Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moirae
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Beste Tweakers

Ik ben onlangs overgestapt van internet provider en heb nu een 300mbps glasvezelverbinding in huis.
Hier wil ik natuurlijk ook van profiteren op mijn (game/ download) PC welke helaas niet rechtstreeks kan worden aangesloten op mijn router (Asus RT-AC87U). Op dit moment maak ik nog gebruik van 2 powerline adapters (Devolo dLAN 500 AVmini) maar heb het gevoel dat er inmiddels betere/ snellere opties beschikbaar moeten zijn.

ik heb voor de duidelijkheid even een indeling van mijn woonsituatie opgezocht en toegevoegd:Mijn situatieDe rode cirkel linksboven betreft de pc, de groene cirkel rechts de router.
De glasvezelverbinding komt (rechts van de router) bij de balkondeur in de woonkamer binnen.
De afstand is niet zo groot, echter zijn de muren welke je tussen de pc en de router ziet allemaal van beton. Met mijn huidige powerline verbinding behaal ik op speedtest.net de volgende resultaten:
Ping=6ms, download=70.68Mbps en upload=76.31Mbps...

De opties welke ik op dit moment in mijn hoofd heb zijn de Asus USB-AC68, de Asus PCE-AC88, of de Asus PL-AC56 Kit.

Anyway.. Hoe breng ik in mijn situatie nu de beste verbinding tot stand zonder een ethernetkabel te trekken 8)7 O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Moirae op 30-05-2017 16:09 . Reden: Plaatje aangepast naar thumbnail. ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Glasvezelkabel trekken... Al gekeken of je ergens een loze leiding hebt of kan trekken naast je bestaande stroom kabels.

Alternatief, naar de keuken, en dan buitenlangs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moirae
  • Niet online
Nee een kabel trekken gaat hem niet worden, ;( vandaar mijn vraag over de alternatieven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-06 19:46

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

DRaakje schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 16:11:
Glasvezelkabel trekken... Al gekeken of je ergens een loze leiding hebt of kan trekken naast je bestaande stroom kabels.
Zwaktstroom en laagspanning mag niet in een buis. Dus dat laatste gaat niet op. Helaas
PHJN schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 19:08:
Nee een kabel trekken gaat hem niet worden, ;( vandaar mijn vraag over de alternatieven ;)
Echt niet? Ook niet via plinten, gaten en dergelijke? Of inderdaad buitenom?
Geen kruipruimte?

Als kabel leggen echt geen oplossing is, blijft PowerLine als voorwaardig alternatief. Neem dan wel een 1200 setje als de Devolo's. Daar haal je met geluk wel >400Mbit mee. Heb je geaarde WCD's overal? Ander heb je er niets aan. Ze gebruiken de aarde draad voor een extra datastroom.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moirae
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 19:26:
Echt niet? Ook niet via plinten, gaten en dergelijke? Of inderdaad buitenom?
Geen kruipruimte?
Nope, woon in een appartement links boven in de hoek ;)
Geaarde WCD's? Zal ik even moeten googelen O-) Ik gebruik op dit moment ook powerline adapters, 5/6 jaar terug gekocht; dLAN 500 AVmini starter kit. Aangezien dit nog steeds werkt neem ik aan dat dat betekend dat mijn WCD's geaard zijn? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

PHJN schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:18:
Geaarde WCD's? Zal ik even moeten googelen O-)
Zit er aarde in je stopcontact? Die pinnen aan de zijkant. Zoe maar een plaatje op of kijk in mijn topic. Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en dan bij WCD's.
Ik gebruik op dit moment ook powerline adapters, 5/6 jaar terug gekocht; dLAN 500 AVmini starter kit. Aangezien dit nog steeds werkt neem ik aan dat dat betekend dat mijn WCD's geaard zijn? :P
Nee, de 500 gebruikt geen aarde. Alleen de snellere.

[ Voor 8% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 30-05-2017 20:23 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moirae
  • Niet online
Aight, geaarde stopcontacten, te herkennen aan de 2 pinnetjes... Weer wat geleerd haha 8)
Ja, voor zover ik weet wel, iig de stopcontacten waar de powerline adapters nu in zitten (heb het even gecheckt) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-06 13:52
En er ligt nu ook geen verbinding van de meterkast naar de woonkamer/slaapkamers voor coax? Die kan je namelijk uiterst simpel vervangen door UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moirae
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:21:
Zit er aarde in je stopcontact? Die pinnen aan de zijkant. Zoe maar een plaatje op of kijk in mijn topic. Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en dan bij WCD's.
Haha je was me net voor ;)
Dacht dat de stopcontacten in woningen altijd geaard waren maar zal er eens op letten wanneer ik elders stopcontacten zie 8)

Anyway, stopcontacten zijn schijnbaar geaard, aanraders op het gebied van powerline adapters?

Devolo 1200+ net even bekeken, viel me op dat de Nederlandse versie vd 1200+ starter kit 24/10/2014 op de markt kwam terwijl de Belgische versie pas op 21/05/2016 verkrijgbaar was. Ik zie zo geen verschil in de specificaties, heb je toevallig enig idee of dat wel klopt? Als ik namelijk naar andere hardware kijk is er bij een nieuw product dat +-1.5jaar later op de markt komt veel veranderd ten opzichte van de voorganger, vandaar dat ik dat wat vreemd vind :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

PHJN schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:41:
[...]

Haha je was me net voor ;)
Dacht dat de stopcontacten in woningen altijd geaard waren maar zal er eens op letten wanneer ik elders stopcontacten zie 8)

Anyway, stopcontacten zijn schijnbaar geaard, aanraders op het gebied van powerline adapters?

Devolo 1200+ net even bekeken, viel me op dat de Nederlandse versie vd 1200+ starter kit 24/10/2014 op de markt kwam terwijl de Belgische versie pas op 21/05/2016 verkrijgbaar was. Ik zie zo geen verschil in de specificaties, heb je toevallig enig idee of dat wel klopt? Als ik namelijk naar andere hardware kijk is er bij een nieuw product dat +-1.5jaar later op de markt komt veel veranderd ten opzichte van de voorganger, vandaar dat ik dat wat vreemd vind :?
Geen idee. Ik heb zelf (helaas) de 1200+ wifi in gebruik en werkt prima. De 2 500's kan je nog ergens anders (printer) voor gebruiken. ;) werkt prima samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moirae
  • Niet online
ufear schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:28:
En er ligt nu ook geen verbinding van de meterkast naar de woonkamer/slaapkamers voor coax? Die kan je namelijk uiterst simpel vervangen door UTP.
Vanaf de meterkast loopt er volgens mij niks maar ik heb deze kabel en dit kastje nog wel in de woonkamer zitten:Bij router en modem Dat zit precies onder de glasvezelaansluiting, op +-30cm van de router. De kabel loopt door de betonnen muur naar de slaapkamer, vanaf daar naar boven en door een 2de betonnen muur naar het halletje. Volgens mij gaat de kabel dan door de koker aan het plafond in het halletje weer door een betonnen muur om vervolgens boven door een grote kast in de kamer uit te komen waar ook de pc staat. De kabel komt volgens mij uit in dit kastje: PC kamer Kan ik hier niet toevallig een soort gelijk iets als een ethernet adapter op aansluiten alleen dan voor dit soort kabel? Of kan het signaal niet via deze kabel? Weet niet of zoiets bestaat maar dacht er even op door :P

Kan er geen kabel bij langs trekken want bovenstaande kabel loopt zonder buis oid door de muren. Hebben ze schijnbaar open gemaakt, kabel erdoor en weer netjes dicht gemaakt 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-06 20:59
PHJN schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:41:
[...]

Devolo 200+ net even bekeken, viel me op dat de Nederlandse versie vd 1200+ starter kit 24/10/2014 op de markt kwam terwijl de Belgische versie pas op 21/05/2016 verkrijgbaar was. Ik zie zo geen verschil in de specificaties, heb je toevallig enig idee of dat wel klopt? Als ik namelijk naar andere hardware kijk is er bij een nieuw product dat +-1.5jaar later op de markt komt veel veranderd ten opzichte van de voorganger, vandaar dat ik dat wat vreemd vind :?
Volgens de conformiteitsverklaring op de .nl en de .be site gaat het om vier types die in 2014 aangemeld zijn, types MT: 2639, 2640, 2641, 2642 . In de handleiding staat dat de foto van het buitenkant van het apparaat land specifiek is. Dat is vast vanwege de netspanningsaansluiting: http://www.iec.ch/worldplugs/typeE.htm
Ik vermoed dat het in België gewoon later op de markt is gebracht vanwege minder breedband gebruik/beschikbaarheid.

Wat je natuurlijk kunt doen om te kijken of je wifi signaal nog een beetje knap is in de slaapkamer, is een smartphone met 5GHz ondersteuning gebruiken/lenen om signaalsterkte te meten? Als dat een beetje knap is zou je kunnen overwegen om een goedkoper 5Ghz Wifi kaartje voor je pc te nemen. Als je een Wifi adapter kiest - geen USB (kost CPU en steekt uit je kast)

...Als die coax van de (TV) kabelaar is, mag je daar niet aanzitten...

Ik vermoed dat je met een Powerline adapter toch de minste kans op packet loss hebt. Een Powerline adapter met alleen RJ45 is goed genoeg, of het moet zijn dat de verwerkingssnelheid aan de RJ45 kant ondermaats is. Daar zou ik naar kijken, in combinatie met prijs..

Bij een rigoreuze verbouwing zou je natuurlijk net als bij die coax kabel gedaan is, een frees in de muur kunnen zetten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-06 13:52
Whut? Zonder buis lijkt me heel erg sterk - weet je dat 100% zeker? Heb je het gecontroleerd (lees: schroef die contactdoos eraf en kijk of je echt geen buis ziet vanaf de woonkamer naar de slaapkamer) - is trouwens coax.

Dan zou je ook iets als MoCa kunnen doen - http://www.cablers.nl/ethernet-over-Coax - zelf geen ervaringen ermee en heb vroeger negatieve ervaringen gehoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:46
PC in slaapkamer 1 zetten en een gaatje boren geen optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theman36
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-06 15:11
Een tijdje terug zat ik in dezelfde situatie als jij, alleen woon ik niet in een appartement. Ook glasvezel, echter wel een 100mbps verbinding en geen mogelijkheid om een kabel te trekken. Ik heb toen deze aangeschaft pricewatch: D-Link DHP-701AV. Met deze powerline adapter haal ik constant mijn snelheid. Zonder enig probleem. Misschien is dit wat voor jou. Deze adapter is ook bij de buren getest. https://nl.hardware.info/...gabit-via-het-stopcontact. Op basis hiervan heb ik hem destijds gekocht en tot op heden geen enkele spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moirae
  • Niet online
Gezien alle reacties mbt directe verbinding komt er vd week een electrician koekeloeren of het echt niet mogelijk is er een kabel bij (de coax) langs te trekken ;) . Heb hem al voorzien van wat foto's mbt de situatie en hoe het boven in de hoek toch echt door 2 muren is getrokken zonder buis (@ufear) Hij twijfelt er ook aan of het snel/ eenvoudig realiseerbaar is maar we gaan het meemaken. 8)

Gelet op de reacties van @biomass @ufear en @theman36 denk ik dat ik in het geval bovenstaande niet mogelijk is kies voor een powerline upgrade ipv een usb-stick of PCI kaartje in de vorm van bv de Asus USB-AC68 & Asus PCE-AC88. Heb de D-Link DHP-701AV in mijn "netwerkshizzle" lijstje geplaatst. Alvast bedankt voor alle tips, hier kan ik wel wat mee _/-\o_ .

Mochten er meer ervaringen (wat wel/ niet) zijn op het gebied van powerline adapters hoor ik het natuurlijk altijd graag!! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moirae
  • Niet online
ufear schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:28:
Net de situatie even bekeken met iemand (electrician) die wat meer verstand van zaken heeft op het gebied van kabels trekken ed. Hij gaf inderdaad aan dat dit waarschijnlijk wel kan, internet kabel erdoor trekken mbv. de coax kabel waar ik dan ook gelijk vanaf ben. 8)
biomass schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:28:
...Als die coax van de (TV) kabelaar is, mag je daar niet aanzitten...
Volgens mij niet, heb namelijk glasvezel, hier in huis is er in ieder geval niets dat de coax gebruikt. Er loopt laat maar zeggen vanaf buiten enkel een glasvezelkabel het huis in welke in huis weer in een doosje zit. Vanaf dat doosje loopt er een dun (glasvezel)kabeltje naar de modem vd provider (Caiway) .

De mogelijke oplossing (als het lukt):
We gaan morgen alsnog proberen een kabel rechtstreeks te trekken :)
Blij dat ik er op jullie advies toch maar even iemand bij heb gehaald welke kennis van zaken heeft :*)
Bedankt tweakers _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

PHJN schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:16:
[...]
Net de situatie even bekeken met iemand (electrician) die wat meer verstand van zaken heeft op het gebied van kabels trekken ed. Hij gaf inderdaad aan dat dit waarschijnlijk wel kan, internet kabel erdoor trekken mbv. de coax kabel waar ik dan ook gelijk vanaf ben. 8)
Kijk, je komt er wel. Het is natuurlijk onzinnig als je toch een buis hebt om dat power line te gebruiken. :)
Volgens mij niet, heb namelijk glasvezel, hier in huis is er in ieder geval niets dat de coax gebruikt. Er loopt laat maar zeggen vanaf buiten enkel een glasvezelkabel het huis in welke in huis weer in een doosje zit. Vanaf dat doosje loopt er een dun (glasvezel)kabeltje naar de modem vd provider (Caiway) .
Het kan dus zijn dat de hoofdaansluiting van Ziggo direct daar in de muur zit. Maar zoals je verteld niet. Is dat een groene kabel? Ik denk dat die namelijk gewoon los hangt in de MK.
De mogelijke oplossing (als het lukt):
We gaan morgen alsnog proberen een kabel rechtstreeks te trekken :)
Blij dat ik er op jullie advies toch maar even iemand bij heb gehaald welke kennis van zaken heeft :*)
Bedankt tweakers _/-\o_
Neem dan wel goede kabel. Bijvoorbeeld deze: https://www.sandervunderink.nl/draad-kabel/utp-kabel/. De cat6 heb ik gebruikt en werkt prima.
Hoe wil je het gaan afwerken? Kijk voor inspiratie in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4.
Succes ermee! :) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moirae
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:47:Kijk, je komt er wel. Het is natuurlijk onzinnig als je toch een buis hebt om dat power line te gebruiken. :)
Haha in de muren zaten geen buisjes waar de kabels door liepen maar het is gelukt.. Ethernet kabel vastgemaakt op de coax kabel (kop op kop en in tape gewikkeld). Vervolgens er rustig doorheen duwen/ aan de andere kant voorzichtig trekken, was in no-time geregeld :)
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:47:Neem dan wel goede kabel. Bijvoorbeeld deze: https://www.sandervunderink.nl/draad-kabel/utp-kabel/. De cat6 heb ik gebruikt en werkt prima.
Hoe wil je het gaan afwerken? Kijk voor inspiratie in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4.
Succes ermee! :) _/-\o_
Een kennis had toevallig nog een meter of 25/ 30 liggen, staat op "System Cable SFTP CAT 6 4 pairs 26AWG Stranded ISO 11801 250MHz". Weet niet of dat een goede kabel is? Hij doet in ieder geval wat ie moet doen :9~
Aangezien ik zelf erg benieuwd was naar het uiteindelijke verschil heb ik vanmiddag voor en na het trekken van de kabel een speedtest uitgevoerd, zal jullie de resultaten niet onthouden :9

Eerder vanmiddag, toen ik nog 2 Powerline adapters (Devolo dLAN 500 AVmini) gebruikte:
Voor

En een uur later toen de kabel was getrokken en aangesloten:
Na

Kortom missie dik geslaagd dacht ik zo :D _/-\o_

Oja, nog even voor een niet geregistreerde lezer:
PHJN schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:16:Net de situatie even bekeken met iemand (electrician*) die wat meer verstand van zaken heeft...
*software engineer... Zo beter :+? :(:)
Pagina: 1