Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vlotte stille pc voor Lightroom en een beetje gamen

Pagina: 1
Acties:

• sieem
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-11 19:31
Wat is mijn huidige systeem?
Een BTO 15CL35 met volgende specificaties:
  • Intel Core i7 2670Qm
  • Nvidia GT555m 2GB
  • Corsair 16GB DDR3 1600Mhz geheugen
  • Samsung 850 EVO 250GB
  • Intel Wireless-AC 7260
En een 22 inch FullHD scherm.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De zwaarste zaken die ik op mijn computer doe is Lightroom en Photoshop. Ik werk vooral met 16-bit tiff bestanden, dus dat vraagt wel wat van mijn computer. Voor de rest wil ik wel wat kunnen gamen. Momenteel kan ik geen GTA V spelen op mijn laptop en dat zou ik wel willen. Meer dan dat is niet nodig, meer dan FullHD en misschien 1440p medium in te toekomst moet ik niet kunnen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou graag rond de 1000 euro zitten, maar ik vind het niet erg om 100 euro meer te geven als ik daardoor een betere prijs/prestatieverhouding heb.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het AC wifikaartje van Intel dat ik op een pci-e kaartje ga prikken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 224,44€ 224,44
1ASRock AB350M Pro4€ 84,45€ 84,45
1MSI GeForce GTX 1060 GAMING X 3G€ 238,50€ 238,50
1Toshiba P300 (Bulk), 3TB€ 83,96€ 83,96
1Fractal Design Define R5 Wit€ 107,90€ 107,90
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 109,90€ 109,90
1Corsair CX450M€ 51,-€ 51,-
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,95€ 126,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.027,10

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Momenteel ben ik wel fan van de Ryzen processors en van het cleane looks van Fractal Design, maar buiten dat heb ik geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het feit dat mijn laptop zo'n herrie maakt, is de grootste reden om een nieuw systeem aan te schaffen. De laptop is op zich wel snel genoeg, maar het mag altijd wat vlotter. Mijn laptop is 6 jaar oud en ik wil toch graag ongeveer even lang mee kunnen met dit systeem.

Wel heb ik volgende wensen:
  • 4 geheugenslots zodat ik nog geheugen kan bij doen in de toekomst
  • liefst usb-c om future proof te zijn (ook al heb ik momenteel niets met usb-c)
  • Liefst heel stil.
  • Vooral een vlot systeem, vandaar de nvme ssd.
Ga je overklokken?
Dit heb ik nog nooit gedaan, maar ik zou me er wel eens aan wagen. Zeker als ik zo lees dat een Ryzen 1700 bijna tot hetzelfde niveau te krijgen is als een 1800x. Ik ben niet vies van roms flashen, dus hier wil ik wel eens mijn tijd in steken. Zou vooral nu de juiste componenten willen kopen, zodat ik de toekomst zeker eens aan de slag kan.

Wat verwacht je van ons?
Momenteel heb ik geen idee wat ik van moederbord en geheugen moet kopen. Heb nu ongeveer het goedkoopste genomen, maar weet dat je bij Ryzen best daarin een bewuste keuze maakt, gezien het nog wel kieskeurig is hiermee. En ik mis nog een koeler, want ik denk dat de boxed koeler niet zo stil gaat zijn. Als laatst twijfel ik tussen deze Ryzen 5 of de goedkoopste Ryzen 7. Photoshop en Lightroom hebben geen baat bij meer dan 4 cores heb ik op puget systems hun website gelezen, maar misschien maakt dit wel de computer beter futureproof en laat mij misschien toe om beter te multitasken.

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:22
Qua moederbord heb je nu een micro atx moederbord gekozen, persoonlijk vind ik dat niks in een atx kast.
Maar aangezien het een kast is zonder window maakt het misschien niks uit.

Wel wordt dit moederbord veel aanbevolen:
pricewatch: Asus Prime B350-Plus

En Ryzen profiteert echt van 3000Mhz geheugen, dus ik zou ook dat aanschaffen.
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Een advies van de koeler kan ik je niet geven, ik weet niet hoe de inbegrepen koeler presteert.
Als je er niet tevreden mee bent kan je hem altijd nog vervangen.

Die gpu is voor die prijs niet interessant, een rx 570 of 580 zijn leuker voor het geld.

Die SSD zou ik vervangen voor een sata SSD, de snelheden schelen niet zoveel, maar het scheelt wel wat geld.
pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB

En als laatste zou ik lekker bij deze cpu blijven, dat is ruim voldoende voor je eisen.

[ Voor 11% gewijzigd door CryRaven op 25-05-2017 23:33 ]

• sieem
Bedankt voor de info!

Het is inderdaad logischer om ook een ATX bord te nemen, dan heb ik meer uitbreidingssloten, mocht ik dat nodig hebben in de toekomst.

Gaat het geheugen dan ook op 3000Mhz werken?

Is het veel verschil of ik de 4GB of 8GB neem voor de 570 of 580? Ik zie me al niet snel gamen op meer dan FullHD.

Denk dat ik nog wel blijf bij nvme, dit filmpje toont toch een groot verschil: YouTube: Storage Real-World Performance: NVMe vs. SATA vs. HDD

Dan ziet mijn lijst er momenteel zo uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 225,90€ 225,90
1Asus Prime B350-Plus€ 94,50€ 94,50
1MSI Radeon RX 570 Gaming X 4GB€ 219,90€ 219,90
1Toshiba P300 (Bulk), 3TB€ 83,96€ 83,96
1Fractal Design Define R5 Wit€ 109,90€ 109,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1Corsair CX450M€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.039,11

Is de voeding eigenlijk oké?

• Squats
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:23

Squats

Wereldreizende tweaker

sieem schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 18:21:
Gaat het geheugen dan ook op 3000Mhz werken?

Is het veel verschil of ik de 4GB of 8GB neem voor de 570 of 580? Ik zie me al niet snel gamen op meer dan FullHD.

Is de voeding eigenlijk oké?
- Het geheugen gaat waarschijnlijk naar 2933, niet 3gzh, maar daar merk je niks van

- rx570 gewoon 4gb pakken, is goedkoper, en hij gaat toch niet hard genoeg om het geheugen vol te krijgen in 1440p, bij de rx580 zou je enigszins nog 8gb kunnen pakken mocht je in de toekomst voor 1440p willen gaan. Voor 1080p is een 570 4gb zat voor je doeleinde, maar de 580 is qua prijs/prestaties een stukje beter.

- Voeding is prima, het is niet erg om een betere te kopen though.. De voeding is goed voor een laag budget, maar voor zo'n 1k zou je wel kunnen investeren in eentje van zo'n €70-80,- die doen het iets beter onder piekbelasting (niet dat je zo zeer daar in de buurt komt, maar het is goed om te hebben mocht je willen upgraden in de toekomst). pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M bijvoorbeeld, heeft een erg goede prijs/prestatie en is stil.

En wat betreft de SSD, snelheden gaan zo snel als de zwakste schakel, dus als je een 1gigabit internetsnelheid hebt heb je wel wat aan de nvme, of als je constant heen en weer schrijft met grote bestanden zoals videos heb je er wat aan, als je het alleen doet voor het opstarten van programma's, je OS, en fotobestandjes leest/schrijft, pak een pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB die meer kosten effectief is. Uiteindelijk kun je wel lekker pronken met je 960 evo en het is gewoon tof om te hebben, alleen weet ik niet zeker of je er veel baat bij hebt, maar je hebt iniedergeval de optie ;)

Als je nog iets wilt besparen of een kleinere kast wil, zou je een pricewatch: Fractal Design Define Mini C kunnen kopen en een pricewatch: ASRock AB350M Pro4 :D

[ Voor 28% gewijzigd door Squats op 27-05-2017 08:29 ]

Bericht ontvangen uit China

• sieem
Super, dan hou ik het bij een RX570, ik zie me niet snel een 1440p scherm kopen dus tegen dan kan ik die misschien verkopen en een andere grafische kaart kopen.

Qua voeding heb je gelijk, heb ik er gisterenavond lang over zitten opzoeken, omdat ik las dat de CX450M best wat herrie maakt. Dus die heb ik vervangen.

En voor de SSD, ik heb eigenlijk al een 850 EVO in mijn laptop zitten en had graag iets snellers gehad. Vind het prijsverschil niet zo groot. Maar misschien kan ik in mijn laptop terug een hdd zetten en de 850 EVO er uit recupereren. Kan me wel wat besparen zo. Ga toch niet zoveel meer doen met mijn laptop.

Had inderdaad gekeken voor de Mini C qua kast, maar ik ga mijn computer toch onder het bureau zetten dan heb ik misschien liever dat ie wat stiller is (wat de R5 is).

De lijst ziet er als volgt uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 226,-€ 226,-
1Toshiba E300 (Bulk), 3TB€ 84,-€ 84,-
1Fractal Design Define R5 Wit€ 102,50€ 102,50
1Corsair CS550M€ 71,90€ 71,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.052,75

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:06

sapphire

Die-hard pruts0r

Ondanks dat ik zelf ook echt wel een NVME ssd neem in de volgende PC is het effect ervan voor Lightroom (helaas) minimaal :(

https://www.pugetsystems....Performance-Analysis-875/

Deze site heeft weel benchmarks voor oa Lightroom, ik vond het iig erg leerzaam :)

Zo vind ik Ryzen ook erg gaaf en gun het AMD van harte maar als ik nu zou moeten kiezen weet ik niet of ik voor Ryzen zou gaan voor Lr. Ik gebruik mijn PC ook hoofdzakelijk voor Lr (en Ps) en af en toe een spel.

Zie deze benchmarks maar:
https://www.pugetsystems....0X-1800X-Performance-910/

[ Voor 36% gewijzigd door sapphire op 27-05-2017 12:48 ]

Gabriël AM5

• sieem
Hmmm, ik zou voor het moment die 850 EVO kunnen recycleren, is ook nog niet zo oud en mocht ik toch een upgrade willen, kan ik altijd in een jaartje kijken naar een nvme drive. Dan zullen de prijzen vast lager liggen of de ssd's nog sneller zijn.

Anderzijds wil ik gewoon een vlot systeem, die makkelijk het één na het andere programma kan openen, heb je daar bij nvme niet juist veel profijt aan? Dat de exporttijden er niet van verbeteren, dat snap ik wel en maakt me niet zoveel uit.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Zooals ik zei zou ik ook echt wel voor NVME gaan, al is het voor die 3 sec. boottijd en iets sneller startende programma's :+

En dan je 850 EVO als scratch disk O-)

Gabriël AM5

• sieem
Haha dat is inderdaad nog een optie. Beetje overdreven, maar wel goedkoper dan 32GB ram geheugen..

Ik heb trouwens die artikels op pugetsystems ook gelezen en idd, vanaf 4 cores loopt het niet hard. Maar het lijkt me meer futureproof om voor amd te gaan. Niet alleen kan ik nog de cpu upgraden, maar met 6 cores kan ik nog dingen doen naast photoshop. En Level1Techs op Youtube zeggen dat de Ryzen cpu's vooral snappy aanvoelen en dat is waar ik naar op zoek ben. Daarom dat ik twijfel over die NVME.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:04
sieem schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 12:57:
Haha dat is inderdaad nog een optie. Beetje overdreven, maar wel goedkoper dan 32GB ram geheugen..

Ik heb trouwens die artikels op pugetsystems ook gelezen en idd, vanaf 4 cores loopt het niet hard. Maar het lijkt me meer futureproof om voor amd te gaan. Niet alleen kan ik nog de cpu upgraden, maar met 6 cores kan ik nog dingen doen naast photoshop. En Level1Techs op Youtube zeggen dat de Ryzen cpu's vooral snappy aanvoelen en dat is waar ik naar op zoek ben. Daarom dat ik twijfel over die NVME.
Ik ben overgestapt van een intel 520 120GB en sandisk extreme 480GB naar een Samsung Pro 960 1TB.. En hoewel het leuk is om photoshop heel soms 1GB+/s een psd te zien laden/wegschrijven merk ik er voor de rest geen snars van. (FYI mijn Sandisk kapte er mee, ik had te weinig ruimte met 480GB en er budget voor dus vandaar de keuze voor de 960pro)

En btw @sapphire Lijkt me logisch om dezelfde NVME SSD als scratch disk te hebben.. immers is die juist een veelvoud sneller dan een normale ssd.. in andere woorden, mijn nvme doet het iig prima als boot, scratch source en destination :)

FYI nog een interessante discussie over min of meer dezelfde build, minus gamen: Photoshop desktop

[ Voor 12% gewijzigd door analogworm op 27-05-2017 13:40 ]

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-11 21:52
sieem schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 12:57:

Ik zou toch voor een 8-core Ryzen 1700 of 1700X gaan.

pricewatch: AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler

Kan je gamen en video-encode tegelijkertijd. Heb namelijk een 1700x en het werkt uitstekend.

YouTube: Ryzen 7 1800x Heavy Multitasking - Gaming and Rendering Demo

Daarnaast kan je de RX 570 vervangen door een RX470 is dezelfde gpu chip, alleen werkt de RX570 op een hogere clock frequentie.

pricewatch: Gigabyte Radeon RX 470 WINDFORCE 4G

Misschien ook behuizingen op de kost door Bequit kast te nemen, welke geleverd wordt met stille Bequite ventilatoren

pricewatch: be quiet! Pure Base 600 Zwart

• Squats
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:23

Squats

Wereldreizende tweaker

Integendeel zou ik gewoon voor de 1600 gaan, 1700 is alleen wel interessant als je iets met video wil doen. Die voelt net zo snappy als een 1700 en doet het naar mijn weten net zo snel in LR en PS, video uiteraard wel wat langzamer, maar als dat geen prioriteit is maakt het niks uit maar scheelt je weer wat.

Ben het wel eens met de 470, als je die minstens 5% goedkoper kan krijgen is het het al waard. De 570 is essentieel gewoon een overclocked versie van een 470, maar dat kan je zelf in princiepe ook makkelijk doen met software, en geen "moeilijke" dingen zoals in een bios, maar gewoon een paar schuifjes verzetten.

Verder is een pure base 600 ook een goede optie, hij is iets goedkoper, maar ik zou gewoon voor de kast kijken die je het mooist vind.

Wat betreft ssd, als je extra wil uitgeven ga voor een 960 evo, maar zoals @analogworm aangeeft ga je er waarschijnlijk niet zo heel veel van merken in applicaties, behalve in je portemonnee.

Tot hoe ver ram gaat, 16gb is goed te doen voor complexe photoshop taken, maar pak dan twee sticks van 8, zodat je in de toekomst evt nog twee sticks erbij kan prikken mocht je 32gb nodig hebben voor echt zware bewerking.

Bericht ontvangen uit China

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

analogworm schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 13:23:
[...]

Ik ben overgestapt van een intel 520 120GB en sandisk extreme 480GB naar een Samsung Pro 960 1TB.. En hoewel het leuk is om photoshop heel soms 1GB+/s een psd te zien laden/wegschrijven merk ik er voor de rest geen snars van. (FYI mijn Sandisk kapte er mee, ik had te weinig ruimte met 480GB en er budget voor dus vandaar de keuze voor de 960pro)

En btw @sapphire Lijkt me logisch om dezelfde NVME SSD als scratch disk te hebben.. immers is die juist een veelvoud sneller dan een normale ssd.. in andere woorden, mijn nvme doet het iig prima als boot, scratch source en destination :)

FYI nog een interessante discussie over min of meer dezelfde build, minus gamen: Photoshop desktop
Als je ruimte hebt om alles op één NVME schijf te zetten (voor de snelheid) zeker doen!

Alleen als je geen budget hebt voor een grote NVME ssd of je hebt al een sata ssd dan is die ook prima als scratch disk voor Lr. Zelf heb ik de catalogs op de snelste ssd (ook de bootdisk, 850 evo) als wel het programma en gebruik een oude 128GB voor werk files/cache omdat de boot ssd niet groot genoeg is.

En grote Ps files snel wegschrijven is fijn toch? Ik zit regelmatig te wachten tot het schrijven klaar is :+

Gabriël AM5

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik zou die NVME SSD echt laten voor wat het is. Gebruik gewoon de SSD uit je laptop. Een NVME SSD laat eigenlijk geen prestatiewinst zien in normale applicaties. Wil je meer SSD capaciteit, koop dan gewoon een extra normale SSD. :)

Voor de rest zou ik dit systeempje aanraden. :)

-Ryzen 1600 hexacore.
-Bij dit uitstekende moederbord loopt een actie waar je bij registratie €20 aan steam tegoed krijgt. Wil je dit niet, dan zijn er alternatieven zoals de pricewatch: Asus Prime B350-Plus of de pricewatch: MSI B350 PC Mate.
-Een RX580 is even een slagje sneller dan een RX570, en al helemaal een GTX1060 3GB.
-3TB HDD voor opslag, en je SSD ernaast gebruiken.
-goedkopere maar nog steeds uitstekende kast van Fractal Design.
-3000mhz RAM.
-Uitstekende kwaliteit voeding.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 119,-€ 119,-
1Asus DUAL-RX580-O8G€ 277,09€ 277,09
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 82,50€ 82,50
1Fractal Design Define S€ 76,-€ 76,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G4D30AETA€ 116,95€ 116,95
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,18€ 79,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 976,72

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• sieem
De RX470 is nergens leverbaar. Nu is de 570 ook niet goed leverbaar, maar ik heb zo het idee dat de RX470 niet meer in stock zal komen, gezien er weinig reden is om te bestaan of heb ik dat mis?

Ik denk dat ik voor de rest het systeem ga houden zoals het is minus de SSD en misschien dan een RX470 als ik die kan vinden. Mijn systeem zit ik momenteel de SSD enkel als boot en programma's te gebruiken en alle fotobestanden staat op de harde schijf, dus dan heb ik idd misschien niet zoveel profijt aan nvme voor the time being.

Bedankt voor alle tips, ik denk dat ik morgen een bestelling ga wagen als ik de knoop durf doorhakken :)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Zoals wat? Het laatste systeem dat je zelf samenstelde heeft namelijk twee zwaktes. De voeding is van niet al te beste kwaliteit, en als je toch de NVME SSD laat vallen kan je net zo goed een RX580 kopen.

Met name de voeding zou ik je aanraden anders te doen. Een matige voeding kan de levensduur van je PC verkorten, of gewoon onderdelen slopen. Koop minimaal pricewatch: Corsair CX450M of anders die Bitfenix. Een 550W voeding heb je ook niet nodig.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• sieem
Corsair en een 80Plus Gold klonk als een goede voeding, maar ik zal verder zoeken. Jammer dat Bitfenix bij niet veel winkels verkrijgbaar is (dacht het meeste bij Megekko te kopen vanwege de prijzen). En de CX450M is volgens hwi luidruchtig, terwijl ik op zoek ben naar een relatief stille build. Plus is 450 Watt niet krap als ik de cpu ooit richting de 4Ghz wil krijgen?

Zie nog altijd niet echt de meerwaarde van een RX580. Ik ben niet zo'n veeleisende gamer, heb met 50-60fps genoeg en die is toch weer 50 euro duurder. Als ik het uitreken krijg je iets meer FPS met euro met de RX570 en ik zie me toch niet snel een WQHD scherm aanschaffen.

Ik denk dat ik dan voor de zekerheid de RM550x neem, past goed in bij bestelling bij Megekko en SiComputers en lees hier op het forum dat het een voeding is die lang mee gaat, dat is de investering waard. Lijstje ziet er als volgt uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Toshiba E300 (Bulk), 3TB€ 84,-€ 84,-
1Fractal Design Define R5 Wit€ 102,50€ 102,50
1Corsair RM550x€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 944,40

970 euro inc verzending als ik bij Megekko en Sicomputers bestel. Doen?

[ Voor 69% gewijzigd door sieem op 28-05-2017 14:23 ]

Pagina: 1