Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11 11:08
Ik ben me serieus aan het oriënteren op het laten plaatsen van zonnepanelen. Helaas heb ik een redelijk grote boom voor de deur staan die voor behoorlijk wat schaduw zorgt. Het gaat om het hoekhuis op de foto. 8 panelen zijn ter illustratie ingetekend:
Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.org/howa6h5x1/unnamed.png
De schaduw slaat op dit moment rond half vijf toe.

Omdat de dakafmetingen niet dermate groot zijn (4,85 X 4) wil ik het dak zo optimaal mogelijk vol leggen, rekening houdend met de schaduw.
Ik kom hierbij tot de volgende ideeën/opties:
8 X JA Solar 300
8 X EC330
8 X EC330 + 2X EC210 (Zijn twee verschillende types mogelijk / aan te raden?)
15 X SF175S (3 X 4 landscape, 1 X 3 portrait)

Aanvullende info:
- Wasmachine groep is op de 2e verdieping. Is plaatsing van een pv-verdeler mogelijk?
- Jaarverbruik is zo'n 2800 kWh (Twee opgroeiende kids, dus dat zal toenemen)

Graag hoor ik jullie adviezen over deze opstelling en ideeën over de te kiezen omvormer (Micro inverter, power optimizers, omvormer met meerdere trackers?)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou voor 15x SF-175S gaan.
En dan aan de andere kant nog eventueel bijleggen, wat je nog tekort komt/meer wilt opwekken.

Maar grote kans dat je met 2675 Wp en de schaduw wel gewoon 2800 kWh haalt met SF.

Dat kan met 5 strings van 3 op een goedkope hosola.
Of met 3 strings van 5 op een SMA. (en dan hou je mppt 2 vrij voor de andere kant.

Ga je zelf leggen? Op MP staan vaak 2e hands SMA's xxxx TL-21

En die schaduw, jammer dan, iets minder opwek dan een perfect schaduw vrij dak, maar de noodzaak van optimizers vind ik onnodig en duur. (ik heb zelfs SF op noord waar de zon bijna niet schijnt)

Wasmachine groep kan je uiteraard gebruiken met PV verdeler, maar is vaak duurder dan een nieuwe groep maken (indien mogelijk)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-05-2017 21:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• polleke
Dank voor de snelle reactie en correctie ;)
Zelf leggen vind ik te risicovol, het dak is erg hoog (huis heeft twee rechte verdiepingen met nog een zolder erop).

Doet het aantal strings nog iets met de schaduwval, of maakt dat niets uit?

Nieuwe groep is mogelijk, er is nog een vrije groep in de meterkast. Kabeltje binnendoor trekken wordt denk ik een uitdaging, maar buiten langs zou wel een optie zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door polleke op 29-05-2017 21:52 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
De schaduw van de boom is te verspreid om daar een voordeel uit te halen verwacht ik.
Dus maakt het mijn inziens niet veel uit.

Meer panelen is beter, dus dan een SMA met niet beperkte ingangen en op beide zijden SF panelen.
Ik haal met noord nog beste leuke resultaten. Jouw andere kant zal het beter doen.
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=17683&sid=15478&t=m
(klik op blokje extended data onder de datum, maar je hebt een pvoutput accountje nodig om het te zien)

(ik heb bij de buren de slijptol in de slaapkamer muur gezet, met goedkeuring... om op zolder uit te komen)

Je kan er zelf eens mee spelen, of 5x3 kan of 3x 5 op een sma op mppt1. Op mppt 2 kan je ook kiezen hoeveel panelen in een string, 3, 4 of 5 panelen.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home

Sunnydesignweb geeft altijd een erg voorzichte voorspelling van de jaaropwek.
Zeker met SF, kan dat wel eens een stuk hoger uitvallen.

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-05-2017 22:43 ]

• polleke
Ik heb inmiddels een aantal leverancier benaderd die zowel SF als EC en JA Solar etc panelen leveren en een afspraak op locatie gemaakt om het dak en de installatie te inspecteren.
Ik zal de leveranciers ook eens het idee voorleggen om een gedeelte van de panelen op de NO-zijde neer te leggen om zo de opbrengst te maximaliseren.
Wanneer ik de offertes heb zal ik deze hier ook delen.

[ Voor 24% gewijzigd door polleke op 31-05-2017 11:26 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
In deze tabel kan je prima je JAARopbrengst uitrekenen.
Proton_ in "LG zonnepanelen leveren niet wat beloofd is"

Installateurs en leveranciers denken niet "out of the box", dus dan weet je het alvast.

• polleke
Een vraagje over de plaatsing van SF panelen.
Stel ik ga voor 15 SF panelen verdeeld over 5 strings van 3 aangesloten op een omvormer met één mppt. Wat gebeurt er met mijn opbrengst als een van de strings in de schaduw valt? Heeft dit dan impact op de overige strings, of wordt dit door de omvormer "genegeerd" en heb ik de opbrengst van 4 strings nog over?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je hebt dan de opbrengst van 4 hele strings plus ~10% ofzo van de beschaduwde string.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• polleke
Dank voor de snelle reactie. Stelt dit nog speciale eisen aan de omvormer?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Neu, je hebt dan officieel wel een diodebox nodig om retourstroom door een beschaduwde string te voorkomen.
Met 2 MPPTs heb je die niet nodig; dat speelt pas bij 5 of meer SF-strings parallel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• polleke
Vanochtend een adviseur over de vloer gehad. Ging allemaal prima totdat hij een opmerking maakte over de plaatsing. Ik heb een eerdere prijsopgaaf van ze ontvangen waarin duidelijk op is genomen dat het gebruik van een rolsteiger en/of ladderlift inbegrepen is bij de prijs.
De boodschap was nu dat hier 200 euro extra voor in rekening gebracht zou worden omdat dit normaal gesproken niet bij de prijs inbegrepen is.

Gebeuren dit soort praktijken vaker? Ik word daar niet echt vrolijk van....

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wat vragen ze voor installatie/plaatsing dan?

Bij mij stond dit voor €770 op de offerte. Daarvoor zijn twee man ongeveer 6u bezig geweest op mijn behoorlijk schuine dak (55°) om er 12 panelen op te leggen. Daar zat steiger (en het opbouwen e.d.) gewoon bij in, op de offerte stonden naast die plaatsingskosten verder alleen nog de materiaalkosten (panelen, omvormer, kabels, meterkast componenten) genoemd en niet nog extra kosten voor steiger/manuren o.i.d.

Heb meerdere offertes opgevraagd en de plaatsingskosten/manuren zaten altijd rond de 7-800 euro.

Zou het gewoon aan ze terugkoppelen (via mail, zodat je zwart op wit hebt) dat je die 200 euro niet gaat betalen omdat er in de offerte werd gezegd dat het erbij in zit. En anders gewoon verder kijken naar een andere aanbieder. 200 euro extra op de totaalsom duurt maar zo een paar maand langer voordat je je panelen hebt terugverdiend.

Marges op PV zijn flinterdun begreep ik van diegene die het bij mij gelegd heeft, dus misschien proberen ze er gewoon een slaatje uit te slaan. Of het is meer werk dan voorzien, maar daar hadden ze bij het opstellen van de offerte dan al meer rekening mee moeten houden vind ik.

[ Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 07-06-2017 11:55 ]

• polleke
De plaatsing/installatie is 768 euro ex BTW. Daar zou dus nu 200 euro bovenop komen voor het de steiger/ladderlift.
Wat mij betreft is het inderdaad simpel: Of de extra kosten worden geschrapt van de offerte of ik kijk naar een andere aanbieder.

• polleke
Ik ben er uit! Het worden 15 Solar Frontier 175S panelen icm een Hosola Bright 3000 omvormer. Eea wordt al op 28 juni volledig geïnstalleerd en werkend opgeleverd. Ik ben benieuwd! :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Bij dezelfde installateur die 200 euro extra vroeg ineens? Of een andere partij?

• polleke
Nee, die is het zeker niet geworden. Ik zou vandaag een aangepaste offerte krijgen. Niks meer van gehoord. In principe stond mijn keuze al vast, maar ik wilde het toch even afwachten.
Pagina: 1