PCI-e riser voor casemod zorgt voor 20% minder performance

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipsofthemud
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-09 12:52
Beste tweakers,

Ik ben bezig met een casemod waarin ik een vooroorlogse tafel van m'n oma omtover in een desk-puter. Vanwege de geringe ruimte (en schoonheid) wil ik de graka parallel aan het moederbord leggen. Ik heb hiervoor een PCI-e riser van aliexpress gekocht ( https://nl.aliexpress.com...on-Cable/32796561568.html ).

Bij het benchen met de riser kreeg ik 20% minder fps in zo'n beetje alle benches. Volgens GPU-Z draaide de videokaart wel in Gen3 pcie maar slechts op 1x, ondanks de belasting. De graka zit in het 1e 16x PCI-e 3.0 slot. Deze draait standaard echter op 8x vanwege een NVM-e SSD in een PCI-e adapter van Asus.

Ligt dit puur aan de riser omdat het een erg goedkope is? Ik wil hem sowieso niet meer gebruiken na inspectie van het soldeerwerk...daar wil ik jullie dus ook voor waarschuwen - het is vragen om een gefrituurde PC..

Moet ik echt een dure 3M of TT kopen? of kan het ook zijn dat het aan mijn moederbord ligt?

Mijn specs zijn als volgt:

i7-4770K @ stock momenteel
ASRock Z97 Extreme 4
Watergekoelde 980 Ti
16 GB
Aantal SSD's

Alvast bedankt :)

[ Voor 5% gewijzigd door kipsofthemud op 01-06-2017 11:37 . Reden: verduidelijking ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-10 11:11
[b]kipsofthemud schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:33
Ligt dit puur aan de riser omdat het een erg goedkope is? Ik wil hem sowieso niet meer gebruiken na inspectie van het soldeerwerk...daar wil ik jullie dus ook voor waarschuwen - het is vragen om een gefrituurde PC..

Moet ik echt een dure 3M of TT kopen? of kan het ook zijn dat het aan mijn moederbord ligt?
Ik denk dat je je vraag zelf al een beetje beantwoord hebt. Zolang zo'n riser niet te lang is, is het in theorie gewoon een directe verlenging van de normale paden, dus zou het vrijwel identiek moeten werken (even weerstand van de draden en eventuele interference daargelaten). Goede kabels hebben beter afgewerkte aansluitingen en beter geïsoleerde kabels. Goedkope kabels pakken daar vaak besparingen. Tsja...

Zelf denk ik dat je bij een dergelijk project, met in principe gewoon goede hardware, niet die paar euro moet willen besparen door per se te gaan voor het allergoedkoopste risertje dat je kan vinden, zonder enige kwaliteitscontrole of garantie. Kies er een waar de draden dik genoeg zijn, en van voldoende individuele isolatie voorzien, liefst van een bedrijf waar je gewoon degelijke garantie krijgt.

Als je hier in het forumonderdeel de zoekfunctie er op los laat, kom je ongetwijfeld wat suggesties tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:36

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Zoals met alles, goedkoop = duurkoop.

3M shielded risers zijn zo'n beetje de beste optie.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rable
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-09 13:35
Hier is een mooie lijst van geteste risers: https://smallformfactor.n...flexible-pcie-risers.873/

Let zeker op met die goedkope meuk. Je grafische kaart gaat ervan uit dat het 75w uit het pci slot kan trekken, maar weinig risers zijn voorzien op die load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipsofthemud
Heb er eentje van Sintech besteld, ik zal m'n bevindingen hier posten :)

Bedankt allen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
kipsofthemud schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:30:
Heb er eentje van Sintech besteld, ik zal m'n bevindingen hier posten :)

Bedankt allen
Heb je al resultaten?

Vorige week ontving ik 2 PCIe x16 -> x16 Risers van het merk Flyconn uit China via Alibaba, maar ik krijg er niet eens beeld mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Saturnus schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 18:48:
[...]

Heb je al resultaten?

Vorige week ontving ik 2 PCIe x16 -> x16 Risers van het merk Flyconn uit China via Alibaba, maar ik krijg er niet eens beeld mee.
Gevalletje fly coins. 7(8)7

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Valt mee. 5 euro en het bedrag terug gekregen.
Meer jammer is een casemod die de riser nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:26
Meelobee schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 12:49:
Zoals met alles, goedkoop = duurkoop.

3M shielded risers zijn zo'n beetje de beste optie.
Niet alles wat goedkoop is is duurkoop. Je moet de juiste prijs kwaliteit vinden. Niet omdat het duur is is het goed of beter als je huidige. Sata en HDMI kabels zijn daar een prima voorbeeld van. Een 3 euro kabel werkt even goed als een euro. Maar ook als een diamante gouden kabel van 30000 euro. Je kan hooguit stellen dat de 3 euro kabel Connector iets sneller stuk gaat. Maar voor 3,50 is het prima het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Het is gewoon wat verlenging van een pad waar electronen door rennen.
Het hoeft echt niets te kosten. Niet in $ en niet in performance.
Die 10cm extra gaan bijna met de snelheid van het licht.
Erg jammer om te lezen dat er toch producten gemaakt kunnen worden die niet voldoen.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akuma2000
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 13:03
Voor een high-end videokaart heb je wel een goede riser kabel nodig, die van een paar euro is vragen om problemen (zo'n goedkope is echt niet te vergelijken met een kabel van 3M, je kan op Google genoeg testen/reviews vinden hierover).
Een voordeligere 3M alternatief is bijvoorbeeld deze van Li-Heat:
https://www.highflow.nl/h...riser-cable-v2-black.html

HighFlow.nl // PinballShop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:36

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

loki504 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 13:28:
[...]

Niet alles wat goedkoop is is duurkoop. Je moet de juiste prijs kwaliteit vinden. Niet omdat het duur is is het goed of beter als je huidige. Sata en HDMI kabels zijn daar een prima voorbeeld van. Een 3 euro kabel werkt even goed als een euro. Maar ook als een diamante gouden kabel van 30000 euro. Je kan hooguit stellen dat de 3 euro kabel Connector iets sneller stuk gaat. Maar voor 3,50 is het prima het proberen waard.
goed verhaal, lekker kort.. 8)7
In het geval van PCI risers, waarbij afscherming erg belangrijk is, is goedkoop in 99 van de 100x gewoon duurkoop. Met andere woorden, je hebt grote kans dat het niet lekker performt als je een el cheapo kabel gebruikt.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:26
@Meelobee met pci raisers klopt het ja. Maar jij geeft aan zoals met alles. Wat gewoon niet klopt. En je kan prima el cheapo stuff uit China bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Akuma2000 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 19:34:
Voor een high-end videokaart heb je wel een goede riser kabel nodig, die van een paar euro is vragen om problemen (zo'n goedkope is echt niet te vergelijken met een kabel van 3M, je kan op Google genoeg testen/reviews vinden hierover).
Een voordeligere 3M alternatief is bijvoorbeeld deze van Li-Heat:
https://www.highflow.nl/h...riser-cable-v2-black.html
Zeer juist, ik heb deze kabel ook besteld voor mijn wall-mount pc. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1772019 En ik heb nergens last mee. Ik heb zelfs de 300mm lange riser, draait als een trein. Ik heb nog een korte liggen van 15cm mocht je interesse hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hukkel80
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-09 21:33

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Meelobee schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:54:
[...]

goed verhaal, lekker kort.. 8)7
In het geval van PCI risers, waarbij afscherming erg belangrijk is, is goedkoop in 99 van de 100x gewoon duurkoop. Met andere woorden, je hebt grote kans dat het niet lekker performt als je een el cheapo kabel gebruikt.
De jongen heeft wel een fair point.
Het ene product is het andere niet en hdmi kabels zijn daar een uitstekend voorbeeld van.

In het geval van PCIE risers is het bij goedkope modellen nogal hit en miss.
Thermaltake de originele risers waren ook niet goed. Ze hebben nu TT Premium risers en die zijn wel echt goed.
Li Heat maakt ook goeie en stabiele riser kabels.
M3 is waarschijnlijk goed maar die zijn onbetaalbaar en groen.

Verder zijn er nog meer opties die je ook zelf zal moeten zoeken op diverse websites.

Maar voor pcie riser kabels OM MEE TE GAMEN moet je gewoon voor een goeie gaan. En die zijn duurder.

Voor minen zijn die goedkope veelal prima.

https://www.facebook.com/DutchLionCustomising

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipsofthemud
Heb zelf nu een hele korte riser van Sintech in m'n casemod zitten:

http://www.ebay.com/itm/S...xible-Cable-/221770562888

Heb hem in een erg korte bocht geinstalleerd dus ik hoop dat hij er tegen kan. Zodra m'n casemod af is zal ik wat resultaten delen :)

Hij voelt in ieder geval premium aan, van een totaal ander niveau dan de goedkopere riser die ik eerst had

[ Voor 14% gewijzigd door kipsofthemud op 27-06-2017 10:57 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terracide
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 08:59
Ik vermoed dat een dikke videokaart teveel power trekt om door die dunne kabel te gaan. Volgens mij (weet het niet meer zeker) zijn pin 1 + 2 van de 12V. Je zou die pinnen opnieuw kunnen proberen te bedraden.... met dezelfde riser kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipsofthemud
Ik heb de Sintech riser getest, de graka zit draait nu op 3.0, 4x ....het is in ieder geval beter dan 1x maarja, nog steeds niet wat ik zou willen (8x). De NVME is verhuisd naar het M2 slot die op pcie-2.0 staat dus die trekt geen lanen weg van het graka slot lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipsofthemud
Okay...de kans is groot dat het mijn eigen schuld is dat hij op x4 draait...op de website van ASrock staat dat ook PCIE6 slot op 16x kan draaien, maar in de manual staat:

PCIE6 (PCIe 3.0 x16 slot) is used for PCI Express x4 lane width graphics cards.

....heb m'n hele design om het gebruik van het PCIE6 slot gemaakt...bah. Enige oplossing nu is dus een langere riser te kopen (deze is slechts 5cm, wat genoeg was voor deze setup) en in een ander slot prikken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MJWQR3v.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door kipsofthemud op 06-07-2017 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 12:08

TheBorg

Resistance is futile.

Ik kan het niet zo goed zien maar is een PCB (printplaat) riser niet een optie?

- edit -
Never mind. Dat wordt een grote verbouwing.

[ Voor 26% gewijzigd door TheBorg op 06-07-2017 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 10:30

Adinias

Thobbius

Toevallig is hier laatst ook nog een video over gemaakt door JayzTwoCents op YouTube om te onderzoeken of risers een verschil in performance maakten.

YouTube: Do Riser Cards affect GPU Performance? GTX1080 Giveaway inside!

Daar werd in principe geen performance loss geconstateerd, maar wel werd geconstateerd dat als er veel kabels en emi in je kast voor kan komen, dat er dan een shielded riser aangeraden wordt.

"hmmm... over lv14, huh. well, hm... judgement-wise... you're a pretty bad person."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simii
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-09 14:18

Simii

[u]bold[/u]

Adinias schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 20:50:
Toevallig is hier laatst ook nog een video over gemaakt door JayzTwoCents op YouTube om te onderzoeken of risers een verschil in performance maakten.

YouTube: Do Riser Cards affect GPU Performance? GTX1080 Giveaway inside!

Daar werd in principe geen performance loss geconstateerd, maar wel werd geconstateerd dat als er veel kabels en emi in je kast voor kan komen, dat er dan een shielded riser aangeraden wordt.
Dit was wel een erg basic vergelijking, hier werden de onderlinge riser-soorten niet vergeleken.
Er zit inderdaad verschil tussen een van €5 en een van €50 :)

cursief

Pagina: 1