Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJvtV
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-05-2017
Mijn vraag is of ik 4 zonnepanelen twee aan twee parallel geschakeld aangesloten op een Soladin 600 met onevenwichtige belichting gaat werken. Ik heb vier panelen (Nuon mono 151 W Vm 34,8 VOC 43,1) die twee aan twee in serie en die twee paar serieel gekoppelde panelen op hun beurt parallel zijn geschakeld aan een Soladin Mastervolt 600. Dat werkt. Echter omstandigheden moet ik de panelen zo plaatsen dat in de ochtend het ene tweetal en in de middag het andere tweetal in de zon staat. De vraag is: levert dit nog wat op? Of bepaalt het panelentweetal met de minste opbrengst het totaal?
Ik hoop dat ik dit op de goedeplek post, maar bij 'forum' kon ik niets vinden waarmee ik een nieuw topic start.
Groet Dirk Jan _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:29

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

tikje naar DED

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Door de (grote) verschillen in de instraling zal de IV-curve verre van optimaal zijn. Het zwakste setje panelen zal bepalend zijn voor de DC-stroom en vermogen. Bij heldere hemel en volle zon zal je hier meer last van hebben dan bij bewolking (diffuus licht).

De Soladin levert pas vanaf 40 a 45 Volt energie terug.

Het zou het mooiste zijn om twee geschikte micro-omvormers te gebruiken in plaats van de Soladin 600.

Is het mogelijk om de panelen kruislings aan te sluiten? Ik bedoel dat je dan parallel 1 zonlicht-paneel combineert met 1 schaduw-paneel. Ik verwacht dat dat wel redelijk zou werken op de Soladin 600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239170

Als ik hem snap gaat dat prima. 4 panelen totaal waarvan 2 in serie en dus 2 series van 2 parallel op de Soladin? Dat zit elkaar niet in de weg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Als je zonnepanelen parallel schakelt, moeten ze vrijwel dezelfde voltages hebben. Jouw situatie kun je dus niet parallel schakelen.

Je hebt twee opties:
- Je zet de de 4 panelen in serie.
- Je maakt gebruik van twee (micro) omvormers of een omvormer met 2 MPPTs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dit klinkt als een standaard oost/west aansluiting op 1 MPPT: verschillende strings van een gelijk aantal gelijke panelen die parallel staan.
De verschillende strings mogen dan ieder een andere kant op kijken.
Dat werkt helemaal prima.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1