Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

wildhagen schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:24:
[...]

Daar is NL-Alert niet voor bedoeld. Richt dan een nieuwe kanaal op (Drukte-Alert oid), en gebruik die daarvoor.

Anders moet je ook consequent zijn en NL-Alerts versturen als de Efteling vol zit, of een evenement als Pink/Paaspop/etc. Waarom immers het ene event wel, maar het andere niet? Dat riekt naar willekeur, want in beide situaties zou gevaar door de drukte kunnen optreden (voorbeeld: Love Parade Duisburg).
Dit is wat mij betreft het ridiculiseren van de discussie: ja, bij de Efteling of andere evenementen is het ook vaak druk, maar daar is de crowd control om diverse redenen natuurlijk compleet anders en daarmee de kans op incidenten ook beter beheersbaar. Denk aan de beperking van het aantal kaartjes of files op toegangswegen, welke allebei zorgen voor een beperking in de toestroom. NL-Alert is geen Drukte-Alert, het is ingezet om doden te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Muthas schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:33:
[...]

Dit is wat mij betreft het ridiculiseren van de discussie: ja, bij de Efteling of andere evenementen is het ook vaak druk, maar daar is de crowd control om diverse redenen natuurlijk compleet anders en daarmee de kans op incidenten ook beter beheersbaar. Denk aan de beperking van het aantal kaartjes of files op toegangswegen, welke allebei zorgen voor een beperking in de toestroom. NL-Alert is geen Drukte-Alert, het is ingezet om doden te voorkomen.
Ja, alleen crowd control werkt gewoon vaak niet (goed). Dat hebben we bij de Love Parade in Duisburg gezien..... 21 doden door het niet goed werkende crowd control.

In Roskilde zijn, ondanks crowd control, ook vele doden gevallen bij een concert nog niet zo gek lang geleden.

Amsterdam (of iig de lokaties waar het om ging) is ook te beperken, door de toegangswegen af te zetten (en te bewaken), desnoods zet je daar vrijwilligers/verkeersregelaars etc voor in.

Ook in de Efteling zijn al eens akkefietjes geweest (godzijdank relatief klein, maar toch) doordat het té druk was en het park te laat voor nieuwe bezoekers gesloten werd.

Nogmaals, ben consequent, en doe dan een Alert uit voor élk evenement waar de piek bereikt lijkt te worden. Maar nee, dat gebeurt niet, het wordt blijkbaar alleen gedaan voor voetbal-gerelateerde flauwekul (die van 2 weken terug was immers óók rond voetbal).

Kijk, ik heb niks tegen NL-Alert als systeem (het is een prima idee), maar pas het dan wel gewoon CONSEQUENT toe, en niet willekeurig. En alleen voor belangrijke zaken, niet voor flauwekul-berichten.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:59

Illusion

(the art of)

Ik denk dat er een essentieel verschil zit tussen de functie van aan de ene kant het oude luchtalarm: "het waarschuwen van nietsvermoedende mensen dat er iets aan de hand is", wat volgens mij ook de functie van de vervanger NL-alert zou moeten zijn.
En aan de andere kant het bijsturen van groepen die actief ergens mee bezig zijn. Als je actief naar een huldiging gaat, dan weet je dat het druk kan zijn, en dien je zelf actief in de gaten te houden of het nog wel een goed idee is. Daar nl-alert niet voor bedoeld, maar twitter, facebook, nieuwssites en de rest.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:36

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Illusion schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:44:
Als je actief naar een huldiging gaat, dan weet je dat het druk kan zijn, en dien je zelf actief in de gaten te houden of het nog wel een goed idee is. Daar nl-alert niet voor bedoeld, maar twitter, facebook, nieuwssites en de rest.
Tja, er is natuurlijk wel het verschil tussen wat men dient te doen en wat men daadwerkelijk doet. Ik denk dat het gros van de mensen niet de media in de gaten gaat houden of het misschien niet te druk is, ookal zouden ze dat wellicht wel moeten doen. Ik zou elke polling-based oplossing bij voorbaat al afschrijven - je wilt gewoon iedereen bereiken, ook (juist) hen die niet uit eigen beweging informatie inwinnen.

[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 26-05-2017 18:06 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Klopt, maar er zijn ook zat mensen die zich van een NL-Alert niks aantrekken en lekker doen waar ze zin in hebben, dat zie je in dit topic al gemeld worden van mensen die dat gedaan hebben (zie bijv Bolk in "Inzet van NL-Alert bij grote evenementen?")

Wat heeft zo'n Alert dan nog voor zin als men er zich toch niet aan houdt?

En als je dan maar vaak genoeg flauwekulberichten verstuurd, bereik je vanzelf dat niemand het meer serieus neemt. Dat is het bekende The Boy Who Cried Wolf-effect.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-09 13:50
Of je er aan houd of niet. Bij mij staat hij standaard uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

.oisyn schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 18:05:
[...]
je wilt gewoon iedereen bereiken, ook (juist) hen die niet uit eigen beweging informatie inwinnen.
Zorg dan ook dat het bij iedereen aankomt en niet willekeurig bij sommige mensen wel en anderen niet (en dan heb ik het niet over mensen die NL-Alert al uitgezet hebben om uiteenlopende -en soms uitstekende- redenen).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-10 12:01
RGAT schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:10:
[...]

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik kijk ook naar de volgende melding waar NL-Alert een stuk minder waard is omdat iedereen denkt 'gaat weer over voetbal aan de andere kant van het land' ipv een serieus gevaar en dan dus niets doet.
Het luchtalarm af laten gaan had letterlijk heel Nederland naar binnen gekregen, was ook effectief geweest (hoewel ze het niet in Amsterdam zelf moeten doen...) maar was ook niet passend geweest.
Dit is een systeem om direct gevaar te melden, dat Amsterdam vol was klinkt meer een organisatorische melding.
Ah, zo had het ik het nog niet bekeken :)

Ik nam het bericht ook een stuk serieuzer. Als waarschuwing dat er anders ongelukken kunnen gebeuren als er maar mensen blijven komen en het zit al vol i.p.v. helaas vol jammer joh ga maar weer naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Marc3l schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 19:09:
[...]

Ah, zo had het ik het nog niet bekeken :)

Ik nam het bericht ook een stuk serieuzer. Als waarschuwing dat er anders ongelukken kunnen gebeuren als er maar mensen blijven komen en het zit al vol i.p.v. helaas vol jammer joh ga maar weer naar huis.
Ik wil de NL-Alerts ook serieus nemen, maar dat wordt dus lastig als de testberichten wel aan komen, een lokale melding over chemische lucht niet, die van het voetbal in Rotterdam niet maar Amsterdams voetbal wel... Dus ze komen al vaker niet dan wel en dan is het wel heel jammer dat de enige echte NL-Alert die ik krijg over iets gaat wat totaal niet van toepassing is op mij.
Dan weet ik ook wel dat het niet op mij alleen is gericht maar het mist nu zo ver zijn doel dat het minder serieus genomen wordt.

Fixing things to the breaking point...

Pagina: 1 2 Laatste