Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
De president van de Filipijnen was de laatste maanden erg positief over Rusland en China en wat minder over het westen. Nu is er ineens een Jihad in zijn land aan de gang. Toeval?

De Britten steunden op die manier ook de opstand tegen Qadhafi in Libie. Jammer van de kinderen, maar verder vind ik het wel karma dat diezelfde mensen in Manchester een aanslag gepleegd hebben.

Afgesplitst uit Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2017 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Daos schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:11:
De president van de Filipijnen was de laatste maanden erg positief over Rusland en China en wat minder over het westen. Nu is er ineens een Jihad in zijn land aan de gang. Toeval?

De Britten steunden op die manier ook de opstand tegen Qadhafi in Libie. Jammer van de kinderen, maar verder vind ik het wel karma dat diezelfde mensen in Manchester een aanslag gepleegd hebben.
Geen idee waarom dit in dit topic staat, maar misschien moet je maar eens opzoeken hoe lang die islamitische groep al in opstand is op de Filipijnen.

Dat jij er nu pas aandacht voor hebt is wel toeval :) (of weer niet, afhankelijk van je informatiekringen)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Daos schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:11:
Hoezo, ineens? Die toestand in de Filipijnen is al sinds 1969 aan de gang, dus al bijna 50 jaar. Ik weet niet wat jouw definitie van "ineens" is, maar 50 jaar kan je toch moeilijk "ineens" noemen.

Verder idd, zoals hierboven gemeld, wat heeft dat met dit topic te maken?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daos
  • Niet online
Topic gaat volgens de titel ook over de bredere "Russisch-Westerse verhoudingen" en dus niet alleen over Oekraine. Ik heb een beetje het idee dat als iemand de verkeerde partij kiest zijn land naar de knoppen gaat.

edit:
Nieuwsberichtje: http://nos.nl/artikel/217...dt-de-volgende-jihad.html

[ Voor 19% gewijzigd door Daos op 01-06-2017 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Heerlijk op tijd weer van de NOS. Dat conflict loopt al sinds 1969, maar blijkbaar merkt iedereen het nu pas op ofzo?

Misschien maar eens in de materie inlezen? Begin maar op Wikipedia: Moro conflict

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-10 15:02
Daos schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:33:
Ik heb een beetje het idee dat als iemand de verkeerde partij kiest zijn land naar de knoppen gaat.
Je kunt ook gewoon geen geschiedenisboekjes lezen :+

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daos
  • Niet online
Ik moet toegeven dat ik dacht dat het een paar weken geleden nog een vreedzaam land was :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-09 12:53
Brent schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:57:
[...]

Je kunt ook gewoon geen geschiedenisboekjes lezen :+
Kijkend naar de geschiedenis is zijn gedachte ook weer niet per se onwaarschijnlijk:
Wikipedia: Foreign policy of the United States
Wikipedia: United States involvement in regime change
https://www.washingtonpos...s/?utm_term=.365e382a50e6

[ Voor 22% gewijzigd door Jesse op 02-06-2017 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Alleen als je je bindstaart op Amerikaanse geschiedenis, en dan in het bijzonder anti-Amerikaanse. Nota bene Nederland zelf heeft nog strubbelingen van/met moslims net ten zuiden van Mindanao (does Molukken ring a bell?) in het collectief geheugen. Dit was al een regio met problemen voordat de grootvaders van al-Qaida/IS terroristen geboren werden, laat staan dat de VS er op een of andere manier iets mee te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
@Brent ik snap je punt wel, maar zoals ik al zei, diverse mogendheden (met de US voorop) zijn niet te beroerd om van zo'n situatie gebruik te maken als het ze uitkomt. Dat blijkt althans uit de geschiedenis. Zie bv Wikipedia: Operation Cyclone
Of dat in dit geval zo is weet ik niet, maar het toont wel aan dat je omdat er een eerder conflict bestond niet kan uitsluiten dat er nu geen externe inmenging aan te pas komt.

@Verwijderd hieronder: Mijn reactie is niet bedoeld als 'what about the US'. Ik laat domweg met een voorbeeld zien dat de gedachtegang van TS op zich niet per se zo onwaarschijnlijk is. Toevallig is de US een makkelijk voorbeeld.

[ Voor 214% gewijzigd door Jesse op 02-06-2017 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daos schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:33:
Topic gaat volgens de titel ook over de bredere "Russisch-Westerse verhoudingen" en dus niet alleen over Oekraine. Ik heb een beetje het idee dat als iemand de verkeerde partij kiest zijn land naar de knoppen gaat.

edit:
Nieuwsberichtje: http://nos.nl/artikel/217...dt-de-volgende-jihad.html
Ik heb het maar even afgesplitst - volgens die theorie kan je voor alles wel een reden vinden om in één topic in AWM alles te bespreken.

Overigens zie ik er nu ook alweer reacties tussen staan in lijn met 'maar what about US!' - het lijkt de laatste tijd wel alsof mensen gewoon structureel niet ontopic kunnen blijven... Zullen we dat zolang niemand met concrete uiteenzettingen met bewijzen komt, niet dit topic óók weer helemaal offtopic trekken met dat soort dingen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2017 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Daos schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:58:
Ik moet toegeven dat ik dacht dat het een paar weken geleden nog een vreedzaam land was :X
Dat je alle recente dingen gemist hebt kan. Zoals een president die groepsverkrachting prima vind, zolang hij er maar aan mee mag doen. En het invoeren van doodseskaders. Dat zijn dus overigens ook direct het soort mensen wat graag vriendjes met Putin zijn.

Dan kan het ook zijn dat je de complete recente geschiedenis gemist hebt van de Filipijnen.

Maar voor je nogal serieuze beschuldigingen dan gaat doen zou het wel leuk zijn als je jezelf ook maar een klein beetje inleest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Brent schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:30:
[...]

Alleen als je je bindstaart op Amerikaanse geschiedenis, en dan in het bijzonder anti-Amerikaanse. Nota bene Nederland zelf heeft nog strubbelingen van/met moslims net ten zuiden van Mindanao (does Molukken ring a bell?) in het collectief geheugen. Dit was al een regio met problemen voordat de grootvaders van al-Qaida/IS terroristen geboren werden, laat staan dat de VS er op een of andere manier iets mee te maken hebben.
Nouja, de VS heeft in de regio natuurlijk ook wat oorlogen gevoerd, ook in die tijd. Zoals de oorlog tussen de Filipijnen en de VS die daar nogal wat problemen veroorzaak heeft (1899-1903) en de gevechten tussen de VS en de Moros (1899-1913), waar de VS ook wat massa-slachtingen heeft aangericht daar.

Sowieso heeft de VS zich in de FIlipijnen ook niet echt netjes gedragen, toen dat een de facto kolonie van de VS was. Om het maar zacht uit te drukken ;)

Dus ja, de regio heeft idd zat problemen, maar om nou te zeggen dat de VS er vanuit het verleden niets mee te maken heeft, is wat te kort door de bocht. Dat heeft overigens niks met ' anti-Amerika' te maken, want dit geldt net zo goed ook voor de overige voormalige koloniale machten in die regio (Nederland, Spanje, Portugal, Frankrijk, Groot-Brittannie).

[ Voor 13% gewijzigd door wildhagen op 02-06-2017 11:47 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Als dat oud zeer na ruim een eeuw inderdaad nog zeer doet, dan verwacht je juist geen Amerikaanse steun aan die groep (die dan ook tot IS groep uitgegroeid zou moeten zijn) om Manilla te dwarsbomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Brent schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:47:
Als dat oud zeer na ruim een eeuw inderdaad nog zeer doet, dan verwacht je juist geen Amerikaanse steun aan die groep (die dan ook tot IS groep uitgegroeid zou moeten zijn) om Manilla te dwarsbomen.
Wie suggereert er specifiek amerikaanse steun dan? Het kan net zo goed van het arabische schiereiland komen. Als er uberhaupt sprake van is! (Wat overigens wel voor de hand ligt)

[ Voor 7% gewijzigd door Jesse op 02-06-2017 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Jesse schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:50:
[...]

Wie suggereert er specifiek amerikaanse steun dan?
De TS leek te suggereren dat 'het Westen' hier achter zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit speelt al decennia in verschillende mate van geweldadigheid...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 11:31

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar nu is het opeens wereldnieuws omdat ISIS zich ermee bemoeit...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mx. Alba schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:30:
Maar nu is het opeens wereldnieuws omdat ISIS zich ermee bemoeit...
Ook een beetje hypocriet en laat van de media dan, want Abu Sayyaf (een onderafdeling van ISIS) bemoeit zich al sinds 1991 met het conflict in de Filipijnen.

Je zou bijna gaan denken dat ze niet echt geinformeerd zijn daar bij de media....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Is het echt zo erg? Ik ben echt niet een enorme geschiedenisfreak maar het conflict is me wel bekend. Al jaren is er op de zuidelijke eilanden daar sprake van groepen opstandelingen en gijzelingen e.d. Dat heb ik gewoon uit mainstream media vernomen volgens mij.

Het gekke is dat sommige nieuwsberichten bij veel mensen helemaal niet lijken aan te komen of blijven hangen. De misstanden in oost Turkije zijn daar een voorbeeld van, ik ken mensen die me vreemd aankijken als ik daar over begin terwijl op de site van de NOS moeiteloos een serie met artikelen daarover bij elkaar te zoeken is. Ook de situatie in Jemen is daar een voorbeeld van. Of het laatste jaar Oekraine.

[ Voor 3% gewijzigd door Jesse op 07-06-2017 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Klopt, er zijn daar regelmatig gijzelingen en onthoofdingen van o.a. ook toeristen. Dat zijn dan wel de gebieden waar al een negatief reisadvies voor geld (Mindanao, de Sulu-eilanden etc). Typische toeristische gebieden als Boracay, Palawan, Banaue etc zijn afaik nog gewoon prima veilig.

Is ook regelmatig in het nieuw geweest ja, ook in de normale media die zich op normale feiten richt, niet enkel in de alternatieve-feiten media.

Het helpt natuurlijk niet voor de stabiliteit nu ze daar zo'n (imho) gestoord figuur als Duterte als president hebben zitten, met zijn idiote toestanden en doodseskaders etc. Kan het even niet zo 1-2-3 vinden, maar meen recent gelezen te hebben dat door die doodseskaders inmiddels bijna net zoveel mensen om het leven gekomen zijn als in dit hele conflict bij elkaar.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Hier een overzicht van de acties en de fracties en allianties die er in dit conflict spelen: https://warisboring.com/t...orists-and-angry-maoists/

Spoiler: het is een clusterfuck ;) :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 11:31

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Elk gewapend conflict is een clusterfuck dus dit is inderdaad geen uitzondering. Vaak wordt achteraf de geschiedenis versimpeld doordat de uiteindelijke winnaars alle verliezers bijelkaar vegen als "de vijand" maar dat is altijd een versimpelde afspiegeling.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Het is daar sowieso al 50 jaar een clusterfuck in de categorie "FUBAR".

Zoveel afsplitsingen en shiftende allianties, niemand heeft meer overzicht daar.

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1