Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vreemde stroomsterkteval in omvormer zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

Topicstarter
Hier een dingetje waar ook de leverancier geen antwoord op weet volgens hem is het iets van buiten.
Op een mooie produktiedag is er een val in de stroomsterkte op de AC kant van de omvormer op de DC kant heb ik een mooie parabool.
De panelen liggen mooi in de zon geen storing van buiten op dat vlak.
Ik werk met 2 omvormers van solivia eentje voor oost en eentje voor west.
De oostkant draait met mooie parabolen en west minder.
Op oost zie je ook een kleine terugval in de opkomende AC parabool maar veel minder erg dan west.
Later op de dag zie je dan dat de stroomsterkte in een piekje weer omhoog gaat
Ze worden allebei ingevoed op een aparte groep.
Hierbij wat plaatjes die het wat verduidelijken.
Ik heb van 2015 en 2017 in 2016 is de westkantomvormer vervangen voor garantie die was toen defect maar daar is op dit vlak geen verschil te zien

Afbeeldingslocatie: http://i18.photobucket.com/albums/b112/burnerchief/image2.png[/URL]

Afbeeldingslocatie: http://i18.photobucket.com/albums/b112/burnerchief/image1.png[/URL]

Afbeeldingslocatie: http://i18.photobucket.com/albums/b112/burnerchief/IMG_0876.png[/URL]

Iemand die hier wat meer over kan vertellen?

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-11 11:32
burnerchief schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:02:
Hier een dingetje waar ook de leverancier geen antwoord op weet volgens hem is het iets van buiten.
Op een mooie produktiedag is er een val in de stroomsterkte op de AC kant van de omvormer op de DC kant heb ik een mooie parabool.
De panelen liggen mooi in de zon geen storing van buiten op dat vlak.
Ik werk met 2 omvormers van solivia eentje voor oost en eentje voor west.
De oostkant draait met mooie parabolen en west minder.
Op oost zie je ook een kleine terugval in de opkomende AC parabool maar veel minder erg dan west.
Later op de dag zie je dan dat de stroomsterkte in een piekje weer omhoog gaat
Ze worden allebei ingevoed op een aparte groep.
Hierbij wat plaatjes die het wat verduidelijken.
Ik heb van 2015 en 2017 in 2016 is de westkantomvormer vervangen voor garantie die was toen defect maar daar is op dit vlak geen verschil te zien

[afbeelding][/URL]

[afbeelding][/URL]

[afbeelding][/URL]

Iemand die hier wat meer over kan vertellen?
Ik zie in de grafiek van het DC-voltage dat de oostkant 300V levert maar dat de westkant op 200V blijft hangen. Dat suggereert dat het aantal panelen verschilt tussen oost en west.
Een verschil van meer dan 100V betekent 2 á 3 panelen verschil (afhankelijk van het merk/type).
Als het fysieke aantal panelen gelijk is (je schrijft het nergens expliciet) kan het zijn dat er op west 3 panelen defect zijn. Waarschijnlijker is dat er drie niet aangesloten zijn. Om dat uit te zoeken moet je (of eigenlijk de installateur) het dak op.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het gaat denk ik om de vampiertandjes om 14:00 en 19:30.
Het kan een meetfout zijn; hoe ziet de AC vermogensgrafiek er uit?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-11 11:32
Proton_ schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 21:45:
Het gaat denk ik om de vampiertandjes om 14:00 en 19:30.
Het kan een meetfout zijn; hoe ziet de AC vermogensgrafiek er uit?
die "vampiertandjes" heb ik ook wel gezien, daar begint volgens mij de MPP te regelen. En dat gaat op west met grotere stappen omdat de V lager is en er minder panelen zijn om te regelen.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• burnerchief

burnerchief

Topicstarter
Even druk gehad vandaar mijn late reactie,er zitten 12 panelen op oost en 8 op west vandaar het spanningsverschil,en inderdaad die vampiertandjes vind ik zelf vreemd je ziet de spanning naar beneden duiken en dan ook lager blijven en dan later weer met een piek omhoog schieten.
Alle panelen liggen met vrij zicht niks wat kan belemmeren.
Plaatje 2 is de DC en plaatje 3 is de AC
De DC zie je prachtig mooi glad op en af gaan

[ Voor 11% gewijzigd door burnerchief op 19-06-2017 00:20 ]

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-11 15:19
Hoe goed is de opbrengst in kWh opgewekt? Hoe is de verhouding kWh/kWp? Als deze niet veel tegenvalt is er misschien helemaal niks aan de hand.

Zoals hierboven aangegeven is het mogelijk dat die tandjes het gevolg zijn van de Maximum Power Point Tracking (MPPT). Als de temperatuur en/of zonneinval verandert dan verandert ook de optimale spanning en stroom van de panelen. De MPP Tracker in de inverter zoekt naar dit optimale punt door de spanning en stroom van de panelen te veranderen en dan te kijken of de nieuwe spanning/stroom combi meer power geeft.
Check de volgende videos voor meer info: Inverter/MPPT basics: https://www.youtube.com/watch?v=Zla5vDsiKbo, MPPT concepts/algorithms: https://www.youtube.com/watch?v=FvL97dFCIog

Dus als de opbrengst ok is dan is het waarschijnlijk gewoon het gedrag van de MPPT. Zo niet, dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand.

- EDIT -
Als ik zo even naar de grafiekjes kijk vallen mij 2 dingen op: a) Vooral west heeft er last van, b) de tandjes zien we rond 14u en 20u. Verder zeg je dat dit effect vooral op mooie productiedagen voorkomt.
Het zou dus misschien verklaard kunnen worden door de temperatuur van de panelen gedurderende de dag. Het wordt middag, de temperatuur van de panelen op West neemt erg toe, I/V curve schuift erg op (en opbrengst op optimale punt neemt af), MPPT grijpt in (tandje), blijft op de nieuwe curve zitten, 's avonds koelt het weer af en de MPPT springt weer naar een nieuwe curve. Normaal gaat die tracking wel iets soepeler dan dit.. Misschien dat de MPPT niet zo goed met temperatuurafhankelijkheid omgaat? Want die is anders dan de zonneinval-afhankelijkheid.

[ Voor 29% gewijzigd door Dooxed op 22-06-2017 13:09 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Dooxed Je uitleg klinkt plausibel, tot je bedenkt dat het de AC stroom is die het gedrag vertoont en niet de DC stroom.

De DC grafieken laten bij stroom, spanning en vermogen niet zo'n sprong zien.

De puntjes zou je dus ook terugzien in een rendementgrafiek (Pac/Pdc) als een plotselinge daling van rendement. @burnerchief klopt dat?

Het verschil zit dus in een meetfout of extra verbruik door de omvormer.

Ik zou haast zeggen dat de koelventilator verantwoordelijk is :) (vastgelopen?)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11 23:19
Het netvoltage vliegt omhoog door de buurpanelen, waardoor de stroomsterkte daalt?

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• Proton_

Proton_

Team Welles

Niet volgens het geposte grafiekje.

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 15:50
Gaat de omvormer niet in derating mode? Bijvoorbeeld omdat het ding te warm wordt, netspanning te hoog wordt door collega PV-ers, etc? Om 14:00 te warm door hoge opbrengst, rond 20:00 voldoende afgekoeld door minder opbrengst?

Derating mode is vast wel ergens op de status of loggingpagina in te zien.

Whatever

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik heb dezelfde omvormer en deze heeft geen ventilator,
Derating gaat pas in bij 55 graden omgevings temperatuur.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 15:50
Weet ik, maar als de temp sensor kuren heeft, of te dicht bij de koellichamen zit...Of derating om een andere reden gebeurt (ken deze omvormer niet, maar die van mij heeft 7 derating modes, dus 7 mogelijke oorzaken ook).

Derating zou volgens mij wel verklaren waarom AC dropt bij gelijkblijvende DC?

Whatever

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik had de oude Solivia-monitor en daar kon je ook het AC voltage aflezen per kwartier, kun je dat bij de monitor 2.0 ook?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• burnerchief

burnerchief

Topicstarter
Dat je het op mooie dagen ziet is alleen omdat je dan een mooie strakke curve hebt als het bewolkt is zie je veel meer pieken dus valt het niet op.
Productie is wel goed en deze converters hebben geen ventilator worden ook niet echt warm ofzo.
Ik verwachtte eigenlijk net zo'n mooie strakke curve als op de DC kant.
Zou toch een Kw ofzo schelen per dag
Het verschijnsel doet zich voor zowel op oost als op west maar op west veel duidelijker maar daar liggen ook meer panelen op.
Hebben andere converters ditzelfde beeld?

Pagina: 1