Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ethernet over Coax - MOKA(Hirschmann) en Echobox in 1 setup?

Pagina: 1
Acties:

• DannyHeeze
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-06-2022
Hallo allemaal,

Ik heb Tele2 internet en TV, maar helaas geen Ethernet kabels door mijn huis liggen. Dat heb ik opgelost door het internet en TV signaal te laten lopen over de Coax kabels die wel in huis al liggen. Ik heb daarom twee Echoboxen aangeschaft, die het Ethernet signaal omzetten naar coax om het over het coax network te laten lopen, om het vervolgens bij de router weer om te zetten in een Ethernet kabel (die dan dus de router in gaat, waardoor mijn router Wifi geeft én er een draadje uit de router naar de tv decoder liep, zodat ik ook tv heb). Opstelling was dus:

- Tele2 modem --> Echobox in meterkast --> coax kabel door het huis --> Echobox in woonkamer --> Ethernet kabel naar router --> 1. Wifi signaal en 2. Ethernet kabel naar tv decoder

Werkte prima, totdat ik een nieuwe modem kreeg van Tele2..sindsdien doet het tv signaal het niet meer. Ik begrijp dat dat is omdat de tv decoder van Tele2 kennelijk niet een 'gedeeld' signaal mag ontvangen? Met andere woorden, het tv signaal moet echt een helemaal éigen poort uit het Tele2 modem in de meterkast krijgen. Mijn internet mag dus niet uit dezelfde poort uit het Tele2 modem komen, want dan weiger de tv decoder..heel vreemd want dit was bij de oude Tele2 modem niet zo, maar nu dus wel.

Weet iemand hoe ik dit kan omzeilen / instellingen kan veranderen?

Enige oplossing die ik nu heb bedacht is om dan maar nóg een Echobox setup te maken, waarin ik vanuit de Tele2 modem een apart signal uit de modem laat gaan, via de coax door het huis, naar de tv decoder. Dan wordt de opstelling dus:

- Tele2 modem --> Echobox in meterkast --> coax kabel door het huis --> Echobox in woonkamer --> Ethernet kabel naar router --> 1. Wifi signaal

- Tele 2 modem --> tweede echobox in meterkast --> (andere) coax kabel door het huis ---> tweede echobox in woonkamer ---> 2. Ethernet kabel vanuit de Echobox naar tv decoder.

Daarover nog een laatste vraag: is het ook mogelijk om Echoboxen te combineren met MOKA's van Hirschmann? Dus als een Echobox uit de meterkast het signaal omzet naar coax, dan in de woonkamer bij het muurpunt waar de coax uitkomt, een MOKA van Hirschmann te plaatsen i.p.v. een Echobox? Of moet ik dan per se weer een Echobox gebruiken, misschien omdat een Echobox het signaal de coax kabel in heeft gestuurd dat aan de andere kant dan ook weer een Echobox moet staan om het signaal te ontvangen?

Heel erg bedankt alvast!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is een beetje lastig hier een concreet antwoord op te geven omdat je niet aangeeft exact welke Teleste/Asheridge Echobox je hebt en welke Hirschmann MOKA je overweegt. Beide heb je namelijk in zowel MoCA 1.1 (resp ASH-EOC-01 en MOKA-16) als MoCA 2.0 (resp ASH-EOC-03 en MOKA-32).

Maar tenzij een van beide partijen een flinke firmware update doorgevoerd heeft, ondersteunen ze geen van alle beveiligde verbindingen of zelf instellen van kanaal (allemaal defaulten ze naar 1150MHz :( ). Gevolg is dat als je meer apparaten toevoegt aan een coaxnetwerk waar al een (open) MoCA verbinding actief is, de bijkomende apparaten zich gewoon aansluiten bij dat netwerk. Daar komt nog bij dat als je MoCA 1.1 apparaten aansluit naast MoCA 2.0, alles in compatibility mode gaat en je 2.0 apparaten dus terugvallen op 1.1 performance.

Je gaat dus geen twee gescheiden netwerken naast elkaar over coax krijgen met deze apparaten.

Oslik blyat! Oslik!

• DannyHeeze
Hoi Dion,

Bedankt voor je reactive. Ik heb de Asheridge Echobox ASH-EOC-01.

Ik heb nu eigenlijk één setup waarbij ik één Echobox in de meterkast heb staan, en één in de woonkamer. Naar alle (drie de) Coax-aansluitpunten in mijn huis lopen (drie) aparte Coax-leidingen, dus als het goed is kan ik in de meterkast (waar ik nu slechts één van de drie Coax-leidingen gebruik) weer een nieuwe Echobox plaatsen, die aansluiten op één van de overgebleven twee Coax-leidingen, en dan bij het uitgangpunt van die betreffende Coax-leiding (dat is op de bovenverdieping) ook weer een Echobox plaatsen. Als het goed is, heb ik dan twee aparte (los van elkaar werkende) Echobox-setups geplaatst, toch?

Dan zou toch ook het problem opgelost moeten zijn van Tele2, namelijk dat de televisie een eigen uitgang uit de Tele2 modem moet krijgen, toch?

En kan ik dus in de meterkast bijvoorbeeld een Echobox gebruiken (ASH-EOC-01) en dan op de bovenverdieping het signaal eruit laten komen en weer omzetten in Ethernet via een Hirschmann MOKA-16, of werkt dat niet zo goed als wanneer ik het ook weer op laat vangen door een Echobox (ASH-EOC-01)?

Erg bedankt weer! Groeten

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DannyHeeze schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:45:
Hoi Dion,

Bedankt voor je reactive. Ik heb de Asheridge Echobox ASH-EOC-01.

Ik heb nu eigenlijk één setup waarbij ik één Echobox in de meterkast heb staan, en één in de woonkamer. Naar alle (drie de) Coax-aansluitpunten in mijn huis lopen (drie) aparte Coax-leidingen, dus als het goed is kan ik in de meterkast (waar ik nu slechts één van de drie Coax-leidingen gebruik) weer een nieuwe Echobox plaatsen, die aansluiten op één van de overgebleven twee Coax-leidingen, en dan bij het uitgangpunt van die betreffende Coax-leiding (dat is op de bovenverdieping) ook weer een Echobox plaatsen. Als het goed is, heb ik dan twee aparte (los van elkaar werkende) Echobox-setups geplaatst, toch?
Nee, want je hele coaxnet vormt samen een groot netwerk. Wil je dit doen, dan moet je ergens sperfilters vandaan halen die frequenties boven de 860MHz blokkeren. Daarmee kun je inderdaad een coaxsegment isoleren en apart MoCA net opzetten.

Als je de kabel niet voor TV gebruikt is er trouwens een makkeijkere manier: gewoon kabel helemaal loskoppelen van de rest. Dan kun je uiteraard wel een apart netwerk erover opzetten want helemaal geen verbinding met rest van de coax.
Dan zou toch ook het problem opgelost moeten zijn van Tele2, namelijk dat de televisie een eigen uitgang uit de Tele2 modem moet krijgen, toch?
Ik ken de TV-oplossing van Tele2 niet (goed genoeg) om hier iets zinnigs over te zeggen. Dat gezegd, in de regel gaat het ofwel via een apart VLAN (wat je met een switch met VLAN-support over zelfde Ethernetverbinding kunt proppen) danwel via multicast dat IGMP vereist als je het over zelfde kabel laat lopen. Het klinkt als port-based VLANs. In ieder geval zijn er zeker opties voor, maar je zou moeten kijken in topics over Tele2-televisie voor uitsluitsel.
En kan ik dus in de meterkast bijvoorbeeld een Echobox gebruiken (ASH-EOC-01) en dan op de bovenverdieping het signaal eruit laten komen en weer omzetten in Ethernet via een Hirschmann MOKA-16, of werkt dat niet zo goed als wanneer ik het ook weer op laat vangen door een Echobox (ASH-EOC-01)?

Erg bedankt weer! Groeten
Specs van de MOKA-16 en ASH-EOC-01 zijn identiek, en ze hebben dezelfde PCB. Enig verschil is firmware (en het plastic kastje eromheen). Ik meen ze ooit samen aan de praat gehad te hebben, maar dit is nogal verouderde zooi, het is meerdere jaren sinds ik ernaar gekeken heb en ben er dus niet meer 100% zeker van. Als je toch nieuwe gaat kopen om samen te werken met bestaande adaptes zou ik aanraden om meer van hetzelfde te kopen.

Oslik blyat! Oslik!

• DannyHeeze
Hoi Dion,

Bedankt weer voor je reactie! Ik begrijp sommige dingen niet helemaal, of misschien legde ik eerder de situatie niet goed uit, dus nog een reactie van mij:
dion_b schreef op maandag 29 mei 2017 @ 17:16:
[...]

Nee, want je hele coaxnet vormt samen een groot netwerk. Wil je dit doen, dan moet je ergens sperfilters vandaan halen die frequenties boven de 860MHz blokkeren. Daarmee kun je inderdaad een coaxsegment isoleren en apart MoCA net opzetten.
In de meterkast heb ik een coax splitter staan (zo eentje: https://d16m3dafbknje9.cl...8812491866142-424-424.jpg; de coax draad die vanuit de Echobox komt, gaat naar de ingang van deze splitter, en vanuit de splitter gaat het signaal dan drie aparte coax-leidingen in. Elk van die drie coax leidingen gaat naar een ander aansluitpunt in het huis. Ik merk ook dat, wanneer ik één van die drie coax leidingen los haal, er bij het betreffende aansluitpunt geen signaal meer uit de muur komt. Dit betekent volgens mij dat mij dat ik niet één groot, met elkaar verbonden coax netwerk in huis heb, maar eigenlijk drie afzonderlijke coax-leidingen waarop ik dus drie aparte signalen zou moeten kunnen laten lopen, toch? Dan zou mijn voorgestelde oplossing (één coax leiding gebruik ik voor internet en een andere coax leiding gebruik ik voor TV) wel moeten lukken toch?
Als je de kabel niet voor TV gebruikt is er trouwens een makkeijkere manier: gewoon kabel helemaal loskoppelen van de rest. Dan kun je uiteraard wel een apart netwerk erover opzetten want helemaal geen verbinding met rest van de coax.
Ik begreep niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Kun je het nog eens op een andere manier proberen uit te leggen? :)
Ik ken de TV-oplossing van Tele2 niet (goed genoeg) om hier iets zinnigs over te zeggen. Dat gezegd, in de regel gaat het ofwel via een apart VLAN (wat je met een switch met VLAN-support over zelfde Ethernetverbinding kunt proppen) danwel via multicast dat IGMP vereist als je het over zelfde kabel laat lopen. Het klinkt als port-based VLANs. In ieder geval zijn er zeker opties voor, maar je zou moeten kijken in topics over Tele2-televisie voor uitsluitsel.
Zou ik dit met mijn TL-Link C1200 router ook moeten kunnen, VLANs instellen?

Erg bedankt weer!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DannyHeeze schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:26:
Hoi Dion,

Bedankt weer voor je reactie! Ik begrijp sommige dingen niet helemaal, of misschien legde ik eerder de situatie niet goed uit, dus nog een reactie van mij:

[...]

In de meterkast heb ik een coax splitter staan (zo eentje: https://d16m3dafbknje9.cl...8812491866142-424-424.jpg; de coax draad die vanuit de Echobox komt, gaat naar de ingang van deze splitter, en vanuit de splitter gaat het signaal dan drie aparte coax-leidingen in. Elk van die drie coax leidingen gaat naar een ander aansluitpunt in het huis. Ik merk ook dat, wanneer ik één van die drie coax leidingen los haal, er bij het betreffende aansluitpunt geen signaal meer uit de muur komt. Dit betekent volgens mij dat mij dat ik niet één groot, met elkaar verbonden coax netwerk in huis heb, maar eigenlijk drie afzonderlijke coax-leidingen waarop ik dus drie aparte signalen zou moeten kunnen laten lopen, toch? Dan zou mijn voorgestelde oplossing (één coax leiding gebruik ik voor internet en een andere coax leiding gebruik ik voor TV) wel moeten lukken toch?

[...]

Ik begreep niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Kun je het nog eens op een andere manier proberen uit te leggen? :)
Twee situaties:

Situatie 1: je kijkt TV via coax. Alle coaxkabels in huis moeten dan uiteindelijk verbonden zijn op de AOP van je kabelaar - en dus met elkaar. Of daar een splitter tussen zit is van ondergeschikt belang voor MoCA, ivm enorme ~50dB dynamisch bereik. Als je ergens in dat geheel een MoCA adapter aansluit is het waarschijnlijk dat je op willekeurige andere plek in huis een tweede MoCA adapter kunt aansluiten en verbinding kunt krijgen met de eerste. Sluit je dus *nog* twee aan, dan is het zeer waarschijnlijk dat die twee een gezamelijk netwerk vormen met de reeds aangesloten adapters - ongeacht op welke tak van de splitter ze hangen.

Situatie 2: je kijkt geen TV via coax. Het is dus niet noodzakelijk om de coaxkabels met de AOP of met elkaar verbonden te hebben. Je kunt dan de kabels loskoppelen van elkaar en op elk segment wat je overhoudt kun je onafhankelijk van elkaar MoCA netwerken hebben. De coaxkabel loopt dan enkel van MoCA-adapter in ene ruimte tot MocA-adapter in andere ruimte.
[...]

Zou ik dit met mijn TL-Link C1200 router ook moeten kunnen, VLANs instellen?
De C1200 heeft een aantal "IPTV" opties in het Advanced-menu, maar aangezien a) niet helder is wat die opties exact doen onder de motorkap en b) ik wederom niets weet van Tele2 IPTV kan ik daar geen uitsluitsel over geven. Wederom, dit zou je in een topic over Tele2 IPTV moeten uitzoeken.

Kijk eens hier: Tele2 - Internet + televisie over 1 UTP kabel

In ieder geval zijn er voor de Archer C1200 geen alternatieve firmwares beschikbaar (TP-Link is grotendeels over op Broadcom chipsets met ranzige closed firmware blobs :( ), dus als de nodige features er niet in zitten kun je er weinig aan doen.

Oslik blyat! Oslik!

• DannyHeeze
dion_b schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:56:
[...]

Twee situaties:

Situatie 1: je kijkt TV via coax. Alle coaxkabels in huis moeten dan uiteindelijk verbonden zijn op de AOP van je kabelaar - en dus met elkaar. Of daar een splitter tussen zit is van ondergeschikt belang voor MoCA, ivm enorme ~50dB dynamisch bereik. Als je ergens in dat geheel een MoCA adapter aansluit is het waarschijnlijk dat je op willekeurige andere plek in huis een tweede MoCA adapter kunt aansluiten en verbinding kunt krijgen met de eerste. Sluit je dus *nog* twee aan, dan is het zeer waarschijnlijk dat die twee een gezamelijk netwerk vormen met de reeds aangesloten adapters - ongeacht op welke tak van de splitter ze hangen.

Situatie 2: je kijkt geen TV via coax. Het is dus niet noodzakelijk om de coaxkabels met de AOP of met elkaar verbonden te hebben. Je kunt dan de kabels loskoppelen van elkaar en op elk segment wat je overhoudt kun je onafhankelijk van elkaar MoCA netwerken hebben. De coaxkabel loopt dan enkel van MoCA-adapter in ene ruimte tot MocA-adapter in andere ruimte.
Volgens mij kan ik daar wel wat mee! Ik kijk namelijk geen TV via de coax (althans: niet van een kabelaar, uiteindelijk wil ik één van de coax kabels wel gebruiken voor internet van Tele2), dus kan alle drie de coax kabels los maken van de splitter. Dan houd ik dus drie aparte coax segmenten over, en kan op die segmenten dus verschillende MoCa netwerken maken. Dat is wat ik nodig heb!
De C1200 heeft een aantal "IPTV" opties in het Advanced-menu, maar aangezien a) niet helder is wat die opties exact doen onder de motorkap en b) ik wederom niets weet van Tele2 IPTV kan ik daar geen uitsluitsel over geven. Wederom, dit zou je in een topic over Tele2 IPTV moeten uitzoeken.
Je zegt het is niet duidelijk wat ze onder de motorkap doen; bedoel je dat niet duidelijk is of het inderdaad dan gaat werken, of dat ik mogelijk nog veel meer verpest in de instellingen van de router als ik daaraan ga pielen?
Top, bedankt!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DannyHeeze schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 10:19:
[...]

Volgens mij kan ik daar wel wat mee! Ik kijk namelijk geen TV via de coax (althans: niet van een kabelaar, uiteindelijk wil ik één van de coax kabels wel gebruiken voor internet van Tele2), dus kan alle drie de coax kabels los maken van de splitter. Dan houd ik dus drie aparte coax segmenten over, en kan op die segmenten dus verschillende MoCa netwerken maken. Dat is wat ik nodig heb!
Kan. Maar zit je jezelf niet onnodig op de kosten te jagen?

Als je die coaxkabels toch niet voor TV gebruikt kun je ze net zo makkelijk vervangen door Cat6 UTP. Kost een fractie van de prijs van al die MoCA kastjes, levert hogere performance en vereist geen stroomslurpende en op termijn storingsgevoelige actieve apparaten...
[...]

Je zegt het is niet duidelijk wat ze onder de motorkap doen; bedoel je dat niet duidelijk is of het inderdaad dan gaat werken, of dat ik mogelijk nog veel meer verpest in de instellingen van de router als ik daaraan ga pielen?
Ik weet niet wat ze doen en ik weet niet exact wat nodig is in jouw situatie. Dus hier kan ik geen zinnig antwoord op geven.

Oslik blyat! Oslik!

• DannyHeeze
Ok, ik kan hiermee verder. Ontzettend bedankt nogmaals
Pagina: 1