Hars verwijderen van auto

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05 20:23
Situatie
Gister had ik mijn auto geparkeerd onder een boom voor circa 8 uurtjes.
En toen ik terug kwam zag ik allemaal klein plakkerig puntjes op mijn auto.
Via Google kwam ik er achter dat het "Hars" is, en dit komt door bladluizen.

Mijn vraag

Wie heeft er ervaring mee?
En hoe krijg ik mijn auto weer "hars"-vrij?

Ik heb via Google niet echt goed antwoord kunnen vinden, hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Thanks alvast!

Beste antwoord (via zazadanger68 op 03-06-2017 10:36)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Goed afspoelen,
Lekker wassen met goede shampoo,
Kleien,
Drogen,
In de was zetten en klaar!

Wat goed werkt bij vliegjes en dit soort troep, is om een nat kleed een half uurtje over je auto te leggen. De vliegjes en andere vettigheid weekt dan mooi los.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:48
Auto een keer wassen is genoeg :)

[ Voor 4% gewijzigd door Peenutzz op 02-06-2017 12:34 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Goed afspoelen,
Lekker wassen met goede shampoo,
Kleien,
Drogen,
In de was zetten en klaar!

Wat goed werkt bij vliegjes en dit soort troep, is om een nat kleed een half uurtje over je auto te leggen. De vliegjes en andere vettigheid weekt dan mooi los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:58
Gewoon schoonmaken?

Ik ben overigens versteld van het effect van baby wipes waar gewoon schoonmaken met sponsjes etc vogelpoepvlekken uit een ver verleden niet meer wegkreeg.

Een kennis die dit idee opvolgde had echter het idee dat de lak wat doffer werd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:38

CeesKees

I rest my Kees

Het grote auto detailing topic

Neem hier eens een kijkje

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-05 13:19
Rukapul schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 12:34:
Gewoon schoonmaken?

Ik ben overigens versteld van het effect van baby wipes waar gewoon schoonmaken met sponsjes etc vogelpoepvlekken uit een ver verleden niet meer wegkreeg.

Een kennis die dit idee opvolgde had echter het idee dat de lak wat doffer werd :P
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8f/Urethane_sponge1.jpg? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
Ik ben gister met een hoge druk erover heen gegaan, hiermee kreeg alleen mijn ramen schoon.
Denk dat ik vandaag is even langs bij een wasstraat om het grondig schoon te maken.

Thanks voor jullie snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Wasstraat krijgt het er ook niet zomaar af. Het moet nat worden, in een wasstraat of met de HD gaat het allemaal veel te snel, het spul krijgt de tijd niet om te weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-05 06:57

GforceNL

Out of memory....

Wassen met warm water. Eventueel met:

https://www.carclean.com/...verwijderaar_250ml_100190

Dit werkte voor mij.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-02 09:56
Ik pak altijd een emmer met goed heet water, beetje sop erin, dikke spons, en dan weken / zachtjes wegwrijven.
Daarna goed spoelen, drogen en terug in de was.
Tot nu toe heeft dat altijd gewerkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zazadanger68
Icephase schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 12:44:
Wasstraat krijgt het er ook niet zomaar af. Het moet nat worden, in een wasstraat of met de HD gaat het allemaal veel te snel, het spul krijgt de tijd niet om te weken.
Met wasstraat bedoelde ik met de hand wassen bij BOB Carwash, sorry moest wat duidelijker zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
Thanks voor je tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
Banshee schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 12:46:
Ik pak altijd een emmer met goed heet water, beetje sop erin, dikke spons, en dan weken / zachtjes wegwrijven.
Daarna goed spoelen, drogen en terug in de was.
Tot nu toe heeft dat altijd gewerkt :)
Ik kan dit vandaag wel even proberen, als het niet werkt probeer ik even de oplossing van GforceNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Koud water werkt beter; dit spul is -net als vliegjes- heel vet en dat lost beter op in koud water dan in heet water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Icephase schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 12:50:
Koud water werkt beter; dit spul is -net als vliegjes- heel vet en dat lost beter op in koud water dan in heet water.
:?

Vet lost beter op in warm water dan koud..Moet je eens voor de grap proberen: koud de afwas doen. Ain't gonna work..

Ik vermoed dat je rijk aan eiwit bedoeld..

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 02-06-2017 12:57 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:53
Hier op m'n werk staan rond de parkeerplaats 4 bomen die hars op auto's laten vallen. De wasstraat om de hoek heeft er een goedje voor waarmee het er af komt en op internet zijn ook tal van andere manieren te vinden om het er af te krijgen. Collega van me kreeg het er met kleien af.

De 4 bomen worden hoe dan ook binnenkort gekapt want als je het laat zitten vreet het in de lak en blijf je het altijd zien.

Overigens krijg je het er met gewoon wassen niet af, andere collega is er 2x mee door de wasstraat geweest zonder resultaat.

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 02-06-2017 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Glashelder schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 12:57:
[...]

Vet lost beter op in warm water dan koud..Moet je eens voor de grap proberen: koud de afwas doen. Ain't gonna work..

Hm... dat klinkt inderdaad veel logischer. Ik denk ook inderdaad dat ik met eiwit in de war ben, dat zit natuurlijk ook in die vliegjes. Ik heb altijd geleerd dat vliegjes van een helmvizier (motorrijder hier) met KOUD water verwijderd moeten worden en nooit met heet.

Voor vet zou heet water inderdaad beter moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02:10

steveman

Comfortabel ten onder

Glashelder schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 12:57:
[...]

Vet lost juist voor geen meter op in water, je zult met zeep aan de gang moeten. Warm zeepwater, dat werkt.

Micellen maken!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rytCSsU.jpg

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
steveman schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:37:
[...]

Vet lost juist voor geen meter op in water, je zult met zeep aan de gang moeten. Warm zeepwater, dat werkt.

Micellen maken!

[afbeelding]
Bob Carwash heeft borstel wassen met warm water + shampoo, dat zou voldoende moeten zijn dus?(natuurlijk even goed laten intrekken eerst) :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:29
Gewoon wassen is voldoende

Desnoods zou je APC kunnen gebruiken (vuil verwijderaar) of Poorboys Glass Cleaner kunnen gebruiken

Met die Poorboys veeg ik het er zo vanaf, vooral ideaal op je ruiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

zazadanger68 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:39:
[...]

Bob Carwash heeft borstel wassen met warm water + shampoo, dat zou voldoende moeten zijn dus?(natuurlijk even goed laten intrekken eerst) :/
Alleen jammer dat je je hele lak kapotkrast met zo'n borstel

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Micellen maken!

[afbeelding]
Oja dit is Tweakers.. alles moet weer uitgeschreven worden :+

Joh, natuurlijk moet er zeep gebruikt worden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
CeesKees schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:54:
[...]

Alleen jammer dat je je hele lak kapotkrast met zo'n borstel
Tot heden is het altijd goed gegaan :)
http://imgur.com/a/0kpfp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik was m 1x per jaar. kan dus bevestigen dat het natuurlijke proces van weersomstandigheden het probleem vanzelf ook oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Laatst online: 02-05 15:26

cdoens

Peugeot-gek

Icephase schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:01:
[...]

Hm... dat klinkt inderdaad veel logischer. Ik denk ook inderdaad dat ik met eiwit in de war ben, dat zit natuurlijk ook in die vliegjes. Ik heb altijd geleerd dat vliegjes van een helmvizier (motorrijder hier) met KOUD water verwijderd moeten worden en nooit met heet.

Voor vet zou heet water inderdaad beter moeten zijn.
Is dat niet omdat een kunststof vizier misschien niet tegen (te) warm water kan?

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:44

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]

Toch is er wel degelijk een verschil in mengbaarheid van water en vet bij verschillende temperaturen. In water tegen het kookpunt mengt water significant beter met vet dan op kamertemperatuur, zelfs zonder zeep.

Maar ja, zeep is wel handig ja ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 03-06-2017 01:04 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02:04

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Compizfox schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 01:03:
[...]

Toch is er wel degelijk een verschil in mengbaarheid van water en vet bij verschillende temperaturen. In water tegen het kookpunt mengt water significant beter met vet dan op kamertemperatuur, zelfs zonder zeep.

Maar ja, zeep is wel handig ja ;)
Puur vet lost niet op in water, dat is chemisch niet mogelijk. Vetzuren (is niet gelijk aan vet!) lost maar zeer beperkt op. Het enige wat je met alleen krijgt is een suspensie van vet in water (vetbolletjes in water).
Om het wel voor elkaar te krijgen, heb je zeep nodig, dat hecht aan de ene kant van het molecuul aan het vet, en aan de andere kant in water. (simpel gesteld).

Of het trouwens echt hars is, vraag ik me af. Hars komt alleen uit naaldbomen. Met dit weer krijg je last van aanslag door luizen. Dat is een afscheiding die meer op stroop lijkt (hoog suikergehalte) en plakt net zo erg als hars. Dat spul krijg je er het beste af door te weken en boenen. Aanslag van luizen is wel wateroplosbaar, maar kost tijd (zeker met koud water).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
Yeah mijn auto glanst weer lekker. Ik heb mijn auto helemaal volgespoten met Dasty ontvetter. En helpt perfect! Thanks voor jullie tips en tricks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

En wat heb je daarna gedaan om je lak te beschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
Ik heb m'n auto daarna vooralsnog in de wasautomaat gedaan en de hoogste programma geselecteerd. Er zit nu wax en lak bescherming op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Rukapul schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 12:34:
Daar noem je ook wat, iedereen weet dat je baby's alleen met zwaar industriële reiniger schoon krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:44

Compizfox

Bait for wenchmarks

deepbass909 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 02:24:
[...]

Puur vet lost niet op in water, dat is chemisch niet mogelijk. Vetzuren (is niet gelijk aan vet!) lost maar zeer beperkt op. Het enige wat je met alleen krijgt is een suspensie van vet in water (vetbolletjes in water).

Om het wel voor elkaar te krijgen, heb je zeep nodig, dat hecht aan de ene kant van het molecuul aan het vet, en aan de andere kant in water. (simpel gesteld).
Bespaar je de moeite, ik weet hoe zeep werkt. Ik snap ook heus wel dat vet niet goed mengt met water. ;)

Toch lost het wel zeer beperkt in elkaar op. Zelfs twee componenten waarvan je zou zeggen dat ze "niet mengbaar zijn", lossen een klein beetje in elkaar op. Er worden twee fasen gevormd, maar dat zijn niet de pure fasen. In plaats daarvan krijg je een systeem waarbij de ene fase bijvoorbeeld 99% vet en 1% water is, en de andere fase 99% water met 1% vet erin.

Zo'n fasediagram ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://web.mst.edu/~fblum/fdbinfo/courses/diag2p.gif

De precieze samenstelling van de fasen hangt af van de temperatuur, zoals je ziet in het fasediagram hierboven. Generaliserend kun je stellen dat een hogere temperatuur altijd zorgt voor meer menging, omdat de entropiewinst van het mengen een grotere rol speelt bij hogere temperaturen. Bij temperaturen boven TC in het fasediagram zijn de twee componenten volledig in elkaar oplosbaar.

Probeer maar eens een vette pan (oid) af te spoelen onder een hete en een koude kraan, en je ziet het verschil wel in de praktijk ;)
Flagg schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 13:58:
Een simpele vraag die weer uitmondt in een kijk-mij-eens-wat-weten kennisquiz waar vooral de extremen worden uitgelicht en waar je dus geen reet aan hebt met betrekking tot de originele vraag.

Gotta love GoT. _/-\o_
Sorry, je hebt volstrekt gelijk in dat het volledig off-topic is :$

[ Voor 10% gewijzigd door Compizfox op 03-06-2017 14:49 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Een simpele vraag die weer uitmondt in een kijk-mij-eens-wat-weten kennisquiz waar vooral de extremen worden uitgelicht en waar je dus geen reet aan hebt met betrekking tot de originele vraag.

Gotta love GoT. _/-\o_

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:04
Dat is geen hars maar honingdauw Wikipedia: Honingdauw en is dus niet vet maar zoet.

Hars krijg je als je je auto onder een naaldboom zet en dan krijg je echte druppels van. Die heb ik toevallig op mijn auto maar krijg je er alleen af met (was) benzine.

[ Voor 5% gewijzigd door wmeester op 07-06-2017 12:07 ]

Pagina: 1