Ik ben me serieus aan het oriënteren op het laten plaatsen van zonnepanelen. Helaas heb ik een redelijk grote boom voor de deur staan die voor behoorlijk wat schaduw zorgt. Het gaat om het hoekhuis op de foto. 8 panelen zijn ter illustratie ingetekend:

De schaduw slaat op dit moment rond half vijf toe.
Omdat de dakafmetingen niet dermate groot zijn (4,85 X 4) wil ik het dak zo optimaal mogelijk vol leggen, rekening houdend met de schaduw.
Ik kom hierbij tot de volgende ideeën/opties:
8 X JA Solar 300
8 X EC330
8 X EC330 + 2X EC210 (Zijn twee verschillende types mogelijk / aan te raden?)
15 X SF175S (3 X 4 landscape, 1 X 3 portrait)
Aanvullende info:
- Wasmachine groep is op de 2e verdieping. Is plaatsing van een pv-verdeler mogelijk?
- Jaarverbruik is zo'n 2800 kWh (Twee opgroeiende kids, dus dat zal toenemen)
Graag hoor ik jullie adviezen over deze opstelling en ideeën over de te kiezen omvormer (Micro inverter, power optimizers, omvormer met meerdere trackers?)

De schaduw slaat op dit moment rond half vijf toe.
Omdat de dakafmetingen niet dermate groot zijn (4,85 X 4) wil ik het dak zo optimaal mogelijk vol leggen, rekening houdend met de schaduw.
Ik kom hierbij tot de volgende ideeën/opties:
8 X JA Solar 300
8 X EC330
8 X EC330 + 2X EC210 (Zijn twee verschillende types mogelijk / aan te raden?)
15 X SF175S (3 X 4 landscape, 1 X 3 portrait)
Aanvullende info:
- Wasmachine groep is op de 2e verdieping. Is plaatsing van een pv-verdeler mogelijk?
- Jaarverbruik is zo'n 2800 kWh (Twee opgroeiende kids, dus dat zal toenemen)
Graag hoor ik jullie adviezen over deze opstelling en ideeën over de te kiezen omvormer (Micro inverter, power optimizers, omvormer met meerdere trackers?)