Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn zoon is in februari 2011 als BBLer gaan werken bij een transport bedrijf als magazijnmederwerker. In maart 2014 had hij al zijn benodigde diploma's en kreeg hij een vaste aanstelling. Begin 2016 vroeg mijn zoon ofdat ik wat kon uitleggen op zijn loonstrook. Op dat moment zag ik, eigenlijk direct, dat e.e.a. niet klopte en hij véél te laag stond ingeschaald.
Ik meteen zijn CAO gedownload en het klopte, op zijn zacht gezegd, voor geen donder. Hij stond zelfs nog ingeschaald als minderjarige zonder papieren.
In de CAO staat heel duidelijk dat een werknemen (onder 23) zonder benodigde diploma een minimum salaris beurt en bij een minimum salaris maakt men een "loonstap" als men jarig is. Werknemers zonder minimum salaris maken een "loonstap" na elk functie jaar, dus wanneer men in dienst kwam.
Verder staat er dat een werknemer bij het behalen van zijn diploma (ookal is hij nog geen 23) uit de minimum loon gaat en de eerste maand na het behalen van het diploma start in loonschaal A trede 0. Vanaf dan zou hij dus na elk functie jaar een trede erbij krijgen.
Er werd helemaal niets gedaan met zijn loon en zo kon het gebeuren dat op het moment dat ik het ging uitzoeken in januari 2016 hij ruim 2 loontrede achter liep. Ik heb dit toen met mijn zoon besproken en hem vertelt dat hij dit op zijn werk moest melden.
Hij is de dag erop met een kopie van de CAO ( daarop had ik alles netjes uitgewerkt) naar de salaris adm. gegaan. Het antw dat hij kreeg was; Ohhh CAO daarvoor moet je niet bij mij zijn, ik heb daar geen kaas van geeten. Ga maar naar je leiding gevende. Hij heeft toen een gesprek gehad met zijn leidinggevende en hem vertelt met de uitleg dat hij al jaren te laag stond ingeschaald.
De eerste reactie van zijn Leid.gevende was dat dat onmogelijk was maar ook hij kende de CAO niet en "zou er wel eens naar kijken" en er dan met mijn zoon op terug komen.
Ik wilde eigenlijk ook wel eens weten over hoeveel € het ging wat mijn zoon hierdoor had mis gelopen....
Na wat gepuzzzel en rekenwerk kwam ik op een bedrag van zo'n €7000 tot €8000. Dat is dan ook nog zonder zijn vakantiegeld wat natuurlijk ook hoger had moeten zijn.
Door gezondheids problemen kon ik in november 2016 pas weer aktief me bezig houden met deze questie. Mijn zoon had wel al een paar x aangegeven dat zijn leidinggevende nog niets had laten weten. Hij was er nog meebezig 8) ......
Toen ik echter zijn loonstroken erbij pakte zag ik echter dat zijn loonschaal dus WEL al was aangepast van A0 naar A2........ Nu blijkt dat mijn zoon in Augustus 2016 een trede erbij gekregen had van A0 naar A1 maar ook de volgende maand sept 2016 kwam er een loontrede bij van A1 naar A2, (waar hij dus eigenlijk in febr 2016 al had moeten staan).
Dus er was wel degelijk door zijn leidinggevende e.e.a uitgezocht en is hij er dus idd achtergekomen dat mijn rekenwerk klopte en mijn zoon te laag stond ingeschaald. Dat hij niets meer tegen mijn zoon heeft gezegd is niet zo moeilijk te raden....... want die fouten hebben dus ook direct betrekking op zijn loon en vakantiegeld. Wat ik al eerder vermelde gaat het om een bedrag van ruim €9000 incl vakantie geld.

Tot op heden blijft zijn leidinggevende (tevens medeeigenaar in familie bedrijf) ingebreke als het gaat om een gesprek en duidelijkheid.

Ik weet dat het een behoorlijk verhaal is maar ik wilde het zo duidelijk mogelijk noteren. Ik vind het een zeer achterbakse manier om jonge hardwerkende werknemers een oor aan te naaien.
Daarom zoek ik hulp en ondersteuning bij mijn mede forumleden hier op Tweakers. Wie kan mij enige duidelijkheid geven over wat de mogelijkheden zijn, welke rechten mijn zoon heeft en is er mischien een jurist ofzo die mij juridische raad en tips kan/wil geven.

Ik hoor graag jullie reacties,

Vriendelijke (en erg vroege) groet

Tiny

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-08-2021
Ben je lid van de vakbond? Of heb je een rechtsbijstandverzekering?

Bij de vakbond kun je trouwens sowieso terecht voor advies.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
gewoon een blonde vraag stellen dat je ziet dat de benodigde wijziging is doorgevoerd, maar dat je graag wilt weten op welk moment er nog verrekend gaat worden (einde vh jaar)?
verder wat noobz ook zegt, vakbond of rechtsbijstand. weet wel dat de werkrelatie dan op scherp kan komen te staan.
evt. voorstellen om op het eerstvolgende moment (na jaar)trede over te slaan, dan pak je het geld in de toekomst dubbel terug, en wordt er ook commitment getoond dat je je wilt blijven verbinden?

goed dat het toch nog opgevallen is en succes
(en lesje geleerd voor je zoon, papierwerk en controleren hoort erbij, welkom bij de mannen!)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Voor zover ik begrijp hebben jullie de leidinggevende verder niet meer gesproken over dit onderwerp.

Het lijkt mij zaak om hem/haar zo spoedig mogelijk te vertellen wat je wilt. Gedurende langere tijd is er sprake van een verschil tussen salaris volgens cao en het daadwerkelijke salaris. Jullie willen dat deze fout wordt hersteld. Ik zou hierbij geen berekeningen en/of bedragen noemen, omdat de kans op fouten groot is. Wel over de hele periode wat de schaal was en wat het had moeten zijn. Ik zou een redelijke termijn noemen waarop je wilt dat de fout hersteld is. Ik zou denken aan 6 weken o.id. Dit zou ik mondeling melden, met een aangetekende schriftelijke bevestiging er achteraan. Dan ligt in ieder geval vast dat de fout is geconstateerd en er een verzoek tot correctie is gedaan. Dit kan allemaal vriendelijk van toon zijn, zonder een zweem van juridische dreiging.

Op de achtergrond zou het fijn zijn als je een rechtsbijstand verzekering zou hebben met dekking voor arbeidsconflicten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 04:16:
Ik weet dat het een behoorlijk verhaal is maar ik wilde het zo duidelijk mogelijk noteren. Ik vind het een zeer achterbakse manier om jonge hardwerkende werknemers een oor aan te naaien.
Daarom zoek ik hulp en ondersteuning bij mijn mede forumleden hier op Tweakers. Wie kan mij enige duidelijkheid geven over wat de mogelijkheden zijn, welke rechten mijn zoon heeft en is er mischien een jurist ofzo die mij juridische raad en tips kan/wil geven.
Ik zou toch eerst eens een gesprek aangaan met de werkgever hierover. En vergeet niet je toon wat te matigen. Ze hebben de schaal dus wel zelf gecorrigeerd, dan kan je ze hier ook nog de kans toe geven.

Gelijk beschuldigen met krachttermen als hierboven of met juristen gaan zwaaien jaagt mensen in het harnas en dan is elke hoop op een vriendelijke oplossing weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:49
CMD-Snake schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:00:
[...]

Ik zou toch eerst eens een gesprek aangaan met de werkgever hierover. En vergeet niet je toon wat te matigen. Ze hebben de schaal dus wel zelf gecorrigeerd, dan kan je ze hier ook nog de kans toe geven.

Gelijk beschuldigen met krachttermen als hierboven of met juristen gaan zwaaien jaagt mensen in het harnas en dan is elke hoop op een vriendelijke oplossing weg.
Hier sluit ik mij bij aan. Zeker als jullie na de correctie zelf ook niet meer het gesprek zijn aangegaan.

Gelijk in het juridische denken zet de werkrelatie potentieel op scherp, terwijl het wellicht nieteens nodig is. Gewoon praten, kom je er dan niet uit neem je de volgende stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:36

LankHoar

Langharig tuig

Superkanjo schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:03:
[...]

Hier sluit ik mij bij aan. Zeker als jullie na de correctie zelf ook niet meer het gesprek zijn aangegaan.

Gelijk in het juridische denken zet de werkrelatie potentieel op scherp, terwijl het wellicht nieteens nodig is. Gewoon praten, kom je er dan niet uit neem je de volgende stap.
Ja en nee. Ik vind het niet kloppen dat de leidinggevende hier niet meer op teruggekomen is. Het is duidelijk dat er een fout gemaakt is, nu mogen ze die ook volledig gaan herstellen. Ze snappen zelf ook wel dat hij op deze manier heel veel salaris is misgelopen. Wanneer ze hem dan stilzwijgend een paar tredes omhoog plaatsen doet mij overkomen alsof ze hopen dat hij niet meer achter het misgelopen geld aangaat.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-09 10:32
Hou er rekening mee dat je tot maximaal 5 jaar terug kunt gaan (tenminste, als dat de laatste tijd niet is gewijzigd). Alles wat je zoon voor de afgelopen 5 jaar te weinig heeft ontvangen is dus weg. Aangezien het loon nu dus blijkbaar is gecorrigeerd, moet je niet te lang wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik zou twee dingen doen. Ten eerste op zoek gaan naar een andere baan. En ten tweede je voorstel bij de werkgever neer te leggen zodat het achterstallige loon betaald wordt. Wat gezegd wordt er niet direct met een gestrekt been invliegen. Want dat zorgt ervoor dat het een heel langzaam process wordt. En mogelijk niet in tevredenheid wordt afgerond.

Het is al duidelijk dat ze weten dat ze fout zitten. Aangezien er zaken zijn gecorrigeerd zonder dat daar over gecommuniceerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:49
LankHoar schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:53:
[...]

Ja en nee. Ik vind het niet kloppen dat de leidinggevende hier niet meer op teruggekomen is. Het is duidelijk dat er een fout gemaakt is, nu mogen ze die ook volledig gaan herstellen. Ze snappen zelf ook wel dat hij op deze manier heel veel salaris is misgelopen. Wanneer ze hem dan stilzwijgend een paar tredes omhoog plaatsen doet mij overkomen alsof ze hopen dat hij niet meer achter het misgelopen geld aangaat.
Ik vind het ook niet kloppen dat de leidinggevende hier niet op is terug gekomen, maar je kan toch zelf ook het gesprek aangaan in plaats van naar een forum te gaan en te vragen wat er juridisch mogelijk is? Door dingen gewoon aan te kaarten kom je in de praktijk vaak veel verder, en werk het niet kan je altijd nog stappen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:36

LankHoar

Langharig tuig

Superkanjo schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:15:
[...]

Ik vind het ook niet kloppen dat de leidinggevende hier niet op is terug gekomen, maar je kan toch zelf ook het gesprek aangaan in plaats van naar een forum te gaan en te vragen wat er juridisch mogelijk is? Door dingen gewoon aan te kaarten kom je in de praktijk vaak veel verder, en werk het niet kan je altijd nog stappen nemen.
True, ik zou niet gelijk de juridische weg bewandelen, maar zeker wel op mijn hoede zijn en mijn twijfels hebben over de werkgever. Kan me niet voorstellen dat dit onbewust is gebeurd, en het zwijgen over het aanpassen helpt niet mee om vertrouwen te wekken.

Maarja, we lezen dit op een forum en weten vrij weinig details natuurlijk, dus het kan ook helemaal anders zitten :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
idd gewoon heel vriendelijk vragen wanneer het resterende salaris (+ rente) gestort wordt (meer dan 6 weken om dat te fixen lijkt me niet nodig) en een schriftelijke bevestiging hiervan achter aan sturen. Daarnaast zelf je rechtsbijstand checken en afvragen of je wel bij zo'n hut wil werken.

Compromises are for the weak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:02
Controleer ook de eventueel misgelopen pensioeninleg.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:20
Defector schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:07:
Ik zou twee dingen doen. Ten eerste op zoek gaan naar een andere baan. En ten tweede je voorstel bij de werkgever neer te leggen zodat het achterstallige loon betaald wordt. Wat gezegd wordt er niet direct met een gestrekt been invliegen. Want dat zorgt ervoor dat het een heel langzaam process wordt. En mogelijk niet in tevredenheid wordt afgerond.

Het is al duidelijk dat ze weten dat ze fout zitten. Aangezien er zaken zijn gecorrigeerd zonder dat daar over gecommuniceerd is.
De communicatie verdient zeker geen schoonheidsprijs. Maar je zou de organisatie ook de kans kunnen geven om het nog goed op te lossen. Ik wil zeker niks goedpraten, maar men heeft dus wel al het e.e.a. aangepast. Wellicht zijn ze dit vergeten te communiceren. Mochten ze dit netjes oplossen, dan zou je altijd nog weg kunnen gaan (dat zou ik dan ook zeker doen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:25
Haha, een werkgever waar alle medewerkers onder CAO vallen, die wél weet wanneer er minimum-loon mag worden uitgekeerd, en dan zegt 'oh ja, CAO, ja daar heb ik geen verstand van' als blijkt dat ze veel te weinig betalen.

Trust me, je zoon wordt en werd bewust genaaid.

Dus: in stilte op zoek naar andere baan. Intussen nog even vriendelijk om de tafel met werkgever. Indien het niet opschiet of werkgever is onwillig: vakbond of RBV er op af sturen.
95% kans dat de vordering van het achterstallige loon de arbeidsrelatie enorm verstoort, en dat binnenkort die werkgever van je zoon af wil (en andersom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-09 13:32
Een leidinggevende kan het natuurlijk ook gewoon vergeten zijn om er op terug te komen. Toegegeven, het klinkt wel alsof er sprake is van enige opzet.. Maar we horen natuurlijk slechts 1 kant van het verhaal.

Wanneer je er een juridisch getouwtrek van gaat maken is de arbeidsrelatie verstoord (zeker in een klein familiebedrijf), en dan kun je beter direct op zoek naar een andere werkgever.

Als ik het zo hoor heeft je zoon (en wellicht jij ook) de discussie wat te open gelaten. Je hebt het aangekaart, er zijn geen deadlines gestelt, etc. Dan kun je nu ook moeilijk klagen dat het nog niet is afgerond.

Ik zou nogmaals het gesprek even aangaan en daarbij deadlines stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de reacties en de genoemde tips.
Ik was in mijn opening idd behoorlijk fel over het hele gebeuren. Komt ook dat ik voor de leidinggevende en de fin.adm een CAO heb aan moeten leveren met daarin via aantekeningen en verwijzingen zodat zij wisten hoe e.e.a in elkaar zit. Natuurlijk komt er nog een gesprek en ga ik die op een rustige manier in. Ik wil voor mezelf echter al verder kijken wat er nog voor mogelijkheden zijn maar zal nooit tijdens een gesprek gaan dreigen. zeker niet met juridische stappen.
Verder zal mijn zoon contact leggen met de FNV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 13:50
Helaas heb me zelf ook in deze situatie bevonden. Ik heb aangegeven dat er volgens mij iets niet klopte en al vanaf het begin van mijn contract (5 jaar er voor) eigenlijk al niet helemaal in de haak was. Mijn toenmalige werkgever schrok daar zichtbaar van en is er met mijn berekeningen wel achter aan gegaan. Het bleek zogenaamd om een 'fout bij de salarisadministratie' te gaan. Hij zou gecorrigeerd worden en het ontbrekende bedrag zou worden overgemaakt, maar dan moest ik wel even een geheimhoudingsverklaring tegenover mijn collega's tekenen... Tot zo ver dus je excuus dat het een fout in de administratie is...

Ik heb uiteindelijk na wat druk te hebben gezet wel de correctie over de vijf voorgaande jaren (verjaringstermijn is vijf jaar) gekregen, maar het zet absoluut druk op de werkrelatie. In mijn geval speelde er nog veel meer waardoor ik maar gewoon weg ben gegaan, overigens, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Overigens heb ik wel op de laatste werkdag even aan mijn toenmalige collega's laten weten dat ze maar beter even een CAO naast hun salarisstrook konden gaan houden en ik heb vernomen dat binnen een half jaar na mijn vertrek vijf andere full-timers zijn opgestapt, dus het was zeker geen zuivere fout!

Mijn advies: Neem je berekeningen mee, geef aan dat je salaris vanaf het begin al niet klopte en dat je hierover wel nog een correctie verwacht. Als het over meerdere jaren gaat, vergeet dan niet een middeling te regelen bij de belastingdienst, anders ben je gewoon in één klap meer dan de helft van het bedrag kwijt. Voor de rest, het kan natuurlijk gewoon een fout of achterstand in administratie zijn, dus het beste is om er gewoon open in te gaan en niet meteen met verwijten of dreigementen aan te komen. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Zo ja, aarzel dan ook niet om die in te schakelen, mocht het nodig zijn, maar zie dat wel als een laatste redmiddel en bereid je in dat geval voor op de zoektocht naar een andere werkgever, want dan wordt de werkrelatie wel helemaal naar de knoppen geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:46

Aganim

I have a cunning plan..

Het idee om dit via de vakbond te spelen is leuk, maar houdt er rekening mee dat de kwaliteit van hun juridisch advies en ondersteuning (helaas) nog weleens te wensen kan overlaten. Ik heb van dichtbij mogen meemaken dat hun juridische ondersteuning onder de categorie 'goedkoop is duurkoop' te scharen valt. :(

Ik ga het je niet afraden, maar als je deze route wilt nemen: zorg ervoor dat je de FNV achter de broek aan blijft zitten en hun adviezen niet zonder blikken of blozen aan, reken alles goed door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34
Leg de feitelijke verschillen voor aan de leidinggevende. Pas als er geen gepaste oplossing gevonden wordt is het tijd voor de vakbond en juridische hulp. Zorg ervoor dat als uw zoon het erg naar zijn zin heeft hij het bedrijf, een arbeidsconflict (zo lang mogelijk) uit blijft.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-09 13:42

BLACKfm

o_O

Zelf aan den lijve ondervonden. Een jaren slepende kwestie geweest (op zachte toon en zonder relatieverstoring, maar ik zette er ook niet veel haast achter).

Ik heb mij laten ondersteunen door de FNV die in dit geval de CAO van voor tot achter moeten kennen. De HRM medewerker en de OR medewerker binnen de organisatie wisten waarschijnlijk niet eens waar de afkorting 'CAO' voor stond. Of zo deden ze het in ieder geval overkomen.

De zogenaamde eigen 'juristen' die ze naar het verhaal (ook te laag ingeschaald) hebben laten kijken waren het er niet mee eens (ze keken naar de CAO ten tijden van indienstreding (2008), maar de CAO was in de tussentijd (vanaf 2012-2016 waarin ik het heb aangekaart) wel positief veranderd.

Totdat het bedrijf er maar een advocaat op heeft gezet om hun gelijk te beslechten. Helaas hebben ze uit 'economisch oogpunt' maar besloten mijn loonvordering (ruim 5000 euro) toch te betalen zonder enige bekentenis van schuld of fout. Ik had het graag voor het hekje zien komen en ik had 110% gelijk.
Ze hadden zelfs het lef een boeteclausule toe te voegen dat ik over de uitslag niet mocht praten, maar daar ben ik niet mee akkoord gegaan (dus, als jullie dit lezen? lekker puh!).

Hoe dan ook kan het heel vuil gespeeld worden. De CAO is de CAO en dat is een grote stok om mee te slaan op juridisch vlak.

Ik zou het in den beginnen inderdaad nog wel op vriendelijke toon overleggen, maar als de werkgever op een gegeven moment voor een impasse zorgt moet je de zaak escaleren wil je je geld zien.

En zelf weggaan na zoveel jaar is natuurlijk niet handig. Want dan loop je ook nog een paar duizend euro aan transitievergoeding mis (en geen WW als je niet direct een nieuwe baan hebt). Als de werkgever van je af wilt mag die daar ook nog voor betalen. Uw zoon vind het werk wat die doet waarschijnlijk nog wel leuk.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
michaelvink schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:17:
...
Mijn advies: Neem je berekeningen mee, geef aan dat je salaris vanaf het begin al niet klopte en dat je hierover wel nog een correctie verwacht. Als het over meerdere jaren gaat, vergeet dan niet een middeling te regelen bij de belastingdienst, anders ben je gewoon in één klap meer dan de helft van het bedrag kwijt. ...
Ik zou initieel vooral maand voor maand op een rij zetten wat de salarisschaal/trede was en wat het had moeten zijn volgens de CAO. Ook duidelijk aangeven waarom dat zo is. Dat is de feitelijk fout die je gecorrigeerd wilt hebben.

Ik zou me initieel niet aan een berekening wagen, omdat het een vrij complex verhaal kan worden. Naast vakantiegeld, kan je ook denken aan pensioen opbouw en misgelopen rente e.d.

Je zult de werkgever in de gelegenheid moeten stellen deze fout op een passende manier te corrigeren. De manier waarop is initieel aan de werkgever, vermoed ik. Je kunt wellicht aangeven dat het uitgangspunt moet zijn dat jouw (financiële) situatie na afloop van de oplossing hetzelfde is als het zou zijn geweest zonder de fout. Ook kan je aangeven dat je het voorstel van de werkgever eventueel zult (laten) toetsen alvorens akkoord te gaan. Wellicht is het verstandig een onderbouwing van het voorstel te vragen.

Dat jouw situatie hetzelfde moet worden als zonder de fout, houdt ook in dat geen aanvullende voorwaarden mogen worden gesteld, zoals geheimhouding o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Welke CAO valt je zoon dan onder?

Want in die van het Goederenvervoer artikel 19 staat het volgende over onjuiste plaatsing in de schalen:
B - Correctie van verkeerde inschaling
Een verkeerde inschaling zal worden hersteld door herinschaling in de juiste functieloonschaal.
a. Indien de herinschaling een indeling in een hogere functieloonschaal tot gevolg heeft zal deze
ingaan op het tijdstip van schriftelijke melding door de werknemer.
b. Indien de herinschaling een indeling in een lagere functieloonschaal tot gevolg heeft zal het
loonverschil dat hierbij ontstaat worden omgezet in een persoonlijke toeslag. Deze persoonlijke
toeslag wordt afgebouwd met elke initiële- en tredeverhoging. De persoonlijke toeslag komt uiterlijk
na 2 jaar te vervallen.
Dus zou kijken wat ze kunnen betekenen maar als je met de CAO wappert als munitie voor een verhoging moet je je ook neerleggen bij de rest van diezelfde CAO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:11

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
En je punt is @Barrycade ? Er staat niks over correctie als je te laag bent ingeschaald. Wel als je te hoog bent ingeschaald maar daar gaat het nier over bij de TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Zoon van TS ging toch naar een hogere schaal?
Dan valt dat dus onder a van bovenstaande regeling.
Dat is het punt dat ik wilde maken. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-09 13:42

BLACKfm

o_O

Ik wil graag meedenken (en puzzelen) maar de functies zijn verwarrend. Er wordt gesproken over een magazijnmederwerker (welke functieklasse / loonschaal C heeft volgens de CAO Beroepsgoederen) en over loonschaal A0 en A2 in de TS.

Ik kan in ieder geval niet aan elkaar knopen dat dit over 2 jaar ruim 7000 euro verschil zou moeten opleveren. Maar 3 jaar misschien wel :P.

Het lijkt me verstandig dit in ieder geval in een excelletje (heb ik destijds ook gedaan) uit te rekenen per maand/periode om zo een overzicht te hebben.

Maar het zou voor het meedenken ook fijn zijn te weten welke functie die nou precies bekleed. Want als het wel loonschaal C betreft praten we mogelijk over een nog groter bedrag. Loonschaal A zou een 'orderverzamelaar' beslaan, en mogelijk voert uw zoon wel hele andere werkzaamheden uit.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:04

Reptile209

- gers -

Is er een OR bij dit bedrijf? Misschien een goeie om daar eens mee te gaan praten, zij kunnen ook makkelijker uitzoeken of er nog meer mensen in deze situatie kunnen zitten. Is ook wat minder zwaar dan vakbonden en juristen.

Maar ook dit werkt escalerend, dus ga eerst zelf een goed gesprek aan.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 04:16:
[Verkeerd ingeschaald]

Hij is de dag erop met een kopie van de CAO ( daarop had ik alles netjes uitgewerkt) naar de salaris adm. gegaan. Het antw dat hij kreeg was; Ohhh CAO daarvoor moet je niet bij mij zijn, ik heb daar geen kaas van geeten. Ga maar naar je leiding gevende. Hij heeft toen een gesprek gehad met zijn leidinggevende en hem vertelt met de uitleg dat hij al jaren te laag stond ingeschaald.
De eerste reactie van zijn Leid.gevende was dat dat onmogelijk was maar ook hij kende de CAO niet en "zou er wel eens naar kijken" en er dan met mijn zoon op terug komen.
Ik ben ook met een loonvordering bezig. Mijn vrouw is ook te laag ingeschaald en ik ga dat terugvorderen. Maar eerst heb ik andere zaken te regelen: Berekening transitievergoeding

Is er naast de salaris administrateur nog iemand op de afdeling HR?

Verjaringstermijn bedraagt 5 jaar op een loonvordering.
In maart 2014 had hij al zijn benodigde diploma's en kreeg hij een vaste aanstelling.
Ruim op tijd dus.

Mijn advies zou zijn dat je zoon een e-mail stuurt (en die bewaard) zodat vastgelegd is dat er correspondentie is geweest over het feit dat er foutief is ingeschaald (loonvordering) en dat het op loonstrook x na rappel daarover is gecorrigeerd. Zoals eerder aangegeven ook de vraag stellen wanneeer het achterstallige loon ook wordt voldaan.

Wat ik zou schrijven is als volgt:
Geachte [vul in wie er over gaat of afdeling] naar het juiste e-mailadres,

Ik ben sinds [dag/maand] 2011 als BBL-er met veel plezier in dienst getreden. In maart 2014 had ik alle gewenste diploma's behaald en kreeg ik een contract voor onbepaalde tijd. Toen zou ik ook een hoger salaris moeten krijgen.

Nu is mij opgevallen dat vanaf toen ik in een te lage schaal ben opgenomen en dus te weinig betaald krijg. Ik hierover op [datum] met [naam] hierover gesproken en met [naam]. De eerste kon niets met die informatie: "Ohhh CAO daarvoor moet je niet bij mij zijn, ik heb daar geen kaas van geeten. Ga maar naar je leiding gevende." was het antwoord. Daarna heb ik mijn leidinggevende hierover gesproken en [hij/zij] zou er op terugkomen.

Helaas heb ik niets meer hierover gehoord. Ik zag wel dat op de loonstroken van augustus en september 2016 de schaal is aangepast, zonder mij verder iets te laten weten. Ik vraag me af nu ik juist ben ingeschaald, wanneer ik mijn achterstallig loon alsnog kan verwachten.

De wet
In Afdeling 2 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek staat veel interessante en relevante informatie: http://wetten.overheid.nl...ek7_Titeldeel10_Afdeling2

Zo moet het loon op tijd worden voldaan en dus niet gedeeltelijk nadat de gebruikelijke periode is gewerkt:
Artikel 616

De werkgever is verplicht de werknemer zijn loon op de bepaalde tijd te voldoen. Je zoon werkt standaard 40 uur?
Artikel 623

1 De werkgever is verplicht het in geld naar tijdruimte vastgestelde loon te voldoen telkens na afloop van het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend, met dien verstande dat het tijdvak voor voldoening niet korter is dan één week en niet langer is dan één maand.
Dat is niets nieuws. Omdat de werkgever nogal laat was met het corrigeren en nog niet het achterstallig heeft voldaan binnen de gestelde termijn die er voor stond (3 dagen) is de werkgever bovendien verhoging verschuldigd tot aan een percentage van 50% van het achterstallig loon. Let op: loon bestaat uit meerdere componenten zoals eerder aangegeven.
Artikel 625

1 Voor zover het in geld vastgesteld loon of het gedeelte dat overblijft na aftrek van hetgeen door de werkgever overeenkomstig artikel 628 mag worden verrekend, en na aftrek van hetgeen waarop derden overeenkomstig artikel 633 rechten doen gelden, niet wordt voldaan uiterlijk de derde werkdag na die waarop ingevolge de artikelen 623 en 624 lid 1 de voldoening had moeten geschieden, heeft de werknemer, indien dit niet-voldoen aan de werkgever is toe te rekenen, aanspraak op een verhoging wegens vertraging. Deze verhoging bedraagt voor de vierde tot en met de achtste werkdag vijf procent per dag en voor elke volgende werkdag een procent, met dien verstande dat de verhoging in geen geval de helft van het verschuldigde te boven zal gaan. Niettemin kan de rechter de verhoging beperken tot zodanig bedrag als hem met het oog op de omstandigheden billijk zal voorkomen.
Over het gehele bedrag ook nog eens wettelijke rente:
Artikel 119

1 De schadevergoeding, verschuldigd wegens vertraging in de voldoening van een geldsom, bestaat in de wettelijke rente van die som over de tijd dat de schuldenaar met de voldoening daarvan in verzuim is geweest.

2 Telkens na afloop van een jaar wordt het bedrag waarover de wettelijke rente wordt berekend, vermeerderd met de over dat jaar verschuldigde rente.

3 Een bedongen rente die hoger is dan die welke krachtens de vorige leden verschuldigd zou zijn, loopt in plaats daarvan door nadat de schuldenaar in verzuim is gekomen.
Maar goed, de wet zou ik pas gaan noemen/gebruiken als de werkgever er geen blijk van geeft te willen meewerken.

[ Voor 9% gewijzigd door PcDealer op 02-06-2017 00:04 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1