Inleiding
Mijn vrouw heeft bij een werkgever gewerkt. Ze had een part-time contract voor onbepaalde tijd. In september 2016 is er ontslag aangevraagd en met instemming van ons (haar) en UWV was ze als laatste op 30 november 2016 in dienst. Eind 2016 heeft ze haar transitievergoeding ontvangen.
Uitkering vergoeding en berekening door werkgever
Na enige maanden van correspondentie tussen mij en de ex-werkgever, is uiteindelijk een loonstrook ontvangen en na nog meer tegenstribbelen en omdat de nieuwe managementassistente mijn spam mogelijk zat was, eindelijk onderliggende berekening van de vergoeding:
De toepasselijke cao geeft niets aan over een transitievergoeding en dus is de algemene wetgeving van toepassing. Als ik de stappen via de Rijksoverheid volg, dan heeft mijn vrouw recht op:
Uitgaande van 30 november 2016 - 6 jaar = datum in dienst 30 november 2010. Ze is echter reeds in januari 2009 op gesprek geweest en op 27 januari 2009 (dinsdag) heeft ze een testmail gestuurd van haar privé e-mailadres naar haar werk e-mailadres. Een loonstrook van het uitzendbureau van week 5 2009 bevestigd dat ze toen reeds daar heeft gewerkt.
Hoe worden het aantal dienstjaren berekend?
Recht op...
Omdat januari niet geldig is als gedeeltelijke maand, ga ik uit van februari 2009 tot en met november 2016 = 7 jaar + 10 maanden. Dat is Hoogte transitievergoeding: EUR 3.402,33 bruto bij 100,80 en 3.402,35 bij 100,81. Dat scheelt EUR 680,47 / 680,49 bruto! Helaas worden dienstjaren per half jaar berekend en niet per maand
Dus dit ga ik als eerste oppakken.
Overig
Maar dan zijn we er nog niet. Haar brutosalaris was 70% van het loon in het tweede ziektejaar (eerste ziektejaar 100%). Echter, vanuit de cao zou ze recht hebben op 10% (punt) extra, wat 80% van het loon zou betekenen. Nu de klapper. Mijn vrouw heeft een stuk op 6 functies gehad op verschillende afdelingen en steevast goede beoordelingen. Haar een-na-laatste functie was een hogere dan haar vorige. Echter, ze werd nog lange tijd betaalt volgens het oude contract met bijbehorende schaal en tredes. We hebben nu bewijs dat ze haar vele maanden aan het lijntje hebben gehouden. Dat scheelt nog eens EUR 350,00-500,00 bruto per maand dat ze te weinig is uitbetaald. Loonsverhoging op basis van de tredes bij langere tijd in dienst zijn, zijn ook niet voldaan. Haar laatst verdiende salaris is op basis van die een-na-laatste functie, die twee schalen lager ligt, die ze onder voorbehoud heeft aangenomen.
Maar dit is voor een volgend verhaaltje. Zo, en nu maar knus naar jullie warme nestjes, en … denk erom: oogjes dicht en snaveltjes toe. Slaap lekker!
Mijn vrouw heeft bij een werkgever gewerkt. Ze had een part-time contract voor onbepaalde tijd. In september 2016 is er ontslag aangevraagd en met instemming van ons (haar) en UWV was ze als laatste op 30 november 2016 in dienst. Eind 2016 heeft ze haar transitievergoeding ontvangen.
Uitkering vergoeding en berekening door werkgever
Na enige maanden van correspondentie tussen mij en de ex-werkgever, is uiteindelijk een loonstrook ontvangen en na nog meer tegenstribbelen en omdat de nieuwe managementassistente mijn spam mogelijk zat was, eindelijk onderliggende berekening van de vergoeding:
Controle van de vergoeding[werkneemster] is op 15 september 2016 2 jaar ziek. Zij is op dat moment 5 jaar en 10 maanden bij [werkgever] in dienst. Bij ontslag hebben we rekening te houden met een wettelijke opzegtermijn van 2 maanden.
Dat zou betekenen dat [werkneemster] per 30 november 2016 uit zal dienst gaan, op dat moment bestaat een dienstverband van precies 6 jaar;
Berekening
Geboortedatum: 10-11-1982
Datum in dienst: 01-11-2010
Duur dienstverband: 6 jaar en 0 maand(en)
Laatste dag van het te beëindigen contract: 30-11-2016
Basis bruto maandsalaris: € 1.260,13 bruto
Vakantiebijslag per maand: € 100,80 bruto
Het loon per maand is: € 1.360,93 bruto
Het loon per jaar is: € 16.331,24 bruto (inclusief 8%)
Berekening
Totaal: 12 volledige blokken van een half jaar. 12 volledige blokken die elk 1/6 maandsalaris waard zijn (12 x 1/6 x € 1.360,93 bruto) € 2.721,66 bruto
Totaal: € 2.721,66 bruto
De toepasselijke cao geeft niets aan over een transitievergoeding en dus is de algemene wetgeving van toepassing. Als ik de stappen via de Rijksoverheid volg, dan heeft mijn vrouw recht op:
Dat is dus 20 cent te weinig. Daarnaast is 8% vakantiebijslag EUR 100,81 en dan is het (2.721,88 - 2.721,66) 22 cent te weinig. Maar daar gaat het niet om.Stap 5/5
Hoogte transitievergoeding: EUR 2.721,86 bruto.
http://werknemer.mijnwerk...l/transitievergoeding/een
Uitgaande van 30 november 2016 - 6 jaar = datum in dienst 30 november 2010. Ze is echter reeds in januari 2009 op gesprek geweest en op 27 januari 2009 (dinsdag) heeft ze een testmail gestuurd van haar privé e-mailadres naar haar werk e-mailadres. Een loonstrook van het uitzendbureau van week 5 2009 bevestigd dat ze toen reeds daar heeft gewerkt.
Hoe worden het aantal dienstjaren berekend?
Ik denk dat de werkgever de dienstjaren voorafgaand aan november 2009 niet heeft meegeteld omdat ze vanaf 31 juli 2009 uit dienst was via een uitzendbureau. De werkgever had namelijk na 520 gewerkte uren op uitzendbasis een contract moeten geven en ze hadden naar eigen zeggen geen budget/werk. Per 1 november zou ze weer terecht kunnen weer aan het werk om in te vallen vanwege zwangerschapsverlof (toevallig). Voor de berekening van dienstjaren tellen eerdere contracten wel mee als er maximaal 6 maanden tussen zit.Dit is de periode dat u voor uw werkgever hebt gewerkt. Ook een periode waarin u bijvoorbeeld eerst als uitzendkracht vergelijkbaar werk deed, telt mee. Vul hier de lengte van uw dienstverband in (jaren, maanden). U rondt het dienstverband af op hele maanden.
Voorbeeld: U bent bij ontslag 2 jaar, 3 maanden en 21 dagen in dienst. U vult in: 2 jaren, 3 maanden.
Als u meerdere contracten bij uw werkgever hebt gehad, is het aantal dienstjaren te berekenen door de duur van opvolgende contracten bij elkaar op te tellen. Tussen de contracten kan sprake zijn geweest van tussenpozen waarin enige tijd (volgens de hoofdregel maximaal 6 maanden) geen contract bestond. U telt alleen de contracten mee. De tussenpozen telt u niet mee.
Klik hier voor meer uitleg over het bepalen van de duur van het dienstverband en voorbeelden.
Recht op...
Omdat januari niet geldig is als gedeeltelijke maand, ga ik uit van februari 2009 tot en met november 2016 = 7 jaar + 10 maanden. Dat is Hoogte transitievergoeding: EUR 3.402,33 bruto bij 100,80 en 3.402,35 bij 100,81. Dat scheelt EUR 680,47 / 680,49 bruto! Helaas worden dienstjaren per half jaar berekend en niet per maand
Dus dit ga ik als eerste oppakken.
Overig
Maar dan zijn we er nog niet. Haar brutosalaris was 70% van het loon in het tweede ziektejaar (eerste ziektejaar 100%). Echter, vanuit de cao zou ze recht hebben op 10% (punt) extra, wat 80% van het loon zou betekenen. Nu de klapper. Mijn vrouw heeft een stuk op 6 functies gehad op verschillende afdelingen en steevast goede beoordelingen. Haar een-na-laatste functie was een hogere dan haar vorige. Echter, ze werd nog lange tijd betaalt volgens het oude contract met bijbehorende schaal en tredes. We hebben nu bewijs dat ze haar vele maanden aan het lijntje hebben gehouden. Dat scheelt nog eens EUR 350,00-500,00 bruto per maand dat ze te weinig is uitbetaald. Loonsverhoging op basis van de tredes bij langere tijd in dienst zijn, zijn ook niet voldaan. Haar laatst verdiende salaris is op basis van die een-na-laatste functie, die twee schalen lager ligt, die ze onder voorbehoud heeft aangenomen.
Maar dit is voor een volgend verhaaltje. Zo, en nu maar knus naar jullie warme nestjes, en … denk erom: oogjes dicht en snaveltjes toe. Slaap lekker!