Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade HTPC

Pagina: 1
Acties:

• Rob G
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-01 22:14
Ik heb op dit moment een HTPC staan, maar deze is inimiddels toe aan een upgrade.
Met de upgrade wil ik hem sneller, en toekomst proof maken voor het afspelen van 4K content. Daarnaast zal de HTPC worden gebruikt om te downloaden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
HTPC met Windows 10 en Kodi, J River Mediacenter, Spotify, Netflix etc. Verder wordt hij ook gebruikt voor downloaden met torrent / usenet, vaak ook nog eens alles tegelijk. Voorlopig is dit nog op een HD scherm, en reciever zonder HDMI, maar binnen de beoogde gebruiksperiode van 3 jaar zal dit wel komen.

Het systeem staat in een tv-meubel in de woonkamer. De voorzijde is dicht, maar de achterzijde is open. Het geluid wordt daardoor wat gedempt, maar de koeling is ook weer niet optimaal.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voorkeur max 300, mag hoger als het echt iets toevoegt

Mijn huidige systeem bestaat uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620 Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock Intel H67 H67M-ITX€ 0,-€ 0,-
1Club 3D HD 2400 PRO PCI€ 0,-€ 0,-
1WD Green WD20EARX, 2TB€ 0,-€ 0,-
1MS-Tech MC-1200SI€ 0,-€ 0,-
1Scythe Big Shuriken€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR13N9S6/2€ 17,-€ 17,-
1LG CH10LS20 (10x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail)€ 0,-€ 0,-
1be quiet! SFX Power 350 Watt€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 17,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Harddisk
Ik wil er een SSD bij, dit geeft twee opties:
1- Vervangen van de HDD door een SSHD
2- Uitbreiding van de huidige HDD, met een kleinere SSD
Wat is hier bij aan te raden?

- CPU
Kwa processor wil ik iets zwaarder dan noodzakelijk is. Ik denk hierbij aan de G4560.

- MoBo
De behuizing hou ik, dus moet het een Micro-ATX, of Mini-ITX bord worden.
Het moederbord moet uiteraard bij de CPU passen, maar moet bij voorkeur ook een digitaal optische uitgang hebben. Mijn huidige reciever heeft geen HDMI, en deze zal ook niet op korte termijn worden vervangen. Een MoBo zonder spdiff zal aanvullen een geluidskaart nodig hebben.
Een ander punt is de video uitgang. Hoewel ik op korte termijn wel 4K wil kijken (films, Netlflix ect.), denk ik dat ik met een HDMI 1.4 uitgang uit kan, en de HDMI 2.0 uitgang de meerkosten niet waard zullen zijn.
Als ik me hier aan ga storen kan ik later een extra videokaart, of ander MoBo aanschaffen.

Ik weet dat er ook bordjes zijn met onboard CUP's, maar ik ben een beetje bang dat deze qua performance al snel te traag zullen zijn.
Eventuele andere mogelijkheden hoor ik graag.

- Geheugen
Ondanks dat 4gb vaak als genoeg wordt bestempeld, denk ik dat ik hier ook wel een upgrade kan gebruiken (ook kwa snelheid)
Hier kan ik echter wel wat advies over gebruiken.

- Voeding
Huidige voeding kan worden gebruikt, maar wellicht dat ik hier ook een modernere en stillere variant voor te krijgen is.
Ook hier kan ik wat advies gebruiken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen voorkeuren

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het geluidsniveau moet gelijk of lager dan de huidige situatie zijn.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Het bovenstaande is de richting die ik op denk te moeten. Op de verschillende punten kan ik nog wel wat advies gebruiken.

• Moederpoes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-10 19:17
De processor zal je nog moeten veranderen aangezien die momenteel niet tot nauwelijks verkrijgbaar is. Denk dan aan de pentium G4600.
Als moederbord zou ik adviseren om voor de MSI B250M mortar te gaan. Deze heeft een displayport uitgang die 4K@60Hz kan weergeven, met of zonder adapter naar HDMI.
Geheugen zou ik kijken naar de lijst met geteste setjes van MSI.

Zelf ga ik ook een htpc bouwen en dat wordt waarschijnlijk het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4600 Boxed€ 85,50€ 85,50
1MSI B250M Mortar€ 87,48€ 87,48
1Silverstone Grandia GD05B€ 95,-€ 95,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 73,81€ 73,81
1LG BH16NS55 Zwart€ 65,65€ 65,65
1Corsair Vengeance 400W€ 63,27€ 63,27
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 470,71

PS: de ssd had ik nog liggen.

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:52

Iavak

no savegame

Een nieuw GPU zal voor jou al voldoen, als het enkel gaat om 4K video's afspelen.

GTX950 of GTX1050Ti in low profile uitvoering.

[ Voor 3% gewijzigd door Iavak op 14-07-2017 16:48 ]

• Rob G
Helemaal uit het oog verloren dit topic.

Je hebt het over enkel een nieuwe GPU, maar mijn systeem is nu al bijzonder traag, dat vind ik zelf ook niet zo gek als ik bedenkt dat het systeem een jaar of 6 oud is.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:56
SSDtje erin doet wonderen :)

• Rikkert070
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-02 17:09
Wat ik zou doen :

ik zou de huidige setup houden. HDD vervangen door een SSD. Indien een losse HDD of SSHD gebruiken voor je data/playback files.

bovenstaande zul je sowieso nodig hebben - dit geeft je immense snelheid.

--

CPU is niet de snelste maar als je deze aanpast zul je een nieuw mobo en ram moeten kopen ( $$ ).

--

GPU - indien je een kaby lake + CPU koopt kun je 4K@60fps playbacken en zul je geen GPU nodig hebben. Echter zou ik eerst de SSD + GPU aankoop doen. Dit scheelt je moeite, tijd en geld. Je kunt een 1030 halen - zelf heb ik een RX 550 2gb in zitten en werkt als een zonnetje.

--

mocht je willen gaan voor een nieuwe cpu dan moet je een andere mobo hebben maar heb je in theorie geen nieuwe GPU nodig voor 4k playback.

Let wel pak dan DD4-2133 snelheid - dat is voor de g4560 de max ( uit mijn hoofd ). Je kunt overigens beter voor een g4600 gaan die is nu bijna even duur als het goed is.

TL:DR - 2 opties, kijk wat je wilt. GPU + SSD = wellicht een snelle fix. CPU+mobo+Ram+SSD = de veilige weg die enige twijfel over prestatie gaat wegnemen. Echter wel duurder is.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Rikkert070 Kaby Lake 2160p60? Nou, daar zou ik niet te hard over roepen. Zie ook [BBG] Home theater PC - november 2017 bijvoorbeeld (daar heb jij ook gepost maar niet meer inhoudelijk gereageerd op mijn opmerkingen).

Er zijn meer mensen die 2160p60 niet voor elkaar krijgen met de Kaby Lake IGP dan mensen die het wel voor elkaar krijgen. Verder is HDR nog wel een dingetje wat ook niet default goed werkt en waar je minstens Windows 10 Fall Update voor nodig gaat hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 19-10-2017 08:28 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Skyline7
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-04-2024
Je hebt minimaal 3gb vram nodig om 4k content fatsoenlijk te kunnen draaien.

Aangezien @Rob G een toekomst proof htpc wilt aanschaffen en, ik neem aan, geen problemen wilt hebben met 4k content afspelen. Moet er dus minimaal een 1050Ti in de htpc.

De vraag vervolgens is; "In welke mate wil je 4k afspelen? Wil je de 1080p content die je download ook upscalen naar 4k content?" Indien dit zo is dan zul je naar een ander bedrag moeten kijken :)

[ Voor 28% gewijzigd door Skyline7 op 19-10-2017 09:00 ]

• Rob G
Kleine correctie mijnerzijds: Er zit nu 4gb ram in.

Als een SSD al veel snelheidswinst op gaat leveren is dat voor nu wellicht even de beste stap. 4K is nu nog niet nodig nl.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

+
Met de upgrade wil ik hem sneller, en toekomst proof maken voor het afspelen van 4K content
+
Hoewel ik op korte termijn wel 4K wil kijken (films, Netlflix ect.), denk ik dat ik met een HDMI 1.4 uitgang uit kan
:?

Bouw een HTPC met minstens HDMI2.0a specificatie. Anders kan je op je vingers natellen dat als je "toevallig" over een jaar toch 4K wil gaan kijken, dat je met je HDMI1.4 op 2160p25 mag gaan kijken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Skyline7
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-04-2024
Rob G schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 08:55:
Kleine correctie mijnerzijds: Er zit nu 4gb ram in.
4gb ram is nit hetzelfde als 3gb vram.
vram staat voor video ram, oftewel een gpu met 3gb vram.
Dit is minimaal een 1050ti die 4gb vram heeft of een 1060 die 3gb (of 6gb) vram heeft.
Rob G schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 08:55:
Als een SSD al veel snelheidswinst op gaat leveren is dat voor nu wellicht even de beste stap. 4K is nu nog niet nodig nl.
Als een SSD je gewenste doel behaald dan zou ik dit zeker aanraden. Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken maar 4k content zal steeds gebruikelijker worden en hierbij ook de componenten om het te kunnen afspelen. Daarbij worden componenten naarmate de tijd vordert meestal verbeterd _/-\o_

• Rob G
MAX3400 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:00:

:?

Bouw een HTPC met minstens HDMI2.0a specificatie. Anders kan je op je vingers natellen dat als je "toevallig" over een jaar toch 4K wil gaan kijken, dat je met je HDMI1.4 op 2160p25 mag gaan kijken.
Struikelblok voor het MoBo is de benodigde optische uitgang. Hiermee is de keuze erg beperkt en zijn er (bijna) geen opties met HDMI2.0a. De keuze is dan of een aparte geluidskaart, of (later) een aparte videokaart.

De grootste ergernis op dit moment is de snelheid van het systeem. Als ik dit kan oplossen zonder zwaardere CPU (+mobo+geheugen) hoef ik nog even geen rekening te houden met de toekomstbestendigheid aangezien dat makkelijk later met aanvullende upgrades is te bereiken. .

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GT 1030 Silent Low Profile 2G€ 71,50€ 71,50
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 162,-

Ik denk dat dit in principe voldoende is. Je zou eventueel nog een kunnen kijken naar 4 gb extra geheugen, maar ik twijfel of dat echt nodig is.

Je zou evt. via de V&A een andere CPU kunnen scoren V&A aangeboden: Intel Core i5 2500K .
Je zou dan wel even moeten kijken of je voeding nog voldoet

[ Voor 7% gewijzigd door hanvandijk op 19-10-2017 12:52 ]

• Rob G
Zo'n oudere tweedehands CPU is ook geen gekke optie. Zo kan ik mijn mobo en geheugen iig behouden.
Inmiddels heb ik er een ssd in hangen, en de snelheid van het systeem is nu gewoon voldoende. Voorlopig kan ik hier weer even mee vooruit, iig tot het moment dat de 4K tv er komt.
Pagina: 1