Ik heb op dit moment een HTPC staan, maar deze is inimiddels toe aan een upgrade.
Met de upgrade wil ik hem sneller, en toekomst proof maken voor het afspelen van 4K content. Daarnaast zal de HTPC worden gebruikt om te downloaden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
HTPC met Windows 10 en Kodi, J River Mediacenter, Spotify, Netflix etc. Verder wordt hij ook gebruikt voor downloaden met torrent / usenet, vaak ook nog eens alles tegelijk. Voorlopig is dit nog op een HD scherm, en reciever zonder HDMI, maar binnen de beoogde gebruiksperiode van 3 jaar zal dit wel komen.
Het systeem staat in een tv-meubel in de woonkamer. De voorzijde is dicht, maar de achterzijde is open. Het geluid wordt daardoor wat gedempt, maar de koeling is ook weer niet optimaal.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Voorkeur max 300, mag hoger als het echt iets toevoegt
Mijn huidige systeem bestaat uit:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Harddisk
Ik wil er een SSD bij, dit geeft twee opties:
1- Vervangen van de HDD door een SSHD
2- Uitbreiding van de huidige HDD, met een kleinere SSD
Wat is hier bij aan te raden?
- CPU
Kwa processor wil ik iets zwaarder dan noodzakelijk is. Ik denk hierbij aan de G4560.
- MoBo
De behuizing hou ik, dus moet het een Micro-ATX, of Mini-ITX bord worden.
Het moederbord moet uiteraard bij de CPU passen, maar moet bij voorkeur ook een digitaal optische uitgang hebben. Mijn huidige reciever heeft geen HDMI, en deze zal ook niet op korte termijn worden vervangen. Een MoBo zonder spdiff zal aanvullen een geluidskaart nodig hebben.
Een ander punt is de video uitgang. Hoewel ik op korte termijn wel 4K wil kijken (films, Netlflix ect.), denk ik dat ik met een HDMI 1.4 uitgang uit kan, en de HDMI 2.0 uitgang de meerkosten niet waard zullen zijn.
Als ik me hier aan ga storen kan ik later een extra videokaart, of ander MoBo aanschaffen.
Ik weet dat er ook bordjes zijn met onboard CUP's, maar ik ben een beetje bang dat deze qua performance al snel te traag zullen zijn.
Eventuele andere mogelijkheden hoor ik graag.
- Geheugen
Ondanks dat 4gb vaak als genoeg wordt bestempeld, denk ik dat ik hier ook wel een upgrade kan gebruiken (ook kwa snelheid)
Hier kan ik echter wel wat advies over gebruiken.
- Voeding
Huidige voeding kan worden gebruikt, maar wellicht dat ik hier ook een modernere en stillere variant voor te krijgen is.
Ook hier kan ik wat advies gebruiken.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen voorkeuren
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het geluidsniveau moet gelijk of lager dan de huidige situatie zijn.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Het bovenstaande is de richting die ik op denk te moeten. Op de verschillende punten kan ik nog wel wat advies gebruiken.
Met de upgrade wil ik hem sneller, en toekomst proof maken voor het afspelen van 4K content. Daarnaast zal de HTPC worden gebruikt om te downloaden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
HTPC met Windows 10 en Kodi, J River Mediacenter, Spotify, Netflix etc. Verder wordt hij ook gebruikt voor downloaden met torrent / usenet, vaak ook nog eens alles tegelijk. Voorlopig is dit nog op een HD scherm, en reciever zonder HDMI, maar binnen de beoogde gebruiksperiode van 3 jaar zal dit wel komen.
Het systeem staat in een tv-meubel in de woonkamer. De voorzijde is dicht, maar de achterzijde is open. Het geluid wordt daardoor wat gedempt, maar de koeling is ook weer niet optimaal.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Voorkeur max 300, mag hoger als het echt iets toevoegt
Mijn huidige systeem bestaat uit:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Pentium G620 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | ASRock Intel H67 H67M-ITX | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Club 3D HD 2400 PRO PCI | € 0,- | € 0,- |
| 1 | WD Green WD20EARX, 2TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | MS-Tech MC-1200SI | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Scythe Big Shuriken | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR13N9S6/2 | € 17,- | € 17,- |
| 1 | LG CH10LS20 (10x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | be quiet! SFX Power 350 Watt | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 17,- | |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Harddisk
Ik wil er een SSD bij, dit geeft twee opties:
1- Vervangen van de HDD door een SSHD
2- Uitbreiding van de huidige HDD, met een kleinere SSD
Wat is hier bij aan te raden?
- CPU
Kwa processor wil ik iets zwaarder dan noodzakelijk is. Ik denk hierbij aan de G4560.
- MoBo
De behuizing hou ik, dus moet het een Micro-ATX, of Mini-ITX bord worden.
Het moederbord moet uiteraard bij de CPU passen, maar moet bij voorkeur ook een digitaal optische uitgang hebben. Mijn huidige reciever heeft geen HDMI, en deze zal ook niet op korte termijn worden vervangen. Een MoBo zonder spdiff zal aanvullen een geluidskaart nodig hebben.
Een ander punt is de video uitgang. Hoewel ik op korte termijn wel 4K wil kijken (films, Netlflix ect.), denk ik dat ik met een HDMI 1.4 uitgang uit kan, en de HDMI 2.0 uitgang de meerkosten niet waard zullen zijn.
Als ik me hier aan ga storen kan ik later een extra videokaart, of ander MoBo aanschaffen.
Ik weet dat er ook bordjes zijn met onboard CUP's, maar ik ben een beetje bang dat deze qua performance al snel te traag zullen zijn.
Eventuele andere mogelijkheden hoor ik graag.
- Geheugen
Ondanks dat 4gb vaak als genoeg wordt bestempeld, denk ik dat ik hier ook wel een upgrade kan gebruiken (ook kwa snelheid)
Hier kan ik echter wel wat advies over gebruiken.
- Voeding
Huidige voeding kan worden gebruikt, maar wellicht dat ik hier ook een modernere en stillere variant voor te krijgen is.
Ook hier kan ik wat advies gebruiken.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen voorkeuren
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het geluidsniveau moet gelijk of lager dan de huidige situatie zijn.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Het bovenstaande is de richting die ik op denk te moeten. Op de verschillende punten kan ik nog wel wat advies gebruiken.