Stotteren Ford Focus Wagon 2001

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:10
Hoi,

Ik heb een Ford Focus uit 2001 1.6 benzine en deze geeft sinds 2 dagen problemen.

De auto schokt bij verschillende toeren en versnellingen, laag midden hoog het komt overal onregelmatig voor.. de toeren gaan dan ook op en neer..

De storing die ik nu uitlees en terug komt is:

P0321 - Ignition/Distributor Engine Speed Input Circuit Range/Performance

Wat ik tot nu toe gedaan en vervangen heb:

Bobine
Bougies
Bougiekabels
MAP-Sensor
Snelheid Sensor
Nokkenas Sensor
Gasklep schoongemaakt.

Iemand die hier nog wat weet en kan helpen? Ik weet het even niet meer..

[ Voor 3% gewijzigd door DM89 op 26-05-2017 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-07 16:08

Ligone

Moeha!

Ergens een slechte massa zou een oorzaak kunnen zijn, anders nog benzinepomp die niet goed werkt of compressieverlies. Volgens wat ik vind is de oorzaak van die code een misfire of slechte uitlezing door slechte massa!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Ligone schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 19:12:
Ergens een slechte massa zou een oorzaak kunnen zijn, anders nog benzinepomp die niet goed werkt of compressieverlies. Volgens wat ik vind is de oorzaak van die code een misfire of slechte uitlezing door slechte massa!
5 Massa punten bij motorruimte schoongemaakt en geen verschil.

Brandstofpomp wordt een heel duur geintje aangezien de hele tank er onderuit moet..

Bij compressie verlies zou er ook olie verbruikt moeten worden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Laatst online: 19-07 16:08

Ligone

Moeha!

Dat kan, maar kan ook aan een klep liggen. gescheurd, veer kapot... En dan is er geen olieverlies! Compressieverlies kunt ge laten meten. Brandstofpomp weet ik niet hoe je dat kunt controleren. Is de filter daarvan al vervangen?

[ Voor 7% gewijzigd door Ligone op 26-05-2017 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Ligone schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 21:53:
Dat kan, maar kan ook aan een klep liggen. gescheurd, veer kapot... En dan is er geen olieverlies! Compressieverlies kunt ge laten meten. Brandstofpomp weet ik niet hoe je dat kunt controleren. Is de filter daarvan al vervangen?
Filter zou vervangen moeten zijn 6 mnd geleden.

Ik ga de compressie laten meten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Laatst online: 10-07 07:28
Meulendijks89 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 20:45:
[...]

5 Massa punten bij motorruimte schoongemaakt en geen verschil.

Brandstofpomp wordt een heel duur geintje aangezien de hele tank er onderuit moet..

Bij compressie verlies zou er ook olie verbruikt moeten worden toch?
Ook bij eventuele versleten of gebroken zuigerveren is maar de vraag of er olie lekt: De bovenste(n) zorgen vooral voor de compressie en de onderste(n) schrapen de olie tegen de cilinderwand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-06 14:44

Silasje

www.Entjes.eu

Heb je een luchtmassameter? zo ja, zou ik die eerst uitsluiten

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Silasje schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 23:13:
Heb je een luchtmassameter? zo ja, zou ik die eerst uitsluiten
Nee deze heeft de auto niet, deze heeft een MAP sensor en is vervangen.
__fred__ schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 22:50:
[...]

Ook bij eventuele versleten of gebroken zuigerveren is maar de vraag of er olie lekt: De bovenste(n) zorgen vooral voor de compressie en de onderste(n) schrapen de olie tegen de cilinderwand.
Als het dat zou zijn breng ik beter de auto naar de sloop.. herft er nu 183.000 opzitten..

[ Voor 45% gewijzigd door DM89 op 26-05-2017 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Misschien is het slim om te zoeken naar een antwoord in het Ford topic (of ook daar je vraag te posten):
Het grote Ford topic

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DM89
miicker schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 00:05:
Misschien is het slim om te zoeken naar een antwoord in het Ford topic (of ook daar je vraag te posten):
Het grote Ford topic
Ahhh thanks doe ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-07 23:44
Heeft je auto een distrubitieriem of ketting?Misschien een slechte timing van de distributiektetting, indien aanwezig. Zou ook een lek in een van de vacuumslangen zijn. Of een kapotte/lekende carterventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
polli_ schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 00:18:
Heeft je auto een distrubitieriem of ketting?Misschien een slechte timing van de distributiektetting, indien aanwezig. Zou ook een lek in een van de vacuumslangen zijn. Of een kapotte/lekende carterventiel.
Heeft een distributie riem geen ketting.

Is er een middel wat ik er op kan spuiten om te kijken als er een lek is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-07 23:46
onder de zwarte inlaat loopt een rubber carter ventilatie slang, die willen nog wel eens stuk gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:26

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Remmenreiniger :) als het in de motor komt gaat je toerental omhoog.

Brandstof druk zou je kunnen controleren tijdens het rijden.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Uberdude schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 00:51:
onder de zwarte inlaat loopt een rubber carter ventilatie slang, die willen nog wel eens stuk gaan
Ok, die ga ik morgen controleren, heb de nokkenas sensor vervangen maar er zou ook een krukas sensor zijn die ik zou kunnen vervangen weet je waar die zit?
Damic schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 00:52:
Remmenreiniger :) als het in de motor komt gaat je toerental omhoog.

Brandstof druk zou je kunnen controleren tijdens het rijden.
Heb vanmiddag wel met remmenreiniger rond gespoten maar gebeurde niks.. wellicht niet dicht genoeg erop?

Hoe controleer ik de brandstofdruk dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

OBD logger, rondje rijden en dan data analyseren.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
Krukas sensor zit aan de voorkant van de motor. net boven de carter pan aan de rechter kant, is een stekker met 2 kabeltjes. en hij wijst naar het vliegwiel toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Damic schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 01:02:
OBD logger, rondje rijden en dan data analyseren.
Die heb ik niet, heb alleen een OBD computertje van autel voor storing codes etc..
Uberdude schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 01:06:
Krukas sensor zit aan de voorkant van de motor. net boven de carter pan aan de rechter kant, is een stekker met 2 kabeltjes. en hij wijst naar het vliegwiel toe
Moet ik daarvoor onder de auto zijn of kan ik er van boven bij? Dan kijk ik morgen even..

Hoop dat er iemand hier in de buurt van zuid limburg een compressie test kan doen want als het daar mis is kan de auto wel naar de sloop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
Van onderen kan je er heel makkelijk bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Kan dat ding live data laten zien? Zoja even rond rijden met 2 en de benzine druk in het oog houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Damic schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 01:12:
Kan dat ding live data laten zien? Zoja even rond rijden met 2 en de benzine druk in het oog houden.
Geloof het wel morgen even kijken.. wat is een goede benzine druk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Kijken of dat ie redelijk stabiel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Ik geef je het meeste kans op je krukassensor. Kosten over het algemeen niet zoveel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 25-07 15:57
Heeft ford uit die tijd niet altijd last met de brandstofpomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Ik ga de benzinefilter nog vervangen.. krukas sensor kan ook nog..

Het probleem doet zich voor sinds mijn vriendin 10L herdt getankt bij Lukoil inmiddels 30L Vpower bij gegooid.

Het schokken komt in alle versnellingen voor en zodra het gebeurd en je schakeld terug of omhoog dan is het weer weg...
Malt007 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 09:58:
Heeft ford uit die tijd niet altijd last met de brandstofpomp?
Durf ik niet te zeggen, weet wel dat de hele tank eronder uit moet..

[ Voor 28% gewijzigd door DM89 op 27-05-2017 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 25-07 15:57
Meulendijks89 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 10:03:
Ik ga de benzinefilter nog vervangen.. krukas sensor kan ook nog..

Het probleem doet zich voor sinds mijn vriendin 10L herdt getankt bij Lukoil inmiddels 30L Vpower bij gegooid.

Het schokken komt in alle versnellingen voor en zodra het gebeurd en je schakeld terug of omhoog dan is het weer weg...

[...]

Durf ik niet te zeggen, weet wel dat de hele tank eronder uit moet..
Volgens mij gaat de pomp zelf niet kapot maar de elektra. Kan me het niet meer precies herinneren maar bij mijn ouders in de cougar zat er een aansluiting onder de middelste zitplaats achterin. Was een gaar stekkertje die af en toe wat liefde nodig had, lees: ff aandrukken. Na 16 jaar gaan die aansluitingen een beetje oxideren wellicht. Misschien een makkelijke en goedkope optie om uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Malt007 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 11:07:
[...]

Volgens mij gaat de pomp zelf niet kapot maar de elektra. Kan me het niet meer precies herinneren maar bij mijn ouders in de cougar zat er een aansluiting onder de middelste zitplaats achterin. Was een gaar stekkertje die af en toe wat liefde nodig had, lees: ff aandrukken. Na 16 jaar gaan die aansluitingen een beetje oxideren wellicht. Misschien een makkelijke en goedkope optie om uit te sluiten.
Zal er is naar kijken, zit inderdaad onder de stoel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
P0321 Ignition/Distributor Engine Speed Input Circuit Range/Performance

Het inputcircuit van de ontsteking valt buiten bereik. Inputcircuit voor de ontsteking is de krukassensor die BDP bepaalt van cilinder 1 elke omwenteling om het ontstekingstijdstip vast te stellen. Dit signaal wordt ook gebruikt voor de toerenteller.

Rottig lopen en een dansende toerenteller zijn dus exact symptomen.

Als er meerdere pulsen komen of te weinig, verschuiven de ontstekingstijdstippen en wordt het een zooitje. Ik zou de krukassensor vervangen. Niet te lang mee wachten, want onverbrande benzine sloopt je catalysator en dan ben je nog verder van huis.

Ow, en je kunt natuurlijk altijd een ford garage vragen om uit te lezen, die kunnen vaak verder kijken dan de generieke OBD codes. Alhoewel ik twijfel of het nog verder gaat dan dit.

[ Voor 12% gewijzigd door __fred__ op 27-05-2017 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:50

sus

is druk :+

Hebben wij vorige maand ook gehad in onze focus uit 2002; bleek een slecht opgeladen accu te zijn. De accu was niet, de dynamo echter was een eind klaar. Ding vervangen, accu wordt weer prima geladen en stotteren is ook over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
__fred__ schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 11:50:

Het inputcircuit van de ontsteking valt buiten bereik. Inputcircuit voor de ontsteking is de krukassensor die BDP bepaalt van cilinder 1 elke omwenteling om het ontstekingstijdstip vast te stellen. Dit signaal wordt ook gebruikt voor de toerenteller.

Als er meerdere pulsen komen of te weinig, verschuiven de ontstekingstijdstippen en wordt het een zooitje. Ik zou de krukassensor vervangen. Niet te lang mee wachten, want onverbrande benzine sloopt je catalysator en dan ben je nog verder van huis.

Ow, en je kunt natuurlijk altijd een ford garage vragen om uit te lezen, die kunnen vaak verder kijken dan de generieke OBD codes. Alhoewel ik twijfel of het nog verder gaat dan dit.
Benzinefilter zojuist vervangen.

Nu ga ik de Krukassensor vervangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Bij een Focus van die leeftijd is het een soortgelijk probleem vaak te herleiden naar lucht in de brandstofleiding en/of niet goed functionerende brandstofpomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-07 23:44

Zoals Fred zegt zou ik er niet te lang mee wachten kans dat onverbrande benzine je katalasator molt is groot. Daarnaast zou ik niet blind alles vervangen, maar dingen laten onderzoeken door een professionele garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89

Heb de krukassensor vervangen maar nu start de auto niet meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Das knap want die zijn redelijk plug and play

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Laatst online: 24-07 16:35
Misschien is het handiger als je de ford-garage een diagnose laat stellen, en waarschijnlijk ook een stuk goedkoper. Een beurt hoeft de auto in ieder geval niet meer, alleen nog maar een oliewissel de komende 12 maanden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
__fred__ schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 14:48:
Das knap want die zijn redelijk plug and play
Sorry was een ander probleem...

Maar de voorkant van de krukas sensor is weg gesleten.. nu de nieuwe er in en volgens mij komt het vliegwiel tegen de sensor je hoort een piepend schavend geluidje.. dus dat de sensor te lang zou zijn maar ia de zelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r9oZipsc0AiNqIGBgrznV49K/medium.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door DM89 op 27-05-2017 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Eronder zit waarschijnlijk je vliegwiel, dus dat lijkt me nogal vervelend. Zonder parts manual durf ik niet te zeggen of je wellicht een rubbertje mist, maar het is niet de bedoeling dat het contact maakt.

Ik durf redelijk veilig te zeggen, tenzij je zelf een brug hebt, dat je naar een garage kunt.

[ Voor 19% gewijzigd door __fred__ op 27-05-2017 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
__fred__ schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 15:03:
Eronder zit waarschijnlijk je vliegwiel, dus dat lijkt me nogal vervelend. Zonder parts manual durf ik niet te zeggen of je wellicht een rubbertje mist, maar het is niet de bedoeling dat het contact maakt.

Ik durf redelijk veilig te zeggen, tenzij je zelf een brug hebt, dat je naar een garage kunt.
Koppeling is 6mnd gekeden vervangen wellicht iets fout gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Dat lijkt me geen rare gedachte dan...

Als je deze link bekijkt kun je het vliegwiel zien. Op de kleine tandjes grijpt de startmotor aan en op de grote reageert de kurkassensor, daar ontbreekt ook een opening, die het BDP van cilinder 1 aangeeft. Bij correcte montage van het juiste vliegwiel mag je krukassensor niet geraakt worden.

[ Voor 84% gewijzigd door __fred__ op 27-05-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
__fred__ schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 15:34:
Dat lijkt me geen rare gedachte dan...

Als je deze link bekijkt kun je het vliegwiel zien. Op de kleine tandjes grijpt de startmotor aan en op de grote reageert de kurkassensor, daar ontbreekt ook een opening, die het BDP van cilinder 1 aangeeft. Bij correcte montage van het juiste vliegwiel mag je krukassensor niet geraakt worden.
Na een keer gas geven was het weg, mij werd wel verteld dat je een ringetje er tussen kan zetten om iets meer afstand te creëren maar dit is origineel blijkbaar niet dus hoogstwaarschijnlijk is er dan iets niet helemaal pluis maar vliegwiel is niet vervangen geweest...

Problemen zijn nu wel weg gelukkig.

Ik heb de bobine en bougiekabels net terug kunnen brengen dankzij een medewerker die dat voor mij toch wilde doen wat normaal niet mag scheelt toch 120 euro,- en de bobine en kabels die er op zaten waren pas 6mnd oud.

Dus al bij al valt de schade in de portomonee nog mee en wel veel vervangen aangezien ik ook nog volle korting krijg op de onderdelen.

Bij de garage wilde ze beginnen met de map sensor a 360 euro!! En dan heb je verder niks..

Koppeling is trouwens van het merk transtech..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Ik help het je hopen. Ik verwacht toch nieuwe slijtage en als je vliegwiel er niet af geweest dan is het wellicht axiale speling op je krukas door versleten krukaslagers. Dan wordt het allemaal nog veel erger. Maar goed, voorlopig rijd je weer 😉

[ Voor 0% gewijzigd door __fred__ op 27-05-2017 16:41 . Reden: Krukas, geen kurkas, zal aan mijn drankgebruik liggen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
__fred__ schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 16:40:
Ik help het je hopen. Ik verwacht toch nieuwe slijtage en als je vliegwiel er niet af geweest dan is het wellicht axiale speling op je krukas door versleten krukaslagers. Dan wordt het allemaal nog veel erger. Maar goed, voorlopig rijd je weer 😉
Hoop het niet, zal je zien dat ik weer zoiets heb.. heb kennissen die hebben de zelfde met 250.000km en ik nu 183.000...

Maar goed zal nietnde eerste keer zijn dat ik pech heb..
Pagina: 1