Ik ben van mening dat "toeval" niet bestaat! Er is altijd wel iets of iemand die ervoor zorgt dat "iets bij toeval" gebeurd!
Okay, wat zijn je harde argumenten...
It's over between me and words. I'd love to stick around and exploit them each, but it's all becoming quite predictable. Eventually, they will all be used and I'd have to come up with fake words and that would be way too cnoofy.
Jah.. hier kan je over nadenken tot je een ons weet, dit zullen we nooit weten... dus kan je er ook niet over nadenken. Misschien zou je het te weten komen na dat je de pijp aan maarten heb gegeven. Maar dan heb je er al niks meer aan in dit leven
Verspilde moeite..
Anoniem: 15367
Vraag dat maar aan een epilepticus...
Toeval? Wat voor soort toeval bedoel je?
Als je een bekende in de stad tegen komt is dat toevallig. "Goh, jij hier? Is wel toevallig dat we elkaar hier tegen komen."
Toeval is volgens mij gewoon een gebeurtenis die je niet aan had zien komen. Er treden dus dagelijks toevallige gebeurtenissen op.
Als je bedoelt dat een toevallige gebeurtenis iets is waar geen oorzaak voor is ben ik het met je eens. Ik ben van mening dat overal een oorzaak voor is. Maar voorlopig valt dit niet te bewijzen. De quantum mechanica gaat zelfs de andere kant op door te stellen dat sommige gebeurtenissen werkelijk willekuerig zijn. Maar de QM is dan ook alleen maar een reken model en zegt niet zoveel over oorzaken.
Toeval? Wat voor soort toeval bedoel je?
Als je een bekende in de stad tegen komt is dat toevallig. "Goh, jij hier? Is wel toevallig dat we elkaar hier tegen komen."
Toeval is volgens mij gewoon een gebeurtenis die je niet aan had zien komen. Er treden dus dagelijks toevallige gebeurtenissen op.
Als je bedoelt dat een toevallige gebeurtenis iets is waar geen oorzaak voor is ben ik het met je eens. Ik ben van mening dat overal een oorzaak voor is. Maar voorlopig valt dit niet te bewijzen. De quantum mechanica gaat zelfs de andere kant op door te stellen dat sommige gebeurtenissen werkelijk willekuerig zijn. Maar de QM is dan ook alleen maar een reken model en zegt niet zoveel over oorzaken.
Anoniem: 27031
Ik geloof wel in toeval. Als toeval niet zou bestaan zou bijna iedereen paranomaal begaafd zijn.
Ik kom zelf regelmatig dingen tegen die toeval zijn, maar zou ik als toeval niet bestond zou ik dan paranormaal begaafd zijn ofzo?
Ik kom zelf regelmatig dingen tegen die toeval zijn, maar zou ik als toeval niet bestond zou ik dan paranormaal begaafd zijn ofzo?
Toeval bestaat niet.
Als iemand, elke dag om dezelfde tijd een toeval krijgt.
Noem ik dat geen toeval meer.
[Herman Finkers]
Als iemand, elke dag om dezelfde tijd een toeval krijgt.
Noem ik dat geen toeval meer.

[Herman Finkers]
Oke, toeval bestaat niet??
Stel:
Ik ga morgen met de bus naar m'n vriendin en ik kom in de bus een vriend van me tegen die 'toevallig' dezelfde kant op moet?? Is het nou 'toeval' dat je elkaar treft?? Want voor hetzelfde geld had je de bus net gemist omdat je je hebt verslapen of om een andere reden, en dan had je die vriend niet tegengekomen. Of misschien heeft je vriend de bus juist gemist omdat de vorige bus niet reed omdat de buschauffeur ziek is of omdat de bus kaduuk is.
Zoals je ziet is een gebeurtenis niet niet toevallig omdat van te voren vaststaat dat ik en m'n vriend die bus nemen om dezelfde tijd omdat ik naar m'n vriendin ga en hij wat anders gaat doen. Als ik me verslaag staat dus nadat ik me verslaap vast dat ik m'n vriend niet ga tegenkomen in de bus. Behalve als z'n moeder ziek is geworden en hij effies bij d'r moet blijven en ook een bus later pakt... etc. etc. etc. etc...
Er is dus altijd een reden dat iets gebeurt, ook al lijkt dit toevallig, dus staat in principe vast vanaf het moment dat iemand iets besuit!!
Stel:
Ik ga morgen met de bus naar m'n vriendin en ik kom in de bus een vriend van me tegen die 'toevallig' dezelfde kant op moet?? Is het nou 'toeval' dat je elkaar treft?? Want voor hetzelfde geld had je de bus net gemist omdat je je hebt verslapen of om een andere reden, en dan had je die vriend niet tegengekomen. Of misschien heeft je vriend de bus juist gemist omdat de vorige bus niet reed omdat de buschauffeur ziek is of omdat de bus kaduuk is.
Zoals je ziet is een gebeurtenis niet niet toevallig omdat van te voren vaststaat dat ik en m'n vriend die bus nemen om dezelfde tijd omdat ik naar m'n vriendin ga en hij wat anders gaat doen. Als ik me verslaag staat dus nadat ik me verslaap vast dat ik m'n vriend niet ga tegenkomen in de bus. Behalve als z'n moeder ziek is geworden en hij effies bij d'r moet blijven en ook een bus later pakt... etc. etc. etc. etc...
Er is dus altijd een reden dat iets gebeurt, ook al lijkt dit toevallig, dus staat in principe vast vanaf het moment dat iemand iets besuit!!
If you let them fuck you, there will be no foreplay. Rest assured, they'll screw you complete, 'till your ass is blue and grey!
Je moest eens weten hoeveel "toeval" je misloopt op een dag!;)
Anoniem: 11457
Maar veronderstel nu eens dat alles je lot is en dat je besluit al vast staat. Ook al zou je denken dat je beslist, je keuze staat al vast. Net zoals je deze topic opende en mijn reply nu leest.Op donderdag 05 juli 2001 22:44 schreef vinnyb het volgende:
volgens mij bestaat het hele leven uit toeval.. elk lullig gebeurtenisje heeft grote invloed op je leven.. bijv. je fietst over een steentje en je band gaat lek.. gevolg daarvan is dat je niet op tijd komt voor een belangrijk proefwerk en een onvoldoende haalt -> als gevolg daarvan blijf je zitten en ga je pas een jaar later studeren. Tijdens je studie ontmoet je je aanstaande echtgenote en gaat trouwen krijgt kinderen etc. etc..
Maar: als je jaren daarvoor NIET over dat kleine steentje was gereden en geen lekke band hebt gehad was je wel over gegaan en een jaar eerder gaan studeren, andere vrouw ontmoet, andere kinderen gekregen, kortom heel ander leven...
beetje extreem voorbeeld
maar wel bizar als je over 'toeval' na gaat denken...
Maar: als je jaren daarvoor NIET over dat kleine steentje was gereden en geen lekke band hebt gehad was je wel over gegaan en een jaar eerder gaan studeren, andere vrouw ontmoet, andere kinderen gekregen, kortom heel ander leven...
beetje extreem voorbeeld
Anoniem: 16195
of als iemand die je helemaal niet kent dezelfde trui als jij aanhebt.. is dat dan geen toeval?
Ik kan geen 'kosmische' reden bedenken waarom niet eigelijk
Ik kan geen 'kosmische' reden bedenken waarom niet eigelijk
Anoniem: 29160
Toeval bestaat wel denk ik...
Het is gewoon iets wat je niet hebt zien aankomen en dan zegt: hey ... das toevallig ....
Kijk gister nou... het was dus puur toeval dat een groep bij mij in de klas hun spullen niet meer konden uploaden thuis omdat FreeDrive die dag ineens van policy veranderd was wat zij toevallig in hun meel niet gelezen hadden. Daardoor liep heel hun presentatie de mist in!
Is het dan toeval dat dat allemaal gebeurde?
of is er vantevoren ged8 bij FreeDrive van: nou zullen we ff veranderen van policy want dan loopt hun presentatie de mist in!"
ik denk het niet ....
Voor de 1 is het misschien toeval en voor de ander niet ... het is maar net hoe je het zelf ziet...
En als je echt zo gaat denken van: er is geen toeval, maar een higher power ....
dan lijkt het mij niet leuk leven meer ....
en sta je misschien stil bij alles wat je doet .....
Het is gewoon iets wat je niet hebt zien aankomen en dan zegt: hey ... das toevallig ....
Kijk gister nou... het was dus puur toeval dat een groep bij mij in de klas hun spullen niet meer konden uploaden thuis omdat FreeDrive die dag ineens van policy veranderd was wat zij toevallig in hun meel niet gelezen hadden. Daardoor liep heel hun presentatie de mist in!
Is het dan toeval dat dat allemaal gebeurde?
of is er vantevoren ged8 bij FreeDrive van: nou zullen we ff veranderen van policy want dan loopt hun presentatie de mist in!"
ik denk het niet ....
Voor de 1 is het misschien toeval en voor de ander niet ... het is maar net hoe je het zelf ziet...
En als je echt zo gaat denken van: er is geen toeval, maar een higher power ....
dan lijkt het mij niet leuk leven meer ....
en sta je misschien stil bij alles wat je doet .....
het hangt dus helemaal af van je definitie van toeval. Verder vind ik de startpost niet echt zinnig, maar misschien komt er nog wat leuks uit.
Achja, het komt eigenlijk weer neer op wie gelooft in pre-determinatie of niet. Ik geloof daar dus wel in, dat een atoompje (of quark of whatever nog kleiner) altijd op dezelfde manier zal vallen).
Toeval bestaat dan niet meer op fysisch niveau, zodra men in staat zou zijn ALLE natuurwetten en ALLE factoren te kunnen behapstukken (lees: onmogelijk), dan zou alles voorspeld kunnen worden (nouja, zullen we dan 'sneller' kunne voorspellen dan de werkelijkheid verloopt?)
Maargoed, ik dwaal af, mensen zijn niet in staat dit alles te overzien, en weten van tevoren niet als de wekker gaat wat hen te wachten staat die dag. Daarom bestaat voor ons zeker wel 'toeval', toeval heeft IMO een betekenis, een gebeurtenis of situatie die je niet aan zag komen. (Als 2 mensen tegelijk hetzelfde woord zeggen, dan is dat 'toevallig' je zag het niet aankomen, want het gebeurt zelden)
Nou....geen harde conclusies dus maarja, je post in W&L of niet he
en voordat ik te filosofisch wordt, ga ik maar eens naar bed toe
Toeval bestaat dan niet meer op fysisch niveau, zodra men in staat zou zijn ALLE natuurwetten en ALLE factoren te kunnen behapstukken (lees: onmogelijk), dan zou alles voorspeld kunnen worden (nouja, zullen we dan 'sneller' kunne voorspellen dan de werkelijkheid verloopt?)
Maargoed, ik dwaal af, mensen zijn niet in staat dit alles te overzien, en weten van tevoren niet als de wekker gaat wat hen te wachten staat die dag. Daarom bestaat voor ons zeker wel 'toeval', toeval heeft IMO een betekenis, een gebeurtenis of situatie die je niet aan zag komen. (Als 2 mensen tegelijk hetzelfde woord zeggen, dan is dat 'toevallig' je zag het niet aankomen, want het gebeurt zelden)
Nou....geen harde conclusies dus maarja, je post in W&L of niet he
en voordat ik te filosofisch wordt, ga ik maar eens naar bed toe

nee toeval bestaat niet maar niet alles ligt vast. zie het als een potje schaak. dat kan je ook niet per toeval winnen (want bestaat nietOp donderdag 05 juli 2001 21:30 schreef Pjemco het volgende:
Als toeval niet bestaat ligt alles al vast...
Met een aan WAANZIN grensend optimisme
Hmmz als ik tegen kasparov ga schaken staat toch al redelijk vast dat ik ga verliezen
Maar het gaat ook leerzaam zijn
Met een aan WAANZIN grensend optimisme
Dat vind ik onzin. Hetgene dat ik in me hoofd haal om morgen te gaan doen kan volgens mij met geen mogelijkheid 'ergens' vaststaan. Daarom geloof ik ook niet in het lot! Misschien kan je me overtuigen!Op vrijdag 06 juli 2001 00:01 schreef TheGladiator het volgende:
[..]
Maar veronderstel nu eens dat alles je lot is en dat je besluit al vast staat. Ook al zou je denken dat je beslist, je keuze staat al vast. Net zoals je deze topic opende en mijn reply nu leest.
If you let them fuck you, there will be no foreplay. Rest assured, they'll screw you complete, 'till your ass is blue and grey!
Anoniem: 27585
Is toeval niet het gevolg van de Chaos theorie:
-Chaos Theorie-
een vlinder in de amazone kan de moleculen zo veplaatsen dat er een ketting reactie onstaat een moleculen in New york iemand in de positie verplaten dat hij van een flat springt.
Toeval is dus al voorbestemd, het verschil tussen toeval en lot is de scheidingslijn tussen het berekenbare en het onberekenbare.
-Chaos Theorie-
een vlinder in de amazone kan de moleculen zo veplaatsen dat er een ketting reactie onstaat een moleculen in New york iemand in de positie verplaten dat hij van een flat springt.
Toeval is dus al voorbestemd, het verschil tussen toeval en lot is de scheidingslijn tussen het berekenbare en het onberekenbare.
Toeval bestaat dus wel. De gebeurtenis kan natuurlijk achteraf wel worden verklaard door het een en ander, maar men vindt de gebeurtenis onverwacht, men had hem niet zien aankomen. Dit wil nu niet zeggen dat alle onverwachte gebeurtenissen toeval zijn, maar het is maar net het verband wat de mens er uit afleid. Iets wat toevallig is kan dus verschillend zijn per mens. Het is wat hij/zij er uit kan afleiden dat door hem/haar als toeval wordt beschouwd.
---------------------------------------------
"Toeval bestaat niet!"
"Toeval bestaat wel degelijk!"
"Toeval bestaat niet!"
Om van deze onzinnige discussie af te komen heb ik maar mijn transistorradiootje aangezet en ik hoorde: "Toeval bestaat niet."
Als dat geen toeval is.
[ Herman Finkers]
---------------------------------------------
"Toeval bestaat niet!"
"Toeval bestaat wel degelijk!"
"Toeval bestaat niet!"
Om van deze onzinnige discussie af te komen heb ik maar mijn transistorradiootje aangezet en ik hoorde: "Toeval bestaat niet."
Als dat geen toeval is.
[ Herman Finkers]
'I'm nearly thirty you know. I'm not 15. By now I should be able to talk to a woman without accidentally saying "nipples" or "gusset". Or, or, "Did you know you can make candles out of human fat"'
Anoniem: 29926
Ik ben het met SefSoft eens, toeval bestaat wel degelijk maar achteraf kan het door allerlei dingen verklaard worden. Maar op het moment van gebeurtenis kan je alleen zeggen dat het een 'toeval' is, later weet je hoe en waarom dat zo was..
Misschien moeten wij maar filosofen worden
Mensen vinden gebeurtenissen te vaak toeval... Neem nou dit voorbeeld :
Je belt regelmatig met een bepaalde persoon, en hij/zij belt jouw ook regelmatig. Na n keer of 100 elkaar te hebben gebeld, bellen jullie elkaar allebei tegelijk... eerste reactie : 'Wat een toeval!'. Maar op dat te bereiken heb je elkaar wel eerst 100 keer moeten bellen.... Wat is er dan nog toevallig aan ??
Je belt regelmatig met een bepaalde persoon, en hij/zij belt jouw ook regelmatig. Na n keer of 100 elkaar te hebben gebeld, bellen jullie elkaar allebei tegelijk... eerste reactie : 'Wat een toeval!'. Maar op dat te bereiken heb je elkaar wel eerst 100 keer moeten bellen.... Wat is er dan nog toevallig aan ??
Mother, will they like this song?
Toeval.....Op zaterdag 07 juli 2001 13:29 schreef JunkyJaz het volgende:
Ik ben het met SefSoft eens, toeval bestaat wel degelijk maar achteraf kan het door allerlei dingen verklaard worden. Maar op het moment van gebeurtenis kan je alleen zeggen dat het een 'toeval' is, later weet je hoe en waarom dat zo was..
Ach.... 't zijn toch gewoon de hele tijd keuzes die je maakt die dan iets tot gevolg hebben... als je een keuze maakt en toevallig heeft dat een gunstige uitwerking dan noem ik dan toeval; maar uiteindelijk heb je zelf, bewust of onderbewust er zelf voor gezorgt dat je "toevallig" in één of andere situatie verzeilt bent geraakt.
Nikon D7000
Inderdaad ik ben het met je eens, het zijn de keuzes die je maakt die tot toeval leiden.. maar het blijft een toeval omdat de bewuste keuzes die je maakt leiden tot een gebeurtenis anders dan wat je verwacht, en dus toevalig optreedt..Op zaterdag 07 juli 2001 13:36 schreef veryip het volgende:
Toeval.....
Ach.... 't zijn toch gewoon de hele tijd keuzes die je maakt die dan iets tot gevolg hebben... als je een keuze maakt en toevallig heeft dat een gunstige uitwerking dan noem ik dan toeval; maar uiteindelijk heb je zelf, bewust of onderbewust er zelf voor gezorgt dat je "toevallig" in één of andere situatie verzeilt bent geraakt.
En een toeval hoeft toch niet altijd gunstig te zijn? je kan ook zeg maar van de trap vallen en toevallig op een cactus plant die je moeder na 10 jaar juist die dag beneden de trap had gezet.. is niet echt gunstig
Anoniem: 26646
mijn uitleg:
Toeval is een gebeurtenis die niet vooraf is bepaald of gewild, en komt tot stand door de (on)bewuste keuzes die verschillende mensen maken...
Toeval is een gebeurtenis die niet vooraf is bepaald of gewild, en komt tot stand door de (on)bewuste keuzes die verschillende mensen maken...
Dit is juist toeval...je belt elkaar 100x en elkaar 'missen' jullie elkaar tijdens het bellen, waarom zou het de 101e keer dan opeens anders zijn?? Het is dus anders, je verwacht het niet, en dan is het 'toevallig'Op zaterdag 07 juli 2001 13:35 schreef TheLunatic het volgende:
Mensen vinden gebeurtenissen te vaak toeval... Neem nou dit voorbeeld :
Anoniem: 28935
weet je hoeveel programmatuur er achter een Random functie zit. Zo ingewikkeld, dat het willekeurig lijkt, maar het is het nooit. Er zijn bijvoorbeeld random computers geweest die een tijdvariabele erin meenamen, of een patroon kenden. Computers zijn gemaakt om te rekenen, maar PUUR random lijkt onmogelijk... verd8...
Anoniem: 29349
Ik heb anders een keer remise gespeeld tegen Loek van Wely en dat was GEEN toevalOp vrijdag 06 juli 2001 13:07 schreef morgoth het volgende:
Hmmz als ik tegen kasparov ga schaken staat toch al redelijk vast dat ik ga verliezen
Anoniem: 6071
Hebben we hier niet gewoon te maken met een definitieprobleem???
(zoals morgoth al zei btw)
(zoals morgoth al zei btw)
Nou toevallig geloof ik niet in toeval
dikzak
Anoniem: 12020
Volgens mij worden dingen vaak toeval genoemd, hoewel ze dat strikt genomen niet zijn. Die zijn dan te verklaren via allerlei ingewikkelde interacties van moleculen, die ons begrip en rekenvermogen te boven gaan. Dit gebrek aan inzicht wordt dan maar simpelweg tot toeval gepromoveerd.
Iets is toevallig als je iets meemaakt waarvan de kans erg klein is en de gebeurtenis significant is (de kans dat ik de typefout maakte die ik daarnet maakte was relatief vrij klein maar niet significant).
Maar ik zeg dat kans ook niet bestaat. Wat is kans? Kans dat iemand 6 gooit met een dobbelsteen.
Maar de uitkomst is altijd de enige mogelijke, omdat je volgens de natuurkunde kunt berekenen hoe de dobbelsteen door de lucht vloog en dus op de zijde van de 1 terecht zou komen. Er is geen enkel proces waarbij 2 mogelijke uitkomen (bij een precies identieke behandeling: als je 2x op precies dezelfde manier met een dobbelsteen gooit (praktisch onmogelijk, maar theoretisch) kom je steeds op hetzelfde aantal ogen uit).
Maar de uitkomst is altijd de enige mogelijke, omdat je volgens de natuurkunde kunt berekenen hoe de dobbelsteen door de lucht vloog en dus op de zijde van de 1 terecht zou komen. Er is geen enkel proces waarbij 2 mogelijke uitkomen (bij een precies identieke behandeling: als je 2x op precies dezelfde manier met een dobbelsteen gooit (praktisch onmogelijk, maar theoretisch) kom je steeds op hetzelfde aantal ogen uit).
maar als je 10x precies op dezelfde manier met een dobbelsteen gooit, gooi je altijd hetzelfde. Je worp is te verklaren en die kun je (als je heel goed bent) nabootsen en zo weer hetzelfde resultaat halen. Ik zou toch raar opkijken als mijn dobbelsteen ineens gaat zweven omdat toevallig de zwaartekracht niet meer geldt voor dobbelstenen.
Dobbelstenen hebben niets met toeval of kans te maken, het is alleen dat je niet weet wat eruit zal komen omdat je het niet onderzocht hebt, en dan noem je het maar toeval.
Jaja, zelfs dobbelen kun je leren...
Dobbelstenen hebben niets met toeval of kans te maken, het is alleen dat je niet weet wat eruit zal komen omdat je het niet onderzocht hebt, en dan noem je het maar toeval.
Volgens de VanDale (www.vandale.nl):
Žtoe·val
I {het ~}
1 gebeurtenis of omstandigheid die vooraf niet te voorzien, niet te berekenen is geweest => samenloop van omstandigheden
II {het,de ~ (m.)}
1 aanval van epilepsie
Sezitall...
Žtoe·val
I {het ~}
1 gebeurtenis of omstandigheid die vooraf niet te voorzien, niet te berekenen is geweest => samenloop van omstandigheden
II {het,de ~ (m.)}
1 aanval van epilepsie
Sezitall...
PC-Specs
"...You may feel a little sick..."
Echt volledig mee eens. Toeval bestaat nieOp maandag 09 juli 2001 01:30 schreef Teup het volgende:
maar als je 10x precies op dezelfde manier met een dobbelsteen gooit, gooi je altijd hetzelfde. Je worp is te verklaren en die kun je (als je heel goed bent) nabootsen en zo weer hetzelfde resultaat halen. Ik zou toch raar opkijken als mijn dobbelsteen ineens gaat zweven omdat toevallig de zwaartekracht niet meer geldt voor dobbelstenen.
Ok, dus een aanval van epilepsie is wel toeval? dus alle gokspelen in nederland moeten gehost worden door een presentator die ieder moment kan bezwijken, en dan heb je gewonnen... wat een onzin zeg, iedere bioloog kan verklaren waarom er op dat moment een epiletische aanval aankwam.
Anoniem: 958
Toeval bestaat alleen in binnen de wiskunde.
De kans op een bepaalde gebeurtenis is volgens mij alleen een benadering voor een chaotisch proces waarvan de uitkomst zeer moeilijk te voorspellen is. Dan zeg je niet van: het gaat zo, of het gaat zo, maar omdat je dat niet weet, zeg je van: het gaat met die kans zo en met die kans zo. Het ligt dus aan een gebrek aan informatie en is gewoon een benadering van de werkelijkheid.
De kat van Schreudinger is wel een mooi voorbeeld hiervan. In een dichte doos zit een kat en die is met 50% kans dood en met 50% kans levend (afhankelijk van of een bepaald radioactief atoom wel of niet vervallen is). Schreudinger zegt dan dat in die doos noch een dode, nog een levende kat zit, maar een kat in een onbepaalde vage toestand. In die doos zit een kat die met 50% kans dood en met 50% kans levend is.
Het gebrek aan informatie over het al of niet vervallen zijn van het atoom, leidt ertoe dat men bij het beschrijven van die kat, de werkelijkheid (er zit een dode kat in, of er zit een levende kat in) verlaat voor de benadering van de werkelijkheid, door te zeggen dat de kat in een vage onbepaalde toestand zit.
Heel veel dingen worden door mensen toch vaak als 'toevallig' bestempeld en daarmee bedoelen ze dan dat ze de kans op die gebeurtenis klein vinden. Maar dan moet het wel echt een kans zijn in een bepaald kansexperiment. Is het bijvoorbeeld toevallig dat deze post PRECIES op deze tijd geplaatst is? Ik vind van niet, want ook al was het een kansexperiment, dat is het nu iig niet meer, omdat de uitkomst nu al vast ligt! Dus de kans dat deze post precies op deze tijd is geplaatst in gewoon 1. Niet toevallig dus.
De kans op een bepaalde gebeurtenis is volgens mij alleen een benadering voor een chaotisch proces waarvan de uitkomst zeer moeilijk te voorspellen is. Dan zeg je niet van: het gaat zo, of het gaat zo, maar omdat je dat niet weet, zeg je van: het gaat met die kans zo en met die kans zo. Het ligt dus aan een gebrek aan informatie en is gewoon een benadering van de werkelijkheid.
De kat van Schreudinger is wel een mooi voorbeeld hiervan. In een dichte doos zit een kat en die is met 50% kans dood en met 50% kans levend (afhankelijk van of een bepaald radioactief atoom wel of niet vervallen is). Schreudinger zegt dan dat in die doos noch een dode, nog een levende kat zit, maar een kat in een onbepaalde vage toestand. In die doos zit een kat die met 50% kans dood en met 50% kans levend is.
Het gebrek aan informatie over het al of niet vervallen zijn van het atoom, leidt ertoe dat men bij het beschrijven van die kat, de werkelijkheid (er zit een dode kat in, of er zit een levende kat in) verlaat voor de benadering van de werkelijkheid, door te zeggen dat de kat in een vage onbepaalde toestand zit.
Heel veel dingen worden door mensen toch vaak als 'toevallig' bestempeld en daarmee bedoelen ze dan dat ze de kans op die gebeurtenis klein vinden. Maar dan moet het wel echt een kans zijn in een bepaald kansexperiment. Is het bijvoorbeeld toevallig dat deze post PRECIES op deze tijd geplaatst is? Ik vind van niet, want ook al was het een kansexperiment, dat is het nu iig niet meer, omdat de uitkomst nu al vast ligt! Dus de kans dat deze post precies op deze tijd is geplaatst in gewoon 1. Niet toevallig dus.
Anoniem: 15367
LOLOp maandag 09 juli 2001 01:38 schreef Teup het volgende:
Ok, dus een aanval van epilepsie is wel toeval? dus alle gokspelen in nederland moeten gehost worden door een presentator die ieder moment kan bezwijken, en dan heb je gewonnen... wat een onzin zeg, iedere bioloog kan verklaren waarom er op dat moment een epiletische aanval aankwam.
Een "toeval" is een andere naam voor een epilepsie aanval. Het is geen toeval dat iemand een aanval krijgt (of juist wel).
Zie ook al die Herman Finkers grapjes hierboven
oh op die manier... nou dat is dan bij deze de enige definitie die het woord 'toeval' nog rest, agreed? Het andere toeval bestaat dus niet (echt).
Dus laten we het maar niet meer aan het toeval overlaten.
Dus laten we het maar niet meer aan het toeval overlaten.
Nog ff een reply om Sandalf's typwerk te belonen:
Ja, in de wiskunde bestaat het dan wel. Het is een simulatie van de afwezigheid van de mogelijkheid tot verklaring. Wat in de praktijk altijd onmogelijk is. Het is iets wat noch mens noch computer kan bevatten (die altijd alles willen verklaren) en als je er langer over nadenkt snap je er niets meer van, net als eindeloos (oeps laat ik dat woord maar niet meer in de mond nemen (zie slotjes
).
Ja, in de wiskunde bestaat het dan wel. Het is een simulatie van de afwezigheid van de mogelijkheid tot verklaring. Wat in de praktijk altijd onmogelijk is. Het is iets wat noch mens noch computer kan bevatten (die altijd alles willen verklaren) en als je er langer over nadenkt snap je er niets meer van, net als eindeloos (oeps laat ik dat woord maar niet meer in de mond nemen (zie slotjes
Anoniem: 30117
Toeval bestaat niet! Klopt!
Pech en geluk wel.
Alleen ben ik van mening dat je dit naar je eigen hand kunt (of had kunnen
) zetten.
Je hebt die baan niet gekregen omdat je dronken op het sollicitatie gesprek bent gekomen. Dat is geen toeval. Dit is een duidelijk voorbeeld van je eigen domme schuld!
Moeilijker voorbeeld:
Je steekt de straat over, je kijkt links, rechts en weer links (goed dus
).
Maar toch wordt je aangereden, door een auto die VEEL te hard reed.
(had je niet kunnen verwachten he? dus je bent door het toeval aangereden?) NEE!
Had je maar beter moeten uitkijken.
Je kunt bijna alles, noem het maar, je kunt het! Als je maar perfect bent. (niemand is perfect, maar dat maakt het toeval weer geen toeval, maar gewoon een menselijke fout
)
Pech en geluk wel.
Alleen ben ik van mening dat je dit naar je eigen hand kunt (of had kunnen
Je hebt die baan niet gekregen omdat je dronken op het sollicitatie gesprek bent gekomen. Dat is geen toeval. Dit is een duidelijk voorbeeld van je eigen domme schuld!
Moeilijker voorbeeld:
Je steekt de straat over, je kijkt links, rechts en weer links (goed dus
Maar toch wordt je aangereden, door een auto die VEEL te hard reed.
(had je niet kunnen verwachten he? dus je bent door het toeval aangereden?) NEE!
Had je maar beter moeten uitkijken.
Je kunt bijna alles, noem het maar, je kunt het! Als je maar perfect bent. (niemand is perfect, maar dat maakt het toeval weer geen toeval, maar gewoon een menselijke fout
Heb jij 'toevallig' de comment van brammus niet gelezen?Op maandag 09 juli 2001 01:51 schreef Hakkie het volgende:
Toeval bestaat niet! Klopt!
Ik begrijp wat je bedoelt, alles wat gebeurd kan aan de hand van allerlei dingen verklaard worden, maar het woord toeval betekent 'een gebeurtenis of omstandigheid dat niet voorafgeziend werd' , en ga me nu niet vertellen dat je alles van tevoren al weet zo ja dan ben jij Nostradamus de tweede
We kunnen hierover nog een tijdje doorgaan, maar ik denk dat het duidelijk is : toeval bestaat, kijk maar ff in je woordenboek voor de uitleg.
Anoniem: 17351
Ik denk ook niet dat er toeval in het leven bestaat. Dingen gebeuren of dingen gebeuren gewoon niet. Toeval bestaat pas, als je zelf invloed heb op de mate van toevalligheid, maar geen invloed heb op de uitkomst.
Bijvoorbeeld:
Je laat van grote hoogte zonder te kijken een knikker naar beneden vallen op een rooster met gaten. De kans dat hij in een bepaald gat valt is volkomen gelijk. Het is dan altijd toeval dat hij in een bepaald gat valt.
Kortom eigenlijk is er alleen toeval in de (theoretische) wiskunde.
Bijvoorbeeld:
Je laat van grote hoogte zonder te kijken een knikker naar beneden vallen op een rooster met gaten. De kans dat hij in een bepaald gat valt is volkomen gelijk. Het is dan altijd toeval dat hij in een bepaald gat valt.
Dat is geen toeval. Het heeft een reden waarom je een bepaald gat raakte, bijvoorbeeld dat je heel goed kan mikken of doordat er een wind stond. Je kunt het als natuurkunde opgave geven in een examen waarbij gezegd moet worden in welk gat ie valt (praktijk) of als wiskunde, wat jij al zei, dat je ff berekent wat het gemiddelde gat is dat je raakt en de kans op allen (theorie). Maar dat is dus een soort redactiesom, geen 'waargebeurd verhaal' want dat kun je precies narekenenOp dinsdag 10 juli 2001 16:37 schreef GESegers het volgende:
Anoniem: 6990
Ik denk dat toeval een gebeurtenis is die een relatief kleine kans had om te gebeuren. Dat kunnen allerlei soorten kansen zijn (combinaties, permutaties). Zodra je deze kleine kans overkomt (want _alles_ kan elk moment gebeuren immers) noem je dat toeval.
Lees de rest van de topic, dit voegt weinig toeOp woensdag 11 juli 2001 13:09 schreef Doerak^ het volgende:
Ik denk dat toeval een gebeurtenis is die een relatief kleine kans had om te gebeuren. Dat kunnen allerlei soorten kansen zijn (combinaties, permutaties). Zodra je deze kleine kans overkomt (want _alles_ kan elk moment gebeuren immers) noem je dat toeval.

En toeval bestaat in de praktijk niet want zoals gezegd had het alleen maar op DIE manier kunnen gebeuren omdat je het na kan rekenen (de baan van een dobbelsteen enz). Ik de realiteit is de kans op alle gebeurtenissen 1.
Pagina: 1