Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatof
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-12-2024
Mijn vraag

Door een kabel probleem moet ik 2 routers op 1 kpn modem installeren.
Nu lijkt mij dat niet zo'n probleem maar ik kan nergens vinden hoe dat moet.

Enige informatie die ik kan vinden is hoe je een router op een router aansluit. (wat niet zo heel lastig is en ook werkt)
Maar 2 routers op 1 modem lukt mij niet for some reason.

Iemand een idee / tutorial hoe ik dit fix?

Dus niet:
Kpn modem --> router 1 --> router 2

Maar wel:
Router 1
/
Kpn modem
\
Router 2

Beste antwoord (via tatof op 23-05-2017 14:23)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tatof schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:52:
[...]

Ik ken de verschillen tussen switch/router/modem/wireless accespointer.
In de tuin zo als op de tekening aangegeven moet een point komen die IPTV kan verzorgen maar ook een draadloze verbinding. Deze aansluiting moet via UTP kabel aangesloten worden omdat hij te ver weg is van de main router & modem om het draadloos te doen.

Dat is de rede dat ik er vanuit ga dat ik een router nodig heb.. Wellicht kan het met een bekabelde accespoint die ook een utp uitgang heeft, maar die heb ik nog niet kunnen vinden.
Waar heb je gezocht?

Hier in het forum wordt vaak de KPN WiFi Extender aangeraden. Dat is een AP met 5 UTP aansluitingen. In iets hoger segment vind je de Ubiquiti UniFi AC Pro, die hier ook vaak genoeg genoemd wordt. Ook al twee UTP aansluitingen.
--------------

Maar ik heb dus geprobeerd om de 2e router als AP in te stellen direct op het modem en dat krijg ik niet aan de praat omdat hij zegt dat hij "niet" aangesloten is. Wat mij de indruk geeft dat 2 routers op 1 modem niet mogelijk is. Dus ik zoek een andere passende oplossing.
Dan ben je geen router op de modem aan het sluiten maar een AP (al is het een router die als AP ingesteld is). Dat moet gewoon kunnen want een AP is een layer-2 device. Waarschijnlijk doe je dus iets verkeerd. Klassieke fout is om de router-als-AP via WAN-poort op de router aan te sluiten. Als je niet wilt routeren moet je de WAN-poort niet gebruiken maar een LAN-poort. Maar goed, ik had al gevraagd:
- overzicht van hoe je netwerk eruit ziet, dus welke apparaten (exacte typenrs!) en hoe ze verbonden zijn.
Dat zou alsnog waardevol zijn. Jouw plaatje toont geen typenrs en laat niet zien op exact welke poorten de kabels aangesloten zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

tatof schreef op maandag 22 mei 2017 @ 22:24:
Mijn vraag

Door een kabel probleem moet ik 2 routers op 1 kpn modem installeren.
Nu lijkt mij dat niet zo'n probleem maar ik kan nergens vinden hoe dat moet.

Enige informatie die ik kan vinden is hoe je een router op een router aansluit. (wat niet zo heel lastig is en ook werkt)
Maar 2 routers op 1 modem lukt mij niet for some reason.

Iemand een idee / tutorial hoe ik dit fix?

Dus niet:
Kpn modem --> router 1 --> router 2

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Maar wel:
Router 1
/
Kpn modem
\
Router 2
Niet ... modem deelt naar 1 ip adres dus werkt niet met 2 apparaten
je kan een 3e router kopen dan wel

maar heb je het wel over een modem ?
als het bijv een experiabox hebt (een router) dan kan het gewoon.

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 22-05-2017 22:33 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef idd exacte merk+modellen van alle betrokken apparaten, en geef aan wat je exact wilt bereiken.

Wil je meerdere gescheiden layer 3-netwerken maken? Of wil je WiFi-dekking verbeteren met meerdere AP's?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-05 01:49
Volgens mij kan dat nooit werken omdat het modem maar communiceert met 1 apparaat.

Wat is het achterliggende probleem dan?
"Door een kabelprobleem" is zo algemeen dat we er naar kunnen raden.

Verder wil je liever geen routers op routers aansluiten. Als je dan meer aansluitpunten nodig hebt binnen je netwerk heb je switches nodig. Die sluit je aan op 1 router.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Snowwie schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 04:51:
Volgens mij kan dat nooit werken omdat het modem maar communiceert met 1 apparaat.
Als het echt enkel een (bridged) modem is, dan klopt dat meestal. Maar gezien gebrek info in TS kan het prima een modemrouter zijn die ook NAT doet.
Wat is het achterliggende probleem dan?
"Door een kabelprobleem" is zo algemeen dat we er naar kunnen raden.
Idd. Sowieso, slechte kabels los je op met kabel vervangen, niet met meer/andere kastjes eraan hangen.
Verder wil je liever geen routers op routers aansluiten. Als je dan meer aansluitpunten nodig hebt binnen je netwerk heb je switches nodig. Die sluit je aan op 1 router.
Ervan uitgaande dat z'n probleem bedraad is, wat nog niet eens zeker is.

TS, we hebben geen glazen bol. Als je gerichte hulp van ons wilt, voed ons dan met relevante info zoals:
- volledige probleemomschrijving.
- overzicht van hoe je netwerk eruit ziet, dus welke apparaten (exacte typenrs!) en hoe ze verbonden zijn.
- hoe die apparaten ingesteld staan, met name mbt NAT en DHCP.
- wat je exact voor elkaar probeert te krijgen.

Dan kunnen we met je meedenken :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatof
Dag,

Ik ben idd een beetje onduidelijk geweest.

Huidige situatie is dat we de experiabox ingesteld is dat hij alleen modem doet zonder router zodat mijn cisco router dat gedeelte overneemt omdat die meer draadloze apparaten aan kan.

De TV's in huis zijn rechtstreeks aangesloten op de experiabox omdat deze niet werkte via de router.
De easy oplossing toen de tijd niet uitgezocht waarom de tvs niet werken op de cisco router. (qua kabels behoort dit wel tot de mogelijkheden)

Één van de TV's staat op een plek in het huis waar de kabel makkelijk naar de tuin gelegd kan worden met een klein switchje er tussen. In de tuin staat nu een nieuw tuinhuisje waar die 2e router moet komen voor internet & tv in de tuin. (die dus rechtstreeks op het modem aangesloten is)

Dit is dus het kabel probleem... kan namelijk geen nieuwe kabel trekken.
(maar zou hem wel in de 1e router kunnen drukken als ik daarmee de tv aan de praat kan krijgen)

Hier een tekening van het systeem:
http://devtof.nl/dingen.jpg

-------------------

Nu lijkt mij het makkelijkste om er achter te komen hoe ik een eigen router + tv aansluit op de experia box want dan kan ik ze gewoon door lussen als volgt: http://devtof.nl/dingen2.jpg

DHCP / NAT / UPnP etc heb ik al uit/aan gezet etc.
Maar ik krijg het niet voor elkaar om bij de 2e router een gateway / dns etc te krijgen, de tp-link zegt gewoon standaard "no cable connected" achter verschillende netwerken met de 1e getekende setup.

[ Voor 6% gewijzigd door tatof op 23-05-2017 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 15:40
http://netwerkje.com/eigen-router : toverwoord -> vlans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

of kijken of je een nieuwe experiadoos kan krijgen volgens mij heb je dan geen gedoe met vlans

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tatof
Fish schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:19:
of kijken of je een nieuwe experiadoos kan krijgen volgens mij heb je dan geen gedoe met vlans
Dat zou betekenen dat ik de TV wel via de routers kan laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-04 09:35

Mojo

The Power Within

Dat kan, maar dan maak je het nodeloos complex. Als je een switch met IGMP-snooping koopt en die direct aan de Experiabox hangt op de locatie waar je zowel IPTV als Internet nodig hebt gaat het prima.

Experiabox is verder geen onaardige router. Twee routers achter elkaar hangen is niet ideaal. Op de Experiabox kan je ook niet bridgen, alleen in een DMZ zetten.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatof
Mojo schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:43:
Dat kan, maar dan maak je het nodeloos complex. Als je een switch met IGMP-snooping koopt en die direct aan de Experiabox hangt op de locatie waar je zowel IPTV als Internet nodig hebt gaat het prima.
Dus een igmp snooping "draadloze" switch zoeken?
Verhaal wordt niet makkelijke voor me 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-04 09:35

Mojo

The Power Within

Nee, geen draadloze switch. Die bestaan niet. Gewoon een switch met IGMP snooping. Bel desnoods met KPN dat je er eentje nodig hebt, dan sturen hem zo op geloof ik.

Laat WiFi gewoon door de Experiabox afwerken, of desnoods een andere router. Maar wat je wilt kan niet handig met een router, je hebt een switch nodig.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tatof schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:59:
[...]

Dus een igmp snooping "draadloze" switch zoeken?
Verhaal wordt niet makkelijke voor me 8)7
Komt omdat je nog steeds niet duidelijk bent :o

Wat versta jij onder de term "router"? Waarom wil je specifiek een router en dus niet een AP, switch of iets anders neerzetten op die plekken. Wederom, wat denk je exact met deze kastjes te bereiken? Waarschijnlijk doe je ergens een foute aanname en roep je daarom dingen die verwarring opwekken bij ons, waardoor je tegenstrijdige adviezen krijgt.

Even wat leesvoer over de terminologie:
Wikipedia: Router
Wikipedia: Switch (hardware)
Wikipedia: Wireless Access Point

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatof
dion_b schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 12:48:
[...]

Komt omdat je nog steeds niet duidelijk bent :o

Wat versta jij onder de term "router"? Waarom wil je specifiek een router en dus niet een AP, switch of iets anders neerzetten op die plekken. Wederom, wat denk je exact met deze kastjes te bereiken? Waarschijnlijk doe je ergens een foute aanname en roep je daarom dingen die verwarring opwekken bij ons, waardoor je tegenstrijdige adviezen krijgt.

Even wat leesvoer over de terminologie:
Wikipedia: Router
Wikipedia: Switch (hardware)
Wikipedia: Wireless Access Point
In de tuin zo als op de tekening aangegeven moet een point komen die IPTV kan verzorgen maar ook een draadloze verbinding. Deze aansluiting moet via UTP kabel aangesloten worden omdat hij te ver weg is van de main router & modem om het draadloos te doen.

Dat is de rede dat ik er vanuit ga dat ik een router nodig heb.. Wellicht kan het met een bekabelde accespoint die ook een utp uitgang heeft, maar die heb ik nog niet kunnen vinden.

--------------

Maar ik heb dus geprobeerd om de 2e router als AP in te stellen direct op het modem en dat krijg ik niet aan de praat omdat hij zegt dat hij "niet" aangesloten is. Wat mij de indruk geeft dat 2 routers op 1 modem niet mogelijk is. Dus ik zoek een andere passende oplossing.

[ Voor 10% gewijzigd door tatof op 23-05-2017 13:58 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tatof schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:52:
[...]

Waar heb je gezocht?

Hier in het forum wordt vaak de KPN WiFi Extender aangeraden. Dat is een AP met 5 UTP aansluitingen. In iets hoger segment vind je de Ubiquiti UniFi AC Pro, die hier ook vaak genoeg genoemd wordt. Ook al twee UTP aansluitingen.
--------------

Dan ben je geen router op de modem aan het sluiten maar een AP (al is het een router die als AP ingesteld is). Dat moet gewoon kunnen want een AP is een layer-2 device. Waarschijnlijk doe je dus iets verkeerd. Klassieke fout is om de router-als-AP via WAN-poort op de router aan te sluiten. Als je niet wilt routeren moet je de WAN-poort niet gebruiken maar een LAN-poort. Maar goed, ik had al gevraagd:
Dat zou alsnog waardevol zijn. Jouw plaatje toont geen typenrs en laat niet zien op exact welke poorten de kabels aangesloten zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatof
Top! Dus een kpn wifi extender zou een goede oplossing zijn :)
Blijkbaar totaal niet goed gezocht. Moet ook eerlijk bekennen dat ik alleen maar naar router oplossingen gezocht heb.

De router is idd aangesloten op LAN only, maar ik doe waarschijnlijk iets verkeerd met de instellingen.
In de configuratie heb ik de DHCP, UPnP, NAT uit gezet en zowel LAN-LAN als WAN-LAN geprobeerd met en zonder alles uit/aan.

Hierbij een afbeelding met wat meer informatie, type nummers kan ik je nu niet van voorzien.. (behalve van de tp-link)
http://devtof.nl/dingen3.jpg
Pagina: 1