Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 13:04:
Ik begrijp het niet (ben geen elektricien) Waarom ik geen stroom in de schuur dan kan gebruiken. Dat gaat toch juist af van de stroom die de panelen opwekken?
De kabel naar de schuur is 60 meter. Als ik het voltage meet bij de meterkast (in huis) is 228 v bij de schuur 216 v.
je moet erg goed opletten dat je de gegevens goed opgeeft, kleine foutjes geven rampzalig advies.
een omvormer
moet op een eigen groep worden aangesloten in 99% van de gevallen.
(zoals je het tot nu toe beschrijft kunnen we bij zelfs een 100% geven.)
en zoals @
Rol-Co al iets sneller schrijft als ik.
alleen die eigen groep, die hoeft niet in de meter kast te zitten, maar er kan ook gesplitst worden in de schuur.
dat is natuurlijk een stuk simpeler.
dan gebruik je de kabel naar de schuur voor gebruik en leveren, maar dan mag er tussen schuur en huis niks meer tussen zitten.
(alleen dan is de vraag waarnaar wil je splitsen, wil je krachtstroom behouden of wil je dat niet.
ook kan het zijn dat je alleen maar wat lichte stroom wil in de schuur, maar dan moet je ook op selectiviteit gaan letten of misschien niet. gokken is weer brokken.

)
oke, 60 meter, dat is niet echt een erg lange kabel, maar zoals je al meet zie je al een stroom val van 12V.
(en dat is stiekem wel wat veel? heb je dat goed gemeten?)
om een omvormer te laten leveren, moet hij dus meer V geven als in de meterkast.
dus meer als 228V, maar ook de spannings val compenseren dus die 12V er nog bij op tellen.
een omvormer moet stoppen als hij meer als 253V meet, maar als de netbeheerder de V verhoogt naar 240V en dan komt de 12V er ook nog bij dan kom je steeds meer bij die grens van 253V.
(hoe dunner de kabel de groter dat de V gaat verschillen, maar ook de meer vermogen de omvormer over de kabel wil duwen maakt de V hoger.)
de V die je krijgt van de netbeheerder is geen vast gegeven, die zwabbert de hele dag door.
hier een voorbeeld dag van mijn aansluiting.

(nu zul je met 35 panelen daar veel minder problemen mee hebben als met 50 panelen.
gewoon omdat je dan een lichter omvormer gebruikt.

)
dan hebben we ook nog een vraag, je wil dus 35-36 panelen op de schuur, oke dat kan wel.
maar de overige panelen op het huis?
(dan moet je wel rekening mee houden of dat nog wel kan nadat je de schuur hebt gedaan?
dus misschien wil je wel 2x een 1 fase omvormer in de schuur en 1x 1 fase in het huis, of zoiets.
of nog een andere oplossing.)
ik kan me allemaal goed voorstellen dat het allemaal erg ingewikkeld klinkt, en dat is het ook wel een beetje.
maar als je dit al vaker hebt gezien, dan is het echt niet zo heel ingewikkeld.
wil je alles zelf gaan doen, of ga je hulp inhuren/regelen? (dat is echt geen schande hoor.

)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)