Audio over UTP?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wavemaker
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-05 23:29
Over enkele dagen krijg ik een nieuw huis opgeleverd. Er zitten wat loze leidingen in. Ik wil die graag gebruiken om audio van mijn multimedia systeem (dat met Kodi en Yatse makkelijk op afstand is te bedienen) distribueren naar de verschillende kamers. Ik wilde dat doen vanaf de pre-out van mijn versterker, aangezien ik daar dan ook nog een andere bron kan selecteren. De versterker heeft niet voldoende zones, dus alles direct met speaker kabel gaat niet.

En nu de vraag:
Is UTP hier niet heel geschikt voor? Dan kan ik de vrije aders in de kabel eventueel later nog ergens voor gebruiken. Ueberhaupt is het een kabel die nog voor veel andere zaken gebruikt kan worden. Bovendien begrijp ik dat met "balanced audio" in de kabel, deze minder gevoelig zou moeten zijn voor verstoringen (de grootste kabel lengte zou zomaar eens 30m kunnen zijn).
Als ik echter componenten ga zoeken, dan zit ik nog met de volgende vragen:
  1. Wat voor connectoren? Ik zie bijvoorbeeld adapters zoals deze:
    http://www.ebay.com/itm/P...6-Max-250FT-/350768147563
    http://www.ebay.com/itm/3...up-to-250ft-/162443697556
    of een mooie keystone zoals deze:
    http://www.cablestogo.com...onductor-keystone-adapter
    Zijn die allemaal werkbaar?
  2. Het grotere probleem is echter, hoe splits ik dit? Ik heb maar 1 pre-out connectie op mijn versterker, maar moet naar meerdere eindversterkers. Kan ik de kabel splitsen puur door de draden elektrisch te verbinden (lasdoosje/kroonsteentje/solderen)? Ik neem aan dat hubs/switches onzin zijn in deze omdat die op het data niveau werken (dat ik hier niet heb). Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-03 07:45
Ik zou er niet aan gaan beginnen, zeker niet op de manier die je voor ogen hebt. De individuele aders van een UTP kabel zijn heel erg dun. Als je een enkele ader voor + en - gebruikt ben ik benieuwd of je ze überhaupt in een speakerterminal krijgt. Nou scheelt het dat je de pre-out gebruikt, dat heeft nog een soort van een kans van slagen. De echte output van een versterker over een UTP kabel zou pas een feest worden. Het nadeel is dan weer dat een UTP kabel een relatief hoge weerstand heeft.

Het lijkt mij veel makkelijker om een fatsoenlijke audiokabel aan te sluiten op je pre-out en deze dan te splitten naar je andere eindversterkers. Dit splitten zou je met een switch kunnen doen. Hiermee zou je dan ook nog kunnen kiezen naar welke eindversterker(s) de output van de pre-out gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 10:07
Als je het audiosignaal omzet naar een differentieel signaal kun je het makkelijk over UTP transporteren zonder last van storingen. Hier zijn volgens mij wel kastjes voor en anders is hier zelf wel wat voor te klussen voor een handige Harrie. Omdat het een signaal is wat aan het eind van de kabel nog weer een versterker in gaat maakt de weerstand van de UTP kabel niet zoveel uit. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een balun is wat je zoekt :)
Direct op UTP aansluiten zou ik miet doen. Ik ken wel verhalen van mensen die UTP gebruiken als speakerkabel, maar dan twee UTP kabels en alle koperstrengen tegelijk als een enkele speakerkabel. Is natuurlijk rdelijk goed koper dus transporteert prima. Maar een paar losse aders moet je evht niet aan beginnen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Als zwak signaal kan wel. Dus een output, doe ik hier ook. Bijvoorbeeld cd-speler naar versterker.

Wel afgeschermde utp kabel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diminish
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-11-2024
YouTube: Using Cat5 cable for analog, AES3 and ClearCom signals with the Cat ...

YouTube: Testing AES3 maximum cable lengths down CAT5, Audio Snake and Mic Ca...

kan allemaal, zie deze video van dave rat, die verschillende manieren test over verschillende kabels :)

[ Voor 25% gewijzigd door Diminish op 30-05-2017 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wavemaker
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-05 23:29
Allen, bedankt voor de feedback. Het lijkt dus te kunnen. Ik zou het wel wat simpeler willen houden dan Dave Rat (grote kasten). Als ik het goed zie, dan zijn die twee adapters waar ik naar linkte gewoon baluns, toch?
http://www.ebay.com/itm/P...6-Max-250FT-/350768147563
http://www.ebay.com/itm/3...up-to-250ft-/162443697556

Zou moeten lukken lijkt me. Die kan ik direct aan de bron (pre-out) hangen en aan de eindversterkers. Vraag blijft dan echter, de UTP kabel daartussen, is dat uiteindelijk gewoon een analoog signaal (dat je kan splitten). En zo ja, met wat voor splitters dan? Ik heb meerdere eindversterkers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:29
Afgeschermde UTP is overigens een contradictio in terminis :+

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:18
STP CAT7 wordt tegenwoordig gebruikt bij B&O masterlink. Dat is een kabelsysteem voor audio. Zoek er maar eens op.
Maar de vrije aders voor wat anders gebruiken is wel lastig ivm overspraak.

Tegenwoordig gebruik je toch een sonos oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diminish
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-11-2024
cat5 en cat6 voldoet gewoon prima voor signaal, zolang het dus maar STP is :-)

en ik zit nu naar de link te kijken, met die RCA verloopjes... zorg dat je signaal gebalanceerd (dus met aarde) meters maakt.. ongebalanceerd (zoals RCA is) zal ik niet aanraden langer dan 6/10 meter.

[ Voor 77% gewijzigd door Diminish op 31-05-2017 08:58 ]

Pagina: 1