Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Er zijn genoeg mensen zónder social media, die wel een mobiel hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het zijn natuurlijk wel mooie testen om het systeem te perfectioneren en om te kijken hoe mensen reageren op/na een NL-Alert. Misschien zit dat er wel achter...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Het idee is best leuk, de uitvoering minder.

NL-Alert zou namelijk zijn voor echte noodgevallen, net als het luchtalarm. Je schrikt je dus de pleuris als je telefoon opeens zo'n NL-Alert krijgt, want er zou dan een ramp of iets van dien aard aan de hand zijn. Een druk museumplein is geen ramp.

Het gevaar kan zijn dat mensen "zo vaak" een NL-Alert krijgen dat het ze niet meer boeit, "zal wel weer druk zijn in Rotjeknor" denken en lekker buiten blijven zitten, terwijl Petten zojuist een Chernobyltje gedaan heeft is slecht voor je gezond.

Niet doen dus voor dit soort dingen.

Gewoon lekker op social media gooien, laat het horen op de radio en laat de NOS het als breaking news doorgeven via hun app, dan weten genoeg Nederlanders wel dat je niet naar x-evenement moet komen omdat het te druk is. Je kan het zelfs nog laten omroepen in het OV en laten zien op die mooie matrixborden die boven de snelwegen hangen.

Wat overigens ook niet werkt voor NL-Alert is dat het gewoon nog steeds niet goed doorgegeven wordt, misschien zit ik te ver van Amsterdam af [hemelsbreed net wat minder dan 100km gok ik zo] maar niemand in dit huis heeft een miepende telefoon gehad :/ En dat is een bekend probleem van NL-Alert, zie ook al het gedoe rond de testberichten

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

franssie

Save the albatross

Ik zag dit als een zeer onnodige false positive en daar heb ik een hekel aan, nog 3 van die en dan gaat het uit (in ieder geval de alarmtoon).
Treinen stil en wat politieauto's op de weg werkte bij die drukke dag dat we een koningin hadden ook zonder dit virtuele luchtalarm dat geen luchtalarm mag heten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
NL-Alert moet je instellen, maar ik weet bijna zeker dat niemand het heeft ingesteld.

Wel knap dat een aantal vrienden er vanaf wist. Sommige telefoons gingen ook echt meerdere keren af. Maar ook veel telefoons gingen helemaal niet af. Waaronder die van mij. Maar ik kom er ook niet uit. Ik kan bij NL-Alert kiezen uit:
• Presidential Alerts
• Extreme Alerts
• Severe Alerts
• AMBER alerts
Welke moet ik nu aan/uit zetten? Op de website van NL-Alert word ik er niet echt wijs uit.

Een luchtalarm daarentegen functioneert gewoon. Daar hoeft de ontvanger niets voor in te stellen. Wellicht is dat een beter idee?

[ Voor 4% gewijzigd door Trommelrem op 25-05-2017 00:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Trommelrem gewoon alles aanvinken, ook zo handig op vakantie. (en nee in NL ontvang je geen tsunami waarschuwingen)
De website van NL alert is een overheidswebsite dus waardeloos.

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 25-05-2017 00:40 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
franssie schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 00:39:
@Trommelrem gewoon alles aanvinken, ook zo handig op vakantie. (en nee in NL ontvang je geen tsunami waarschuwingen)
De website van NL alert is een overheidswebsite dus waardeloos.
Maar ook elders kan ik niet echt ontdekken wat deze categorieen zijn. Ik ben vooral benieuwd naar de Presidential Alert. Is dat als Mark Rutte een Twitterbericht de wereld in wil sturen ofzo?

En ik kreeg overigens geen alert, ondanks dat alle vier de opties ingeschakeld waren.

[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 25-05-2017 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Trommelrem schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 00:43:
[...]
<>En ik kreeg overigens geen alert, ondanks dat alle vier de opties ingeschakeld waren.
zou kunnen als je in een gebied woonde dat de brandweer van Amsterdam vergeten was om aan te klikken, het scheen nogal willekeurig gegaan te zijn maar tot en met Leiden den Deventer vonden ze het nodig blijkbaar ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CH40S schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 00:13:
Wat niet wegneemt dat er geen levensbedreigende situatie kan ontstaan. Voor hetzelfde geld zijn er van de 120.000 personen op het museumplein er 10% plat gelopen... Om te voorkomen dat dat 10% + RGAT was hebben ze de Alert gestuurd. ;)

Nutteloos? Misschien. Maar beter voorkomen dan genezen...
De hele binnenstad van Amsterdam was vol. Weet je wat het probleem is met dit soort zaken. Als de overheid niets doet dan zijn dezelfde twitteraars en ander toetsenbord helden aan het roepen dat de overheid wel iets had moeten doen. Als deze NL alert (al heb je hem 8x gehad) je geïrriteerd heeft of erger dan zou ik vooral bij jezelf te raden gaan. Het veroorzaakt hooguit wat ongemak wat je echt na een minuut weer vergeten kan zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

PolarBear schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 00:51:
[...]

De hele binnenstad van Amsterdam was vol.
Als bewoner van de binnenstad van Amsterdam: nee hoor. Was niks vergeleken bij een standaard koninginnedag. (Geen melding gehad trouwens, interessant genoeg. Als je er al was dan laat maar?)

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 25-05-2017 01:04 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 01:02:
[...]

Als bewoner van de binnenstad van Amsterdam: nee hoor. Was niks vergeleken bij een standaard koninginnedag.
Verschil is dat bij een Koningsdag mensen niet naar een scherm willen kijken. Maw het verspreid veel meer over de stad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

PolarBear schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 00:51:
[...]

De hele binnenstad van Amsterdam was vol. Weet je wat het probleem is met dit soort zaken. Als de overheid niets doet dan zijn dezelfde twitteraars en ander toetsenbord helden aan het roepen dat de overheid wel iets had moeten doen. Als deze NL alert (al heb je hem 8x gehad) je geïrriteerd heeft of erger dan zou ik vooral bij jezelf te raden gaan. Het veroorzaakt hooguit wat ongemak wat je echt na een minuut weer vergeten kan zijn.
Dat de overheid iets moet doen en kan doen, ja.
Dat deden ze overigens ook al voordat dit speeltje bestond.
En nee, het veroorzaakt niet slechts ongemak, mensen zetten de alerts uit met als gevolg dat als er echt een ramp gebeurd dit systeem niet werkt.

CyBeR schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 01:02:
<>Geen melding gehad trouwens, interessant genoeg. Als je er al was dan laat maar?)
Geen idee hoe dat systeem werkt maar de normale test meldingen kreeg ik nooit maar deze wel vijf maal (not amused). Het lijkt erg af te hangen van je telefoon, os, instellingen en een beetje voodoo maar misschien dat er iemand een brainwave had en dacht dat het niet nodig is om mensen die er al zijn te waarschuwen niet te komen - al zou dat opmerkelijk zijn op zijn minst ;)

[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 25-05-2017 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

PolarBear schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 01:05:
[...]

Verschil is dat bij een Koningsdag mensen niet naar een scherm willen kijken. Maw het verspreid veel meer over de stad.
Hoewel dat op zich waar is, waren er als ik 't goed heb ongeveer 150.000 ajaxfans, waarvan 100.000 op het museumplein (dat geloof ik wél vol was). Koningsdag/koninginnedag trok vaak een veelvoud daarvan, zeker vroeger toen de grote feesten nog niet buiten de stad verplaatst waren. 700.000-achtig.

Gay pride parade trouwens gaat ook harder dan dit.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Koninginnedag heeft wel eens 800K mensen gehaald en toen hebben ze treinen etc stilgezet (wat ook niet zo goed uitpakte). Sindsdien gaat alles via de rand van Amsterdam (dus geen CS) en dat lijkt te werken. Ik denk dat ze deze opkomst niet zagen aankomen (want goed weer, iedereen is morgen vrij dus kan zich kapotdrinken en verder 8)7 8)7 8)7 8)7 O-) :z :z :z :z Amsterdamse ambtenaren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 01:07:
[...]
En nee, het veroorzaakt niet slechts ongemak, mensen zetten de alerts uit met als gevolg dat als er echt een ramp gebeurd dit systeem niet werkt.
Als mensen de alerts uitzetten vanwege deze berichten vind ik dat een overreactie. Wanneer kan het dan wel? Als er een brand is en de brandweer 100% zeker weet dat er in jouw omgeving giftige stoffen in de lucht hingen? Want in die situaties is hetzelfde aan de hand dat er met spreekwoordelijke hagel geschoten wordt. De hele omgeving krijgt een NL alert terwijl jij misschien wel beneden de wind zit.
CyBeR schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 01:08:
[...]

Gay pride parade trouwens gaat ook harder dan dit.
Bij de afgelopen Gay prides is ook het rembrandtplein/amstelveld al verschillende keren als vol aangemerkt door de politie. Dit evenement concentreerde zich met name op het museumplein, Leidseplein en Rembrantplein. Daar passen maar zoveel mensen. De Gaypride is langs de hele Prinsengracht, Koningsdag door een groot deel van het Centrum van Amsterdam. Dus ja, er zijn evenementen waar er meer mensen naar Amsterdam komen, maar ik snap de politie cq. overheid wel dat Amsterdam als vol werd beschouwd. Rotterdam was ook niet vol, hadden ook nog wel meer mensen naar toegekund, maar ja al die mensen wilde wel naar de Coolsingel dat houdt een keer op.

Als de NL Alert er toe geleid heeft dat het in Amsterdam gezellig druk is gebleven ipv uit de hand gelopen dan was het mi terecht. Maar goed dat kan je denk ik nooit aantonen.

[ Voor 5% gewijzigd door PolarBear op 25-05-2017 01:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
PolarBear schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 01:17:
[...]

Als mensen de alerts uitzetten vanwege deze berichten vind ik dat een overreactie. Wanneer kan het dan wel? Als er een brand is en de brandweer 100% zeker weet dat er in jouw omgeving giftige stoffen in de lucht hingen? Want in die situaties is hetzelfde aan de hand dat er met spreekwoordelijke hagel geschoten wordt. De hele omgeving krijgt een NL alert terwijl jij misschien wel beneden de wind zit.

[...]
Ja, dat zou perfect zijn als de meldingen alleen aan degenen worden getoont die in gevaar zijn/kunnen komen.
Echter voor brandjes is dat uiteraard niet nodig, brandweer die staat er al en trapt dan al zowat de deuren in, een extra melding heeft dan weinig nut ;)
Maar een bericht zoals 'Chempac ontploft, blijf binnen' voor de hele provincie Utrecht als de wind niet erg voorspelbaar is zal geen probleem zijn, ik denk echter dat ze er in Groningen niet op zitten te wachten.

Niemand zit te wachten op berichten over een hele andere stad waar ze niet naartoe gaan voor het voetbal wat ze niet volgen of thuis al kijken via een NL-Alert terwijl veel al op social media het hadden kunnen lezen, de matrix borden op snelwegen naar Amsterdam automobilisten hadden kunnen omdraaien, de radio het had kunnen zeggen enz...
Er zijn zat middelen voor dit soort organisatorische zaken, een systeem voor het melden van rampen is er niet een van.

Overigens heeft dit bericht als extra effect dat weer een hoop mensen het niet krijgen en nu dus nog sterker verwachten dat als er ooit iets aan de hand is ze daar ook niet over horen totdat ze midden in een chemische wolk zitten en een aantal die het nu dus de testberichten wel kregen en deze ook maar alles er tussen (en er zijn er heel wat geweest...) niet...
Ik zit niet te wachten op testberichten en meldingen over het voetbal, als het systeem toch niet waarschuwd voor rampen...

[ Voor 14% gewijzigd door RGAT op 25-05-2017 01:26 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

PolarBear schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 01:17:
[...]
<>Wanneer kan het dan wel? Als er een brand is en de brandweer 100% zeker weet dat er in jouw omgeving giftige stoffen in de lucht hingen? Want in die situaties is hetzelfde aan de hand dat er met spreekwoordelijke hagel geschoten wordt. De hele omgeving krijgt een NL alert terwijl jij misschien wel beneden de wind zit.
<>
Daar is het systeem wel op ontworpen of verkocht. Ter vervanging van het luchtalarm dat geen luchtalarm mag heten ook al gaat het vaak over luchtkwaliteit en niet de duitse bommenwerpers.
100% zekerheid is natuurlijk een lachertje, maar laten we zeggen dat 98% van de ontvangers van het NL-Alert van vandaag niet op reis waren naar Amsteram om Ajax te zien spelen? En dan is dat met een kanon op een mug schieten want 88% heeft er de pee in en 10% vindt het gaaf dat het NL-Alert nu wel een keer werkt op de telefoon (van die 10% zitten er dan weer 3 hier)

edit:
RGAT schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 01:22:
[...]
<>
Er zijn zat middelen voor dit soort organisatorische zaken, een systeem voor het melden van rampen is er niet een van.
Dit dus. Je zou maar een avond nacht dienst hebben en dat zo een gillende telefoon naast je bed. Leuk dat voetbal (maar dat is een andere discussie)

edit:// net een klacht ingediend bij onze overheid of ze het voortaan niet meer willen gebruiken voor verkeersinformatie.

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 25-05-2017 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Trommelrem schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 00:43:
[...]

Maar ook elders kan ik niet echt ontdekken wat deze categorieen zijn. Ik ben vooral benieuwd naar de Presidential Alert. Is dat als Mark Rutte een Twitterbericht de wereld in wil sturen ofzo?
Presential Alert? We hebben niet eens een president...

Maar die zal idd wel voor persoonlijke berichten van de president/premier bedoeld zijn. Wellicht voor toekomstige verkiezingscamapgnes ofzo, om op die manier berichten te kunnen sturen?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jooncheez
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 10:23
Tja ik vind het wel een nuttig gebruik van het systeem.

Ik was zelf op het museumplein, en dat was op een gegeven moment vol, er mocht niemand meer in. Dit was denk ik rond een uur of 8, dus nog ver voordat de wedstrijd begonnen was.

Doordat het NL Alert rond ging hebben vrienden die nog onderweg waren besloten ergens anders te kijken. Vol = vol; Als mensen naar het plein blijven komen dat kunnen er potentieel gevaarlijke situaties ontstaan. Ook kan het het werk van de politie/brandweer/ambulance verhinderen.

Ik denk dat social media geen goed alternatief is, omdat echt niet iedereen dit constant aan het checken is. Ook voelt een NL Alert veel serieuzer, waar je bij een tweet nog zou kunnen denken "ach ze zeggen wel dat het vol zit, maar er is voor mij vast nog wel plek".

Ik snap ook niet waarom het iets af doet aan NL Alert? Iedereen leest het, en als het niet op jou van toepassing is klik je het weg en ga je weer verder waar je mee bezig was.

[XBO/PSN: BroedersKolk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 10:05
Trommelrem schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 00:37:
Ik kan bij NL-Alert kiezen uit:
• Presidential Alerts
• Extreme Alerts
• Severe Alerts
• AMBER alerts
Dit zijn de Amerikaanse Emergency Alerts: Wikipedia: Wireless Emergency Alerts

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:34
jooncheez schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 08:43:
Tja ik vind het wel een nuttig gebruik van het systeem.

Ik was zelf op het museumplein, en dat was op een gegeven moment vol, er mocht niemand meer in. Dit was denk ik rond een uur of 8, dus nog ver voordat de wedstrijd begonnen was.

Doordat het NL Alert rond ging hebben vrienden die nog onderweg waren besloten ergens anders te kijken. Vol = vol; Als mensen naar het plein blijven komen dat kunnen er potentieel gevaarlijke situaties ontstaan. Ook kan het het werk van de politie/brandweer/ambulance verhinderen.

Ik denk dat social media geen goed alternatief is, omdat echt niet iedereen dit constant aan het checken is. Ook voelt een NL Alert veel serieuzer, waar je bij een tweet nog zou kunnen denken "ach ze zeggen wel dat het vol zit, maar er is voor mij vast nog wel plek".

Ik snap ook niet waarom het iets af doet aan NL Alert? Iedereen leest het, en als het niet op jou van toepassing is klik je het weg en ga je weer verder waar je mee bezig was.
Mijn telefoon kan ik het niet wegklikken. Die trilt en gilt gewoon 30 seconden lang met een frikkin' melding over voetbal terwijl ik een romantisch dineetje had, thuis, en geen enkele aanstalte maakte om naar Amsterdam te gaan voor een dom potje voetbal..

Dus nee ik vind het een compleet verkeerd kanaal om zulke meldingen te doen. Russen vallen aan, giftige wolk in de buurt OK, maar dit was gewoon compleet buiten proportie. Er zijn genoeg kanalen die beter zijn, ik noem radio, reisplanners, social media, nieuws-apps, etc.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Op zich kan ik begrijpen dat er gewaarschuwd wordt tegen het vollopen van een stad als Rotterdam of Amsterdam. Dit kan zeer zeker wel voor problemen zorgen, zoals met Koninginnedag in 2001.

Maar waar ik me echter aan stoor is dat er prima alternatieven voorhanden zijn: De omroepster van de NS en matrixborden boven/langs de snelweg.
Hiermee kan je veel gerichter een waarschuwing uit laten gaan naar de doelgroep (mensen onderweg naar Amsterdam/Rotterdam), zonder dat je half Nederland een NL-Alert moet sturen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jooncheez
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 10:23
Ramon schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 09:15:
[...]
Mijn telefoon kan ik het niet wegklikken. Die trilt en gilt gewoon 30 seconden lang met een frikkin' melding over voetbal terwijl ik een romantisch dineetje had, thuis, en geen enkele aanstalte maakte om naar Amsterdam te gaan voor een dom potje voetbal..

Dus nee ik vind het een compleet verkeerd kanaal om zulke meldingen te doen. Russen vallen aan, giftige wolk in de buurt OK, maar dit was gewoon compleet buiten proportie. Er zijn genoeg kanalen die beter zijn, ik noem radio, reisplanners, social media, nieuws-apps, etc.
Tja dan lijkt me dat de implementatie van NL Alert niet helemaal geslaagd is. Mijn telefoon stond op stil, dus de melding maakte geen geluid, en ik kon de melding gewoon wegklikken.

Als ik in jouw situatie had gezeten, zou ik het inderdaad met je eens zijn. Dit lijkt me erg vervelend en onnodig. Ik hoop dat ze nog iets aan de implementatie kunnen doen, en ook wat gerichter meldingen sturen in de toekomst.

[XBO/PSN: BroedersKolk]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:07

Aganim

I have a cunning plan..

Verdiep je even in hoe NL-Alert werkt. Ze kunnen gebieden aangeven (op mast niveau!) Waar binnen de alert geldt. Dat de buurman niets krijgt komt simpelweg omdat hij het uit danwel incorrect ingesteld heeft staan.
Gisteren de melding 4x mogen ontvangen. Ten tijde van de melding dat het druk was in Rotterdam: helemaal niets, diverse collega's wel. Het hele argument van 'incorrect ingesteld' lijkt mij dus onzin, dan had ik de melding van gisteren ook niet kunnen ontvangen. In december heb ik ivm het controlebericht nog gecontroleerd of NL Alert ingesteld stond, dat was het geval. Ik wacht nog steeds..

Cell Broadcasting is een techniek die op papier prima werkt, maar in de praktijk blijkbaar niet vrij is van kinderziekten. Komt bij dat het nu misbruikt wordt voor dit soort ongein, dus bij deze voor nu uitgeschakeld en de overheid gevraagd om een nationaal alarmsysteem alleen nog te gebruiken voor echte noodsituaties. :r

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:23
Tja wanneer wel en wanneer niet ?
Zaterdag volgende melding ?

Strand Scheveningen is vol / geen parkeerplek meer vrij.
Wijzig uw route op Zandvoort nog 20 plekken beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik was gisteren in Amsterdam. Ik kwam aan rond half 6 met de trein en rond half 7 was ik bij het Museumplein middels een afgeladen tram. Er stonden diverse borden in de stad dat de pleinen vol waren. Ik ben toch richting Museumplein gegaan, daar was m'n hotel en waren m'n vrienden die ik ben gaan zoeken. Om bij m'n vrienden te kunnen komen heb ik ongeveer 1 uur gedaan. Ik heb mezelf in die periode hemelsbreed 100 meter weten te verplaatsen.

Was het druk? Ja. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt en ik heb de nodige Koninginnedagen in de hoofdstad doorgebracht. Bij paniek en een stampede vallen er doden, punt. Sinds alle ellende van de afgelopen tijd in Manchester, Parijs, Nice, Berlijn etc. merk je gewoon dat mensen er mee bezig zijn. Het komt ter sprake, gisteren ook. Dat neemt onbewust een stukje extra spanning met zich mee.

Kun je een potentiele ramp voorkomen met het syteem? Mogelijk. Ik denk dan ook dat die alert gisteren gerechtvaardigd is. Heel vervelend voor mensen die een hekel hebben aan voetbal of er niets mee te maken hebben, maar in het kader van big numbers kun je mogelijk een paar procent aan mensen buiten de stad houden.

Ik ga er van uit dat de overheid dit systeem gebruikt als een allerlaatste optie. Dat het dan fout gaat en er meerdere berichten verzonden worden is uitereraard wel een kwalijke zaak.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-10 12:01
Vind het zeker wel moet kunnen.
Ik ben bij de huldiging geweest in Rotterdam. Daar hadden ze allemaal vakken en na een tijd zit dat vol.
Je ziet dat mensen er toch bij willen zijn dus wat krijg je dan, mensen klimmen over de hekken en breken massaal door de hekken.

Mocht er dan paniek uit breken dan wil ik niet weten wat er dan zou kunnen gebeuren.
rc5proxy schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 11:09:

Strand Scheveningen is vol / geen parkeerplek meer vrij.
Wijzig uw route op Zandvoort nog 20 plekken beschikbaar.
Dit is zo ver ik kan zien geen gevaarlijke situatie dus deze slaat nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-09 20:33
Bolk schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 12:04:
Er stonden diverse borden in de stad dat de pleinen vol waren. Ik ben toch richting Museumplein gegaan
Waarom zou iemand die al tig waarschuwingen genegeerd heeft dan wel gevoelig zijn voor een NL-Alert? Zeker als ze vaker ingezet worden voor drukke evenementen in plaats van voor echte noodsituaties (dus mensen zijn al verder geconditioneerd ze te negeren) lijkt me dat niet veel meer toevoegen.

[ Voor 17% gewijzigd door Bananenplant op 25-05-2017 12:36 ]

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Ik ben gewoon in Nederland... Maar dan zit er dus wel een enorme flaw in het systeem. Ik ontvang helemaal geen alerts, terwijl mijn vrienden de alerts wel ontvangen.

Dat betekent dus dat buitenlandse sim kaarten geen NL-Alerts ontvangen. Bij een luchtalarm ontvangt iedereen in de regio het alarm. Of je nu een buitenlandse sim hebt of niet. Bovendien wordt het luchtalarm gewoon elke maand getest. Waarom hebben ze niet gewoon het luchtalarm laten af gaan? Het betreft immers een wedstrijd tussen twee landen. De helft van de users, waarvan een deel zich in Nederland bevindt, heeft dan geen NL-Alert. Wel luchtalarm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10 16:45
Marc3l schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 12:24:
Dit is zo ver ik kan zien geen gevaarlijke situatie dus deze slaat nergens op.
Waarom is een vol plein wel gevaarlijk en een vol strand niet?
Zou in het verleden het luchtalarm aangezet zijn? Is het antwoord daarop nee, dan is een NL Alert overbodig.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:50
RobinHood schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 00:29:
Het idee is best leuk, de uitvoering minder.

NL-Alert zou namelijk zijn voor echte noodgevallen, net als het luchtalarm. Je schrikt je dus de pleuris als je telefoon opeens zo'n NL-Alert krijgt, want er zou dan een ramp of iets van dien aard aan de hand zijn. Een druk museumplein is geen ramp.

Het gevaar kan zijn dat mensen "zo vaak" een NL-Alert krijgen dat het ze niet meer boeit, "zal wel weer druk zijn in Rotjeknor" denken en lekker buiten blijven zitten, terwijl Petten zojuist een Chernobyltje gedaan heeft is slecht voor je gezond.
Precies deze inflatie heeft zich ook voorgedaan bij "Het Weeralarm - Code Geel/Oranje/Rood" Omdat er een aantal onterechte waarschuwingen gegeven zijn gelooft niemand ze meer.
Niet doen dus voor dit soort dingen.

Gewoon lekker op social media gooien, laat het horen op de radio en laat de NOS het als breaking news doorgeven via hun app, dan weten genoeg Nederlanders wel dat je niet naar x-evenement moet komen omdat het te druk is.
Dit zou nog wel geschikt zijn geweest als breaking news via de NOS, maar ook daar slaat de berichten-inflatie behoorlijk toe. (afgelopen weken diverse NOS-Push-berichten gekregen die echt niet de moeite van een bericht waard zijn.)
Je kan het zelfs nog laten omroepen in het OV en laten zien op die mooie matrixborden die boven de snelwegen hangen.

Wat overigens ook niet werkt voor NL-Alert is dat het gewoon nog steeds niet goed doorgegeven wordt, misschien zit ik te ver van Amsterdam af [hemelsbreed net wat minder dan 100km gok ik zo] maar niemand in dit huis heeft een miepende telefoon gehad :/ En dat is een bekend probleem van NL-Alert, zie ook al het gedoe rond de testberichten
Dit was echt met een kanon op een (zwerm) mug(gen) schieten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50

Onbekend

...

nachtnet schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 13:44:
Dit zou nog wel geschikt zijn geweest als breaking news via de NOS, maar ook daar slaat de berichten-inflatie behoorlijk toe. (afgelopen weken diverse NOS-Push-berichten gekregen die echt niet de moeite van een bericht waard zijn.)
Gisteren was er ook "breaking news" toen ik http://nos.nl/teletekst bekeek met de melding dat Ajax had verloren.....

Ik heb nu totaal 1x een NL-alert gehad, en dat was nadat ik mijn telefoon opnieuw opstartte, een week na het het testen van het luchtalarm. Helaas heb ik daardoor 0% vertrouwen in de werking van dat systeem, en als straks zo willekeurig wordt verstuurd denk ik dat weinig mensen er op kunnen en gaan vertrouwen.

En zoals al eerder in dit topic is gemeld, kon deze melding gewoon op de tekstborden boven de wegen en social media gezet worden.

Edit:
http://nos.nl/artikel/217...eem-na-nl-alert-ajax.html
Ze gaan het e.e.a. onderzoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door Onbekend op 25-05-2017 13:59 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:32
LordSinclair schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 13:20:
[...]

Zou in het verleden het luchtalarm aangezet zijn? Is het antwoord daarop nee, dan is een NL Alert overbodig.
Dat vind ik dan weer onzin. Met een luchtalarm kan je alleen ''Er is iets ernstigs aan de hand, ga naar binnen ramen/deuren sluiten ventilatie uit" etc. Dat is niet iets wat je hier in kan zetten. Een NL-Alert is geschikt voor veel meer soorten meldingen.

Het was gewoon fucking druk schijnbaar. Ik weet niet hoe vaak mensen in hun leven in grote mensenmassa's gestaan hebben, maar staan in de openbare ruimte zonder dat je letterlijk een kant op kan is gewoon eng. Als er paniek uitbreekt gaan er gewoon mensen dood. Je moet dan gewoon zo veel mogelijk mensen bereiken om te vertellen dat ze er niet meer heen moeten gaan. En dit lijkt me een acceptabele manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 06:34
marcop23 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 14:06:
[...]

Dat vind ik dan weer onzin. Met een luchtalarm kan je alleen ''Er is iets ernstigs aan de hand, ga naar binnen ramen/deuren sluiten ventilatie uit" etc. Dat is niet iets wat je hier in kan zetten. Een NL-Alert is geschikt voor veel meer soorten meldingen.

Het was gewoon fucking druk schijnbaar. Ik weet niet hoe vaak mensen in hun leven in grote mensenmassa's gestaan hebben, maar staan in de openbare ruimte zonder dat je letterlijk een kant op kan is gewoon eng. Als er paniek uitbreekt gaan er gewoon mensen dood. Je moet dan gewoon zo veel mogelijk mensen bereiken om te vertellen dat ze er niet meer heen moeten gaan. En dit lijkt me een acceptabele manier.
Het heeft alleen niet gewerkt want hierboven vertelt iemand doodleuk dat ie gewoon verder ging met z'n reis richting A'dam.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Daarnaast kreeg ook niet iedereen in Amsterdam zelf zo'n alert, laat staan daarbuiten. Ik weet van 2 kennissen die in Amsterdam zelf waren, maar toch geen alert gehad hebben, en die zullen heus niet de enigen zijn.

Dat hele NL Alert-verhaal is in theorie heel leuk, maar zolang vele mensen zo'n alert niet krijgen, ook al staat hun telefoon goed ingesteld, is het gewoon nog niet heel erg bruikbaar. Iig niet in echte noodsituaties, dus niet die flauwekul waarvoor de alert gisteren werd uitgestuurd (en dan meerdere malen ook nog eens, tot 6x aan toe...).

Als zo'n systeem voor zoiets flauwekullerigs als gisteren gebruikt gaat worden, loop je wel het risico dat straks niemand het meer serieus neemt als er een keer wel écht iets aan de hand is. Iets met "the boy who cried wolf"...

Nog even, en we gaan reclames via die NL Alert verspreiden ofzo?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
LordSinclair schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 13:20:
[...]

Nou doodgedrukt worden lijkt mij iets minder prettig dan geen parkeerplek vinden 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Marc3l schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 15:43:
[...]

Nou doodgedrukt worden lijkt mij iets minder prettig dan geen parkeerplek vinden 8)7
En een niet ontvangen NL-Alert doet daar wat tegen?
Zelfs als iemand de NL-Alert ontvangt, doet dat dan wat als diegene blijkbaar:
  • Social media
  • NS omroep
  • NS borden
  • NS website
  • NS conducteur/overig personeel
  • Connection borden
  • Buschaffeur
  • Matrix borden op de snelweg
  • NOS nieuws op tv/smartphone
  • Radio
Allemaal heeft genegeerd, dan doet een NL-Alert daar wel iets tegen?...
Ik kijk al uit naar de melding van morgen dat de AH hier vol is, de winkelwagentjes op zijn en de Politie vreest voor rellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Gisteren kreeg ik het bericht 8 keer. Vooral de eerste keer was schokkend omdat na de gruwelijke aanslag in Manchester dit bij mij als eerste gedachte naar boven kwam: "Bom ontploft in amsterdam!". Gelukkig was het NIETS.

Om dan doodleuk nog 7x hetzelfde bericht te krijgen vind ik een bijzonder ondoordachte en domme actie van de politie/overheid. Ik vraag me af hoeveel mensen met slapende kleine kinderen maar ook mensen in het algemeen gisteren deze belangerijke alert hebben uitgezet omdat de gebruikers ervan het schijnbaar noodzakelijk vinden om dit dood serieuze comunicatie kanaal acht keer te gebruiken voor NIETS.

Iedereen kijkt en luistertgewoon naar die wedstrijd.
Doe daar gewoon een bannertje/textje in. Klaar.

Ik zou echt heel graag statistieken zien van het aantal mensen dat voor gisteren avond de alert had ingesteld en hoeveel er vandaag deze alerts nog actief heeft.

Echt een achterlijke actie. :F

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrMonkE schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 17:24:

Om dan doodleuk nog 7x hetzelfde bericht te krijgen vind ik een bijzonder ondoordachte en domme actie van de politie/overheid.
Het was een bug in het systeem. Het bericht werd foutief naar veel te veel mensen gestuurd en soms vaker verstuurd. Het was dus geen 'doordachte' actie.
Echt een achterlijke actie. :F
Je snapt toch zelf ook wel dat ze vast niet opzettelijk hetzelfde bericht 7x zouden versturen?

http://nos.nl/artikel/217...eem-na-nl-alert-ajax.html

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2017 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Verwijderd schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 18:18:
[...]

Het was een bug in het systeem. Het bericht werd foutief naar veel te veel mensen gestuurd en soms vaker verstuurd. Het was dus geen 'doordachte' actie.
[...]

Je snapt toch zelf ook wel dat ze vast niet opzettelijk hetzelfde bericht 7x zouden versturen?
Nee, het was geen doordachte actie. Dat was me al duidelijk.
Maar in lijn met de achterlijkheid het bericht uberhaupt te versturen leek het me niet ondenkbaar dat het om opzet of onkunde ging. In beide gevallen slecht.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Laatst online: 16-09 19:38
De overheid moet oppassen dat het zo geen "Boy cries Wolf" wordt. Simpele oplossing; gewoon het KNMI achterna gaan met de weeralarms, en in plaats van één generieke melding, drie niveau's definiëren, met bijbehorend signaal. Dan kan een vol Amsterdam als gele waarschuwing worden ingesteld met een rustig piepje, en een gevaarlijke brand in de buurt als rood alarm met bijbehorende toetes en bellen.

Wat betreft de technische gebreken, zoals dat niet iedereen ze nog ontvangt, terwijl de persoon naast hun wel wordt gewaarschuwd, daar mag los van de niveau's nog aan worden gewerkt. Maar dit geeft wel aan dat de luchtalarmen nog niet wegbezuinigd uitgefaseerd kunnen worden. :)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

CH40S schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 00:01:
In het kader van publieke veiligheid; zeker. Een mobiel heeft iedereen, naar radio luisteren doet niet iedereen meer. Ga er maar vanuit dat dit vaker gebeuren zal.
Duidelijke uitleg

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Coffeemonster schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 18:44:
De overheid moet oppassen dat het zo geen "Boy cries Wolf" wordt. Simpele oplossing; gewoon het KNMI achterna gaan met de weeralarms, en in plaats van één generieke melding, drie niveau's definiëren, met bijbehorend signaal. Dan kan een vol Amsterdam als gele waarschuwing worden ingesteld met een rustig piepje, en een gevaarlijke brand in de buurt als rood alarm met bijbehorende toetes en bellen.

[...]
Dit lijkt me juist een uitermate slecht idee.

Er is code geel in Amsterdam!
Dat kan betekenen dat er een terroristische aanslag is geweest, of dat de binnenstad vol is met voetbal fans.. Wel even een verschil.

Doe mij dan maar gewoon een melding op mijn scherm zodat ik niet meteen een ander medium aan hoef te zetten om erachter te komen wat er precies aan de hand is.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 06:32
Ramon schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 15:31:
[...]

Het heeft alleen niet gewerkt want hierboven vertelt iemand doodleuk dat ie gewoon verder ging met z'n reis richting A'dam.
Jah, maar wat voor argument is dat? Je wil zo veel mensen als mogelijk waarschuwen, dus gebruik je iets waarmee je veel mensen bereikt. Dat sommige mensen het negeren, tsja?

En mensen die het over NOS-apps bijvoorbeeld hebben snap ik ook niet helemaal. Lang niet iedereen heeft mobiel internet, en al helemaal niet iedereen gebruikt de NOS als nieuwssite. Maar veel mensen hebben wel een telefoon met bereik in het algemeen. Waarom zouden die niet gebruikt mogen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Er wordt, voordat er een NL-alert wordt verstuurd echt wel nagedacht over de voor en nadelen en of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Kennelijk heeft men dit nu ook gedaan en zo heel veel mensen in een keer willen bereiken. Iets waar men zeker van is als men dit middel inzet. Iets wat je niet zeker weet als je facebook, twitter of welk ander social media dan ook.

Blijft boven water dat het vervelend is dat je een bericht meerdere malen krijgt. Maar zullen we even het boompje bij het beestje laten... het is vervelend en niet meer dan dat. Over schieten met een kanon op een mug...

Ik vind het goed dat men dit middel heeft ingezet. Het betrof een probleem met in potentie een hoog risico voor heel veel personen. Dat er dan een storing in het systeem zit is jammer en vervelend. Maar als je, voor je een systeem gebruikt, rekening moet gaan houden of er misschien wel een storing in zit en het daarom maar niet gebruikt dan sla je ook de plank mis.

Nogmaals... goed dat men hier voor gekozen heeft.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Ik kreeg gister ook het bericht dat Amsterdam vol zat. Daarna kreeg ik nogmaals eenzelfde bericht dat Amsterdam vol zat. Dit herhaalde zich een aantal maal (niet geteld, was iets van 6 keer oid). Ondertussen was de telefoon hard aan het trillen en kabaal aan het maken.

Ik woon in Haarlem en was gewoon thuis de vaatwasser aan het inruimen. Sta je daar met handen die je eerst moet afwassen omdat je niet je broek en telefoon vies wil maken om vervolgens een halve minuut meldingen over Amsterdam weg te klikken.

Prima dat zo'n systeem bestaat want het is handig om bij rampen mensen op de hoogte te kunnen stellen. Dit was gewoon vervelend. Nadat het laatste bericht weg was kwam op de telefoon de vraag of ik NL-Alert aan wilde laten staan. Hier heb ik dus maar gekozen het uit te schakelen. Het is blijkbaar het nieuwe algemene communicatiekanaal van de politie geworden i.p.v. een systeem om voor rampen te waarschuwen.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
marcop23 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 19:20:
[...]

Jah, maar wat voor argument is dat? Je wil zo veel mensen als mogelijk waarschuwen, dus gebruik je iets waarmee je veel mensen bereikt. Dat sommige mensen het negeren, tsja?

En mensen die het over NOS-apps bijvoorbeeld hebben snap ik ook niet helemaal. Lang niet iedereen heeft mobiel internet, en al helemaal niet iedereen gebruikt de NOS als nieuwssite. Maar veel mensen hebben wel een telefoon met bereik in het algemeen. Waarom zouden die niet gebruikt mogen worden?
Omdat mensen die alle honderden methodes behalve een rampen systeem negeren ook geen boodschap daar aan hebben, heeft geen nut.
Overigens als het erom ging om zoveel mogelijk mensen te bereiken, waarom dan niet het luchtalarm af laten gaan? Dan was iedereen naar binnen gerend ipv naar Amsterdam = probleem opgelost.
Blijkbaar was het niet serieus genoeg voor een luchtalarm maar wel voor de nieuwe versie van het luchtalarm NL-Alert?...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Laatst online: 16-09 19:38
miicker schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 19:01:
[...]

Dit lijkt me juist een uitermate slecht idee.

Er is code geel in Amsterdam!
Dat kan betekenen dat er een terroristische aanslag is geweest, of dat de binnenstad vol is met voetbal fans.. Wel even een verschil.

Doe mij dan maar gewoon een melding op mijn scherm zodat ik niet meteen een ander medium aan hoef te zetten om erachter te komen wat er precies aan de hand is.
Dat bericht blijft natuurlijk, alleen de ernst daarvan wordt weergegeven met een code geel, oranje of rood, met bijbehorend signaal. Nu zie je juist dat mensen NL-Alert uitzetten, omdat in korte tijd twee berichten krijgen waarmee zij niet hoeven te doen als ze niet naar Amsterdam wilden. Net zoals mensen in het begin de weeralarmen van het KNMI niet serieus namen, omdat kans op ernstig onweer even zwaar werd gecommuniceerd als een orkaan. Dat is sinds de kleurcodes een stuk beter geworden.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-10 14:50
Ik zelf ben tegen het gebruik van NL-Alert op deze manier. Ik ben van mening dat dit middel niet toegepast moet worden voor deze soort gebeurtenissen.

Zoals ik diverse malen heb kunnen lezen in dit topic komt een NL-Alert nog luid binnen. Sommige mobieltjes laten alle alarmbellen afgaan gedurende een korte tijd en trekken daarmee veel aandacht. Dat is belangrijk voor NL-Alert. Je wilt mensen voor wat je ook stuurt waarschuwen. Je wilt dat je zo snel mogelijk daarop kunnen reageren.

Dat een etentje wordt verstoord is oncomfortabele. Nu een andere zeer denkbare situatie: Ik zat op het moment van het NL-Alert in de auto. In mijn geval was het geen probleem. Mijn mobiel had zijn plaats gevonden in de telefoonhouder en Google Maps toonde mij mijn route om alle wegwerkzaamheden van Den Haag heen. Ja, dat dat alarm afgaat is best storend, maar omdat ik mijn scherm kon zien kon ik ook gelijk zien dat er niets aan de hand was.

Daardoor had ik ook de tijd om wat andere dingen te observeren:
- Tientallen auto's voor mij remde voor geen enkele reden (flink) af.
- Stel mijn mobiel had in mijn broekzak gezeten, dan had ik hem niet mogen pakken. Gelukkig heeft elke auto nog steeds een autoradio. Ik ging er eigenlijk wel vanuit dat je daarop zou kunnen horen waarover een NL-Alert-bericht gaat.

Volgens mij moet je de automobilisten hiermee niet willen storen. Afleiding in het verkeer kan met als zo'n mensenmassa dodelijk zijn! Bij het luchtalarm is duidelijk wat er moet gebeuren, bij NL-Alert op dat punt echt nog niet!

Meerdere niveaus zou overigens wel uitkomst kunnen bieden. De huidige mobieltjes en veel van hun eigenaren gaan bij NL-Alert uit van: ramp, terroristische aanslag, noodweer/tornado, etc, etc. Niet dat het druk is in Amsterdam. Dat zou een niveau lagen mogen waarbij bijvoorbeeld het bericht ook getoond wordt, maar met een meer standaard notificatietoon. Zodat mensen wel bereikt worden, maar de prioriteit van het bericht ook meer overeenkomt met de ervaring voor de mensen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Zou het niet mogelijk zijn om iedereen in een bepaald gebied/bereik gewoon een sms-je te sturen? Dan is er een simpel toontje en je leest het bericht en je gaat verder waar je mee bezig was en besluit eventueel niet te gaan. Al is het best interessant om te gaan kijken of het echt zo druk is...

Dat heeft lang niet zo'n impact als het nieuwe luchtalarm systeem ervoor te ge(/mis)bruiken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:35
Degene die de beslissing heeft genomen hiervoor NL-Alert in te zetten moet ontheven worden van die verantwoordelijkheid. Dit heeft niets met (acute) noodsituatie te maken waar het systeem voor bestaat.
With great power comes great responsibility.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artemivanov
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-09 07:48
De enige conclusie die je kan trekken is dat de politie / burgemeester een verkeerde inschatting maken / niet berekend zijn op het aantal mensen dat op deze evenementen afkomt.

En dat verontrust me meer dan dat ze een verkeerd systeem gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 01-10 15:02
Zo'n alert moet gebruikt worden als er gifwolken overdrijven of nucleaire explosies hebben plaatsgevonden, niet omdat het een beetje druk op het Museumplein is.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
RGAT schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 17:08:
[...]

En een niet ontvangen NL-Alert doet daar wat tegen?
Zelfs als iemand de NL-Alert ontvangt, doet dat dan wat als diegene blijkbaar:
  • Social media
  • NS omroep
  • NS borden
  • NS website
  • NS conducteur/overig personeel
  • Connection borden
  • Buschaffeur
  • Matrix borden op de snelweg
  • NOS nieuws op tv/smartphone
  • Radio
Allemaal heeft genegeerd, dan doet een NL-Alert daar wel iets tegen?...
Ik kijk al uit naar de melding van morgen dat de AH hier vol is, de winkelwagentjes op zijn en de Politie vreest voor rellen...
Er zullen vast verstandige mensen zijn die de boodschap wel snappen. Je vergelijking met de ah slaat nergens op, een mensen massa wat in Amesterdam of Rotterdam was kan nergens heen als het echt te vol is.

Een NL alert zo dus ook pas mogen ingezet worden als het daadwerkelijk fout zou kunnen gaan en dat was in Rotterdam zeker wel het geval als je zag hoe druk het al was in 'mijn' vak.
Niet als de parkeerplaats vol staat.

Maar als het was fout gegaan in Amersterdam of Rotterdam en ze hadden geen alert verstuurd zou het ook niet goed zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Marc3l schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:20:
[...]

Er zullen vast verstandige mensen zijn die de boodschap wel snappen. Je vergelijking met de ah slaat nergens op, een mensen massa wat in Amesterdam of Rotterdam was kan nergens heen als het echt te vol is.

Een NL alert zo dus ook pas mogen ingezet worden als het daadwerkelijk fout zou kunnen gaan en dat was in Rotterdam zeker wel het geval als je zag hoe druk het al was in 'mijn' vak.
Niet als de parkeerplaats vol staat.

Maar als het was fout gegaan in Amersterdam of Rotterdam en ze hadden geen alert verstuurd zou het ook niet goed zijn.
Waarom dan gelijk zwart wit?... Zoals al eerder gezegd dit topic gaat over wel of niet een NL-Alert niet over wel over niet 'een' alert.
Er zijn letterlijk honderden andere manieren waarmee even effectief de mensen die naar Amsterdam onderweg waren gewaarschuwd konden worden die niet het met gebruik van het digitale luchtalarm gingen...
Als het zo erg was, waarom ging het luchtalarm niet af?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Marc3l schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:20:
[...]
Maar als het was fout gegaan in Amsterdam of Rotterdam en ze hadden geen alert verstuurd zou het ook niet goed zijn geweest.
Indien het fout was gegaan weet ik niet zeker of men dat zou wijten aan het niet versturen van een NL-Alert en het niet laten afgaan van het luchtalarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
RGAT schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:23:
[...]

Waarom dan gelijk zwart wit?... Zoals al eerder gezegd dit topic gaat over wel of niet een NL-Alert niet over wel over niet 'een' alert.
Er zijn letterlijk honderden andere manieren waarmee even effectief de mensen die naar Amsterdam onderweg waren gewaarschuwd konden worden die niet het met gebruik van het digitale luchtalarm gingen...
Als het zo erg was, waarom ging het luchtalarm niet af?...
Nou omdat een waarschuwing van de Busschauffeur of nu.nl niet serieus genomen kan worden. (Op nu.nl staat bijvoorbeeld ook dat brood slecht voor je is en dat soort onzin)
Zo'n alert zou dus een serieuze waarschuwing kunnen zijn dat de kans groot is dat het echt mis kan gaan.
Maar dan moet het alleen voor die situatie gebruikt worden en niet voor onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Marc3l schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:35:
[...]

Nou omdat een waarschuwing van de Busschauffeur of nu.nl niet serieus genomen kan worden. (Op nu.nl staat bijvoorbeeld ook dat brood slecht voor je is en dat soort onzin)
Zo'n alert zou dus een serieuze waarschuwing kunnen zijn dat de kans groot is dat het echt mis kan gaan.
Maar dan moet het alleen voor die situatie gebruikt worden en niet voor onzin.
Een NL-Alert kan ook niet serieus genomen worden als hij voor bijna alledaagse zaken gebruikt wordt zoals het voetbal ;)
Verder is een buschaffeur die je verteld dat het te druk is waarna je op nu.nl/nos kijkt en hetzelfde ziet moeilijk te negeren, als je dat negeert dan helpt een NL-Alert ook niet en dan was de NL-Alert dus niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:36

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ramon schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 09:15:
[...]
Nou man, ik denk idd dat de politie hoogstpersoonlijk bij jou en je vriendin hun excuses moeten aanbieden voor het verstoren van jullie romantische etentje |:(

Sorry hoor, maar is dit wérkelijk het argument dat je wilt gebruiken? Dan had er maar een ramp moeten gebeuren, zodat jij lekker ongestoord kon eten? Je kan je telefoon toch ook gewoon uitzetten? First world problems...

NL-Alert lijkt me een prima manier (en dan idd wel even de goede gebieden en maar 1x een melding ;)) om mensen te informeren. Dat mensen er geen aandacht meer aan besteden lijkt me persoonlijk kul, vrijwel iedereen kijkt bij het minste of geringste naar zijn telefoon. Waarom zou dat bij NL-Alert dan niet het geval zijn? :)

[ Voor 19% gewijzigd door .oisyn op 26-05-2017 16:02 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Nog afgezien van het wel of niet ontvangen van de Alerts (ik woon in Rotterdam en ik werk in Amsterdam en twee keer niets ontvangen 7(8)7 ), vind ik dit misbruik van een systeem dat daar niet voor bedoeld is. Alles bij elkaar neemt mijn vertrouwen in NL-Alert in rap tempo af.
.oisyn schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:55:
[...]
Sorry hoor, maar is dit wérkelijk het argument dat je wilt gebruiken? Dan had er maar een ramp moeten gebeuren, zodat jij lekker ongestoord kon eten? Je kan je telefoon toch ook gewoon uitzetten? First world problems...
Je wilt je telefoon niet uitzetten omdat je bij een echte ramp wel gewaarschuwd wilt worden.

Ondertussen begin ik tot de overtuiging te komen, dat de implementatie van NL-Alert gewoon rampzalig is (pun intended :( ).

[ Voor 50% gewijzigd door Freee!! op 26-05-2017 15:58 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
RGAT schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:37:
[...]

Een NL-Alert kan ook niet serieus genomen worden als hij voor bijna alledaagse zaken gebruikt wordt zoals het voetbal ;)
Verder is een buschaffeur die je verteld dat het te druk is waarna je op nu.nl/nos kijkt en hetzelfde ziet moeilijk te negeren, als je dat negeert dan helpt een NL-Alert ook niet en dan was de NL-Alert dus niet nodig.
In een voetbal stadion moet je gewoon een kaartje kopen, daar kunnen als het goed is niet meer mensen in dan is afgesproken.

Klopt inderdaad dat het geen verschil maakt wie de melding maakt maar probeer te zeggen dat zo'n alert gewoon een stuk meer impact zou moeten hebben dan de buschauffeur of nu.nl
Wat je er mee doet moet je zelf weten maar zullen vast mensen zijn die na 2uur in de trein te hebben gezeten toch een gok wagen om nog binnen te komen ook al zegt de busschaffeur dat het vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

En krijg je de melding ook niet liever vóórdat je van huis vertrekt, ipv in de bus?
Freee!! schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:56:
Je wilt je telefoon niet uitzetten omdat je bij een echte ramp wel gewaarschuwd wilt worden.
Misschien had het een echte ramp geweest als ze niemand hadden gewaarschuwd :)

[ Voor 62% gewijzigd door .oisyn op 26-05-2017 16:04 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
.oisyn schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:02:
En krijg je de melding ook niet liever vóórdat je van huis vertrekt, ipv in de bus?

[...]
Uiteraard maar dan moet de situatie al wel zo zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Marc3l schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:01:
[...]

In een voetbal stadion moet je gewoon een kaartje kopen, daar kunnen als het goed is niet meer mensen in dan is afgesproken.

Klopt inderdaad dat het geen verschil maakt wie de melding maakt maar probeer te zeggen dat zo'n alert gewoon een stuk meer impact zou moeten hebben dan de buschauffeur of nu.nl
Wat je er mee doet moet je zelf weten maar zullen vast mensen zijn die na 2uur in de trein te hebben gezeten toch een gok wagen om nog binnen te komen ook al zegt de busschaffeur dat het vol is.
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik kijk ook naar de volgende melding waar NL-Alert een stuk minder waard is omdat iedereen denkt 'gaat weer over voetbal aan de andere kant van het land' ipv een serieus gevaar en dan dus niets doet.
Het luchtalarm af laten gaan had letterlijk heel Nederland naar binnen gekregen, was ook effectief geweest (hoewel ze het niet in Amsterdam zelf moeten doen...) maar was ook niet passend geweest.
Dit is een systeem om direct gevaar te melden, dat Amsterdam vol was klinkt meer een organisatorische melding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
En krijg je de melding ook niet liever vóórdat je van huis vertrekt, ipv in de bus.
Als je het van te voren wilt weten dan hou je het nieuws maar in de gaten.

Het kan ook zijn dat je naar het strand reist en dat er blijkt geen plek meer te zijn, dan is het ook pech gehad en terug naar huis.

Het NL-Alert is gepresenteerd als vervanger van het luchtalarm en niet als Twitter kanaal bij grote events.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online

[...]

Misschien had het een echte ramp geweest als ze niemand hadden gewaarschuwd :)
Zoals al eerder gezegd zijn er meerdere manieren om mensen te bereiken, 1 voorbeeld is dat ik dit nu typ via Tweakers ipv NL-Alert :+
Geen NL-Alert geven = talloze andere normale manieren die hiervoor bedoeld zijn gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

LordSinclair schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:10:
Het NL-Alert is gepresenteerd als vervanger van het luchtalarm en niet als Twitter kanaal bij grote events.
En dus? Omdat het gepresenteerd is als X, mag het per definitie niet gebruikt worden voor Y, ookal is het voor Y ook heel nuttig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
.oisyn schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:11:
[...]

En dus? Omdat het gepresenteerd is als X, mag het per definitie niet gebruikt worden voor Y, ookal is het voor Y ook heel nuttig?
Als het ook voor Y, Z gebruikt gaat worden zet ik het weer uit. Ik zit niet te wachten op dit soort onzinnige berichten.

[ Voor 36% gewijzigd door LordSinclair op 26-05-2017 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
[...]

X = legitiem gebruik
Y = Voetbal
Z = Tweets over 'life hacks' van Rutte?...

En inderdaad, het luchtalarm wordt toch ook niet gebruikt om aan te geven dat we het WK gewonnen hebben (denk ik, gebeurt niet veel :+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

LordSinclair schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:12:
[...]

Als het ook voor Y, Z gebruikt gaat worden zet ik het weer uit. Ik zit niet te wachten op dit soort onzinnige berichten.
Ja die paar meldingen per jaar zijn natuurlijk ook een forse aanslag op je persoonlijke levenssfeer ;). Maar dan zet je het toch uit? Ik zie het probleem niet :)
RGAT schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:13:
[...]

X = legitiem gebruik
Y = Voetbal
Z = Tweets over 'life hacks' van Rutte?...

En inderdaad, het luchtalarm wordt toch ook niet gebruikt om aan te geven dat we het WK gewonnen hebben (denk ik, gebeurt niet veel :+)
Ik denk dat het een foute redenatie is om het 1:1 te vergelijken met het luchtalarm. Dat is alleen maar een signaal, het vertelt verder niets. NL-Alert is voor zoveel meer dingen toepasbaar.

En ga nou niet doen alsof NL-Alert wél gebruikt wordt om te melden dat we het WK gewonnen hebben.

[ Voor 43% gewijzigd door .oisyn op 26-05-2017 16:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
[...]

Als voor deze twee meldingen het luchtalarm was gebruikt, dan zou ik een volgende keer ook niet meer naar binnen gaan bij het horen van het luchtalarm. Je waardeert NL-Alert met dit soort gebruik gigantisch af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

Met incidenten als de dodenherdenking (63 gewonden) of de love parade 2010 (21 doden) vind ik de inzet van NL-Alert een verstandige keuze. We weten tegenwoordig veel over crowd control en de risico's die verbonden zijn aan het hebben van x aantal personen per m2. Als je constateert dat die waarde kritisch begint te raken, dan is het wat mij betreft absoluut noodzakelijk om middelen in te zetten om te voorkomen dat dat aantal nog verder oploopt. NL-Alert is daarvoor wat mij betreft erg waardevol. Bij een pushmessage van NOS denkt de gemiddelde supporter: oh leuk, het is druk, gezellig, ik vind vast nog wel een plekje. Bij een officiele waarschuwing in een vorm die je niet dagelijks ziet denk je daar wel wat langer over na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wellicht kan men via NL-Alert ook reclames mee gaan versturen (als voorbeeld van Y). Kan nuttig zijn voor de zaak waarvoor reclame gemaakt kan worden, want het kan heel specifiek per regio gedaan worden en je hebt gegarandeerd groot publiek.

Kan de overheid er op die manier wellicht ook de kosten weer een beetje van terughalen :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Groentjuh schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:14:
[...]

Als voor deze twee meldingen het luchtalarm was gebruikt, dan zou ik een volgende keer ook niet meer naar binnen gaan bij het horen van het luchtalarm. Je waardeert NL-Alert met dit soort gebruik gigantisch af.
Yeah right. Alsof je bij een paar nutteloze whatsappjes ook niet meer je telefoon pakt ;). Ik zei het eerder al, mensen zijn geneigd om bij elk signaal naar de telefoon te grijpen. Echt niet dat je gaat denken: "oh, NL-alert, nou ik kijk lekker niet, want ze hebben het ooit een keer voor iets onzinnigs gebruikt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:15:
Wellicht kan men via NL-Alert ook reclames mee gaan versturen (als voorbeeld van Y). Kan nuttig zijn voor de zaak waarvoor reclame gemaakt kan worden, want het kan heel specifiek per regio gedaan worden en je hebt gegarandeerd groot publiek.

Kan de overheid er op die manier wellicht ook de kosten weer een beetje van terughalen :)
Even melden aan de redactie :) Kunnen ze voortaan NL-Alerts doen als er een nieuw artikel gepost wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
.oisyn schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:14:
[...]

Ja die paar meldingen per jaar zijn natuurlijk ook een forse aanslag op je persoonlijke levenssfeer ;). Maar dan zet je het toch uit? Ik zie het probleem niet :)

[...]

Ik denk dat het een foute redenatie is om het 1:1 te vergelijken met het luchtalarm. Dat is alleen maar een signaal, het vertelt verder niets. NL-Alert is voor zoveel meer dingen toepasbaar.

En ga nou niet doen alsof NL-Alert wél gebruikt wordt om te melden dat we het WK gewonnen hebben.
Het is ook de manier hoe de telefoon er mee om gaat, met een hoop herrie en getril. Wat ik eerder al aangaf zou ik met een simpel sms-je veel minder problemen hebben.
Muthas schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:14:
Met incidenten als de dodenherdenking (63 gewonden) of de love parade 2010 (21 doden) vind ik de inzet van NL-Alert een verstandige keuze. We weten tegenwoordig veel over crowd control en de risico's die verbonden zijn aan het hebben van x aantal personen per m2. Als je constateert dat die waarde kritisch begint te raken, dan is het wat mij betreft absoluut noodzakelijk om middelen in te zetten om te voorkomen dat dat aantal nog verder oploopt. NL-Alert is daarvoor wat mij betreft erg waardevol. Bij een pushmessage van NOS denkt de gemiddelde supporter: oh leuk, het is druk, gezellig, ik vind vast nog wel een plekje. Bij een officiele waarschuwing in een vorm die je niet dagelijks ziet denk je daar wel wat langer over na.
Crowd control hoort gewoon op event-level niveau geregeld te worden, bijvoorbeeld door het niet meer toelaten van mensen op de toegangswegen. Het wordt mooi als voor elk evenement waar veel mensen op af komen het NL Alert wordt gebruikt om de mensenstroom te regelen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

Hoe zie je dat voor je, heel Amsterdam afzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Muthas schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:17:
Hoe zie je dat voor je, heel Amsterdam afzetten?
De toegangswegen naar de pleinen, dit is iets wat de organisatie moet uitdenken. Hun bedenken het event en zijn er dan ook verantwoordelijk voor dat er een degelijk plan voor ligt hoe met de mensenmassa omgegaan moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

LordSinclair schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:17:
[...]

Het is ook de manier hoe de telefoon er mee om gaat, met een hoop herrie en getril. Wat ik eerder al aangaf zou ik met een simpel sms-je veel minder problemen hebben.
Mee eens, maar dat is een implementatiedetail. Je moet het gewoon weg kunnen drukken. Je kan het de politie nauwelijks kwalijk nemen dat ze dat meenemen in de overweging om NL-Alert niet te gebruiken. "Oh, laten we dat maar niet doen, straks verpesten we Ramon's romantische dineetje want hij kan het niet uitzetten" ;)

[ Voor 24% gewijzigd door .oisyn op 26-05-2017 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-10 13:40

NSG

Je weet niks!

Persoonlijk vind ik het prima dat ze hiervoor NL-Alert gebruiken. Echter vind ik het idee dat NL-alert het luchtalarm moet overnemen, helemaal niks! Het luchtalarm moet blijven voor extreme gevallen en NL-alert lekker inzetten voor dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

NSG schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:19:
Persoonlijk vind ik het prima dat ze hiervoor NL-Alert gebruiken. Echter vind ik het idee dat NL-alert het luchtalarm moet overnemen, helemaal niks! Het luchtalarm moet blijven voor extreme gevallen en NL-alert lekker inzetten voor dit soort zaken.
Waarom? Dan heb je dubbele kosten. voor zowel het onderhoud van die masten, als voor NL-Alert.

Gewoon één van de twee opdoeken, één systeem lijkt me nuttiger, want dan hoef je ook maar één systeem in de gaten te houden ipv twee.

Moet het alleen niet voor die flauwekul zoals deze week misbruikt gaan worden, maar alleen voor echt belangrijke zaken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ja, mensenmassa's zijn echt flauwekul 8)7
LordSinclair schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:17:
Crowd control hoort gewoon op event-level niveau geregeld te worden, bijvoorbeeld door het niet meer toelaten van mensen op de toegangswegen. Het wordt mooi als voor elk evenement waar veel mensen op af komen het NL Alert wordt gebruikt om de mensenstroom te regelen 8)7
Dat zijn natuurlijk leuke argumenten: "het hoort gewoon op manier X gedaan te worden". Maar wat als het uit de hand drijgt te lopen? Mag er dan niet alsnog naar NL-alert gegrepen worden? Omdat dat niet hoort?

[ Voor 87% gewijzigd door .oisyn op 26-05-2017 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
.oisyn schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:16:
[...]

Yeah right. Alsof je bij een paar nutteloze whatsappjes ook niet meer je telefoon pakt ;). Ik zei het eerder al, mensen zijn geneigd om bij elk signaal naar de telefoon te grijpen. Echt niet dat je gaat denken: "oh, NL-alert, nou ik kijk lekker niet, want ze hebben het ooit een keer voor iets onzinnigs gebruikt"
NL-Alert laat bij mij mijn mobiel ongeveer een minuut lang op maximaal volume een alarmtoon uitzenden. Het bericht komt ook overal overheen zolang ik hem niet wegdruk. Dat kan ik niet wijzigen (anders dan NL-Alert uit te zetten).

Begrijp mij niet verkeerd. Het bericht ontvangen vind ik niet erg. Maar NL-Alert is (op mijn mobiel) niet ingericht op dit soort gebruik. Een officieel medium voor dit soort meldingen zou ik toejuichen. Dat mag ook cellbroadcast zijn, maar dan het niveau van alle andere notificaties.

Op die manier remt niet de halve autosnelweg af als schikreactie.

[ Voor 3% gewijzigd door Groentjuh op 26-05-2017 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

.oisyn schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:21:
Daar is NL-Alert niet voor bedoeld. Richt dan een nieuwe kanaal op (Drukte-Alert oid), en gebruik die daarvoor.

Anders moet je ook consequent zijn en NL-Alerts versturen als de Efteling vol zit, of een evenement als Pink/Paaspop/etc. Waarom immers het ene event wel, maar het andere niet? Dat riekt naar willekeur, want in beide situaties zou gevaar door de drukte kunnen optreden (voorbeeld: Love Parade Duisburg).

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 26-05-2017 16:24 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
.oisyn schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:21:
Elk concert, elk festival, elk optreden zijn enorme mensenmassa's in een klein gebied. Bij al deze events is het een ramp als er iets gebeurd. Daar zijn de events van de laatste weken geen uitzondering in. Het rare is alleen dat voor die laatste twee opeens NL Alert gebruikt wordt.

Met als gevolg dat als ik in de auto zit en NL Alert gaat af ik niet ga kijken wat er aan de hand is. Want dat mag niet tijdens het rijden. Ik kan er ook niet meer standaard van uit gaan dat er echt een situatie is die mijn handelen vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

LordSinclair schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:19:
[...]

De toegangswegen naar de pleinen, dit is iets wat de organisatie moet uitdenken. Hun bedenken het event en zijn er dan ook verantwoordelijk voor dat er een degelijk plan voor ligt hoe met de mensenmassa omgegaan moet worden.
Ik denk dat je de organisatie van dergelijke evenementen nu flink onderschat :) Hier zijn tientallen mensen in de voorbereiding weken mee bezig, en op de dag zelf honderden, misschien wel meer. Het simpelweg afzetten van toegangswegen is veel te kort door de bocht, want dan krijg je letterlijk tienduizenden mensen die op elkaar gedrukt staan in de smalle Amsterdamse straten: dat is exact hetzelfde probleem wat betreft personen per m2. En zelfs erger: want dan zijn ze ook nog eens gefrustreerd omdat ze de wedstrijd niet kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

wildhagen schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:24:
[...]

Daar is NL-Alert niet voor bedoeld
Waar kan ik het NL-Alert handboek downloaden waarin staat waar het voor bedoeld is? Of verzin je dat nu zelf?
Anders moet je ook consequent zijn en NL-Alerts versturen als de Efteling vol zit, of een evenement als Pink/Paaspop/etc.
Lijkt me verstandig, zodra de verwachting bestaat dat er veel teveel mensen op af komen. Het punt is niet dat het vol zat. Het punt is dat er nog véél meer mensen verwacht werden, vanuit alle hoeken van het land. Dat is bij de meeste evenementen niet het geval.

[ Voor 48% gewijzigd door .oisyn op 26-05-2017 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Tja als een NL-Alert af gaat denk ik niet 'Is de thee klaar?' maar dan is het een serieus iets, telefoon klinkt paniekerig en het klinkt serieus.
Vervolgens dan over voetbal een klein ding te krijgen (8 keer... lekker vier minuten wachten...) waar niemand op zit te wachten...

Iedereen die NL-Alert kan ontvangen heeft een werkende telefoon bij zich. Niet iedereen die een werkende telefoon heeft kan de NL-Alert ontvangen.
Wel kan iedereen met een werkende telefoon een SMS ontvangen en bijna allemaal (behalve de oude telefoons...) kunnen ze prima op Twitter/Facebook/NOS/Nu/noemmaarop kijken.
NL-Alert heeft hierin geen toegevoegde waarde, het vult een gat in wat al door andere platformen geregeld was omdat dit niet de eerste keer is dat er wat mensen naar Amsterdam zijn gegaan...

Maar als mensenmassa's en slechte organisatie van een event een reden zijn tot NL-Alert, waarom zijn files dat dan ook niet? Zeker met het warme weer kan dat ook fout gaan. En stroomstoringen :+
De stroom valt uit in Amsterdam, even zeker weten dat Groningen het ook weet voor de veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

.oisyn schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:25:
[...]

Waar kan ik het NL-Alert handboek downloaden waarin staat waar het voor bedoeld is? Of verzin je dat nu zelf?
Iets minder bijdehand mag ook wel weer. Je zou ook even de moeite kunnen nemen om het zelf op te zoeken, en het is ook al tig keer in dit topic (en zijn voorganger) geplaatst.

En als het om het gevaar (of mogelijke gevaar) van drukte gaan: nogmaals, waarom dan ook geen NL-Alert voor mensen die nog onderweg zijn als het te druk wordt/dreigt te worden in de Efteling, Paas/Pinkpop etc? Daar kan namelijk door grote drukte óók gevaar ontstaan (zie Love Parade, waar doden vielen door drukte).

Of is gevaar bij dat soort zaken minder erg dan gevaar bij die flauwekul van eerder deze week? Hebben de bezoekers van die evenementen minder recht om via NL-Alert geinformeerd te worden dan de bezoekers van Amsterdam deze week?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

wildhagen schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:29:

Iets minder bijdehand mag ook wel weer. Je zou ook even de moeite kunnen nemen om het zelf op te zoeken, en het is ook al tig keer in dit topic (en zijn voorganger) geplaatst.
Tja, blijf dat kulargument dan ook niet herhalen, met woorden als "flauwekul" ;)
En als het om het gevaar (of mogelijke gevaar) van drukte gaan: nogmaals, waarom dan ook geen NL-Alert als het te druk wordt in de Efteling, Paas/Pinkpop etc? Daar kan namelijk door grote drukte óók gevaar ontstaan (zie Love Parade, waar doden vielen door drukte).
Nogmaals, goed idee, zie mijn vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-10 13:40

NSG

Je weet niks!

wildhagen schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:21:
[...]

Waarom? Dan heb je dubbele kosten. voor zowel het onderhoud van die masten, als voor NL-Alert.

Gewoon één van de twee opdoeken, één systeem lijkt me nuttiger, want dan hoef je ook maar één systeem in de gaten te houden ipv twee.

Moet het alleen niet voor die flauwekul zoals deze week misbruikt gaan worden, maar alleen voor echt belangrijke zaken.
Nou en, die paar miljoen per jaar lig ik niet wakker uit..

Tegenwoordig moet men iedere seconden van z'n leven een smartphone (met volle lading) bij zich dragen. Ik woon aan het strand, denk je nou echt dat ik mijn telefoon dan meeneem? Of al die kinderen, die hebben echt niet allemaal een telefoon als ze de deur uit gaan. Een ander punt zijn toeristen, het zit hier momenteel stampvol met Belgen, Duitsers, Fransen en Engelsen. Die gaan zo'n NL-Alert echt niet begrijpen hoor..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

[...]

Daar is NL-Alert niet voor bedoeld. Richt dan een nieuwe kanaal op (Drukte-Alert oid), en gebruik die daarvoor.

Anders moet je ook consequent zijn en NL-Alerts versturen als de Efteling vol zit, of een evenement als Pink/Paaspop/etc. Waarom immers het ene event wel, maar het andere niet? Dat riekt naar willekeur, want in beide situaties zou gevaar door de drukte kunnen optreden (voorbeeld: Love Parade Duisburg).
Dit is wat mij betreft het ridiculiseren van de discussie: ja, bij de Efteling of andere evenementen is het ook vaak druk, maar daar is de crowd control om diverse redenen natuurlijk compleet anders en daarmee de kans op incidenten ook beter beheersbaar. Denk aan de beperking van het aantal kaartjes of files op toegangswegen, welke allebei zorgen voor een beperking in de toestroom. NL-Alert is geen Drukte-Alert, het is ingezet om doden te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Muthas schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:33:
[...]

Dit is wat mij betreft het ridiculiseren van de discussie: ja, bij de Efteling of andere evenementen is het ook vaak druk, maar daar is de crowd control om diverse redenen natuurlijk compleet anders en daarmee de kans op incidenten ook beter beheersbaar. Denk aan de beperking van het aantal kaartjes of files op toegangswegen, welke allebei zorgen voor een beperking in de toestroom. NL-Alert is geen Drukte-Alert, het is ingezet om doden te voorkomen.
Ja, alleen crowd control werkt gewoon vaak niet (goed). Dat hebben we bij de Love Parade in Duisburg gezien..... 21 doden door het niet goed werkende crowd control.

In Roskilde zijn, ondanks crowd control, ook vele doden gevallen bij een concert nog niet zo gek lang geleden.

Amsterdam (of iig de lokaties waar het om ging) is ook te beperken, door de toegangswegen af te zetten (en te bewaken), desnoods zet je daar vrijwilligers/verkeersregelaars etc voor in.

Ook in de Efteling zijn al eens akkefietjes geweest (godzijdank relatief klein, maar toch) doordat het té druk was en het park te laat voor nieuwe bezoekers gesloten werd.

Nogmaals, ben consequent, en doe dan een Alert uit voor élk evenement waar de piek bereikt lijkt te worden. Maar nee, dat gebeurt niet, het wordt blijkbaar alleen gedaan voor voetbal-gerelateerde flauwekul (die van 2 weken terug was immers óók rond voetbal).

Kijk, ik heb niks tegen NL-Alert als systeem (het is een prima idee), maar pas het dan wel gewoon CONSEQUENT toe, en niet willekeurig. En alleen voor belangrijke zaken, niet voor flauwekul-berichten.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:59

Illusion

(the art of)

Ik denk dat er een essentieel verschil zit tussen de functie van aan de ene kant het oude luchtalarm: "het waarschuwen van nietsvermoedende mensen dat er iets aan de hand is", wat volgens mij ook de functie van de vervanger NL-alert zou moeten zijn.
En aan de andere kant het bijsturen van groepen die actief ergens mee bezig zijn. Als je actief naar een huldiging gaat, dan weet je dat het druk kan zijn, en dien je zelf actief in de gaten te houden of het nog wel een goed idee is. Daar nl-alert niet voor bedoeld, maar twitter, facebook, nieuwssites en de rest.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Illusion schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:44:
Als je actief naar een huldiging gaat, dan weet je dat het druk kan zijn, en dien je zelf actief in de gaten te houden of het nog wel een goed idee is. Daar nl-alert niet voor bedoeld, maar twitter, facebook, nieuwssites en de rest.
Tja, er is natuurlijk wel het verschil tussen wat men dient te doen en wat men daadwerkelijk doet. Ik denk dat het gros van de mensen niet de media in de gaten gaat houden of het misschien niet te druk is, ookal zouden ze dat wellicht wel moeten doen. Ik zou elke polling-based oplossing bij voorbaat al afschrijven - je wilt gewoon iedereen bereiken, ook (juist) hen die niet uit eigen beweging informatie inwinnen.

[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 26-05-2017 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Klopt, maar er zijn ook zat mensen die zich van een NL-Alert niks aantrekken en lekker doen waar ze zin in hebben, dat zie je in dit topic al gemeld worden van mensen die dat gedaan hebben (zie bijv Bolk in "Inzet van NL-Alert bij grote evenementen?")

Wat heeft zo'n Alert dan nog voor zin als men er zich toch niet aan houdt?

En als je dan maar vaak genoeg flauwekulberichten verstuurd, bereik je vanzelf dat niemand het meer serieus neemt. Dat is het bekende The Boy Who Cried Wolf-effect.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-09 13:50
Of je er aan houd of niet. Bij mij staat hij standaard uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

.oisyn schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 18:05:
[...]
je wilt gewoon iedereen bereiken, ook (juist) hen die niet uit eigen beweging informatie inwinnen.
Zorg dan ook dat het bij iedereen aankomt en niet willekeurig bij sommige mensen wel en anderen niet (en dan heb ik het niet over mensen die NL-Alert al uitgezet hebben om uiteenlopende -en soms uitstekende- redenen).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
RGAT schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:10:
[...]

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik kijk ook naar de volgende melding waar NL-Alert een stuk minder waard is omdat iedereen denkt 'gaat weer over voetbal aan de andere kant van het land' ipv een serieus gevaar en dan dus niets doet.
Het luchtalarm af laten gaan had letterlijk heel Nederland naar binnen gekregen, was ook effectief geweest (hoewel ze het niet in Amsterdam zelf moeten doen...) maar was ook niet passend geweest.
Dit is een systeem om direct gevaar te melden, dat Amsterdam vol was klinkt meer een organisatorische melding.
Ah, zo had het ik het nog niet bekeken :)

Ik nam het bericht ook een stuk serieuzer. Als waarschuwing dat er anders ongelukken kunnen gebeuren als er maar mensen blijven komen en het zit al vol i.p.v. helaas vol jammer joh ga maar weer naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Marc3l schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 19:09:
[...]

Ah, zo had het ik het nog niet bekeken :)

Ik nam het bericht ook een stuk serieuzer. Als waarschuwing dat er anders ongelukken kunnen gebeuren als er maar mensen blijven komen en het zit al vol i.p.v. helaas vol jammer joh ga maar weer naar huis.
Ik wil de NL-Alerts ook serieus nemen, maar dat wordt dus lastig als de testberichten wel aan komen, een lokale melding over chemische lucht niet, die van het voetbal in Rotterdam niet maar Amsterdams voetbal wel... Dus ze komen al vaker niet dan wel en dan is het wel heel jammer dat de enige echte NL-Alert die ik krijg over iets gaat wat totaal niet van toepassing is op mij.
Dan weet ik ook wel dat het niet op mij alleen is gericht maar het mist nu zo ver zijn doel dat het minder serieus genomen wordt.

Pagina: 1 2 Laatste