Tele2 - Internet + televisie over 1 UTP kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 22:51
Inleiding
Ik heb onlangs een huis gekocht en de vorige bewoner heeft netjes een UTP kabel van de meterkast naar de woonkamer getrokken maar helaas is het maar 1 UTP kabel en niet twee en is er dus maar 1 aansluiting in de woonkamer.

Nu heb ik internet en televisie van Tele2 wat via DSL binnenkomt. In de woonkamer komt zowel de tele2 TV ontvanger te staan als een televisie en raspberry die ik met internet wil verbinden. Nu wil ik het liefst geen nieuwe/extra kabels gaan trekken maar kan ik via 1 kabel zowel het tv signaal als het internet signaal doorgeven naar de woonkamer?

De vraag is: hoe kan ik dit het beste realiseren? Kan ik gewoon een switch in de woonkamer neerzetten of gaat dat niet werken? Ik hoor hier verschillende verhalen over (de een zegt dat dit wel kan, de ander zegt dat dit niet gaat of dat het signaal wegvalt zodra er internet 'gevraagd' wordt)

Setup
In de meterkast komt het Tele2 modem te staan met een router (nighthawk R7000).
Van de meterkast loopt er 1 UTP kabel naar de woonkamer
In de woonkamer komt de Tele2 TV-Ontvanger die het tv signaal nodig heeft en een tv+raspberry die internet nodig hebben.

Het betreft hier overigens het Tele2 Extra pakket (met 100mbit) en tv.

Mogelijkheden?
optie 1: een passieve switch in de woonkamer neerzetten. UTP kabel vanuit meterkast op de switch aansluiten en vervolgens TV, TV-ontvanger en raspberry op de switch aansluiten?

optie 2: extra UTP kabel trekken (liever niet)

optie 3: via stopcontact het TV signaal door geven (homeplug/powerline)?

optie 4: ?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet
...

d'n oliesjeik

Beste antwoord (via Oliesjeik1 op 26-10-2016 16:54)

Verwijderd

Wat TereZz zegt. Ja kan ook kant en klare stekkers splitters kopen. Zoek op "UTP economizer".

Voor internet en TV is 100 Mbps meer dan zat. Geen switches, configs etc..... Goedkoop en snel en betrouwbaar.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:15
Met vlan kan dit over 1 utp kabel lopen. De R7000 kan dat volgens mij. Heb je in de woonkamer nog een managed switch nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:49
Als ik het goed gebruik hoor je de TV-ontvanger gewoon op je interne netwerk aan te sluiten? Het is niet alsof hij een eigen "aansluiting" in de modem heeft? Dan gewoon optie 1. Doe een mini unmanaged gigabit switch van een degelijk merk en je bent klaar.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Oliesjeik1 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:31:
optie 2: extra UTP kabel trekken (liever niet)
Loopt de kabel door een PVC buis heen, want dan is het echt een fluitje van een cent om er een kabel bij te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:53
OnTracK schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:55:
Het is niet alsof hij een eigen "aansluiting" in de modem heeft?
Dat hangt er maar net vanaf of er bridged of routed IPTV wordt geleverd door Tele2. Bijvoorbeeld: bij KPN (routed) kan hij inderdaad gewoon aan dezelfde kabel als de rest, bij Vodafone Thuis (bridged) werkt TV (en alleen TV) op poort 3 en 4 van de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:54

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

In het verleden waren de Tele2 modems ook bridged, waarbij twee poorten gereserveerd waren voor IPTV, en de andere twee voor internet.

Of dat nu anders is, kan ik helaas niet zeggen.

Maar het is zeker iets om uit te zoeken voordat je nu nieuwe apparatuur gaat aanschaffen.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
hcQd schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 13:25:
[...]

Dat hangt er maar net vanaf of er bridged of routed IPTV wordt geleverd door Tele2. Bijvoorbeeld: bij KPN (routed) kan hij inderdaad gewoon aan dezelfde kabel als de rest, bij Vodafone Thuis (bridged) werkt TV (en alleen TV) op poort 3 en 4 van de router.
AdoraBelle schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 13:30:
In het verleden waren de Tele2 modems ook bridged, waarbij twee poorten gereserveerd waren voor IPTV, en de andere twee voor internet.

Of dat nu anders is, kan ik helaas niet zeggen.

Maar het is zeker iets om uit te zoeken voordat je nu nieuwe apparatuur gaat aanschaffen.
klopt, ik heb in mijn oude woning nog de 'oude' tele2 modem liggen waarin de TV-ontvanger alleen in de 1ste of 2e port kan. Echter, als ik zo naar de handleiding kijk van de huidige tele2 modems dan mag de tv-ontvanger op alle 4 de poorten aangesloten worden. Helaas heb ik m'n pakket nog niet binnen anders zou ik het even kunnen testen.

Link: https://www.tele2.nl/wp-c...s-Extra-Bellen-TV-WEB.pdf
Wellicht iemand hier op het forum met de laatste tele2 modem?
rens-br schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 13:02:
[...]
Loopt de kabel door een PVC buis heen, want dan is het echt een fluitje van een cent om er een kabel bij te trekken.
Ja, deze loopt door een PVC buis. Echter gaat er ook al coax doorheen dus is redelijk krap. Dus vandaar dat ik liever voor optie 1 zou gaan. Ik heb sowieso een switch nodig daar vanwege de raspberry en tv (kunnen beide wireless maar heb liever alles wired...)

[ Voor 0% gewijzigd door Oliesjeik1 op 10-10-2016 16:28 . Reden: spelfoutje ]

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:28
Een aantal dingen zijn hierbij van belang; je hebt hier duidelijk te maken met "wat zou moeten zijn" en "wat daadwerkelijk is" - ik baseer me hier vooral op mijn eigen ervaring met bovenstaande Tele2 set-up, die vergelijkbaar is.

Het Tele2 signaal wordt via een routed signaal doorgegeven, je dient dus eigenlijk alleen voor een internet verbinding te zorgen voor je TV modem. De manier waarop kan theoretisch via alle door jou omschreven opties tot stand gebracht worden. De poort in de modem is dus ook irrelevant.

De praktijk is wat weerbarstiger, ik heb het zaakje uiteindelijk alleen betrouwbaar en zonder terugkerende problemen aan de praat gekregen via een powerplug van de meterkast naar de TV. Apple TV en Sonos werken zonder problemen op de bekabelde verbinding naar het modem, maar met Tele2 bleef dit maar problemen geven; zonder duidelijke reden. Meerdere monteurs over de vloer gehad en die gaven aan dat met gebruik van randapparatuur het altijd beetje gokken is of het ook gaat werken (ook al zou het weldegelijk moeten werken via een router of zelfs een draadloos acces point).

Brengt me tot het laatste punt; Tele2 levert GEEN support als je TV kastje niet bedraad en direct is aangesloten op het modem. Als je belt omdat het niet werkt gaan ze je modem uitlezen, als ze vervolgens je TV niet direct bekabeld aangesloten zien op het modem geven ze al aan dat je storing daar aan ligt en verder dus niet verholpen kan worden totdat je dat hebt gedaan. Dit is verder geen probleem als het eenmaal werkt, maar wel even goed om te weten.

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
PWA777 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 19:25:
.....
De praktijk is wat weerbarstiger, ik heb het zaakje uiteindelijk alleen betrouwbaar en zonder terugkerende problemen aan de praat gekregen via een powerplug van de meterkast naar de TV.
Thanks voor je comment! We gaan het zien, volgende week weet ik meer.
Wat betreft die powerplug, dat is dus het tv signaal via het stopcontact? Werkt dat naar behoren?

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:28
Oliesjeik1 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 20:25:
[...]

Thanks voor je comment! We gaan het zien, volgende week weet ik meer.
Wat betreft die powerplug, dat is dus het tv signaal via het stopcontact? Werkt dat naar behoren?
Ja, dit werkt naar behoren. Ik krijg het uiteraard ook aan de praat als ik direct de kabel van de modem in het TV-kastje stop, maar dan verlies ik mijn bedrade verbinding van de Apple TV en Sonos (de router die daar aan vast zit zorgt ook voor Wifi in de woonkamer). Via de powerplug heb ik dus een prima tussenoplossing gevonden; die zorgt er voor dat de TV werkt zonder dat ik een extra kabel hoefde te trekken.

Een speedtest via de powerplug levert 60 mbps down en 25 mbps op, dus dat is dus best wel goed; probeer via speedtest even wat combinaties uit van stopcontacten in de woonkamer en meterkast om te zien welke op dezelfde groep in de meterkast zitten, dit kan enorm schelen in de snelheid die je er op haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Oliesjeik1 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 16:27:
Ja, deze loopt door een PVC buis. Echter gaat er ook al coax doorheen dus is redelijk krap. Dus vandaar dat ik liever voor optie 1 zou gaan. Ik heb sowieso een switch nodig daar vanwege de raspberry en tv (kunnen beide wireless maar heb liever alles wired...)
Maar goed je hebt Coax niet meer nodig, dus dat kan je er gewoon uittrekken. En dan past 2x UTP heel gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 20:21
Je kunt ook 2 utp stekkertjes aan een utp kabel hangen. Dan gebruik je voor elk 2 aderparen. Je werkt dan wel op maximaal 100 mbit per verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Overigens heeft dit weinig te maken met mobile. Dus schopje van TPL -> NT

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat TereZz zegt. Ja kan ook kant en klare stekkers splitters kopen. Zoek op "UTP economizer".

Voor internet en TV is 100 Mbps meer dan zat. Geen switches, configs etc..... Goedkoop en snel en betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
Bij dezen even een update.
Had bij de Praxis toevallig onderstaande splitters gezien. Ik kon er bij de praxis niet zosnel achterkomen of dit nu de juiste waren maar goed, voor de paar euro toch maar meegenomen....
https://www.praxis.nl/ger...eler-8-polig-rj45/5281847

Ik ben vanmiddag even bezig geweest en setup is nu als volgt:

LAN4 <--> Netgear R7000 <-->                                    <------> Sony TV/Raspberry
Modem Tele2                                    splitter 1<------------> splitter 2
            LAN1 ------------------------------->                                    <-------> TV ontvanger tele2

Helaas werkt deze setup niet...

Deze verbinding:
Lan 1---> splitter 1----> splitter 2---> TV ontvanger tele2
werkt wel maar zodra ik een tweede kabel op een splitter aansluit stop de tv ermee. Het maakt bij de 'enkele' verbinding niet uit in welke poort van splitter 1 of 2 ik de kabel aansluit, in beide situaties werkt de tv dan wel (let wel, dus splitter 1 zit alleen op de tele2modem en splitter 2 op de tv-ontvanger waarbij het niet uitmaakt welke poort de tv-ontvanger aangesloten is). Mijn vermoeden is dan ook dat de twee dataparen niet gescheiden zijn (of is dat onzin?)

Ik denk dat ik het verkeerde product gekocht heb maar wellicht kan ik met wat tweaken het toch nog werkend te krijgen. Ik moet ff de splitters uit elkaar halen en zien hoe het nu intern verbonden is.

..
wordt vervolgt

[ Voor 28% gewijzigd door Oliesjeik1 op 24-10-2016 16:36 ]

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Laatst online: 13-09 22:56
Oliesjeik1 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:27:
Bij dezen even een update.
Had bij de Praxis toevallig onderstaande splitters gezien. Ik kon er bij de praxis niet zosnel achterkomen of dit nu de juiste waren maar goed, voor de paar euro toch maar meegenomen....
https://www.praxis.nl/ger...eler-8-polig-rj45/5281847

Ik ben vanmiddag even bezig geweest en setup is nu als volgt:

LAN4 <--> Netgear R7000 <-->                                    <------> Sony TV/Raspberry
Modem Tele2                                    splitter 1<------------> splitter 2
            LAN1 ------------------------------->                                    <-------> TV ontvanger tele2

Helaas werkt deze setup niet...

Deze verbinding:
Lan 1---> splitter 1----> splitter 2---> TV ontvanger tele2
werkt wel maar zodra ik een tweede kabel op een splitter aansluit stop de tv ermee. Het maakt bij de 'enkele' verbinding niet uit in welke poort van splitter 1 of 2 ik de kabel aansluit, in beide situaties werkt de tv dan wel (let wel, dus splitter 1 zit alleen op de tele2modem en splitter 2 op de tv-ontvanger waarbij het niet uitmaakt welke poort de tv-ontvanger aangesloten is). Mijn vermoeden is dan ook dat de twee dataparen niet gescheiden zijn (of is dat onzin?)

Ik denk dat ik het verkeerde product gekocht heb maar wellicht kan ik met wat tweaken het toch nog werkend te krijgen. Ik moet ff de splitters uit elkaar halen en zien hoe het nu intern verbonden is.

..
wordt vervolgt
De Praxis website geeft het zelf al aan: " Let op; dit artikel is niet geschikt om een netwerkverbinding te delen." Als je van 1 input, meerdere outputs wilt maken heb je een switch met actieve elektronica nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelJoost
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Oliesjeik1 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:27:
Had bij de Praxis toevallig onderstaande splitters gezien.
De praxis zal niet de splitters hebben die jij zoekt. Wel kan je in de praxis splitter vier adertjes doorknippen en 2x twee speciale kabeltjes knijpen. Dan doe je iets vergelijkbaars als in de volgende instructable.

Je kan twee pluggen op één kabel gebruiken. Tot 100mbit zou dat moeten werken.

Eén op poort 1 voor TV, de ander op poort 3 of 4 voor internet voor de rest. Allemaal over dezelfde kabel. Nooit geschoten altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
Inmiddels een andere splitter besteld en die werkt wat beter :D

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Ik heb het antwoord van Terrez en Haik als 'beste' antwoord gemarkeerd hoewel de andere varianten natuurlijk net zo goed kunnen!

Overigens heb ik even de splitter van de praxis open gebroken en die is inderdaad wat anders verbonden als in, alles is gewoon doorgelust naar de andere poort :P

For my interest, wanneer zou je dan zo'n splitter van de praxis gebruiken?

Praxis splitter:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/28u6yxe.jpg

Werkende splitter:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2z4eekz.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Oliesjeik1 op 26-10-2016 17:07 . Reden: dankwoord + fixed dead image ]

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
Overigens, mocht mensen willen weten welke splitter ik uiteindelijk gekozen heb, zie hieronder.
Let er op dat je er twee nodig hebt 8)7 :P

https://www.netwerkkabel....r-utp-kabel-splitter.html

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
Oliesjeik1 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 08:18:
Overigens, mocht mensen willen weten welke splitter ik uiteindelijk gekozen heb, zie hieronder.
Let er op dat je er twee nodig hebt 8)7 :P

https://www.netwerkkabel....r-utp-kabel-splitter.html
Blij voor je dat het werkt maar ik heb echt mijn twijfels over die splitters. Het lijkt me niet de meest betrouwbare (en storingsongevoelige) oplossing voor lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:30
Een netwerkkabel heeft 4 aderparen.
Voor 10 en 100Mb verbindingen worden er maar twee van gebruikt.
Zo'n splitter gebruikt gewoon de 2 overgebleven aderparen om het signaal van een ander poort op te zetten.
Moet je aan de andere kant van de kabel wel zo'n zelfde splitter hebben om het omgekeerde te bewerkstelligen.

Gaat niet werken als je een 1Gb verbinding wilt hebben want die heeft alle 4 de aderparen nodig.

Werkt op 100Mb prima storingsvrij hoor.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Gadgeteer schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:16:
[...]

Blij voor je dat het werkt maar ik heb echt mijn twijfels over die splitters. Het lijkt me niet de meest betrouwbare (en storingsongevoelige) oplossing voor lange termijn.
Zolang je een fatsoenlijke kwaliteit netwerkkabel gebruikt, werkt dit prima.
Je hebt alleen een beetje verlies door de stekkerverbindingen van de splitters zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
cornfed99111 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:49:
[...]

Zolang je een fatsoenlijke kwaliteit netwerkkabel gebruikt, werkt dit prima.
Je hebt alleen een beetje verlies door de stekkerverbindingen van de splitters zelf.
Het zal ook vast en zeker niet zo slecht zijn als wat ik denk, dan hadden ze die dingen allang uit de handel gehaald lijkt me. Ik heb echter zeer slechte ervaringen met die kastjes voor het aan elkaar knopen van 2 utp kabels waardoor ik voor dit soort dingen ook een allergie lijk te hebben ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:09

FreakNL

Well do ya punk?

Ik snap niet dat het antwoord van haik01 als beste wordt aangemerkt. Houtje touwtje oplossing die vraagt om problemen :S

Ik heb zelf geen ervaring met IPTV, maar als ik de berichten her en der lees op tweakers is dit signaal bij sommige providers gewoon routed, dus dan kan je met een normale switch af. Als je wel met een bridged signaal werkt moet je met 2 managed switches werken en het TV signaal en internet signaal trunken over 1 kabel (vlans) en aan de andere kant weer splitsen. Dat hoeft hooguit 70 euro te kosten;

pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

Veel stabieler (en sneller) dan zo'n brakke splitter. En je doet wat ervaring op met networking, altijd handig...

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 02-06-2017 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
Gadgeteer schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:16:
[...]

Ik heb nog geen problemen ondervonden. Tele2 signaal werkt prima en op de tv met KODI kan ik ook prima streamen. Voor mij is het een eenvoudige oplossing om via een netwerkaansluiting toch twee apparaten bedraad aan te sluiten.
FreakNL schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 14:28:
Ik snap niet dat het antwoord van haik01 als beste wordt aangemerkt. Houtje touwtje oplossing die vraagt om problemen :S

Ik heb zelf geen ervaring met IPTV, maar als ik de berichten her en der lees op tweakers is dit signaal bij sommige providers gewoon routed, dus dan kan je met een normale switch af. Als je wel met een bridged signaal werkt moet je met 2 managed switches werken en het TV signaal en internet signaal trunken over 1 kabel (vlans) en aan de andere kant weer splitsen. Dat hoeft hooguit 70 euro te kosten;

Veel stabieler (en sneller) dan zo'n brakke splitter. En je doet wat ervaring op met networking, altijd handig...
Bij veel providers misschien maar niet bij TELE2. De oplossing die je aandraagt met een switch is wellicht degelijker maar dan moet ik ook ruimte aan de andere kant bij de tv hebben om daar nog een switch neer te zetten. Dan zou ik misschien nog eerder een extra kabel trekken...

De reden dat ik Haik01 als beste antwoord heb gekozen is omdat dit voor mij de gemakkelijkste en eenvoudigste oplossing was/is. Daarnaast begrijp ik niet zo goed waarom het zo storingsgevoelig zou moeten zijn aangezien het signaal gewoon gescheiden wordt... en ja, het is dan geen 1 GB verbinding maar 2x 100mb maar voor het kijken van TV via tele2 of via KODI ondervindt ik geen problemen...

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 10:37
FreakNL schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 14:28:

Het verschil in stabilitieit tussen de twee oplossingen is verwaarloosbaar en veel sneller is het echt niet. Een setupbox van Tele2 (en de meeste andere providers) werkt met een 100mbit netwerkkaart, dit geldt ook voor de UTP interfaces op TV's en de Raspberry PI komt ook niet verder. Aangezien het onwaarschijnlijk is dat TS de drie apparaten tegelijk gebruikt, is er effectief maar 100mbit nodig.
Het is ook de moeite van het vermelden waard dat een oplossing met managed switches 3 tot 10 keer duurder is dan kabelsplitters. Das erg veel extra geld voor snelheid die gewoonweg niet gebruikt word.
Pagina: 1