deepbass909 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 02:24:
[...]
Puur vet lost niet op in water, dat is chemisch niet mogelijk. Vetzuren (is niet gelijk aan vet!) lost maar zeer beperkt op. Het enige wat je met alleen krijgt is een suspensie van vet in water (vetbolletjes in water).
Om het wel voor elkaar te krijgen, heb je zeep nodig, dat hecht aan de ene kant van het molecuul aan het vet, en aan de andere kant in water. (simpel gesteld).
Bespaar je de moeite, ik weet hoe zeep werkt. Ik snap ook heus wel dat vet niet goed mengt met water.
Toch lost het wel
zeer beperkt in elkaar op. Zelfs twee componenten waarvan je zou zeggen dat ze "niet mengbaar zijn", lossen een klein beetje in elkaar op. Er worden twee fasen gevormd, maar dat zijn niet de pure fasen. In plaats daarvan krijg je een systeem waarbij de ene fase bijvoorbeeld 99% vet en 1% water is, en de andere fase 99% water met 1% vet erin.
Zo'n fasediagram ziet er zo uit:
De precieze samenstelling van de fasen hangt af van de temperatuur, zoals je ziet in het fasediagram hierboven. Generaliserend kun je stellen dat een hogere temperatuur altijd zorgt voor meer menging, omdat de entropiewinst van het mengen een grotere rol speelt bij hogere temperaturen. Bij temperaturen boven T
C in het fasediagram zijn de twee componenten volledig in elkaar oplosbaar.
Probeer maar eens een vette pan (oid) af te spoelen onder een hete en een koude kraan, en je ziet het verschil wel in de praktijk

Flagg schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 13:58:
Een simpele vraag die weer uitmondt in een kijk-mij-eens-wat-weten kennisquiz waar vooral de extremen worden uitgelicht en waar je dus geen reet aan hebt met betrekking tot de originele vraag.
Gotta love GoT.

Sorry, je hebt volstrekt gelijk in dat het volledig off-topic is
[
Voor 10% gewijzigd door
Compizfox op 03-06-2017 14:49
]