima om het kwa salariswens bij je huidige salaris op te tellen, zelfs als je huidige werkgever dit niet doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Hydra op 08-06-2017 08:44 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hydra schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 08:44:
[...]
Dat is het wel. Het is heel normaal dat je de keuze hebt tussen een leasebudget (950E/maand inc brandstof in mijn geval) of datzelfde bedrag bruto bij je salaris te krijgen. Dus het is kwa rekenen gewoon prima om het kwa salariswens bij je huidige salaris op te tellen, zelfs als je huidige werkgever dit niet doet.
Ik denk dat het zinvol is een deel mee te rekenen maar niet je volle leasebudget + brandstof om de doodsimpele reden dat je bij een leasewagen te maken hebt met bijtelling.

Stel dat je een leasewagen van 1000 EUR rijd bij 20% bijtelling en je verstookt per maand privé 100 EUR aan brandstof (ga er even vanuit dat woon-werk 100% betaald word), zou ik het eerder reëel vinden 900 EUR per maand bij je fictieve salaris op te tellen dan 1100 EUR.

Alleen, het is niet standaard dat je die keuze hebt. Dus in hoeverre moet je het bij je salaris optellen, als je bij je werkgever niet de keuze hebt privé te rijden of een leaseauto te nemen en het niet nemen van een leaseauto, op geen enkele manier invloed heeft op je salaris? (Dus ook niet in de vorm van een bonus die lager is als je een leaseauto hebt, zoals ik ook al heb gezien.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
unezra schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 06:41:
[...]

[i]Eigenlijk is dat laatste raar want wel of geen leaseauto is wel degelijk gedeeltelijk van invloed op de kosten die een werkgever voor je moet maken.
Niet alles is financieel gedreven in het bedrijfsleven, in bepaalde gevallen wil je als werkgever gewoon duidelijke regels stellen. En ik kan mij prima situaties voorstellen dat je als werkgever zegt je krijgt bij functie x een leaseauto met budget x. Als je dat niet gebruikt dan niet.
(Al kan een deel van die kosten van de belasting worden afgetrokken *en* koopt een werkgever met een leaseauto vervoerszekerheid waardoor ze hogere garanties kunnen afgeven dat jij altijd op de plek waar je je geld verdient kunt komen. Met een privé auto zijn die garanties lager.)[/i]
Kosten hebben invloed op je winst en dus uiteindelijk je vennootschapbelasting. En je kan wat btw verrekenen. Maar dat is lang niet altijd een doorslaggevende factor. Wat voor veel bedrijven belangrijker is, is cashflow. Die leaseauto moet wel elke maand betaald worden, en dat je iets mogelijk van een belasting kan aftrekken betekend niet dat de belastingdienst dat geld meteen overmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:31

ralpje

Deugpopje

unezra schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 08:49:
[...]

Ik denk dat het zinvol is een deel mee te rekenen maar niet je volle leasebudget + brandstof om de doodsimpele reden dat je bij een leasewagen te maken hebt met bijtelling.
Waarom? Die leaseauto kost je baas €950 in de maand. Dat kun je ook zien als €950 bruto loon.

Je bijtelling valt weg, maar die extra €950 krijg je ook niet netto op je rekening gestort ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ralpje schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 10:52:
[...]

Waarom? Die leaseauto kost je baas €950 in de maand. Dat kun je ook zien als €950 bruto loon.

Je bijtelling valt weg, maar die extra €950 krijg je ook niet netto op je rekening gestort ;)
De grap is dat die auto je baas _geen_ €950 kost en hij zoals aangegeven daar ook een stuk zekerheid voor koopt. Het is voor je baas een verzekering. Dat soort dingen moet je weer van dat bedrag aftrekken. (Met een eigen auto heeft je baas namelijk minder zekerheid dat jij altijd bij je opdrachtgever aan komt.)

Je zult lang niet bij iedere werkgever je volle leasebedrag bij je loon krijgen als je geen auto van de zaak besluit te rijden. Waarom zou je dan wel dat volle bedrag bij je loon op mogen tellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrangeBerry
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Topicstarter
MrJayMan schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 02:32:

vraag is: kan jij zonder je leaseauto @OrangeBerry ? Ga je op de fiets boodschappen doen of heb je nog wat spaargeld liggen voor een tweedehandsje?
Ik kan opzich wel zonder mijn lease auto en ik heb nog wel wat geld liggen voor een tweedehands.

Echter ga ik als woon werk verkeer niet veel verandering zien qua reistijd. Dit is natuurlijk een keuze vanuit mijn kant, echter zijn vanuit de werkgever de reiskosten gelimiteerd aan een x aantal kilometers... Ik kom hier ruim boven zodoende zou ik wel wat in mijn salaris willen zien om dit deels op te kunnen vangen.

Hier zit voor mij ook de crux naast dat ik graag een stap in mijn salaris wil maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:31
Ik zou bovenstaande discussie nog snappen als ts bij dezelfde werkgever gaat werken en die aangeeft dat de leaseauto's vervallen. Maar als nieuwe werkgever maak ik mij echt niet druk over het feit of jij in je vorige baan wel of geen lease-auto had.

Ik zou verkopen waarom ik X voor een bedrijf waard ben. En dat is veel meer afhankelijk van ervaring, flexibilteit en motivatie dan van lease-autos en voorgaand salaris.

(Ik zou een range aangeven met ik wil graag tussen X en Y verdienen afhankelijk van de secundaire arbeidsvoorwaarden. Dan kun je op die manier onderhandelen wat iets waard is. Denk bv ook aan contractduur en evt. Concurrentiebedingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 16:13
OrangeBerry schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 20:27:
Tweakers,

Ik ben momenteel werkzaam in de detachering maar wil hier graag uit en ben mij zodoende aan het oriënteren/het voeren van gesprekken om een overstap te maken naar een vaste werkgever.

Dit is voor mij compleet nieuw en ik loop nu tegen een aantal punten aan waarvan ik niet precies weet hoe ik dat het beste kan aanpakken.

Ik heb al wat afgezocht op internet maar ik lees daar tegenstrijdige verhalen. Graag hoor ik jullie mening/ervaringen :)
Wat opleiding betreft: je marktwaarde is (door ervaring en certificering) harder gestegen dan je salaris (gezien geen verhoging). Dit zou je zelf moeten kunnen peilen of inschatten. Je kunt het moeilijk bij je huidige salaris optellen, maar wel meenemen in je gewenste salaris.

Even voor de zekerheid: ik neem aan dat je werkgever er óók in heeft geïnvesteerd en je mogelijk moet terugbetalen. Neem je dat ook mee in je onderhandeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

OrangeBerry schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:36:
[...]

Ik kan opzich wel zonder mijn lease auto en ik heb nog wel wat geld liggen voor een tweedehands.

Echter ga ik als woon werk verkeer niet veel verandering zien qua reistijd. Dit is natuurlijk een keuze vanuit mijn kant, echter zijn vanuit de werkgever de reiskosten gelimiteerd aan een x aantal kilometers... Ik kom hier ruim boven zodoende zou ik wel wat in mijn salaris willen zien om dit deels op te kunnen vangen.

Hier zit voor mij ook de crux naast dat ik graag een stap in mijn salaris wil maken :)
Leaseauto's puur voor woon-werk verkeer zijn eerder uitzondering dan regel. Tenzij je ergens richting hoger management zit.

Zou het ook niet logisch vinden, leaseauto's zijn logisch in bijvoorbeeld de detachering of wanneer je veel klantbezoek doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:38

ZieMaar!

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 08:30:
@Ziemaar,

Eens dat je naar het totale plaatje moet kijken, maar (het wegvallen van) de leaseauto is een belangrijk deel van het pakket en dat moet enigszins gecompenseerd worden.

Van die 439 p/m is een zeer aanzienlijk deel de afschrijving. Want een leaseauto wordt immers in principe nieuw aangeschaft. Is dat bedrag overigens inclusief je netto meerkosten agv de bijtelling?

Stel je wisselt van baan, koopt een 2e handse V60 van zeg 3 jaar oud dan kun je nog steeds V60 blijven rijden van die 684 die je noemt, alleen geen nieuwe.

Echter je hebt het wegvallen van de bijtelling vergeten, dus je compensatie komt hoger uit.
Als ik geen leaseauto zou hebben zou ik € 439,- extra op mijn rekening krijgen (eigenlijk meer ivm reiskostenvergoedingen, maar je snapt wat ik bedoel ;)). En ik denk dat je gelijk hebt.
unezra schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:04:
[...]

Leaseauto's puur voor woon-werk verkeer zijn eerder uitzondering dan regel. Tenzij je ergens richting hoger management zit.

Zou het ook niet logisch vinden, leaseauto's zijn logisch in bijvoorbeeld de detachering of wanneer je veel klantbezoek doet.
Met name. Auto's als echte arbeidsvoorwaarde zie je heel weinig, ook bij het management wordt dat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrangeBerry
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Topicstarter
wheel schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:55:
[...]

Wat opleiding betreft: je marktwaarde is (door ervaring en certificering) harder gestegen dan je salaris (gezien geen verhoging). Dit zou je zelf moeten kunnen peilen of inschatten. Je kunt het moeilijk bij je huidige salaris optellen, maar wel meenemen in je gewenste salaris.

Even voor de zekerheid: ik neem aan dat je werkgever er óók in heeft geïnvesteerd en je mogelijk moet terugbetalen. Neem je dat ook mee in je onderhandeling?
Mijn werkgever heeft niet mee geholpen of iets om kennis in de vorm van certificaten op te doen. Op voorhand werden "gouden bergen" beloofd qua ruimte voor opleiding echter was/is er geen budget. Zodoende ben ik zelf volop aan het leren geslagen. Alles heb ik zelf betaald en in eigen tijd gehaald :)

Er was een afspraak om per certificaat een x bedrag erbij te krijgen, echter 6 certificaten verder is er niks veranderd en wordt het steeds verder geschoven naar een beoordelingsgesprek. Aangezien ik de kennis in de vorm van certificaten ook buiten mijn werkgever kan gebruiken ben ik zodoende verder gegaan met leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

OrangeBerry schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:51:
[...]

Mijn werkgever heeft niet mee geholpen of iets om kennis in de vorm van certificaten op te doen. Op voorhand werden "gouden bergen" beloofd qua ruimte voor opleiding echter was/is er geen budget. Zodoende ben ik zelf volop aan het leren geslagen. Alles heb ik zelf betaald en in eigen tijd gehaald :)

Er was een afspraak om per certificaat een x bedrag erbij te krijgen, echter 6 certificaten verder is er niks veranderd en wordt het steeds verder geschoven naar een beoordelingsgesprek. Aangezien ik de kennis in de vorm van certificaten ook buiten mijn werkgever kan gebruiken ben ik zodoende verder gegaan met leren.
Heb je al eens met je werkgever gepraat hier over en aangegeven dat je dit geen prettige manier van samenwerking vind?

Wat is de reden dat ze hier zo terughoudend mee zijn? Is er wel voldoende vertrouwen in jou, valt het bedrijfsresultaat misschien tegen, andere oorzaken?

Opstappen kan altijd nog, ik zou sowieso daarover wel eerst met je werkgever in gesprek gaan. Opleidingen zijn vaak een ondergeschoven kindje en beloftes kunnen helaas niet altijd waar worden gemaakt, soms vanwege redenen die jij als werknemer niet direct of zelfs nooit te horen krijgt. (Hooguit tenzij je d'r expliciet om vraagt.)

Pagina: 1